:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,683,296
Активни 640
Страници 25,861
За един ден 1,302,066
ОБРАТНИ РАЗПИСКИ

Сляпото прогледна и вика: кьорави сте

Бойко Ламбовски
Един активен литературно мъж, Лъчо Лозанов, често ми звъни:

- Хайде - казва - на премиерата на новата книга на Сибиле Левичаров! Или - ела на дискусия с писателката емигрантка Ружа Лазарова... И т.н.

Отклонявам поканите. Чел съм преди година-две изумително повърхностно интервю на писателката Левичаров и интересът ми увяхна, преди да е напъпил. Ружа ми е по-интересна, но освен мързел още нещо ме спира да хукна да дискутирам и чета; може и да бъркам, но така е.

- Ма Сибиле взе награда в Лайпциг, бе - дума Лъчо, - панаир е това, българка донякъде, признание...

- Ее - казвам, - не мога. А и това безумно име - Левичаров, псевдоним май, напомня ми Троцки, Баадер Майнхоф...Остави ме, братко, върви сам, изучавай явленията.

Лъчо нещо изсумтява, а аз се замислям... Отде тази апатия у мене? Не съм ли високомерен? Или пък не завиждам ли нещо - хората пишат, награди вземат, а аз какво - от Витоша по високо нема?

Освен това, чисто професионално погледнато, не трябва ли да съм информиран за новото, най-малкото в медия работя?

Познавам Ружа отпреди 25 години, симпатично момиче, идвало е у дома на купони, пишеше разкази, грамотно, печатаха ги, ако не се лъжа, най-често в "Студентска трибуна"... Ружа замина за Франция още 90-а, написа няколко романа, дори награда взе. Видяхме се един-два пъти впоследствие, все си е симпатична, бори обстоятелствата с кураж.

А защо не чета тогава? Ами ето, съвсем честно. Смути ме нещо в упоритото й желание да си пише книгите на френски и да не си ги превежда сама на български, а някой друг да го прави. Наречете ме както щете -



езиков фетишист, национал-лингвист, ретроград на родната реч,



каквото щете... Но така е.

Разбирам, че е важно какво казваш, а не толкова как и с каква азбука. Че е важно да успееш в по-голям език. Разбирам, че е изключително трудно да се наложиш литературно на немайчиния такъв, оценявам го... И все пак, все пак. Ще кажа какво, но първо малко за Левичаров.

На нея татко й е българин, но тя по нашему - ни дума. Явно не й е интересно. Пише си на немски по неволя, а не по воля, както Ружа на френски. То не пречи на Левичаров да си дири корените в целия роман "Апостолов". Рови със замах, присмива им се, подритва ги. Всичко в днешна България й е или скучно, или противно, като се почне от сервитьорите и храната. Цитирам: "Хлябът, подобен на талашит, сивото кафе, доматът, който, преизчислен в човешки години, трябва да е над седемдесетте..." (За доматите си имам свое гледище, щото съм ял такива в Германия: приличат на нарисувани, но са като от филма на Луи дьо Фюнес - "Крилце или кълка"... А ако попадне на домат от градината на тъща ми, Левичаров сигурно би получила кулинарен шок. Но да не се заяждам, не за патладжаните иде реч тука.)

И историята ни е повод на Левичаров да покаже злъч: "Днес на ред е посещение на царската крепост. Изкачваме се по хълма и ни се обръща внимание на прочутите възрожденски къщи. Османското владичество, весело грача аз в уши, които положително не искат да чуят подобно нещо, е най-доброто, което някога се е случвало на българите!... Под Възраждане трябва да се разбира освобождението от османците през деветнадесети век. Нафуканото название доказва, че имаме работа с оперетна страна. Пис-пис, обръщам се към едно куче, понеже желанието ми да се присмея на българите се разпростира и върху техните кучета (...) Пис-пис, повтарям аз и храня кучето с луканката, която ни бе поднесена за закуска. Заговорят ли българите за своето Възраждане, главите им се вдигат. Гърдите им се изпъчват, във всеки българин заема мястото си неговият любим герой, измъкнат от цяла чутовна редица герои, втвърдява и изпъва снагата му - и ето че усмихнатият, кротък допреди малко човечец внезапно придобива очи, които започват да кръжат диво из орбитите си. Такъв един любим герой е Христо Ботев, най-великият освободител по Дунава. Действията му са дотолкова оперетни, че представляват чудесен материал за филм или комедия..."

Цитирам дълго с цел. Сибиле има право да пише каквото си иска, има и право да печели каквито й дадат награди. Нещо повече - цитирам малко тенденциозно, защото в книгата има и меланхолия, и чисто човешка обърканост, и безутешна язвителност към целия свят има... Но ми е важно друго - тези пера, както и при друга емигрантка наша - Капка Касабова,



не си щат езика. Не ни щат езика



Нарочно оставям настрана монотонното им и перманентно борене на "комунизъма", подобно на идеологическата баталия с капитализъма от идеолозите на Тато преди.

Друго ми е важно - писах вече, че не само писателят има нужда от език, на който да пише, но и езикът има нужда от говорещи и пишещи на него. Особено от пишещи на него има нужда! И че дохаждат времена, в които тази му нужда става мъчителна, като спазъм става тя. Тогава иде ред на писателя да кръводарява на езика, щото лоша анемия го е стиснала за гушата - а няма по-силен лек за родния език от активните му писмовни чада.

"О, аз ще те избриша от калта" - беше викнал Вазов за българския език преди сто и кусур години. Сигур защото го усещаше смъртно заплашен от тогавашната русофилска, франкофилска и гръкофилска сноберия...

А Алеко написа: "Пази боже сляпо да прогледа." Понеже сляпото прогледне ли, най-напред решава, че цялата му фамилия е кьорава.
286
12196
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
286
 Видими 
26 Октомври 2009 22:40
.
26 Октомври 2009 22:43
.
26 Октомври 2009 22:58
Вие защо броите тези хора за българи (българки) ? Нищо българско няма в тях, те продават на панаира на суетата онова, което се очаква да кажат за България - "дива, варварска страна, отчасти облагородена от членството си в ЕС, но напълно неспособна да се учи или да се самоуправлява." Между другото - гледайте и "Дзифт". Същата боза, също казва онова което се очаква ... и за това се получават награди.
Май стана нормално да си плюеш в лицето, за да ти подхвърлят по някой грош, не мислите ли ? Интелигенцийо .о.о.о.о.о....
26 Октомври 2009 23:06
Прочетох малко от тази пълна невежа Левичарофф, и ме хвана срам за нея. Ето какво пише:

"Или пък ще види нещо такова: “Приканени сме да се дивим на една къща с маймунка на фасадата. Ах, че е прелестна! Как мислиш, питам аз моя Писан, който вече не се отделя от мен: дали къщата не е била собственост на турчин, преди някой възрожденец да му я вземе?”

Това за къщата на търговеца Койов, строена от Кольо Фичета! Поне да беше проверила! Потресно. И тази ще ни учи на литература.
26 Октомври 2009 23:07
Аз пък забелязвам една ясна тенденция, кой знае защо премълчана от иначе съобразителния автор. Та значи, доскоро бе модно да се пише негативно срещу България във връзка (май повече без връзка, ама нъл сми дИмукратьи!?) с комунистическото и минало. Очевидно, тъй като материята бе изчерпана отдавна и не е интерсна дори на професионални халюцинатори, кат бай Желю, тенденцията се разви къмто по-гротескни форми, т.е. да се представи България като турски кенеф, та до абсурда (няма граници когато е на ползу самому себе) - за апогея на история славяноболгарская намерил отражение в кратктот, но добре запомнено 500-годишно Османско присъствие!? Мога да разбера някаква полубългарка със звучното име Левичарофф и оправдано донякъде с потенциални сексуално-психологически проблеми, а за мотивите на тези дето са я наградили мога само се догаждам!? Учудващото за всяка уважаваща себе си нация би била реакцията на "българския" "интелектуалец" готов да брани със зъби и нокти словоблудството на словото и перверзията на изобразителното изкуство от своите примитивни сънародници "патриотар-националисти". Уви, ний сми си българчита!
***
Та в кратце, в тази обстановка разбирам че не би трябвало да се сърдя толкова много на прогресиращата арогантност на Бай рАслановци, а по-скоро да се надявам кенефа да бъде изчистен от присъствието на Киряк Стефчофци*.

* Нямам предвид форумеца с псевдоним Киряк Стефчоф, чиито постинги чета с разбиране и интерес.
26 Октомври 2009 23:13
Гледах едно интервю с ПИСАТЕЛКАТА Лазарова, мисля, в литературно предаване. Впечатли ме голямата разлика между квалификациите, с които я величаеха, и семплите приказки на едно чипоносо момиченце, а и клиповете, съпровождащи интервюто - главно свързани със събарянето на Мавзолея бяха отдавна втръсналите ни сцени на потъващото в земята здание. И се почудих - тези наши сънародници, ПИСАТЕЛСТВУВАЩИ?!?! в чужбина, как се хранят с изветряли за нас неща, подобно на чакали, потребяващи престояло месо, от което вече са се хранили истинските хищници. Очевидно, някой ги чете, пък и те се радват. И са ПИСАТЕЛИ.
А аз със срам си помислих - ей на, с тоя Интернет, дето кисна в него, как пропускам явления, как не чета книги, как не познавам известните наши ПИСАТЕЛИ?!?!?!
Ми срамота!
За Левичарова не си струва и да се приказва.
26 Октомври 2009 23:17
.
26 Октомври 2009 23:22
Лош късмет - кому Левичарофф, кому - Конрад-Корженьовски; кому Набоков - кому - Бокова...
26 Октомври 2009 23:25
За матряла
и за мненията
Само да спомена за Капка Касабова, бях леко шокиран, като разбрах, че книгата й в България била доста добре приета. След като тук приятели от местното население са ми казвали с видимо неудобство, абе тази нали е българка, що пише така лошо за вас?
Siol En, взел си ми думите. Точно така е, тези другарки пишат това, което се очаква от тях, което "широките трудови маси" тук очакват да прочетат за тъмната балканска държавица, и те им го осигуряват в пълен обем.
Мразя да използвам тази думичка, но има нещо еничерско тука, не ви ли се струва?
26 Октомври 2009 23:28
Много чукчи-писателки се измътиха...Ако бях мъж, щях да напиша тук цветисти изрази за сексуалната им неудовлетвореност, щото както казва чичко Фройд, либидото е един от основните подтици към дейност, там сублимация и прочие.. Та така де, мъжете да се намесят и да си го кажат. Аз така да се каже, някак, свенливо ми е
26 Октомври 2009 23:30
Кворум был велик - у лейтенанта Шмидта оказалось тридцать сыновей в возрасте от восемнадцати до пятидесяти двух лет и четыре дочки, глупые, немолодые и некрасивые.
26 Октомври 2009 23:35
"И се почудих - тези наши сънародници, ПИСАТЕЛСТВУВАЩИ?!?! в чужбина, как се хранят с изветряли за нас неща, подобно на чакали, потребяващи престояло месо, от което вече са се хранили истинските хищници. Очевидно, някой ги чете, пък и те се радват."
***
Genowewa, не само ги четат ами и "литературни" четения им устройват, че ги и развеждат, като национални герои сред стадото аборигенско!
***
"Мразя да използвам тази думичка, но има нещо еничерско тука, не ви ли се струва?"
***
Карамфилов, какво ти еничарско, писанията на т.н. български турци в този форум са оди на възхищението пред България в сравнение с откритата антибългарска омраза лъхаща от творениятата на тази копроманка. Аз започвам да мисля, че може българският и баща да я е абюзвал, иначе не намирам нормално обяснение за такова абсурдно поведение.
26 Октомври 2009 23:40
...но е абсолютен документ на епохата. Както и романът "Нова земя", който е необяснимо защо подценяван. Който го е чел, би трябвало примерно да си спомни края на романа, когато се оказва, че синът на Рачко Пръдлето е заминал за чужбина и се е прекръстил от Пръдлето и съответно - Пръдлов, на Брадлов. При това - Конт Брадлов ! Защото баща му е изровил парите на чорбаджи Юрдан, заровени по време на голямото бягане от турците през Освободителната война.



Из форума на нюз.бг - за други синковци, от по-предна епоха...



26 Октомври 2009 23:52
Drug
Абе никакви турци няма, еничерски - в широкия смисъл на думата...
27 Октомври 2009 00:29
Тази "дама" (гуспожа) вместо Левичаров трябва да си смени фамилията на Левак-чаров. Като толкова зле й се вижда България и българите, що не си седне в гьола немски, да си пише за "дойчовците", за бирата и бравурстите им, и да престане да идва по тези земи, само за да плюе. Пък може и направо да си преведе/смени фамилното на едно "Линкс" и така няма да има нищо общо с България, дори лингвистично.


Хубаво го е казал Алеко, ама тя сигурно не му е чела разказите ! за нея,

за автора !
27 Октомври 2009 01:43
Карамфилов
26.10.2009 г. 23:52:12 Drug
Абе никакви турци няма, еничерски - в широкия смисъл на думата...
***
Ами това че не им четеш дивотиите не значи, че ги няма Карамфилов. Ако ли пък искаш да си си политкоректен, твоя воля. Няколко от твоите коментари напоследък предизвикаха интереса ми.
27 Октомври 2009 02:24
Бойко,
Пиши с червен плайваз в тефтера едно голямо виртуално питие от мен.
И една голяма свалена шапка - направо сомбреро.
Лош късмет - кому Левичарофф, кому - Конрад-Корженьовски; кому Набоков - кому - Бокова...

Така е, Правописецо.
Кому татор, а кому лятор.
И сoзвучно, и подобно.
...и четыре дочки, глупые, немолодые и некрасивые.

Караваджо,
Тия двете не стават и за щерки на солдата Чонкин, камо ли на лейтенант Шмид.
27 Октомври 2009 02:51
.
27 Октомври 2009 02:59
Каква умилителна картинка, все едно като в долнопробен роман, разни окъсани бедни ограбени и прее...... хъщове, псуват по световната несправедливост, и си пийват ракийката от пластмасовите бидони с надпис на развален български: 12г малцово уиски
27 Октомври 2009 03:17
аз говорих с един професор, бивш зам. министър в кабинета на Костов и той ми каза че е бил на конференция в чужбина за езика (и още нещо българския език не е застрашен от изчезване)


и аз си мисля така, докато все още има хора които живеят тука (България) ще се пише и говори на български т.е. родния език......

това че някой си е сменил езика и го предпочита пред родния си език си е негов проблем и негово право.....

аз лично няма да седна да чета книга за българите написана на друг език и особено с нападки за България. Все още в България си имаме хора които пишат на български, не сме изпаднали толкова та да си търсим писатели живеещи в чужбина.....
27 Октомври 2009 03:42
С много горчевина от прословутата липса на национално достойнство в голям процент от нашите съотечественици.
27 Октомври 2009 03:42
Boatswain Spyder и Геновева

Опитах се да прочета "Мавзолея" на Ружа Лазарова, стигнах до историята с взривяването му и не успях да дочета книгата докрай - вместо да я поставя в библиотеката, хвърлих я в кошчето за боклук. Жалко за 18-те евро, които отидоха на вятъра. Книгата започва с добре известната но неточно предадена история на Сашо Сладура, следва объркано описание на живота на представителите на три генерации, към последната от които авторката очевидно принадлежи, и завършва..... вече казах, че не зная как. Нито автобиография, нито роман. Една част от историите разказани от някого, друга част наблюдавани повърхностно, трета - детски спомени, замъглени от времето. Не твърдя, че описаните събития не са верни. Но са предадени по такъв едностранчив и тенденциозен начин, че на човек да му стане мъчно за авторката - очевидно комплексирана личност, опитваща се чрез книгата си да търси отдушник на личните си проблеми. Нищо лошо, но поне да беше написано с талант.
27 Октомври 2009 05:34
Б.Спайдър, насоката в "любимата" ти книга от тази "писателка" не е анти-тоталитарна!! Тя е анти- литературна...това е то.Повече няма какво да се занимаваме с подобни успехи.Абе тази не беше ли същата за която писахме преди няколко месеца.Същата с големият нос и още по-голямата непоносимост към баща си - българин?Хе-хе, не ми се рови сега из архива...
27 Октомври 2009 06:19
Ще ми се да викна гороломно: "Народеееей, докога ще изписваш вежди на слепите вместо да ги предложиш за психиатрична експертиза?"
27 Октомври 2009 06:35
Кой народ тва?
Тез две дами пишат на други езици за други народи. И щом Там ги печатат, значи се харчат. Нещо като нискобюджетните екшъни, , дето ги бълва "Ню имидж" (бившата "Бояна", в които действието се развива в мрачно соцминало. Същата пазарна ниша.
Съмнителна стока за нискоинтелигентна публика.
27 Октомври 2009 07:08


Напълно съгласен с тезите на Бойко. Хвани едната, удари другата. Всяко мнение или аргумент в повече им оказва неоправдана чест.
27 Октомври 2009 07:12
Естествено за българския говоря Симпли. Че кой друг народ ще направи тържествена премиера на книга, която... и т.н. Всъщност, май се сещам, че не би трябвало да очаквам толкова много от народеца и неговите културтрегери след бурните вълнения в Черньова защита. Та горната перверзия не би трябвало да изненадва...
27 Октомври 2009 07:13
А аз със срам си помислих - ей на, с тоя Интернет, дето кисна в него, как пропускам явления, как не чета книги, как не познавам известните наши ПИСАТЕЛИ?!?!?!
Ми срамота!


И аз като тебе... Пу, не ни е срам!
НО, ако това са ни писателите... Абе, я по-добре да си четем по форумите, вероятността да попаднеш на нещо смислено и хубаво е къде-къде по-голяма.
(Да не говорим, че има форуми, в които пишат къде-къде по-кадърни хейтърки от посочените в статията... Като ще са плювни по всичко българско и родно, поне да са качествени, ама-ха!)
27 Октомври 2009 07:18
Авторе, много точно казано!
Но защо ли си губиш времето, удостоявайки с внимание комплексирани индивиди?!
27 Октомври 2009 07:53
В ПРЕИЗПОДНЯТА НА ОМРАЗАТА

Искам да направя уговорка – не седнах да пиша, защото ме нападна побесняло псе и трябваше да извадя бодли за самозащита. Наясно съм с пълнотата и празнотата на националните ни митове и клишета. Познавам достатъчно български текстове, които са безпощадно критични към своето. Знам колко важен е чуждият поглед и интерпретацията отвън за самопознанието ни. Не бленувам умилителни и възхитени европейски погледи. Пиша, за да споделя усещанията си след злощастната си среща с един текст, който зове себе си жанрово „роман”. Постмодерно всеки може да нарече творението си както му дойде. Обаче романът „Апостолов” на Сибиле Левичаров /АТЛАНТИС КЛ, София, 2009/ демонстрира не просто агонията на романовото разказване, а на човека във възможността му да бъде богоподобен и да обича някого/нещо. Сибиле Левичаров изчерпва и представите ни за жанра, и читателската ни толерантност. Ако тя мрази с лекота, аз се насилих да дочета творението й. Мисля, че не само българският читател ще се изживее в ролята на жертвения козел отпущения, който трябва да понесе личностовата акцентуация на пишещата /в множество интервюта тя потвърждава подозренията ни, че автор и повествовател в този текст са тъждествени/. Провокирана съм и от едно нейно твърдение в интервю: „Не познавам друга мотивация за писане освен омразата”. Почувствах се разфасована, транжирана, минала през мелачка от погнуса, презрения, ненавист, злоба към всичко българско. Затова пиша.
Разпадът на човешката душа от омраза не е нов сюжет в литературата, но може би за първи път чета нещо, вдъхновено от омраза. В думата „вдъхновен” има дъх – Божието присъствие в нас, когато нещо творим, но Сибиле Левичаров явно е обладана от демоните на омразата и сега, маскирана зад гласа на водещата повествованието, се вози на задната седалка като едно същество, сътворено от пръст и вода, но без душа. Книгата й настойчиво търси отрицание не само на направеното от българите – без значение дали е в мита, в историята, в соцминалото, но и на направеното от Бога. Търсено е оскърблението, обобщенията са сприхави и безотговорни. Няма нужда тя да ми казва колко е грозно около скапани заводи. И Германия не е изглеждала по-красива след войната. Който не е живял социализма, може много неща да каже. Но да виждаш противни ждрелата, полето, морето, небето, горите, полята… Ако знае Бог какъв некадърник е! Не е възможно да е толкова изчерпан съвременият човек, че да открива хипнотична наслада в циничната саморазправа – с мъртвия баща, с нелюбезното нему отечество, със спаружените корабокрушенци, които населяват тази отчаяна държава.
За да оправдае авторката собственото си ожесточение, всичко българско е подценено и обезстойностено. Колективният ни портрет е сглобен от една самозадоволяваща се реторика на отхвърлянето и профанирането. България е най-ужасното място на света, обезчовечената периферия на Европа, българите са изметът на Европа – космати, миришещи на чесън, недостойни, глупави, грозни, неморални. Жените са курви, мъжете - брутални. Предразсъдъците и предубеденостите лепят етикети, хвърлят върху лицето кал и обиди. Проекциите на собствените недостатъчности са ответни реакции, спасения, дистанциране; наказани са корените. Неразтоварената агресия към бащата е пренесена към родината му, загърбени са всякакви културни табута. А има и други възможности за защита освен омразата. Бащите умират, но родината – никога. Поне за нас, българите, е така. Наличието на родина е архетипна необходимост. Родината я губим, бягаме от нея, обичаме я тайно и въпреки собствените си потресения и отчаяния, но не тъпчем с крака върху бащиния гроб. Почитта към мъртвите е универсален белег на човешкост. За дъщерята ранната смърт на бащата, този глупав българин, е шанс на съдбата, слава богу!, не е имал време да инфектира децата си с българските си фантасмагории. А самият той принадлежи към недостойните да бъдат изцерени. Това отсъжда Левичаров за бащата – разкапано създание, една мекушава, себелюбива амеба, която се разтреперваше при най-дребното натоварване във всекидневието.
Продължавам да мисля защо е избрала това заглавие. Румен Апостолов е решил да покаже на двете сестри съкровищата на България. Бедни ми Румене!, както възкликва возещата се отзад, та те са само в българските мозъци. Един българин в ролята на Вергилий из българския ад, само дето Сибиле Левичров не е, за съжаление, Данте. Пътуващият човек е свръхважна фигура в литературата, около тази тема – още смисъла на пътуването и завръщането. Любопитството на пътуващия човек тук е умъртвено от предпоставена, предзададена, неконтролируема, епопейна, избухваща като гневни фойерверки омраза. Признанието е още в самото начало:„Самата дума „България” /…/ предизвиква пристъп, който за секунди помита всякакъв разум. Омразата към бащата и омразата към страната са преплетени и се подклаждат с непрестанно упорство. Книгата внушава, че българинът или потомците му се завръщат единствено мъртви или мразещи. Завръщат се в една карнавална процесия, самата пародия на пренасяне на свети мощи и то по волята на някой друг българин, който не знае как да си похарчи парите. Аз обаче си спомням завръщането на внуците на Джон Атанасов, вълнението им, че дишат въздуха на великия си праотец.
Вероятно Сибиле Левичаров мрази и българските си читатели и аз съжалявам, че си загубих времето, оказвайки внимание на нечовешките й напъни да ме удави в презрението си. Записах си един пример за климакс, ще го дам на учениците си: Гадост. Угнетителна гадост. Всесилна гадост. Народна гадост. Има още един взрив: Груба гадост, некадърна гадост, коварна гадост, противна, изнудваческа… Левичаров се е качила над Шумен, преживява историята ни и повръща словесно пред паметника „1300 години България”. /И на мене ми се гади от разни европейски неща - гилотини, инквизиция, кориди, клади, на които горят хора и книги, ксенофобия, неофашизъм, дискриминация, педофилия…/. Садистичният й патос се излива и върху роднините, приятелите, близките, сестрата /тая романтична дрисла/. Повествователният глас като че ли е на робот, програмиран от някой злодей да бълва отрова. Похабени са реторическите умения на разказващата, увличащите разсъждения върху човешкото, отдаващите й се езикови игри. Тя ме кара да разградя и себе си като читател – едната ми половина да се гърчи под камшиците, другата да се наслаждава филологически. Има ли всъщност право писателят да издевателства над читателите си?
На места текстът буквално срива историческия ни имунитет срещу омразата. Българинът векове е обитавал контекст на враждебност на сърби, гърци, турци, румънци /балканската ни орисия/ и си е изработил техники за справяне с травмите, но такова посегателство не бях преживявала, отровата се оказа предозирана. Разбрах, че предците ми са кютюци, че България е смехотворна, ужасяваща, тъпа и лоша страна, че обитавам един спарен от влага лисичарник. България вони – на клозет и евтин одеколон. Споделени са интимни мисли като тази: желанието ми да се присмея на българите се разпростира и върху техните кучета. Оскърбеният човек трябва да бъде направен непривлекателен, за да оправдаеш собствената си агресия. Швабската баба е прекрасна, а българската бабишкера е с писклив глас, а най-лошото от всичко е миризмата й: розово масло, камфор, гнилост. Всичко е оперетно, действията на Ботев са чудесен материал за филм или комедия. От Велико Търново я впечатлява /защо ли?/ единствено скалата на екзекуциите. Светът притихва пред българските гласове, само Сибиле Левичаров мистериозно и истерично оглушава. Разбирам още важни неща за себе си - спешно трябва да се лекувам от българската болест – потайност и заговорничество, да спра да люпя семки и да се обличам с курвенски парцалки втора употреба /но нали те идват от Европа!?/.
Сибиле Левичаров ми е обявила война, тя ме линчува, а аз нищо не съм й направила! Да се отбранявам, да нападам? Нито едното, нито другото. Нито пък се чувствам победена от изблиците й - неадекватни пристъпи, съпроводени от копролалия. Подарявам й една мъдрост на нашия народ – не хвърляй камък в рядка кал /има и друг вариант/, ще те опръска. Мъчно ми е, че като човек, който се занимава с литература, трябва да окачествя един текст като екскременти на човешка душа, да бъда агресивна в думите си. Ако това е представителен, според съвременниците ни в говорещата немски език Европа, текст /все пак „Апостолов” получи толкова награди!/, питам се дали е приключило покаянието на германците след ексцесиите на нацизма, защото това четиво нито иска прошка, нито дава прошка. Дори и на мъртвите. Напротив, то манипулативно очерня цял народ, тъпче садистично върху чувствата му, разстрелва хладнокръвно и безотговорно с думи. И този разстрел аплодират немскоезичните медии и литературна критика 64 години след края на Втората световна война! Известно е, че когато жертвата се превърне в палач, той става ненадминат в жестоката си саморазправа с други жертви. Смятам, че такъв е случаят и със Сибиле Левичаров и нейния „Апостолов”. Личен катарзис на гърба на отчаяния ни народ и ужасната ни държава. Четивото ме връща половин век назад, виждам я как напъхва тъпия ни народ в газова камера и въздъхва облекчено. Пожелан ни е почти Страшен съд: Метлище е нужно тук, голямо метлище за голямо метене. Небесно метлище, с километрична дръжка и цялата от стомана, за да измете платото, върху което тоталитарната скулптурна мисъл е увековечила насилствено наложената ни история. Връхлита ме непоклатимата авторова логика: понеже българите сме черни и космати, сме и лоши! Затова – заслужаваме съдбата си! Сибиле Левичаров е решила да пренареди и културната ни памет с твърдения като това: Османското владичество е най-доброто, което някога се е случвало на българите. На кой нормален човек би му минала мисълта, че най-доброто нещо, което се е случило на евреите например, е Холокостът?
Книгата удря по базисни за всяка култура неща – езика /най-отвратителният език на света/, храната /удавен в лошо олио буламач, сиренето върху салатата е гъмжило от бели червеи, хлябът ни е подобен на талашит/, антропологични и расови характеристики, стереотипи, културно наследство /българското изкуство на 20.век е отврат, и то без каквито и да е изключения/. Тъжно ми става, симптомите са тревожни, съчувствам й, защото с такъв товар не се живее. Във варварския за нея български 9.век българският писател Константин Преславски казва: „Голи са всички народи без книги”. Още по-голи са народите с книги като „Апостолов”, защото голотата е алегория на бездуховността. Във времето на постмодерността отрицанието и съмнението във всичко са доминантен белег на /пост/човека. Без да се имам за постмодерен читател, дълбоко се усъмних в етоса на тази авторка, проблематично стана доверието ми в професионализма на немската критика, която освен да лансира един литературен продукт, би трябвало да има и други отговорности – да формира читателски вкус, обществени нагласи и не само това.
В интервютата си Левичаров навсякъде твърди, че в романа си умишлено борави с преувеличения и хиперболизации. Хиперболата е тропова фигура, при която значението на знака се променя, защото означените характеристики придобиват по-големи размери. Хиперболизацията цели повече изразителност и по-силна емоционалност. Аз откривам в нейното писане единствено автентична свръхомраза, излезли от контрол чувства, словесна агресия, провокирана от непреодолените фрустрации от детството. Неконтролираните импулси натрапват определено отношение, читателят е лишен от собствена интерпретаторска свобода. Разобличаването на нещо негативно трябва да освободи пишещия от него, да отвори за нещо важно очите на четящия. Хиперболата цели отрицанието, посрамването, отхвърлянето от позициите на някакъв идеал. В тълковния речник на авторката думата идеал явно е дефинирана по странен начин. Каква ирония и какви остроумия? Трудно осмислям етически присмехът й над отчаяни и мизерстващи хора. Припомням си идиотския смях „над народни свети жертви” на псевдопатриотите от „В механата” на Ботев. Много тъжна автотерапия си прилага Сибиле Левичаров – преработва травмите си, мразейки българите. Ако перифразирам оперетния поет революционер – себе си, сестро губиш, тия глупци като мразиш…
Изключително лесен е отговорът на въпроса й кой демон ни е юрнал да преброждаме надлъж и шир страната на баща ни, която така многословно ненавиждаме. Това е демонът на омразата, нетолерантността, високомерието, отмъстителността, самодоволството. Пътуването й можеше и да не се състои, жалко за бензина. То не я променя, не води до себепознание, още по-малко до познание на другия свят. Нито пък на мен нещо ми казва този страничен поглед. Пътешественичката отнася от България още вкаменелости от омраза и „вдъхновение” за един текст, който отблъсква с фанатичното отдаване на злобата. Не си и помислям, че европейските ценности са само в главите на мечтатели идеолози и че всички германци споделят това отношение към българите. Европейските ценности не са дадености, а нещо скъпоценно и крехко, което заедно трябва да градим и пазим.
В тайните градини на душата си всеки отглежда и много буренак. За сетивата няма доктори, градината сами си я плевим и поливаме. Или я оставяме на омразата и заживяваме с пустините в себе си. Любов, радост, милост, съпричастие, прошка, толерантност? Не са абстракции и не можем да лишим душите си от тези опори дори и в постмодерното общество. Да обичаш да пръскаш отровата си изотзад, никак не е добродетелно. Не е лошо поне от време на време да чуваме и божествените брътвежи. Бог не изоставя никого, дори и заблудените, пожелали самотата на омразата и озлоблението. Трябва ли да припомняме подобни неща на човек, завършил религиознание?

Цонка СТАНКОВА


27 Октомври 2009 08:02
По повод Левичарова - очевидно всеки жанр, навсякъде по света, си има по един Азис, който да привлича внимание чрез скандализиране на публиката.
Тук беше писано, че мадамата е еничарка. Мнеее, еничарите са имали кауза, в крайна сметка. Тя си е измекярка.
27 Октомври 2009 08:06
Истината не е в езика, а в съдържанието. Когато пишеш обемни текстове - в които обаче не излизаш от мазето на собствените си комплекси (независимо, че си излязъл от страната си) - това не е литература - това е чесане на езици и на мозъци. Защо пък ние да си чешем езиците за нечии комплекси!!! 8)
27 Октомври 2009 08:07
Странно, Ламбовски е пропуснал Юлия Кръстева. Тя не само не пише на български - тя отдавна и не го говори. Доколкото знам - по личен избор. И какво от това?
Националната ни литература не се прави от такива като двете момета, че и от Кръстева, барабар.
Но може да се прави от хора като Реджеб Кюпчю, Валери Нисим Меворах, Агоп Мелконян...да не изреждам.Българският език има /имал е/ нужда от такива като тях, а не от Левичалов и сие.
Загуба велика отнюд няма...


27 Октомври 2009 08:53
левичароф няма да има високата чест да бъде прочетена от мен
чудех се дали не й оказваме прекалена чест като я коментираме, но все пак си е любопитно да научиш, че и такива хора съществуват /абсурдно и тъжно, но факт!/; коментарите и статията тук са за да ме предпазят да се докосна по какъвто и да било повод до нея.
Дайте още нещо и за колежката й /Правописецо, за теб ще напиша "колегата й"/. Това в Медиапул наистина не блести с нищо и наистина е клиширано /все пак, доколкото разбирам, то не е предназначено за четене от нас/, но не ми беше достатъчно, за да формирам мнение.
Цонка СТАНКОВА . Валери Станков, благодаря.
27 Октомври 2009 08:55
Отива писателят (sic!) Димитър Ангелов на баня в Централната. Влиза в басейна да се накисне и постопли морни кости. Около него - други хорица. "Ти какъв си бе?" "Ами писателят Д.А."-отвръща той. Човечецът го огледал и му отвръща: "Така ли? Аз знам, че има Вазов, Константинов, Елин Пелин... За такъв Д.А. не съм и чувал!" ... Някой да го помни Д.А.?... Та да си дойда на мислата: Какви са тези писател/к/и/? И кому са известни? На по-малко от шепа просветлени... За автора на статията и познавачите на тез световно и общобългарско неизвестни писател/к/и

27 Октомври 2009 09:14
се почудих - тези наши сънародници, ПИСАТЕЛСТВУВАЩИ?!?! в чужбина, как се хранят с изветряли за нас неща,

Много просто, Геновева.
С тях те се опитват да компенсират липсата на талант. Липсата на мисли и идеи, достойни да бъдата споделени. Компенсират с това, което най-лесно се "харчи" - политика и с национален нихилизъм най-често. Не бива да ги виним - те са просто малък частен случай на нещо по-глобално - използването на голотата, секса, порнографията навсякъде, където талантът липсва.
27 Октомври 2009 09:21
не само ги четат ами и "литературни" четения им устройват, че ги и развеждат, като национални герои сред стадото аборигенско!

Така е , drug.
Най-обикновен маркетинг. Някой е инвестирал в "творбите" на Ружа или другите и съответно иска да си върне инвестицията с печалба. И на нищо неподозиращите западняци тези бози им се поднасят като велики откровения. А гастролите тук са ей така, за шарения.
27 Октомври 2009 09:26
.
27 Октомври 2009 09:26
Излишна чувствителност проявява Бойко и я прахосва за те такива статии.
За такива прояви требва разум,
чувствителността си да я пазим за близките си.
27 Октомври 2009 09:27
Е как няма да ни се подиграват? Един свестен геноцид не сме спретнали в историята си.
27 Октомври 2009 09:30
.
27 Октомври 2009 09:38
Наскоро гледах по телевизията една от многото "Мисии невъзможни". В хода на действието героят на Том Круз беше подгонен от своите и трябваше да търси помощ от един дребен техничар в ЦРУ - кротък човечец с явен източноевропейски произход (според мен руснак, според жена ми чех; нейсе).
Дребна работа, а ме накара да се замисля.
Случайно да сте видели в холивудски филм нормален техничар? Няма такива. Всичките са разни ненормалници, надарени с големи способности, но иначе - пълни идиоти. И това е пределно нормално в рамките на обществената парадигма. От какъв зор някой ще се стреми да стане връх в една или друга област, ако това не му носи пари, слава и служба? За лично удовлетворение? Ега ти ненормалника!
А в Източна Европа това все още го има... Всички познавате ако не собствени деца и внуци, то поне техни приятели, които се хвърлят в една или друга област заради чистото лично удовлетворение. Вярно, намаляват, но все още са обезпокоително много за погледа отвън.
Неприлично е да има такива хора. Виж, да се специализираш като Тайланд за сексиграчка на целия свят - това е прилично.
Всъщност бия натам, че става дума за сблъсък на цивилизациите. За ново възраждане на национализма. Вече не с танкове и концлагери. Танковете са икономически, а концлагерите - културно-виртуални. Но национализмът наистина се надига в неговия еснафско-домашен вариант. Той няма да вика по митинги "Зиг хайл". Само ще се радва на Борат. Зер, ние сме голямата работа, а някакви там узбеки, казахи и българи са унтерменши. Защото си позволяват дързостта да се мислят за хора. Нека първо зарежат всичко свое, нека докажат верността си с оплюване на кумирите, пък тогаз можем да ги пуснем в нашия бюргерски рай.
27 Октомври 2009 09:38
Siol En
27 Октомври 2009 10:02
...
Внимавайте вие, читатели и слушатели, роде български, които обичате и имате присърце своя род и своето българско отечество и желаете да разберете и знаете известното за своя български род и за ващите бащи, прадеди и царе, патриарси и светии как изпърво са живели и прекарвали. За вас е потребно и полезно да знаете известното за делата на вашите бащи, както знаят всички други племена и народи своя род и език, имат история и всеки грамотен от тях знае, разказва и се гордее със своя род и език.

Така и аз ви написах подред това, което е известно за вашия род и език. Четете и знайте, за да не бивате подигравани и укорявани от други племена и народи. Твърде много обикнах българския род и отечество и много труд употребих да събирам от различни книги и истории, докато събрах и обединих историята на българския род в тая книжчица за ваша полза и похвала. Написах я за вас, които обичате своя род и българското отечество и обичате да знете за своя род и език. Преписвайте тая историйца и платете, нека ви я препишат, които умеят да пишат, и пазете я да не изчезне!

Но някои не обичат да знаят за своя български род, а се обръщат към чужда култура и чужд език и не се грижат за своя български език, но се учат да четат и говорят по гръцки и се срамуват да се нарекат българи. О неразумни и юроде! Защо се срамуваш да се наречеш българин и не четеш, и не говориш на своя език?

Какво да добави човек?

_____________________________________ _________________________________________


Лъжата, която прилича на истина, не е по- добра от истината, която прилича на лъжа - <Кабус Наме>
27 Октомври 2009 10:06
"и да се прекръсти на Фон Щауфенберг, примерно..."
Нерде един достоен човек, нерде някаква замаяна пикла (с извинение).
27 Октомври 2009 10:11
Вчера в 'Труд" имаше хубава критика за тая мутирала из Дойчландско издънка /в двата смисъла на думата/.
Намерих книгата /не съм я купувал, дядо ми викаше: "Пари за курви не давай!/ - попрочетох. Гола вода. Не само като мисъл /убога, злобна, кретенясала на моменти/, а като изпълнение. Човек прави пародии или демагогски фалшифицира реалността - но и за това се иска майсторлък.
Комплексарщина! И неграмотност. Сега видях как викала на кучето "Пис-пис". И какво да обсъждам?
А за материала -
Включвам го в прегледа на печата си, исках най-напред да го видя. И се убедих в качествата му. За автора си знаех.
---------------------------
Натиснете тук
27 Октомври 2009 10:15
Силен ход. Бойко продава повече екземпляри "Левичарофф" отколкото цялата останала рекламна кампания. Ашколсун!
27 Октомври 2009 10:19
Аре нема нужда - цитираните женици, с българска жилка просто са си разтоварили ентелектуалното дебело черво. Да са ни живи и здрави, ако бяха единствените - с мед да ги намажеш. Или с катран (и перушинка отгоре), според ситуацията. Ама не са. Те са просто обикновени, зли, сексуално неудоволетворени български лели. Такива в градския транспорт вървят по две за лев. Само че пишат на френцки и немски, поради което чревното им съдържимо се преекспонира. Ами който иска да се рови в него - бон апети.
П.П. Сократ дава логично обяснение за страстта на немците към етническата копрофолия. В тази светлина, получената от Левичароф награда за това което е снесла е височайшият сопол върху ревера на Иванчо х.Пенчович, така добре описан от романтичния глупак Ботев - нека да си го гвачи и да му се радва, новата звезда на немския литературен небосклон, да ни е жива и здрава, убавицата наша.
27 Октомври 2009 10:26
каква е тук трагедията?
ами...състои се във факта, че подобни хора хем живеят в различни държави и имат възможност да пътуват да се местят и евентуално да избират къде, хем не са попили нищо като идеи от космополитизма. и дали в германия франция и другаде си остават с изключително тесни хоризонти. без значение на какъв език пишат. левичарова напр. би могла да попрелисти един мюнхенски професор няма да й казвам кой че всъщност няма и смисъл, който на разбираем и за нея немски казва -
общият терминологически знаменател на нашия гъсто населен свят е „космополитизация“, което означава размиване на отчетливите граници, разделящи пазари, цивилизации, култури и не на последно място – жизнените светове на различните народи. в националните и локални жизнени светове, както и в институциите, протича процес на вътрешна глобализация. това променя условията, при които се оформя дадена идентичност – вече не е зряло тя да бъде определяна от негативното противопоставяне между „ние“ и „тях“.

- та да си помисли писателката, ако може, в кое време е останала като ментална конструкция. боя се, че настоящата й се отразява на здравето.
27 Октомври 2009 10:27
Нарочно оставям настрана монотонното им и перманентно борене на "комунизъма", подобно на идеологическата баталия с капитализъма от идеолозите на Тато преди.

Посредствеността е всеобхватна Холиууд бълва филми-криминалета, където се избиват по най-различни варианти. Разни културтрегери борят вече 20 години кимунизма, което на всички е омръзнало с оглед на трагичното състояние на нацията ни сега. Тук във Форума огънят на тази борба се потдържа от разни смотаняци - не им казвам имената за да не ме ботват. Всичко това е е липса на нови идеи. И тази патка-писателка намерила своята ниша в омразата срещу корените си. Това, разбира се ласкае западния читател, доколкото ще се сети да я чете, защото му дава самочуствието, че видиш ли колко сме повече от тях там. Аз писах тук, че докато в СССР търпяха да сме повече, да сме нещо като Запад за тях, западнякът никога не би допуснал ние даже да сме на неговото ниво. Затова бяха всички усилия да се бастардиса всичко каквото бяхаме достигнали, с помощта, разбира се на нашите ибрикчии политици-селско стопанство, индустрия, АЕЦ и какво ли не. При пазарната икономика всичко се купува с пари, а това, което не може да се купи с пари - с много пари. Така разни "научни работнички"-случая с Батака, "художници"- случая с чехския кенефен модернист, "писателки"- като описания случай, политици и какви ли не бяха купени.
... Има непоказани мнения ...
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД