:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,760,813
Активни 493
Страници 17,280
За един ден 1,302,066
Размисли

Папата все още иска да властва в християнството

Срещата в Равена отново извади на показ противоречията в православния свят
Снимка: РОЙТЕРС
Папа Бенедикт XVI не се отказва от амбицията си да властва в целия християнски свят.
През октомври тази година в италианския град Равена се състоя междуцърковна среща между кардинал Каспер, който отговаря в Апостолическия престол за междуцърковния диалог, и представители на православни църкви. На нея е бил обсъден и въпросът за върховенството на папата в християнския свят. Вселенската патриаршия се е съгласила с идеята, че папата има почетно върховенство, така както е било в раннохристиянската епоха. Същевременно документът, който се е приел и който излезе след едномесечно ембарго върху него, съдържа и православната идея, че християнската църква се управлява съборно. Представителите на Московската патриаршия са напуснали срещата в знак на несъгласие. Представител на Българската православна църква не е заминал, тъй като не е имало благословия за това от Светия синод.

---------



От гледна точка на църковната история срещата в Равена не е сензация. Този въпрос се повдига периодично векове наред - и през XIII, и през XIV в., и по-късно, и в съвремието. Явно става въпрос за сключването на своеобразна църковна уния, чрез която православният свят евентуално, при съгласието на всички поместни православни църкви, би признал църковното върховенство на папата. Папата обаче признава съборността, което означава, че той няма да е ръководител на християнството.

Открай време православната и католическата църква спорят по този въпрос. Православието държи на съборното начало, а католицизмът - на непогрешимостта и абсолютния авторитет на папата. В документа от Равена има опит тези неща да бъдат обединени - да се признае съборното начало и в същото време - идеалното върховенство на папата.

Аз не съм оптимист, че това обаче ще стане факт. Бъдещето на християнството е по-скоро в запазването на сегашното положение. Не смятам, че има чак такава въпиюща необходимост за обединение на християнския свят под тази форма. Векове наред се е създавало едно статукво, което, запазвайки единството на църквата като богочовешка институция, дава път и на локалните особености. Този модел е удачен и не виждам защо той трябва да се бута и да предизвиква конфликти. Изглежда обаче, че папата и Ватикана имат амбиции за властване в християнския свят. Няма друго обяснение за тази изключителна упоритост, с която се работи за тази кауза на обединение под тази му форма - признаване върховенството на папата.

Безспорно е, че



католиците имат исторически доводи за такава кауза



Не само в раннохристиянските векове, а и по-късно е имало моменти, в които папата е бил признаван за пръв между патриарсите. Включително и от България - след унията на цар Калоян около 30 години при него и при Иван Асен II сме признавали папската власт. В България и в момента има униати. Има такива случаи в средата на XV в., когато на цял събор в Италия представителна православна делегация също е признала властта на папата. Вярно е също така, че католиците са около 1 млрд. и са далеч по-добре организирани от православния свят. Но такава е нашата историческата съдба и не може да се избяга от едно дълго създавано и налагано статукво. Ако Равена е копие на глобализацията, то тя не трябва да изключва регионални особености.

Не виждам и някаква особена полза от обединение на християните. Но българската църква и държава трябва да поддържат нормални отношения с Ватикана, защото тя е всепризнат световен център на католическото християнство.



Не трябва да се допуска православен фундаментализъм



Но не виждам защо трябва да се правят такива рисковани стъпки, които ще разбунят духовете и ще изкарат наяве противоречията в православната общност.

Московската патриаршия очевидно е против документа от Равена и едва ли ще се постигне православно единство по въпроса. Той отново разбуни конфликта между Московската и Вселенската патриаршия. Няма тенденции този конфликт да затихне и докато той съществува, няма начин да се постигне единство. Формалната причина за противоречията е това, че след разпадането на СССР там възникнаха редица поместни църкви - в Украйна, в балтийските републики - които Московската патриаршия не признава, но те са припознати от Вселенската патриаршия. Това обаче е и конфликт между големите - от една страна, Москва и нейната патриаршия и, от друга страна - Вселенската патриаршия, зад която стоят известни влиятелни кръгове от САЩ.

Формално погледнато,



Вселенският патриарх е генерал без армия



Той няма голямо паство, защото голяма православна общност в Турция няма. От друга страна, православните църкви отдавна са с пълна автокефалност и повечето от тях са със статут на патриаршии. Вселенският патриарх е нещо като пръв между равни, но без реална власт. Неговото съгласие с Ватикана не тежи повече от несъгласието на други православни църкви.

Останалите православни църкви или гравитират между тези два центъра, или мълчат като нашата. Случаят с българската е малко конфузен, тъй като тя не взема отношение по документа от Равена и все още няма нейна официална позиция. Най-лесно е да се каже, че тя е много пасивна. Но на втори план стои борба на лобита вътре в нея - промосковско и пропатриаршистко, като нито едно засега не надделява. И това е дълбоката и неафиширана причина за мълчанието на нашите владици.

По една телевизия върви едно предаване, което се казва "Църквата на мълчанието". Това определение е подходящо за нашата църква в тази ситуация. По принцип през последните две десетилетия българската църква предпочита не да решава, а да заобикаля сложните проблеми.



*Авторът е бивш директор на Дирекцията по вероизповеданията към МС.
107
3692
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
107
 Видими 
23 Ноември 2007 02:25
Те за това общувайте с Бога директно!


България на българите-европейци!
Виделина Вам!
23 Ноември 2007 05:27
Още едно мнение на човек който не вижда!!!
Може би, по-далече от носа си или нещо подобно!!!
23 Ноември 2007 06:47
Гн Фотон ,
Разбира се , че който приема Бог в сърцето си - не се нуждае от посредник. Туй даже в Библията е написано.
Ако пък за посредник се натискат ченгетата от ДС с раса връз пагоните , по-голем майтап нема.
23 Ноември 2007 07:19
Авторът май бе този "църковен" специалист дето забърка кашата с двата синода, за която "заслуга" се титулова професор!?!, както и да е, не е томас Аквински, бързо ще го забравят, вече са почнали! Поповете да не се мотаят мнгого, много, както са свикнали от край време щото през 2066 г. стават 1000 години от схизмата! Срам за всички християнски топ свещенници, при един Бог, който е любов, да не могат да се договорят 1000 години!?!?
Пък сме и тръгнали да оправяме войнствуащите мюсюлмани!
23 Ноември 2007 09:05
Не смятам, че има чак такава въпиюща необходимост за обединение на християнския свят под тази форма.
А, няма бе, няма! Ислямски фундаментализъм настъпва по целия свят, секти всякакви се множат, моралните ценности все повече се забравят, ние обаче ще си гледаме filioque и кой на кого ще целуне ръка или пръстена. Тъй де, приоритети трябва да има! Ама че някой много отдавна бил казал "по-добре турска чалма, отколкото папска тиара" и в резултат получил чалмата - че и ние за 500 години, няма да му мислим толкова.

_______________________
And if I spend somebody else’s money on somebody else, I’m not concerned about how much it is, and I’m not concerned about what I get. And that’s government.
Milton Friedman, Fox News interview (May 2004)
23 Ноември 2007 09:08
Най-хубавото на българите, което междувпрочем важи и за европейците, е че не са вярващи. Статията дава добър анализ. Добре е също, че Българската църква е автокефална и това е май благодарение на комунистите (тяхната мама - нали е модерно да се попържат).
23 Ноември 2007 09:10
Този дето забърка кашата е Методи Спасов.
А обединение не може да има. Римския епископ не може да е пръв между равни.
Ако лицето Вартоломей в Константинопол се съгласи си е негов проблем. Така само прави услуга на Алексий от Москва, който ще придърпа към себе си всички които мислят че обединение с католици е кощунство.
Няма нищо по смешно и жалко от това щаба на "Вселенската" патрирашия да в мюсюлманска държава.
Алексий има зад себе си 250 милиона , а Вартоломей наистина е генерал без армия.
Къде го Костас, да обясни сега за зверствата на католиците през 1204.
А те наистина са били чудовищни. Избиване на монаси, палене на манастири, дори изнасилвания. И тоя тарамбук Вартоломей ще се обединява с римския епископ.
В Москва вече отварят шампанското и черния хайвер
23 Ноември 2007 09:17
Изключително бозава и кашава статия. Видимо това да си добър историк, не дава гаранции за адекватно мение по този въпрос.
Манрико, това да не са търговски дружества та да се обединяват, вливат, сливат и прочее?
23 Ноември 2007 09:25
[/quote]Те за това общувайте с Бога директно!
България на българите-европейци!
Виделина Вам!


Глупак ...
[/code]
23 Ноември 2007 09:28
Той Маринко дотам му е хоризонта на мисълта, наблизо, до счетоводното приключване на годината.
Тоя папа мислех ще е по-читав, ама не би май..
Самата папска институция и Римската църква е идейно продължение на Римската империя, но с неявни граници.
Освен това има много ама много чисто езически примеси като ритуали и символика взети от Древен Египет, и фараоните. Оттам е тезата за папската непогрешимост, т.е. папата - човек-бог. Ако щете и формата на папската тиара е заимствана даже от короните на фараоните. И обелискът в центъра на пл. "Св. Петър" също е взет от египетската архитектура. Символизирал бил центъра на света, те затва и на Вашингтон го имая същата цвъчка...
Аре че се разприказвах....

Редактирано от - Чарли Дарвин на 23/11/2007 г/ 09:33:54

23 Ноември 2007 09:35
Ти хубаво се разприказва, ма какво каза, че никой не разбра..?!
Още един световен конспиратор....btw, само да ти кажа, че на папата му е все едно дали го мислиш за читав или не....
23 Ноември 2007 09:39
Кайзер Бозе
оди да копаш лозе


Седи си в тъпото yvox бре!
23 Ноември 2007 09:42
Нарамил съм вече мотиката...
Видях воочию, че си произлязъл от маймуна и съм спокоен за човечеството.
23 Ноември 2007 09:45
Аз поне съм произлязъл.
Ти още си с опашката навряна в дупката под нея.
23 Ноември 2007 09:46
Инквизиторите нямат нищо общо с Бога! Ватикана са първата мафия в Европа.
23 Ноември 2007 09:56
Котке, девианти има насекъде.
И се казва Ватиканът (м.р.)
23 Ноември 2007 09:56
Най-голямата трагедия е, че БПЦ няма мнение по никой въпрос.Дори и по тези, които касаят съдбата на българския народ и държава. Май са прави онези, които твърдят, че нашите попове служат на пагона и парите, а не на Бога и народа. Това е един от стълбовете на всяка нация - църквата. Явно този път са се погрижили да не можем да се опрем на него.
23 Ноември 2007 10:35
Директното общуване с Бога е в основата на протестантството. По-голяма ерес едва ли има в двора на християнството, като изключим дуализма на всички ереси по гностическа линия - манихейци, павликяни, богомили и катари. Защо е ерес директното общуване с Бога? Защото човекът, за разлика от животните, се осланя на опитността си, придобивана през личния живот. Друго подобно изключение са слоновете, на които ако убиеш родителите им, малките не могат да си намерят хобота. Е, каква опитност може да има човек в отношението си към Бога, като в задъхания си живот няма време да се отбие поне два пъти седмично при комшийката? И така, както протестантите ратуват за директно общуване, така имат над 300 деноминации и хиляди пастори. Но идеята е била именно тази - християните след реформацията да бъдат откъснати от влиянието на църквата, разпръснати и главите им да бъдат напомпани с нови лъжи и схоластични абракадабри, които са в услуга на определени антихристиянски сили. В църквата има т.н. Свето предание, което пази доктрината от подобни посегателства. Светото предание е еманация на духовната мъдрост на светите отци, която надхвърля хилядократно всякаква човешка опитност в рамките на един кратък живот. Колкото до разрива между католици и православни, има някои, макар и малко на брой, много съществени канонични особености, които ги разделят. И само задълбоченото им познаване предполага произнасяне по въпроса, наречен икуменизъм, другото е хи-хи-хи и ха-ха-ха. Останалото е пари и власт. Но и парите, и властта също имат начин на употреба. Те са необходими дотолкова, доколкото нивото на развитие на човека предполага тяхното присъствие като инструментариум за урегулиране на йерархията и отношенията между хората. Но все пак сме хора и грешим, затова не е едно и също, когато говорим за християнството и когато говорим за християните, имайки предвид с второто определени епизоди в историята от поведението на църквата.
23 Ноември 2007 10:58
Знаем какво представлява БПЦ през последните близо 50 години и затова не може да има свое мнение по който и да е въпрос. Явно полковниците там са имали разногласия, които вероятно се стигат до... времето на Голямата схизма. В България винаги е имало цезаропапизъм, а по-късно - милиционеропапизъм!
23 Ноември 2007 10:59
Папата е бил пръв по достойнство сред патриарсите в ранното християнство. Когато обаче западната църква отпада от християнството поради ерес, следващия по ранг се явява Константинополския патриарх. Църквата би трябвало да признае ранга "по достойнство" на папата, ако той и неговото папство публично се разкаят и отрекат от ереста. Това би бил велик ден за християните навсякъде по света.

Редактирано от - Siol En на 23/11/2007 г/ 11:08:53

23 Ноември 2007 11:00
Това на пръв поглед тъпо и глупаво разединение на християнството е добре дирижирано от евреите. Успокоителното е, че за да има баланс, мюсюлманите все повече се обединяват и накрая ще турят на всички нас умниците по един фес нахлупен до ушите ни та да не виждаме срама , че са ни обрязали.
Некаква разлика с това което става на политическата сцена за единство поне срещу тези които ни е..ха мамата ?
23 Ноември 2007 11:13
Сънчо е прав абсолютно! Докато българите, всички ние не се върнем към изконните православни ценности, няма да просперираме. само вярата ще ни спаси. Имаше една мисъл, че светът се крепи на 3 неща: Милосърдието на богатите, разумността на бедните и молитвите на праведните. Само за второто не съм сигурна, дали така беше. но щом още се крепим, значи има праведни, които се молят, богати, които са милостиви и бедни, които не са загубили здравия разум. Нека се умножават все повече!
23 Ноември 2007 11:29
Седнал там долу нек'ъв да обяснява за зверствата на католиците през 1204-та и как не можело и т.н....
А за благотворителните акции на православните гърци срещу православните им български братя през ХХ в. обаче сигур не е чувал.
Ама то това не се брои, нъл тъй?
-
Интересно е също как най-големите ревнители на православната идентичност сред коментиралите са панславянски настроените московити.

23 Ноември 2007 11:31
Къде го Костас, да обясни сега за зверствата на католиците през 1204

Той почина
23 Ноември 2007 11:33
Пикачу, ти убаво мислиш, ама бъди сигурен че именно евреите са създали християнството. Христос е евреин, и какво от това. Нашата европейска цивилизация е юдохристиянска. Първите пет книги от библията са общи за евреи и християни.
А това че евреите са измислили християнството за да ерозират Римската Империя е гениално
Тя така се ерозира Римската Империя че към 150 година след Христа достига най-голямо могъщество.
И благодарение на християнството съществува още 1500 години.
Източната Римска Империя е именно християнска империя.
Всъщност християнската римска империя живее много по-дълго отколкото езическата.
Само не разбирам ти на кой господ се кланяш, щото червените богове отидаха на бунището, където им е мястото.
23 Ноември 2007 11:36
Ако е вярно че Костас е починал, моите съболезнования. Не знаех. Бог да го прости. Може да е за добро, тамън да не види как тарамбука от Вселенската патриаршия лиже задника на папата.
23 Ноември 2007 11:37
ЗИП, затвори си за малко голямата уста!

Редактирано от - OLDMAD на 23/11/2007 г/ 11:38:36

23 Ноември 2007 11:48
От чисто християнска гледна точка постулатът за непогрешимостта на Папата изглежда напълно неприемлив:
" А имаше и препирня помежду им, кой от тях да се смята за по-голям.
25. А Той им рече: царете на езичниците господаруват над тях, а ония, които ги владеят, благодетели се наричат;
26. а вие недейте тъй: но по-големият между вас да бъде като по-малкия, и който началствува, да бъде като оня, който слугува."
Така учи Христос апостолите, според Светото Евангелие.
23 Ноември 2007 11:49
Наистина ли Костас е починал?
23 Ноември 2007 11:52
Натиснете тук
23 Ноември 2007 11:55
Лека му пръст!
23 Ноември 2007 12:01
Бог да прости Костас !
23 Ноември 2007 12:05
Бог да го прости!
Наистина, да вземем да млъкнем барем за малко...
23 Ноември 2007 12:06
Vanitas vanitatum et omnia vanitas!



Статията е опит за политически коментар на процеси и събития, които не са чисто политически.
Затова и е станала малко като тюрлю гювеча на Димитри Иванов, където всеки намира нещо за себе и спори, че това било главната тема.
23 Ноември 2007 12:08
Най-добре - Арменският патриарх да е върховен...
23 Ноември 2007 12:18
Бог да прости, Коста....


Форца, изборът между Фенер(+Ватикана) и КГБ, не е моят избор. И въобще не виждам защо трябва да се избира. Всичко Мара втасала, седнали големите умове да бистрят кой бил пръв, и кой бил втори. То КГБ за това е сърдито, не щото там разните му догмати и канони са безпределно ясни, а защото Вартоломей е едни гърди напред в домогването си до източното папство.
23 Ноември 2007 12:25
Бъдещето на християнството ...
Християнството, както и другите религии, няма бъдеще. Човечеството поумнява, макар и бавно. Разбира се, говоря з апо-далечното бъдеще, което ние няма да дочакаме.
23 Ноември 2007 12:33
Mrx++
Най-хубавото на българите...е че не са вярващи...
Българската църква е автокефална и това е май благодарение на комунистите

Веднага след като Султанът издаде фермана за независимата "Българската Екзархия" през 1870 г., Константинополската Патриаршия я обяви за схизматична, а нейните поддръжници за еретици.
Реакцията на българските неброжелатели беше напълно обяснима, защото всъщност независимата "Българска Екзархия" на практика легитимира непризнатия дотогава от НИКОЙ български народ.
Тези, които не желаеха признаването на българския народ, всячески пречеха на борците ни за църковна независимост.
Султанът явно не беше от тях, а за другите нека всеки сам да се сети.

Скоро след падането на Третото българско царство (Третата национална катастрофа), през 1945 г. схизмата върху Българската църква беше вдигната Тя стана "сестринска" на Московската, респ. напълно загуби независимостта си.
Средният и низшият клир беше репресиран, висшият клир беше ченгесиран, а народът - комуноидиотизиран.
23 Ноември 2007 12:46



Да, Костас е починал онзи ден.
За постулата за непогрешимостта на папата. Католиците приемат, че папата е непогрешим. Нещо смешно и нелепо. Дори заради базата - папата е човек. И човекът, според Библията, е грешен. И способен да греши. Единственият безгрешен е Бог! Папата, твърдят католиците, е негов представител на Земята. Впрочем, това се казва за всеки поп - връзка между Бог и хората. Нима представителят на дадена фирма може да взема решения вместо боса? Та папата да решава вместо Бога?
Не бива да забравяме най-важното - църквата е институция, организация. Нещо материализирано. Религията е духовност. Наистина, нужни ли са посредници за общуване с Бога?
И докъде ще доведе човешкото желание за власт? Което потиска единението на християните и ги отслабва срещу настъпващия фундаментализъм. Плюс това прави лоша услуга на религията - все повече хора са отблъснати от конфликтите в църквите.
П.П. Не съм вярващ, но съм българин, европеец - значи смятам, че християнството е основата на европейската цивилизация. И щит срещу агресията на мюсюлманите.
23 Ноември 2007 12:48
Аз Ви предлагам като първа стъпка за връщане към корените на Православието да престанем да се джавкаме във Форума, да се наричаме шемети, нещастници, капутета, комуноиди и камуняки. Да престанем да се делим на –фили и –фоби. Предлагам да бъдем толерантни един към друг и да спазваме добрия тон.
Дано ме чуе някой.
23 Ноември 2007 12:58
Вселенският патриарх е нещо като пръв между равни,

Хайде сега, това да не е Уилям Сароян, Вселенският патриарх е пръв между равни.
Този му статут е всепризнат.
Колкото до това, че нямало нужда да се променя статуквото между различните християнски изповедания (понеже доре си работело последните 10 века), само да напомня, че имаме насреща - всъщност на прага ни - мюсулманскиата напаст и стремеж за джихад.
За войнстващия ислям няма разлика между католици, православни или протестанти.
Така, че, струва си да се мисли за обединение по някаква форма.
23 Ноември 2007 12:59
Глава на църквата е Исус Христос!Евала на Синода.Много правилна позиция.Въобще няма какво да се занимава с глупости - дори руснаците са се изложили че въобще са ходили там.
23 Ноември 2007 13:03
А това ще ми го разтълкува ли някой във връзка с непогрешимостта на Папата?

и Аз ти казвам: ти си Петър, и на тоя камък ще съградя църквата Си, и портите адови няма да й надделеят; и ще ти дам ключовете на царството небесно, и каквото свържеш на земята, ще бъде свързано на небесата; и каквото развържеш на земята, ще бъде развързано на небесата


_______________________
And if I spend somebody else’s money on somebody else, I’m not concerned about how much it is, and I’m not concerned about what I get. And that’s government.
Milton Friedman, Fox News interview (May 2004)
23 Ноември 2007 13:07
Лека му пръст. На Костас.
23 Ноември 2007 13:16
Веднъж и дедо Маркс да каже нещо смислено ! Възходът на европейската цивилизация е свързан именно с отслабване на ролята на църквата. В това е силата ни, а не слабостта ни. Папата въобще не може да властва в християнския свят и то не заради схизмата, а поради това, че вярващи не останаха, християнството вече е културна общонст, а не религиозна.
23 Ноември 2007 13:24
Истински вярващият няма нужда от посредници при общуването си с Бога. Църквата днес е институция, която използва вярата на хората са небогоугодни цели. Проблемите в БПЦ се създават от марионетките (с пагони или без) на една или друга патриаршия. Най-неприятни са ми, обаче, слугите на Московската патриаршия, които сякаш забравят кой е дал християнство и свети книги на руснаците и тичат да се кланят и да целуват ръка на кагебейските си господари. Официално нашият патриарх (не сегашният, а по принцип) и точно толкова независим и самостоятелен, колкото московския. И двете църкви са автокефални. Друг е въпросът, че сегашната ни патриаршия е възстановена след натиска на съветските другари с пагони под расата.
23 Ноември 2007 13:31
Приемам забележката на Бай Илия за "първата стъпка".

Считам, че преговорите с папата трябва да продължат, но БПЦ трябва да играе ключова роля в тях, а не да се ослушва като Калфин по Косовския въпрос.
В историята на християнството никой друг църковен предстоятел не се е домогвал до ранг, равен на Римския папа, освен Българският архиепископ на "Първа Юстиниана" през 535 г., а през 11-ти век на "Първа Юстиниана и на цяла България".
Ето как започва работата:

Император Юстиниан I Велики, тракоилириец от Македония, решил да създаде независима българска архиепископия в "щастливото си отечество"

На 18 май 535 г. той издадал своята 11-та новела „Върху прерогативите на архиепископа на Първа Юстиниана“. С този акт Юстиниан I учредил архиепископия Първа Юстиниана (Justiniana Prima), към чиито диоцез включил провинциите Средиземна Дакия (Софийско), Брегова Дакия (Арчарско), Превала (Черна гора), Дардания (Скопска Македония и Косово), Горна Мизия (Северозападна България и Сърбия), Втора Македония (Охридско-Пиринска) и Втора Панония (Войводина), като преместил столицата на „славната префектура“ на Илирик от Втора Панония със столица Сирмиум в неговото „щастливо отечество“ Средиземна Дакия със столица Сердика, където построил църквата "Света София", дала новото име на града. В гръцкия текст на 11-та новела, освен горните Илирийски провинции, са включени и южните провинции Старият Епир, Новият Епир (Горна Албания), Тесалия, о-в Еврипос, Ливадия (земята между Тесалия, Епир и Коринтския провлак).

По-късно в 131-ва новела, гл.3, Юстиниан I постановил, владиците на провинциите на Първа Юстиниана, да се ръкополагат от нейният архиепископ. Той самият да се ръкополага от собствения си синод, като в подчинените си провинции да заеме ранга на апостолския Римски трон, което е одобрено от папа Вигилий. Първа Юстиниана била учредена със седалище в Охрид като абсолютно независима от Рим и Цариград. Следователно, на архиепискъпът й се дава ранг (и права), равен на ранга на Римския папа, т.е. по-голям от ранга на Цариградския патриарх, т.к. в гл. 2 на същата новела Римският папа е определен за първи по ранг между иереите, а Цариградският архиепископ - за втори.

Юстиниан забранил на архиепископът на Първа Юстиниана всякакви отношения със Солунския епископ, "за да не ги измами", т.к. той бил грък и същевременно викарий на Папата. Никифор Грегорас (* 1295 - † 1360) съобщава за събитието, че Юстиниан I бил възнаградил градът, княжеското седалище на българите-скити, с архиепископия, затова именно Първа Юстиниана се нарича "българска архиепископия" [87]. От своя страна Антиохийският патриарх Теодор IV Балсамон (1185-1191 - † сл.1195) пише в Номоканона на Цариградския партриарх Фотий (* 820 - 857-867 - 877-886 - † 891), че архиепископът на България е получил почетното си място от Юстиниан I и че прерогативите на българския архиепископ са посочени в Юстиниановата новела.

След падането на Първото българско царство, император Василий II е известен не с гръцкия мит, че "ослепил 15 хил. българи", а че възстановил независимата Българска архиепископия в Охрид - "Архиепископия Първа Юстиниана и на цяла България", която пак е била независима от Цариградската патриаршия и, разбира се, и от Римския папа.

Предстоятелите на БПЦ, които много добре знаят историята, да не се правят на n-та по ред "сестринска" църква и да се ослушват с лявото ухо, а да участват активно в преговорите, за да извлекат максимална полза за нацията.

23 Ноември 2007 13:32
Ами др. Манрико, Петър е "камък", та тук е използвана тази лингвистична връзка за онагледяване на ръкополагането на първоапостол Петър за камък и темел на новата религия. Католиците малце погрешно са го разтълкували в полза на римския епископ, за да го направят папа и глава на християнството, т.к. ап. Петър е проповядвал в Рим. Но, истината е, че тук буквалистиката говори за Петър, а не за римския епископ. Лесно се вижда как само едно леко интерпретационно тълкувание е в състояние да измести сюжетната линия на светото писание. Затова и в християнството като доктрина през 4-ти век надделява буквалисткия подход на библията над тълкувателния в лицето на гностицизма - любимият подход на вечната и неизтребима ерес за подкопаване на основите на християнската догма, и в основата на което култът към езотеричното познание, олицетворяван днес от масони, магове и разни троли и елфи.
23 Ноември 2007 13:38
Туй за Петър и камъка е ясно. Въпросът е доколко вързването и развързването се отнася до наследниците на Петър - твърди се, римските Папи. Ако приемем, че се отнася само лично до Петър, ще излезе, че и Църква е имало, само докато е бил жив Петър!

_______________________
And if I spend somebody else’s money on somebody else, I’m not concerned about how much it is, and I’m not concerned about what I get. And that’s government.
Milton Friedman, Fox News interview (May 2004)
23 Ноември 2007 14:01
Ако не се постараем да възродим Българската православна църква и да я превърнем във фактор от поне регионален мащаб, рано или късно ще си патим.
В Русия има сили, които яко работят за Новия Рим - комбинация между православен фундаментализъм, руски идеализъм и "рационални" идеи от нацизма.
... Има непоказани мнения ...
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД