:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,765,008
Активни 484
Страници 21,475
За един ден 1,302,066
ОБРАТНИ РАЗПИСКИ

Айн Ранд и бъбреците

Бойко Ламбовски
Сърби си продавали бъбреците от бедност в България, а израелците били по-бедни от индийците. Първото можем да научим от наша агенция, цитираща "Ню Йорк таймс", а второто - от таблица за бедността в Уикипедия. Ако се зачетем в първата информация, ще видим, че става дума за сръбски градчета с над 50% безработица, посетени от репортер. Той информира как мъж дал обява от 40 000 евро за единия си бъбрек, за да издържа деца ученици...И не ставало дума само за сърби, ами за налегнати от кризата украинци, гърци, италианци, испанци...

Ако прочетем другото внимателно, ще видим, че просто прагът на бедност в Израел е висок - 7 долара на ден. В Индия с такива пари си... - ами поминуваш не зле.

Бедността... От екзотика и сфера на артизявите (по тоталитарно време) думата се изпълни с ново, актуално съдържание. Имаше една градска песничка: "Ех, проклета фукария, днеска нема пак кирия; в джоба немам ни петак - същи съм босяк", която освен с думите "кирия" и "фукария" беше социално непонятна за нас, младежта на късно социалистическото общество. Как така - "немаш ни петак"? Забавно, троп някакъв, метафора... Всъщност и "да немаш петак", все някой ще почерпи. Или вдругиден ще дадат заплата. Или - какво пък - всички са така. Пак е весело.

Бедността е представа, съпоставка - не обективно материално състояние. Тя е социална, чисто човешка характеристика. Не казваме - този тигър е беден, не е ял от две седмици. Или - онази катеричка е бедна - събрала е само шепа лешници, пък комшийката й богата - има цели 6...

Бедни са само хората. Бедността, както и богатството са неща, на които обществото ни отново и тепърва се учи. А обществото, което сами си издействахме и в което, предполагам, ще живеят нашите деца, е общество на социалната ножица. Там, където частната собственост е неприкосновена и се охранява от закон и съответен репресивен апарат,



неизбежно има бедни и богати



Наскоро ми се наложи да се позанимавам с романа "Бел ами" на класика Мопасан, доста поучително четиво. Знаете ли как започва - с това, че бившият подофицер Дюроа се разхожда из парижките улици с гняв - не може да си позволи две бири в кафенето, а само една. И ако го направи, утре няма да има обяд. Пък зверски му се пие - жега е. Иде му да извие врата на някой от доволните хора край масите - ядосват го с пълните си джобове... Дюроа - дребният чиновник, печели годишно само 1500 франка, за кое по-напред...

Някъде след средата на книгата този емблематичен герой е постигнал уж всичко, за което е мечтал - годишен доход от над 20 000 франка, половин милион в банката, хубав дом, хубава жена, правителствен орден, слуги...Би трябвало да е доволен, нали? Защото може вече да си поръча цяла цистерна бира. Не, пак е недоволен, може би повече отпреди. Изгаря от ярост. Защото е видял как живее босът му - в дворец. И как босът му е спечелил 50 милиона франка, пък той - Дюроа, само половин...

Наскоро упрекнах ректора на Литературния институт в Москва, който съм завършил, че за пет години следване там преди време от никого не чух името на Айн Ранд. Според мен - недопустимо. Иначе, макар да беше още комунизъм, във въпросния институт прочетох за пръв път и Солженицин, и Варлам Шаламов, и Аксьонов, и Карабчиевски, и Венедикт Ерофеев, и още куп забранени автори. Професор Тарасов се посмути, но вметна: "Мисля, че тя все пак е слаб писател". Айн Ранд - също произхождаща от Русия мислителка (родена под името Алиса Розенбаум), е идеолог на обективизма, както го нарича, или либертарианството. Казано най-просто, на парадигмата - оставете хората да работят свободно, тогава бедни ще са само мързеливите. Тя е явление като философ и публицист, някои от книгите и страниците й са с поразителен заряд, а само фактът, че е един от най-четените автори в Америка, я прави незаобиколим обект на литературното, хуманитарното, дори икономическото образование днес.

И все пак - тя е само могъщ ратник срещу идеята за политически наложена социална хомогенност, а не голям художник реалист, какъвто е Мопасан. Нейните светци са предприемачите, крупните производители, честните индустриалци - така, както за социалистическите реалисти светци са жертвоготовните комунисти.



Но земята не е планета на светците



Тя е сурово място, в което мотивационните пружини на ближния лесно се извъртат от любов към завист и от идеалистична възторженост към добре камуфлирани корупционни въжделения.

Човечеството може да избере - общество без бедни и богати или общество с бедни и богати. И в двата случая обаче не е властно да направи битието идеално. Но може да налага норми и да ги спазва - все по-стриктно. Една от тези норми е - не употребявай физическо насилие. Тук Айн Ранд съвпада с Христос, с Толстой...Иначе тя казва и друго: "Наблюдавайте парите. Парите са барометър за достойнствата на обществото. Когато видите, че покупко-продажбите се извършват не със съгласие, а по принуда; когато видите, че за да произвеждате, ви е нужно разрешението на някой, който не произвежда нищо; когато видите, че парите се стичат при онези, които търгуват не със стоки, а с влияние; когато видите, че някои хора стават по-богати чрез подкупи и облагодетелстване, отколкото чрез работа, вашите закони не закрилят вас от тях, но закрилят тях от вас; когато видите корупцията да се възнаграждава, а честността да се превръща в саможертва - тогава трябва да знаете, че обществото ви е обречено."

Аз мисля за покупко-продажбата на бъбрек. Не си го произвел - но го продаваш. Обаче със съгласие. Тогава как е?
144
7785
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
144
 Видими 
02 Юли 2012 20:07
Професор Тарасов се посмути, но вметна: "Мисля, че тя все пак е слаб писател".

Много прав е професорът. Що се отнася до г-н Ламбовски, и аз мисля, че слънцето изгрява от изток.
02 Юли 2012 20:09
Айн Ранд е проповедник на дивия и варварски пазарен фундаментализъм, който докара България до сегашното и дередже. Според нея пазарът трябва да регулира всичко - без намеса на държавата, без правила на играта. В този смисъл, продажбата на бъбреци за нея ще е същото, като продажбата на дъвка - цената се определя от търсенето и предлагането. Това не и попречило, разбира се, в края на живота си да получава и социално осигуряване, и безплатната медицинска помощ за възрастни - срещу които така настървено се е борила цял живот...
02 Юли 2012 20:12
И докога ще ми натрапват една злобна, антихуманна, дива и слаба "писателка" като мислителя на новото време? Стига ми подобието в манерката...
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Блогът на Генек
02 Юли 2012 20:57
Това не и попречило, разбира се, в края на живота си да получава и социално осигуряване, и безплатната медицинска помощ за възрастни - срещу които така настървено се е борила цял живот...

Трябва да си зададем въпроса: Плащала ли е данъци когато е била млада и работоспособна? Ако да, има право на всички законни и безплатни придобивки за възрастните, ако не - тогава е неморално.
02 Юли 2012 21:30

А аз се питам за еволюцията на Бойко Ламбовски.
Или се е изкривил непостижимо, или е изгубил магията на думите.
И двете ме натъжават.
02 Юли 2012 21:33
"Бедността е представа, съпоставка - не обективно материално състояние."
***
За тоя бисер една Ранд не стига. А за обективността на липсата на продадения бъбрек, като лекар смятам излишно да дискутирам.
02 Юли 2012 21:39
Патагонецо, въпросът е морално ли е след като настървено риташ срещу нещо, което другите не трябва да получат, независимо дали са работили и плащали данъци, да се ползуваш от същото нещо дори и да си работил и плащал данъци. Просто значи че или сам не вярваш в това, което пропагандираш или че си далавераджийка, като първото не изключва второто.
02 Юли 2012 21:57
Патагонецо, въпросът е морално ли е след като настървено риташ срещу нещо, което другите не трябва да получат, независимо дали са работили и плащали данъци, да се ползуваш от същото нещо дори и да си работил и плащал данъци. Просто значи че или сам не вярваш в това, което пропагандираш или че си далавераджийка, като първото не изключва второто.

Не е точно така. Ако аз искам да плащам ниски данъци, но държавата ми налага да плащам по-високи данъци и аз добросъвестно си ги плащам то това ми дава право на всичко, което държавата ми е обещала на стари години. Т.е. и да не съм съгласен с този договор, държавата ми го е наложила и аз не мога да го избегна, защото ме чака съд и затвор. Е, щом аз съм си платил моето, държавата да ми плати това, което ми дължи.
И мене не ме устройва фактът, че пенсиите не са пропорционални на внесените осигуровки, но си плащам, защото така е по закон.
Далавераджия е този, който не е плащал когато е бил млад и здрав, а иска да получава без да е дал.
02 Юли 2012 22:01
Дали авторът е изяснил връзката между Айн Ранд и бъбреците, не знам, но предполагам, че форумът ще покаже влиянието на Айн Ранд върху простатите.
02 Юли 2012 22:03

Айн Ранд и волтаиците:

\"Наблюдавайте парите. Парите са барометър за достойнствата на обществото. Когато видите, че покупко-продажбите се извършват не със съгласие, а по принуда; когато видите, че за да произвеждате, ви е нужно разрешението на някой, който не произвежда нищо; когато видите, че парите се стичат при онези, които търгуват не със стоки, а с влияние; когато видите, че някои хора стават по-богати чрез подкупи и облагодетелстване, отколкото чрез работа, вашите закони не закрилят вас от тях, но закрилят тях от вас; когато видите корупцията да се възнаграждава, а честността да се превръща в саможертва - тогава трябва да знаете, че обществото ви е обречено.\"
----
Като чета този пасаж се сещам за сегашната ситуация с перките и волтаиците... Едни хора си създадоха закони, които да ги закрилят от нас...
02 Юли 2012 22:32
форумът ще покаже влиянието на Айн Ранд върху простатите.

Няма такова и те не я познават. Това, обаче не им пречи да я следват. Даже Бай Ганя го е правил още преди тя да се роди и напише нещо. Кажи - освен келепира друга ценност няма - и готово.
-
А иначе сред тези, които са я чували Айн Ранд звучи като Пол Пот (един друг велик мислител и писател).
02 Юли 2012 22:41
Кажи - освен келепира друга ценност няма - и готово.

Дай цитат да видим откъде го прочете. Философията на Ан Райнд е, че всеки е длъжен сам да се погрижи за себе си и за семейството си. И никъде не намерих да се призовава за изтребление на населението по полпотовски. Пол Пот между другото е макрсист, учил в Париж, откъдето прихванал комунистическите идеи.
02 Юли 2012 22:42

Айн Ранд и волтаиците:

\"Наблюдавайте парите. Парите са барометър за достойнствата на обществото. Когато видите, че покупко-продажбите се извършват не със съгласие, а по принуда; когато видите, че за да произвеждате, ви е нужно разрешението на някой, който не произвежда нищо; когато видите, че парите се стичат при онези, които търгуват не със стоки, а с влияние; когато видите, че някои хора стават по-богати чрез подкупи и облагодетелстване, отколкото чрез работа, вашите закони не закрилят вас от тях, но закрилят тях от вас; когато видите корупцията да се възнаграждава, а честността да се превръща в саможертва - тогава трябва да знаете, че обществото ви е обречено.\"
----
Като чета този пасаж се сещам за сегашната ситуация с перките и волтаиците... Едни хора си създадоха закони, които да ги закрилят от нас...
02 Юли 2012 22:43
Наскоро ми се наложи да се позанимавам с романа "Бел ами"


Веднаж по друг повод написах това в гуглата, или друга търсачка и бях затрупан с педер@стко порно. А относно творчеството на др. Розенбаум ще се позова на класика д-р Стоичков: "Айнс цу цвай, айнс цу драй - дръннн!"
02 Юли 2012 22:54
Споменавал съм го и преди, ма да го повторя: Айн Ранд е като топлийка в задника на левичря.
02 Юли 2012 22:54
Дали авторът е изяснил връзката между Айн Ранд и бъбреците, не знам, но предполагам, че форумът ще покаже влиянието на Айн Ранд върху простатите.


Що, да не би напоследък да уринираш трудно и по-често, та се интересуваш от мнението на форума? За Айн Ранд не зная, но никъде из интернет не съм чел за тенори-кастрати с простатни проблеми
02 Юли 2012 22:58
Философията на Ан Райнд е, че всеки е длъжен сам да се погрижи за себе си и за семейството си.

Може. Само дето е пропуснала едно предусловие - открит и равен достъп до ресурси и производствени възможности. Без това предусловие тезите й са зла утопия, спрямо която Пол Пот е хуманист. Направо е избивал жертвите, а не ги е измъчвал и убивал бавно.
02 Юли 2012 23:08
Дай цитат да видим откъде го прочете. Философията на Ан Райнд е, че всеки е длъжен сам да се погрижи за себе си и за семейството си. И никъде не намерих да се призовава за изтребление на населението по полпотовски. Пол Пот между другото е макрсист, учил в Париж, откъдето прихванал комунистическите идеи.


Философията всеки да се погрижи сам за себе си и семейството си е също толкова нелепа, колкото и крайните леви възгледи на Пол Пот за равенството. Нелепи са, защото живеем в свят, който изисква колективни дейности за постигане на някакъв резултат, защото производствените процеси са сложни и един сам човек не може да обхване всички аспекти на процесите, които трябва да управлява, затова се налага специализация и разделение на труда. Например, всеки се ражда безсловесен, в идеалния свят на Айн Ранд, някой трябва да заплати за обучаването на безсловестното дете на реч и това трябва да бъде самото дете. Затова Айн Ранд освен слаб писател е и слаб философ, не само защото иделизирайки опростява до абсурдност, непочиваща на никакви анблюдения в текущата реалност, а и защото приема желаното за действително - че светът може да стане идеален. Маркс например няма амбиции за построяване на идеален свят, нито разчита на идеалният човек, дори напротив в традициите на хегелианството смята, че във всеки обшествен строй са налични противоречия.
02 Юли 2012 23:36
Нелепи са, защото живеем в свят, който изисква колективни дейности за постигане на някакъв резултат, защото производствените процеси са сложни и един сам човек не може да обхване всички аспекти на процесите, които трябва да управлява, затова се налага специализация и разделение на труда. Например, всеки се ражда безсловесен, в идеалния свят на Айн Ранд, някой трябва да заплати за обучаването на безсловестното дете на реч и това трябва да бъде самото дете.

Не става дума за отричане на колективни дейности, а доколко държавата трябва да се грижи за гражданите си, вместо да ги остави сами да решават. Оказва се, че държавните грижи на Запад струват много скъпо на данъкоплатците, създават бюрократични държавни структури за обгрижване и не стимулират по-нискообразованите граждани да се трудят.
02 Юли 2012 23:39
За Айн Ранд не зная, но никъде из интернет не съм чел за тенори-кастрати с простатни проблеми




Aлкохолът, кампютерните кодове и вишуту не прощават НИКОМУ!

И аустрийската опера тоже...
02 Юли 2012 23:41
"Не е точно така."
***
И кое не точно така, Патагонецо? Аз настоявам за това, който е плащал за нещо гарантирано да си го получи, а не да чувам обясненията на тия дето са ми завлекли парите, че пари немало. В същото време е най-малкото неморално когато "след като настървено риташ срещу нещо, което другите не трябва да получат, независимо дали са работили и плащали данъци, да се ползуваш от същото нещо дори и да си работил и плащал данъци. Просто значи че или сам не вярваш в това, което пропагандираш или че си далавераджийка, като първото не изключва второто."
***
Manrico
2012-07-02 22:01:12 "Дали авторът е изяснил връзката между Айн Ранд и бъбреците, не знам, но предполагам, че форумът ще покаже влиянието на Айн Ранд върху простатите."
***
За липсата на морал писах, тук ще добавя към простатите разширените стомаси, дебелите черва и връзката им с психическите отклонения на някои добре охранили се форумни маниаци.
02 Юли 2012 23:57
Бойко, Айн Ранд е неподходящ пример в статия за това как хората си продават бъбреците. Примерът е фрапантен и неумолимо предизвиква съчувствие. Съчувствието е предверие на алтруизма - едно вредно според Ранд явление. Странно ми е увлечението на мнозина българи с интелектуални претенции по Айн Ранд. Доскоро бяхме нация с леви интелектуалци - през целия 20 век, каквото и да означаваше това. Сега станахме нация с подозрително десни интелектуалци - десни, десни, та Айн Ранд... Цял век пяхме дитирамби колко алена - кърваво-червена е дъгата. Сега дъгата стана ... какъв цвят е Айн Ранд? А дъгата си е дъга - с всички цветове, при това колкото си по-чувствителен, толкова повече нюанси и светлосенки виждаш в цветното великолепие на дъгата. Хайде да се откажем от това да сме кьорави - да гледаме света през развален черно-бял телевизор! ... Иначе в палитрата има място и за Айн Ранд ... по-откъм края на палитрата. Най-важно е хората да си имат по два бъбрека - и ние да настояваме за това, нищо, че ще се провалим като обективисти.
03 Юли 2012 00:01
Аз настоявам за това, който е плащал за нещо гарантирано да си го получи, а не да чувам обясненията на тия дето са ми завлекли парите, че пари немало. В същото време е най-малкото неморално когато "след като настървено риташ срещу нещо, което другите не трябва да получат, независимо дали са работили и плащали данъци, да се ползуваш от същото нещо дори и да си работил и плащал данъци. Просто значи че или сам не вярваш в това, което пропагандираш или че си далавераджийка, като първото не изключва второто."

Съгласен съм с първото изречение. Платил си за нещо с данъците, трябва да го получиш.
Не е въпросът дали другите не трябва да получат нещо, за което са платили (на държавата), въпросът е дали е редно държавата да им иззема високи данъци вместо да остави повече пари на хората сами да разполагат с тях. Никой не оспорва, че платеното трябва да се получи, оспорва се дали получаването трябва да стане с посредничеството на държавата. А щом за нещо вече е предплатено с високи данъци, които държавата принудително е получила от гражданите си и ги е лишила от възможността да се осигурят сами с парите си, то тя е длъжна да им осигури старините.
Както казах вече, аз съм против наложената ми здравна и пенсионна система, но след като съм плащал през целия си трудов живот няма да се откажа на стари години да получа това, за което съм предплатил.
Така и Айн Ранд - неморално е да получава само ако не е плащала данъци.
03 Юли 2012 00:13
Авторът май го е треснала жегата, та е тръгнал да прави паралели на некъв сърбин с тази ми ти Ан Райд.
Гротескно и неуместно. Но както се казва, право на автора е да съчинява нещо-то както намери за добре - а нашето, като читатели, е да го приемаме или не. Съответно с или без коментари.

Моите уважения към въпросната писателка, но книгите й наистина само са минали край философията. Като наука.

В нейния случай става дума за промишлена проза, или по-натуралистично казано, икономическа романистика с приближение към не-научната фантастика. Немах нерви да й изтърпя дори една от книгите, затова й спирам до тук с коментарите.
Съветвам ви и вас да сторите същото, освен ако не си падате повечко мазохисти, вместо хора, които искат да обогатят мисловния си процес с нещо стойностно
03 Юли 2012 00:13
Набеден философ, слаб писател - това мога да кажа за Ранд. Тезите й са си останали в средата на миналия век, където очевидно им е мястото. Прехваленият Atlas Shrugged е трогателно наивен, от съвременна гледна точка прилича на сериал, в който героите не си говорят, а си служат с лозунги и сентенции за да общуват. Не става за четене, още по-малко за размисъл.
03 Юли 2012 00:16
За запетайкаджиите - ся да не вземета да ми се чепите за точното име на въпросната
Ayn Rand = Alisa Zinov'yevna Rosenbaum.
Простете фриволието ми :Р
03 Юли 2012 00:22
Бойко Ламбовски: "Бедността е представа, съпоставка - не обективно материално състояние. Тя е социална, чисто човешка характеристика."
Сенека: "НЕ е беден този, който има малко, а този, който иска много!"
Да, де, ама, Бедността има Праг- умирането от глад и студ от МНОГО Бедност!
А Богатството няма Праг- никой НЕ е умрял от много богатство!!!
Така че, Ламбовски, Бедността НЕ е само представа- даже се умира от реалността на Бедността, а НЕ от "предствата" за Бедност!
03 Юли 2012 00:30
Литературния институт в Москва, който съм завършил,

Това изяснява странната метаморфоза на г-н Ламбовски.
Що се отнася за Айн Ранд, не мога да разбера, защо долнопробната пропаганда се титулова литература. Все едно да кажем, че Ст Ц Даскалов е писател....
03 Юли 2012 00:37
/:/ "...либертарианството. Казано най-просто, на парадигмата - оставете хората да работят свободно, тогава бедни ще са само мързеливите..."
.............................................................................
Кой да остави хората "да работят свободно"- Работодателите-капиталисти ли?!
И какво означава "хората да работят СВОБОДНО"?! Тинтири-минтири означава!
"Националноотговорните" капиталистите-работодатели "националноотговорно" затварят фабрики и фирми и "националноотговорно" си изнасят капиталите и производствата в Китай, например, за да получат по-голяма и по-бърза Печалба- и "националноотговорно" оставят на улицата бившите си НЕмързеливи дотогава работници(които, като безработни, били вече мързеливи?!)!
Ай стига антиработническа и прокапиталистическа Пропаганда! Ама, от ЧАСТНИ(капиталистически!) медии каква друга пропаганда, я?!
03 Юли 2012 01:01
Не е морално да си продадеш бъбрека не защото не си го произвел, а защото не е твоя собственост. Човек сам не принадлежи на себе си, защото не може да се абстрахира от собственото си тяло. Това означава, че не можеш да продадеш другиму дори един свой косъм, без да злоупотребиш със себе си като личност. Да се продаваш е също толкова неморално като прелюбодеянието, чревоугодничеството и пиянството. Банални неща, но не е лошо да се припомнят понякога.
03 Юли 2012 01:22
Не е морално да си продадеш бъбрека не защото не си го произвел, а защото не е твоя собственост.

Следващият път като ме призоват да дам кръв, ще аргументирам така
03 Юли 2012 01:24
В този дух, как гледате на донорството (посмъртно) ?
03 Юли 2012 01:37
"А щом за нещо вече е предплатено с високи данъци, които държавата принудително е получила от гражданите си и ги е лишила от възможността да се осигурят сами с парите си, то тя е длъжна да им осигури старините.
Както казах вече, аз съм против наложената ми здравна и пенсионна система, но след като съм плащал през целия си трудов живот няма да се откажа на стари години да получа това, за което съм предплатил."
***
Патагонец, може би в Патагония частната здравна застраховка и да струва по-малко от държавната. В останалия американски свят застрахователните компании диктуват цените. Разни пишман администратори си пишат 7-8 цифрени бонуси, а застраховките растат ли, растат, докато заплатите и работните места пътуват в китаксо направление. Затова и в най-великата държава на планетата болшинството ходи в бърза помощ за щяло и нещяло. А там, братко - един лекар на цялото отделение. Парадоксално, лумпените са против държавната застраховка за всички (виж ги горките италианци, дето обаче никой не може да им се върже на малкия пръст на здравната система) искали частна здравна осигуровка. А колко от тях могат да си я позволят и дали ще могат догодина е въпрос с повишена трудност за патагонци.
03 Юли 2012 01:50
Ние говорим човек да продава части от тялото си за пари, което е същото като да проституираш. Кръводаряването е благодеяние.
Човек не разполага с тялото си като с вещ и затова не може да завещава частите на тялото си по същия начин, както завещава имоти. Но ние сме длъжни да уважим последната воля на починалия, затова медицината взема неговите органи. Като даряваш след смъртта си, изпълняваш най-висшия морален дълг за благодеяние. То е висш дълг, защото с него правиш добро по собствено желание, а не защото външни обстоятелства го налагат. Стойността на това благодеяние е още по-голяма, защото благодетелят не познава облагодетелствения и сам остава анонимен. Кант би нарекъл това чистота на мотивите, в които няма нищо користно, това е постъпка от чиста моралност, в която няма нищо външно. Посмъртното донорство е висше благодеяние и вменява на облагодетелствания задължение за благодарност, което е неунищожимо - никога няма да се прекрати. При обикновеното благодеяние донорът може да извърши нещо недостойно, например като сам натяква на облагодетелствания за своя дар и по този начин унищожава стойността на постъпката си. Това не може да се случи при посмъртния донор. А реципиентът ще му бъде вечно благодарен, но не заради самия бъбрек, а заради акта на даряването. Но ние говорим за търговията със себе си. Човек не може да използва свободата си, за да се направи несвободен, продавайки се. Разбира се, утилитаристката теория може да твърди друго.
03 Юли 2012 02:04
Аз разсъждавам по-прозаично и не намесвам Кант и категорическия императив.
Като отхвърлим атавистичните предрасъдъци, и оценим. че независимо от всички останали обстоятелство, то посмъртното дарение може да спаси наистина нечий живот, все пак у мен остава едно съмнение, аджеба, познавайки нашата реалност, няма ли някой доктор да побърза да ме обяви за умрял за да ми вземе органите? Не е нещо непознато в жанра.
03 Юли 2012 02:19
В този ред на мисли, благодеянията според мен са възможни в атмосфера на взаимно доверие. Т.е. аз като нямам доверие на системата, която приема и разпределя благодеянията, най-вероятно няма и да направя такова. Следователно, след като изключим благодеянието априори - виж по-горе, остава единствено сделката. Аз нама да даря бъбрек, но мога да го продам.
03 Юли 2012 02:29
НЕ искам мой орган да бъде присаден на циганин, който е увиснал на кабел с високо напрежение, опитвайки се да го открадне, или на педофил, или на мафиот, прострелян от друг мафиот, или на някой изнасилвач...!
НЕ искам!
03 Юли 2012 03:54
И аз като жорко се сетих за ония с перките и фотоволтаиците.
03 Юли 2012 03:56
Парко , ами ако на теб ти трябва бъбрек и единственият донор е някой като тези дет си ги изброил ?
Земаш ли бъбрека или пълниш доброволно трапа ?
03 Юли 2012 04:08
ВЗЕМАМ, щом дават!
Те са ми длъжници на мен(и на порядъчната част от Обществото!), а не аз(ние) на тях!
03 Юли 2012 04:24
Те така те искам !
03 Юли 2012 05:27
Как?! Да имам нужда от чужд бъбрек ли?!
03 Юли 2012 05:52
Не бе , Парко , да не дава Господ .
Подходът ти ми харесва.
Моето си го не давам на .... ( попълнете сами ).
НО , те самите дават ли ми - вземам. Те тва е.
03 Юли 2012 06:44
VOCI, щото ти си пък един кръводарител, да не дава господ. Първата ти работа ще е да разбереш партийната принадлежност на реципиента. Пък като те знам как долюбваш сигане и гейове направо ми става жал за тях. Ама тук си ербап!
03 Юли 2012 07:09
Абе, защо така се избягва да се говори за "Желязната пета"? Където Джек Лондон предвижда какво ще стане, когато светът бъде звоюван от айновци и /л/айновци - манерки?
Цанев,
на тоя простата му е в кратунката върху раменете...
----------------------------------------------------------------------------
Блогът на Генек
03 Юли 2012 07:13
Преди пет години имах нужда от кръв. Един младеж - 69 набор - разбрал, обадил се на друг, намерили трети. По пътя срещнали двадесетинагодишен младеж и му казали къде отиват. Той веднага се присъединил, извикал още един негов връстник...
Добре, че джунгловото мислене на айновци и кастрирани кратуни не е общо, а само изразяване на животинското в морално увредени екземпляри...
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Блогът на Генек
03 Юли 2012 07:33
Като почна да се споменава това име /Райнд/ в любимата газета преди време се сетих, че бях гледала някакъв филм за живота й - беше отврат! Имаше някакви значително по-млади мъже, около които тя се увиваше като пиявица, после я зарязаха, разбира се, някакви такива истории. Беше извратенячка, даже не догледах филма докрая. После разбрах, че била така да се каже "известна писателка".
03 Юли 2012 08:44
... много жалко. Нито темата е тема, нито коментарите, изобщо - напоследък изчезнаха толкова форумци, изчезнаха и интересните теми. Жалко.
03 Юли 2012 08:49
напоследък изчезнаха толкова форумци

Ма се появиха кутевчета с ум на млада гъсеница...
03 Юли 2012 09:27
Човечеството може да избере - общество без бедни и богати или общество с бедни и богати.
И кога по-точно беха изборите? Да не сме ги пропуснале? Или все още предстоят, литераторе?
---------
Айн Ранд, викаш. Ех, Миме!
... Има непоказани мнения ...
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД