:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,702,875
Активни 583
Страници 13,805
За един ден 1,302,066
Рефлексии

В очакване на Андрешко

Любимият вестник, който четете сега, преди време се опита да върне доброто име на Елин-Пелиновия герой Андрешко, като разказа спомени за прототипа му ("Истинският Андрешко треперел пред закона", Милена Димова, "Сега", 04.11.2006 ). Представи го с вечните добродетели на шопа - упорит, мълчалив, схватлив, трудолюбив, лоялен към държавата и т.н. Ще рече човек, действителността няма нищо общо с нарицателното "Андрешко", плод на изопачаваща литературна фикция. Тая публикация вля свежа струя в мътното течение, което под това име разбира главно селски хитрец и душманин на държавата. Тя изпълни с надежда радетелите на справедливостта и вродената търпеливост на българина. Дори МОН реши да върне в конспекта за зрелостници едноименния разказ. И всичко щеше да си дойде на мястото, ако в една иначе приятна статия за акциза върху ракията ("Европейски катран в селската ракия" Сега, 11.12.2006) Юлиана Бончева не бе изпуснала въздишката, че "от днешния закон запъртък ще се излюпят нови андрешковци". Така литературната измислица за пореден път помогна да се осмисля и предсказва действителността. Но защо пак така несправедливо спрямо Андрешко?

Корифеят в литературата проф. Никола Георгиев пише: "В "Андрешко"…

развитието на сюжета и повествованието изгражда като неназована, но силно и неделимо действаща част своето "утре" (sic!). Може да допълним, че сюжетно и самата действителност се развива по надеждата за онова назовано "утре", когато ще се върне Андрешко. То е все по-близо - остават две седмици и нещо до 1 януари 2007. Завръщането ще потвърди напълно и ще опровергае отчасти патриотичните стихове на Елин Пелин:



Отечество любезно, уроки да не са ти,

ама си много мило и убаво си много.

Земята ти земя, небото ти - небо!

Ете бая със зор изкаруваме лебо

и малко на законо дъската му клопа,

ама инат чиним на цела Европа…



Завърне ли се наистина Андрешко, всичко в отечеството ще си бъде комай същото, но поне няма да "чиним инат на цела Европа". Защото току-виж сме се приближили към нейната по-добра половина - протестираща, солидарна с бедния, защитаваща човека, с когото живееш, наказваща надутия чиновник, когото издържаш. Такъв е истинският Андрешко, колкото и голямо да е учудването на тия, които тук усещат воня на лук и вкиснато, а там - брюкселски дантели, виенски валсове и структурни фондове. То прилича на учудването на интелектуалец, чул, че Франкенщайн не е името на чудовището, а на създателя му.

Изобщо има учудвания, родени от голяма заблуда в интерпретацията, както биха казали херменевтите. Това са хора, които тълкуват текстове. Разбира се, затова текстовете трябва да бъдат първо прочетени. Нашенските херменевти обаче хитро научават правилните тълкувания и едва при случай четат.

Ето защо Андрешко се привидя на едни за символ на стихийния социален протест срещу буржоазната държава - така беше представян по време на социализма, победил окончателно и безвъзвратно. Когато държавата тръгна да става пак буржоазна, във властта и медиите се търкулнаха доста литератори. Един дори стана председател на Народното събрание и оповести победа на демокрацията с малко, но завинаги. Верни на метода да виждат в творбите онова, което изобщо го няма, но пък още по-верни на даскалския си манталитет, подобни фигури представиха Андрешко като зъл социопат. Защо? Защото бил нает от един охранен бирник ("във вълчи кожух") да го закара до село. Разприказвали се и Андрешко научил, че негова милост отива да събере дълговете на Станойчо. А Станойчо е сиромах, с дребни деца, данъци не плаща, пие от сиромашия, може би бие жена си и т.н. - изобщо пълна противоположност на пълния господин. И Андрешко, като си представил какво ще стане с комшията, вкарал в блатото каруцата с лицето от властта. Малък шопски Иван Сусанин! После избягал с конете, та да скрият със Станойчо житото. Бирникът ругал, заплашвал, подкупвал, после захлипал в блатото. Ужас!

Ужасът помага да разберем какво си представят нашите интерпретатори - те си представят, че ако хората постъпваха като Андрешко, ще погине държавата. Ясно защо: държавата - това са те: охранени, надути, пътуващи с висша цел, наемащи презрени каруцари. С тая охранена представа за държавност те отхранват и омразата към нормалната човешка реакция срещу тях с хулното "андрешковщина". И остават слепи за случката, мислена откъм Андрешко, без да видят как се развива по-нататък историята. Развива се много естествено. Андрешко се връща в селото, праща жената на майната, когато го пита къде е каруцата, отива до Станойчови. Разправя му случката с бирника, крият житото и покъщнината. Станойчо вади кило скоросмъртница, пият една, две, пет безакцизни ракии - и щастливо забравят за бирника в блатото. Който звъни да се оплаче чак в Брюксел. Попада на дежурен за България - по стечение на обстоятелствата и в резултат на комуникационната стратегия на няколко правителства знае български. И като истински европеец отвръща на жалбите: Баси, един ваш селянин да постъпи граждански!

Това отново ни връща във фикцията, от която няма спасение. Тя обаче ни спасява от реалността, в която дотам сме я докарали, че чакаме дежурния от Брюксел, за да ни помогне в избора между бирника и Станойчо.
26
6214
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
26
 Видими 
16 Декември 2006 02:25
Финалът ми хареса
И като истински европеец отвръща на жалбите: Баси, един ваш селянин да постъпи граждански!
[/quote]
16 Декември 2006 08:10
Добре казано, г-н Денков. Благодаря за статия дето казва нещо смислено с хубав изказ.
16 Декември 2006 09:44

текстовете трябва да бъдат първо прочетени.” – и след това хитричко “между другото” се разказва разказа!
Умно, г-н Денков!
16 Декември 2006 09:55
Защото току-виж сме се приближили към нейната по-добра половина - протестираща, солидарна с бедния, защитаваща човека, с когото живееш, наказваща надутия чиновник, когото издържаш.
Аз пък в Андрешко виждам нещо друго - противенето и омразата към закони и правила, когато се отнасят за нас. Но обикновено е съчетано с голямо дуднене защо другите не спазват законите. А после с чудене що сме на този хал и кой ще ни оправи.

_______________________
Можеш ли да докажеш на човек, видял розови слонове, че те не съществуват?
16 Декември 2006 10:51
Тази статия не е за Андрешко, а за Александър Йорданов знамето на българската дИмУкрация. Разбира се, че Андрешко може да се разглежда като протест срещу онази държава и нейното устройство, което изисква плащания, а не е осигурила условия за тяхното плащане- достойна работа срещу дойстойно заплащане. Този разказ е много актуален и сега, когато ни върнаха към онази буржоазна държава.
16 Декември 2006 10:56
Моят приятел "Бай Станойчо Комерс" ООД ми разправя оня ден, че след като влязат в сила Ясните и Справедливи Европейски Правила, данъци ше се плащат кой колко сака и кога сака.
16 Декември 2006 11:43
Манрико !
Добре, че съм далеч от ученическата възраст, инак такава тема щях да спретна за "Андрешко" в абсолютен противовес с левичарските догми. Двойката не ми мърдаше.
"Защото току-виж сме се приближили към нейната по-добра половина - протестираща, солидарна с бедния, защитаваща човека, с когото живееш, наказваща надутия чиновник, когото издържаш."
Интересно, защо левите се мислят за по-добрата половина от човечеството? За това, че е солидарна с бедния? Ами в разказа същият този беден, вместо да работи за да изхрани децата си (никой не го е карал насила да създава семейство и деца, щом не е годен да се грижи за тях!) лентяйства и пиянства по цял ден (от сиромашия, разбира се). Хайде да не ровим из трорчеството на българските писатели, защото ще намерим безброй примери на сравнително заможни хора, докарани до просешка тояга от пиене.
Левите обвиняват за всичко обществото, за това че еди кой си нямал шанс в живота. Защо не погледнат тези, които са "имали шанс"? В много случаи шансовете са били еднакви, въпросът е кой как се е възползвал от тях. В резултат на лявото мислене се създава прослойка на вечните безработни, дундуркани и отглеждани от обществото без шансове за интеграция. Както казваше един западен журналист "страдащи от синдрома на остра мотивационна недостатъчност", демек мързел.
Кой знае защо левите виждат начина за оправяне на обществото в протестите. Не ни харесва някоя реформа и хоп... протести на улицата. Ама че била необходима, няма значение, щом не е изгидна за моментните ни интереси - хайде на улицата. Къде бяха прехвалените французи за да протестират срещу безобразията на младежите в гетата? Ама щом не е против правителството, ЕС или САЩ няма смисъл от протести.
Има още много какво да се напише по темата за личната отговорност на човека за съдбата му, но ще спра дотук. Само ще припомня, че на много велики хора биографиите започват така: "Роден в бедно семейство..."
16 Декември 2006 12:22
свободата е знание и информираност, пиенето след тежък физически труд не е пиене от мъка, че не получаваш шанс поради образователно ниво, лакомията е извънмерна алчност, а паричките радост след труд
16 Декември 2006 13:00
Стига с тоя тъп брюксел!
Чак и Елин Пелин ръгнахте да мерите с ирупейцки аршин?!?
Е ли бил Андрешко ирупеец и е не бил?!?
Елин Пелин е класика, брюксел - чиновническо блато!
16 Декември 2006 14:24
Cruella и Manriko, МАЙ ЗА ВАС СЕ ОТНАСЯ, ЧЕ ПЪРВО ТРЯБВА ДА ПРОЧЕТЕТЕ РАЗКАЗА. И сетне да забравите какво е дуднала другарката по български, а да се замислите. Най-напред - това е един човек в един момент. Какво е държавата за Андрешко? Той й плаща, плаща си лечението, плаща учението на децата, отива войник да мре за държавата...А в колата е нейният предстваител. Който го обижда, прави мръсни намеци за жена му, заканва се с прословутия руски камшик...И на чия страна ще е Андрешко? Какво е направил срещу държавата? Освен, че е спрял за този момент кефа на представителя й? Защото онзи се е заточил отрано как ще секвестира зрънцето, как ще покаже на селянията кой е тука господарят!
Круела, за левите абсолютно не е прав, но за всичко друго Денков - И още нещо. Чия е държавата? Система за служене на гражданите. Кого обслужва? Ами всякакви Йордановци /завършил полувисшето за детски учителки в Шумен/, Райчевци, Колевци, Първановци, Станишевци и останалата сган. То и Райчев го изманипулира образа на Андрешко, защото като новобогаташ от старата номенклатура не му допадаше.
Манрико, видя ли пак розовите слончета?
16 Декември 2006 15:04
Напоследък препрочитам разказите на Чудомир и двата тома на Иван Хаджийски. Ако човек вникне достатъчно в написаното, ще разбере, че по това време (20-30 години на миналия век) въпреки всичките кусури е имало държава - например за престъпления извършителите са били изпращани в затвора и не е имало престъпници с по 20-тина висящи дела на свобода. Данъците също са били много по-приемливи от сегашните като процент от заработеното (не визирам времето на войните!).
Казвам това и базирайки се на спомените на дядо ми и баба ми, които като средни земеделци са издържали двама ученика и студента в София. Обаче всичко е постигнато с много труд и постоянство.
16 Декември 2006 15:32
в чиста физиология светлина умерен алкохол след тежък труд е съдодилатация и необразуване на анаеробни продукти от уморените мускули, подобно работата на чист въздух на открито позволява ядене на хляб без напълняване, бонуси на селския живот, и акциз върху ракийката им нарушава естественото право на труд 30 литра за 365 вечери, по колко капки се падат
16 Декември 2006 17:25
Ха, ами нали анрешковци са на власт... Проблемът е в блатото. Там са и двамата...Е, единият оцелява по андрешковски, а другият ще го сменят на следващите избори

Културата вода не става и каквито лидери си излъчат общностите такава попара ще сърбат... За промяна няма и да говорим... От културното блатото излизат или андрешковци или бирници колкото и да разбъркваме тинята... Този път, госпожи и господа, виновен няма...И Андрешко, и Стойне и бирникът имат трески за дялкане, но както и съвременната ни демокрация живеят заедно без да се обичат... и теглят каруцата като орел, рак и щука
16 Декември 2006 17:32
И статията хубава И форумците чудесни, Нареждам се в редиците на тия , за които Андрешко е по-добрия представител на държавата ни , нежели охранения бюрократ на уж официалната власт,
16 Декември 2006 17:46
Андрешко - търговец????
в. Стандарт:
Пуснаха трюфели на цената на стар опел
Олио от магарешки бодил и кралски коняк за 1596 лв. предлагат за празниците

Екзотични деликатеси с главозамайващи цени стряскат клиентите на МЕТРО преди празниците. Хората цъкат с език пред пластмасовите тарелки, в които са опаковани трюфели. Кило от белите струва 5038, 80 лв. Черните са на доста по-"скромната" цена от 1678, 80 лв. Друга топоферта е черният хайвер от есетра. За 30 грама от него ще трябва да платите 384 лв. Ако нямате възможност да си доставите удоволствие на такава цена, но сте почитател на морските дарове, може да изберете живи стриди от Франция за 15 лв./кг или бланширани скариди за 36 лв. Сред предложенията има щатски варени омари за 30 лв. и на доста по-поносими цени - всякакви видове сьомги и сьомгови пъстърви. Празничната трапеза се допълва с различни видове австрийски, италиански и френски сирена и месни деликатеси - прошуто и други шунки.
Скъпарските глезотии се допълват с олио от магарешки бодил, което струва 10, 31 лв. за половинлитрова бутилка, зехтин от трюфели и ябълкови оцети с различни есенции.
Деликатесите вървят с изтънчени и не по-евтини питиета. Кралският коняк "Луи ХIII" на "Реми Мартин" е 1596 лв. за бутилка от 700 г. Бутилка "Дом Периньон" за 258 лв. върви в комплект с две чаши.
Невена Мирчева
16 Декември 2006 18:03
Fantata, неправилна газировка, брат! Какви андрешковци - прочети разказа! Бирникът е на власт. С разни имена - ама е той! Нагъл, безочлив, простак и грубиян, считащ, че властта му се полага. И всичко събрано е за него. Което си е било така, и е така.
Е 6, няма Стойне, има Станой. И не бъркай търгашите тарикати с жертвите на системата и държавата.
Андрешко е човекът, цял живот тормозен от държавата. И не разбиращ защо, ама спазващ правилата. Но в един моимент му писва и ги нарушава.
Обаче, обърнете вниумание - Андрешко не прави нищо за себе си! Прави го за ближния.
Напомням - нито в десетте Божи заповеди, нито в Исусовите речи е казано "Обичай държавата!". А има Божа заповедд - обичай ближния!!!
Което и прави Андрешко. За близжия поема рискове. Ние бихме ли го направили? безкористно?
16 Декември 2006 18:25
Генек, ти по-добре мен чети както трябва, че аз това дето го пишеш съм го писал след 7-ми клас

Забавно, красиво, човешко и ирационално....Не ти ли се иска да е обратното - властта да работи за ближния, а Андрешко да спазва закона?...Това е рационалното. Ред му викат още.

В Абурдистан, независимо от епохата, андрешковщината е блатото, а от калта на блатото или бирници или андрешковци излизат...и пак ирационалния Абсурдистан градят.
16 Декември 2006 18:47
Неее, блатото андрешковци не ражда. Още по-малко - нощното блато, каквото е в разказа на Елин Пелин. Защото е символ на неподвижност, ленност, егоизъм и скъперничество. Андрешко може да се роди от една мислеща природа: "- Дий, дий, господа! - и се замисли. Конете склисиха малко и също се замислиха. Господинът повдигна голямата яка на вълчия си кожух, потъна в него и също се замисли. На усамотеното дърво край пътя кацна врана с настръхнала перушина, залюля се на сухия клон, гракна унило, и също се замисли. И тъжното зимно време също бе замислено. По небето тежко и бавно лазеха и се разпокъсваха дебели, дрипави, влажни и мрачни зимни облаци, над които прозираха късове от също тъй замислено и студено синьо небе. Земята тънеше в кал и влага. Мъртви и покрусени се тъмнееха пръснатите пейзажи на села, речища, далечни гори и планини. По полето лъщяха големи локви, тъмни, студени и оцъклени като като мъртвешки очи"
16 Декември 2006 19:05
Брех, сполай ти, Калино! Замислена, мислеща, рационална и наблюдаваща отстрани природа... Не и пука каква ще е развръзката. Всичко си зависи от Андрешко и властта...И на света не му пука дали БГ ще е рационална или не... Просто наблюдава...замислено.

А за раждането не е ясно...Андрешко ражда калпава власт, а калпавата власт ражда андрешко...и двечките са ирационалното блато. Сами го създават и то тях... Нещо като "всеки народ си заслужава управниците или оправниците"
Но другата част се премълчава - всеки управник си заслужава народа Затова и избори има...
16 Декември 2006 19:32
Фантич, братче, само не ми разправяй, че в седми клас си разбирал неща, дето днес ги обсъждаме. Аз тогава пишех бележки на мацките, ще знаеш!
Но - сериозно! Прочети пак за Андрешко, освежи си знанията. Защото в седми клас разказа не се чете, а учи! И ще усетиш как са ни лъгали ми се опитват да ни лъжат. Андрешко не е блато, Андрешко е нормален българин. И не печели нищо за себе си, а за приятеля, съселянина, сънародника. А държавата е именно този дебел, ояден и нагъл простак, дето се изживява като местен бог най-малкото.
Калинке, картината е резултат от Елин Пелиновото перо. И всеки сам да мисли товеа природата ли е, алюзия, символ ли. Андрешко, впрочем, работи - не знаем защо е в града, ама не се връща ей тъй, празен, ами намира клиент и очаква да изкара нещо. След което изоставя очакванията си и помага на Станоя.
Ей, момчето не е виновно, че ни набиваха главите как воювал с държавата. не воюва - просро се опълчва за момент. да не мислите, че той не плаща данъци? Съдията не идва за него. Но като гои нарочиха разни Йордановьци и Райчевци...О, кей? ?
16 Декември 2006 19:34
За двете последни съждения с елемент на размисъл и анализ плюс обективен песимизъм и реалистичен скептицизъм -
16 Декември 2006 19:38
Нищо по-тъжно няма от изборите!
Те просто трябва да се забранят.
Все едно да се даде право на овцете да си избират овчаря?!!
А и след като е известно, че народа е по-тъп от овцете, за овчари ще бъдат избирани все вълците.
То пък като че ли не е верно! Да ги изброявам ли?....
16 Декември 2006 20:09
Природата в Елин Пелиновия разказ не е фон, не стои отстрани. Тя е с функцията на действащо лице. Нас така са ни учили.
16 Декември 2006 20:43
Калинке, и мен ме учеха, че децата ги носят щъркели, ама сетне в единадесети клас изчислихме, ч е нямат подобна товароподемност и се наложи сами да се заемем с това. А сериозно - природата си е природа, нека ни учат каквото щат. Но ние мислим сами. Може да не се харесва някому - но човек сам решава 'какво е искал да каже авторът с това". Което е най-тъпото даскалско творение като израз или въпрос. Той си е казал човекът, каквото имал да каже. Дру е въпросът /и то наш!/ какво сме възприели ние. Иначе "Хамлет "си е едно криминале, дето някакъв прави разслледване кой утепа тейко му през ушите.
Но не се сърди - мисля, че нещо схванах от намека рти с пейзажа.
16 Декември 2006 22:37
А как ли би изглеждало продължението на "Андрешко"???Да го наречем "Андрешко - 2"???
17 Декември 2006 11:00
Е6 ,
"В очакване на Годо"...

Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД