:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,724,085
Активни 505
Страници 8,988
За един ден 1,302,066
Истинската история

„Баташкото клане откри на света, че съществува български народ”

Заради светлата си саможертва избитите през 1876 г. батачани отдавна са канонизирани в сърцето на всеки българин и без санкцията на църквата
Илюстрация: авторът
Общ изглед към Батак, снимката е направена преди 1876 г., Исторически музей-Пазарджик. След края на Априлското въстание от будното градче остават само развалини, които са подобни според Дж. Макгахан "на развалините на Херкулан и Помпей", и купища човешки кости. На 2-3 май (по стар стил) 1876 г. в училището - най-голямата и най-красивата сграда в Батак, построена още през 1835 г., и в църквата "Св. Неделя" (1813 г.) (с покриви в червено) са избити голяма част от укрилите се в тях 2000 батачани, много от младежите и девойките са отведени в робство.
В предварителните планове за действие по време на Априлското въстание през пролетта на 1876 г. на Батак е отредена съществена роля. Будното градче с многобройно просветено и добре образовано население изгражда свое стабилно стопанство единствено с непрестанен труд. Училището, построено през 1835 г., е най-личната сграда в цялата околност, отдалеч се вижда като сигурен белег за жаждата на батачани към просвета и наука. Съвсем естествено, въстаниците от 30-ина околни селища е трябвало да се съберат именно в Батак. Това не става и батачани сами се вдигат на въстание на 22 април (4 май), общо 1100 смели мъже, макар оръжието да не стига за всички.

Трескава и радостна подготовка зацарила в Батак. Копаят се окопи по височините около градеца, подготвя се храна, построеният вече дървен топ е изкаран на позиция.

Оставени сами, батачани бързо вземат решение да се споразумеят с жителите на Ракитово, Дорково, Костандово и Корова - околните села, обитавани от мюсюлмани. Въстаниците говорили с тях надълго и нашироко, дали сигурни гаранции, че никой от жителите на тези села няма да пострада, стига на християните от селата със смесено население като Ракитово и Каменица да не се пречи да се придвижат към Батак. Българите мохамедани приели без възражения, но османската власт извършва светкавична ускорена мобилизация на всички мюсюлмани за военни действия срещу въстаниците. Това, изглежда, обрича въстанието в Батак, нито един християнин от смесените села не успява да се придвижи към градеца. Отрядите с башибозук набъбват бързо с прииждащи отвсякъде - и от близо, и от далеч.

Както лесно се вижда, Батак е труден за отбрана. Било предложено всички жени и децата да бъдат изпратени на безопасно място в близките гори, но това не било направено. От Панагюрище помощ също не идва. Въстаниците остават сами.

В това време османската власт завършва подготовката за превземането на Батак. Начело на отрядите от башибозук са поставени запасни офицери. Пристигат и части от редовна турска войска. Съдбата на градеца е вече решена.



* * *

Последвалите страшни събития са добре известни в ужасяващи подробности. Като последно убежище жителите на Батак използват големите каменни сгради от двете страни на главната улица - училището и църквата (арх. Г. Стойчев, 1973).

Антропологично изследване, направено по време на извършените през 1967 г. консервационно-реставрационни работи в църквата "Св. Неделя" (П. Боев-М. Цировски-Д. Пиперкова-Ив. Петров, 1975), потвърждават данните от изворите. Измерен е целият костен материал от общо 156 черепа и части от още 196 скелета на избити през 1876 г. батачани, чиито кости се съхраняват в църквата. Едва 38 от черепите се оказват на мъже, а останалите 118 - на жени. От скелетите 97 са на мъже, а 99 на жени. Отсъстват детски черепи и скелети, повечето от тях са се спасили от клането, за да бъдат отведени в робство. По-всяка вероятност костният материал, съхраняван и днес в "Св. Неделя", е приблизително 15% от всички избити при масовото клане в училището и църквата.

Според резултатите от антропологичното изследване избитите батачани в голямата си част са в родствена връзка. И от писмените извори е известно, че в училището и църквата се укриват цели семейства и родове. Расовата характеристика на изкланите тук е съвършено идентична с расовата характеристика на днешното население на Батак и на околните селища при характерно отсъствие на монголоидни белези. Тъй като в средата на ХIХ в. в Батак идват известен брой македонски българи, то някои расови особености се дължат именно на този факт.

По-голяма част от загиналите в училището и в църквата са изклани, както личи ясно от характерните белези по черепите, само незначителен брой от тях имат отвори от куршуми.

Възрастовият състав на загиналите е сравнително равномерен. От мъжете 17 са на възраст между 20 и 40 г., 13 - между 40 и 60 г. и 8 са над 60 г. Жените между 18 и 40 г. са най-много - 59, между 40 и 60 г. са 35, а над 60 г. - 12, още 12 женски черепа не е било възможно да се определят по възраст.

Някак си се е създала представата за баташкото клане като скотобойна, а често се забравя за Кольо Лазин, Ангелина Станкова, Лоза Богданова, Венка Стойчева, сражавали се до последно с множеството нападатели, а когато всяка надежда за спасение трябвало да се изостави, сами сложили край на живота си.

* * *

Страшни и странни събития се случват понякога. Загиването на Батак в дните на Априлското въстание, безпримерната саможертва на неговите жители би трябвало да ни изпълват с ужас, който нормално човешко същество всъщност не е в състояние да понесе. А изведнъж се улавяме, че в кошмара на страшните картини, които свидетелите на баташкото клане щедро рисуват за нас, се надига неочаквано жизнено гордостта, че сме българи. Народът ни ще пребъде, щом историята ни така щедро е препълнена с героизъм и саможертва за българския род, трябва само по-често да обръщаме поглед натам.



Извори

"Необходимо е да се обърне вниманието на европейските правителства върху един, както изглежда, толкова незначителен факт, че европейските правителства не могат да го забележат даже. Ето този факт: избива се един народ. Къде? В Европа. Има ли свидетели на тези събития? Само един - целият свят. Правителствата виждат ли го? Не. . .

Ние ще удивим европейските правителства, като им известим нещо, а именно, че престъпленията си остават престъпления, че на никое правителство не е позволено да става убиец . . ., че ако съществува някое свирепо правителство, с него трябва да се постъпва така, както се постъпва с дивите зверове, че в тази минута съвсем близо до нас, там, пред нашите очи, убиват, палят, грабят, изтребват, колят бащите и майките, продават малките момичета и малките момчета, а съвсем малките деца, неудобни за продан, разсичат на две части, изгарят семействата в къщите им, че жителите на един град, например Батак, са били намалени за няколко часа от 9000 на 1300, гробовете са препълнени с повече трупове, отколкото могат да поберат, а живите умират от чума. Ние известяваме европейските правителства и за това, че децата са убивани още в в майчината утроба, че по мегданите са нахвърляни купища разпрани женски трупове, че кучетата оглозгват по улиците черепите на изнасилените млади моми. Известяваме за всичко това, за да се спре клането, и че диваците, които вършат злодеяния, са страшни, а цивилизованите, които ги оставят да вършат тези злодеяния, са ужасни.

Настъпил е час да се издигне глас против тези зверства. Всеобщи са възмущението и негодуванието срещу тях. Има време, в което човешката съвест взема думата и заповядва на правителствата да я слушат."

Из изложение на сенатора Виктор Юго пред Сената и пред Националното събрание на Франция, 29 август 1876 г.



"Повечето от жителите на Батак погинаха по най-варварски начин . . . Чорбаджи Трендафил [Керелов] набодоха жив на кол, обиколиха го с вършини и го запалиха. Трудните жени пробождаха, разпаряха ги, та вадеха децата от утробите им, набождаха ги на ножовете си и се разхождаха с тях. Училището изгориха с 200 деца и жени, които се бяха скрили там. Други къщи, дето се бяха скрили по 20-30 жени, ги изгориха заедно с тях . . ."

Ю. Скайлер, генерален консул при американското посолство в Цариград, в. "Лондон газет", 7 (19) септември 1876 г.



Днес



Вярна на историческите си традиции и с достъпните й средства, християнската църква в България канонизира загиналите в Батак и Ново село българи през 1876 г. Не видях някой, поне публично, да изрази несъгласие. И наистина, няма лошо, още едно признание и повод за преклонение пред саможертвата на батачани, кой би бил против. Църковниците това могат, на това ги учи историята на църквата им, това правят. Християнството във всичките му проявления има изградена стройна система за заимстване на персонажи, празници и ритуали отвсякъде, стига в това да се съзре някаква практическа полза, като се започне от бог Митра (http://www.segabg.com/online/article.asp?issueid=2847§ionid=5&id=0001301) и се стигне чак до миналата седмица. Простете, но аз лично ще си остана резервиран към искреността на този акт, доколкото непрекъснато ни се напомня отвсякъде с какво се занимават всъщност божите служители.

Не това е важното, църквата да се оправя както знае. По-тъжна беше неспособността на хилавата ни държавност, жалко подобие на могъща средновековна империя, да сътворява периодично достоен начин за почитане на саможертвата на батачани. Жалката ни политическа класа побърза, а тя е винаги готова, да се примъкне към честване, което подмени историческата истина и омаловажи подвига на батачани, които се вдигнаха на бунт, защото са българи. В дните на Априлското въстанието, ние, българите, израснахме само в няколко дни до народ герой, за който никаква саможертва не е прекалено голяма по пътя към свободата. По думите на Ф. Достоевски "баташкото клане не представи само българската трагедия пред света, но откри, че съществува български народ". Какво ти тук християнство.
309
37455
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
309
 Видими 
06 Април 2011 20:47
Според резултатите от антропологичното изследване избитите батачани в голямата си част са в родствена връзка. И от писмените извори е известно, че в училището и църквата се укриват цели семейства и родове. Расовата характеристика на изкланите тук е съвършено идентична с расовата характеристика на днешното население на Батак и на околните селища при характерно отсъствие на монголоидни белези. Тъй като в средата на ХIХ в. в Батак идват известен брой македонски българи, то някои расови особености се дължат именно на този факт.


Сега македонците монголоиди ли са? Или са от марсианска раса?
06 Април 2011 20:56
"Българите мохамедани приели без възражения, но османската власт извършва светкавична ускорена мобилизация на всички мюсюлмани за военни действия срещу въстаниците. Това, изглежда, обрича въстанието в Батак, нито един християнин от смесените села не успява да се придвижи към градеца. Отрядите с башибозук набъбват бързо с прииждащи отвсякъде - и от близо, и от далеч."
***
Е, сега каква стана тя - уж башибозука нямаше нищо общо с османската власт, чийто единствен проблем бил как да пази раята от башибозука пък то се оказа точно обратното. Нищо, вие бъдете политкоректни днес, пък онези кланите вчера - на кой му пука. Нали сте българи... пък и това си е сал един възродителен мит!

06 Април 2011 20:59
Нямало е Баташко клане, бе.Просто е било неразбирателство между "присъстващите"османци, и коренното население.Даже трябва да сме "благодарни", че са изпоклали само около Батак.Ами ако бяха решили да изколят цяла България?Кой сега щеше да плаща евро+, беля-НЕ+, и разни такива изеднически проекти?
06 Април 2011 21:00
"Повечето от жителите на Батак погинаха по най-варварски начин . . . Чорбаджи Трендафил [Керелов] набодоха жив на кол, обиколиха го с вършини и го запалиха. Трудните жени пробождаха, разпаряха ги, та вадеха децата от утробите им, набождаха ги на ножовете си и се разхождаха с тях. Училището изгориха с 200 деца и жени, които се бяха скрили там. Други къщи, дето се бяха скрили по 20-30 жени, ги изгориха заедно с тях . . ."

Ю. Скайлер, генерален консул при американското посолство в Цариград, в. "Лондон газет", 7 (19) септември 1876 г.
***
Четейки написаното за сетен път се убеждавам, че това не е било робство, а просто присъствие.
06 Април 2011 21:01
Гео - маркирах същия текст, изпреварил си ме -
Странни твърдения!
------------------------
Блогът на Генек
06 Април 2011 21:13
не клане, а нещастен случай - инцидент настъпил, когато група мирни граждани се опитали да възстановят реда и законността в една забунтувала се махала.
06 Април 2011 21:17
Смятам, че не е редно да се гъбаркате със загиналите в баташкото клане.Това с присъствието си го заврете на известното място.ЕНТЕР вместо амин.
06 Април 2011 21:35
Възпоминания от Батак

(разказ от едно дете)

От Батак съм, чичо. Знаеш ли Батак?
Хе, там зад горите... много е далече,
нямам татко, майка: ази съм сирак,
и треперя малко, зима дойде вече.

Ти Батак не си чул, а аз съм оттам:
помня го клането и страшното време.
Бяхме девет братя, а останах сам.
Ако ти разкажа, страх ще те съземе.

Като ги изклаха, чичо, аз видях...
С топор ги сечеха, ей тъй... на дръвника;
а пък ази плачех, па ме беше страх.
Само бачо Пеню с голям глас извика...

И издъхна бачо... А един хайдук
баба ми закла я под вехтата стряха
и кръвта потече из наший капчук...
А ази бях малък и мен не заклаха.

Татко ми излезе из къщи тогаз
с брадвата в ръцете и нещо продума...
Но те бяха много: пушнаха завчас
и той падна възнак, уби го куршума.

А мама изскочи, откъде; не знам,
и над татка фана да вика, да плаче...
Но нея скълцаха с един нож голям,
затова съм, чичо, аз сега сираче.

А бе много страшно там да бъдеш ти.
Не знам що не щяха и мен да заколат
:но плевнята пламна и взе да пращи,
и страшно мучеха кравата и волът.

Тогава побягнах плачешком навън.
Но после, когато страшното замина -
казаха, че в оня големи огън
изгорял и вуйчо, и дядо, и стрина.

И черквата наша, чичо, изгоря,
и школото пламна, и девойки двесте
станаха на въглен - някой ги запря...
Та и много още дяца и невести

А кака и леля, и други жени
мъчиха ги два дни, та па ги затриха.
Още слушам, чичо, как пискат они!
и детенца много на маждрак набиха.

Всичкий свят затриха! Как не бе ги грях?
Само дядо Ангел оживя, сюрмаха.
Той пари с котела сбираше за тях;
но поп Трендафила с гвоздеи коваха!

И уж беше страшно, пък не бе ме страх,
аз треперех само, но не плачех веки.
Мен и други дяца отведоха с тях
и гъжви съдрани увиха на всеки.

Във помашко село, не знам кое бе,
мене ме запряха нейде под земята.
Аз из дупка гледах синьото небе
и всеки ден плачех за мама, за тата.

По-добре умирвах, но не ставах турка!
Като ни пуснаха, пак в Батак живях...
Подир две години посрещнахме Гурка!

Тогаз лошо време и за тях наста:
клахме ги и ние, както те ни клаха;
но нашето село, чичо, запустя,
и татко, и мама веки не станаха.

Ти, чичо, не си чул заради Батак?
А аз съм оттамо... много е далече...
Два дни тук гладувам, щото съм сирак,
и треперя малко: зима дойде вече.

Пловдив, 1881г
Иван Вазов
------------------------------- ------------------------------- --------------


06 Април 2011 21:47
Съвременната журналистика би описала събитията като "етнически сблъсъци".
06 Април 2011 22:12
не е само журналистиката, а също и официалната позиция на турската държава в опита си да възстанови сферата си на вляние на балканите. културната война е също толкова важна като истинската - римляните изгарят, изравняват, изорават и посоляват картаген, а после построяват свой град на негово място. примери и от нашата история. най-лошото е, че в момента единствения противовес е кресливия палячо, който нанася повече вреда отколкото полза... изобщо време е за твърдо гориво...
06 Април 2011 22:54
Юджийн Скайлър:"Аз посетих Батак на 1-ви август. Влизайки в селото, минах покрай една дупка на хълма, в която преброих повече от 100 черепа, които явно са били отрязани със остър инструмент. От малкия им размер и кичурите коса, прилепваща все още към тях, заключих, че без съмнение те бяха на жени. Кучетата, които бяха много на брой и гризяха костите, избягаха при моето идване. По-нататък полето беше пълно с черепи и скелети...Тук са погинали над 5000 души, голяма част от тях жени и деца и костите им, които са под развалините, и разлагащото се месо отравят въздуха...Тук беше едно училище, в което двеста жени и деца, потърсили убежище вътре, били изгорени живи. Тук видях и църквата и църковния двор, където още можеха да се видят около хиляда полуизгнили тела, които запълваха заградения двор и образуваха куп, висок няколко фута, където между камъните, които напразно са били нахвърляни отгоре, за да ги прикрият, се виждаха ръце, крака и глави, които тровеха въздуха със своята смрад. "
06 Април 2011 23:12
само тотално сбъркана религия може да извърши това.
06 Април 2011 23:14
Писма от ада: Батак - Долината на смъртта и хората без сълзи: "Но нека ви разкажа какво видяхме в Батак:Въпреки че нивите бяха узрели и презрели, въпреки че на много места пълните класове бяха прекършили стъбла и сега лежеха на земята, нямаше никакъв признак от жътвари, които да правят опит да ги спасят. Нивите бяха опустели, както и малката долина. Реколтата гниеше в земята. След един час път ние се приближихме до градчето...От седлото аз не забелязвах нищо особено, докато моят кон не се запъна. Погледнах надолу и видях, че е стъпил върху човешки череп, отчасти скрит в тревата.Няколко крачки по-нататък имаше друг череп, а до него част от скелет — също така бял и изсъхнал. Колкото се изкачвахме по-нагоре, толкова повече намирахме кости, скелети и черепи...изведнъж дръпнахме юзди с възклицание на ужас: точно пред нас, почти под краката на конете ни, се показваше картина, от която изтръпнахме. Грамада от черепи, смесени с кости от всички части на човешкото тяло, скелети, почти цели, скапани дрехи, човешка коса и изгнило месо, събрано на мръсна купчина, около която тревата растеше обилно...Ние погледнахме наоколо. Земята беше постлана с кости по всяко направление, където кучетата ги бяха замъкнали, за да ги глождат на спокойствие. Градчето лежеше на разстояние от стотина ярда по-долу от нас. Гледано от нашето място, то напомняше нещо сходно с развалините на Херкулан или Помпей...От седлото на коня аз преброих над сто черепа, без да включвам тези, скрити под другите кости на страхотната грамада, нито тези, разпилени надалеч и нашироко из нивите. Почти всички черепи бяха отделени от останалата част на костите, почти всички скелети бяха без глави. Тези жени до една са били обезглавени. Ние се спуснахме към града...Батак е бил селище от деветстотин къщи и с около 8000 или 9000 жители..Един ефенди твърди в своя доклад, че имало всичко на всичко само 1400 жители в Батак. По-голяма безсрамна лъжа от тази никога не е била изричана дори от турчин...
Аз мисля, че хората в Англия и изобщо в Европа имат доста погрешна представа за българите. Винаги чувах да се говори за тях като за обикновени диваци, които не били по-цивилизовани от американските индианци. Трябва да си призная, че самият аз, и то не много отдавна, не бях далеч от поддържане на същото мнение. Аз бях учуден и вярвам, че повечето от моите читатели ще се учудят, когато научих, че почти няма българско село без училище. Тези училища там, където не са изгорени от турците, са в цъфтящо състояние. Те се издържат посредством доброволен данък, с който българите се самооблагат не само без да бъдат принудени от правителството, но и напук на всички спънки, създавани от корумпираните турски власти. Образованието, което се дава в тях, е безплатно и всички — бедни и богати — се ползуват от него. Няма българско дете, което да не знае да чете и пише.
На мястото, където слязохме по главната улица на селището, насъбралите се около нас хора ни показаха край пътя купчина от пепел. В нея можеха да се различат голям брой калцинирани кости. Тая купчина от изгорени убити тела показва, че турците са правели празни и неуспешни опити да изгарят труповете.
Малко по-нататък стигнахме до предмет, който ни изпълни с ужас и жалост. Това бе скелетът на младо момиче, не повече от петнадесетгодишно, захвърлено в хендека край пътя и отчасти покрито с отломките на разрушена стена. То беше все още облечено в женска риза. Глезените — обути с чорапи без стъпала, но малките крака, от които обувките са били смъкнати, бяха голи и поради това, че месото беше изсъхнало, наместо да се разложи, изглеждаха съвършени. На черепа имаше дълбока рана. Богата кестенява коса, дълга почти ярд, висеше все още повлечена в праха. Трябва да се отбележи, че всички скелети на жени, намерени тук, са облечени само в женски ризи. Това нещастно дете очевидно е било съблечено по риза, за да бъде претърсено за пари и скъпоценности или от чиста бруталност, след това изнасилено и убито. От другата страна на пътя имаше два скелета на деца. Те лежаха едно до друго, отчасти покрити с камъни и с ужасяващи удари на сабя по техните малки черепи. Броят на децата, убити в тези кланета, е повече от огромен. Те са били често набождани на байонети...С приближаването към центъра на града костите, скелетите и черепите ставаха все по-многобройни. Няма къща, под чиито развалини да не сме открили човешки останки. Улиците покрай тях бяха също така покрити с кости...Сега вече се приближавахме към черквата и училището. Земята тук е покрита със скелети, по които висят парцали от дрехи и парчета изгнило месо...Всичко започва да става ужасно. Училището е от едната страна на пътя, черквата — от другата. Ако се съди по останалите стърчащи стени, училището е било обширна хубава сграда, годна да приеме двеста или триста деца. Под камъните и боклука, които покриват пода на височина от няколко фута, лежат костите и пепелта на 200 жени и деца, живи изгорели между тези четири стени. Точно край училищната сграда има широка, недълбока яма. Две седмици след клането в нея били погребани сто тела...Черквата не беше много широка, заобиколена от ниска каменна стена, затваряща малък черковен двор, около петдесет ярда широк и седемдесет и пет ярда дълъг.Видяхме, че мястото е затрупано с камъни и боклук на височина от пет до шест фута по-високо от нивото на улицата, и след инспекция открихме, че това, което ни се стори маса от камъни и боклук под нас, е в действителност огромна грамада от човешки трупове, покрити отгоре с тънка наслойка от камъни. Целият черковен двор е изпълнен с тях на дълбочина от три до четири фута и ужасната миризма идва именно оттам...Казаха ни, че тук, само в този малък черковен двор, лежат три хиляди души и ние можем добре да го повярваме...Малки къдрави главици се показваха там, в разкапващата се маса, смазани под тежките камъни; малко краче, дълго колкото пръст, на което месото, преди да има време да се разложи, бе силно изсъхнало от ужасната горещина; малки бебешки ръчички, протегнати, сякаш молеха за помощ; бебета, които са умрели учудени от яркия блясък на сабята и червените ръце на свирепооките мъже, които са я размахвали; деца, които са умрели сред писъци от уплаха и ужас; млади момичета, погинали в плач, ридания и молби за милост; майки, умрели в усилие да заслонят със слабите си тела своите малки дечица. . . Всички те лежат тук заедно, разпадащи се в една ужасна маса. Сеге те са млъкнали завинаги. Няма сълзи, нито викове, нито писъци от ужас, нито молби за милост. Житото изгнива по нивите, а жътварите гният тук — в черковния двор.Погледнахме вътре в черквата, почерняла от изгарянето на дървените резби, но все още запазена, без особени повреди. ..Това, което видяхме вътре, е ужасяващо до безумие дори за мигновения поглед. Безброй тела, изгорени и овъглени, почернели тленни останки гниеха и изпълваха до половина самата черква, чиито ниски и мрачни арки изглеждаха още по-снизени и по-тъмни...Никога не съм могъл да си въобразя неща, ужасяващи до такава степен. Върнахме се обратно, отровени и убити, с виене на свят, доволни да излезем отново на улицата и да напуснем страшния дом на чумата. Обходихме селището и видяхме същите зверства стотици и стотици пъти. Навсякъде — скелети на мъже заедно с дрехите и плътта по тях да гният в безпорядък; черепи на жени с коси, провлечени в праха; кости на деца и бебета. Тук ни показват къща, в която двадесет души са били изгорени; там — друга, в която дузина девойки се прикрили, били открити и до една изклани, както предостатъчно го удостоверят техните кости. Навсякъде — ужаси след ужаси...Ние попитахме за историята на черепите и костите, които видяхме горе на хълма при нашето пристигане в градчето, там, където кучетата лаяха по нас. Казаха ни, че това са костите на около 200 млади момичета, отначало пленени и специално запазени за съдба, по-лоша от смъртта. Те били на разположение на своите поробители в продължение на няколко дни — изгарянето и ограбването на града не е могло да бъде извършено за един ден — и през цялото това време до последния ден те са били подлагани на всичко възможно, което горките, безпомощни и треперещи момичета са могли да изживеят в ръцете на брутални диваци. Когато градът бил ограбен и опожарен и всички техни близки изклани, тези нещастни млади създания, чиито най-големи грехове би трябвало да им осигурят спасение, чиито най-долни унижения би трябвало да им осигурят покровителство, са били откарани посред бял ден на хълма, под усмихващия се небесен свод, и там безмилостно обезглавени и захвърлени да гният на грамада."
07 Април 2011 00:08







Вечна им памет и покой на душите им!
07 Април 2011 00:22
07 Април 2011 00:40
Запалете по една свещ за Макгахан. Американеца е Лексингтън, Охайо, журналист и достоен човек от епохата преди реалната политика да почне да диктува, кое как да се описва.
07 Април 2011 00:44
4efko - гъбаркам се с жертвите, казваш. ***

Редактирано от - sybil на 07/4/2011 г/ 09:42:06

07 Април 2011 00:56
Николай, да, вечна му памет на американеца.
И на кардинал Нюмън. И на Уилям Гладстоун.
07 Април 2011 01:48
17 май - Ден на почит на жертвите от турския геноцид !!!
07 Април 2011 02:17
гьол, благодаря за дописката на Скайлер! не знам как до сега не съм чел тези неща... а би трябвало да ги има в читанките и учебниците по история. Поклон!
07 Април 2011 04:09
Това беха последните мъжествени българи и заслужават да бъдат признати като светци.Девиза на гьотверените до ден днешен е преклонена глава сабя не я сече.Може да имат бугарски имена и гражданство но това не са българи за историята в момента.
07 Април 2011 04:38
"само тотално сбъркана религия може да извърши това."

Редактирано от - anacephal на 07/4/2011 г/ 04:39:53

07 Април 2011 07:43
Виктор Юго пише в защита на сърбите и дори бърка името на Батак, като го нарича Балак.
http://amitie-franco-serbe.blog 4ever.com/blog/lire-article-323 230-1308610-plaidoyer_de_victor _hugo____pour_la_serbie_.html
Наистина Българите възникват на картата в този момент, но това е доста мъчителен и противоречив процес, освен това малбко по-късно, през 1878, същото европейско съчувствие се надига къмв 200 000 те прогонени от домовете им турци.
Не основавайте националната си идентичност върху мъки и унижения, обидно е!
07 Април 2011 08:31
Zuckersusser,
Виктор Юго сигурно не е мал предвид Батак, а остров Бали!
Турците отново напират към Европа и ако европейците не са нащрек, може да се получи Евробатак в буквалния и в преносния смисъл!
Според мен това е посланието на светците от Батак!
07 Април 2011 08:39
И за да не бъда голословен идете в Кърджалийско и поискайте да си купите хляб на български! Да видим какво ще ви кажат!
07 Април 2011 09:05
Как ги няма потурнаците тука, не знам?За тях, това клане го няма.Както и клането на милион арменци , де.Сал един Бай Хасан отвреме навреме намира сили и прекланя глава.
07 Април 2011 09:12
палачите са били българомохамедани.
07 Април 2011 09:21
Аз бих ги нарекъл-мохамедани само.Кой българин би сторил подобно клане?
07 Април 2011 09:44
Абе къде е бай Асан, видният помак във форума, да обясни некои въпроси...?
1. Как става така, че българи избиват зверски други българи само защото са си сменили вярата? От къде идва това озверение и настървена жестокост да се унищожават жени, деца, неродени...?
2.Какво става в душата на човек, който от християнин става мюсюлманин- какво започва да мисли за себе си , за принадлежността си към рода, за кръвните си братя, останали християни...?
3. Защо на приелите исляма народът казва "потурчени" и дали това е само формално разграничение или има много по-дълбок смисъл на многоаспектно разделение ?
4.Какво кара НЯКОИ помаци да престанат да се възприемат като българи, макар и да не се самоопределят като принадлежащи към друг етнос..? Това не е ли вид шизофренно пропадане от типа " не съм вече българин, ама не знам и какъв съм"?

Хасане...?
07 Април 2011 09:46
майор газдов например
07 Април 2011 10:01
Господин Петрински когато историк пише за исторически събития , историкът трябва да бъде
безпристрастен и в случая не ми стана ясно от Вашата статия дали по време на тези събития има нападнати турски села от бунтовници, масови убийства на турци и не са ли следващите събития отмъщение на башибозуците за стореното от бунтовниците.
Истинските подбутители на бунта са руските агенти-то целта е да се накара Османското правителство да вземе строги мерки, кланетата да вазбудят Европа , за да може Русия да се домогне до нови територийи, т.е обслужваха руски интереси .
Винаги по време на такива събития имало много кръв , иначе защо един писател по късно ще каже-Клаха народа , както турчин не го е клал-
Пишете , че имало комисия по анализа на антропологическите особености на черепите в Батак а в тази комисия дали имало чуждестрани антрополози, доколкото разбрах нямало.
Цитирате , че от 9000 населението на Батак , за няколко дена намалява на 3 000, питам сериозно като историк вярвате ли в това?
07 Април 2011 10:03
Югославските войни не показаха ли ясно, че не само мюсюлмани вършат такива престъпления. Дали един мюсюлманин може да бъде българин наистина е сложен въпрос, но аз лично съм склонен да приема, че е по-важно мюсюлманите да свържат своята лична съдба със съдбата на държавата България, а не да стават българи в смисъл на християни. Защото това води до ново и още по-опасно разделение на българи и небългари.
Историята е история, но трябва да си дадем сметка, че живеем на една земя.
Кантонизацията на Босна е ужасен пример какво се случва когато хората възприемат разделението, от което имат интерес много политици, на които то дава власт над избирателите им.
07 Април 2011 10:04
Замина Шекер, върна се Цукер.
07 Април 2011 10:07
няма по-долно и подло същество от българския потурнак

________________________________ _______________________________
Once the government socializes losses, it will soon socialize profits. If we lose our ability to fail, we will soon lose our ability to succeed. If we bail out risky behavior, we will soon see even riskier behavior.
07 Април 2011 10:13
"османското правителство да вземе строги мерки, кланетата да вазбудят Европа , за да може Русия да се домогне до нови територийи"
Ако строгите мерки на османското правителство са кланета, можем само да гадаем какво са разбирали под жестоки мерки. Между другото, какво е това "територийи?
07 Април 2011 10:21
.
07 Април 2011 10:28
Когато се обади някой пантюркист разбирам, че Яаген е прав и пантюркистите са си нагли цигани.
07 Април 2011 10:32
Всъщност колко точно са жертвите в Батак?
Срещал съм числа от 1500 до 7000!
07 Април 2011 11:09
Българите мохамедани приели без възражения, но османската власт извършва светкавична ускорена мобилизация на всички мюсюлмани за военни действия срещу въстаниците. Това, изглежда, обрича въстанието в Батак, нито един християнин от смесените села не успява да се придвижи към градеца. Отрядите с башибозук набъбват бързо с прииждащи отвсякъде - и от близо, и от далеч.
....
В това време османската власт завършва подготовката за превземането на Батак. Начело на отрядите от башибозук са поставени запасни офицери. Пристигат и части от редовна турска войска. Съдбата на градеца е вече решена.


Аман от инсунации.

Макгахан:
"Що се отнася до българското въстание, имало е слаби опитвания в две—три села, но не в Батак, и излиза, че тука не е бил убит нито един турчин. Даже правителството не твърди нито едното, нито другото. Когато Ахмед-ага, който направил клането, се появил със своите башибозуци и поискал да му предадат оръжието си, жителте на Батак не се отказали от това, а само заявили, че ще дадат оръжието си на редовните войски или на каймакамина Татар-Пазарджишки. Но Ахмед-ага стоял на своето и след дълги колебания и продължителни преговори батакчани се покорили, но не трябва да предполагаме, че нахождащото се у тях оръжие е било приготвено ва въстание — то просто било от обичайните принадлежности иа всеки турчин или християнин. "

Скайлър:
"Батак, едно голямо село, разположено в планината на около 30 мили южно от Пазарджик, бе разрушен от башибозуците на Ахмед ага от Барутина, или както понякога го наричат Доспат (Доспат балкан.) Чух, че бил изпратен там по заповед на Меджлиса на Пазарджик, но нямах възможност да се убедя, в истинността на това твърдение. Няколко башибозука са били видени около града в течение на три дни, когато накрая, на Гергьовден(5 май), когато хората били на черква, Ахмед ага се явил пред селото. След като жителите се консултирали кратко, си отишли вкъщи и останали по домовете си, приготвяйки оръжието си за да се защитават. След това изпратили хора при турците, за да разберат какво иска Ахмед ага. Първите двама пратеници били убити. Ахмед ага заповядал жителите да изпратят първенеца на селото, за да преговарят. Никой нямал желание да отиде, но накрая Вранко, един от чорбаджиите, или знатните люде, пожелал да отиде като претеник, след като нямало други желаещи. Той излязъл , придружен от съпругата си София-тя бе един от свидетелите, които се явиха пред мене- от трите си деца и още един чорбаджия, Трендафил, със своя син. Ахмед ага им припомнил, че бил естественият защитник на Батак, тъй като изглежда няколко генерации наред, той и неговите предшественици претендирали за нещо като протекторат над този населен район. Той им казал да имат доверие в него и да му предадат оръжието си, като тържествено се заклел, че никой не ще пострада и дори косъм от главите им не ще падне. Трендафил и синът му останали, като заложници, докато останалите се върнали в селото и оръжието било изпратено, натоварено в три каруци. Тогава било уредено башибозуците да бъдат разпределени по къщите в селото. По същото време Трендафил и Вранко били задържани, като заложници, докато завърши разпределянето по къщите. Докато жената на Вранко приготвяла обяд за Ахмед ага, който щял да остане в тяхната къща, дошли башибозуци, които започнали да я измъчват, за да получат пари. След като изтърпяла различни мъчения, тя припаднала и останала в това положение известно време, като малкото й дете било изтръгнато от ръцете й и хвърлено в обора. Дошли други бащибозуци, които я вдигнали, дърпайки я за косата, и тя им дала 460 пиастра-всикото, което имала. Башибозуците обаче мислели, че тя имала повече, съблекли я и намерили часовника на мъжа й. Тя искала да я убият, но те й върнали горните дрехи, взели я със себе си и я държали три дни. Междувременно след като взели, каквито пари и ценности могли от селяните, башибозуците събрали много от най-хубавите момичета и ги завели на един хълм вън от селото, където били запазени за задоволяване страстите на главорезите. Тогава започнало безогледно клане. Жени, момичета и деца били избивани в къщите и по улиците, докато много мъже били закарани на дръвниците и били обезглавени със саби. Много малко успели да убегнат от кордона на болшинството от жителите би убити в условия на огромно варварство. Съпругата на Вранко намерила труповете на своя мъж и на сина на Трендафил с отрязани глави. Селският първенец Трандафил е бил набучен жив на кол и опечен. Бременни жени били разпаряни и техните неродени деца са били изваждани на байонетите на башибозуците. Училището било изгорено с двеста жени и деца в него. Други къщи, в които 20, 30 или дори 40 жени са се били затворили, са били изгорени заедно с тях. Останолата част от селяните потърсили убежище в църквата и черковния двор, но бащшбозуците се прекачили през през висока ограда и всички селяни от черковния двор са били убити. За да бъдат запалени дървените части вътре в черквата, били използвани газ, слама и факли, а сабите и пушките свършили останалото. Младите момичета, които преди това били изкарани вън от селото били всичките изнасилени и след това обезглавени. Аз посетих Батак на 1ви август. Влизайки в селото, минах покрай една дупка на хълма, в която преброих повече от 100 черепа, които явно са били отрязани със остър инструмент. От малкия им размер и кичурите коса, прилепваща все още към тях, заключих, че без съмнение те бяха на жени. Кучетата, които бяха много на брой и гризяха костите, избягаха при моето идване. По нататък полето беше пълно с черепи и скелети."

Редактирано от - бонго-бонго на 07/4/2011 г/ 11:14:32

07 Април 2011 11:14
america1332002: "палачите са били българомохамедани."

Султанът, неговите съветници, великият везир и главният мюфтия на практика са взели решение да се изгаврят с българите като пратят срещу мирното християнско население не редовна армия, а обикновени хора-българомохамедани.
Тази коварна тактика на султана имала и за цел да прикрие пред Европа истинското лице на османо-турската държава. (Те много добре са знаели, че Европа ги наблюдава.)
Въпросът не е какви са били по етнос палачите, защото лош етнос няма и палачи има сред всеки етнос. Етносът не определя морала на хората.
Въпросът е по чия заповед са действали палачите, така добре организирани, мотивирани и снабдени с оръжие? - по заповед и с одобрението на султана.
Въпросът е и каква е била и тяхната (на палачите) мотивация? - религиозна принадлежност (ислям).

***
Батак - свидетелство на турски сановник
* Ismail Kemal bey Vlora “MEMORIE” a cura di Nermin Falaschi Ed. Noi Publicisti Roma 1978.

Из спомените на Исмаил Кемал бей Влора, висш османски сановник по онова време:
Натиснете тук


Според турското свидетелство отговорността е на правителството и на престъпната небрежност на турското правителство.
Много ясно, че турски източник публично няма да твърди, че избиването на мирно българско християнско население от българи мохамедани не е само престъпна небрежност на турското правителство, но е извършено и по заповед на правителството.
07 Април 2011 11:28
Сгугню:
"Всъщност колко точно са жертвите в Батак?
Срещал съм числа от 1500 до 7000!"

Според цитирания по-горе турски източник Исмаил Кемал бей Влора:
"броят на жертвите, не надхвърля много повече от шест хиляди".
Естествено, че няма да признае реалния брой на жертвите.

Редактирано от - потребител,07 на 07/4/2011 г/ 11:35:46

07 Април 2011 11:31
Исмаил Бей говори за всички жертви, не само за онези в Батак.
07 Април 2011 11:52
"Видях костите им, някои още с парчета месо по тях - натрупани в една низина, където ги глождеха кучетата. Нито една къща не беше останала цяла в тази прекрасна долина. Тук са погинали над 5 хиляди души. Разпилени човешки кости, черепи, ребра, глави на момичета - все още украсени с плитки от дълги коси"

Така започва разказите си за видяното няколко месеца след клането американецът Юджийн Скайлър.

Натиснете тук
07 Април 2011 11:58
по чия заповед са действали палачите, така добре организирани, мотивирани и снабдени с оръжие? - по заповед и с одобрението на султана.


при разследванията след въстанието Одринският валия твърди, че няколко пъти пращал настойчиви депеши до Истанбул за незабавното изпращане на редовна войска, но такава все не идвала...
07 Април 2011 12:05
но такава все не идвала

Ми редовна войска не идвала, щото турското правителство тогава е имало друг план (както писах по-горе) за потушаване на въстанието и за избиването на мирното население.
Те са знаели, че са наблюдавани от Европа и са внимавали какви доказателства оставя след себе си редовната турска армия.
07 Април 2011 12:29
Същото ни чака , когато циганите достигнат критична маса, не се заблуждавайте!
Вечна Памет на загиналите !
07 Април 2011 12:32
Кой е тоя Макгахан - един недурасъл вестникар женен за рускиня.
Кой е Джъстин Маккарти – Професор по История. И какво пише в “Смърт и изгнание“ – с Факти и Доказателства за избитите 10 милиона Турци на Балканите в периода от 1821 до 1922 г.
Страшен е туй Турският Ген, колкото повече го мачкаш по вече набъбва и се размножава.
През Турско българите раждаха и отглеждаха по 5-6 деца. Имаха сили за възстания. А сега немогат и едно дете да отгледат, нямат сили да спретнат една малка стачка или протест.
07 Април 2011 12:44
зоофилията води до умствена дегенерация

________________________________ _______________________________
Once the government socializes losses, it will soon socialize profits. If we lose our ability to fail, we will soon lose our ability to succeed. If we bail out risky behavior, we will soon see even riskier behavior.
07 Април 2011 12:47
В това време османската власт завършва подготовката за превземането на Батак. Начело на отрядите от башибозук са поставени запасни офицери. Пристигат и части от редовна турска войска. Съдбата на градеца е вече решена.


Точно!
Стратегия на османо-турското правителство:
Изпълнителите- отряди башибозук и части от редовна турска войска.
Командирите- запасни офицери!!!
07 Април 2011 12:57
"Кой е тоя Макгахан - един недурасъл вестникар женен за рускиня."

Женен за рускиня, а? Голям грях в твоите очи. Че и недУрасъл.
Кьопекоолу кьопек!
... Има непоказани мнения ...
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД