:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,720,536
Активни 422
Страници 5,439
За един ден 1,302,066
Истинската история

През Средновековието красотата е изцяло в добрите пропорции

Мъжът с прекалено развита мускулатура е предизвиквал страх, примесен с погнуса
Ако бяха запазени писмени извори за Десислава, съпругата на севастократор Калоян, изобразена в Боянската църква през 1259 г., те без никакво съмнение щяха да възхваляват изключителната й красота, и до днес образът на дарителката остава неизменно символ на красотата на българката. От ляво на дясно: Възхваляван е и цар Иван Александър, който бил "румен, доброзначен и красив на вид". При възкачването си на българския престол особени надежди се възлагат на цар Костадин Асен, известен по това време "със силата на тялото си и със здравината на своя ум". Средновековният идеал за мъжка красота обичайно се намира в изображенията на ангели в православните църкви. Като пример може да послужи една икона на св. Георги от обителта "Св. Екатерина" в Синай от ранния ХIII в. Със сигурност най-обстойно е отбелязана красотата на третата съпруга на цар Иван Асен Велики, Ирина, в двете поеми, посветени на царската сватба. Всепризната красавица била и императрица Теодора, съпругата на император Юстиниан I.
Напълно достатъчно ще е да повървите малко по главните улици на кое да е българско селище, за да се уверите, че по-красива от българката няма. Ако пък сте пътували по широкия свят, това ваше убеждение ще се утвърди завинаги и ще ви кара неизменно да се връщате по родните места. Защото прекрасното смекчава душата, наистина.
* * *
Вероятно ще трябва да приемем, че най-кратко представите за женската красота са отбелязани в началото на ХIII в., през 1208 г. Тогава владетелят на Чепина и Мелник деспот Алекси Слав, самият той от царско коляно, взема по политически съображения съвсем младата незаконнородена дъщеря на цариградския латински император Анри. Изворите ни уверяват, че тя била едновременно "красива, мъдра, вежлива, кротка и търпелива". Този, днес напълно немислим набор от качества очевидно е отражение на западноевропейската представа на летописеца, защото това са според него "всички добри качества, които трябва да притежава една жена". Много е възможно у българите този идеал по това време да е бил малко по-различен. Засега ние не знаем това.
За красотата на българката изобщо рядко се говори в изворите, може би от смущение. Затова най-добре, даже твърде разточително, е обсъдена красотата на Ирина Комнина, която става трета съпруга на цар Иван Асен Велики през 1237 г. Даже придворният поет да е попрекалил с ласкателствата, то изглежда има защо царят да е изгубил разсъдък по красавицата. За наше щастие, ние дори имаме едно точно портретно нейно изображение от средновековния Костур. Макар и двайсетина години по-късно, царицата остава изключително интересна като жена, а броят на поклонниците й трябва да бил значителен.
Понеже остаряването е също толкова неумолимо, колкото и смъртта, всички жени на Балканите полагат неимоверни усилия да забавят поне външните проявления на този процес. Защото на 30-годишна възраст, според патриарх Евтимий, мъжът още е в младежка възраст, но Кера Тамара, сестрата на цар Иван Шишман, на същата възраст била вече "малко презряла".
И тези усилия в никакъв случай не са по-малки от усилията на съвременничките ни. Даже напротив, византийката, българката или сръбкинята са имали потребност от десетократно повече време, за да приготвят необходимото за разкрасяването си (виж Извори). Вярно, точно както и днес, много моралисти се отнасяли осъдително към изконното женско влечение да "се мажат с благовония, да подправят лицето си посредством белило и като мажат бузите си, променят напълно цвета на своето лице." Както и днес, няма случай жена да се е вслушала в такива упреци. При разкопки често се намират части от тоалетни сандъчета, доста големи впрочем, огледала, разни инструменти за премахване на телесната растителност, а съдовете за благовония могат да напълнят вагон. На Царевец често се попада на скъпи опаковки от благовония, запечатани с оловни пломби за повече сигурност.
Конституционните норми ме задължават по-нататък да обсъдим и представите за мъжка красота, в противен случай ще е възможно да понеса тежки упреци за нетолерантност.
Макар да имаме доста съмнения за искреността на автора на така наречения "Софийски песнивец" от 1337 г., все пак ще трябва да му се доверим засега. Той е описал твърде ласкаво цар Иван Александър като "румен, доброзначен и красив на вид". Цар Костадин Асен пък "със силата на тялото си и със здравината на своя ум надвишавал всички", според летописеца Георги Пахимер. Тези две свидетелства, взети заедно, вероятно изчерпват българската представа за красотата на един мъж. Може би е странно, че и двамата царе имали сериозни проблеми с краката. Иван Александър страдал от рахит навярно, а Костадин Асен след злополука едва се придвижвал.
Изглежда съществува някаква, макар и неголяма разлика между възгледите за мъжката привлекателност у българите и във Византия. Наистина, още от Античността идеалът за мъжка красота, особено във Византия, се различава доста от съвременния, ценени са изключително пропорциите на тялото. Прекомерно едрият ръст е запазен изцяло за божествата, той предизвиква единствено страхопочитание, без да е част от идеала за красота, такава, каквато може да придобие кой да е смъртен. Красивото тяло у мъжа в Античността е преди всичко пропорционалното тяло, това, в което няма нищо прекалено едро или прекалено дребно (М. Хадзаки, 2009).
С точно такова тяло, руса коса като слънчеви лъчи и прозирно бяла кожа бил аристократът Константин IХ Мономах (1042-1055), според Михаил Псел. Светлата къдрава коса, бялата кожа, големите очи се смятат за белег за изящество у мъжа и на други места, например при описанието на Константин Дука, едва седемгодишния годеник на Анна Комнина. Така изглежда и Хариклис от романа "Дросила и Хариклис" (1157 г.?), както и героят Дигенис Акрит от едноименния епос от Х-ХI в.
Векове след залеза на древния свят идеалът за мъжка красота не се променя особено във Византия. През 20-те години на IХ в. Йоаникий Велики, един от най-известните православни светци от периода на иконоборската криза, решава да спре за почивка в някакъв параклис около град Ефес. Светецът, бивш елитен войник, е изключително висок и едър по рождение, а неговата святост прибавя допълнителна внушителност на личността му. Богомолците в параклиса се стъписват от внушителния вид на светеца, смятайки го за призрак от отвъдното или за демон.
Много едрият ръст, височината, големите мускули и сила не са красиви, те са присъщи на свръхестествените създания или на варварските народи. Огромен на ръст и с неестествено развити мускули е онзи български борец, когото бъдещият император Василий I побеждава, според летописеца Йоан Скилица. Така изглежда и норманският пълководец Робер Гискар, чиито нападения успява да отблъсне император Алексий I Комнин в края на ХI в. Михаил Псел твърди, че своето издигане император Михаил IV (1034-1041) дължи на вроденото си изящество, макар да бил твърде висок. Изобщо през Античността и през цялото Средновековие мъж, чиято мускулатура е прекомерно развита, като у съвременните културисти например, би предизвикал само страх, примесен и с малко погнуса.
* * *
Женската красота, под влияние на християнството навярно, се смята, че може да е носител и на злина. Вредоносните демони в опитите си да напакостят, макар рядко и повече в западните краища на Европа, придобиват такъв иначе привлекателен изглед (Г. Петрински, 2011). Дяволът също. В средновековна Сърбия нощните излишества у младежите се приемат като изтезание на плътта, причинено от дявола в образа на красива жена, като обичайно се предписват дълги молитви, които едва ли са били много от полза (А. Фостиков, 2004).
Понякога красотата е подложена и на преследване. Пак в Сърбия в средата на XV в. проститутките, наричани блудници, курви или курви от блудилища (от бордеи) и проституиращите мъже, наричани обичайно курвин син или по-рядко курвин муж (Г. Раванчич, 1998), са подложени на тежки гонения заради появата на сифилиса. Дълго преди това професията им е правно уредена напълно, водят се на отчет в градските съдилища. За първи път през 1456 г. градската управа на Дубровник взема твърдо решение за прочистването на града от проститутките, дори и от най-привлекателните, за да се спре разпространението на новата и съвършено нелечима болест.

Извори

"Пресияйна и прекрасна, ти като луна проблясна
от една градина цветна и от божествен рай излязла . . .
Царска дъщеря си, най-благоуханно цвете . . .
Ти, сияеща царице, дом на прелести безбройни
и венец от лунни багри, ти на слънцето потомка,
засияла като фосфор, спри до брачното си ложе!
Не са ти нужни ни украси, ни заместващи ги средства.
По природа си красива, кипреща се с прелест,
като слънце над звездите бдиш с лъча на красотата."
Из поема, написана в чест на сватбата на цар Иван Асен Велики (1218-1241) с третата му съпруга Ирина,1237 г.

"[Как] да се направят косите гъсти: мий се с пяна от морска вода, [смесена с] миро [получава се чрез варене от зехтин и благовонни добавки].
Почерняване на косите завинаги: Нарежи листа от каперси [Capparis spinosa], сложи ги в гърне, залей с магарешко мляко и вари, докато не остане една трета, и мажи главата в постелята - изпитано [средство].
Унищожаване на косите [обезкосмяване]: 1 чаша [вероятно с вместимост 272 мл (= 1 котила)] сок от млечка [Euphorbia peplus], вино и растително масло по една чаша [също с вместимост от една котила], смеси [ги], намажи равномерно и скоро, след като се изпотиш и остържеш [мазилото], ще намериш косите на стъргалото: ако след 40 дни косите отново започнат да израстват, то те ще бъдат подобни на мъх.
За да те вземат за непълнолетен [за по-малък от годините ти] и да се окажеш без брада: Оловен окис [и] вълча ябълка [Aristolochia longa] размеси с морска вода докато не се получи гъстотата на пчелен мед, и намажи.
За да не растат косми в подмишечните ямки: Мажи с магарешка урина, смесена с оцет или [пепел от] изгорен зелен гущер размеси с растително масло, мажи където искаш, и ще постигнеш [пълно] обезкосмяване."
Из Византийски медицински трактат, ХI-ХIV в.

27
17648
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
27
 Видими 
22 Декември 2011 00:09
Ако се съди по размерите на средновековните брони - всички мъже над 160 см са смятани за високи. Тези около 180 са гигантите дето предизвиквали страх и погнуса.
22 Декември 2011 00:43
Много едрият ръст, височината, големите мускули и сила не са красиви, те са присъщи на свръхестествените създания или на варварските народи. Огромен на ръст и с неестествено развити мускули е онзи български борец, когото бъдещият император Василий I побеждава, според летописеца Йоан Скилица.


И все пак Василий I, който очаровал с красотата си всички, включително българския владетел Омуртаг в детската си възраст, а императора Михаил III вече като развит мъж , е описан като "красив, висок и смел, добър войник с дълга къдрава коса". Високото тяло ще да е било в комплект със "здрави ръце", както пише Йосиф Генезий в описанието на борбата с българина. На здравите ръце на Василий набляга и цитираният в статията Скилица. Освен добър борец и воин, Василий ще да е бил и отличен ездач и ловджия, както споменава и Скилица. Комбинацията предполага повече здрава, издръжлива и гъвкава, отколкото тежка мускулатура. Изображенията на Василий, при все цялата си условност, също показват висок впечатляващ мъж. И пак струва си да отбележем и описанието на Зонара за императора Йоан Цимисхи - мъж "с извънредна красота и тяло, благословено с извънредна физика". Предвид воинските подвизи на младия генерал, отново се предполага, че "благословената физика" ще да е била свързана със сила.

22 Декември 2011 02:57
Напълно достатъчно ще е да повървите малко по главните улици на кое да е българско селище, за да се уверите, че по-красива от българката няма. Ако пък сте пътували по широкия свят, това ваше убеждение ще се утвърди завинаги и ще ви кара неизменно да се връщате по родните места

Ужасяващо клише. Расова теория, тежко комплексарство. Явно е избрано да се хареса на болшинството. Но не е вярно.Да го каже някой на маса, ОК, но да почнеш статия с прретенции с него е..
Красиви жени има навсякъде-и са горе-долу равномерно рапределени.
22 Декември 2011 05:07
Иван Петрински -
22 Декември 2011 05:28
Gосина Петрински ще ме извинява, ама подпалките му за красивите българки напомнят на екстаза на осмокласник видял за първи път на живо съученичката си без сутиен. Красотата е нещо много относително. Например има японки, които за нас, европейците са изключително красиви, но самите японци бърчат нос пред фотосите им. И така е навсякъде. А, има и нещо друго.Спомням си преди години всички бяхме убедени, че италианките са изумително красиви. Първо заради филмите, където италианските продукции бяха номер едно сред западните кинематографии и второ заради италианските списания, проникващи лесно през Югославия. Имам предвид желязната завеса. Всъщност италианките са гола вода...И т.н....
22 Декември 2011 09:51
Зе Мария , в дълбоко заблуждение си, братко !
За щастие сме туристическа страна отдавна, а отскоро вече сме и активно мигриращи по света, то скрито-покрито не остана.
Истината е , че ако те оставят в плътното обкръжение дори на маймуноподобни аборигенки, скоро ще откриеш и в тях чар.
Обаче в ерата на интернет , паднаха и последните информационни прегради и се видя истината, че българките са наистина най-красиви - малка компенсация
за мизерстващото ни положение. На същото ниво са рускините, но те са прекалено еднотипни, румънките и туркините също, но с тях пък сме си направо от един генетичен тип.
22 Декември 2011 10:21
В средновековна Сърбия нощните излишества у младежите се приемат като изтезание на плътта, причинено от дявола в образа на красива жена, като обичайно се предписват дълги молитви, които едва ли са били много от полза

уникален примитивизъм
22 Декември 2011 10:37
Понякога красотата е подложена и на преследване. Пак в Сърбия в средата на XV в. проститутките, наричани блудници, курви или курви от блудилища (от бордеи) и проституиращите мъже, наричани обичайно курвин син или по-рядко курвин муж (Г. Раванчич, 1998), са подложени на тежки гонения заради появата на сифилиса. Дълго преди това професията им е правно уредена напълно, водят се на отчет в градските съдилища. За първи път през 1456 г. градската управа на Дубровник взема твърдо решение за прочистването на града от проститутките, дори и от най-привлекателните, за да се спре разпространението на новата и съвършено нелечима болест.


Дали пък точно красотата в случая е причина за преследване. Дали случайно не се касае за случаи, когато красотата (макар да не е задължително една проститутка да е красива) е като покривало за нравствена грозота - една доста популярна тема в Средновековието.
22 Декември 2011 10:44
Коте,
четеш ли статиите на г-н Петрински или въобще не губиш време и веднага лепваш ?
22 Декември 2011 11:13
Нали знаете - всичко зависи от количеството изпит алкохол
Най-красиви са тези по които плезим езици без да сме пили, следват : 100 гр и 200 гр; след това вече няма никакво значение
22 Декември 2011 11:13
Много е възможно у българите този идеал по това време да е бил малко по-различен. Засега ние не знаем това.


Смисълът на статията в резюме
22 Декември 2011 12:18
"красива, мъдра, вежлива, кротка и търпелива"

И да носи на бой!
22 Декември 2011 12:52
Много едрият ръст, височината, големите мускули и сила не са красиви, те са присъщи на свръхестествените създания или на варварските народи. Огромен на ръст и с неестествено развити мускули е онзи български борец, когото бъдещият император Василий I побеждава, според летописеца Йоан Скилица.


Освен традицията на античните идеали, следва да бъде отчетено и влиянието на библейската история с Давид и Голиат в този разказ. Търсеното сравнение между Василий I и старозаветния цар Давид (респ. на сина му Лъв VI Мъдри със Соломон) като част от идеологията на Македонската династия е отдавна отбелязано от историците , а и от изкуствоведите (например изображенията в Парижкия Псалтир подчертават тази идеология) и това несъмнено е залегнало в разказа за българския борец. Т.е. надали би следвало да търсим толкова античната интерпретация на варварите, колкото на типичното и за Византия християнско осмисляне с оглед имперската идеология.
22 Декември 2011 13:41
Kotka

Иван Петрински -

Т'ва вдигнат палец със минус ли значи?
Kotka =
(на релси)
22 Декември 2011 13:53
По-голяма смешка от българките най-красиви, умни и т.н няма , няма най-красиви нации, макар че има някои по-грозни като гъркините например
22 Декември 2011 15:19
А-а-а, SAKI, дойде ли на моя ? Гъркините кайш, ами италиянките, испанките, англичанките, а за френско-белгийските "Горгони" няма какво да говорим.
Що си кривите душата , бе братя българи ? Толкоз много неща има, за които се самобичуваме и то основателно, но красотата на българката си е неоспорима !
22 Декември 2011 15:45
.
22 Декември 2011 16:12
Пикачу, разходи се до Унгария през лятото и пак си кажи мнението за българските жени.Току виж си го променил.
22 Декември 2011 17:41
Пикачу

Значи, аз като българка, няма да се възхвалявам, но съм съгласна с Пикачу, че българките в голямото си мнозинство са красиви. Помня, преди доста години, когато за първи път излязох в чужбина, бях в Англия с една делегация, в която бяхме само 3-4 жени, всички други бяха мъже. Та нашите мъже само веднъж успяха да си оплакнат очите в едно момиче, сервитьорка. Кой знае, може и да не е била англичанка, а имигрантка някаква. Че то всяка втора англичанка беше една такава бозинява, с лунички или рижа. Вярно, че всяка нация си има красиви индивиди и стереотипите за красота са различни, но си е факт, че българите сме красив народ /може би щото сме на кръстопът и доста от минаващите са си оставили семето тук, та сме взели най-хубавото /
22 Декември 2011 18:56
И как да отнесем тези разсъждения към представата за двуметровия красавец Калоян?
22 Декември 2011 19:45
Добрите пропорции са елемент на красотата от памти века, макар леко да варират. Туй за мускулатурата е ясно кого визира. Всички писувачи тука ли са комунисти? Що ли питам.
23 Декември 2011 05:17
Повечето СА.
Не им остана друго поле за изява , завалийките.
23 Декември 2011 07:05
B-52!
Щях да погина под трамвай при първата ми командировка в Будапеща.
Като се върнах и ме обзе страшния въпрос:
"Нашенките в къщи ли си ги държат?"
23 Декември 2011 07:27
Калоян Асен(Йоаница) или "Красивият" Йоан , си е едричък и по сегашните стандарти(ако костите са негови).Пък и Венедиков имаше едно изследване на Б.народност в миналото , установило по-висок ръст , издължени крайници и по-развита мускулатура от останалите европейци-обяснявано с по-богатата на белтъчини храна(факт, а не патриотарска забежка-но това си е дълга тема за култура на земеделие, социална структура, данъци, преразпределение, държавна организация...)...Да стреляш с лък , да хвърляш копие или да въртиш сабя навлечен с 30-тина кила броня се иска нещо повече от руси чупливи коси и големи очи.Тежка конница като при аланите(да не ровя в христоматията по история но се посочва от няколко автора...)също предполага съответната мускулатура.Петрински може да пробва да се качи на кон с папур в ръка за да добие представа какво е да контролираш 4 метра пика, а явно добре са се справяли.Все пак да не забравяме, че тогава с писане са се занимавали главно монаси и евнуси, чиито представи за женска и мъжка красота едва ли са били определящи за останалите(особено за войската-да погледне монетите на "войнишките "императори, а и тогава се е искало и "визия" за да те изберат мъжете).То и сега дизайнери с "нетрадиционна сексуалност" налагат собствената си представа за "супермодел", но жена с физиката на Кейт Мос ще умре от глад , ако избере кариерата на стриптизьорка или фолк певица-двете категории , които си изкарват парите, защото хората ги гледат...
28 Декември 2011 20:13
Доколкото помня, мигдон означавало висок човек на езика на траките. Значи ще да са били далеч по-снажни от съседите си на Балканите.
Пък и от първата сбирка на македонски преселници или по-точно бежанци в София (бях още дете) помня високия им ръст, почти белите коси и, разбира се, червените ризи, блузи, жилетки, рокли, пуловери...
И днес познавам хора с особено висок ръст, но със съвършени пропорции.
Рядкост са, затова и предизвикват възхищение у всички.

28 Декември 2011 20:20
Прочее, най-хубавите жени, които са се изправяли пред погледа ми, са тези от Венето (тоест венецианките, но нали уж и те били потомци на племето венети) и косоварките от Пея. Сърбите на тоя град му викат Печ, а планината над него се нарича Проклетийе (Проклятие?).
Тези от Санкт Петербург и от Киев, стига да не са прехвърлили тридесетте, също са пленителни.
Българките са ми се стрували красиви само на връщане от Гърция...
Дори баварките са доста хубави!
Огледайте се наоколо да откриете красавица над тридесетте и тогава кажете, че българките са най-хубавите...


Впрочем, няколкото по-тежки изпитания пред умните и красиви избраници от едноименното национално шоу показват, че същите не са нито умни, нито дори... красиви.

28 Декември 2011 20:26
Забравих да кажа на автора, че човек просто забелязва само най-красивите.

Ако наистина авторът позавърти погледа си, както ни предлага, из кое и да е българско селище..., просто ще се ужаси колко некрасива и дори неспретната е българката, която дотогава не е забелязвал...

Ако не му се ходи до кое и да е селище, да погледа репортажите по коя и да е телевизия, като се съсредоточи наистина върху ВСЯКА българка, която попада в кадър...
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД