:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,705,128
Активни 409
Страници 16,058
За един ден 1,302,066

Идеите на Левски и модерността

Неговият пример днес е особено нужен като преграда за избуяването на фанатичен етнически национализъм
Снимка: Борислав Николов
Стефан Чурешки
Тази година се навършват 133 години от обесването на Васил Левски. Баналната патетична риторика не обяснява защо тъкмо той е избран за национален герой от българите след освобождението от турско робство. Тази неяснота се експлоатираше особено силно през годините на комунизма, когато режимът се опитваше да "усвои" всичко онова, което благоприятстваше неговата идеология. Особено тачени през социализма бяха именно личностите на революционерите, които заради призивите си за въоръжена борба исторически обосноваваха дейността на партизани и наказателни тройки през съпротивата. Така бе и с личността на Апостола на свободата. Но неговата политическа философия и революционна практика не изхождаха в своите базисни представи от социалното реформаторство, което беше знаме на комунизма.



Философията и идеологията на Левски е либерално и интернационално дефинирана



Не е излишно и модерните български националисти да направят справка с думите и поръченията на Апостола, за да видят какъв всъщност е идеалът на бащата на модерната българска политическа доктрина. Левски е обобщен образ на модерните просвещенческо-революционни идеи, които навлизат в българското общество през епохата на късното Възраждане. Затова и той става знаме на политическата идеология на новата българска държава след 1878 г.

Популярността на Левски в модерното българско съзнание е факт не само защото той е изучаван в училищата и защото националната литература е отделила много място за негова прослава. В исторически план трябва да се изтъкне, че не друг, а съратниците на Левски създават модерната държава и при разрешаването на националния въпрос на българите през ХХ в. организациите на националните дейци копират идеите и структурата на организацията, изградена от Апостола. Фактически наследникът на Левски в комитетското дело - Стефан Стамболов - става най-успешният министър-председател на България и идеолог на модерността като строител на новата държава.

Организациите за Съединението на Княжество България с Източна Румелия през 80-те години на ХIХ век, водени от Захари Стоянов, копират структурата и идеите на организацията на Левски. Страшните революционни комитети на ВМРО, известни със своята непоколебимост и пристрастие към модерните идеи за свободата, също се считат за



изконни наследници на започнатото от Левски



Фактически делото му в контекста на европейската либерална традиция не е нищо друго освен борба за правата на човека - такива каквито ги разбира западната традиция. Всеки, който е запознат с политико-философското наследство на революционера, знае, че представите му за държавата, за обществото и за политическото устройство са почерпани от либералните идеи на Френската революция и на революциите в Западна Европа през ХIХ в. Това го определя като прогресивен политически мислител в духа на европейската традиция, а защитаваните от него представи за етническа толерантност и за построяване на свободна парламентарна република като особено актуални през съвременността. В днешния контекст на обществено-политическо развитие на България неговият пример е особено нужен, за да се запази от философски позиции етническият мир в страната и да се изведе собствено българска историческа традиция в защита на голямата идея за свободните политически права на човека и на гражданина, да служи като историко-философска преграда за избуяването на фанатичен етнически национализъм, който бедността и политическата интрига биха могли да породят в България.

Личността на Левски и цялата национална патетика по негов повод не може да генерира по своята политико-философска тъкан ксенофобия и нетолерантност, защото национализмът на Левски във философията си изхожда от идеализма на прогресивните разбирания за нацията като политическо единство, а не като етническа доминация на даден етнокултурен елемент. Националната свобода се схваща като свобода, която гарантира правото на всеки човек без оглед на произход и религия да живее в демократичен правов ред, който му осигурява политическата система на републиката. Неслучайно дейците на ВМРО, които се считат за наследници на комитетската мрежа от Възраждането, поставят въпроса за освобождението на Македония като част от борбата за правата на човека за самоопределение, а не като националистическа претенция за доминацията на българите на Балканския полуостров. Това е тънка специфика на националния въпрос на Балканите и затова българският национализъм се различава съществено по философията си от сръбския или гръцкия национализъм, които са етнофилетически национализми, несъобразени с философията на свободата в Западна Европа. Приемствеността с идеите на Левски в областта на вътрешната и външната политика на България в наши дни е повече от желателна. Става дума за съвпадение между базисни философски идеи и политически представи на автентичното българско развитие и развитието на европейския свят, към който още през ХIХ век идеологията и практиката на българските революционери е приобщила България.
Снимка: "Сега"
Личността на Левски и дори цялата национална патетика, свързана с него, не могат да генерират ксенофобия и нетолерантност, защото национализмът на Левски изхожда от идеализма на прогресивните разбирания за нацията като политическо единство, а не като етническа доминация.
345
9437
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
345
 Видими 
17 Февруари 2006 22:56
Философията и идеологията на Левски е либерално и интернационално дефинирана Словоблудството няма граници. Левски - либерал, още малко - глобалист... Явно е обесен от антиглобалистите , а не от ТУРЦИТЕ Не , по-хаотична и поръчкова статия за Апостола на Българската Свобода отдавна не бях чел Без повече коментари-
17 Февруари 2006 23:26
Яз още преди казаф че тогоз аф-тор истинското му име е КУРЕШКИ
fCUk!
17 Февруари 2006 23:30
Ще бъде така, както го е казал Апостола Васил Левски: “Българи, турци, евреи и прочие ще бъдат равноправни във всяко отношение. Било във вяра, било в народност, било в гражданско отношение, било в каквото било. Всички ще спадат под общ закон...”.

Това е впрочем европейският модел на политическо взаимодействие ...


П.С. Муктад... изпуснал си няколко урока по БЪЛГАРСКА история в училище

17 Февруари 2006 23:41
Да бе какво да се прави, марксист е
По това време това е било прогресивно веене
А либералите ...
Да си спомним аферата Драйфус и смелостта на А.Франс. Нито предотврати, нито забави първата световна война.Този апотеоз на националните отговорности от всички страни на фронта.
17 Февруари 2006 23:43
Васил Левски е последователен революционер – демократ и борец за “свята и чиста република” и преди всичко за свобода – лична, национална, общочовешка. Той е борец за равноправието между народите, за политически и граждански права на етносите и малцинствата, за демократично устройство на обществото – българското, балканското, общочовешкото.
17 Февруари 2006 23:49
По-добре никой не би могъл да изрази тази титаническа сентенция
Браво само че гледам днес вече е 17 февруари чак 2006 годиня , а стилът и патосът ...отпреди 50 години
Нещо се застоя прогресът, завъртя се на една точка... и все напред на посоки

Редактирано от - Минавам от тук на 17/2/2006 г/ 23:50:20

17 Февруари 2006 23:50
Тъй , тъй , знаем къде ви стяга чипика либерален...И авторът - тоже. На 19.02 - Атака !
17 Февруари 2006 23:52
Неска едно нормално четимо писание нема, бе кво става тука бе?

_________________________________
Приватизацията е майка на мизерията.
17 Февруари 2006 23:53
Банално, та няма накъде повече! "Добре" започна с антикомунизма, ама що му трябваше да гази бос из национализма, глобализма, интернационализма и прочие алабализми. Или шъ каи, ми то веке оголтелия антикомунизъм омръзна и на "антикомунягите". Дали па не брЪка Апостола със само левски? Tука има леп за Фиочонела - предчувствувам овации, твърдения, че това са го казали още в "Монитор" и разбира се да се ожалят дето са все неразбрани.
17 Февруари 2006 23:56
Квойтуй RK - rozafklitor ??


Пък Левски е борец за република,
не за вилает,
не за мюфтийство,
не за еврохинтерланд,
не за щатски бази, кадаифи и намази,
не за чуждестранни инвестиции,
не за многопартийна система,
не за приватизация,
не за концесии,
на за врана, и доган под охрана,
не за МВФ,
не за СДС,
не за БСП,
не за НДСВ,
не за ДПС!!!
17 Февруари 2006 23:59
Някой да определя Апостола на Свободата Васил Левски, като нещо друго освен Патриот и Националист в най-висша степен - или е продажна свиня -заклет българофоб или е генетично обременен идиотизиран нещастник.
18 Февруари 2006 00:09
Васил Левски е последователен революционер – демократ и борец за “свята и чиста република” и преди всичко за свобода – лична, национална, общочовешка. Той е борец за равноправието между народите, за политически и граждански права на етносите и малцинствата, за демократично устройство на обществото – българското, балканското, общочовешкото.

RK мойте поздравления неме разбирай погрешно просото се учудих че в тази бг е имало хора коити четат историята правилно за равноправието .
а не както го учиха комунистите едно време и все още по училищата в урок по история

18 Февруари 2006 00:09
КОСТАДИНКеи, кат гледам снимката скланям на първия вариант, макар че и втория е точен.
18 Февруари 2006 00:12
Скланяй каквото си щеш. Само Левски пощадете с глобализаторските си лайняно-"общочовешки" идеи.
18 Февруари 2006 00:14
"RK мойте поздравления неме разбирай погрешно просото се учудих че в тази бг е имало хора коити четат историята правилно за равноправието .
а не както го учиха комунистите едно време и все още по училищата в урок по история"


Толкоз години тия мръсните комунета ви учиха и стипендии ви даваха и пак примитиви си останахте. Как да ги плюеш Малтус и Нитцше!?
18 Февруари 2006 00:15
костадинке хич те нема

18 Февруари 2006 00:16
Опа, Костадинке - маи ме бъркаш с някои!? Лошо...
18 Февруари 2006 00:17
Искам само да отбележа че съм цитирал Апостола от "Проект за устав на БРЦК" пасажа "Подбуда и цел" и един пасаж от официалния саит на музея на Левски. Нито дума моя ...
18 Февруари 2006 00:18
Drug от каде искара че съм получавал стипендий несъм и нищо несами дали

18 Февруари 2006 00:18
Горния ми постинг се отнася до кара74, не до римския имератор от Анадола.
18 Февруари 2006 00:19
опссс, sorry
18 Февруари 2006 00:21
Drug братко кара74 го нема сега аз сим тук а когато доиде сам щети отговори несе валнуваи

18 Февруари 2006 00:21
А защо не цитира мнението на Левски за двуличието и двойния стандарт на запада?
18 Февруари 2006 00:30
Левски, ами той е нашият Апостол, предаден като Исус, а дей гроба му никой незнай. И за Свобода дал живота си милият, че само свободния може да е творец, и обичал България, и един упрек писал накрая, народе ????
18 Февруари 2006 00:31
74-ти, kara ти е брат, аз не. А ти учи латински, явно с българския не си случил, въпреки усилията на комунягите.
18 Февруари 2006 00:33
Най-древният тип монархия е патриархалната (традиционна) монархия. Тя пряко произлиза от развитието на семейния принцип и традиционният монарх се възприемал като баща на поданиците си.
Патриархалната монархия имала един древен обичай – принасяне на царска жертва. Обичаят за доброволната царска саможертва в името на спасението на собствения си народ
е съществувал на много места. Паметта за жертвоприношението на царя достига до древногръцката и древноримската цивилизации, но вече в изопачен вид – съхраняват се единствено символичните обреди, свързани със съществуващата в още по-дълбока древност реална царска саможертва.
Сериозността на царската жертва, паметта за която се е съхранявала в съзнанието на хората в продължение на хилядолетия, най-точно се потвърждава чрез саможертвата на Иисус – тя именно така и се приема в християнското богословие. Така я е възприел и Пилат Понтийски – наследник на съвършенно друга митологична традиция.


_________________________________
Приватизацията е майка на мизерията.
18 Февруари 2006 00:36
Drug аз вече съм на 4 чашка джек некои букви ги бъркам . ама те уверявам поне това комунягите ме научиха

18 Февруари 2006 00:39
нема ти разказвам как съм учил за колко съм учил и поради какво съм получавал колкоси .................
такаче както казах ела те черпя един джек и да спориме до сутринта

18 Февруари 2006 00:40
и да видим кой по добре разговаря на бг


18 Февруари 2006 01:00
On Reflection

Lead vocals: Derek, Ray, Kerry, Gary (vocal fugue, in order of appearance); Kerry (middle section)

In my way did I use you, do you think I really abused you
On reflection now it doesn't matter:
How can you say I made you need me more than anyone else
Who can say it right now it's finished over:
It's my act, it's my calling, I explained exactly the falling
Different ways of life can never even:
Be the same when you saw me, could you always take me the
same way As I came and went I tried to remember you:
Still you stay
Tied in your way
Changing times
Watching the signs

How:
Could you see in me what you thought about all you want me to be
Now:
On reflection why should have I changed my ways for you
All around all around

Cry my sympathy's with you but I never lied to you all in all
it seems it's just an experience:
Placed my cards on the table told of everything I was able,

Understanding still not anything different:
Find another to lean on, start again for I should have long
gone, on reflection now it's just an experience.
Soon the pain will have ended, together never intended, as I
come and go I'll try to remember you.

Look back it's not your game, together just in name.

I'll remember the good things how can you forget all the years
that we shared in our way:
Things were changing my life, taking your place in my life and
our time drifting away:
All around all around

18 Февруари 2006 01:06
"Режисьорът Кирякос Аргиропулос: Българинът е нихилист, а не националист
Големите кукловоди дърпат конците, а публиката е все още от наивни зрители"

Вместо да си губите времето се разходете до "Монитор".

18 Февруари 2006 01:08
В най.древната цивилизация, египетската, царят е син на Твореца, властта му е богоподобна и така се отнасял народът към него
18 Февруари 2006 01:10
Drug,
да ходим в еврейски вестник да четем византийски дивотии - ама моля ти се
18 Февруари 2006 01:28
Drug и КОСТАДИНКА ИВАНОВА
ами вървете и научете не само византийска ами и българска която не знаете
Древната история на Караманските владетели е само едно от свидетелствата за съществуването на Българска държава в Анадола. Държава, която е просъществувала до разбиването на българските войски /водени от българската кралица Катерина/ от войските на Селим I през 1516 г. На тази страница ще се публикуват всички доказателства за вековното присъствие на българи в Мала Азия. - Българите в Мала Азия от древността до наши дни - откъси от едноименната книга на Катерина Венедикова. Сензационни факти, основаващи се на преведената от авторката "История на Караман", които факти доказват наличието на средновековна българска държава на територията на централен и южен Анадол (XIII - XVI век).
- Българщината в Мала Азия - книга за българите в Анадола, писана от Петър Коледаров (1940 г.). Карта на Мала Азия, на която е означена границата на Малоазийска България, според Коледаров.
- Необикновената история на малоазийските българи - откъси от едноименната книга на Димитър Шишманов, в която авторът между другото твърди, че при принудителното изселване на българи от Мала Азия през 1914 г. , в Анадола са били изоставени български имоти и недвижимо имущество на обща стоиност 481 377 961 долара (близо половин милярд долара по цени в Турция от 1982 г. приравнени към днешния долар). Днес наследниците на българските изселници нямат никакви права върху тези имоти. Това статукво ярко контрастира със запазените права на българите мохамедани, които се изселиха последните десетилетия от България в Турция.
- Bulgar Dagh - Днес преименувана от турските власти в Болкар Даглари ("планина с изобилен сняг". Заради тази чисто политическа "интерпретация", името на Българската планина в Анадола може да се срещне под няколко форми - Bulgar , Bolkar , Bolgar ...
- Nigde - Град Нигде е бил български град (или българите са го владеели в съюз с караманците) през първата половина на XIV век ("История на Караман". Името му е известно и под формата Нийде. Може да се предположи връзка между името на града и българската дума "нигде" (нийде, никъде). На 14 километра югозападно от Нигде се намира град Бор.
- Kayseri - Град Кайсери е бил български град (или българите са го владеели в съюз с караманците) през първата половина на XIV век ("ИК".
- Konya - Град Коня е завладян от сборна войска на българи и караманци през 1277 г ("ИК".
- Trabzon (Trapeza, Trapezos) - малоазийски град, в околностите на който е съществувала (съществува ?) българска църква. Това сведение говори за наличието на българска колония в Трапеза. Ааналогията с Великотърновската Трапезица е интересна, въпреки че думата "трапеза" в случая може да е от гръцки произход. Дали някоя от тези "византииски" църкви не е въпросната българска църква? В документа "Данишменднаме", цитиран от Венедикова, Осман Туран пише, че в първите османски съчиненя планините на юг от Трабзон се наричат Булгар или Бургар Даг. Това свидетелство доказва наличието на втора Българска планина - в североизточен Анадол.
- Beyshehir - в околностите на град Бейшехир, (разположен на около 80 км западно от Коня) според разширения вариант на "История на Караман", от първата половина на XIII в. до началото на XVI в. живеел един клон на българите, чиято кралица (в края на XV - началото на XVI в.) носела името Катерина.
- Bozkyr - според сведения от книгата на Катерина Венедикова, в околностите на това селище (намиращо се на пътя между Коня и Гиоксу) и до днес стоят развалините на средновековен град, коxто е известен сред местното население с името Булгар. ( Географско разположение на Бозкър ?). Не е за пренебрагване възможността, името на това селище да идва от българското словосъчетание "божи кър" = "божа земя".
- Nemrut Dagh - Според турския професор д-р Зеки Веледи Тоган (цитиран от Катерина Венедикова в неината книга), българите (или по-точно техните пра-отци кимерийците) са населявали Мала Азия още в ранната античност.
- Краткото житие на Климент Охридски - авторът на житието, Охридският архиепископ Димитрий Хоматиян свидетелства в началото на XIII век, че българи са живяли в Мала Азия (Бурса и малоазийската планина Олимп) още преди времето на Александър Велики, и че именно от тези българин е родом Св. Климент Охридски.
- Bylgar madeni - оловно-сребърен рудник, който се намира на северните склонове на Българската планина. Този рудник е известен под името Български рудник и се е експлоатирал до Първата световна война. Още в средните векове Ибн Фазл аллах говори за сребърен рудник в околностите на "славянската" (сакалибската ?) крепост Лулуа (Улукъшла ?).
- Хети - велик древен народ от пра-историята.
- Солунска легенда - автобиографичен разказ на Св. Кирил, в който Светецът казва, че е родом от Малоазийската област Кападокия.


18 Февруари 2006 02:15
90 процента от турците в бг са от кония караман но сме мюслюмани но и турците и бг идват от едно и съшто място от времето на големите преселения

18 Февруари 2006 02:31
Костадинке, не настоявам. Интересно, обаче.
18 Февруари 2006 02:35
Статията е толкова нелепо изсмукана от пръстите, че е направо срам за паметта на Апостола. Неслучайно са пропуснати дори да се споменат жертвеготовната преданост на идеала, неподкупната съвест и крайното му безсребърничество.
Все качества които никак не са на мода днес. Съдбата на истинските съратници на Левски е трагична, почти колкото е и неговата собствена. Да си припомним историята на софийския му съратник хаджи Боне и перипетиите около неговите наследници. И това е така, защото консумирането на свободата у нас е резерве предимно за бай-ганьовци с омазани бездънни дисаги.
18 Февруари 2006 03:04
За Човека НЕ е важно какъв е по ген и кръв! Това е важно само за Медицината и Криминалистиката!
ВАЖНОТО за и относно Човека е: като какъв се САМОопределя/и защо?!/, каква му е етнокултурата и кои намира за "свои"/ останалите са му "чужди"!?/ !!!
Защото, знайно е, че всички ние сме "деца на Адам и Ева"- ЧОВЕЦИ !!!
"Национализмът" НЯМА нищо общо с МОНОетнизъм!
НАЦИЯТА е Сбор от ВСИЧКИ Етноси /и Културите им!/, които живеят в рамките на ТЯХНА/та/ държава и в рамките на определени от тях законови правила, държавна организация и местно Самоуправление! СПРАВКА: американската Нация, където всички са "американци", но американци са може би под 1% от всичките?!
Който твърди или подкрепя теза, че българската Нация се състои само от ЕТНИЧЕСКИ/те/ българи- той или НЕ е наясно за какво иде реч, или наясно МАНИПУЛИРА!?
Друг е въпросът, ако граждани от някой от МНОГОТО Етноси в България считат, че НЕ са част от българскта Нация, а са част от ДРУГА Нация, но, по една или друга причина, НЕ живеят на територията и по законите на тази друга нация! Тези и такива граждани наистина НЕ са-по собствено разбиране, чувство и желание?!- част от българската Нация! И на тях трябва да се гледа тъкмо като на такива- като част от друга нация, а НЕ от българската!
"Национализмът" на Партия "Атака" и атакистите НЕ е насочен против някакъв етнос/и/, а е насочен против управляващите и управлението в България, когато то НЕ е в интерес на българската Нация! Така, например, Партия "Атака" НЕдолюбва НЕ само "турчина" Доган, но и Йордан Цонев, нали- за който няма съмнение, че е етнически българин!!! Партия "Атака" атакистите НЕ са нито за повече права на някой от многото етноси в България, спрямо останалите, нито за по-малко права на някой етнос/и/, спрямо останалите в България! Партия "Атака" е за : РАВНИ ПРАВА-ВСЕКИМУ! ПРИВИЛЕГИИ-НИКОМУ!, когато става въпрос за етническа принадлежност или самоопределение! "Национализмът" на Партия "Атака" и атакистите е против участието в управлението на България на хора, които НЕ се самоопределят и държат като част от българската Нация, а като част от друга Нация, или, просто, ВРЕДЯТ на българската Нация/без значение на етническата им принадлежност/! КАЗАХ!
18 Февруари 2006 04:11
Тези дни по национална телевизия двама историци демонстрираха големите си знания за Левски. Зрител им зададе въпрос: “Вярно ли е, че Апостолът е бил против присъствието на руски агенти в организацията?”. И двамата, единият - професор, другият - доцент, взеха да мънкат. Не знаели за подобно нещо, не били запознати с подобна мисъл…
Левски черно на бяло на 18 април, 1871 г. в писмо до войводата Филип Тотю пише: “Българите, ако се бяха повлекли след четите, щяха да допринесат полза на руския цар, … щяха да си изгубят най-добрите юнаци, в ръцете на които стои българската свобода. Пък тогава нека отсвирюва България до един век още. Това така доказвам на нашите родолюбци, щото да престанат ония бърборения. С факти имам да докажа, че с руски агенти съм имал да работя, без да знам 69-то (1869 г.), единият препоръчан от одеските българи за добър помощник на българите, пък не излезе така. Уловихме няколко шарлатанлъци и хайде - отдето е дошъл. Кога стане нужда, ще го кажем с всичките му работи. Цели сме изгорели от парене и пак не знаем да духаме.”
18 Февруари 2006 04:43
Абсолютно безмислена статия на фона на една перверзна реалност, на една галопираща турцизация и мюсюлманизация, масово строене на джамии и прогонване на етническите Българи, основно с икономически и пропагандни лостове. ДПС-Движение за ПРАВА И СВОБОДИ= движение не а партия на "Властелина на обръча"
Американците казват: "За каквото и да се говори, накрая все става дума за пари". А у нас тази мисъл придоби малко по-различен вид: "За каквото и да говори Доган, накрая все става дума за пари." А може и обратно: "Щом се заговори за пари, накрая неизменно става дума за Доган". Където замирише на печалба, той е там. Това вече стана аксиома на съвременния български политически живот. И там, където е той, след това неизбежно става дума за далавера. И това също стана аксиома. в. Монитор

18 Февруари 2006 04:56
Иванов .........
Много правилно. Зорлем дочетох това писание. Толкова глупости и толкова поръчково. Все едно че Доган, некой от мюфтаджиите, или пък порока Моабет го е писал......
18 Февруари 2006 04:57
Какъв е този Левски ......Аре стига с тия измислени герои..
За мен реален човек, които е достоен за уважение днес, е единствено Симеон.
18 Февруари 2006 05:50
Хареса ми статията. Левски е либерал (по това време това означавало (1) прогресист и (2) радетел за правата на човека, срв. У. Гладстон с/у консерватора Дизраели), републиканец (чиста и свята република), демократ (народно управление) и привърженик на гражданското, не етническото или религиозното разбиране на нацията, политическото тяло. Левски (както Каравелов, за когото идеал за балканските страни била швейцарската конфедерация) виждал България като "мултикултурна" страна с равенство на етносите.

В нашата България не ще бъде така, както е сега в Турско. В нея всички народи ще живеят под едни чисти и свети закони... и за турчина, и за евреина и пр., каквито и да са, за всички еднакво ще е... Така ще е в наша България. Ние не гоним турския народ, ни[то] вярата му, а - царя и неговите закони, с една дума, турското правителство, което варварски владее не само нас, но и сами[те] тур[ци].

В Българско не ще има цар, а "народно управление" и "всекиму своето". Всеки ще си служи по вярата и законно ще се съди както българинът, така и турчинът. Свобода и чиста република.

Последния възглед е характерен и за късния Ботев, който в прокламацията си "До мюсюлманите от Европейска Турция" (Аvrupa Тü rkiyenin mü slimanlarina) повтаря буквално Левски. Прокламацията била отпечатана на турски и я носел на "Радецки" да я пръска по турските села. Текста й е у Захари Стоянов ('Хр. Ботйов: опит за биография') на турски и български. Започва с "топрак кардашлар" (съотечественици).

С една обща революция да се направи коренно преобразуване на сегашната държавна деспотско-тиранска система и да се замени с демократска република (народно управление)... турският чорбаджилък да даде място на съгласието, братството и съвършеното равенство между всички народности. Българи, турци, евреи и пр. ще бъдат равноправни във всяко отношение: било във вяра, било в народност, било в гражданско отношение, било в каквото и да е било. Всички ще спадат под един общ закон, който по вишегласие на всички народности ще се изработи.

И ние сме хора и искаме да живеем човешки: да бъдем напълно свободни в земята си, там гдето живее българинът - в България, Тракия [и] Македония. От каквато и народност да живеят в този наш рай, [те] ще бъдат равноправни с българина във всичко. Ще имаме едно знаме, на което ще пише: "Свята и чиста република".

Pепубликанеца Левски

Ако някой презре и отхвърли предначертаната държавна система демократска република и състави партии за деспотско-тиранска или конституционна [монархична] система, то и такива ще се считат за неприятели на отечеството ни и ще се наказват със смърт.





18 Февруари 2006 05:56
Дами и господа! Нека да спорим за Левски не на базата на това, което ни се иска, а на фактите, с които разполагаме за него. Този човек е може би най-светлият ни образ в нашата история. И е предимно човек, с неговите човешки слабости. Но именно понеже е бил нормален човек ни е така близък. Разбира се, че е бил националист. Но не бъркайте национализма с нещо демонстрирано от ултра-запалянковците на Левски и ЦСКА по време на мач между тях. Ако той не беше националист, нямаше да има и национална идея. Но, че в същото време човекът е надживял времето си с модерните си за онова време идеи също е вярно. Притежавал е демократична мисъл по отношение на равноправието на етническите групи. Това му изказване е цитирано толкова много пъти, че няма смисъл и аз да го правя. Републикански убеждения - да, по това време конституционните монархии са били кът. Вярвал ли е в Бога? Да, обичал е Бога, но е намразил Църквата. Разбрал що за институция е. В това отношение ми е много близък. Бил напуснал Църквата заради любовна авантюра с монахиня? Възможно. Ако това е истина, то той ми става още по-близък, с чисто човешките си страсти. Само на Бога принадлежи повишаването в чин "светец", не е на Църквата работа. Тук обаче се подсещам, че българският народ е способен да очерни и най-големите си герои. Понеже страдаме от комплекси, всеки който мразим или на когото завиждаме, му слагаме обидния епитет педераст. Както във вица за Хаджи Димитър, който, когато го целували самодивите, той питал за духа на Караджата. По същия начин преди години се пусна слуха, че и Дяконът бил такъв!!?? Защо? Защото, прекарал няколко дни заедно в една стая с Ботев!!?? Страхотна логика, нема що! Въобще не се интересуват тези разпространители на слухове, че точно такъв човек никога не може да бъде хомосексуален. Но аз към тези словоблудци имам един контра-въпрос: Добре, нека за момент допуснем за истина тази налудност, то знаете ли това какво означава? Това би означавало, че всички останали "нормални" мъже да се хванем за ръчичка и да скочим от скалите край Калиакра. Щом нашият най-смел герой е обратен, то ние останалите страхливци не заслужаваме да сме живи. Бил ли е масон? Не е ясно къде да е бил масон? В Белград? И това много не ме интересува, дори да е вярно, защото по онова време тази организация е минавала за благородна, помагаща на бедните, нещо като Ротари клуб. Какъв щеще да бъде Левски, ако беше останал жив, след Освобождението? Най-вероятно щеше да бъде .... труп. Нямаше да го оставят жив, така както убиха и Стамболов. Руската агентура нямаше да допусне Левски да е жив за дълго. Колкото Левски е бил опасен за Отоманската Империя, още по-опасен е бил за Руската Империя. Много добре е знаел за въстанията ни, които руската агентура е разваляла още в подготовката им, издавайки ги на турската власт. Целта - да се подготви въстание в България срещу турците само в момент, когато интересите на Русия ще съвпаднат с такова въстание. По този въпрос можете да намерите повече материал в луксозния том на БАН (не си спомням точно кой пореден номер беше: VI или VII; всеки случай този за турското робство) "История на България". Този том е писан някъде в края на 70-те/началоот на 80-те, т.е. много преди да се появят разните му демократи в България. Както и в статии от Димитър Благоев, както и в забраняваната във всички режими до 1989 г., книга на Васил Коларов "Престъплемията на руския, царски режим в България". Сега стигам до най-важният момент, за мен поне, в биографията на Левски. Най-малко осветеният. За залавянето му вече се писа от много историци, че не поп Кръстьо е предателят. Този въпрос все още е спорен. Но по нататък - как са го възприели него турските управници. Основавайки се на известните ми факти (ако някой е чел отоманските документи по случая, ще ми е интерсно да науча нещо, което не знам) те, турците, или не са разбрали кого са заловили, или са искали да принизят случая, или са искали да не правят герой от Левски, или са искали, чисто и просто да ни гледат сеира. Както е известно за смъртната му присъда са настоявали българи. Но него го съдят предимно за нападение на банка. Впоследствие процесът се насочва, пак по настояване на българите там, в посока враг на "царщината". Но най-необяснимото за мен е факта, че турците създават възможността Левски да бъде освободен. Не го бесят на место в Орханието/Ботевград, а го пращат за екзекуция чак в провинциалния тогава град - София??!! По пътя го ескортират "две келяви заптиета". Защо? Или не са го считали за толкова опасен, или са оставили възможност да бъде спасен, за да не го огероизират. Нямам отговор на този си въпрос. Самият палач е един местен циганин. Общочовешки подробности за Дякона. Спортист - да, на дълъг скок, от там му идва и прозвището Левски; но не е бил добър на висок скок, за това и го залавят. Медицински случай. По време на престоя си в школата в Белград, Левски се разболява от апендисит. По това време никъде по света още не се е оперирало това заболяване. Но Левски е щастлив, че оформя абсцес, т.е. инфекцията се локализира. Хирургът на школата, който е бил опитен за времето си френски хирург ги инцизира, и източва гнойта. Това спасява живота на Апостола. Оформя му се хронична фистула, която се затваря чак след 4 години. Не е било съдено да умре от апендисит. Съжалявал ли е за нещо, което е извършил през живота си? Да, до края на живота му го е измъчвала съвестта за убийството, което е принуден да извърши на 13 г. момче. Станало е при едно от преследванията на които е бил подложен. Когато прескочил оградата на една къща, бягайки из сокаците, едно момче го е видяло и се разкрещяло "Ей тука е, тука..!" Левски си спасявал живота. Един удар с ножа и гласа на момчето секнал....Цял живот може да се пише за Левски. Но едно нещо остава със сигурност. Той е наша национална икона. Мъж, с който можем само да се гордеем. Такива като него са малко в нашата история и за това трябва да си го тачим! Без фанатизъм, без драматизации. Един смел човек с модерно мислене, патриот, но и хуманист, човек с всички човешки слабости, но и със силата на духа.
18 Февруари 2006 06:01
"Това е тънка специфика на националния въпрос на Балканите и затова българският национализъм се различава съществено по философията си от сръбския или гръцкия национализъм."
*
Да се смееш ли, да плачеш ли? Цялото изречение е един абсурден оксиморон. Каква е разликата между "добрия" национализъм, който коли наред, и "лошия" национализъм, който също коли наред? С какво "добрата наша диващина" се отличава от "лошата чужда диващина"?
18 Февруари 2006 06:07
Отде е безсребърничеството на Левски? Той е син на занаятчия, дребен предприемач. Неговата България е еснафска, чичовска, на дребни, трудолюбиви, порядъчни, природно-набожни собственици. С "протестантска" трудова етика: хиляда бода за пара, залудо работи - залудо не стой, не от спечеленото, а от спестеното се забогатява, казана дума - хвърлен камък (my word is my bond).
*
Социализмът му бил чужд като идея (за разлика от приятеля му Ботев, който учил в Одеса, другарувал с полски анархисти и четял френски). Социалния въпрос, нахранването на бедните, не го интересувал наполовина колкото въпроса за доброто управление, изработването на добри закони с вишегласие, гарантирането на равни права за всички граждани и срещу възможната узурпация на властта от някой тиран. И въпроса за преразпределението, значи и възможността за забогатяване от властта, не му били изобщо актуални. За него насладата иде от свободата, да си свободен от насилие и беззаконие, да се наслаждаваш на природата и плодовете на труда си.
18 Февруари 2006 06:11
Ле, ле според този "измислен нерес" Левски, требва да ми резнат главицата? Освен това врагове на "Отечеството" ще се окажат -Норвегия, Швеция, Обединеното Кралство, Нидерландс, Монако, Испания, Белгия, Дания и много други.Значи арабелите с право са ги подгонили датчаните и норвежците.Изпълняват заветите на нqкои си Левски.Може па да е и арабин.То, в "Българската истирия" след 1944 година дори и датите са фалшиви.

Редактирано от - bill на 18/2/2006 г/ 06:21:05

18 Февруари 2006 06:14
bill що не си добавиш надставка de... Много ще ти пасне.....
18 Февруари 2006 06:17
неграмотник, надставка, клоун
чесън, бил от канада, колко фицо и неделка са от америка. пейзани

Редактирано от - Распутин на 18/2/2006 г/ 06:19:07

18 Февруари 2006 06:20
Архимане, гръцкия национализъм е религиозно-етнически и асимилационистки: всички православни християни в империята са гърци. Още в първите години след освобождението на Гърция (за което безкористно се борили и много българи, които и сега в Гърция не се признават за такива) гръцките владици у нас по нареждане от Фенер почнали да горят де що стари български книги и ръкописи намирали - търновския Иларион Критски изгорил сигурно повече, отколкото сега изобщо са останали. Отровили братята Миладинови, издавали комитаджиите в Македония на турците.
*
Сръбския национализъм е етнически и асимилационистки - Сърбия - балканския Пиемонт (италианската държавица с център Торино, която обединила Италия в 19 в.), който щял да обедини всички славянски племена на Балканите в една велика Сърбия. "Югославизма", идеята на Стоян Новакович за славяните в Македония като ни българи, ни сърби, "македонизма" и изобретяването на македонския език под диктовката на Милован Джилас.
*
А у нас идва Левски да говори за "всекиму своето" и че турците, евреите и всички ще са равни според вярата си. Левски искрено желае същото на "братята сърби" - той сам воюва за свободата на Сърбия в Първата легия на Раковски и участва в битките в Белград в 1862. И след предателството на сърбите към легията не се изостря срещу тях като Каравелов (който е също и сръбски писател, писал на сръбски в Нови Сад) и Ботев, за които Сърбия е била ясна още тогава. Никой български националист не издига лозунг за асимилиране на гърци, сърби, евреи и до 1984 - и на турци. Виж, за разпомачване на помаци издигат лозунг още в 1878, та и до 80-те години на 20 в.
... Има непоказани мнения ...
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД