:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 429,118,943
Активни 130
Страници 17,774
За един ден 1,302,066
Есе

Един лозунг

Снимка: Иво Хаджимишев
1



В Речник на съвременния български книжовен език лозунгът се определя така: "Кратко, сбито формулиран призив за осъществяване на някаква цел, идея." Същото определение се дава и в Речник на чуждите думи в българския език: "Кратък, сбит, формулиран призив за осъществяване на цел, идея и пр."

Тъкмо тези особености на лозунгите ги правят толкова често, дълго и почти постоянно използвани в социалната практика на човечеството:

- в отношенията между вождовете и вървящите след тях маси, тълпи, народи;

- във взаимната борба, противоборство между партии, съсловия, социални групи и дори отделни лица (исторически, пък и не чак дотам).



2



Всяка теория (пък макар и съвсем кратко определена, просто с една дефиниция) се нуждае от примери или дори само от пример (но не изключение), който да я подкрепи, и от които тя извлича нужните й доводи, аргументи и доказателства.

Тук ще се огранича само с един пример, но затова пък известен, невероятно популярен, увличащ хиляди и милиони хора и то в продължение на цели епохи. Такъв пример, който тук съзнателно търся, с оглед на крайната ми цел - да покажа, че количеството не е аргумент на качеството, - и че дори и милионите вярващи не са достатъчно доказателство за истинност, е познатият дори и на всеки ученик лозунг на Великата френска революция: Свобода, равенство, братство.



3

Започвам от края, от последния член на триадата - братството.

Близко до ума е, че в този лозунг братството не се мисли в буквалния, а в генетичния смисъл - все едно дали се имат предвид едноутробни братя или от различни майки, дали са близнаци или с голяма разлика във възрастта. Единствено възможен тук е метафоричният смисъл на братството - като обич, готовност за помощ, взаимно разположение, което не се спира пред никакви жертви.

В този смисъл братството се употребява и в поемата (балада) на Шилер "Към радостта", написана под влияние на Френската революция и скоро след нея:

Ти сплотяваш в порив чуден

разделените от зло,

братя стават всички люде

ти разпериш ли крило.

(Прев. Димитър Стоевски)

Не е случайно, че тъкмо с този текст Бетовен съпровожда последната част от своята Девета симфония - необичайно и несвойствено съчетание на чисто музикален с поетичен текст, - най-великото произведение на най-великия и най-трагичния от всички композитори, живели на земята.



4



Но въпреки всички апологети и защитници на братството като морално-психологическа категория и като социален идеал за устройство и преустройство на обществото всъщност то е напълно безсъдържателен принцип, който няма покритие нито в различните общества, нито в различните епохи.

Къде и какво е братството:

А. В суровите, продължителни и жестоки войни, взели милиони жертви, макар че всяка от воюващите страни се кълне в своята абсолютна и безпрекословна правота.

Б. В гражданските войни (според Монтен най-суровите, жестоките и неоправданите), които тъкмо затова са наречени братоубийствени.

В. Жестоките и много често несправедливи смъртни наказания (аутодафе, гилотина, електрически стол, смъртоносни спринцовки и всичко, което злият човешки гений може да измисли).

Г. Продължилите понякога цели векове религиозни войни както между различните християнски църкви (въпреки християнското братство и всеопрощение!), така и между християните и различните езичници (пък били и те също монотеисти).

И т. н., и т. н. Тук списъкът може да се окаже неизчерпаем.



5



А сега за първите два компонента на прочутия лозунг: свободата и равенството. Тук по-целесъобразно би се оказало тяхното разглеждане не поотделно, а съотносително, корелативно.

Само дефинициите на свободата биха образували цял философски речник.

Въпреки заслужената слава на онова определение на свободата, чиито върхове бележат Спиноза, Маркс и Хегел и което в някаква степен свързва свободата с необходимостта ("свободата е опозната необходимост"), Бердяев - един от най-модерните и най-дълбоките теоретици на свободата - предпочита друго определение на свободата, което той също намира у Хегел ("Малка логика)? "Свобода има само там, където за мене няма нищо друго, което не съм самият аз."



6



Няма съмнение, че в един политически лозунг, който има значение на политическа програма и проект за социално устройство, категорията свобода не може да има нищо общо със сложните философски конструкции на Шелинг и Хегел за връзките и с необходимостта, а ще предпочете и простото, и ясното определение на Хегел? "Свобода има само там, където за мене няма нищо друго, което не съм самият аз." Тук вече философията прелива в социология и политика, в гражданско общество и поведение на гражданина в една свободна държава. И това е, което има предвид (поне като намерение) лозунгът на Френската революция.



7



От това определение на свободата неминуемо следва изводът? свободата е всъщност право на избор, на свободен избор, правото да избереш онова, което най-подхожда на твоите понятия за истина, добро и красиво.

Но и тук теорията се сблъсква с нови парадокси? всеки избор ли е свободен, изборът на злото свободен ли е, или свободен е само изборът на доброто. А и кой, кога и къде решава кое е добро и кое зло? И не става ли доброто, каквото то е днес, зло - утре, каквото може би е било и вчера.

Забележителният роман на Достоевски "Престъпление и наказание" с гениално психологическо проникновение показва докъде може да доведе следването на принципа "Всичко е позволено", сиреч пълната, абсолютната свобода.



8



А и след първопрозрението на Достоевски в европейската социология, политология, философия критиката срещу свободата нараства лавинообразно (и без да й се противопоставя тоталитарната диктатура).

Заглавието на книгата на Ерих Фром е симптоматично и символично "Бягство от свободата" (1941).

Свободата предполага избор, а изборът понякога се оказва по-труден от всяка свобода. Свободата възлага на свободния по-тежки отговорности, отколкото олигархията, която винаги запазва за себе си както по-трудните, така и сравнително по-леките отговорности.

И още. Как трябва да постъпва свободата със своите противници, каквито тя винаги има? Ако ги остави свободни (което произтича от самата й същност), те сравнително лесно могат да я унищожат, а ако я унищожи, което също сравнително лесно може да й се удаде, тогава каква свобода би била тя тогава?

За съжаление от това противоречие, от този парадокс изход няма. Нито е намерен, нито ще бъде намерен!



9



Свободата - именно защото е свобода и доколкото е свобода - предполага не равенство, а, тъкмо напротив, неравенство. Въпреки добрите намерения на Френската революция свободата е предпоставка на неравенство, а не на равенството.

Свободата е индивидуалност и индивидуално свойство, а от това следва, че под всеки свободен има други, също свободни, както и над всеки свободен има други, също свободни.

В самата свобода е заложено неравенството. Тя дава възможност (без принуда) както за въздигане, тъй и за снишаване - от всякакъв род - икономически, политически, културен. А това наистина виртуозно е показано и доказано в гениалната книга на Бердяев "Философия на неравенството".

Ако дейците на Френската революция биха могли да си представят до какво неравенство може да доведе тъй скъпата на сърцето им свобода, те едва ли биха я написали на своето знаме!



10



Заключение?

Ако от прословутия лозунг братството се оказва напълно безсъдържателно понятие, а свободата и равенството са просто несъвместими, защото свободата изключва равенството, а предполага единствено неравенството, докато "равенството" може да се осъществи единствено насилствено принудително, с държавно-регулативни механизми, сиреч не чрез свобода, а чрез диктатура, тогава какво собствено остава от този прочут и прославен лозунг?

- Лозунгът!
194
2557
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
194
 Видими 
04 Ноември 2005 22:17
Професор Паси, за статията! Отдавна искам да ви питам как се отнасяте към "изявите" на сина си в политиката и дали смятате за нужно да му въздействате в някаква посока. Срамувате ли се от него всъщност? И защо синовете на "Големите" Бащи почти винаги са посредствени ....
04 Ноември 2005 22:23
Да видим тук колко лумпена ще се изкажат
04 Ноември 2005 22:43
Разказа му играта на лозунга!

Не може хем свободни, хем равни, пък отгоре на това и братя. Скоро ще станем и наложници в харема на евромафиотите. Което ще ознаменува окончателното ни освобождение от заблудите на комунизма.
04 Ноември 2005 22:53
Може би професорското поприще, което е избрал бащата, е безобидно и самотно занимание, с което не може да се навреди поради снизходителното отношение към академичните занимания, докато в политиката има благодатно поле за "изява" на напористи, самовлюбени и продажни синчета, които заради болните си амбиции са способни да натворят всякакви поразии. Исак Паси е интелигентен и фин мъж според мен, докато синчето..... абе, тотално лишено от финес... Мистерия на гените?!....
04 Ноември 2005 22:56
Радвам се, че професорът е в добро здраве. Намирам коментарите за сина му за неуместни (лично съм противник на НДСВ).
*
Чел съм, че мисълта на Бетовен в Деветата била да напише ода за «свободата», но понеже тя била забранена дума в Европа след Виенския конгрес от 1815, я заменил с по-езоповската «радост» по Шилер.
*
Не виждам защо обилието на примери за липсата на братство в историята да обезсмисля самия идеал. Обилието на смъртни случаи в историята нали не обезсмисля това да сме живи, нито ни спира да ядем фактът, че тъй или иначе пак ще огладнеем?
*
Противоречието на свободата и равенството си е твърд факт, но дори ако се направим, че никога не сме чували за диалектическа логика (единството на противоположностите), можем поне да си послужим с определението на френско-американския историк Ж. Барзон за свободата и равенството като “двата полюса на континуума на демокрацията” (по памет). На политическата сцена ги представяме условно чрез “десните” и “левите”, които са като десния и левия крак на човека, като двете полукълба на мозъка.
*
По-интересно е онова за свободата като това, докъдето се простирам самият аз, т.е. границата на моя “аз”. Сиреч – с какво аз се идентифицирам на тоя свят, кое приемам за свое и кое не. Целта на “либерализма” според американския философ Р. Рорти (“Случайност, ирония и солидарност”, 1989) е “разширяването на границата на аза” (по памет), сиреч разширяването кръга на хората, семействата, социалните роли, обществата, културите, ситуациите, с които аз мога да се идентифицирам. Рорти смята, че не философският трактат или проповедта, а ТВ-репортажът, филмът или едва ли не и романът е по-ефикасният начин да се постига всекидневно и по малко тая цел. Може да добавим интернетното общуване.
04 Ноември 2005 23:05
Свобода, равенство, братство... Някой знае ли американския лозунг-аналог за свляне на монархията: "No King but Jesus." По-добра кавъверсия ако питате мен, с по-леки последици. Някой знае ли канадския или австралийския аналог? Няма такива май.
Струва ми се, че няма нужда от кръвопролитие за да се прибилижим към благородната утопия, както са го направили австралийците, например, пък и много други. Кръвопролитията винаги оставят белези, които се виждат с векове. Единственото разрешено кръвопролитие е при самозащита.
Аз знам, че няма нужда да се бия за идеали. Защото, свободата, равенството и братството са вътре в мен. Те са вътрешно състояние на духа, независимо от системата в която живея.
04 Ноември 2005 23:21
Чудесен анализ на проф. Паси.
Братството се оказва понятие без съдържание.
Остават:
свободата - за десните
и равенството - за левите.
04 Ноември 2005 23:31

Ето и някои допълнения към речника:

Безработица

Бившият британски първи министър-Дж.Мейджър, бе заявил един ден, че ако всички работят няма да има безработица.Не му липсва разсъдък, нали?

Комунизъм

Ако капитализма разпределя лошо богатствата-комунизма разпределя много добре бедността.Но някои успяват да се нагодят и при двете системи.

Окупация

Едно време Кувейт бе окупиран от Ирак.Ирак беше окупиран от САЩ.В първият случай една коалиция освободи Кувейт, докато във втория случай почти същата коалиция окупира Ирак.

Антиамериканизъм

Това е перверзна идеология, която вдъхновява всички, които не се уморяват да защитават убежденията си, даже тогава, когато те не отговарят(повече) на линията възприета от Вашингтон.Например:да продължаваш да се бориш с/у смъртното наказание, измъчванията в затвори, затвор без съд, зачитане на човешки права, борбата с/у парниковия ефект и замърсяване на околната среда-в полза свободната търговия, незачитане на Международното право, нарушаване суверенитета на една държава . Когато тези причини систематично се изтъкват, а Америка им обръща гръб-всичко това свидетелства за наличие на “първичен антиамериканизъм”.

Световна банка

Емблематична институция на ортодоксалния неолиберализъм, която през 1997 г. в един свой доклад казва, че Индонезия ще я познаем по великолепната политика на Сухарто и изключителното икономическо развитие.Изведнъж подобна теория поставя на първо място друг пълен успех:войната в Ирак.

Протекционизъм

Това е практика, на която шампион са САЩ.Свободната търговия е философия, чиито основен говорител са те.
По този повод помолили някого да затвори прозореца, защото вън било студено, на което той отговорил-На драго сърце ще затворя прозореца, но това няма да промени температурата вън...
Протекционистите биха отговорили по същия начин, но те са по-склонни да считат, че ако настанат горещини е достатъчно да се затвори прозореца, за да охлади стаята.

Филисоф

В най-общият смисъл на думата става въпрос за човек, който не знае какво казва или пише и, даже много по-често-какво говори, което е без всякакво значение и още по-малко за Форума.
04 Ноември 2005 23:41
Интернет общуването прави човека несвободен.
04 Ноември 2005 23:42
Анализът е наистина чудесен, той е филосовски и стъпва на голяма култура. Лошото е, че големите истини се интерпретират от глупаците и хитреците по различен начин. Хитреците винаги намират ползата, глупаците се оставят да ги манипулират все с тая същата илюзия за свободата без съдържание. Крещящ пример е усърдието, с което Буш манипулира с това базово понятие за реализацията на своите и екипа му геополитически интереси. Наивниците и глупаците, такива каквито бъкат в нашата политическа менажерия не знаят въобще за какво им служи тая свобода и бързат да я заменят с много по удобното подчинение и угодничество, така типично за нисшите, за презрените.

04 Ноември 2005 23:48
Хегел е наивник. Няма по-голям затвор от собственото ти Аз. Надхвърлянето на себе си, трансценденцията и самозабравата са истинската свобода.
04 Ноември 2005 23:54
Фрида,
И аз имам същия въпрос към проф. Паси, както и какво мисли за разполагането на чужди бази у нас...
След като пише в "Сега", да се надяваме, че чете и форума...
04 Ноември 2005 23:55
Според мене пък, менти, интернет драстично намалява информационната асиметрия, на която се крепи репресията и измамата. Забележи, че с интернета примерно цените на застраховка живот (на запад) паднаха в пъти. Или да кажем понятието за туй кой е журналист се промени коренно. Комунистическата диктатура у нас си отиде тъкмо навреме. Можеше да остане временно само ако се китаизираше.
*
За "затвора на аза" - будизма е страхотен за пудрене мозги на госпожици на вечеринки и става и за дневника на А-Хули.
04 Ноември 2005 23:56
Иванов,
След като така хубаво ни обясни твойта теория за хитреците, глупаците и наивниците сега можеш ли да ни кажеш ти към коя точно спадаш?
05 Ноември 2005 00:01
Фичо фръкна над будизма! Нема нужда и от застраховки. Он е безсмъртен! "Който погуби душата си, ще я спаси." Семитски будизъм.
05 Ноември 2005 00:51
Ахх каква прелест! Бамдата импотентни параноясали психопати от Държавна Сигурност този път са поръчали псевдофилософско оправдание за собствената си наглост, и слугинство пред западните служби! Е малко по-финно е отколкото да се тероризира психически населението с инсценирани в тотално контролираните медии улични разстрели!
05 Ноември 2005 00:51
Лозунгите на великата френската революция - тази отвратителна касапница, след която настанал големият хаос, дават най-точното определение за "лозунг"-кухо, изпразнено от съдържание послание, чието изпълнение го отрича в самия му смисъл. Формулировката - моя.



Свобода, равенство и братство ли?
За кои, с кои и между кои?



Щото отрязаните глави в кървавия панер нямало как да си отговорят на въпроса.



Бетовен е велик /музикант/ и трагичен /житейски/, но и най-вече поради това, че разочарован, се отказвал от кумирите си.
Така се отрекъл и от Наполеон, прочее.

А Бетовеновия траурен марш, мисля от Симфония №3 "Ероика", посветена пак на Наполеон, е стократно по-красив и въздействащ от този на Шопен.



Редактирано от - Сибила на 05/11/2005 г/ 02:21:20

05 Ноември 2005 01:20
Никакво съмнение.Много яко.Много яко.Като продукт на разума , като идеален продукт.
Но?
, , Но въпреки всички апологети и защитници на братството като морално-психологическа категория и като социален идеал за устройство и преустройство на обществото всъщност то е напълно безсъдържателен принцип, който няма покритие нито в различните общества, нито в различните епохи.”

Най хубавото е , че търси отговора в зоната на идеалното , в зоната на художествените , но и на философските превъплатения .
Само за художествени измислици ще е пресилено да говорим.
Приведох горният цитат защото той изобщо не е точен.Много далеч е от истината.А това е най голямият рубеж на който човешката история воюва поне два пъти-за да го има човека.Две невероятно големи битки-спасили чавека под идеята за братство и равенство-отстоящи една от друга на 300 00 години.Грешка няма.300 000 години.
-----------
Абсолютни категории няма.Времето и пространството не са абсолютни категорий.Какво остава за другите неща.Затова и всяко търсене на абсолютното е смешно.
Относителни има.Братство и равенство можем да наблюдаваме навсякъде.
---
Нека погледнем в живота.Братята като пораснат си остават братя.Единият може да е бъчвар , а другият бандюга или нещо друго като ББ-брат близнак.Равенството се запазва пред родителите.Няма го пред бабините деветини.И отгоре на това изобщо не значи , да си съберат доходите , да ги делят на две , за да се получи равенство.
----
Абсолютните категории просто водят до глупави интерпретации.Макар и да са разходени върху главите на големи мислители.Точно затова се говори и за някакви митични братства и равенства.Митични няма.Реални обаче има.На всяка крачка.

Редактирано от - хунвейбин на 05/11/2005 г/ 01:29:32

05 Ноември 2005 01:42
Свободата не е винаги свобода.Само Анархията е чистата форма на свободата но тя е незакона.Така че чиста свобода нема на практика а само илузия.
05 Ноември 2005 01:45
Натиснете тук
05 Ноември 2005 01:50
Поместването на настоящата статия е грешка по най-малко 2 причини:
1. Не и е тук мястото освен ако не питате някои дървен форумен философ
2. Какъв и е пойнта?
05 Ноември 2005 02:05
Драги ми Зевзека мисля, че не съм нито от едната нито от другата категория. Аз съм един средностатистически гражданин на България. Не се срамувам, че съм Българин, въпреки всичките наши негативи. Нямам никаква омраза към никой народ и никаква религия. Ненавиждам обаче роболепието и сляпото преклонение пред чуждестранните авторитети, бесен съм от сегашната политика на нашите правителства, които на практика осъждат нас всички на мизерия, финансова и духовна. Вярно е, че в световен мащаб има масова емиграция, но за нас тя определено става критична и както на Косово така и на България бъдещето може да бъде променено. България е вече един "организъм" без имунна система. Разполагам с много време за четене и имам собствено мнение. В Аржентина се противопоставят два свята, у нас никаква информация, светът кипи, само ние се правим на талибани.

05 Ноември 2005 02:06
Да се говори за , , Велика” , та била тя Френска или Буржоазна Революция е също измислица.
По модела на френската любов , в садистично изпълнение и при акомпанимент на гилотината , доносничеството , клюките , интригите и нощните кръгли маси при краля.
Това е доказана глупост.

Колко им е била бозата се вижда от трилогията., , Свобода , братство и равенство.”
А тя даже се взема за лозунгово мото?

Утопиите свобода , свободно слово , свободен избор са генетична глупост, по рождение.

Избора трябва да е безкраен за да има свобода.Ограничен ли е –избор няма- и свобода няма.Има краставици на търкалета.

Но те и вътрешно си противоречат.Братство и равенство.Това вече са , , режимни характеристики” , не защото не могат да са на Буш или на Садам , или защото са на Христос , а защото детерминират избора на свободата в определен режим.
Бозата е тотална.И даже се дава за пример.
Такава трилогия няма начин изобщо да има , под никакъв общ знаменател.
Защото има вътрешно противоречие.Неразрешимо вътрешно противоречие.
05 Ноември 2005 02:08
Понеже явно повечето не знаят кой е автора, освен че е бащата на бивш министър и наш математически логик. Автора е наш известен професор по естетика, за който се каза, че отказал да подпише някаква декларация по закона Панев и не станал декан или друг началник. Ако е имал досие "куда нада", знае се, че съм за лустрация от ръководни постове. И Хайдегер бил лустриран за известно време по показания на Ясперс.
*
Иначе проф. Паси беше далече най-популярния ни лектор, на чиито лекции за Шопенхауер, Киркегор, Ницше и Фройд в 65 зала на СУ, някъде зимата на 1986-1987 може би, идваха цели тълпи чак от МЕИ Ленин. Имаше страшен, вълчи, социалистически светогледен глад, той им открехваше врачкАта към светогледния Кореком, според както си го предствяха в МЕИ Ленин. И лекциите му в клас (пред философи, психолози, педагози и журналисти) бяха интересни, по конспект, в който задължително бяха отбелязани и шегите. Сваляше си часовника и го слагаше отстрани като рисърч директор на презентация. Разказвал ни е за влака, на който били натоварени на пловдивската гара, и за дядо Стефан, който ги спрял.
*
Книгите му са много увлекателни и могат да се издават навсякъде по света. Предговорите му за изд. Наука и изкуство - също, и те са влезли в книги. Ние сме чели за изпита му (и преди него, разбира се) "Трагичното", "Смешното" и "Немската класическа естетика" (Отделната тънка книжка "Естетиката на Кант" беше първата, която си купих от него като ученик, около 1978), и по наше време излезе "Метафората". Предговорите му бяха много, но да кажа специално за тоя към т. 1 на Монтен от поредицата Философско наследство, който завършваше с "защото трябва винаги да сме обути и готови за път" (по памет). Или с други думи - Keep Your Light Trimmed and Burning, като в старата блусова песньовка. След десети излязоха много други неща, на които им изпуснах края. Той беше по едно време шеф на университетското издателство. И статията му днес е написана атрактивно, с тия номерирани афоризми, без академическо линго, с ясни, ако според мене погрешни, скептически идеи.
*
За последното малко се тревожа за ФФ - представителите му, които благоволяват да снизходят до вестниците, звучат песимистично и - да си спомним за "доброволната стерилизация" на друг виден наш философ - с извинение, и ретроградно. Е, трудно мога да кажа друго и за интервютата на Хабермас, които прочетох случайно на РуБорд миналата седмица. Добре, че имаме добри форумни ФФ колеги да ни разведряват.
05 Ноември 2005 02:11
>>><<<
Свобода, равенство, братство ...това е да си на самотен плаж с брат си и след като разделите на две последната цигара да теглите по-късия фас, кой да отиде за бира..
05 Ноември 2005 02:17
И още нещо драги ми Зевзека , ето какво пише "Фигаро"
Une dé cennie de libé ralisation é conomique é chevelé e, orchestré e par le FMI et la Banque mondiale avec la bé né diction de la Maison-Blanche, a laissé les populations latino-amé ricaines à genoux. L'Amé rique latine a l'impression d'avoir é té la victime d'un grand pillage, organisé par une association de malfaiteurs comprenant les banques internationales, le FMI, et bien sû r, leurs é lites
Едно десетилетие на неясна икономическа либерализация, оркестрирана от МВФ и Световната банка, с благословията на БЕЛИЯ ДОМ остави населението на Латино-американските страни НА КОЛЕНЕ. Латинска Америка има чувството , че е била жертва на едно голямо плячкосване, организирано от една асоциация на мошенници, включващи МЕЖДУНАРОДНИТЕ БАНКИ, МВФ и разбира се техните елити. ВЕЛИКОЛЕПНА ДИАГНОЗА!!!!!!!!
Е ЗЕВЗЕК, ако и сега не ти е ясно кой ни "сваля гащите" всеки ден, от което и ние сме дошли на дереджето на страните от Латинска Америка, значи , че минаваш в групата на слаборазвитите. Няма страшно, така е писано и в Библията, не можеш си смени чипа, умираш си с този с който те е пръкнала майка ти..

05 Ноември 2005 02:22
На метафизиците , каквито са и майсторите на художествните чичофичофщини им е лесно.
Те от яйце на патка орел могат да излюпят.
Стига да има свобода.
В природата свобода няма , а закона за равенството и братството го има.
И той се нарича , , Бъди като нас”.
Затова от яйцето на патките излюпени орли няма.Има патки.
А Исак е голям.В своята област.Може би най големият.
05 Ноември 2005 02:31
Иванов приказваш колкото да не заспиш ! ми във тая банка също е и твоята възлюбена СССр бе Йовчо ! нъл и тя дава пари а ако съблича някого това значи че нищо не се дава даром бе мъгла смотана ! ти какво искаш да взимаш без да даваш ли ?? Ами и мама на тате не дава без пари ?!?!
05 Ноември 2005 02:37

Не по съвпадение, Слънчо /ти сигурно се досети вече защо/, си говорим за "великата" френска революция със слънчо №6, тая вечер и тук.
В "После" - реконтрата:



Натиснете тук
05 Ноември 2005 02:38
ТИНТИРИ-МИНТИРИТА!
Ако Паси-старши философства тук /и там?!/ ЗА ПАРИ-за хонорар или заплата- би трябвало вече или да е умира от глад, или да е много, много богат?!
Защо да е сложно, като е толкоз просто?!
"СВОБОДА, РАВЕНСТВО, БРАТСТВО..."
Свобода?! НЯМА законна или по Обичай или Морал абсолютна Свобода! Само Престъплението е "консумиране на абсолютна Свобода"- при съответна цена/Наказанието/ !!!
СВОБОДАТА е обратното на НЕСвободата!!! Или обратно!
Равенство?! ДА, но трябва да го има ЗАДЪЛЖИТЕЛНО САМО на Старта!!!
РАВЕНСТВОТО е обратното на НЕравенството!!! Или обратно!
Братство?! Това, в случая, оначава "КАТО братя"! А това означава: "по братски", а НЕ поравно- по-големият брат, обикновено, е с привилегии!!!
БРАТСТВОТО е обратното на НЕбратството!!! Или обратно!
.......
Впрочем, Паси-старши да беше дал дефиниция за "Демокрация" ! Ама НЕ дава- или НЕ му дават/разрешават/ или НЕ му се отдава?! Щото, май, "Демокрация- HERE & NOW!" е по-куха и ЛИЦЕМЕРНА фраза и от "Свобода, Равенство, Братство!"?!? КАЗАХ!
05 Ноември 2005 02:41
Еклектиката между категориите в триадата е известна на всеки свободомислещ човек. Категорията свобода е като бекара в музиката - тя отменя действието на бе мола и диеза. Ама тълпите вървят след пастира и не мислят.
Не разбирам само защо това есе е фрагментирано - съвсем ненужно и самоцелно.
Исак Паси може да е кумир на хора с нисък хоризонт и не чели негови съвременни колеги.
Ама в царството на слепите и едноокият е цар....
05 Ноември 2005 02:43
Като казах патки , що не я разширя тази мисъл.
Орел от паче яйце не се е пръкнал.Това е ясно.На пук на свободният избор.
Ама на , има общ признак.
Има го този общ признак.
Единствено хората и пернатите и оперените пеят-като по ноти.
И по това се познава кой са хора и кой са пернати.Какво хубаво двусмислие.

Когато едно френско петле пее-на изгрев слънце , то обявява., , Тези кокошки са мой”.
И кокошките наистина са негови.Такова е равенството и братството.

По различно е когато едно интелектуално славейче пее.
Много е приятно за слушане и неприятно за разбиране.
, , Тези мухи са мой”.За това пее интелигентното славейче.
За мухите без глави.
А кой кукурига и кой го докарва като славейче , това трябва ли да го казвам?
05 Ноември 2005 02:48
Защо търсиш Пара под вола теле , не разбирам ??? Само току питаш какво значи демокрацията ! Ами тя се знае и само във БГ я има ! Никоя държава във света я няма ! Ако я намериш някъде покажи ми я !
05 Ноември 2005 02:50

На мен Исак Паси не ми е кумир, но смятам, че е достъпен философ и прочут сладкодумец.

Имаше /не разбира се единствено той/ и едни студии за красивото, грозното и трагичното като естетически категории и ги четях с интерес.

Това определение, например, е всепризнато негово и аз го приемамам.
Чудесно е.

Трагичното е трансформация на прекрасното в процес на страдание и гибел.
05 Ноември 2005 02:58
Сиби се вре , Паси що е рекъл
Ма кой ти разбира они сите го взимат за комунист , като Лавоазие дет го спомена . Има малка разлика
че единия е красив учен и екзекутиран , а другия грозен философ но не е застрелян все още !
05 Ноември 2005 03:01
По повод на свободата отново ще цитирам Прутков:
"Кой ти пречи да измислиш непромокаем барут?"
Равенството и братството се изключват взаимно, така че ще ги оставя без внимание.
05 Ноември 2005 03:06
Като съм я подкарал , да взема и да я довърша аналогията за човешкият интелект и с малко козина.
Тези с кожухчетата въобще не са за подценяване.
----…
Един професор , същински Исак Паси , си нямал работа.
Взел да доказва интелекта на шимпанзетата.
На тавана в една клетка поставил банани и вътре в нея разхвърлял сандъци.
Мислил по професорски за шимпанзетата..Ще подреди сандъците , качи на тях и си вземе бананчето.

Шимпанзетата са известни с ясната мимика и жестове.

Огледало се шимпанзето и хванало професора за ръка и почнало да го ръководи.
Докарал го под банана.Покатерил се върху него и си взел бананчето.
Ново много практично и рационално решение намерило шимпанзето , в ръководенето и катеренето върху раменете на този бележит професор.

Виждало се от всякъде.За интелект на шимпанзе ставало въпрос.Ама това шимпанзе знаело да ръководи и да се катери на професорски рамена.Имало интелект на шимпанзе.Голяма работа за другото което му виждал професора.
Шимпанзето си го паказва винаги и навсякъде.

05 Ноември 2005 03:08


Така е, мон ами, не харесвам хората-клишета и хората-етикети.
Това са, общо взето, хората фанатици.

Проф. Исак Паси е бил някаква вътрешна партийна опозиция в ония тежки времена, когато философския факултет на СУ е бил един от най-идеолгическите, и строго набюдаван за спазване на правата партийна линия.

Ноооо, фанатиците какво ли не правят. Даже отсекли с гилотината главата на бащата на модерната химия - Антоан Лоран дьо Лавоазие.

Всеки ден ги гледам и тук във форума, и ми става тъжно. Много тъжно.
05 Ноември 2005 03:25
Сибила,
А ти колко рев предизвикваш , дали се усещаш.
Първо различи един период от стотици години.
След това научи каква фигура е бил по време на тази революция , и защо са им секли главите на гилотината.
И последното ще ти го кажа , след като отново такава песничка като славейче изпеш , на мухите без глави.
Хем предупредих шмпанзетата да не се катерят на раменете на професорите , ама на шимпанзе нещо можеш ли да кажеш.Катери се и му се гледа задника.
Много фалшиво пееш и лъжливо и неверно и неточно.И мухите без глави ще ги подплашиш.
05 Ноември 2005 03:29
Колкото и въпреки това Сиби .
Философията литературата историята изкуството науката не загиват . Партии и други боклуци днес ги има утре ги няма ! Така е , по време на Френската революция не е имало комунистическа партия , а някой може ли да ми потвърди че и въстанието на Ивайло е комунистическа заслуга ?!?
ПП- Забравих- секрета на всичките , философи литератори художници историци учени е лесен - остава да се научи !


Редактирано от - nesnaecht на 05/11/2005 г/ 03:45:52

05 Ноември 2005 03:31
NEZNAESHT,
/:/ "...Никоя държава във света я няма/Демокрацията-б.м./ ! Ако я намериш някъде покажи ми я !
...............................
АНДЖЪК, де!
И аз на това се чудя: има "демократи", а няма Демокрация?!? Има "демократични партии" и "демократични СИЛИ", например, а Демокрацията им НЕдемократична!
Има "най-демократичната и най-антиТЕРОРИСТИЧНАТА" държава на Света-САЩ", а няма дефиниции /научни и официални-ООНски/ за Демокрация и за Тероризъм?!?
Е, как може да се САМОнаричаш "демократичен", когато НЕ се знае и НЕ е казано какво е това Демокрация?! Или, може би, тъкмо поради това го правиш?! Същото важи и когато нарочиш и наречеш някого "НЕдемократичен" !!! КАЗАХ!
05 Ноември 2005 03:35
Пара правилно се изразих мисля
пак ще повторя
Няма на света никъде дефиницията за демокрация има я само във БГ . Къде е ??

Редактирано от - nesnaecht на 05/11/2005 г/ 03:37:33

05 Ноември 2005 03:41


Хуни

Фанатикът е един и същ във всички времена.
Капичи?

Спазвай споразумението за ненамеса. Плийз.
05 Ноември 2005 04:18
Това са най мощните аргументи.
Навсякъде е така , така е през всички времена, така е навсякъде по света.
Цялата беля на такива птичи мозъчета , е че не знаят какво значи всичко , навсякъде , по всяко време.Железният аргумент не го разбират в тази железария.Защото са железни шамандури.
А кажеш ли думичката всичко значи казваш нищо.
Значи акъл море и глава шамандура.Това е железното на железната шамандура.
---
А ако поне малко знаеш кой е Ловоазие , щеше да знаеш какво е етюд и трактат.
И нямаше да плуваш като шамандура пусната през 1789 год. и подмокряща се през 2005 год.
Разбра ли я разликата , или и със сметането си орта будала.
05 Ноември 2005 04:27
Хунвейбине ново е и не само за тебе ! Засега не коментирам но пипето ти е по-малко отколкото на врабче !

Натиснете тук
05 Ноември 2005 04:39
Nesnaecht,

Не си открил топлата вода .Сензация върху хвъркато килимче си намерил.

Нервиш ме като незнаеш какво е рекъл за теб трети папа Григорий , наречен , , Велики”.
Незнанието е майка на благочестието.Това е утвърдил папата.
Незнанието е майка на благочестието.
А де си видял хунвейбин и благочестие .
Аз бомби не събирам и взривявам.А вестниците и медийте станаха мегабайтова бомба , за петлета.Нали и за тях петолиние и ноти трябват.За да пеят по ноти.
05 Ноември 2005 04:50
Хунвейбине, послушай съвета на цар соломон
Приеми мъдроста приеми интелигентноста, Не забравяй моите думи , и не ги отхвърляй !
05 Ноември 2005 05:01

Три високо еректирани палци за човека, мислителя и хуманиста Паси!
Искам да ви "почерпя" с едно откъсче от неговото есе за Томас Ман, което съм си подчертал някъде преди близо двадесетина години и което неотдавна препрочитах.
Времето е за човека, за неговото добро и за неговия прогрес и Сетембрини бърза да напомни тази хуманистична страна на времето. -На Запада, божественния Запад, са присъщи цивилизацията и великото чувство за време. Разхищението, варварската щедрост, прахосничеството с времето е азиатски стил, русите които така охотно посещават Бергхоф (тук те имат две маси), никога не бързат и затова се казва, че те са народът, който има време и може да чака. Ние-продължава ораторът - имаме малко време, ние не можем да чакаме, а трябва грижливо да стопанисваме времето. Carpe diem, сграбчвай деня. Времето е божи дар, даден на човека, за да го използува! ...
Исак Паси - Есета. Томас Ман. Човек и време (Вълшебната планина)
05 Ноември 2005 05:18
Авторът е един от любимите ми преподаватели. Радвам се, че е в добро здраве и дори пише за свободата и равенството.

Беше много прибран, педантичен, точен, отнесен. На него принадлежеше крилатата мисъл с която гощаваше студентите си на последната лекция - "има само един начин да ви стигне времето за учене за изпита по "естетика" и да не ви липсва точно един ден за да се подготвите добре - да започнете подготовката си с един ден по-рано".

Бил е на 8 години, когато са ги натъпкали във товарни вагони за извозване към немските лагери. След много дълги часове заключените вратите се отворили и хората пуснати на свобода. За мен това е един от триумфите на българския дух и ...братство.

05 Ноември 2005 05:23
Ето още едно хубаво сайтче с много познати физиономии по него.
http://www.infowars.com/

... Има непоказани мнения ...
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД