Мярнах из пресата и по телевизията снимка на странно създание и веднага след това научих: било новият победител в музикалния конкурс "Евровизия". Телевизионният говорител поясни, че победителят е Брадата жена - поне така артистът бил известен сред почитателите си.
Трябва да призная, че не следя Евровизия от известно време, огорчен от безликите песни и чудатите резултати от гласуването - смес от гастарбайтерски патриотизъм и манипулативни журита. Тази нова насока на европейския естраден мейнстрийм обаче ме заинтересува, та попроучих. Защото първата ми реакция, срам не срам, беше: Боже, тази горката не знае ли, че има средства, с които да премахне неподобаващото за женския пол окосмяване по лицето си, да не се маскари пред хората. Има разни епилатори, може да си пусне и една контра с троен жилет в края на краищата. И поне на сцената да излезе без брада... Е, мигновено усетих, че съм в грешка. Човекът
си е мъж, травестит,
а да излиза с грим, изкуствени мигли и брада пред публиката му е сценичният имидж. Вероятно е сметнал, че така лесно ще го запомнят - което е без съмнение вярно. И държи да ни изпрати някакво важно послание - за което ще кажем по-надолу.
Я, Бойко, казах си, не върти глава, отвратен пред снимката, като някой назадничав троглодит, ами чуй трелите на тази особа - може пък въпросният Кончита да твори велико изкуство. А ти да викаш "позор", без дори да си го чул - както социалистическите народни маси викаха за "Архипелаг Гулаг" на Солженицин - така, априори, по стаден и назадничав рефлекс, без да са чели.
Чух песента. Не ме впечатли особено. Текстът ми се видя банален, а цялото - средна хубост патетичен напън, изпълнено с мъжки тембър. Е, всеки си има вкус, но нежният Кончита според мен е доста далеч от взривната мощ на гея Фреди Меркюри; не става за шлагер като мелодичните един-два, макар сладникави хитове на травестита Дана Интернешънъл; не пали и не весели като запалителния Верка Сердючка. Дори наш Азис ми се струва по-ярък като присъствие между артистите с подобни джендър екстраваганции. Защо тогава тъкмо томува връчиха наградата тази година, зачовърка ме въпрос. Дали пък няма нещо политическо в този избор, усъмних се аз, няма ли нещо назидателно и пропагандистко, едно врътване на пръст към нашата назадничавост и традиционност?
Уви, сигурно има. Спомних си едни съвсем скорошни разсъждения на психиатъра Михайлов на тема Европа. Той с известно огорчение говореше за нещо като дефицити на идейна идентичност в днешния наш континент. Между другото издума и такива думи: "Европейските ценности са в процес на ревизия. Категорията свобода в рамките на класическия либерализъм като идейна основа на европейския проект търпи развитие, но тази свобода започва да се изражда... Европа днес, когато си припомня великата ценност на свободата, тутакси я асоциира тази ценност с хомосексуалния брак, с ексцесиите на феминизма и т.н."
О, не съм обзет от пуритански плам и хомофобски обсесии. Травестията, както и малцинствените сексуални практики, съпътстват човечеството, откак го има, сигурно ще карат така до края му.
Преди двайсетина години в Париж в една дискотека за пръв път видях травестит с огромен бюст, с брада и мустаци. Беше удобна за фотоси композиция, защото ръчищата му бяха бая дебелшки, дори мускулести, а край него подскачаха възторжено бледи юноши с женствен вид. Видях малко след това и в Москва един такъв, пак в нощно заведение - той пък беше с рокля, с непомерно високи токове, макар с много голям номер обувки... Беше без брада и бая грозноват - всъщност дегизиран кривокрак чичка на средна възраст. Друсаше поне пет-шест огромни гердана на шията си. Докато първият ми се стори непритегателна във всяко отношение фигура за близка дружба, то вторият ми се видя направо отблъскващ. Грозен беше, горкият - и като жена, и като мъж, и особено като микс между двете. Но тез двамата никому не пречеха - разнасяха си се по дансинга - малко по-кръшно от необходимото, ала въпрос на вкус, темперамент и свобода, нали затова са дискотеките.
Обаче Брадата жена на европейския музикален връх ми се стори като някакъв нарочен плонж в декаданса. При това не в декаданса на Бодлер и Рембо, а така - в декаданса на ниво панаирджийски циркаджилък. Цирковете преди век, век и половина тъкмо това и показвали: "Елате вижте!
Брадата жена, теле с две глави, човек слон, яре с пет крака!
Насам, народе!" Какво точно иска да каже този брадат и женствен господин, показвайки се така? Вероятно това - аз съм неясно дефиниран полово, но съм превърнал това в моя гордост и мое знаме. Правя от него изкуство и искам вашето възхищение!
Ми, хм, на мен не ми харесва, струва ми се отблъскващо. Но аз не съм цензор, нека си пее човекът.
Само че какво иска да ми каже моят любим роден континент с този избор? Той пък вероятно това: Да, одобряваме! На такива като Стунджи и Елица нещо не им достига за върха, а на такива като тогози всичко му е наред! Блести направо! Нека натрием носа на ретроградите! Особено на тези в лошата Русия, създала закон, забраняващ пропагандата на хомосексуализма между непълнолетни!
Разбира се, може да си внушавам донякъде. Може да съм безнадеждно изостанал, консервативен мърморко. Въпреки това ми се струва неуместно да се забранява със закон, примерно, женитбата между непълнолетни, а пълнолетни от един и същи пол да се женят с демонстративен апломб. Смятам, че в това има нещо фундаментално сбъркано. Пък д-р Михайлов по европейската тема ми се струва проницателен, ясновидец същи.
Защо, когато чета Оскар Уайлд изобщо не се сещам, че е бил /обвиняват го/ гей?
А за човекоподобията ми натякват: "Ама харесай го, защото иначе... "?
------------------------------------------
Сайтът на Генек