Джером К. Джером твърди, че чел Медицинската енциклопедия и установил за самия себе си симптомите на всички болести с изключение на възпаление на коляното.
Без никаква енциклопедия обаче на нашата собствена нация ние самоприписваме почти всички известни на човечеството болежки. Като особени хипохондрици ние ежедневно мазохистично си ги изреждаме в пресата и дори в разговорите помежду си. Но доскоро май си имахме и ние поне едно възпаление на коляното, поне едно, от което не боледувахме като нация.
Говоря за антисемитизма.
А сега се опитват да ни го лепнат и това. Мъчат ни да го прихванем.
Впрочем, както веднъж каза г-н Иван Кръстев, това, че нямаме традиционен антисемитизъм, не ни застрахова, а по-скоро обратно: нашата "национална имунна система" не познава този вирус, не знае с каква скорост той вдига "температурата" до близка до леталната; не си представяме, защото не сме виждали какво нищожно разстояние дели приказките против евреите от прякото насилие.
Въобще аз лично смятам, че най-извинителното съждение относно един антисемит е, че той е
психопат или в по-добрия случай идиот
Болестта или интелектуалната недостатъчност поне донякъде оневиняват, снемат личната отговорност. Ако имаме работа с умен и/или нормален човек, активният антисемитизъм е морално непростим, а неговият носител е "untouchable", неприкасаем, скверен. Подобно, да кажем, на садо-педофил.
Та някой сега усърдно хвърля семена на антисемитизъм. На какво разчита? Какво е разбрал за почвата? Защо се старае и защо смята, че точно сега е времето семената да поникнат?
Разбира се, можем да останем при отговора, че "защото сега е всякаква криза". А значи и мътна вода, в която каква ли не риба се хваща.
Ако се вгледаме внимателно обаче, ще видим едни допълнителни шансове въпросната риба да се хване и нашите сеятели на антисемитизъм също отлично ги виждат.
За какво говоря?
В сегашното наше общество напълно е забранено (не от някого конкретно, а от самата ситуация, така да се каже) говоренето против богатите. Дискурсът, разказът, че "богатите са лоши и зли", е невъзможен (по много причини) в посткомунистическото пространство. Това оформя един важен дефицит, понеже в България имаме не само обедняване. Имаме обедняване на едни (мнозина) и забогатяване на други (малцина). Ето защо дефицитният разговор за "лошите богати" се трансформира в разговор за "лошото забогатяване".
Съждението "всички забогатели са гадове" вече по върви (то вади от списъка на лошите Рокфелер и Мърдок, защото те са си "богати по рождение", по природа и порода.) Но и това съждение мирише тежко на неща, които се мъчим да забравим.
А има и друго. Ако такова нещо върви във всекидневието, то в пресата не върви, понеже
ако "всички забогатели са лоши", то лош е и спонсорът на вестника,
да речем, в който трябва да се пише горното...
Така че реално се оформя дефицит в дефицита! Съждението, с което стартирахме ("богатите са гадове"), сега се трансформира във въпрос: "Кои от богатите са гадове?"
Такава е една от сегашните черни дупки в масовото съзнание на всеки от българите. Т. е. просто казано, всеки от нас може да стабилизира своята собствена картина за света единствено и само ако си е отговорил на този последен въпрос!
Ето че описахме онази характерна черта на сегашната ни почва, която дава особено благоприятен шанс на антисемитизма (социолозите наричат това "условие за възможност").
Ако съм прав обаче, тук се съдържа едно много важно "следователно". Следователно антисемитизмът в днешна България е особен род фашизоидна мутация на комунистически рефлекси!
Хубав край. Хубави хора.
П. П. От горното между другото следва и че национализмът и антисемитизмът са естествена идеология на всички, които се страхуват от оформянето на масови антимафиотски чувства!
Защото възможен отговор на въпроса "Кои от богатите са гадове?" е не само "евреите" или "чужденците". Отговор е и "мафиотите". И честно казано, този отговор има много повече шанс да стабилизира картината на света на българина.
Други текстове от същия автор - http://www.Raichev.org.
За отзиви и коментари: A.Raichev@gallup-bbss.com
|
|