Кон, жена, чест, свобода се пазят с бой. Трябва винаги да си готов. Но да откраднеш овца не е нещо срамно, а нещо достойно за джигита - така ме убеждаваше един потомък на ситна кавказка народност преди години. "Вземаш" я, правиш чорба или шашлик, храниш и семейството, какво му е лошото? - разсъждаваше джигитът.
Това джигитът не беше взел от социализма, а от племенната си култура - беше черкезин по народност. Част от черкезите са били разселени от турския султан по балканските земи след руско-кавказките войни, и се държали из тези земи по същия начин - да "вземеш" овца, вол, дисаги или дори да нападнеш и ограбиш цяло село си е било в реда на нещата. По-силният "взема", и точка. Това е впрочем методология на много народности в определен етап от развитието им - викинги, хазари, османлии, колонизатори от всички нации - изобщо начин
за претакане на ценности
извън търговския, от време оно
Аз си мисля, че именно отношението към собствеността е основен белег за неравномерното развитие на света и съответните на това причини за безброй конфликти. На единия полюс е ограденото с желязна законодателна ограда право на собственост, като основните колове в тази ограда са забили още нашите предци - представителите на гръко-римската цивилизационна традиция. В страни като САЩ собствеността, притежанието са крайъгълен камък не просто от идеята за държавно устройство и функциониране, но и моделират човешката личност от най-ранни години. На другия полюс е индианското, черкезкото, анархистичното - онова, които избива като пот по челото на капитализма дори сред чедата му понякога - например по време на битническото движение в същите САЩ. То може да се характеризира с думите, приписвани на вожда Сиатъл - който и да не го е казал точно така, поне е могъл да го мисли така, това е сигурно:
"Големият вожд изпраща вест, че той иска да купи нашата земя... Големият вожд изпраща също думи на приятелство и добра воля. Това е почтено от негова страна, тъй като ние знаем, че той няма нужда от нашето приятелство в отговор. Но ние ще разгледаме вашето предложение, защото знаем, че ако не продадем, Белият човек може да дойде и да отнеме земята ни с оръжие.
Как можете да купите или продадете небето, топлината на земята? Идеята е странна за нас. Ако ние не притежаваме свежестта на въздуха и блясъка на водата, как можете вие да ги купите?"
Проницателна бизнес дама от зората на новата българска демокрация каза веднъж нещо интересно - преди близо двайсетина години. "Бе това разграбване, този хаос няма ли да спре някога, няма ли да има край?" - извайка се член на компанията ни. Тя си чукна с нокът очилата и отсече: "Аа, ще спре, ще спре. Ще го спрат тъкмо тези, които са изникнали от беззаконието, направили са състояние от него, и вече имат нужда от строг ред, за да пазят състоянието си. Точно те ще станат големия гарант на законността." Такъв е бил пътят всъщност и на онези - споменатите по-горе - викинги, хазари, изобщо на всички, които са смятали "вземането" на чужда овца за нормално и законно. Само че когато цялото стадо е вече твое,
става тъпо този принцип да важи во веки веков.
Социализмът, чийто продукт все още е голяма част от нашето общество, беше нещо средно между индианското отношение към собствеността и доведеното до крайна законова прецизност отношение в богатите западни държави. При социализма големият собственик беше държавата, а населението не се вълнуваше кой знае колко от частната собственост, защото я нямаше. Населението се правеше на индиано-черкези, и да дръпнеш по някоя овца от огромното държавно стадо бе не престъпление, а въпрос на джигитска ловкост и находчивост. Голямата игра нависоко бе да притежаваш държавата. Между другото, Сталин произнася интересна фраза при успехите на Хитлер в Русия в началото на войната: "Ленин ни остави държава, а ние какво, на път сме да ни я вземат." - кахъри се той. Това "Ни" не касае населението, касае Политбюро и него в случая.
Някои читатели сигурно са забелязали, че дотук се пазя да взема категорично отношение по въпроса. Истината е, че чувството за собственост, доведено до хипертрофия, също ми е някак неприемливо, въпреки че съзнавам - нашата цивилизация е цивилизация на собствеността. Най-големите й успехи са свързани именно със собствеността и строгото й охраняване. Дори речта на вожда Сиатъл е римейк, писал я е вторично бял режисьор, просто защото вождът не е могъл да пише и свързва мисли така ясно. Също както най-проникновената песен за племето чероки не е дело на чероките, а на рок формацията "Пол Ривери и ездачите".
И все пак загледайте се в някой американски филм, свързан с детска драма. Огромен процент от случаите на такъв драматизъм се повтарят; те са, когато детето не може да получи мечтания подарък от магазина - робот, кънки, електронна игра или друг там последен писък на потребителския бяс. Това зад витрината
да стане МОЕ - върхът на мечтата, апотеоз на бляна
Има нещо нелепо и в това. Да си представим Сократ, който казва: "Тая агора е моя", или Христос, който вика: "Назад, тая църква съм си я заплюл". Да си представим Бог, който отсича: Тия три слънца са на Мене, мисля да прикупя още двеста-триста, и да разширявам... вселената.
Попитали Диоген за един човек:
– Той богат ли е?
– Не зная, – отговорил Диоген. – Само знам, че има много пари.
– Значи е богат!
– Да бъдеш богат и да имаш много пари, не е едно и също, – казал Диоген. – Истински богат е този, който е удовлетворен от това, което има. Този, който се старае да има повече, от това което притежава, е по-беден от този, който няма нищо, но е удовлетворен от „богатството“ си.
– Той богат ли е?
– Не зная, – отговорил Диоген. – Само знам, че има много пари.
– Значи е богат!
– Да бъдеш богат и да имаш много пари, не е едно и също, – казал Диоген. – Истински богат е този, който е удовлетворен от това, което има. Този, който се старае да има повече, от това което притежава, е по-беден от този, който няма нищо, но е удовлетворен от „богатството“ си.
Александър Македонски отивал да завладее Индия. Срещнал Диоген, гръцки философ и мистик. Диоген лежал на пясъка близо до реката и се препичал. Той бил толкова радостен и спокоен, че Александър му завидял:
- Аз сън впечатлен от вас. Мога ли да направя нещо за вас?
Диоген му отговорил:
- Просто мръдни малко настрани, защото ми закриваш слънцето. За сега друго не ми трябва.
Александър се дръпнал и замислено казал:
- Ако имам друга възможност отново да дойда на земята, ще моля Бог, вместо Александър, да ме направи Диоген, Така че да мога да се радвам на всеки ден.
Диоген се засмял:
- Че кой ти пречи да правиш това и сега? Къде отиваш? В продължение на месеци съм те виждал да движиш войските си напред и защо го правиш?
- Отивам в Индия, за да завладея целия свят.
- И какво ще правиш след това? – попитал Диоген.
- Тогава ще си отдъхна и ще се радвам.
Диоген се усмихнал и казал:
- Ти си луд! Аз почивам сега. Щастлив съм сега в този момент. Не искам да завладявам света, защото не виждам нужда от това. Ти искаш да се радваш накрая, а защо не сега? Кой ти каза, че трябва да завладееш света? Казвам ти, ако не се радваш сега, ти никога няма да се зарадваш. Ти никога няма да завладееш света…ще умреш по средата на похода. Без радост всички умират по средата на своя път.
- Аз сън впечатлен от вас. Мога ли да направя нещо за вас?
Диоген му отговорил:
- Просто мръдни малко настрани, защото ми закриваш слънцето. За сега друго не ми трябва.
Александър се дръпнал и замислено казал:
- Ако имам друга възможност отново да дойда на земята, ще моля Бог, вместо Александър, да ме направи Диоген, Така че да мога да се радвам на всеки ден.
Диоген се засмял:
- Че кой ти пречи да правиш това и сега? Къде отиваш? В продължение на месеци съм те виждал да движиш войските си напред и защо го правиш?
- Отивам в Индия, за да завладея целия свят.
- И какво ще правиш след това? – попитал Диоген.
- Тогава ще си отдъхна и ще се радвам.
Диоген се усмихнал и казал:
- Ти си луд! Аз почивам сега. Щастлив съм сега в този момент. Не искам да завладявам света, защото не виждам нужда от това. Ти искаш да се радваш накрая, а защо не сега? Кой ти каза, че трябва да завладееш света? Казвам ти, ако не се радваш сега, ти никога няма да се зарадваш. Ти никога няма да завладееш света…ще умреш по средата на похода. Без радост всички умират по средата на своя път.
--------------------
Сайтът на Генек