Господин Донков, може би е дошло време бившите майори да грабнат тоягите, и да разчистят тези мърши.
Мисля, че търпението на хората се изчерпва.
|
|
Общо | 440,691,420 |
Активни | 938 |
Страници | 2,350 |
За един ден | 1,302,066 |
Нерви и утехи
Черешката по здрачВъв фоайето на голямата болница някогашният наперен и плещест майор Сотиров изглеждаше равнодушен и самотен. Влязохме в сладкарничката да ударим по едно, той - без кофеин. Гледах го, докато с треперещи пръсти разкъсваше пакетчето захар и го тръскаше в чашата, и се мъчех да изчисля за колко години делникът го бе превърнал в човека, който седеше пред мен. Бях го познавал в различно време от живота му и го помнех винаги твърд, винаги овладян и хладнокръвен. Беше армейски пиротехник, боеприпасчик според тогавашния военен речник, колкото пъти съм го величаел като сапьор, толкова пъти ме е поправял. Отиваше му да е такъв. Задължително беше. Светът му, както се казва, всеки миг можеше да гръмне в ръцете му. Може би затова на маса се веселеше мощно, до откат. Били сме немалко пъти в ресторант и той винаги се познаваше с певицата. Черпеше, без да се изсилва, носеше на алкохол и на някои песни припяваше с пълен глас, без да се стеснява, и, странно, бе да изнервя околните. Днес бихме казали, че "разпуска". Знаех какви неща му се случват и не се изненадвах. Запознахме се при един инцидент край морето. Сандък със снаряди бе паднал от военен камион, бе се свлякъл по брега в буренака до виличката на тонрежисьора Д. Г. Сандъкът бе пострадал доста, но мунициите вътре лъщяха. Развали ни се уикендът, защото майорът отцепи околността и ни пусна, колкото да си вземем багажа. Не мисля, че щеше да ги гърми, поне там, нито пък той поиска да ми отговори, когато след няколко дни се появи в кръчмичката на Траката по къси панталони и с панама, с връзка попчета в ръка. Първият път на маса и първият, в който се отпусна за литературната си страст - Смирненски. Може би това ни сприятели. (Познавам още само един човек, така влюбен в поета, адвоката Н. Б.) Сотиров не беше само почитател, той беше и тълкувател Обичаше да откроява нюанси, да разгръща със свои думи образите, понякога просто загатнати, в някои стихове гласът му трепереше. Като повечето неизкушени от литературата любители харесваше по-нежните, мелодичните, с бляскава изразност и множество звънки рими стихотворения. В центъра им, както може би ще се досетите, стоеше "Цветарка". В онова време подобно увлечение не изглеждаше тъй екзотично - Смирненски още не бе отместен назад, във "фона" на българската поезия. А и имаше хора, които умееха да се насладят. Колкото до майора, той не парадираше с тая страст, той просто я споделяше и, мисля, само когато повече не можеше да я удържа в себе си. Познати актьори от театъра разказваха, че бил известен като опитен, изобретателен и безстрашен, звезда в опасното си поприще. Поверявали му най-тънки и сложни дела в поделенията из целия Североизток и във флота. Освен това - бохем, добре познат в барчето на театъра. Понякога се виждахме в София, писателският ресторант му хареса - нямало музика, но пък каква публика, каза. После свикна с публиката и наблягаше на менюто. Поетесите го оглеждаха, разпитваха ме какво пише. Той е рецитатор, казвах, Смирненски му е амплоа... Ожени се за Лиляна, веднага щом се пенсионира, и започна работа в оръжейния завод под Балкана. Лиляна - защо ли не се изненадах, като научих? - бе певица от ресторантите по крайбрежието, но бе повредила гласа си. Понякога, когато съм попадал в градчето, на маса и след молби запяваше "Децата на Пирея". Парче от нейния репертоар, когато и двамата са били млади. После той се пенсионира за втори път, преместиха се в някакво село. После Лиляна почина. Научих случайно, не пътувах вече както преди. Сега бе слязъл от клиниката да си купи вестници, машинално ги разгръщаше и хвърляше поглед по страниците, четеше без очила, а по бързата ми сметка бе минал осемдесетте. Живеел покрай дъщерите на Лиляна, с внучките й, имал правнучета вече. Не бяхме се виждали толкова време, всичко беше новина. Сега се опитваше да реши има ли смисъл на тази възраст да ляга на операция - нищо чудно ползата да е по-дребна от загубата... Но скоро вече нямахме какво да си кажем - както винаги след дълга раздяла. Вестникът помогна, по-точно снимките от вълненията в оръжейния завод. Сотиров ми заизрежда големи поръчки, за които не получили разрешение да поемат, други, които конкуренцията им измъкнала от ръцете - "децата" всичките работели и работят там, зетьовете също, всичко се знае. Може да се каже: фамилията е в самия център на кризата. Пробвах да го разпитам, но той стисна устни. Чак тогава на лицето му се появи маската на дълбока старост. Помръкна майорът, вцепени се. И точно като с вцепенена ръка почна да събира вестниците, затърси чехлите си под масата. Надигнах се, нямаше какво да говорим. Но той ме погледна от долу на горе: - Вечер пускат едно предаване, където готвят. Показват по телевизията едни хора, повечето известни. Готвят големи парчета месо, риби, хайвери. Сладкиши си правят. После ги изяждат. И децата гледат. В студените къщи пред празната тенджера гледат. Спомни си "Братчетата на Гаврош"... Спомних си. "Пред твоите витрини блескави"... Това си спомних. Сега витрините са директно вкъщи. Блещукат в здрача на сопотските зимни домове. Няма го поета, който да ни обясни какво значи това. Само майорът е уловил връзката и го разказва... А аз защо ви го разказвам, не знам... |
24 Януари 2013 20:12
Господин Донков, може би е дошло време бившите майори да грабнат тоягите, и да разчистят тези мърши.
Мисля, че търпението на хората се изчерпва. |
24 Януари 2013 21:47
Мистър Цанев, казвам "майори" условно. Може да са капитани, или полковници.
Мисълта ми беше, че в България има много хора, които достойно са изживяли активната част от живота си. И когато идва врема да получат почит и уважение, са принудени да наблюдават пълен и тотален разпад на обществото. А за нихилизма на Донков и аз съм съгласен. Това беше причината да не взимам почти никога отношение по есетата му, макар да ги чета от години. Но както казвате и Вие - вината не е в него. Поздрави. |
24 Януари 2013 22:48
А пък аз едно друго нещо си мисля и не мога да се отърва от мръсно усещане - когато майорът вземе сопата и тръгне с нея, аз къде ще бъда ?
Вече не се виждам до него или след него, въобще не се виждам между сопаджиите...а съм малко по млад...и ако той наистина бъде със сопа - колцина още ще бъдат с него ?... Нали ви казах, МРЪСНО УСЕЩАНЕ... |
24 Януари 2013 23:05
Хубав разказ, макар и злободневен. Никакви сопи и оръжия няма да помогнат, но следващите с помощта на Мрежата ще изчистят отвратителните завинаги, защото просто не им обръщат НИКАКВО внимание.
|
25 Януари 2013 10:21
За Калин Донков , неравнодушния Човек
Какъв оптимизъм търсите, Братя на Гаврош!? Или сте от ония с "дебелите шуби и бастоните"!? |
25 Януари 2013 21:12
Благодаря г-н Донков!
Срамувам се, че забравихме Смирненски. А преди години и аз обичах да рецитирам стиховете му... |
26 Януари 2013 15:58
Благодаря на автора. Признавам, че не винаги го чета, защото е тежък и дълбокомислен, но когато се случи да го прочета, се чуствам като ученик осъзнал че е научил важен урок.
|
26 Януари 2013 16:02
БРАТЧЕТАТА НА ГАВРОШ Ти целия скован от злоба си, о шумен и разблуден град, и твойте електрични глобуси всуе тъй празнично блестят! Че всяка вечер теменужена ти виждаш бедните деца и обидата незаслужена по изнурените лица. Съдбата рано ги излъгала, живота сграбчил ги отвред и ето ги: стоят на ъгъла, с прихлупен до очи каскет. Какво им даваш от разкоша си ти - толкоз щедър към едни, а към бездомните Гаврошовци жесток от ранни младини? Пред твоите витрини блескави накуп застават често те и колко скръб в очите трескави, и колко мъка се чете! Но тръгват си те пак одрипани, с въздишки плахи на уста, а тез витрини са обсипани с безброй жадувани неща... Ти целия скован от злоба си, о шумен и разблуден град, и твойте електрични глобуси всуе тъй празнично блестят! |
26 Януари 2013 16:17
Браво господин Донков.
Винаги ви чета с удоволствие. Още от в. "Антени" И стиховете ви също харесвам. |
26 Януари 2013 19:22
Смирненски още не бе отместен назад, във "фона" на българската поезия Това изречение ме подсети, че както Смирненски е във "Фона", така и "турското робство" отиде във "фона" на "турското присъствие и владичество". |
29 Януари 2013 20:44
Удоволствие бе да чета статията! Благодаря Ви, г-н Донков, за колоритното представяне на нерадостната ни действителност. Няма как да си оптимист в наше време. И незаслужено автори като Смирненски се захвърлиха от днешните култур-трегери в пантеона на забравата. Един безспорен талант, твърде рано напуснал този свят и останал до края верен на идеалите си. Но не се учудвам на нашенския манталитет, претръпнал съм. След като Ботев бе определен като терорист и атентатор от същите тези "трегери"
А от две-три седмици в няколко "ФЕС-тника" ми дърлят каква гад бил и Дякон Левски и колко хрисим бил Поп Кръстьо. Праотеца на Киро Линкълна и Коко ролекса. Ама що да правиш? Цитирам Глиста от вица - "Родина, татовото" |