:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,702,778
Активни 550
Страници 13,708
За един ден 1,302,066
РЕФЛЕКСИЯ

Херменевтико- политическа буфонада

Няма как, ще спомена Хайдегер и херменевтиката, нищо, че е несвързано и глупаво. Особено щом поводът е поредната буфонада на тъй автентичните ни политически субекти, блъскащи се за предни места към новия исторически хоризонт при ей тоя мизансцен:

Променят се конституция и закони; промяната не засяга никого. Висши магистрати се изкарват престъпни и луди. Задържат за злоупотреби с дарения дейци на благотворителността и духовното спасение; пускат ги. Министърът на образованието и науката стига до крайна мярка за бъдещето на селата - закриване на училища поради липса на деца. Министърът на външните работи обявява нова цел - пропагандиране на европерспективите тъкмо в селата. Министърът на вътрешните работи носи в САЩ материал за ДНК-анализ по убийство, чийто извършител, аха-аха, да бъде разкрит всеки миг.



Лебед се самоубива от любовна мъка,



изследват го за птичи грип. За фон се гонят информационно-публицистични вълни: за педофилията по света и у нас, карикатурите на Пророка, Божия син и неговите сънародници, за Юдата поп Кръстю, за годишните заплати на едни, които са по-малки от месечните телефонни сметки на други. И всички говорят…

Какъв тук Хайдегер? Все пак ще го спомена с тъжното право на виновните. От двадесетина години през преводи, семинари и лекции най-вече с Христо Тодоров подхвърляме в скучните рамки на философското образование хайдегерианско-херменевтична терминология. С нея обаче се злоупотреби дотам, че стигна в политологически анализи. И понеже те гъмжат от сложнотии, покрай отделни Хайдегерови теми - случване, събитийност, другост, решителност пред избора - изпускат най-простото, което трябва да стои в един политологически анализ според херменевтиката. Не бързайте да го разгадавате с оглед героите на нашата буфонада - не е комичното, не е трагичното. Забравя се най-близкото и най-ефикасното, което залива всичко:



несвързаното с действителните ни грижи говорене,



бърборенето (das Gerede).

За Хайдегер то е основен факт в съществуването ни, ако изтика разбирането само в думите. "Субектът на всекидневието е неутралното, безличното" - казва той, преди да стане член на националсоциалистическата партия в Германия. "Не ние говорим езика, той ни изговаря", твърди, когато вече е в нея. "Най-близкото е и най-забравяното" - мисли винаги, но особено след денацификацията. Нека не ни занимава поучителния политически път на един културреакционер; да видим какво ни дават тия твърдения за бъркотията на живота, какъвто е в самото бърборене.

Най-напред от тях може да се състави едно определение за него: "Бърборенето е най-близкото и най-забравяното, което изговаряме всеки ден, но което всъщност изговаря самите нас, безличното." Как става това при толкова близки и все пак забравяни личности? Близостта идва от навика на езика, при който нямаме смяна на събития и думи, а препоява на мисловна схема. Тя е



в основата на разбирането и е безразлична спрямо лицата,



които я носят. Значи не зависи от Иванов, Стоянов, Първанов, дори не и от Доганов. Зависи от клишето за мисленето и действието, стоящо зад уж сменящи се лица. То е опортюнистично и егоистично, защото винаги цели лична безопасност. Така един и същ субект може да бъде за едни и същи хора примерно тъмен балкански и светло евроатлантически; надежден демократ и безнадежден параноик; висш магистрат и нисш доносник. Изобщо всеки се променя - това изглежда вечно, ала е само съвременно. Съвременен е този, който може да извърши нещо немислимо в предмодерните времена: да промени същността си. Тъй като Хайдегер е толкова немодерен, че не си представя промяна на пола, силни свидетелства за нея според него са говоренето без връзка с всекидневието на другите, лъжата за приемането на противното, надеждата, че от утре всичко ще се смени. И тъй като нищо съществено не се променя в живота, движещ се естествено към смъртта, несвързаността остава отличителна възможност на всекидневното ни съществуване, потискайки изключителното.

Това прави възможно спокойното, чак гордо приемане на иначе изумителни факти. Те биха радвали през ХVII век любителите на всеки буфонаден сюжет с елементи на утопия, ако приемем, че буфонадата е театрално-политическо действо. Класическа би била тая: бивш цар в качеството си на бивш министър-председател е триумвир през ХХI век в република, където една всенародна и една етническа партия управляват заедно с национално движение на неговото име.

Стане ли буфонадата действителност, която не разсмива всички, а бърборенето - норма,



от всекидневието вече е прогонено изумителното



Така както някога и с буфонадата (вж. Шекспир, "Хамлет", Трето действие, Втора сцена), сигурно се лекува параноята, но още по-сигурно всичко потъва в глухо безразличие.

За да се излезе от него, има едно безобидно средство, смята Хайдегер. Клишето трябва да се преведе буквално на роден език. Примерно по тая метода "автентичен политически субект" ще рече на български "истински обществено добродействащ за себе си изотдолу деец". Което, както и да го погледнем, е тъпня, но помага да разберем политическата действителност. А дали след разбирането ще се смеем, плачем, бягаме оттук, мълчим или говорим, е въпрос на личен избор.
52
3158
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
52
 Видими 
17 Февруари 2006 23:10
Няма как, ще спомена Хайдегер и херменевтиката, нищо, че е несвързано и глупаво
...Да бе, така е, няма спор
17 Февруари 2006 23:37
Внимание!!!
Съобщение от редакцията:
За четенето на тази статия ви се полагат вредни
17 Февруари 2006 23:48
прав е горния

_________________________________
Приватизацията е майка на мизерията.
18 Февруари 2006 00:03
И тук има леп за Фичо! Те тогава ще осмислите напълно постинга на Чарли Дарвин!
18 Февруари 2006 00:15
Про4етох пьрвите два реда (пове4е не можах) и си искам вредните!
18 Февруари 2006 00:44
Вредни не се полагат на ленивите.
*
Който не чете, не трябва да яде :-))))
*
Авторът е прав - Хайдегер е откровение за Бг реалностти.
- посткомунистическо бърборене - das Gerede = Idle talk
- жълто любопитство - Die Neugier = Curiosity
- евро двусмислености - Die Zweideutigkeit = Ambiguity
- балканска захвърленост - Das Verfallen und die Geworfenheit = Falling and Thrownness
Това са ни екзистенциалите тудей.
**
Използвам английския превод на Macqarrie & Robinson (въпреки недъзите му на разни места)
18 Февруари 2006 01:09
Аиде, един херменевтико - политически клоун вече се яви.
18 Февруари 2006 01:12
Порно с деца в сървър на фондация Наказанието ще бъде само глоба от 500 лв.
[ 2006-02-18 ] В. "НОВИНАР"
В сървъра на Интернет провайдъра "България онлайн", който е собственост на фондация "Приложни изследвания и комуникации", са открити филми и снимки с порнографско съдържание на малолетни деца. Това показват резултатите от експертизата на столичното следствие. Преди по-малко от месец същата фондация подписа договор за сътрудничество с МВР, в който се предвижда откриването на гореща линия за Интернет престъпления, като педофилски материали например. До разследване на провайдъра се стигна, след като в края на 2005 г. четирима служители на "България онлайн" прекараха една седмица в ареста по подозрение, че са част от педофилска мрежа. Те бяха прибрани след разбиването на международна мрежа и залавянето на педофил от Пловдив, който имаше интензивен обмен на данни с поддържания от тях сървър. Той беше прибран за експертиза, а четирима служители на доставчика бяха арестувани. Срещу тях е повдигнато обвинение за нарушаване на авторските права. Трима от тях са администратори, другият е директор на продажбите. Те бяха пуснати на свобода срещу "подписка", а в момента продължават да работят в "България онлайн".
От фондацията обясниха преди две седмици, че на сървъра са открити само MP3-ки, игри и филми. Днес от следствието показаха голите детски снимки и порнофилми. Разследващите са категорични, че администраторите са знаели за съдържанието, защото всичко е било подредено по азбучен ред.
Ръководството на фондацията е същото като това на Центъра за изследване на демокрацията. Центърът е основният неправителствен партньор на МВР с изготвяните от него специализирани доклади за престъпността и корупцията...
......................................... ......
"Българийо, мила, земя на герои...!"... И НА ФОНДАЦИИ, също!!!

18 Февруари 2006 05:25
"......бивш цар в качеството си на бивш министър-председател е триумвир през ХХI век в република, където една всенародна и една етническа партия управляват заедно с национално движение на неговото име."..........
И аз се опитвах да обясна колко тъпо звучи. Поздравления за тази статия.Чекайте да ви приемат в Европа........
18 Февруари 2006 07:05
Митко Денков е специалиста по Хайдегер у нас, такава дисертация писа преди 20 години. Прочетох с удоволствие, също и допълнението на Монтен. Хайдегер се отнася за човешкото изобщо, не специално за българското, и ми е трудно да приведа смислено нашите политически екзотики към неговите онтологически категории, а и не ги помня толкова добре. Хайдегер не ми харесва с това, с което харесва на антиглобалистите, и с което прилича на Франкфуртците, че за него модерността е задънена улица, човечеството извършило грях, много подобен на първородния грях от св. писание, още по времето на досократиците, като объркало някоя си гръцка дума с друга, и така - колкото повече разум, токова повече неразумност, колкото повече цивилизация, толкова повече варварство. Самата логика на разума води към неразумие, тъпота и митомания.
*
Хайдегер за кратко време харесвал нацизма заради неговата антимодерност и примитивност (гласа на земята и кръвта, долу безродниците, Берлин и Манхатън), зарязал еврейската си муза Хана Аренд (за радост на жена си), станал член на НСДАП и нацистки ректор, но след това напуснал разочарован и двете места. Лустрационната комисия в 1945 по свидетелството на колегата му екзистенциалист Карл Ясперс решила, че има диктаторски манталитет и му забранила да преподава за известно време.
18 Февруари 2006 09:34
Geplapper е смислово по-близко до бърборене от Gerede.
18 Февруари 2006 10:01
Сигурна бях, че няма да минем без клюката за Хайдегер и Хана Аренд и тоя път. Ама то си е част от буфонадата. А това на Монтен не е допълнение, а тезисно сдъвкано есето на Денков ... заради вредните. Щото за какъв избор може да става дума, щом се прави на тъмно.
18 Февруари 2006 10:20
Да, ама при Хайдегер е именно Gerede, a не Geplapper - още повече, че става дума за артикулиран idle talk.
18 Февруари 2006 10:21
Кой беше тоя хайдегер.......?
18 Февруари 2006 10:37
Заедност
18 Февруари 2006 10:51
Юмжагийн Целденбал,
прочетох ви с голямо любопитство. Пишете по-често.
18 Февруари 2006 10:53
Чичо Фичо: "Хайдегер за кратко време харесвал нацизма заради неговата антимодерност и примитивност ..."


Хммм... Доста en gross казано. И оттук - доста грешно. Е, нищо чудно - "Wer groß denkt, irrt groß" (Хайдегер, цитат по памет) . Демек, като правиш обобщения наедро, не се учудвай ако ти се обърне каручката с мислите в канавката и се окаже, че в нея е имало, да речем, чувалчета с оборска тор, а не скъпоценни мисли.


Та: по повод на "краткото време", през което Хайдегер харесвал нацизма: през 1953 г. излиза ново издание на лекцията му от 1935 г. "Въведение в метафизиката". Въпреки натиска на издателите, Хайдегер (тогава - почетен професор в университета във Фрайбург) оставя в текста фразата за "вътрешната истината и величие на нацизма", така както е била в оригиналната лекция.


А по въпроса за харесването на нацизма "заради неговата антимодерност и примитивност": в последното си интервю (публикувано по негово желание чак след смъртта му през 1976), той казва (по памет), че целта на мисленето е да помогне на човека да постигне едно приемливо техническо ниво - и националсоциализмът се е движел в тази правилна философска посока. Това - по въпроса за "антимодерността". А за "възхищението от примитивността" - напротив, пак там той казва, че изпълнителите (т.е. нацистите) не са били на необходимото ниво за реализация на собствените си идеи, тъй като не са разбирали правилно характера на процесите от последните столетия...


Та така с обобщенията...


PS. Пускам пак постинга, защото при редактиране "изчезна"
18 Февруари 2006 11:18
Ясперс напуска университета в Хайделберг, защото колегите му професори, които са били професори и лоялни на режима по време на нацизма, се правели на вода ненапита и не искали и да чуят за либерални реформи.
Все едно че е нямало Освиенцим, че е нямало партийни организации по места и доносници на службите.
*
Ясперс отива в Базел, Швейцария, отвратен от нечистата съвест на пребоядисаните професори.
*
Да ви напомня нещо това?
Да сте чували какво става в динозавара БАН?
18 Февруари 2006 11:51
Монтен 1: "Ясперс отива в Базел, Швейцария, отвратен от нечистата съвест на пребоядисаните професори.
*
Да ви напомня нещо това?
Да сте чували какво става в динозавара БАН?"


"Динозавърът БАН" беше предложен още навремето като колективен член на Съюза на инвалидите в България, защото там се било събрало и куцо, и сакато, а останалото било - я духовен инвалид, я морално разложен индивид.


Но - така погледнато - това е един от базовите проблеми не само на тази организация, а и на много други като нея в България. Ако се замисли човек, то май по подобен признак Съюзът на инвалидите ще се окаже основната организация у нас, а всичко останало са некви клонове или секции. Така че розовите идеи за лустрация по партиен признак са достатъчно илюзорни и по гореизложените причини... Не че са лоши сами по себе си.


А случаят Ясперс и доброволната му емиграция в Швейцария са показателни за това колко идеализирано и изкривено се представя тогавашната денацификация. Ясперс е един от малкото, които редовно повдигат темата - той дори се отказва от немско поданство и става швейцарски поданик в знак на протест срещу избора (1966) на бившия член на NSDAP Кизингер за канцлер.
18 Февруари 2006 12:19
Какво става в БАН е винаги любопитно да узнаем, но като видях думичката "бърборене", веднага я свързах с университетите, особено с някои филологически катедри в тях, които през последните петнайсет години създадоха нещо като университетски жаргон ли да го кажем, идиолект ли, в който важен маркер е думичката "обговарям", както вероятно те биха превели и das Gerede.
Няма да привеждам илюстративни образци на този университетски новоговор, тъй като се опасявам, че исканията за "вредни" ще станат особено настоятелни.
18 Февруари 2006 12:39
допълнение към постера на Чарли Дарвин- а за знаещите как да мислят еднопосочен билет извън територията на България, защото те са враг номер едно на организираната посредственост(некадърност)!
18 Февруари 2006 13:29
Кажи, кажи, то тва най-интересното!
18 Февруари 2006 14:04
Пeрфектна работа! Поздравления!
18 Февруари 2006 15:29
от цялата работа, неможх да разбера - любовта ли е виновна за птичия грип или смъртта го генерира!?!
18 Февруари 2006 17:32
За Хайдегер и Аренд не е клюка, а важно обстоятелство от биографиите на двамата, за което са писани няколко книги. Една излезе в Ню Йорк миналата година. Арент била в Ню Скуул в Ню Йорк от войната до смъртта си в 70-те. Тя има едно есе "Хайдегер лисугера". След войната пак се срещнали и пак изпитали интерес един към друг. Но най-доброто писание за Хайдегер, което някога съм чел, е романа на Гюнтер Грас "Кучешки години", дето разгръща цялата епопея на края на Райха и падането на Берлин с превъзходна игра с хайгеровите термини - самият Хитлер и цялата нацистка военна машина и пропаганда заговарят с езика на "Битие и време", докато търсят избягалото куче на фюрера. Грас има и един разказ за Хайдегер след войната, в "Моето столетие", дето живеел в една планинска колиба в Шварцвалд и станал нещо като обект на поклонение.
18 Февруари 2006 18:48
"Битие и Време" е преведена на български език от Зашев и от почти половин година (може би и повече) е на пазара в България. Специалистът по Хайдегер в България не е Денков, макар да не отричам, че и той разбира от него. Дразнещо е някой да бъде норочван за "специалиста в България" по това или онова. От Хайдегер в България разбират много хора, друг е въпросът, че не на много им е интересно да "обговарят" темата.
18 Февруари 2006 20:44
Потвърждавам, че Зашев разбира от Хайдегер. Денков е специалиста за нас, неговите студенти.
18 Февруари 2006 22:55
Здравейте, скъпи колеги,
Историята на любовта и приятелството между Хана Арент и Мартин Хайдегер е наистина много важна и много поучителна.
На чист български език и във великолепен превод на Митко Денков може да бъде прочетена книгата "Хана Арент/ Мартин Хайдегер. Писма и други документи. 1925-1975". С., 2003, издание на "Критика и хуманизъм". Великолепно полиграфски и художествено направена от Веселин Праматаров.
Съставител на книгата е документалистката и архивистката Урсула Лудц.Книгата е 350 страници и съдържа 168 документа - писма от много различни години, бележчици ( като например кратки любовни покани от Мартин до Хана : "Ела утре в 8.30 на нашата пейка" или "Довечера да се разходим в гората", става дума за Шварцвалд, разбира се), доста добри стихове и от единия, и от другия, но и някои доста маниерни и насилени стихове и от единия, и от другия, и други важни текстове.
Между другото, чичо Фичо, май не си прав. Хана Арент го е обичала наистина.
И това се вижда най-вече от голямото й есе, написано по повод на неговата 80 годишнина и излъчено точно на 26 септември 1969 г. по Баварското национално радио.
Впоследствие публикувано в Merkur през 1969 с много допълнителни бележки и пояснения.
Утре вечерта ще се опитам да намеря време да постна един откъс, от който се вижда как Хана Арент оневинява и извинява Хайдегер за - изключително краткото му - според нея залитане на Хайдегер по нацизма.
Още по-междудругото в книгата се казва от съставителката Урсула Лудц, че госпожа Елфриде Хайдегер, достопочтената съпруга на великия философ, е била дълги години активистка на женската организация към NSDAP и че Хайдегер е бил подтикнат-принуден от нея да се впише сред първите немски ректори, подкрепящи нацистите.
Така че, чичо Фичо, тази работа е много по-дълбока.
В едно от първите писма на Мартин до Хана се чете следното: "Понеже Елфриде е болна от грип, няма кой да върти къщата"!!!
Това един мъж с вкус не би трябвало да си го позволява! И това е - според някои - най-големият философ на ХХ век!?
Не може да се оплакваш на любимата си колега и приятелка, че съпругата, която ти е родила две деца и те обгрижва битово всеки Божи ден, за да си пишеш великите текстове и да блестиш пред студентите и студентките, за кратко е болна от грип и не може да върти къщата!!!
Моята женска и съпружеска интуиция ми подсказва, че госпожа Елфриде Хайдегер е била партийна активистка на нацистката партия само от ненавист към съперничката Хана... Защото повечето хора правят всичко, което правят, не от някакви идейни или идеологически убеждения, а от страст.
А за прекрасния текст, написан от Хана Арент за 80 годишнината на Мартин Хайдегер, днес ще напиша само немската поговорка:
Alte Liebe roestet nicht.
Сиреч: Старата любов ръжда не хваща.
Това е била нейната любов. Той е бил нейната любов, любовта на живота й. А любовта, както казва Свети Апостол Павел, всичко прощава и всичко извинява.
А може и тя да е била неговата, защото и той умира скоро след нейната смърт.
По това също - според мен - се познава истинската любов. Никой, който е обичал истински някой друг, не го надживява за повече от година.
Чао до утре вечер.
19 Февруари 2006 01:53
Айде, пак философският факултет е на първа линия. Нищо не разбрах от статията, но няма да искам вредни.
Все пак, доколкото схванах, чрез езика аз възпроизвеждам самия себе си. Езикът, това съм аз. Нещо по-лошо. Аз произвеждам реалност, в която пребивават "Стоянов, Първанов, Иванов и Доганов" и различноста им идва не от ролите, които изпълняват или са им вменени, а от "препояването на моята мисловна дейност". Само в тази реалност на клишета, на опростяване, "на надеждата, че всичко ще се промени", на невъзможноста да променя самия себе си са възможни, и Филчев, и Григоров. Общо взето, скука.

Редактирано от - Мурко на 19/2/2006 г/ 02:06:04

19 Февруари 2006 14:52
Дискусията наистина се "отвя" в посоката "Бог е любов".


Докато авторът се е опитал с философски аргументи в стил Хайдегер да ни обясни ставащото у нас, използвайки по-скоро работите на "ранния" Хайдегер.
Може би има смисъл да се обърнем за баланс и към "късния" Хайдегер - към интервюто му в "Шпигел", дадено през 1966 и публикувано чак след смъртта му през 1976 г., все пак един вид "лебедова песен". Тук давам някои откъси с мисли на "късния" Хайдегер от това интервю:


За демокрацията: "За мен е решаващ въпросът, дали днешната техническа ера може изобщо да бъде свързана с някаква политическа система. Нямам отговор на този въпрос, и не съм убеден, че това е демокрацията".


За света и промяната: "Философията няма да може да подпомогне каквато и да била непосредствена промяна на сегашното положение в света... Тук може да помогне единствено Бог. За нас остава единствено възможността в мисъл и слово да се готвим за Божието пришествие, или за упадъка, в случай че Бог няма. Защото в отсъствие на Бога ние ще загинем."


За ролята на философията: "Философията е изчерпана." (тук Рудолф Аугщайн, издателят на "Шпигел", пита резонно: "А какво застава на мястото на философията тогава?" - "Кибернетиката" - отговаря Хайдегер, без да му мигне окото... ).


Цялото интервю го има в платената част на сайта на Spiegel, безплатно може да се намери например Натиснете тук

Редактирано от - Юмжагийн Целденбал на 19/2/2006 г/ 14:55:58

19 Февруари 2006 15:22
и така Хайдегер плю в окото на нашите философстващи безумци.

_________________________________
Приватизацията е майка на мизерията.
19 Февруари 2006 15:29
Една размишляваща: "Историята на любовта и приятелството между Хана Арент и Мартин Хайдегер е наистина много важна и много поучителна.
Утре вечерта ще се опитам да намеря време да постна един откъс от който се вижда как ..."


Хммм... Понеже интуицията ми подсказва как довечера ще има поредна порция захарен сироп по темата за нежната връзка между двата философски ума, нека да пусна пък аз един откъс от една друга нежна връзка между два философски ума - същия Хайдегер и бившата му студентка Елфриде Паули, впоследствие г-жа Хайдегер. Писмото е писано от съпруга Хайдегер до съпругата Хайдегер на 18.10.1918. Няма да го превеждам, за да не обвинят сайта на форума в разпространяване на антисемитска пропаганда:


"Die Verjudung unsrer Kultur u. Universitä ten ist allerdings erschreckend u. ich meine, die deutsche Rasse sollte noch so viel innere Kraft aufbringen, um in die Hö he zu kommen. Allerdings das Kapital!"


Който иска, може да прочете още доста допълващи (и изясняващи) картината неща, ако хване книгата "Mein liebes Seelchen! (Briefe von Martin Heidegger an seine Frau Elfride. 1915-1970)". Нова е, от миналата година - така че още не е преведена на български. Но пък според мен е най-добре Хайдегер да се чете в оригинал на немски... Все пак е изтекло известно време от епохата на Карл V, и немският става вече не само за разговори с коне, нали така...

Редактирано от - Юмжагийн Целденбал на 19/2/2006 г/ 15:35:59

19 Февруари 2006 16:43
Ери, права си, че го обичала, и как не - тя била бабиното умно момиченце от затънтения Кьонигсберг, и то еврейче, той - вече звезда, но на мене тя ми е сто пъти по-симпатична от него. И след войната пак се харесали за малко. И "Heidegger the Fox" (1953) не е написано съвсем с неприязън.


Once upon a time there was a fox who was so lacking in slyness that he not only kept getting in traps but coulnd't even tell the difference between a trap and a non-trap... After he had spent his entire youth prowling around the traps of people... this fox decided to withdraw from the fox world altogether and to set about making himself a burrow... He built a trap as a burrow. He set himself inside it, passed it off as a normal burrow -- not out of cunning, but because he had always thought others' traps were their burrows -- and then decided to to become sly in his own way and outfit for others the trap he had built for himself and that suited only him... And so it occurred to our fox to decorate his trap beautifully and to hang up unequivocal signs everywhere on that quite clearly said: "Come here, everyone; this is a trap, the most beautiful trap in the world." Nevertheless, many came... Everyone except our fox could, of course, step out of it again... But the fox who lived in the trap said proudly: "So many are visiting me in my trap that I have become the best of all foxes." And there is some truth in that, too: Nobody knows the nature of traps better than one who sits in a trap his whole life long.

Denktagebuch, 1953, translated by Robert and Rita Kimber
19 Февруари 2006 17:11
Чичо Фичо: "... тя била бабиното умно момиченце от затънтения Кьонигсберг, и то еврейче, той - вече звезда... И "Heidegger the Fox" (1953) не е написано съвсем с неприязън.... И "Heidegger the Fox" (1953) не е написано съвсем с неприязън."


Хммм... Хубаво казано. А я да отворим Библията на подрастващите умни момиченца и да прочетем какво пише там за лисиците и за розите:


"... Малкият принц отиде да види пак розите.
- Вие въобще не приличате на моята роза и още не сте нищо - каза им той. - Никой не ви е опитомил и вие не сте опитомили никого. Сега сте такива, каквато бе моята лисица. Беше само лисица, подобна на сто хиляди други. Но я направих моя приятелка и сега е единствена на света.


Така и тук. Макар родена и израснала преди епохата на библията "Малкият принц", малката принцеса на философията е опитомила лисицата, и това вече не е коя да е лисица-антисемит (като стотици хиляди други), а е Нейната Лисица.


А милионите евреи, които са се сбогували с живота, защото не е имало кой да ги защити - и защото такива като лисицата са писали още през 1918 г., че е налице едно масово "поеврейчване"? Какво казва библията на Малкия принц по въпроса?


"Хубави сте, но сте празни - продължи малкият принц. - За вас не може да се умре."


Така е. Любовта към ближния е абстрактна. Ближният е едно множество, за което могат да умират само балами като Исус или Левски - но те затова са Исус и Левски. А останалите? Те си избират една от милионите рози или една от стотиците хиляди лисици и тя става най важна и единствена:


"Разбира се, случаен минувач би помислил, че моята роза прилича на вас. Но тя сама е много по-важна от вас всичките, защото тъкмо нея поливах. Защото тъкмо нея поставях под стъклен похлупак. Защото тъкмо нея пазех с параван. Защото тъкмо върху нея убих гъсениците (освен две-три, за пеперуди). Защото тъкмо нея слушах да се оплаква, да се хвали и дори понякога да мълчи. Защото е моята роза."


Ето това е - "защото е моята роза". Това е основното в този вид философия.


А, и нещо за евреите, които били унищожени в концлагерите, говорехте? Ами те са съдействали сами за унищожението си, не сте ли чели? Ами прочетете, Хана Арендт, "Баналността на злото". Там го пише черно на бяло.


Важното е да не пишем политически некоректни неща и да сме против антисемитизма по принцип. Е, когато любимият е антисемит, то е друго нещо. Защото той е твоят антисемит. Защото тъкмо него си слушала да се оплаква, да се хвали и дори понякога да мълчи.


А умрелите са си умрели - какво толкова. В крайна сметка този, който умре по-рано, ще е по-дълго умрял, нали така...
19 Февруари 2006 17:36
Целденебал, едва ли някой е писал повече тука срещу антисемитизма от моя скромност, споменавал съм даже и за помощта на еврейските общини в Германия за собственото им изтребление, както е разказано от Арент в "Баналността на злото". На филма "Пианистът" също видяхме, че еврейска полиция натовари определените за избиване евреи на влака, тя ги налагаше, и един от полицаите в суматохата спаси нашия герой пианист по някакви лични причини, и останалите от семейството му отпътуваха.
*
Но Една размишляваща казва нещо по-интересно.
*
За мене Арент е най-симпатична не с "баналността на злото", която теза не споделям и много повече симпатизирам на героя на Камю в 'Чумата", и не даже с хубавите си анализи на тоталитаризма, дето пък по-ме кефи "Авторитарната личност" на Адорно, и романите на Солженицин, Оруел и Хъксли, че и "Д-р Фаустус" на Т. Ман. Арент според мене е най-велика там, дето и Адорно дава фира - в оценката си на Америка, американската революция, отношението на социалния въпрос и въпроса за доброто управление.
*
М. Вебер и Арент са двамата велики немски познавачи на Америка - странно, че са само двама, все пак има 29 милиона американци от немски произход, втората по численост група след тия с ирландски произход, 33 милиона (може да се посочва повече от един произход). Иначе според мене (не съм познавач) немската култура още има плакатна представа за Америка (Гюнтер Грас с уж избягалия в Америка дядо-милионер на налкия Оскар; образа на окупатора в "Тенекиения барабан"; филмите на Вернер Херцог - като оня за продавача на плодове, дето заведе проститутката в затънтен степен щат и живееха в къщичка на колела; или Ерих Кестнер с образа на Холивудския бос в "Малкия мъж и малката мис"...)
19 Февруари 2006 17:43
Малките еврейчета са баш големи лисици. Все търсят по-така шабес-гои да ги онождат ид ги карат да правят услуги на юдеите и гадости на своите.
19 Февруари 2006 17:57


Цеденбал , разбрах!


Говориш за двойния аршин. Така е!

А "Малкият принц" е една много, много мистериозна и съвсем не детска книжка.
19 Февруари 2006 18:22

Много е писано за мистерията "Малкият принц", както и за странния й автор граф, ето още нещо:

Натиснете тук
19 Февруари 2006 18:23
Здравейте, скъпи колеги,
Много съм впечатлена от вашия разговор.
Юмжагийн, много интересни неща си написал.
Макар че книгата с кореспонденцията и стиховете на Арент и Хайдегер я имах откакто излезе преди три години, съвсем наскоро я прочетох, защото общо взето ме е гнус да се занимавам с личния живот на известните хора, но тук случаят е много по-различен.
Точно вчера се питах: "А тази Елфриде каква ли е била?", и ето днес Юмжагийн ни осведоми. И тя му е била студентка. Когато един мъж - университетски преподавател - се влюбва все в свои студентки, това според мен означава, че се влюбва не в тях самите, а в своето отражение в техните очи. Интелектуален университетски нарцисизъм.
А прочита на писмата му до Хана Арент ми създаде точно това усещане: дори и да е бил голям като мислител, много е малък като човек. Едно позьорство, едно самолюбуване, едно непрекъснато оплакване от по-едри и по-дребни проблеми около семейството...
И на мен като на чичо Фичо тя ми е много по-симпатична. Освен това, Юмжагийн, не можеш да я обвиняваш в корист, защото тяхната любов се случва преди той да публикува "Битие и време", и доколкото знам, по това време все още е бил неособено известен. Освен това тя не може да бъде обвинявана и в грижа само за личното си спасение и егоизъм, защото впоследствие цялото й творчество се върти около злото, причинено на толкова много хора...
***
А що се отнася до най-първия упрек на Юмжагийн, да, така е Юмжагийн. Дискусията отново я отвяхме към "Бог е любов", защото точно тия мисли, дето си ни ги цитирал от интервюто в "Шпигел", ни показват колко е зловещ Хайдегер като социален мислител. Ако не демокрацията тогава какво може да спаси човечеството?Някакъв нов тоталитаризъм ли?
***
И последно: ако искаме да сме прецизни в терминологията за буфонадата, трябва да кажем, че в нашенската ситуация имаме не триумвират, а куатровират, защото и Първанов управлява държавата редом с тримъжието Станишев-Сакскобургготски-Доган.
И не виждам как и кога могат да се променят нещата.

19 Февруари 2006 18:34


А защо да е бил зловещ, Една размишляваща, , след като е написал това?


За света и промяната: "Философията няма да може да подпомогне каквато и да била непосредствена промяна на сегашното положение в света... Тук може да помогне единствено Бог. За нас остава единствено възможността в мисъл и слово да се готвим за Божието пришествие, или за упадъка, в случай че Бог няма. Защото в отсъствие на Бога ние ще загинем."

Напълно съгласна.
19 Февруари 2006 18:39
А що се отнася до най-първия упрек на Юмжагийн, да, така е Юмжагийн. Дискусията отново я отвяхме към "Бог е любов", защото точно тия мисли, дето си ни ги цитирал от интервюто в "Шпигел", ни показват колко е зловещ Хайдегер като социален мислител. Ако не демокрацията тогава какво може да спаси човечеството?Някакъв нов тоталитаризъм ли?

те това е върха за днес

_________________________________
Приватизацията е майка на мизерията.
19 Февруари 2006 18:53
Болестта.
""Забравя се най-близкото и най-ефикасното, което залива всичко: несвързаното с действителните ни грижи говорене, бърборенето (das Gerede)."", като се прибавят и: загубената връзка с реалността, невъзможността за правене правилни логически връзки оценки, чуване на гласове, които дават заповеди (говорене с "бога" (кой бог!?), напълно неприемливи реакции при определени ситуации... стигаме до симптомите на шизофренията. Болестта, от която е болна днешната управляваща олигархия (не само в България) е параноидна шизофрения. И поради това, тук, всеки философ би бил безсилен.
.
И какво от туй, че има предложение за бъдещите депутати да има психо-тест. Та болестта, в повечето от случаите се развива след влизането в парламента. Какво значение има, дали депутатът (съотв. мин.председател, президент, глав.прокурор и т.нт.) има или няма имунитет, след като суверенът, т.е. Избралите го, нямат Абсолютно Никакъв контрол върху "избранника" си, след "изборите". И за какъв избор става въпрос, след като вече партията предварително е избрала (ние мислим вместо вас), а всички останали, просто трябва да я следват сляпо, дори и да съгреши. Къде е тук демокрацията, къде е тук Гаранцията, че след Избори няма да се появи един нов Хитлер, който не без помощта на "големите пари" да опожари отново света. Няма я, защото липсва онзи отрезвителен глас, който може да върне всеки един, към реалността такава, каквато е. Бягането от нея, зариването на проблемите само ги задълбочава и води единствено до революции, диктатури, проливане на кръв и... отново до началото. Началото на кръга, в който се въртят събитията в историята и до днес.
А инак -Видно е, как човек лесно се самозабравя и става един от болните. (в.ж. "мизансцена на буфонадата".
Добре ще е, този път да не завърши отново всичко сред руини, с плач горчив.
Изборът!?!?
19 Февруари 2006 19:19
Ето го откъсчето от Хана Арент, за което писах снощи:


“Това включване, което в повечето случаи след успокояване на злостта и преди всичко след като донякъде са коригирани множество неверни слухове, се обозначава днес като “заблуда”, има много аспекти, а след всички тях и този на времето на Ваймарската република, която в никакъв случай не се изявяваше в тази розова светлина за живеещите в нея, в каквато се вижда на ужасния фон на последвалото я. Съдържанието на заблудата значително се различава от онова, което минаваше и би могло да се приеме по онова време за “заблуждение”. Та кой, освен Хайдегер, стигна до идеята да види в националсоциализма “срещата на планетарно обусловената техника с човека на новото време” – пък било и в случай, че е чел вместо Хитлеровата “Моята борба” някои писания на италианските футуристи, на които тук и там се позоваваше фашизмът за разлика от националсоциализма. Тази заблуда е несъществена с оглед на много по-решаващото заблуждаване, което се състоеше в това действителността да се отклонява в мазетата на Гестапо и в изтезанията на възникналите непосредствено след пожара в Райхстага концентрационни лагери в уж по-важните региони. Онова, което действително се случи през пролетта на 1933 г. бе изразено по незабравим начин от народния поет и певец Роберт Гилберг в следните четири строфи:
“Никой вече не ще хукне
с брадва къщи да разбишква –
просто нацията пукна
като чумна пришка.”
За късо време Хайдегер наистина прозря тази “заблуда”, след което рискува значително повече, отколкото бе обичайно тогава в немските университети.”

Това е бел. 22 към текста на Хана Арент за 80 годишния юбилей на Хайдегер.
В нашето издание “Хана Арент. Мартин Хайдегер. Писма и други документи (1925-1975).” е на с. 284.
Преводът е на Димитър Денков.
19 Февруари 2006 20:02
Да, но въпреки това Хайдегер има доста какво да каже на съвременния човек.
*
Интересно е отношението му (и на други екзистенциалисти) към техниката. Това "планетарно", за което говори Арент, е хем като онова на футуристите (Маринети, Маяковски), хем не е.
*
Футуристите боготворели техниката (тогава това било най-вече парната машина и бензиновия двигател) съвсем като нашия Вапцаров: "бодро мотора удари юмрук на времето в старата морда", "това е новата романтика, която... въплътена в самолетно ято...", "а тая песен на мотора е кръв от моето сърце". Няколко пъти съм цитирал Маяковски, който ходил в Ню Йорк в разгара на джаз-ейджа:

Работа окончена.
Тело обвей
в сплошной
электрический ветер.
Хочешь под землю -
бери собвей,
на небо -
бери элевейтер.
Вагоны
едут
и дымам под рост,
и в пятках
домовьих
трутся,
и вынесут
хвост
на Бруклинский мост,
и спрячут
в норы
под Гудзон.

Бродвей, 1925

Маринети имал и готварска книга с рецепти за сладки от сушени смокини с машинно масло и цветни коктейли с антифриз, украсени с гайки, с илюстрации в стил ар деко, и сега в Милано имало клуб, в който сервирали неговите специалитети.
*
Политическите им възгледи били - Маринети бил с Мусолини, Маяковски завършил "Бродвей" с

Я в восторге
от Нью-Йорка города.
Но
кепчонку
не сдерну с виска.
У советских
собственная гордость:
на буржуев
смотрим свысока.

Хайдегер обаче не обичал съвременната му индустриална цивилизация, макар да оценявал значението й. Мразел отчужденото й, "безродно" боравене с природата като с предмет, еднократното използване на вещите и захвърлянето им. Обичал "органичния", обживян свят на средновековния занаятчия, в който нямало принципно различие между неговите мисли, умения, неговите ръце и "подръчните" му сечива и материали, удобно наредени наоколо, които той взема и използва без да мисли, и всички от които възприема в единство, без да различава "субект" и "обект", "аз" и "не-аз".
*
Явно е помислил, че нацизмът със своята "органичност" и "родност" ще му "повърне Филипините и едрите звезди над Фамагуста". Когато му станало ясно, че нацизмът всъщност довел на власт най-долната човешка измет (Т. Ман), се дръпнал.
19 Февруари 2006 21:04
Не знам като как, но откакто прочетох есето на Денков за полит. ни реалност, в съзнанието ми трайно се "настани" гравюрата на Фр. Гоя "Сънят на разума ражда чудовища". Сигурно си спомняте - обстановка, наподобяваща пещера, а в нея човек, заобиколен от куккумявка, прилеп, рис. Гротесков образ на човека, или по-скоро на парчетата, които са останали от него - полу-същество, духовно спънато и колебаещо се между сетива и разум, добро и зло... Сигурно е от характерната образност на женското мислене.
19 Февруари 2006 21:49
Чичо Фичо,
Това стихотворение на Маяковски не го знаех.
Щях да слагам още един постинг от финала на есето на Хана Арент, но се чувствам уморена.С няколко думи: във втората част и на края на есето тя сравнява Платон и Хайдегер, и разсъждава над това, защо повечето велики мислители са имали страст към тираничните режими и са се обръщали макар и за кратко било към Дионисий - тиранина на Сиракуза, било към маниите на фюрера... Според нея това е професионална деформация. "... склонността към тиранията може да се докаже при почти всички велики мислители ( най-голямото изключение е Кант)..." ( с.187)
...
Та, Calina-Malina, тази асоциация с гравюрата на Гоя, си я обяснявам така.
Щом стане дума за Хайдегер, не може да не се появят кошмарните асоциации. Както разбираме от свирепостта на цитата, който е дал Юмжагийн, от писмото му до Елфриде, която впоследствие му става жена, той е бил жестоко антисемитски настроен още в младостта си... Е да, добро отношение към Хусерл, към Арент...
И още, за тук и сега. Колкото и буфонадно да ни изглежда ситуацията, около нас сега витаят още по-кошмарни неща, като от кошмара на Гоя.
Между другото, измежду многото неща, които исках да ви цитирам от есето на Арент, избрах точно онова място заради четиристишието, цитирано в него.
"... пукна като чумна пришка..."
Точно като при нас с онези от СКАТ. Преди юни някой предполагаше ли, че тази бубонна пъпка ще се настани в НС?
И на този фон тримъжието/триумвиратът или четиримъжието/кватровиратът, който ни управлява, е направо умилителна картинка. Буфонада, но в кошмарен контекст.
Това е от мен за тази вечер. До скоро и успешна нова седмица на всички!
19 Февруари 2006 23:46
Ери, Хайдегер приел нацизма, но другите големи немски и австрийски философи не го приели. Ясперс - във вътрешна емиграция, Карл Попер - в Нова Зеландия, Рудолф Карнап - в САЩ, Ханс Райхенбах - в Истанбул, Мориц Шлик - убит в 1936, Хана Арент - в САЩ, Курт Гьодел - в САЩ, Лудвиг Витгенщайн - в Англия, Ернст Блох - в САЩ, Макс Хоркхаймер - в САЩ, Теодор Адорно - в САЩ, Херберт Маркузе - в САЩ, Валтер Бенямин - самоубил се в 1940. Повечето не са евреи.
20 Февруари 2006 06:05
Абсолютно вярно:

Защото повечето хора правят всичко, което правят, не от някакви идейни или идеологически убеждения, а от страст.

А това, което различава един човек от друг, е дали страстта е разрушителна или съзидателна, дали е състрадателна или безогледно егоцентрична, дали горивото, което използва е злобата, омразата или любовта, вдъхновението.

Така е и във форума.
20 Февруари 2006 13:02
Нели: "Абсолютно вярно: "Защото повечето хора правят всичко, което правят, не от някакви идейни или идеологически убеждения, а от страст." А това, което различава един човек от друг, е дали страстта е разрушителна или съзидателна, дали е състрадателна или безогледно егоцентрична, дали горивото, което използва е злобата, омразата или любовта, вдъхновението.
Така е и във форума."


Чудесно, това следваше да се очаква - след "Бог е любов" да се запознаем и с "Абсолютната истина". Тя е, разбира се, особен род - "абсолютна относителна истина". Абсолютна е, защото си има повече тежест, като кажеш, че нещо е "пцилютно". Относителна е, защото не се отнася до всички хора, а до "повечето". И понеже сме на тема Хайдегер - според него "езикът е дом на битието. В него се подслонява човекът...". Като гледам, бая къщурки изникнаха на улицата на таз дискусия, някои бая криви, други - направо в нарушение на строителните норми. Като ми остане време, ще минавам да пускам по някой архитектурен анализ за някои от строежите. Защото, както горе-долу казва Хайдегер - каквато къщата, такъв и обитателят й.
20 Февруари 2006 14:58
На Уест сайда в Манхатън, до реката, около 19 улица, са построили една прелюбопитна къщица, където почти няма колона, която да не е "крива и да е по архитектурната норма", а пък се държи здраво и дори има надпис, че започват да набират наематели. Фичо ще й пусне скоро картинката в "Теми на фирумци", за обука и поука.
Приятелката ми Една Рзамишляваща бе писала за частните писма на Хайдегер до Хана, където се оплаквал как жена му боледува и не "върти" къщата, докато... той пише велики съчинения и се влюбва в студентките си. Немските философи се отличават с непреодилимата си бюргерност ( в смисъл на дребен буржоа) в частния си живот. Някога бял чела напътствията на Хегел към бъдещата му жена, нещо като "ръководство за добра домакиня", където имаше и любими негови рецепти.
Признавам, че и на мен Хана Арент ми харесва повече, в нея има много страст, когато описва социалните явления. А страстта прави писанията й живи и достоверни.
... Има непоказани мнения ...
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД