:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 429,343,096
Активни 101
Страници 13,090
За един ден 1,302,066
Истинската история

За Христо Ботев всяка власт е форма на насилие

Недолюбван от властниците заради борбата си за справедливо обществено устройство, гениалният поет и революционер ще остане знаме за народа ни
Христо Ботев - портретна снимка, подарена на Велико Попов; на обратната страна има текст "В памят на комунистическите [употребено като прилагателно от "комуна"] ни подвизи брату Вел. Попову, Хр. Ботйов, 1 Майа 1875 [г.], Букурещ"; Архив на Института за исторически изследвания при Българската академия на науките-София. Вдясно " вестници, издавани от Хр. Ботев : "Дума на българските емигранти" (10 юни -5 август 1871 г.; 5 броя), " Редактор: Д. Чавдар [Хр. Ботев]", Браила; "Будилник" (1-20 май 1873 г.; 3 броя), "Редактор Х[ристо Ботев] Петков", Букурещ; "Нова България" (5 май 1876 г.; единствен брой), "Отговорник В. Петков [Хр. Ботев]", Букурещ.
Властта не можа, разбира се, да надскочи войнстващата си посредственост (по годишния доклад на Legatum Institute) и спретна за 165-ата годишнина от рождението на Христо Ботев едно очаквано безлично честване, което си беше чисто отбиване на номера. Натирено в градинския гъсталак, пред скромния паметник на гениалния ни възрожденец събитието бе почетено с протоколно слово от заместничката на президента. И за това бяхме предизвестени - държавният глава отдавна заяви, че ще ходи само на Запад и никога на Изток. Да не каже някой, че не е знаел, паметникът на Ботев е точно в забранената за посещение зона, източно от сградата на президентството. То не че би имало значение присъствието на тоя, който може би в най-голяма степен олицетворява посредствеността на тая власт, вероятно само ни бе спестен още един скандал.

Мизерно малобройната публика трябваше да изслуша откровено невежественото и нищо неказващо слово на заместничката, кокетно килната през повечето време на една страна. Вероятно самата тя е била горда от себе си, че започна не с друго, а с връзката на рождената дата на Ботев, 6 януари по нов стил, с църковния празник на тоя ден. Едва ли може да се измисли пример за по-лош политически вкус. Наистина. И точно в годишнината от рождението на великия ни революционер, който не пропусна нито един повод, за да осмее в гениалните си произведения и християнското духовенство, и средновековните култове...

Кашата с честванията на исторически събития по стар и по нов стил продължава, но няма смисъл сега чак дотам да стигаме - това са непостижими мисловни висини за властниците ни. Може обаче да се помисли сериозно за приемането на един съвсем кратък закон, с който днешните обитатели на "Дондуков" 2 да се изключат от всякакви обществени изяви по повод на каквито и да е исторически събития. Струва ми се, че времето за подобна мярка е вече дошло. Потомците ще ни бъдат благодарни.



* * *



Може всичко да се прочете за Ботев - това, което не изнася на авторите, ще излезе фалшификат, а това, което им се харесва, ще се преувеличи безмерно. Неудобното, което е безспорно, ще се спомене мимоходом, желаното - ще се натрапва на всеки ред. Това, което ще остане недопустимо навярно завинаги, е омърсяването на може би най-титаничния образ на Българското възраждане. Абсолютното бунтарство на Ботев винаги ще бъде противопоставяно на целенасочения всекидневен усилен труд на "приятеля ми Левски" с мекотата на неговия "нечут характер". Едва ли превръщането на Ботев, както и на Левски, в национална икона, в знаме за българския народ носи каквито и да е недостатъци. Разбира се, чисто научните проучвания никога няма да бъдат прекратени независимо от всичко, но трябва да съществуват "недосегаеми" области в историята ни. Всеки народ има нужда от непоклатими устои, на които да се опре в случай на нужда.

Революционната дейност на Ботев, неговите идейни възгледи, вярата му в способностите на българския народ сам да гради бъднините си винаги са настройвали всякакви властници срещу него и делото му. Заради "недосегаемостта" на Ботев, както и на Левски, на нито една власт, дори на най-тираничната, не е било позволено, няма и в бъдеще да й е позволено, да окаля тоя свят образ. Може обаче, и точно на това сме днес свидетели, да го пренебрегне, всячески да го потули, за да не се вижда, да не би на някого да хрумне да последва героичния му път. Тоя страх от народното възмездие ще преследва всички български властници, докато я има България.

