Един от феномените на прехода е народното отношение към показните убийства. На мен това отношение ми се струва показател за много неща. То ми направи за пореден път впечатление след застрелването на Боби Цанков. Отношението в медиите варираше от "така не бива" до "очаквахме го". В обикновените разговори обаче - из таксита, кафенета и офиси - беше по-хард - там изобщо не чух съжаление за убития млад човек, а с някаква единодушна монотонност най-различни по професия, пол и възраст люде повтаряха: "не беше читаво момче" и "намери каквото търсеше"...
Това що е - цинизъм? Коравосърдечие? Или тук го има и присъщото, дълбоко скрито в душата ни облекчение пред смъртта на другия, за което говори още Достоевски? Което и при най-издигнатите натури се изразява в трудно признаваната пред самия себе си проста биологична въздишка: "Нали е той, а не аз..."
Може би имат и такъв нюанс коментарите, но в случая ме интересуват две техни по-съществени причини. Те са свързани с правосъдието и обществения морал.
Първото е натрупваното с десетилетия недоверие в органите на реда, които раздават възмездие за престъпленията. Почти всички т. нар. знакови убийства през тези десетилетия бяха извършени срещу хора с прякори. Самият
прякор се превърна в сленгов концентрат,
казващ за убития много с една дума. И все неща, които свикнахме да следват новината и прякора пак с неизменна монотонност: "висящи дела", "наркотици", "крадени коли", "групировки", "свада в нощно заведение", "неуредени сметки"...
Така въпросните убийства масовото съзнание взе да възприема като справедливо възмездие за разбойници, с които силите на обществения ред не могат (и може би и не искат, защото печелят допълнително от това) да се справят. Но ги постига нещо като Божи съд, изразен с фразата - "намери си майстора". Като очевидно вярата, че този "майстор" може да са полицията, прокуратурата и съдът, беше в безнадежден дефицит.
Такава ситуация е разрушителна за институциите и изобщо за властовите центрове в която и да е страна. Без власт никое стадо не може, хеле човешкото. Ако справедливост не раздават тези, които сме назначили, то властта вземат тези, които са по-силни. И раздават справедливост посвоему. По-силни в такава ситуация често се оказват хората с прякорите - те имат и финансовата мощ, и волята да наказват, както и средствата да поддържат реда в рамките на една махала, на един град (че дори на държавата, ако няма здрави политически сили, които да спрат процеса). Може такъв ред да изглежда и уродливичък, но е ред. Хората спонтанно почват да го харесват повече от хаоса преди това (да си спомним Дупница).
Другата причина за привидно жестокосърдечните реакции по отношение на показните убийства съм склонен да намирам в по-сложен обект. Той се нарича обществен морал - с неговите на моменти очаквани, на моменти
изненадващи еволюционни пируети
Като най-контрастни оттенъци на движенията в този сегашен обществен морал си струва да цитираме разговора след убийството на Боби Цанков в едно телевизионно студио. Там журналистът Пунчев в диалог с телевизионните водещи Иван и Андрей ги упрекна в "по-нисък праг на толерантност към престъпниците". Той каза това в отговор на реплика от двамата, че Боби ги разсмивал на бара, тоест въртели се в едни и същи светски кръгове...
Трагичната всъщност фигура на този човек с обаяние и таланти - Боби Цанков, е една от най-характерните емблеми на флуктуациите в морала на прехода. Синът на високопрофесионалната радиоводеща Юлия Цанкова е бил будно десетинагодишно момче, когато пионерската връзка е станала незадължителна. А догматичната героизация на Митко Палаузов и Петимата от Ремса е сменена от спонтанното ново митотворчество - за екшън героите от нощния клуб. Тези, които въртят пачките, живеят ден за ден, пазят ги бодигардове, возят ги S-класа коли, а за тях с малко ирония, повече завист и най-често реквиемен размах пише масовата преса...
Аз не познавах Цанков. Изглеждаше ми от това, което слушах и четях за него, не точно като реална личност, а като проекция на такава. Като виртуална реалност,
като аватар на някой
прехласнат още от юношеските си години от смайващите възможности на живота, живян като комикс... От лекотата, с която можеш да ползваш чара си, за да продаваш въздух, да оцеляваш от атентати и присъди, да се жениш за дознателката си, без да се затрудняваш с тегобите на ретро въпроси, мъчили споменатия по-горе вехт Достоевски от типа на: що е добро и зло и как да преборя второто, най-вече у себе си.
За съжаление не убиват аватар. Убиват момчето, сина, бащата... Никой не заслужава това, особено по такъв начин.
Но съм умерен оптимист за превъплъщенията на изглеждащия ни често призрачен и несъществуващ консенсус, наречен обществен морал. Такова животно има. Ориентира се.
Иначе не си струва - ни мастилото, ни кръвта.
Дали аз нещо не чета правилно, но според автора убийствата на Андрей Луканов и Емил Кюлев не попадат в неговата категория за знакови. Като няма "крадени коли" и "свада в нощно заведение"...
Не мисля, че е вярно и твърдението, че убиват момчето, сина, бащата. Убиват този, който е предал кръга, който го е считал за свой. А попътно затриват момчето, сина, бащата, защото това са другите страни на предателя. Независимо от толерантностния праг към престъпните групировки, те си имат вътрешен ред, както авторът справедливо пише "Може такъв ред да изглежда и уродливичък, но е ред." Аз може и да не разбирам защо такъв един ред е квалифициран с умалителното "уродливичък", ама хайде да не се заяждам на дребно.
Затова пък ще се заям направо със заглавието - дали наистина авторът счита, че въпросния Боби Цанков за бог слязъл от духовния мир в нашите низки битови сфери? Ако ли е така, защо да се потим наоколо с Достоевски вместо да се втурнем да следваме божествения му пример? Само питам!
Животът живян като комикс не предполага терзания по Достоевски, за това си има други печатни произведения. Героите от комиксите си отиват на последната страница с "Бууум!", но това си е част от жанра.
Да, има такова животно като обществен консенсус, което се ориентира точно по това, за което жали авторът - по мастилото и кръвта. Така че по-малко реквиемем размах може би ще спести някоя и друга капка от двете.