Гледах репортаж за гейпарад и репортаж за антигейпарад и се развеселих. Тази биполярност на времето ни - протест и антипротест, парад и антипарад, реклама и антиреклама, фриз и антифриз, изобщо Дюринг и Антидюринг - струва ми се, е новият шлайф на обществото. Той минава не през прословутото, но невъзможно "съединение, което прави силата", а през "я, байо, да си кажем кривиците". Впрочем гейпарадът стори поклон пред паметника на апостола Левски, знаков жест.
Подобно апостол, някак светнал отвътре, зам.-посланикът на САЩ г-н Брайън Далтън, възправен върху импровизирана платформа (напомни ми някого - Елцин върху танка, Мартин Лутър Кинг с I have a dream), възкликна гордо: Пред вас съм в ролята си и на зам.-посланик на САЩ и на гей!... А онзи там пък е моят мъж!
И г-н Далтън показа някакъв възрадван човек, стори ми се негър, който, възбуден от интереса и овациите, заразмахва ръце. По-късно научих, че съпругът на зам.- посланика се наричал Анандарупа. Дали е негър или индус, не разбрах. Впрочем
употребявам думата негър
съвсем нарочно. Също е знаков жест - на моята еманципация от новите норми, които заемаме от страни, на които тази дума им звучала дискриминационно. Тези страни някога са били заселени от бели хора, които по-сетне заробили черни хора и ги карали да им работят за едното ядене. За повече послушание ги оковавали и биели. Лека-полека черните хора станали много, взели да се просвещават от досега с господарите захванали да се бунтуват. Робството било премахнато, по-сетне негрите и напредничавите бели взели да налагат антидискриминационни (ето пак анти) закони. Включително този, че "негър" станало обидно и наказуемо прозвище.
За чест на моя народ, толкова обичащ мазохистично да се унижава като най-негодния в света, ще кажа, че ние роби негри нито сме хващали, нито сме оковавали. Съответно не сме и освобождавали. Така че не дължим, поне на наша територия, замяната на симпатичното "негър" с безликото "афроамериканец" или с епидермално-багрилното "чернокож".
Но чувствам, че ставаш нетърпелив, читателю - де го тука Александър Македонски? Коя е Силвия? За робството знаем, давай по същество.
Ще дам, къде ще ходя. И Македонски ще дам, и Силвия. Ето - Александър е прочут завоевател. Разправят, че бил и гей. Негова, така да се каже, работа. Защо обаче да се трошат столовете, не ми е ясно. (За който не се досеща, да напомня, че това е фраза от пиесата "Ревизор" на Гогол. Един даскал така се палел, че като разправял за Македонски, от страст и плам - бух! - стола в пода. Така възникнала крилатата фраза: "Александър Македонски, разбира се, е герой, ама защо да се трошат столовете?") Гейпрайдът извади друг лозунг: "На Русия с любов". Ние разбрахме иронията. Русия напоследък е атакувана заради закон, забраняващ пропагандата на хомосексуализма сред непълнолетни.
Изглежда е много кофти законодателство да забраниш пропагандата на хомосексуализма сред непълнолетни, помислих си. Аман от ретроградност. Сигурно съм силно тъп, щом не мога да схвана кое му е хубавото в това да викаш в детска градина: аз съм гей, стани и ти!
Хубавото е едно, че законите, както добре знаем, са какво - врата у поле. След Първата световна война например Обществото на народите сключва "Женевския протокол" (1925), с който задължава страните членки в случай на война да не употребяват химически оръжия. По време на войната във Виетнам обаче САЩ изсипаха тонове "Ейджънт Ориндж" - химическо оръжие за обезлистяване на джунглата. И до днес почвата на Виетнам е заразена от тази отрова. Тя и е причина за редица уродства при новородените виетнамчета. Това не пречи на САЩ да се занимават с химическото оръжие на Сирия. Ибо времената се менят, законите също.
Още по навремето пък геят Александър Македонски гонил Дарий III из тогавашна Сирия - много народ погинал, макар и без химия.
Една ретроградна организация - Световен семеен конгрес, след запознанство с руския закон, забраняващ пропагандата на нетрадиционен секс сред непълнолетните, заяви, че документът е в пълно съгласие с нормите на международното право и не нарушава правата на човека. "Ние не защитаваме руския закон, а го разглеждаме в необходимия контекст. Защо трябва да е позволено на един възрастен човек да пропагандира опасни сексуални действия сред непълнолетни? - попита директорът на Световния семеен конгрес Лари Джейкъбс. - Докато хомосексуалното лоби се оплаква от руските "репресии", законите, защитаващи правата на гейовете в САЩ, се основават на принуда:
съгласи се или ще бъдеш наказан" - заяви още той
Всъщност човешкото общество може да си въвежда каквито си иска закони, за да защити каквито си иска свободи. Ще дойде вероятно ден, в който ще е съвсем нормално да се жениш не само за своя пол, но и за друга живинка - коза например. Едуард Олби има пиеса "Козата, или коя е Силвия?" - за тип, изменящ на жена си с коза. Между другото става дума за истинска любов, вижте сами в пиесата. Както е истинска любовта на педофила Хумберт Хумберт към Лолита в романа на Набоков. Всичко бива, ще кажа - само няма нужда да се трошат столовете.
Допускам в бъдеще рухването на всякакви ретротабута и страхове. Може би единственият жив страх ще остане само страхът от обедняване. Археологът Овчаров разказа веднъж за богат римлянин от късния Рим, който си прерязал вените поради своя единствен страх - от осиромашаване. "Приличаме си с оная епоха - рече той - по предчувствието за скорошно рухване."
Впрочем гейпарадът стори поклон пред паметника на апостола Левски, знаков жест.
---------------------------------------------------
Сайтът на Генек