Ако в народното съзнание недосегаеми исторически образи съществуват, то в историческото изследване такива, разбира се, няма. В последните няколко десетилетия се появиха съмнения за точността на част от историческите факти около поета революционер, отнасящи се до неговите идейни възгледи. В бъдеще, при други поводи сигурно ще се връщаме към тези факти в опит за търсене на историческата правда, но за факторите, които оказват влияние върху младия Христо Ботев, изглежда, засега няма съществени различия.

Усилният революционен кипеж в Русия около и след средата на XIX в., бунтарските идеи в руското общество несъмнено са най-значимият подтик за създаването и развитието на идеите за обществено устройство у младия Ботев. Това поне едва ли може да бъде оборено (Евг. Волков, 1929; Ив. Унджиев, Цв. Унджиева, 1975; Ст. Каракостов, 1981), макар дори в тази област още от края на ХIХ в. даже да сме свидетели на злобни подмятания. Сигурно ще е възможно някога да ги разгледаме по-обстойно не за друго, а понеже злобата на малкия човек към недостижимостта на гения винаги ще ни учудва.

В същото време Ботев остава в основните си възгледи ясен изразител на българската революционна практика, последовател на възгледите на Раковски, Каравелов и Левски за освобождението на България от робския ярем. Съчетаването на руските и общоевропейските обществени идеи с българската освободителна традиция е навярно това, което в най-голяма степен изгражда идейно Ботев.

Семейната среда на малкия Христо е достатъчно добре проучена, за да има съмнение в нейното значение за идейното порастване на бъдещия революционер. Сам забележителен възрожденски книжовник и обществен деец, Ботьо Петков достатъчно добре познава, а и усърдно разпространява в уюта на подбалканските градчета, произведенията на руската книжовност, несъмнено негова е първата заслуга за идейното оформяне на първородния му син Христо. Ботьо Петков учи в Одеската семинария, по своя път той ще насочи и младия Христо.

Със съдействието на Найден Геров 15-годишният Христо Ботев Петков става ученик във Втора одеска гимназия. Не може да има никакво съмнение, че завършен революционер и краен бунтар Ботев става именно по време на престоя си в Одеса. Точно сред бунтарския кипеж на Одеса Ботев свързва неразривно мечтата си за свободата на отечеството с идеята за обществена справедливост. Нещо повече, точно у Ботев става видимо ясна идеята, че освобождението на България от робски гнет няма да е достатъчно, неговата мечта е не само за свободна, но и за справедлива България. И нищо по-малко. Обществено устройство, което да служи на гражданите, трябва задължително да съпътства добиването на национално освобождение, друг път за България Христо Ботев никога не е виждал.



Извори



"Повтарями* - Турция нема живот, нема бъдеще, тя е труп на смъртния одър, когото никакви дервишки баяния на нейните мандарини [сановници], никакви дипломатически молитви на западните доктринери нема да я спасят от анатомическия нож. Лекувана по стара метода, с политически кръвопускания и операции с дипломатически хлороформ, тя изгуби ръце и нозе, провинция след провинция, и отслабна до толкоз, щото даде место на оназ страшна болест, коя обхвана сърцето й, влезе в дихателнити й органи и кръво-обращението; тъй щото никаква операция е невъзможна вече . . .

Наистина не веднъж народът [българският народ] е явявал твърдата воля на характера си с въстания против царети си, против духовенството си, както в времето на Богомила и Самуила; н[о] всичко това е ставало само тогава, кога властта или [в]се едно насилието е допирало до къщата му, в коя той секога е бил нравствено свободен, до семейството му, до понятията му за честта - с една дума до негова [ия;печатна грешка] дълбок социален живот с който се отличават общо Славянските народи и частно нашия народ . . ."

Хр. Ботев, "Дума на българските емигранти", бр. 2, Браила, 25 юни 1871 г.



"О, tempora! O, mores! Седа и са чуда, защо човек са сърди, кога му речеш: магаре, свиня, вол; и не се сърди - дору още се радва - кога му речеш: пиленце, гълъбче, славейче, дору още котенце и теленцe? Дали славеят принася повече полза в обществото на човеците, от колкото благородната свиня, тази производителна сила в природата на животните, на която само като погледне човек, наумява му нещо аристократическо, нещо възпитано и на длъжина и на широчина? Дали пилето има повече мозък, повече ум, отколкото почтеното магаре, този философ не само между животните, но и между човеците? Или пък гълъбът е по непорочен и по достоен в нещо от скопения вол, туй подобие на нашия търпелив народ? Но иди и речи такива думи на нашите например . . . литератори, поети, вестникари, чорбаджии, учители и прочие раби божии, та виж какво ще ти се струпа на главата от сичките тези труженици в полето на глупостта . . ."

Хр. Ботев, "Будилник", бр. 1, Букурещ, 1 май 1873 г.



"Освен [с] физическата [си] с[и]ла народът треба да излезе [в Априлското въстание] и с своето морално оружие . . ."

Хр. Ботев, "Нова България", бр. 1, Букурещ, 5 май 1876 г.



*Правописът е отчасти изправен.
74
31213
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
74
 Видими 
09 Януари 2013 20:22
Христо Ботьов!!!


Така се е казвал, така се е наричал и подписвал!
09 Януари 2013 20:35
Иван Петрински
09 Януари 2013 22:51
Христо БотЙОв!
09 Януари 2013 22:57
Всичките хъшове и емигранти от времето на Раковски и Ботйов са били няколко хиляди, през времената на османското владичество.
В "демократичното" владичество на Международната общност и САЩ, на ЕС(ссср) става дума за милиони и милиони.
А такива като Христо във времената на "народната власт" започваха с ТВУ и продължаваха в някое социалистическо общежитие като Белене, Скравена, Куциян и в по-леките случаи заводи, фабрики и многолюдни краища като Панагюрище и Елена.
09 Януари 2013 23:02
А, Чехлю не бил ходел на Изток...Просто не е искал да обърка Ботев с Буров или с Бенковски или с някой друг с подвеждащо сходна фамилия...
09 Януари 2013 23:12
Ботев!
Благодаря, г-н Петрински. Страхотни текстове.






-------

с една дума до негова [ия;печатна грешка] дълбок социален живот

негова животне е печатна грешка, а нещо което в момента наричаме "архаизъм". Мисля, че този начин на произнасяне на притежателното местоимение още се среща в някои диалекти.
09 Януари 2013 23:20
Пара, понеже Ботьо Петков наричан още даскал Ботю не е носил името БотЙО, нема как Христо Ботьов да се е подписвал и наричал себе си нито БотЙОв, нито Ботев. Все има останали документи с неговия подпис.
09 Януари 2013 23:27
Христо Ботьов Петков:
Ще да пия на пук врагу,
на пук и вам, патриоти!
Аз веч нямам мило, драго,
а вий... вий сте идиоти!

No comment!
09 Януари 2013 23:31
Езуитски написано. (за статийката)
09 Януари 2013 23:54
Нещо малко странично, което даже Петрински си е позволил да напише: Ботьов е последовател на възгледите на Раковски.
Изобщо Раковски е големият българин-енциклопедист на 19в., от когото са се учили всички. Само, че неговите исторически трудове и идеи, са почти цензурирани и забранени за разпространение и изучаване до ден днешен. Въпреки, че е пряк потомък на Софроний Врачански.
10 Януари 2013 00:08
ЩУРЧО,
Ето ти автентичният подпис на Христо БотЙОв- тук Натисни тук
А иначе, Правилото е: след гласни звукове и в началото на думата се пише йо (Йонко, майонеза, район), а след съгласни звукове се пише ьо (шофьор, бульон, треньор)
10 Януари 2013 00:15
Няма власт над оная глава, която е готова да се отдели от плещите си в името на свободата и за благото на цялото човечество.
— из негово писмо

из "Елегия"

Кажи ми, кажи, бедний народе,
кой те в таз робска люлка люлее?
Тоз ли, що спасителят прободе
на кръстът нявга зверски в ребрата,
или тоз, що толкоз годин ти пее:
"Търпи, и ще си спасиш душата?!"

Той ли ил' някой негов наместник,
син на Лойола и брат на Юда,
предател верен и жив предвестник
на нови тегла за сиромаси,
нов кърджалия в нова полуда,
кой продал брата, убил баща си?!

Той ли? – кажи ми, Мълчи народа!
Глухо и страшно гърмят окови,
не чуй се от тях глас за свобода;
намръщен само с глава той сочи
на сган избрана – рояк скотове,
в сюртуци, в реци и слепци с очи.

из "Към брата си"

Тежко, брате, се живее
между глупци неразбрани,
душата ми в огън тлее,
сърцето ми в люти рани.

Отечество мило любя,
неговвият завет пазя;
но себе си, брате, губя,
тия глупци като мразя.

Жив е той, жив е!
Натисни тук
10 Януари 2013 00:28
Пара, този подпис и аз съм го виждал, ама има и други. Инак в традиционната българска именна система, имена започващи с "й" са в началото: Йовчо, Йонко, Йордан и др. След съгласен звук се пише "ь", например: Гиньо, Ганьо, Ботьо и др. Нейсе, не е това най-важното. Но при всички положения не е Ботев.
10 Януари 2013 00:32
Аз съм поклонник на Христо Ботев и го намирам безупречен във всяко отношение. Всеки българин би трябвало да знае стихотворенията му (и не само) наизуст. Те не са много, но са плод на едно жарко сърце, милеещо за България и народа си.
10 Януари 2013 02:55
Разбира се Христо Ботев в никакъв случай не е произнасял иметоси Ботев, а най-вероятно Ботьов, но днес сме приели мъжките българските имена преимуществено да окончават на "ов" и "ев", та Ботев е логичното изписване и произнасяне на името на един велик българин. Дали ако не беше подписал с кръвта си малкото си на брой стихове и пламенната си публицистика щеше да стои толкова високо на българския героичен небосвод е друг въпрос. Но ние сме щастливци да имаме толкова светъл пример за почит и следване, който може повдигна всякой унил дух и раздумка всяко лениво сърце.
10 Януари 2013 06:01
С какво Ботев и Левски бъркат власт имащите?
Ботев и Левски са олицетворение на независима България, сама решаваща съдбините си. Власт имащите, обратно – имат за задача да унищожат, омаловажат всичко българско за да ни изкарат педанни НАТОВци и членки на черната дупка наречена ЕС. Искат да подменят българската култура с преданност към западните си господари. В ЕС ние сме като бездомно куче в чужда кочина, подават пари за да не подивее от глад и да смаже амбициите на продажното ръководство. След като националното предателство стана национален спорт, националния нихилизъм – нова идентичност, а невежеството – сила, нищо чудно, че отличниците в унищожаването на българщината ще са и народни избранници. Българите преминаха от гласуване за по-малкото зло в гласуване с/у този, с/у който ги настоят най-много продажните медии. Среден американец за 30 мин може да накара среден българин да си свали гащите за да си покаже маясила. Природната ни простотия кара всеки един чужденец, който говори колко сме страдали незаслужено да има пълното доверие и контрол в/у нас.
Публично разстреляния президент Кенеди беше казал: „Няма смисъл в оцеляването на една нация ако с нея не оцелеят и ценностите и.” Кой не е плюл и пикал по тях?
Ето за това и се плюе по Ботев и Левски: те са последния непревзет окоп на българщината и последната бариера за пълното обезличаване, което е необходимо за боядисването след това в чуждоземни багри. Какво ли би казал Левски ако възкръснеше сега? „Народе, народе, роб си беше и роб си остана! ”

10 Януари 2013 07:06
.
10 Януари 2013 07:45
"Кашата с честванията на исторически събития по стар и по нов стил продължава, но няма смисъл сега чак дотам да стигаме - това са непостижими мисловни висини за властниците ни."

От уважение към историческата хронология е НЕОБХОДИМО да се приеме - вероятно от Народното събрание - че всички дати ПРЕДИ приемането на Григорианския календар от БГ-държава (ЗАКОН ЗА ВЪВЕЖДАНЕ ГРИГОРИАНСКИЯ КАЛЕНДАР, Обн. ДВ. бр.65 от 21 Март 1916), трябва да се дават по стар стил (Юлианския календар) - както те са назовани в летописите, хрониките, документите, литературните произведения и др.подобни исторически източници.Вероятно ще е неообходимо време, преди да се коригират книги и учебници, но по-добре е бавно и упорито да се коригират нещата, отколкото да продължаваме да живеем в настоящата календарна суматоха на "преизчисляване" на дати, нямащо нищо общо с историческата истина!
Не бива така - Освобождението на София от турско робство било станало с влизането на руските войски в София на 4 януари 1878, вместо исторически правилната дата "23 декември 1877"; не бива така - Хр.Ботев бил роден на 6 януари 1848 вместо исторически правилното "25 декември 1847"; не бива така - подписването на Сан-Стефанския договор било на 3 март 1878 вместо исторически правилната дата "19 февруари 1878"; не бива така - В.Левски бил обесен на 18 февруари 1873 вместо исторически правилната дата "6 февруари 1873"; не бива така - историческите боеве на Шипка били станали в периода 21-26 август 1877 вместо исторически правилния период "9-14 август 1877"; не бива така - Хр.Ботев бил убит на 1/2 юни 1876 вместо исторически правилната дата "20 май 1876"; не бива така - Илинденско-Преображенското въстание било обявено на 2 август 1903 вместо исторически правилната дата "20 юли 1903"... Примерите са МНОГО, хаосът продължава - историческите личности "се раждат" и "умират" по два пъти, историческите събития "се случват" по два пъти, БГ-безумието продължава.И тук не помага посочването (някой път) на двете дати - просто за каквито и да било събития преди 31 март 1916 НЯМА смисъл от посочване на преизчисленото по Григорианския календар, особено фрапиращо за събития, станали на границата между две години (по-горе случаят със София, Хр.Ботев и други могат да се посочат).
10 Януари 2013 08:06
Каскетите по комунистическо щеха да притворят Ботев, да го обръснат, да му разпорят крачолите на панталоните и да му дадат 14 дена общественополезен труд.
А в Русия даже в днешно време за него не би било безопасно. Заради приказките му срещу поповете. Можеше и две годинки колония да отнесе.
10 Януари 2013 08:57
Достойно е, че на този ден Богоявление сме се събрали с родолюбиви сърца да почетем раждането на великия син на България", заяви тя в словото си (...) пред събралите се 20-30 души. (http://news.ibox.bg/news/id_779498571) ЕТО "БЛЕСТЯЩ" ПРИМЕР ЗА ГЛУПЕШКОТО СМЕСВАНЕ НА КАЛЕНДАРНИТЕ СТИЛОВЕ. (Впрочем, на сайта на президента ВСЕ ОЩЕ НЕ Е ПУБЛИКУВАН текста на словото, въпреки, че изминалият период от време след 6 януари е прекалено достатъчен!)

А съществено не съм съгласен с този текст на Петрински:
"Вероятно самата тя е била горда от себе си, че започна не с друго, а с връзката на рождената дата на Ботев, 6 януари по нов стил, с църковния празник на тоя ден. Едва ли може да се измисли пример за по-лош политически вкус. Наистина. И точно в годишнината от рождението на великия ни революционер, който не пропусна нито един повод, за да осмее в гениалните си произведения и християнското духовенство, и средновековните култове...", защото Ботев затова е Христо, защото е роден на 25 декември (Рождество Христово по стар стил !)
10 Януари 2013 09:16
И как да го долюбват властите като е казал"Аз вярвам в единний Комунистически ред на обществото..." и не се отметна до последно!!!!...А властите крадат до последно!Като за световно!.....ДЪЛБОК ПОКЛОН!.
СИМВОЛ-ВЕРУЮ НА БЪЛГАРСКАТА КОМУНА!


Вярвам в единната обща сила на человеческий род на земното кълбо, за да твори добро.
И в единний комунистически ред на обществото, спасител на сички народи от вековни тегла и мъки чрез братски труд, свобода и равенство.
И в светия животворящ дух на разума, укрепляющ сърцата и душите на сички хора за сполуката и тържеството на комунизма чрез революция.
И в единното и неделимо отечество на сички хора и обща собственост върху сички имоти.
Изповядвам единний светъл комунизъм, поправител недъзите на обществото.
Чакам събужданието на народите и бъдащий комунистически строй на целия свят.

Галац, 20 април 1871 г.
Хр. Ботйов


Едва ли го има в учебниците!...
ДЪЛБОК ПОКЛОН И СВЕТЛА МУ ПАМЕТ
10 Януари 2013 09:20
Ботев е преди всичко гениален поет, наистина смел човек, идеалист и наистина бунтар. Може да бъде икона за всеки подрастващ. Не случайно агитката на "Ботев" (Пловдив) е една от най-дивите в страната...
Иначе с много от написаното от него в публицистиката му не съм съгласен и времето наистина го опровергава. Отдавам го просто на силна емоция:

Примерно:
"...Турция нема живот, нема бъдеще, тя е труп на смъртния одър..." Дали, и какво би казал Ботев ако види днешна Турция?
или
"....Чорбаджиите, тая непорината византийска воня..."
всичко или почти всичко от Първата българска държава дължим на Византия. Де да беше просъществувала тая Византия, къде щяхме да бъдем сега.....
10 Януари 2013 09:27
Ето ви една пророческа статия във в. "Знаме", за домогванията на сърби и гърби спрямо Македонията и други български земи Всеки може да се увери колко точно е прогнозирал.
http://www.slovo.bg/showwork.php3?AuID=1&WorkID=3196&Level=3
10 Януари 2013 09:29
КАТЕГОРИЧНО настоявам за ТОЧНОТО ЦИТИРАНЕ относно "византийската воня" - смисълът е ДРУГ:

"Българинът, напротив, каквато омраза храни против турчина, такава (може и по-дълбока, като е по-вета) и към чорбаджията и духовенството, тази непорината византийска воня, коя продаде и съсипа народа, а днес носи на шия ключовете на неговите окови." ([Вестник "Дума на българските емигранти", 1871, Христо Ботев,СЛОВОТО) !!!

10 Януари 2013 09:34
Точният линк за "Наместо Програма" на Христо Ботев:

http://www.slovo.bg/showwork.php3?AuID=1&WorkID=3180&Level=2
10 Януари 2013 09:43
Православните попета - непорината византийска воня ?
Съгласен .
10 Януари 2013 09:49
Anthrax, ще настъпиш мотиката, момче
10 Януари 2013 09:53
Петрински, много силен текст! Поздравления!
10 Януари 2013 09:59
Кашата с честванията на исторически събития по стар и по нов стил продължава, но няма смисъл сега чак дотам да стигаме - това са непостижими мисловни висини за властниците ни.


не мога да разбера какво и е толкоз кашестото на тая каша. Всичко е нормално да се празнува като дати и годишнини по нов стил. НИщо, че изглежда любопитно когато празнуваш Априлското въстание през май.

За тия кашестите една проста задачка. Ако съм роден на 30 март 1916, на 20 април същата година като невръстен младенец на колко дни съм?
10 Януари 2013 10:05
Ееех, Авторе, Авторе...Не можеш от себе си да избягаш.
Може и да си написал нещо хубаво за тоя наш гениален национален Поет и Харамия, ама като стигнах до "събитието бе почетено с протоколно слово от заместничката на президента. " и разбрах на къде си я подкарал, и до къде ще я докараш.
P.S. Това, че се кичехте с портрета Му (във всяка по- така соба) не ви попречи да сторите Белене последен дом за следовниците му. Срам. Срам за вас, а за нас - трижди по-срам

10 Януари 2013 10:13
"Идеята за свободата е всесилна и любовта към нея сичко може да прави."
Христо Ботьов, в. "Знаме" 22, 1875 г.
10 Януари 2013 10:13
А за русофилите всяко лайно от Русия е торта "гараш".
10 Януари 2013 10:30
Христо Ботьов /така се е подписвал, имам първото издание на "Песни от Ботьова и Стамболова/ е бил един младеж с идеали, наопорочени от власт или имот. По-голяма част от умните младежи, преди да помъдреят, са такива. Има и такива, които от малки са закърмените с пороците на богатството и властта и хубавото е, че малко са облагодетелствани от съдбата да имат лесно това, към което всички инстиктивно се стремят "като улегнат".
10 Януари 2013 10:36
Лелеее, какъв вдъхновяващ увод е избацал аФтора!
Не трябва да се пропуска какъвто и да е повод (а и без повод, както тук), да се громи тиквариата и да се прославя любимия комунизъм. На хора, заразени с тоя бацил не бива да се дава трибуна. Заради младите, непреживили го!
Казах!
10 Януари 2013 10:56
За Христо Ботев всяка власт е форма на насилие
И единний светлий комунизъм ли? Или той е изключение?
10 Януари 2013 10:58
(Aka heelic) "За тия кашестите една проста задачка. Ако съм роден на 30 март 1916, на 20 април същата година като невръстен младенец на колко дни съм?"

Ако си роден на 30 март 1916, просто си роден на 30 март. И това е РЕДНО да се счита така - както някои са чували, "тъй са се раждали, тъй са ги ровели" (едно от многото верни български народни правила).
10 Януари 2013 11:40
Христо Ботев: 25.12.1847 - 20.05.1876 (на 28 години) - колко от нас могат да си дадат сметка каква значителна е дозата инфантилизъм, натрупана в същата възраст за днешно време - без дори да е от значение коя е държавата, територията и т.н. Мога да приема, че вероятно Авторът ни предизвиква и в тая посока на мислене ...
10 Януари 2013 11:48
Мога да приема, че вероятно Авторът ни предизвиква и в тая посока на мислене ...

Нищо - за съжаление - не ни предизвиква Авторът. Той си е навил кросното през осемдесетте години на минали век. Опънал му е социалистическите нищелки. Нанизал е през тях вътъка на Маркс-Ленин-Димитров, и лашка ли лашка настървено совалката напред назад - без да забелязва, че след него върви времето и разплита изтъканото.
10 Януари 2013 12:04
Барма
10 Януари 2013 12:13
Бармалей
10 Януари 2013 12:28
Не знам някога в историята на човечеството, човек борещ се за справедливост да е долюбван от властващите!?
10 Януари 2013 12:29
Петрински!
А за Ботев!? - Ботев сам издигна своя монумент! И никакви еволюиращи през десетилетията гниди, дори и овластени, не ще оцапат този монумент.
"Не се гаси туй що не гасне!"
10 Януари 2013 13:11
Ботев е поет, не политик. За туй е казъл "свобода И смърт юнашка". И го е постигнал.
10 Януари 2013 14:04
На Христо Ботев се чества рождението, а на другия велик българин - Васил Левски почитаме обесването! Както казва един мой приятел - не мога да Ви разбера Вас българите, радвате се на обесването на героите!
10 Януари 2013 14:29
Повтарями* - Турция нема живот, нема бъдеще, тя е труп на смъртния одър,

Колко търговски къщи и колко търговци е имало в Калофер преди 1878 година и колко след.
Какъв е бил жизнения стандарт преди и след “освобождението.

10 Януари 2013 14:36
Сеймен, "преди и след" като турските войски и башибозук го бастисаха през Руско-турската война 1877-78 ли имаш предвид, че не те разбрах добре?
10 Януари 2013 14:37
Сеймен, какво пък е туй. Уйник може би.
10 Януари 2013 14:38
Господин Петрински, достойно е, че се опитвате да възкресите действителния образ на големия българин, надраснал с идеите си епохата и надхвърлил задачите на националноосвободителното движение в търсене на модел на социална справедливост, а не само на политическо освобождение.
П.П. негова като притежателно местоимение, 3 л., ед. ч., м. р., вм. неговия не е грешка. Използва се в българската литература чак до първата вълна на българския модернизъм вкл., напр. заглавие на една от идилиите на П. Ю. Тодоров е "Негова син" в контекста на съзнателната и целенасочена стилизация и архаизация на езика. Има и други примери в следосвобожденската литература, обаче нали съм слединсултна, паметта ми не е чак толкова оперативна в момента.
10 Януари 2013 14:41
Какво говорите, скъпа? Надявам се да се шегувате.
10 Януари 2013 14:49
Надявам се да се шегувате.

Уви, не.
... Има непоказани мнения ...
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД