:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,704,836
Активни 394
Страници 15,766
За един ден 1,302,066
Анализ

(Не)щастието да си българин

Поне не сме сами на Балканите, както твърди гръцкият писател Никос Диму
Ясен Бориславов
Българите са най-недоволни от своя живот, сочат данни от редовното Европейско социално изследване (ESS), огласени наскоро. Чувството на удовлетвореност от жизнения стандарт достига едва 3.4 по десетобалната скала и е най-ниското от 20-те изследвани европейски страни. Също така ниска е цялостната удовлетвореност от живота - 4.7 по същата скала. Освен това сме най-недоверчивата нация - 3.3 пункта е средното ниво на доверие между хората. 55 на сто от българите са уверени, че в повечето случаи ги мамят. Особено ниско е доверието в институциите, като най-ниско то е към политиците (1.8), парламента (2.2) и съдебната система (2.4), т.е. към най-важните граждански институции. В същото време близо две трети (72.4 на сто) от българите имат висока самооценка, т.е. те смятат, че животът им предлага по-малко, отколкото заслужават. Повечето хора вярват, че държавата трябва да се грижи за тяхното щастие, а не сами да го правят. Впрочем данните от това изследване не са нещо ново. Констатации за българите като една от най-нещастните нации в Европа имаше в изследване на Евробарометър от февруари т.г., а в "Световния атлас на щастието" (2006), издаден от университета в Лейчестър (Англия), сме класирани на 164 място от 178 страни.



Изследванията пробуждат вечния въпрос - от какво зависи щастието?



Това е същият фундаментален въпрос, който тревожи пациентите в лудницата, където попада счетоводителят Берлага от "Златния телец" в желанието си да се спаси от чистката в предприятието "Херкулес". Там той забелязва, че лудите почти не разговарят помежду си. "Те мислят през цялото време. Те имат много мисли, трябва нещо да си спомнят, да си спомнят най-важното, от какво зависи щастието...да се разбере най-после какво се е случило, защо всичко е станало лошо, когато по-рано всичко е било хубаво."

Далеч съм от мисълта, че българската нация внезапно е полудяла, но обществото определено живее в състояние на тревожност и разстройство.

Под щастие обикновено се разбира състояние, в което действителността съвпада с желанията. Нещастието зависи от дистанцията между двете неща. Колкото по-голяма е дистанцията, толкова по-изострено е усещането за нещастие. При някои народи процепът между желано и действително е по-голям и от това чувството за нещастие е по-силно "поради история, наследственост и характер", както твърди Никос Диму, автор на забележителната книга "Нещастието да си грък", издадена през 1975 г. и многократно преиздавана след това, преведена и на български (К. Гарелова, 1997) явно поради актуалното й звучене и в българска среда. Тъй като никой не е пророк в своята родина, изглежда по-лесно да приемем някои истини за себе си, ако са казани за друг. Струва ми се, че в написаното от Никос Диму за новогърците без усилие можем да открием диагнози и за българското нещастие. Нека подкрепим това твърдение с примери.

Според Диму основна причина за гръцкото нещастие е гръцката прекомерност. Гъркът живее в постоянно редуване на възторг и униние. Следствие от това е "абсолютната невъзможност за самокритика и самопознание".

"Гъркът се опитва във всяка област да бъде извън реалността. И после е нещастен, защото е извън реалността. (И после е щастлив...понеже е нещастен.) Прекомерността не е само национален недостатък. Тя е начин на живот за гърците. Тя е координатата на националния им характер. Тя е основната причина за нещастието им, но и голямата им слава. Защото като самосъзнание прекомерността се нарича честолюбие. Като поведение прекомерността се нарича юначност."

Не е ли прекомерността и българска черта и не е ли чрезмерната юначност и българска ценност? При това непреходна. Не е ли юнак бате Бойко и не е ли в това неговата харизма?

"Когато гъркът се гледа в огледалото, вижда или Александър Велики, или Колокотронис *, или (поне) Онасис. И никога Карагьозис **..."

Българинът предпочита образа си на герой или на трагична жертва, но не и като Бай Ганю или като един от "тримата глупаци" на Доньо Донев.

"Гъркът не прости никога на "гръкомразците", пробвали да обрисуват портрета му."



Алеко не умря от естествена смърт, а Доньо беше ценен повече в чужбина



"Съществуват различни "практики" за помирение на индивида с реалността. (Най-висша: религията. Най-цивилизована: хуморът.) Никоя от тях не действа на гърка." Както и на българина. Неговото религиозно чувство е в масовия случай форма на суеверие. В българската култура хуморът е дефицитен и живее сплавен със сатирата, макар че двете неща са дълбоко различни.

"Новогъркът изглежда щастлив, когато е нещастен. Когато всичко върви добре, се чувства неспокоен и непригоден. Ако няма причина за нещастие, ще се помъчи да я открие. Щастието от нещастието на новогърка се изразява съвършено в "гръцкото мрънкане".

Българското мрънкане дори под формата на псуване пак си е мрънкане.

"Факт е, че - каквото и да говорим - не се чувстваме европейци. Чувстваме се "извън". А най-лошото е, че така ни засяга и ни жегва, когато ни го казват. Завиждаме на другите народи, а пък тръбим за нашето превъзходство. Чуждопоклонници, ксенофоби и чуждонаемници, а не само (туристически) гостоприемници."

В каквито се превръщаме и ние от година на година.

"Намразихме себе си, защото не сме високи, руси, с "гръцки нос" като Хермес на Праксител. Намразихме съседите си...защото си приличаме."



Впрочем ние, българите, кои от съседите си обичаме?



"Същностен симптом за новогръцката душа: митологизирането. Извайваме митове за себе си. И след това сме нещастни, защото изглеждаме недостойни за митовете (които сами сме създали...)."

Пресните дискусии на тема "осквернени митове" в българските медии правят коментарите към този фрагмент излишни.

"Единствените опасни институции в Гърция са властта на старците, бюрокрацията и матриархатът."

У нас това може да се каже за мутрите - те са колкото мит, толкова и реалност. Или успешно материализиран мит. Мутриархат.

"Гръцкото образование: Механизъм за масово насилствено захранване със знания, задвижван от неуки, сковани и лошо платени преподаватели."

Ще подминем и този фрагмент без коментар поради все още живия отзвук от учителската стачка.

"Другите народи имат религия. Ние имаме попове."

Интересно съвпадение. И при нас е така и това изразително пролича по време на разкола. Той не беше на догматическа основа.

"Внезапно погражданеният селяк е най-жалкото създание в Гърция. Животът му е деградирал съвсем. Загубил е изцяло традиционното си патриархално обкръжение - без да придобие нищо на негово място. Нито пък гръцката буржоазия имаше някаква значителна традиция, за да му я предложи - но и да имаше, не би било възможно няколко хиляди буржоа да асимилират няколко милиона селяни в рамките на едно поколение. И затова погражданеният селянин живее във вакуум. Няма земя, няма език, няма религия. Не знае вече как да се радва, как да скърби. Не знае как да живее."

Поради което (поне у нас е така) създава кичозна и отблъскваща среда - политическа, архитектурна, музикална и др. Ако не е автентична мутра, той мутрее.

"Докато половината гърци се опитват да превърнат Гърция в чужда страна, другата половина заминават за чужбина."

Нека оставим този цитат без коментар.

"Цялата методичност и системност, които липсват от всекидневния ни живот и работа, са съсредоточени в тайната ни мисия: да съсипем колкото може по-резултатно това хубаво място, което съдбата ни е отредила. Някъде в себе си смятаме, че не сме достойни да живеем в едно толкова красиво място. И се опитваме да го сведем до нашите мерки. До нивото ни. Така го застрояваме с цимент и боклук." На тази тема вече сме изпреварили гърците.

"Интелектуалецът е човек, който се опитва (обикновено всуе) да превърне идеите си в дело. Грък интелектуалец е този, който се опитва да намери идеи, за да оправдае делата си."

Нека вметнем, че в началото на прехода българската интелигенция се раздели на "лява" и "дясна". Поради което тя беше (и е) повече "лява" (или "дясна"), отколкото интелигенция.

"Не знам дали се нуждаем от групова психоанализа на нацията. Във всички случаи обаче са нужни самопознание, самоизследване и самосъзнание. Необходимо е демитологизиране и заедно с това ново определяне. И най-вече е необходима нова просвета, основана на истината, която ще помогне да се прояви сред мазилата реалното лице на племето ни."

Пред същата болезнена потребност е изправено и българското общество.

"Свободен е не този, който прави каквото иска, а този, който знае какво иска. Докато не знаем кои сме, докато не знаем какво искаме, докато нямаме изяснена мисъл и чувство за отговорност, ще преминаваме от една зависимост в друга. Свободата не иска добродетели и смелост. Иска главно знание. И критична способност."



Иначе казано, не може само с Караджата. Свободата иска екзарх



Търсенето на сходства между "нещастието да си грък" от началото на 70-те и днешното българско нещастие може да продължи, но едва ли е необходимо. В същото време българското нещастие си има и свои специфични причини и особености, защото не само семействата, както твърди Толстой, но и нациите могат да бъдат нещастни по своему. Според Никос Диму би могло да се напише и книга със заглавие: "Щастието да си грък". И главните причини за щастието може да се окажат същите като причините за нещастието - "история, наследственост и характер".

Със сигурност да се укоряваме, да страдаме и да се вайкаме е по-лесно, отколкото да разберем себе си. Ако успеем да го направим, ще бъдем и по-малко нещастни.

--------------

*Теодорос Колокотронис - гръцки революционер.



** Карагьозис - комичен типаж от гръцкия фолклор.
Снимка: "Сега"
"Погражданеният селянин живее във вакуум. Няма земя, няма език, няма религия. Не знае вече как да се радва, как да скърби. Не знае как да живее."
35
5519
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
35
 Видими 
21 Декември 2007 01:25
"Гъркът е педераст, а гъркините дебели, трътлести и космати"
21 Декември 2007 01:42
Мутриархат - това ми хареса.
21 Декември 2007 01:51
Проблемът не е в "българина", колкото и да искат някои да плъзнат нещата натам. Проблемът е в комунистите, СС Гоце, безработния премиер, Сопола, Мадридския Шмекер, малкия Мук-големия мошеник, Р.Овч., .... проблемът е, че тези хора са за затвора, а не са в него. Вижда една камара мутро-бизнесмени които строят със страшна скорост грозни и уродливи замъци. Затова е нещастен българина - вижда прекалено много несправедливост. Вие не можете едни дрисльо като Вальо Топлото да осъдите, седнали сте да се чудите защо хората са недоволни....
21 Декември 2007 01:56
Политически пирати водят държавния кораб към гибел
През 2008 г. общ патриотичен съюз може да измете боклука от върховете на държавата
Стефан СОЛАКОВ
...........................
Натиснете тук
21 Декември 2007 02:14
Доган се впива във властта с ГЕРБ и СДС
Протурската партия винаги подбира партньорите си по един признак - дали могат да й гарантират ролята на "балансьор"- Натиснете тук
21 Декември 2007 05:40
Ей хора че не е добре вижда се но това всекидневно нагнетяване на депремираща информация и сензации от масовите медии заприличва на терор по нечия обществена поръчка. Много българи вече са приели негативизма като форма на агрегатно състояние и дори се чувстват НЕуютно сблъсквайки се с нещо хубаво.
Да се запазим се заради децата ни, близките и самите НАС.
С дълбоко уважение към всички !!!

21 Декември 2007 06:52
Евалла на тоа Никос Диму...направил е страхотна характеристика не само на славните чада на Елада, но и на глупаци кат умника Тумбу, де покрай двете холандки на унаа си работа, не само е загубил сека връзка с реалността, ама си и умре да праща картички.
Я от Суитцърланд, я от на утката му лелина....
21 Декември 2007 06:52
"Щастието не бива да се преследва, то трябва да последва." (В.Франкъл)
21 Декември 2007 08:20
Калино - едно към едно го пише в конституцията - да преследва щастието си!
Капиш?
21 Декември 2007 08:39
Бря, ще излезе вярно твърдението на историчарите, че гърците са българи

_______________________
And if I spend somebody else’s money on somebody else, I’m not concerned about how much it is, and I’m not concerned about what I get. And that’s government.
Milton Friedman, Fox News interview (May 2004)
21 Декември 2007 09:16
Софе!
Аз това откога го разправям, но кой да чуе?
Бомбардират ни всеки ден с изследвания колко скапан бил българинът. Ако се поразрови малко, излиза, че са правени от наши организации по поръчка на международни такива.
С други думи - формално основание има, но ентусиазмът е подозрителен.
21 Декември 2007 09:20
Що е щастие ли?!, че то е казано от протестантите...трите" К"-а Киндер /и къща/, Кюхе, Кирхе...и как да сме щастливи, като много са тея дето не правят деца, много са които профукаха къщите си в пирамидите, а отдавна мнозинство са тези които не знаят къде е входа на църквата, а други смятат, че е"опиум за народите"...е как да бъдеш щастлив, само с парламентарното шоу, тротоарна демокраДия...и пладнешки грабеж от нейните носители...Айде де?! А, ако трябва да говорим сериозно, спомням си един герой от филма "Ще доживем до понеделник"/с чудесния Вячеслав Тихонов/, беше дал краткото определение: "Щастие!, ето кагда тебя панимают..." Нейсе
21 Декември 2007 09:36
С тази разлика , че гърците си мислят че са измислили Света а българите-не!!!
Впрочем-какво общо имат гърците с нашето -нещастие?
21 Декември 2007 10:07
Мили Авторе ,
Щастието НИ , изцяло се определя/зависи , от общия НИ спомен за него ... Посочи подобния и ще се убедиш , като как се преживяваме в днешното си ...

21 Декември 2007 11:17
ЯБ е посегнал на нещо толкова сложно, сериозно и мъчително за нас
става дума за колективно съзнание, за това с каква първа мисъл сутрин се събужда балканският човек и с каква скандинавският например
с какво заспива в главата единият и с какви мисли другият
психологията оттатък отдавна обяснява, защо един миньорски гедерейски град днес пройзвежда с бивши миньори часовниците ланге
психологията на хаджийски само разказва, тя не обяснява и не развива
изоставаме в колективния ум и то с векове
езикът, с който си служим, го потвърждава
явор дачков най-сполучливо го каза, че тук е селяндурщина
селяндурщина, която говори за ^приоритети^ и чака философската категория за щастие да му падне от небето
21 Декември 2007 11:19
Ами добре са си мъжете! Застанат пред огледалото и се идентифицират я с Аспарух, я с Иван-Асен, я с Калоян.
А ние, жените, какво да правим след като в българската история си нямаме подходяща царица за идентифициране? Да не говорим за фолклора и културата. Е, покрай Иванчо и Марийка, покрай Вуте и Пена, ама не е същото. Даже за подходящ ник ни се налагат заемки от чужди източници, а после, чуждопоклонничество било...
А инак душевната хармония и щастието се постигат с много по-малко психологически самоанализи и повечко друг вид полезни занимания. И най-вече реална оценка на възможностите и желанията.
21 Декември 2007 11:31
бай хасане ама тази характеристика за гърците се отнася и за гърка по майка баязид йълдъръм.
21 Декември 2007 13:16



Печенег, недей, че сега ще се пръкне онова недорезано, дето неграмотно се пише тимурленк и ще почне да те убеждава, че Баязид бил син на чисти турци - на Осман и Ахмед кеседжия. И как турците са велик народ, дето е вдигнал пирамиди, конуси, кубове. Даже водели свои жени навред, та да раждат чисти /без баня/ турчета.
Такъв-онакъв, ама българинът не само е оцелял през всичките превратности на историята, ами е и създал доста неща. И не разбирам - защо някои възприемат силата на българина за самокритичност към себе си, изразена в множество вицове, художествени образи, манталитет.
21 Декември 2007 13:24
Да, добре са си мъжете, а за жените Плейбой не им ли стига...?!
21 Декември 2007 13:55
Недоразбралите
Когато чета ултралеви писания с дъх на толостоизъм и спомени за "загубения рай" и някак си от една страна ми е мъчно за девалвиралите надежди на пишещите ги, но пък от друга си викам: Ами в края на краищата, за това че даден човек не успява да се адаптира към новите реалии, той най-вече би трябвало да вини себе си. Това че ще намери от девет кладенци вода за да разводни личния си проблем и да го префасонира в световен проблем ( в който да постави себе си в ролята на невинна жертва на конгломерати, съзъклятия, конспирации или корпорации ) може би ще му подействува болкоуспокояващо, но в никакъв случай не е лекарството което ще го излекува. С морфина на "другите са виновни" той само може да продължи мазохистично да се самосъжалява и да очаква някак си някоя по-висша инстанция ( Бог, Държавата, Силната ръка или там някаква друга свръхсила) да му разреши личните проблеми.
Вместо да се захване и заработи за решаването на личните си неудачи, той предпочита да подпре челце с показалец, да замъдрува и затърси начини за разрешаването на мировните проблеми. ( като в края на краищата не ги разрешава и тях, разбира се, но пък в гирляндите от самоуспокоителни мантри, обвинителни тирадки и най-вече чрез солидаризиране с другите като него успява все пак да постигне някакво си макар и привидно балансирано спокойствие…все пак не съм само аз така, един вид )
След като има успяващи, след като има нахранени, след като има дори и такива които успяват да се реализират "повече от успешно" в тия ми ти "вълчи условия", значи не става дума толкова за някаква всемирна мизантропия, целяща да унищожи бедняците ( както се опитва да ни внуши автора, а чисто и просто за система при която се възнаграждават усилията на креативните, по-можещите, по-знаещите и по-адаптивните). Разбира се, че всички хора не са устроени еднакво и така наречените от Дончо "ИЗЛИШНИ" могат да бъдат разделени в много подкатегории: едни са по-неинициативни, други са с по-ниски изисквания, трети са си мързеливи, а на четвърти - просто не им върви ( колкото и субективно да звучи тази констатация). Неосъществяването на мечтите е съвсем нормално и често срещано явление и обикновенно се дължи на надценяване на собственните възможности или подценяването на онези притежавани от околните. Хубаво е да си амбициозен и стремящ се към реализация индивид, но все пак за това е необходим цял арсенал от качества които много от разочарованите просто не притежават. Най-лесното обяснение за тяхната неудачност те много рядко търсят, точно там където могат да я намерят, а именно в себе си. В дълбоките самоанализи и другарски жалейки търсещите отговори ще наблегнат на такива неща като цената на петрола ( в зависимост от сценария: прекалено висока или прекалено ниска ) на световния пазар, слабото правителство ( или реципрочно - авторитарното правителство), липсата на конкуренция ( и разбира се прекалено голямата конкуренция ако това е изгодно за анализиращия), наличието на паразитиращи малцинства ( или пък наличието на прекалено амбициозни и колабориращи в в тяхна вреда такива ). Американски империалисти, турски предприемачи, гръцки ангросисти, мюслимански терористи, македонски националисти, сръбски бандити, румънски сводници, родни мутри, израелски тайни служби и изобщо всичко което може да направи ЛИЧНАТА НЕУДАЧА в ДИРИЖИРАН ОТ ВЪНШЕН ФАКТОР провал се използуват, като понякога дори съм се изумявал от дълбините до които може да достигне ТЪРСАЧЪТ НА ИЗВИНЕНИЕ , само и само да препрати топката в игралното поле на противника.
След като едни могат, а други не могат, то най-логичното е да се анализират патерните и причините поради които едни успяват, а други - не. Ако проследите съдбите на произволно избрани двама свои познати чиито съдби са в двата края на спектъра, сами можете да достигнете до заключения за които не се изисква кой знае колко теоритична заготовка. Опитайте се само да бъдете честни (пред себе си най-вече) и ще видите как пред очите ви ще се разстелят креациите на тези две произволни съдби и онова което най-често ще ви плеска по челото ще бъде фактът, че онзи който е успял е действувал, а онзи който не е - най-вероятно е чакал. ( не изключвам, разибра се и девиации, но все пак опитайте и ще си говорим после )
В края на краищата логично е да има хора с по-изострен нюх към удачни решения, да има и други, които имат нужните връзки и познанства за задвижването на "ледоразбивача на своите мечти", има и трети които са дарени с изключително трудолюбие има и четвърти, които са успели да се префасонират в точното време с точните финасови активи от точната "финансова или партийна доячница". Както има милиони видове на неудачност, така има и милиони видове удачност.
Особенно ме напуши смях когато прочетох в творението на Дончо описанието на НОВОГАДЪТ:
Днешният ленив буржоа, агентът на постмодернизма, категорично не е способен на това (б.а - под това Дончо разбира да става рано и да работи от зори до късен мрак ). Той иска да печели, без да полага кой знае какви усилия, и заради това се ориентира към елитното търсене.

Значи, Дончо, гадът му с гад хем иска да си лежи, хем да експлоатира, а? Ами ако може, защо пък не? Аз лично не познавам такива, ама пък щом викаш може и да има. Ти явно знаеш такива, няма сега от пръстите си да ги изсмукваш я тия ми ти лениви буржоа…добре де, ами я си представи какво ще стане с тоя ми ти търтейоподобен мързелив капиталист при наличието на цяла хорда работливи такива ( защото всичките които аз познавам работят, та им се къса задника. Честна дума.)? Знаеш ли колко дълго ще просъществува тоя твой ЛЕНИВ БУРЖОА? Много, ама много кратко. Ще го издуха конкуренцията като комунална работничка на магистрала - проходящ гастарбайтер. Туй ще стане.
Та вместо да си пълниш главата с такива ми ти антиутопични сценарии изпълнени с разни ( дето им викаш ) международни спекуланти и авантюристи. Вместо да се чудиш кой ти е срал в гащите, вземи мотиката* и копай. Копай яко и целенасочено. Копай от сутрин до мрак и ще видиш как от една страна ще почувствуваш радост от извършването на трудова дейност, от друга - този труд ( ако разбира се е добре обмислен, нещо което имаш потенциала да постигнеш ) ще донесе и съответното морално и материално удволетворение и в помогнеш ли си сам, ще видиш че светът изглежда малко по-иначе.
Е, разбирам че някак си е по-лесничко така да се синтезират разни сиромахомилни сентенцийки, да се плаче на гроба на изфирясалите надежди, да се търси солидарността на сходните по съдба и да се кроят планове за преразпределение или най-малкото да се теоретизира чакането на Годо (във вид на нещо като СИЛНА ДЪРЖАВА, да речем ) ама файда - йок.
Повярвай ми. Честна дума…нема с'а да се лъжеме, я.
_________________________________________ _________________________
*символично, разбира се...имам предвид: бачкай онова в което ти е силата и което обичаш най-много.




Създадено: 03.9.2004 г. 03:46:00
21 Декември 2007 14:27
Здравей, Грациане, много рядко напоследък из форума? Но както винаги -
21 Декември 2007 14:36
Малиии coup de grace за българската народопсихология. Добре че автора е българин иначе как щехме да то препцуем, чак бъбрека щеше да го смъдне.(According to Danko Hairsyzina, as cited in Konstantinov, 1894).
21 Декември 2007 16:05
Круела!
Макар и със закъснение - вярно, нямаме си такива женски образи, ама вземете се идентифицирайте с Атинянката Таис, чудесен образ, създаден от Ефремов за възслава на любимата жена.
Виждал съм я - макар и на стари години, все още имаше излъчване милата кака Таисия.
21 Декември 2007 16:25
СКУЧНОВАТА ПРИКАЗКА
02.2.2006 г. 07:03:35
Ами...родил се там по едно време един човек който се казвал Славейко. Родил се в бедно но прогресивно селско семейство. Растнал той, както си се расте. Ритал футбол по ливадите, купувал си лимонада и вафли в хоремага когато му давали по десетина-петна'йсе стотинки, чел книжки, гледал телевизия и си мечтаел да стане НЕЩО. Минали години, както предположихте. Славейко бил отличник и понеже неговите родители много искали да го видят да стане НЕЩО го изпратили да учи в техникум в окръжния град. Купили му там униформа, книжки, туй-онуй и го изпратили на квартира при един вече станал НЕЩО техен съселянин. Ами...учил там нашият науките, научил се да пуши даже и как да сваля мацки, попридобил известен шлайф и видял че в действителност тоя ми ти техникум въпреки че му дал, дето викат хората престижен занаят, не е онзи трамплин дето ще го направи НЕЩО. Амбицирал се нашия и решил да ходи до столицата и да става вишист, щото като погледнеш Надежда я приеха, Снежа я приеха и даже Найден капута го приеха, а с к'во пък наш Славейко е по-долен от тях, а? Така де, защо те да могат да стават НЕЩО, пък той да врътка отвертките из МПС. Няма да стане тая. Взел, значи, няколко частни урока, понапънал се нашия и както знаем трудолюбието се възнаграждава. Приели го в Лесото ( не в държавата при която ударението е на първото о, ами лесотехническия, де, дето се прозинася с урадението върху е-то ) и той окрилен взел бързия влак за столицата облечен в чисто нов костюм и тананикайки си "Пред нас са блеснали житата". Успял да се уреди в общежитие даже, което не било кой знае какво и на всичкото отгоре за съквартирант му се паднал някакъв съвсем отвинтен модел от Берковица който вместо да учи, както му се подобава правел разни гимнастични упражнения. Връткал оня ми ти бабанко по 65 лицеви на ден, разтягал пружините като поркан руснак хармошката, вдигал пудовката ту с дясната, ту с лявата ръка, пухтял значи тоя ми ти халосник, като астматик и изпълвал мъничката стая с миризмата на прясна младежка пот. Неговата мечта, за разлика от тази на Славейко била да стане не просто НЕЩО, ами НЕЩО участуващо в конкурси за хармонично развито тяло и евентуално световен шампион по културизъм. Ами...разни хора, разни идеали, дето вика класика. Всеки си е башка луд. Докато берковеца се борел с железата, нашия учел упорито, взимал си изпитите и накрая успял да се дипломира, макар и с не кой знае колко респектиращ успех. Взел дипломата Славейко, показал я и на гордите си родители и на стрините и на вуйчовците. Вдигали там тостове, викали: Айде, харалия да е. Щипали го бузите, потупвали го по рамената, ама наш Славейко нещо пак намръщен леко. Хем му е гот, значи, ама хем пък не му се ще да си пропилее младоста по горите. Явно, значи, не туй НЕЩОТО. Стоял там, два-три месеца на село. Поизпразнил зимницата на мама и тати и решил пак да се връща в Софето, щото някак си бил свикнал със светлините на големия град. И трамваи там и тролейбуси, па и метро има, да не говорим за това че ако ти се ще и на театър можеш да отидеш и на опера, па даже и някое спортно състезание да видиш. А на село - к'во? Ами тъй де. Крави там някакви, един идиотски бар (то еба ти бара, ама така му е името) в който познаваш всеки и в който ти е толкова скучно, че чак ти иде да хвърлиш нещо по флегматичния барман.
Е, върнал се значи Славейко пак в София. Завъртял се насам-натам. Подал си резюмето по разни организацийки с внушителни имена. След като никой не му се обадил, подал си го и на такива с по-малко внушителни имена, ама пусто на никой не му трябвало лесничей. Да беше барем озеленител там, да ходи и да аранжира градинките, пък то с тая ми ти горска специалност? Ех, пусто...хванал се най-накрая Славейко да работи в една видеотека, ей така временно значи, докато излезне НЕЩО по-така, щото все пак трябва да се плаща наем, да го еба, трябва да се кльопа, пък и ако искаш нещо и мацка да забършеш...а бе ясна ви е картинката. Макар и не кой знае колко добре платена работата барем му давала там един екзистенц минимум, колкото да не умре от глад. Под сурдинка ще ви кажа, ама недейте казва на никого: Той комай и нещо от време на време и наркотици продавал...за хайверче върху хлебчето, ама си правете пас, защото знаете колко са строги законите и как за едни такива работи могат да го окошарят като едното нищо и тогава ще видиш как НЕЩОТО хептен няма да стане. Превъртал значи нашия, неизвъртяни филми, давал касети и дискове под наем и тъй като не било кой знае колко зает магазин успял да изгледа абсолютно всичко което видеотеката притежавала. Ако погледнеш, нищо особено. Нито морен вода пие, нито разни итиалианци го заключват и не му дават да отиде и да пикае даже, нито норма гони. Не бе, не...други биха му завидили даже на рахатлъка, ама Славейко пусто не е от тия дето ще се задоволят с малкото. Той си е решил да стане НЕЩО и туй то. За случая даже и се оженил за един каликандзер с целулитно туловище, лош нрав и отвратителен, хрипащ като на върл тютюнджия глас, ама пусто тя имала свой собствен апартамент, което моментално значело: Чао вафло "Мура" и бозичке за закуска, чао шкембенце за обяд, чао и аскетски импровизирани гостби за вечеря.
21 Декември 2007 16:28
СКУЧНОВАТА ПРИКАЗКА 2
Създадено: 02.2.2006 г. 18:53:48
Ако си спомняте, още в началото споменахме, че нашият Славейко бил, дето викат хората, амбициозен човек. Не се примирявал, един вид, с грозния факт, че е незабележим и това някак го яло много жестоко вътрешно. Все едно имал душевна кучешка тения. Как може, значи, разни невзрачни типажи да станат политици, артисти, художници и да пише по вестниците за тях, да ги дават по телевизията, а наш Славейко ей така да тъне в блатото на посредствеността?
Не върви някак си.
Да де, ама нито дух някакъв в бутилка да се появи, ни приказна фея с вълшебна пръчица, ни даже там някакви си по-второстепенни приказни персонажи да скочат в живота на нашия герой. Ами то и затуй, както самите вие виждате и самата му приказка една такава скучноватичка. Нема, братче, ни летящи килимчета, ни шапка невидимка, ни петролна лампа за потръкване. Вместо ефирна принцеса, някаква си там лельоподобна булка със семпли изисквания от живота. Вместо царство там, или барем някакво си престижно парламентарно местенце - затънтен видеошоп със затихващи функции. Вместо пирове, лов на бекаси с подбрана компания и разни героизми - сив делник, оцветяван само с наркотика на някоя и друга холивудска приказка на малкия екран, която да държи духа му на необходимото приповдигнато ниво...щото иначе, нали гледаш...пълна скука, говеда, кал и такива ми ти прозаичности.
Никакви светли лъчи, магични преобразования и даже и шестица от тотото не се появява в тоя ми ти живот.
А Славейко както казахме си искал НЕЩОТО и туй то. Ще се мотка, един такъв начумерен из хола, ще се върти насам-натам, па ще извади трескаво някоя дебела книга от библиотеката. Ще попрелисти няколко странички с разсеян поглед, па после ще отиде да извади една бирчка от хладилника в кухнята. Ще седне пак на фотьойла и ще прелиства там онова ми ти високо интелектуализиращото четиво, ще пъшка, ще сумти и все в онова бляскаво бъдеще в което той е НЕЩО му е акъла. Не може да се примири тоя ми ти човек с реднишката си съдба и туй то.
Булката му го гледала, гледала и започнала да се притеснява жената. Ами здрав, прав, с образование и диплома мъж си има, пък то гледай го как се мъчи човека. Жалостива била тя, пък и си го обичала, в края на краищата. Като щастието не каца на рамото ти, ами ще го търсиш, бе. Ще се въртиш като пумпал, ще преораваш телефонния указател, ще посещаваш тоя и оня...ами тъй де. То не може само да седиш там, да четеш Бердяев и да очакваш някой да дойде и да ти каже:Айде, Славейко, ела да те направим НЕЩО. Не стават тия неща така даже и в скучноватите приказки. Тъй де.
Та, Изабела ( така се казвала жена му, както и вие самите предположихте) сложила там онова ми ти корекомско палтенце от младежките години, обула мрежестия чорапогащник, начервила се там, сложила сенките и хайде при вуйчо. Той не бил баш вуйчо, защото в действителност бил вуйчо на майка и, ама тя така си му викала от малка.
Човекът не бил, да речете министър, главен прокурор или генерал, ама все пак бил човек с положение и цялото изабелино семейство го смятало за гордостта на родата. Той по байтошово време бил отговорен редактор в един от ония многотиражни вестници, и тъй като имал достъп там до ония мистериозни куфарчета, сега, в новите години, взел че сам си спретнал свой си вестник. Не да кажеш, нещо като "ДУМА", "СЕГА" или "ТРУД", ама ежеседмичник с много националистично съдържание, който макар и със сравнително скромен тиражец си имал своята вярна читателска маса.
Ама друго си е, като те питат: А бе, ти с какво си вадиш хляба? да можеш, уж така небрежно да подхвърлиш: Аааа, с нищо особенно. Просто притежавам вестник.
Та, влезнала Изабела в кабинета. Разцелували се, както му се подобава. Поразменили обичайните: Много си отслабнала...Амииии същата съм си...ти си тоя който не е мръднал...ами как е вуйна...и такива едни междусемейни монотонии. Когато дошло време да се мине на директния повод за визитацията Изабела не се сдържала и заплакала:
- Не знам дали ще ме разбереш, вуйчо, ама за Славейко съм дошла. Линее ми нещо мъжлето. Вяхне и се съсипва и ей тъй като го гледам и на мен ми се свива сърцето. Ами, в края на краищата учил е човека толкова години и не че ми е мъж, ама много е интелигентен, вуйчо. Знаеш го, де, пък какво съм седнала баш на теб да ти разправям. Като седне да ти разправя за траките там, за готите, за Сердика и за величието на българския народ, а бе направо да ти се накокошини кожата. И сега, бива ли един такъв интелигентен човек да гние в някаква си барака и да изпълнява прищевките на разни перверзни типове? Не става нали? Та си викам, не може ли, така при вуйчо, нещо...ако се отвори разбира се...то не че той не може всичко, ама все пак нещо дето е по-така, нали разбираш.
- Ами, Изабелче, душко, знам че твоя е доста педантичен и си пада граматик, та имам тук при мен едно място за коректор...той не че нашия е лош, ама ще се пенсионира тая година....та няма да е лошо да го видим как ще се справи наш Славейко. Доведи го утре при мен и...а бе, не ти гарантирам, ама каквото зависи от мен - ще го направя.
Леле като преродена станала тая ми ти Изабела, зъбите и блеснали като калник на "Харли Дейвидсън", очите и станали като на дете получаващо подарък от дядо Мраз, а пък устата и останала отворена като на олигофрен с хрема. Па в един миг като се хвърлила на вуйчата, значи...а бе, да не ти разправям. То били прегръдки, целувки и благословии...мани, мани.
Върнала се, значи, в къщи Изабелчето летейки (ама по пътя не забравила да купи бутилка шампанско и една торта от 15 лева) и право при Славейко:
-Познай-вика- какъв ще си от утре?
Гледал я нашия, ту в лицето, ту в корема, вдигал вежди и рамена и никакво предположение даже не направил.
-Ами коректор във вестника на вуйчо, бе, душа! А кажи сега че Муци не мисли за теб...дай сега една цунка...мцу, мцу, мцу, мцу - издала розичка от устни към нашия Изабелчето.
Ей, станало му драго, де, не можем да отречем. Затрепкало му сърчицето, значи и въпреки че може би и това не е онова НЕЩО, все пак си е интелектуален труд. Ще сложиш значи костюмче там, ще седнеш на бюрото и ще ти пращат там ония ми ти капацитети материали и ти там като митничар с махмурлук само ще драскаш с калема по ръкописите им: Тук/запетая, значи, там тире, това многоточие, в действителност не трябва да е многоточие ами...хммм...
Е, верно малко скучновата излезна тая приказка, ама пък и аз не ви обещавах нещо друго, нали? То, ония дето не са скучновати пък, да ви кажа правичката не са и истина и не се случват на истински хора. Повярвайте ми. Това там - джуджета-рудари, стъклени пантофки, тикви-каляски... my ass...с тия неща можеш да омаеш само я някое детенце, я максимум някой възрастен, ама който е на ниво "привърженик на партия Атака".
21 Декември 2007 16:44
Грациане!
Жал ми е за теб.
Какво ли се е случило, за да пречупи така душата ти и да я напълни с толкова горчилка?
Боли ме за теб.
21 Декември 2007 17:22
Моето скромно мнение, в което винаги съм вярвал, е че ние, българите, не виждаме ангели, а само дяволи. Самите ние се гордеем с това, казвайки с радост, че сме големи гяволи! Дори и някой заблуден ангел да кацне на лявото ни рамо, ние не го усещаме и отново мислим, че това на нас няма как да ни се случи и пак се вторачваме в нашия вечен ад...
21 Декември 2007 17:41
"Нищо, че е дълъг-нека да е дебел!"/Р39/
/за Прехода към Демокрация в България става въпрос, де, а НЕ за друго!/
21 Декември 2007 18:01
КОГАТО БЯХ "POSTER BOY" НА ТУНЕЯДЩИНАТА
Наистина, има хора, които просто бягат от отговорността да се грижат за собственните си дела, сигурност, реализация и дори инотонационна среда. Те предпочитат друг (най-добре - онова ми ти абстрактно чудовище, дето му викате Държавата ) да го дундурка и да му подсигурява там, един екзистенц минимум, докато той се занимава с любимите си интелектуалщини.
Как така, значи, да го еба, Гунчо ще трябва сам да си търси работа? Ами къде, къде, по хуманитарно е, вместо да подава там разни молби, автобиографии, референтни писма и даже разни такива ми ти изгъзици като резюмета, циркове-вити ли там( дето им викат на едни такива автобиографии, ама по-бамбашка...а бе, си ебали майката тия, какво ли няма да измислят за да ти разгонят фамилийката, значи) и т.н.т. да го спре там някой спретнат милиционер, докато се мота из улиците мислейки си за разни интелектуални неща и да му каже: Да ви се представя:старшина Марков. Я, ако обичате, си дайте паспорта, другарю, да видиме къде работите, защото не може то така...ъъъъъ...да се шляете безсмисленно из улиците. Вие сте член на работническата класа и като такъв трябва да работите някъде. Ясно? Ако не си намерите сами работа, ние ще ви намерим и ще ви въдворим(помните ли я тая дума, а?) някъде на работа, по наше осмотрение.
Ще се чеше по темето Гунчо, ще поповдига смъкващия се панталон, и ужким ще се муси пред милиционера там, ама ще му е кеф иначе, че ей на...гледаш ли...грижи се, значи, дръжавата за него. Щото нали знаете? Като няма дяволът работа и почва да си ебе децата. Та и онова на което му викаха ДЪРЖАВАТА по ония времена, се грижеше да не би случайно някой да остане неангажиран в кипящия строеж на Новото общество...е, сега, ако пък се окаже че човекът е дегенерат там някакъв, ами хубууу, бе и за това си имаше лек - хайде в джипката и на "курорт". Да видиш как ще бачка нашият, та чак ушите му ще пращят на саботьора му със саботьор.
Кой каквото ще да ми разправя, аз ги помня тия времена. Даже веднъж, току що връщайки се от работа на морето ( даже и когато бях средношколец и после-студент, всяко лято работех) бях заснет с мои другари от екип на БТ седящи на теферич на масичка в едно заведение дето му викаха "Домът на покойника" и как пия някакви разхладителни напитки. Аз, въпреки че през онези години имах излъчване на вражески елемент (афро прическата ми директно ме запокитваше в лагера на враговете на Родината, без даже и да се броят другите ми негативи), не само че учех, но и работех, както ви казах, а тия ми ти капути, без да питат "Може ли?", "Имате ли нещо против?" ще ме заснемат, да ги еба, като "постер бой" на тунеядщината...ама, к'во сега да ходя и да ги съдя ли? Ами, ами...попсувахме там, след като го гледахме туй ми ти "АГИТТАБЛЕНО ПРЕДАВАНЕ" и толкоз.
Та този екип от интелектуални телевизионни пропагандаторни работници, както се досещате, имаше за цел да критикува тунеядството и умишлената безработица на която се отдаваха доста хора от онези времена. Ами, ако помислиш, някои от тях (предимно дребни шмекерчета) си имаха разкошен поминък. Ще "менкат" там динари, долари и драхми с ахмаци-западняци пред "Александър Невски" и само с един "удар" ще направят повече отколкото ако отидат и се бъхтат в някой социалистически индустриален гигант. Ами тъй, де...прагматици хората, в края на краищата.
Да, ама, аз, Мики и Весо Шведа ( дето и тримата бачкахме или съответно учехме) бяхме заснети като дивианти, а тия дето им викаха тогава "чейнджъджии" - не ( те по принцип бяха с по-аграрни физиономийки и някак си нямаха онази визуална презентативност необходима за ярко заклеймяване на "отявлен враг на трудещия се народ).
Бас държа, че в момента повечето от тия ми ти тогавашни "гяволета" или са "мутрирали" или пък са в хора на недоволните, плачещи със силен глас за завръщането на СПРАВЕДЛИВИЯ СТРОЙ, през който те можеха да практикуват "индивидуален капитализъм", а не като сега, да го еба - чейнджбюра на всяка крачка, банки там, а бе мани-мани...развалиха им на хората гилдията и туй то.
21 Декември 2007 18:10
ТАЗИ ДЪРЖАВА ПОСТОЯННО ИСКА ДА МЕ ЦАКА
(но и аз съм един, значи...а бе... мамата си трака)
Не знам вас как ви третира държавата България, но аз откакто се помня винаги съм имал проблеми с нея. Е, може и да е кофти късмет, може и да е въпрос на тарикатлък, а може пък и да е наистина калпава онази машина която сме свикнали да наричаме по инерция ДЪРЖАВАТА.
Айде, да кажеш това че ме изпрати трудовак, ееее... времената бяха такива. Деляха ни на благонадежни и неблагонадежни. Айде, пак с времената да извиним и факта, че нейните репресивни органи ме намираха за несимпатичен и всячески се стремяха да ме приведат в изряден и подобаващ на социалистически младеж външен вид. Айде да отминем и факта, че в годините на "раздаване на жилища" трябваше да спим в една стая аз, сестра ми, майка ми, баба ми и дядо ми и да си пиша домашните под тактовете на вечно тракащата шевна машина на баба ми, която горката, си вадеше очите да заработи някоя и друга стотинка в късните часове ( след като се преберяха с дядо ми капнали от ежедневното събиране на стара хартия из магазините на София, за да я предадат на "Вторични суровини". Айде, великодушно да им простя и факта че ме третираха постоянно като "второкачествен продукт", благодарение на факта че съм бил син на изменник на родината.
Онова което, обаче, ме вбесяваше най-много и което едва ли ще им простя беше унижиението което трябваше да изпитвам всеки път когато трябваше да поискам нещо съвсем, ама съвсем редно от нея.
Ей, вие да не си помислите пък, че съм искал кой знае к'во? Нито съм искал, повярвайте ми, да ставам народен представител, нито пък дипломат или посланник. Не бе. Трябваше да им се моля за да ме приемат на работа, да речем, или за да ми отпуснат стипендия, за да ми дадат купони за стол, за да ми дадат жилище под наем и изобщо за всичко, бе.
Най-гнусното обаче, най-низкото и онова заради което вечно ще бъда огорчен беше факта, че ме накараха да им се моля, представете си, да се оженя за ЖЕНА СИ! Да, бе...другарю еди кой си, моля да ми позволено да встъпя в граждански брак с Гордана Мишковска, която е гражданка на СФРЮ. И на всичкото отгоре, след това и бях принуден да подпиша и декларация: Декларирам, че ако ми бъде разрешено да се оженя, това няма да е предпоставка за изваждане на задграничен паспорт и т.н.т.
Представяте ли си? Сигурно на по-младите всичко това им изглежда ташак. Сигурно по-старите си викат: Ами, какво сега? В края на краищата, нали са ти разрешили...разни такива "ами а'ре с'а какво раздуваш балона", като че ли кой знае какво. Да бе! За вас може и да е не е кой знае какво, но за мен това беше преломен момент. Тези десетки молби и автобиографии, попълвани на крак из коридорите, тези робски "Моля, да ми бъде позволено", " Моля да ми разрешите", "Моля да ми бъде отпуснато", "Моля това, моля онова" направо ме мачкаха и превръщаха в някакъв си соцпилгрим, религиозно стиснал кунки и чакащ подаянията на ВСЕМОГЪЩАТА.
Сега, дето съм на хиляди километри далече, пак гледат, така нещичко, ако може да ме щипнат. Е, бакьов, че ни бегаш, а? Е па, с'а - никакво гласуване! Да видиш, значи, къде зимуват раците.
Ей ме, на. Честен кръст, дето викат...последното нещо което някога бих пожелал е да им пускам бюлетинка. Не ми вярвате ли?. Аз неколкократно съм ви казвал, че откакто съм в Канада нито веднъж не съм гласувал за избори в България. Няма и да гласувам, тъй като това е в противовес с моите лични принципи. Да де, ама аз искам да го взема това решение, за себе си, а не там някакъв си льохман правещ си някакви си тънки сметчици да решава: Тоя не ми отърва да гласува.
Ами, айде, мене ме оставете, ама вижте ги всички онези хиляди като мен, които обаче искат да гласуват. Знаете ли, колко много ще се зарадват след едно такова символично "ебете си майката"? Знаете ли кога ще се затичат да си дойдат за постоянно в България за да не изгубят това си изконно право, а?
Ами, в общи линии - когато пръдне гущер.
И после, се чешат капутите му с капути по главата и питат: Ама, защо тия бягат? Ама, Родината се нуждае от Вас. Ама "тих бял Дунав се вълнувал", ама "не знам си к'во там още".
Ъхъ, ъхъ, нека си се вълнува Дунава, нека се изправят гори от стомана и небето да е от коприна...нека, бе, нека...дай една кърпичка за да си изтрия сълзичката дето се стича по треперещата ми буза. Българийо, ех, Българийо...и т.н.т. Даже че му цапнем и една на крак от умиление...
Петьо, айде за твое здраве, мойто момче. Гледам много се радваш на тоя факт. Просто трели чуруликат между думите ти. Още малко и аха, аха на ода да замяза. Ами хубуу, бе копеле. Хубуу. За едни - сватба, за други - брадва, а за трети - къмпинг далече от Равда. Е, аз съм от третите, в общи линии.
Създадено: 16.11.2005 г. 06:58:38
21 Декември 2007 19:54
Абе Грацко, що не вземеш съвсем да се отвратиш от таз Държава и в знак на пълен протест да спреш да пишеш и във Форума на "Сега". Знаеш ли колко ще ти се обиди Държавата пък и ние.
21 Декември 2007 22:53
Между другото, държавата никого не може да направи щастлив, но много успешно и лесно може да направи всекиго нещастен. Нужно е просто полицията да не те пази от криминалите, армията от външния враг, а съдебната система да не е независима и справедлива/спомнете си непременното условие в американската конституция/. Ако за нещо могат да бъдат обвинявани българите че това не се случило сега, е че не са сключвали лични писмени договори с кандидатите за депутати, но при отсъствие на третото по-горно едва ли би имало смисъл. Инак трябва всеки да хване калашника и т.н. Само че бързо ще потрябва снайпер и пр. докато стигнем до там където са били в Сванетия почти 400г. Всеки си построява каменна кула, най-долу е добитъка, по-горе семейството, а най-горе на бойниците стои той с по-големите синове и дебне съседите по техните кули и така до края на света. Кулите още си стоят на посоченото място и нищо чудно пак да им дойде времето.
Много ми беше интересно да науча, за какво са ги използвали, след като години ги гледах живописни по фотосите.
Капитализмът има също толкова нужда от държава, колкото и социализмът, просто тези които мрънкат тук и навън не са на подходящото място, за да им е добра държавата, както сигурно и при соца не са били.
Може би ще е права майката казала на сина си: "Лоша власт няма, сине, ами ти не си се оправил!"
-...-
22 Декември 2007 01:17
Ройтерс: Идват трудни времена за България- Натиснете тук
29 Декември 2007 21:24
Защо да е нещастен българинът?Може млекопроизводителите да са в криза, но хляб все още има, зрелища дал господ.
29 Декември 2007 22:13
обществото определено живее в състояние на тревожност и разстройство
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД