:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,694,215
Активни 769
Страници 5,145
За един ден 1,302,066
ОБРАТНИ РАЗПИСКИ

Монументални девиации

Прясно боядисаният паметник на съветската армия в София облетя света и предизвика усмивки и гримаси. Дали да потупаме по рамото твореца с боята, дали да го бием на площада, дали най-после се освобождаваме от съветско иго, или сме предатели с къса памет - мнения забушуваха в пространството.

Този кипеж не ме учудва. Паметниците са знаци, наситени с толкова политическа символика, че също воюват. От техния метал и гранит лесно се палят искри в по-възпламенителните глави. Те са изключително значими недвижими фактори на пропагандата, стожери на статуквото, своеобразни "печати" за историческата истина от последна инстанция. Важни са, разбира се, с това, че присъстват като част от всичко край нас - край тях мами бутат колички, скейтъри си разнасят атрибутите, влюбени се натискат с мераците си, дядовци почукват с бастуните си и т.н. Но особено се изпълват със съдържание в тържествени и ритуални моменти. Тогава общественото внимание се заостря и паметниците заемат свой незрим, но категоричен фундамент в индивидуалните съзнания. Като нещо, което е осветено от времето; като ценност, която предхожда, но и надживява личността. Като материализация на духа и видимо измерение на сакралното.

Те не са шеги, тези неща, а са нация, история, религия, култура и много, много политика. Без трезв поглед зидането на статуи може да стане маниакално, самоунищожително занимание - пример са Великденските острови.

Затова е важна ролята на авторитетите, които решават издигането на какъвто и да било монумент. Първо, с тази работа не следва да се бърза - никога. Второ, да е по възможност на фигури и ценности,



които са обществено непререкаеми,



бутат към обединение, не към разделение. И към добро, усмивка и толерантност - не към агресия и шовинизъм.

Тези съвети ги отправям към родните власти, но бих ги отправил много по-настойчиво към тези, които няма как да ме чуят - властите на големите нации с могъщи националистически обременености. При тях е по-трудно, отколкото при нас, по-податливи са на автохипноза и опиване от собственото величие. Както и да е, ние също правим глупости, но главно от натегачество. Не знам дали помните как в София се беше измъдрил и паметник на другаря Леонид Брежнев. Вярно - скромен, вярно - бюст, но бронз все пак. Хем му го бяхме вдигнали приживе срещу Университета. Един приятел, инженер озеленител, се грижеше всяка божа сутрин бюстът на четирижди героя на Съветския съюз да се мие с маркуч, та да е красив пред взорите на столичани.

Имали сме и паметник на Сталин, също вдигнат приживе на Вожда, също в Борисовата градина. Разговарях със стар български анархист - Георги Константинов. Той разказа, че провели акция срещу този паметник, турили му взрив още през петдесетте години. Заловили завераджиите, разбира се, и ги осъдили на по 20 години строг тъмничен. "Щеше да е на смърт, но точно тогава Сталин умря и скоро разобличиха култа към личността, та отървах кожата" - смята тоз последовател на Бакунин и Шейтанов.

Вярвам му - в онези времена се е пипало по-безмилостно. Не е, както пишат днес глупости западните медии по повод боядисването на съветската армия в палави тонове: "Преди 20 години щяха да ви застрелят, ако застанете прекалено близо до паметника на съветската армия в София - България"(dailymail.co.uk.). (Изобщо там репортерите си умират да смятат, че тука никой не се е усмихвал по ония времена, не е рисувал друго освен другаря Живков, не е работил друга работа освен доносничество за Службите и не е мислел нищо, освен какъв рай е Там и какъв ад е Тук. Също интересна пропагандна дебилност.)

Преди две-три години бях в Кобленц, знаково място за немците - особено там, където се сливат Мозел и Рейн. Домакините ни отведоха на посещение при могъщия монумент на кайзер Вилхелм, който се възвишава на кон над околността. Някои от присъстващите немци се държаха леко странно, като на таен празник, с блеснали взори и сякаш долавящи свой вътрешен химн. Това ми направи впечатление. Гордост видях, национална гордост. Няма лошо, ако не прехвърля мерките. Паметникът на кайзера бил вдигнат с народни пари през XIX век. Малко преди края на Втората световна обаче, през март 1945-а,



американци изстреляли към горделивия Вилхелм снаряд



и го повредили. После конната статуя рухнала и била претопена. Смята се, че стрелбата станала нарочно, по заповед на Айзенхауер, който искал да унищожи този национален символ. Както и да е - след Обединението на Германия паметникът е наново вдигнат с парите на един скулптор.

Да ви кажа ли моето мнение? Паметникът на Вилхелм е хубав. Все пак обичам по-скромни паметници, не на армии и военачалници. А на такива като Швейк, като пловдивския зевзек Мильо... Смятам все пак, че армията на СССР разгроми по-перфиден и антихуманен режим от този, който бранеше самата тя. Дори убеденият антикомунист Йосиф Бродски е посветил свое стихотворение на маршал Жуков, военачалника на тази армия. Пък русофилството и русофобството ме дразнят еднакво.

Та заслужава ли тази армия паметник у нас? Защо не. А това ли е мястото, на пъпа на София, в огромен ръст? Ако избирах аз, едва ли. Харесал си бих за тука нещо по-софийско - примерно Георги Софийски. Или нещо по-универсално - лично аз бих турил дори руснак - Лев Толстой. Който казва - собственият патриотизъм винаги е за сметка на някой друг.
132
5016
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
132
 Видими 
20 Юни 2011 20:30
Ей сега ще захвърчат демократични павета...Към задния ред!
И преди да залегна - смятам, че част от мислите са близки до моето виждане.
Между другото, Сталин умира на 5 март 1953 година, разобличаването ЗАПОЧВА през февруари 1956 година. Неуспешните атентатори са съдени три години ПОНЕ?
------------------------------- ---
Блогът на Генек

20 Юни 2011 21:03
Въпреки, че около този паметник съм отраснал, карал първото си триколесно колело и т.н. паметникът никога не ми е харесвал. Голям, страшен, малко по-висок, отколкото ми се струва за нужно, никга не бих посегнал на този, а и на всеки друг паметник. За разлика от совите, паметниците са точно това, което са, те поддържат паметта ни за събития и хората свързани с тях. И не винаги приятни асоциации.
20 Юни 2011 21:04
Авторът
Този път е намерил вярната тясна пътека между двете милитаризирани зони.
20 Юни 2011 21:23
Дали Червената армия е творила повече добро от Вермахта е спорен въпрос.
Зависи кой къде какво е творил и кой е спечелил.
На България Червенатая армния отне държавността, а тави на Вемрхта ни помогна да се обединим.

Този паметник е проклет.

Но ще остане, защото на дулото на шмайзерите е закачена табелата "Република България".
20 Юни 2011 21:39
не му е мястото насред центъра на софия. да се чуди непознат човек какви са тези селендурки българки с цървули и забрадки. българка облечена като волгодонска колхозница. нищо подобно. българките винаги са били елегантни, облечени и гримирани с вкус по всяко време, по последна дума на модата, по европеиски. какво търси в държава от европейския съюз този грозен каманак представящ българи и българки като бурлаки на волга. да си го вземат и да си го поставят в сибир да му се кланят пияните мужици и разните бляди.
мезду другото българи русофоби няма, има българи съветофоби. към царска русия която освобождава българия от колонилиазъм-вечна признателност, но към червената им армия-омерзение и забрава.
20 Юни 2011 21:40
Както казах вече в другата тема Натиснете тук целта на съвсем не неизвестния, след като се е типосал сред Warhol, Lichtenstein и Picasso, художник Banksy е скандалът и нашите, начело с Ръжди (язък му за скупторлъка) паднаха сами в предвидения капан. Нашият автор тук е извинен, за падането си в клопката, защото нито е скулптор, нито е политик, а и не скандал чрез него търси Banksy. Явно успешно си провежда плана на инсталацията въпросният инсталатор, щом той е сред големите, а даже Кристо не го виждаме там, да не говорим за онзи, чеха, с турската тоалетна. А и ето, вече трета статия занимаваща се с Banksy, в сия газета, любима нам, а и вероятно на поколения след нас.
20 Юни 2011 21:40
...Точно както на дулата на шмайзерите бе закачен надписът: Царство България!
20 Юни 2011 22:11
Е, ако си някой, който прочел само книга за Винету, да те водят за носа с такива работи си е разбираемо. Ама ти, скулптор, да не си чул за суперзвездите  в твоята област и да им даваш да те ползват като участник в инсталациите си, как да го разбираме? При това си се цанил министър на културата. Следващият път, бегом при Saatchi & Saatchi, където е готварницата за това кой да е и кой да не е,  за справка преди да правиш изявления. Белким покрай другото ги убедиш, че и твойто име трябва дв е наред с това на Banksy, Damien Hirst и Joan Miro. Не ми е спрял дъхът в очакване на подобна невъзможност, обаче.
20 Юни 2011 22:22
Та заслужава ли тази армия паметник у нас? Защо не.


"Ми що пък не" е аргументация на равнище разговор между блондинки.
20 Юни 2011 22:27
Статията не казва нищо. Отново - разберете хора: няма два лагера и две еднакво обективни позиции. Има хулиганите боядисали паметник в центъра на София и социопатите, които ги поддържат. Според тях Съветската армия е поробила България и следователно могат да цапат и пикаят върху един паметник в центъра на София. Те са една малка креслива част от обществото - но изпъкват защото самото общество е апатично, ... вече почти към всичко. Саможертвата на съветските войници срещу една безумна идеология, дето избиваше етноси в газови камери и беше набедила славяните за роби е нещо което заслужава преклонение. Това не го отричат нито немци, нито американци, нито който и да е. Немислимо е някой да посегне на съветските паметници в Западна Европа.
*
Така, че няма спор. А има маргинали, които бленуват за малко внимание. За съжаление ни излизат скъпо - преди няколко седмици видях графити то Ал. Невски - и то сигурно да е в крак с времето оти е посветена на чужда армия.

20 Юни 2011 23:13
Не са маргинали, @Yantar, а са суперзвездите на съвременното изкуство, както показах по-горе. Виж, ако суперзвездите наричаш маргинали, то е друг въпрос, но терминологично е сбъркано.
20 Юни 2011 23:20
Хм...
Престъпление ли беше премахването на паметника на другаря Брежнев?
Там, наблизо...
20 Юни 2011 23:25
Браво!!!
Попарт -
(снимка: натиснете тук)
20 Юни 2011 23:27
Да го запазим!!!
20 Юни 2011 23:49
мен ме тревожи многото чуждици, които употребяват българските поети.също така късата ни колективна мисловност.нещата изпъкват много релефно, погледнати от чужбина.по германските тивита въртят филми за световната 2 война.в zeit пуснаха няколко статии за тая касапница.интересно е да се види как преразглеждат миналото си германците.как се раздялят със собствената си митологи.колко спокойно, възпитано и културно разговарят във форума на тази важна германска газета.нито един превод не се появи в бългрското пространство.а беше нужно, за да не папагалстваме на лягане и ставане безумни тъпанарщини, за да видим защо тия са били и ще бъдат водеща сила.сравнявайки нещата, не мога да се разделя, колкото и да ми мъчно, с мисълта, че ние изоставаме умствено от западния свят.паметникът(на бг език е монумент) като произведение на изкуството е кич.но би било добре да си го съхраним като символ на изкривената ни(на бг език е дивиация) мисловност.ако го взривим, и без туй сме късопаметни, съвсем ще забравим за тъпанарщините, които сме си сътворили.в едно съм сигурен, че ако утре над витоша се покаже жълто облаче, на другия ден софиянци ще се събудят жлътнали.ако пометем улиците си, ако си направим като хората плочниците на софия, ако си не хвърляме боклука от 10 етаж, тези символи , (альошата) , сами ще си намерят съответното място.експресиониста човъркна дълбоко в мозъчното ни тесто.заслужава да го почерпи човек.ако бъде заловен и наказан, ще серем на измислената си европейщина.
20 Юни 2011 23:54
Дълбок поклон пред всеки руски войник загинал в грандиозната мелачница на Втората световна война и съдействал за разгрома на хитлеризма.
Поклон!!!
За мен горното няма нищо общо с това! За мен то е един великолепен майтап с идеологиите - минали и настоящи!
И е ИЗКУСТВО!!!
20 Юни 2011 23:58
не му е мястото насред центъра на софия. да се чуди непознат човек какви са тези селендурки българки с цървули и забрадки. българка облечена като волгодонска колхозница. нищо подобно. българките винаги са били елегантни, облечени и гримирани с вкус по всяко време, по последна дума на модата, по европеиски.
20 Юни 2011 23:59
Странна работа,
моят син си караше триколката около паметника, когато беше на 3-4.
Днес идва и ми казва, знаеш ли, че боядисали Гама Пама (детската му интерпретация на големия паметник).
Той е на 18.
Добре де, питам го, ти какво мислиш по въпоса.
Получавам политическо коректното - забавно, интересно.
Обаче, остава нещо неизказано.
Не знам какво - не ме интересува ли е?
Не съм сигурен. Струва ми се, че му е малко мъчно. Дали е за детството.
21 Юни 2011 00:03
Статията е хубава и балансирана! Паметникът да се премести и запази в някой парк, по-далече от центъра, може и в Музея на тоталитарното изкуство. А в центъра - нещо българско. Хайде стига паметници на чужди армии.
21 Юни 2011 00:03
Нарича се "преекспониране"!
Да ви го разясня ли?
21 Юни 2011 00:07
Не са маргинали, @Yantar, а са суперзвездите на съвременното изкуство, както показах по-горе. Виж, ако суперзвездите наричаш маргинали, то е друг въпрос, но терминологично е сбъркано.
Има си нещо сбъркано, ама то май е нечие мислене. Ако утре някой американец реши да изрисува Линкълн мемориал-а като вълка от Ну Погоди, надали някой ще му ръкоплещи в страната. Това е разликата между цивилизационно израстнало общество, в което на социопатите не се обръща внимание, а на хулиганите им се търси сметка.
*
Сократ - Брежнев не го махна чичо Пенчо, щото нещо не го кефел, а държавата. Схващаш ли фундаменталната разлика?
21 Юни 2011 00:12
да се чуди непознат човек какви са тези селендурки българки с цървули и забрадки. българка облечена като волгодонска колхозница. нищо подобно. българките винаги са били елегантни, облечени и гримирани с вкус по всяко време, по последна дума на модата, по европеиски.
Нещо съм позабравил произведението "Една Българка"... та ми убегнали детайлите за елегантност, грим с вкус, изтънчена мода и излъчване на европейщина у героинята. Гиди лумпени.
21 Юни 2011 00:14
Yantar,
вземи гледай филма "Mr. Smith goes to Washington". Той е класика от памтивека, но хубав като всяка класика.
Примерът ти американци да направят попарт на Линкълн е неудачен, щото и той е американец. А и да не забравяме, че те си го гръмнаха. Просто примерът ти е неудачен.
21 Юни 2011 00:14
А в центъра - нещо българско. Хайде стига паметници на чужди армии.
Ал. Невски дето е посветен на чужда армия дека ще го местиме?
21 Юни 2011 00:16
И примерът ти с Александър Невски също е неудачен.
Запознай се защо е канонизиран за светец и през кое столетие е управлявал.
21 Юни 2011 00:20
Примерът ти американци да направят попарт на Линкълн е неудачен, щото и той е американец. А и да не забравяме, че те си го гръмнаха. Просто примерът ти е неудачен.
Неудачен е поради твоето невежество. Линкълн не е толкова почитан в южните щати. Линкълн води война против Конфедерацията противно на конституцията на САЩ, в която изрично пише, че всеки щат има право да се отдели. Фактът, че печели тази война му отределя ореола на обединител. Т.е. в Щатите има достатъчно маргинали да не считат паметника за техен и да искат да го осквернят... горе-долу същия случай като у нас (само дето техните аргументи са доста по-силни). Просто никой не би му хрумнала такава просташка постъпка.
21 Юни 2011 00:25
Ал. Невски дето е посветен на чужда армия дека ще го местиме?

Сравнението е неуместно. Онази армия няма нищо общо.
21 Юни 2011 00:25
Т.е. в Щатите има достатъчно маргинали да не считат паметника за техен и да искат да го осквернят...

В днешно време ли? Едва ли!!!
Държавата на Юга се нарича Конфедерация на робовладелските щати. За уточнение.
21 Юни 2011 00:25
И примерът ти с Александър Невски също е неудачен.
Запознай се защо е канонизиран за светец и през кое столетие е управлявал.
Що ли си губя времето... Абе момче - отиди пред входа на храм-паметника, погледни надписа вдясно (не дето е сърцето, а другата страна) и прочети какво пише и на кой е посветен паметникът. С голям позлатен шрифт е - не мож го пропусна. Предварително развалям "съспенс"-а, че става въпрос за конкретна армия, чийто патрон е Ал. Невски. От там дори ти ще можеш да си обясниш името на храма.
21 Юни 2011 00:28
Нещо съм позабравил произведението "Една Българка"...
Пак обърквате епохата. Произведението е от преди 1878г., но дори и тогава българката е била лична и красива жена обличаща както народната носия, така и европейския кринолин с вкус и финес. И да позабравил сте произведението и отново давате неуместно сравнение.
21 Юни 2011 00:29
Освен това не смесвай хронологията на нещата.
След Втората световна война живеем в Съвременната епоха, както условно е определена. Проблемът с младежката интерпретация на паметника може да се съотнесе само към това време.
21 Юни 2011 00:30
Държавата на Юга се нарича Конфедерация на робовладелските щати. За уточнение.
Не пиши дивотии. Държавата се нарича Конфедеративните Американски Щати. А Гражданската война се нарича "War of the Yankee aggression" на много места из южните щати. Дори наскоро имаше един конгресмен дека я беше нарекъл така и го бяха смъмрили. Маргинали има и там, има и тук. Просто онези спазват някакво приличие.
21 Юни 2011 00:31
Yantar,
този храм има друго значение за българите. Всички знаем как е строен и щу пясък е пречистен от Искъра. Недей да смесваш епохите и да вадиш вода от сто кладенеца.
21 Юни 2011 00:34
А, бе, тоа - Александър - той не участва ли в битката за Берлин?

***
Лъжата, която прилича на истина, не е по- добра от истината, която прилича на лъжа - <Кабус Наме>
21 Юни 2011 00:36
За янките това е Конфедерацията на робовладелските щати. Така я обозначават.
21 Юни 2011 00:36
Изобщо там репортерите си умират да смятат, че тука никой не се е усмихвал по ония времена

Аз пък не мисля, че Дейли Мейл е много далече от истината по въпроса за Паметника, понеже в началото на малкия парк имаше милиционерска будка и друга такава будка до Братската могила в Парка на свободата. Един път ни водиха в мавзолея и когато влезнахме вътре, се оказа, че един съученик дъвче дъвка. Това го разбрах, когато изведнъж от нищото се появи някакъв човек и издърпа съученика навън. Всичко това стана страшно бързо и в пълно мълчание.
21 Юни 2011 00:36
"На съветската армия освободителка от признателния български народ"

Кой кого е освободил и от какво??
21 Юни 2011 00:42
Хамел,
Ами че то си е ясно.
Чети логически текста.
Излиза, че Съветската армия е освободила някого от признателния български народ. Само не се казва кого.
21 Юни 2011 00:44
Нещо не разбрах - "Героите от Иво Джима" америчките джапанки кога ше го боядисат, таз година или по-късно?
21 Юни 2011 00:53
mercury, не виждам от "поп арта" по фанелката от линка ти кой знае каква разлика спрямо кича на въпросния паметник - единствено звездата е бяла, а не червена - което си е едно и също. Както по съдържание, така по престъпления и идеология - коренът е един и същий.

Колкото до мисловната сурватка премесена с усърдието на чукча писател на друг отличаващ се форумен списовател тъдева, ще го приема за поредното ярко доказателство как с масирана пропаганда, от нищи духом се пръкват още по-нищи духом... Или с други думи - на лице е кехлибар с "вовно" вътре...

За авторЪт - поздравления въпреки хлъзгавия пиедестал от спорни "истини" на който се е покатерил. И ако някой би защитавал "Нещо си" извоювано с агресия и военно насилие, а после увековечило статутквото - въпреки "селяндурите" съратници наоколо - с паметник, то не е и не би било разумно да има други някакви уверения за съпричастност към същата идеология чрез препратки извън рамките на казуса. Създават се съмнения за показна обективност.

Но в краят на краищата кой ли успява да бъде последователен и твърд в убежденията си в тази географска точка?

За Авторът:
21 Юни 2011 00:54
@Yantar, не четеш, а само пишеш. Вече обясних за Джулиани и кой на какво ръкопляска в щатите. Въпросната инсталация е отвъд идеологизацията, която искаш да наложиш и целта й е гаргара с подобни на теб.
21 Юни 2011 01:00
mercury, не виждам от "поп арта" по фанелката от линка ти кой знае каква разлика спрямо кича на въпросния паметник - единствено звездата е бяла, а не червена - което си е едно и също. Както по съдържание, така по престъпления и идеология - коренът е един и същий.

Абсолютно, само дето аз не го наричам кич. Такъв е характерът на това изкуство. То не е елитарно и изобщо не може да се сравнява с художественото изкуството.
21 Юни 2011 01:26
"Комунистите" не разрушиха мавзолея на Фердинанд, но "демократите" искат да разрушат паметника на съветската армия. Коментарът е излишен. "Паметник" идва от "памет", а последното е свойство на мозъка - ако има такъв..
21 Юни 2011 01:29
Брежнев не го махна чичо Пенчо, щото нещо не го кефел, а държавата. Схващаш ли фундаменталната разлика?


Схващам, че няма никаква разлика, още по-малко пък фундаментална. Ако принципът е, че никакви паметници не трябва да бъдат разрушавани, демонтирани и премествани, защото са знаци на някакво време, което не можело да бъде изтрито и пр. дрън-дрън, то никой, включително държавата, няма правото да премахва избирателно какъвто и да било паметник - тъй както държавата се е отказала да налага смъртно наказание, понеже е възприела принципа, че никой (дори и тя) не може да отнема човешки живот.

Второ, държавата не е субект. И тъй като не е, тя не може да взема решение да премахне даден паметник и да го осъществява. Вършат го някакви хора от държавния апарат, които по дефиниция не са слуги на народа, а слуги и пълномощници на господстващта в момента върхушка или олигархия. Именно тя решава според конюнктурния си интерес кой паметник да остане и кой да бъде махнат. Така, когато й беше угодно, тя разпореди да се махнат паметниците на Брежнев или Ленин, за да се затвърди у хората измамното усещане, че се извършва някаква кой знае каква промяна, протича някакъв радикален преход, идват съвсем нови времена.
И няма никакво съмнение, че и този злополучен съветски паметник отдавна щеше да бъде премахнат, ако срещу интереса на националната олигархия не се възправяше по-мощния интерес на управляващата сега Русия върхушка да поддържа у тамошното население спомени и блянове за имперско могъщество.
21 Юни 2011 02:22
... тако и овако, А, авторе ... не е честно написаното .. не е ..
21 Юни 2011 04:49
anacephal
Малка подробност се оказва факта, че мавзолей на Фердинанд в България няма и не е имало. Вероятно "комунистите" смятат за такъв мавзолея на Княз Александър Батенберг - първият Български държавен глава след Освобождението. Както написах за "комунистите" това са досадни незначителни подробности, случили се преди ВОСР, така че не е и необходимо да се знаят.
Друга досадна и незначителна подробност е, че мавзолеят на Батенберг е в памет на Български държавен глава (при това първи в новата ни история!) и по размер е несравнимо по-скромен от въпросния паметник на чужда армия

Коментарът наистина е излишен (за "комунистите" )

Редактирано от - traikokitan4ev на 21/6/2011 г/ 04:51:49

21 Юни 2011 05:27
...като ти гледам незначиртелния пиздоним, та ми ставаш ясен дрънкайки за комунистите.
21 Юни 2011 05:42
@mercury,


Абсолютно, само дето аз не го наричам кич. Такъв е характерът на това изкуство. То не е елитарно и изобщо не може да се сравнява с художественото изкуството.




Ти не го сравняваш, но както виждаш, хората са го въздигнали до небесата, редом с исторически фигури. С какво е по-различно въпросното извършено от консервните кутии Кембъл на Andy Warhol или разрязаната овца във формалина на Demian Hirst? Питам те за по-познати неща, защото някои от инсталациите, които са големият символ на днешното висше изкуство отиват много далеч. Английският инсталатор Banksy пременил паметника като част от проекта си War Boutique е представител на движението Urban Art. В артефактите му можеш да търсиш послание, можеш и да не търсиш. Те се представят като факт, изблик на някакъв вид творчество, което не е призвано да възпитава масите, както социалистическият реализъм е създаден да го прави. Затова, не е уместно анализът на подобен творчески акт, колкото и спорен да е той, да се прави от позициите на социалистическия реализъм. Ако се опиташ да се освободиш от последния, което за някои е много трудно, дори невъзможно, пред теб ще се открие един нов, многоцветен свят, за който и не си и сънувал под похлупака на споменатия реализъм. И накрая, нека ти кажа и това, колкото и неразбираемо, даже шокиращо, да се окаже то за теб и за някой друг -- конкретният паметник като такъв има много малка роля. ако изобщо има някаква роля, в осъществяването на дискутирания творчески акт, спорен или не.
21 Юни 2011 06:23
Е, в скоро време ще стигнем до "изкуството" на шарещи слонове, маймуни и подобните им примати.
Препоръчвам ви "картините" на лудите - те също са извън реализма. И се продават за изкуство.
Простичък въпрос - ако тия "художници", дето са вапцали паметника, можеха да рисуват, защо не са рисували? А съсипват чуждо творение?
Просто избива манталитетът на пещерния идиот, умеещ само да разрушава. И дори не прикриващ инстинктите си.
------------------------------- ------------
Блогът на Генек
21 Юни 2011 07:23
Това е обикновеното, филистерско мислене на труженика от 9 до 5. То отива и по-нататък -- щом нещото не е за ядене или да ти свърши някаква работа в къщи, значи е някакво лигавене и загуби време. Интелигентска му работа, са казвали и хайде в лагерите за превъзпитание. Някои помним, когато се пишеше за културната революция и хунвейбините, да не говорим чутото относно акциите срещу "Entartete Kunst" организирани от националсоциалистическите усърдни активисти. За да е изкуство трябва да е реалистично като фотография и да изобразява тружженичка и труженк, на.-добре със сърп и чук. Никакви отклонения и драсканици, еле пък някоя друга фантасмагория, дето и аз я мога. Равнис, мирно, в единен строй.


Сега, друг е въпросът кое наистина е естетично, когато всичко това се разпадна и човекът се оказа свободен. Самозванци колкото щеш се кандидатираха за кариера в артистичното поприще, когато дойде свободата ли, слободията ли. Как да отсееш зърното от плявата? Скандалът е един от методите да изпъкнеш. Работи донякъде, но само толкова. Справка, чехът с тоалетната. Със скандал само стигаш до чин полковник в жанра и до там. Как се става генерал, та да седнеш на масата на маршалите Warhol, Lichtenstein, Picasso и подобни им? Нелинеен е отговорът, но нещата винаги се свеждат до експерти, лейди даяни, хомосветът, medical cocaine, скандалът (пак да го кажем, но то се подразбира). Ще ми излиза нашето порядъчно момиче на Евровизия, пък и ще пее добре. Пълни глупости. Докато не си сложи пържола на главата няма шанс. Това вече е правено обаче и хайде седни да съчиниш и ти нещо подобно, ама хем да е оригинално, хем да е шокиращо, хем да не е кич, а да е леко на границата, хем да е такова, че да седиш в Хага с адвоката си и да им гледаш сеира. Сложно е. Изглежда просто, но не е.



Това е, загатнато, ако ще го правиш. Ако ще го съдиш, трябва първо подробно да си запознат изобщо с историята на изкуството. Сетне, трябва да си изучил хиляди и хиляди артефакти, попадащи най-общо в категорията и като казвам изучиш имам пред вид всички социо-политически, икономически, личностни, клюкарски, ако щеш, детайли и какво ли още не. Изглежда лесно, но не е. Трябват години систематичен труд и школовка. Не е като да видиш някой нещо нацапотил и ти да бързаш да се изразиш по този повод.



Какво трябва да направи общината? Много тихичко да отиде и без много шум да си поизчисти паметника, да му сложи една-две камери и все едно нищо не е било. Всяка дума в повече работи върху везмото на генералския пагон жадуван от английския urban artist Banksy, освен, ако не е това целта на общината.
... Има непоказани мнения ...
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД