:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,657,573
Активни 388
Страници 138
За един ден 1,302,066
Нерви и утехи

Значка и стикер

Калин Донков
Като прелиствах страници от Симеон Радев заради някакви подробности, попаднах на няколко реда, в които той разказва, по-скоро споменава, любопитен епизод от времето на своята дипломатическа служба. Случката се разиграва преди повече от век и именно с това стъписва: нищо не се е променило в манталитета на българските управници, на имащите някаква власт и положение в охотата им да смесват личния свят на гражданина с неговото място в обществото. Вярно, тези две неща и така са достатъчно свързани, но вярно е също, че едното не винаги предопределя второто и още по-малко има значение за оценката на неговия принос и неговото дело.

"След подписването на мира в Букурещ - пише Симеон Радев - другите членове на делегацията веднага си заминаха, а аз останах за връзка. Така получих своето назначение за пълномощен министър в Румъния. Подир известно време дойдох в София на доклад и поисках, както му беше редът, аудиенция от цар Фердинанд. Той най-напред не иска да ме приеме и ме прие само след като заявих, че няма да се завърна иначе на своя пост. Аудиенцията бе много интересна. Няколко деня след нея повика ме в двореца Добрович. Каза ми: "Негово Величество ме натовари да ви предам от негова страна, че намира несъвместимо с високото положение, на което ви е издигнал, да се явявате в кафенетата с вашите стари другари."

Столетие и нещо след този "съвет," изпитвам ярост, нелеп гняв ме обхваща от такава височайша намеса в частния живот на един достоен мъж. Самият той, обаче, го коментира по-спокойно, макар и достатъчно твърдо. Намира съвета на монарха за уместен, ако става дума за връзките и приятелствата му в чуждите столици, където има честта да представлява България и където това е неговата работа. Що се отнася до софийския му кръг, това си е негов личен избор. "Аз не обърнах внимание на това мъмрене - завършва той. - Още същата вечер бях в Казиното с моята компания."

От същия спомен добиваме представа за "компанията", с която Фердинанд настоявал да скъса. Това са приятелите и събеседниците на С. Радев от две софийски заведения: кафене "България" и Казиното. Ето имената, които ще бъдат познати на читателя. Кафене "България": Цветан Радославов, Пенчо Славейков, П. Ю. Тодоров, Пейо Яворов, Асен Златаров, Димитър Михалчев, Григор Василев, Рашко Маджаров. Казиното: Елин Пелин, Кирил Христов, Цено Тодоров, Трифон Кунев, Димо Кьорчев, Димитър Бояджиев. Това е най-съкратен преглед на личностите, с които Кобургът е настоявал неговият дипломат да не се "явява". Добро попадение, ако е искал да състави примерен списък на българския културен елит. И много лош късмет, загдето е попаднал на Симеон Радев, който да запише и обезсмърти абсурдната му претенция.



Но защо ви разказвам това



Преживяхме и ние такова време, в което трудът, качествата и житейските резултати на гражданина нямаха такова значение, както произходът, убежденията и приятелския му кръг. Неговата полезност, приносът му, дарбите му като да се "преизчисляваха" с някакъв коефициент, известен само на служби и началства, и по това изчисление го подреждаха на мястото му в обществото. Аз наричах това "коефициент за подозрителност" и го имах за една от най-големите неправди на нашия живот. Писателят, смятах (смятам го и сега), не е неговата симпатичност, добрина или лошотия, не е неговото пиянство или неговото въздържание, нито неговата семейна вярност или неговото донжуанство; не е неговата лоялност или неговото несъгласие, нито неговата идейна преданост или интелигентска резервираност, още по-малко е неговата здрава или "гнила" среда. Писателят - това са неговите книги и те са, които го подреждат при талантливите или слабаците, но и при патриотите или продажниците, при прогресивните или "упадъчните" автори.

Критик беше охулил добродушен поет, обявил го за упадъчен и силно го бе разстроил. Защо упадъчен, жалеше се поетът, защо не направо прокълнат? Прокълнатите поети (за онези, които не си спомнят) бяха кумири в световното небе на поезията. Нямаше как да те причислят към тях само защото се движиш в неподходяща среда. А нашият поет го бяха писали за упадъчен именно заради това.

Не съм пил толкова често кафе с Иван Радоев и ми беше нужно много време, за да схвана, че когато го правя, това не остава незабелязано. Погледнато откъм поезията му, той не трябваше да тревожи официалния литературен салон. Имаше текстове като "Балада за бригадирския шинел", "Напиши писмо на граничаря", "Светът е малък", "Червено и кафяво", които би трябвало да го държат извън всяко подозрение. Но изглежда ония, за които това имаше значение, са живели с предчувствие за мястото му в събитията, които предстояха. (Това им предчувствие после гръмогласно се потвърди.) И всеки път, когато сме изпили по кафе (повечето пъти случайно), все някой се е намирал да подметне за това. Все някой ще подпита - не толкова, защото смята, че ще му призная нещо, а просто да ми подскаже, че тези кафета не остават незабелязани. Не казвам, че такива неща ни разстройваха. Пиехме си кафето и каквото друго ни се пиеше с когото си поисквахме, но беше тъпо, тъпо и безсмислено и намираше отражение единствено в класациите, които държавата правеше на своите писатели. За повечето от тези писатели обаче въпросните класации нямаха никакво значение. Особено като знаехме как ги подреждат...

За голямо учудване царската традиция да се дават указания (от намеци до санкции) за частния живот не отпадна с идването на демокрацията. Писателската общност се раздроби и в началото на прехода двата й по-големи дяла необяснимо враждуваха. Другаруването с лица от другия лагер се третираше като осъдително. Колеги се разминаваха по улиците или си кимваха незабележимо. Направо да ти падне шапката! Хората си имаха причина: едната писателска общност се радваше на щедро финансиране и всеки, уличен в нерегламентирани връзки с "врага", рискуваше да го отбият от гърдата на демокрацията.

Запомнил съм излагацията на известен белетрист, който през осемдесетте идваше в сп. "Септември" в края на работния ден и в компанията на прозаиците от редакцията се отправяха към писателския клуб. Имаха си маса, имаха си приказка.



А как го почитаха само, как го гледаха в очите!



Сигурно му харесваше да им бъде ментор, помагаха му и в житейските дела. Излизаха почти всяка вечер, бяха неразделни. Всичките - заедно с него - членове на БКП. После избухна демокрацията и човекът премина на другия бряг. Няма лошо, може и да му е идвало отвътре. Намериха му хубава служба, помня, че му оправяха някакъв заплетен имотен проблем. Тъпото е, че спря да говори на приятелите си от списанието, на улицата не ги поздравяваше дори. С мен се здрависваше, но някак важно, отчуждено. Сякаш и гърбът му се озърташе.

Не е за вярване, но така беше. Перяха се не само биографии. Перяха се приятелства, симпатии, писатели с купища книги се докарваха на новата власт. Достатъчен беше само някакъв знак на лоялност и дори творчеството им минаваше спасително очищение: забравяха се стиховете за Вожда, за Дзержински, забравяха се Априлските сърца. Но само на онези, които обявяваха лична преданост и подходяща партийна нагласа. Творчеството им нямаше значение, както и... преди. Нямаше значение също и за новите списъци, които скоропостижно бяха обявени.

За онзи, който вярва в изкуството, тези разпространени "дворцови" капризи на властта не значат нищо. Не важат. Има тайни, които никое началство не знае, понякога и самият творец не ги знае, но инстинктивно ги съблюдава. А компромисът и шикалкавенето обикновено завършват с безплодие и печал. Дори за автори със статут на живи класици. Имам примери и за това, но някой друг път.

В една знаменита, а днес почти забранена поема ("В меката есен") Валери Петров въвежда образа на мъжа със значката. Та този мъж... "вчера петно си лепнал, знаеш, на ревера" и бърза да го скрие под значката. Поемата е отпечатана за пръв път преди 55 години. Изглежда тогава химическото чистене не е било така разпространено и достъпно като днес. Но и в наши дни чистотата за мнозина не е постижима. Значките не са на мода, затова пък има... стикери.

Прочее, стикер могат да ти лепнат и без да се усетиш...







11
6195
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
11
 Видими 
28 Януари 2016 21:36
Нямам право да добавям нещо.
Лошото е че винаги ще е така.
29 Януари 2016 02:42
...нито неговата идейна преданост или интелигентска резервираност, още по-малко е неговата здрава или "гнила" среда. Писателят - това са неговите книги и те са, които го подреждат при талантливите или слабаците, но и при патриотите или продажниците, при прогресивните или "упадъчните" автори.
29 Януари 2016 02:54
Опа...няма да слагам цитата пак, но по него: трудно се гледа на творчеството на един автор без морален контекст. Спомням си с каква любов четях и препрочитах книгите на един български автор и как не ги погледнах повече след като разбрах, че неговите колеги са били прави като са го наричали ченге. Дали е бил или не е бил ми остана да отсъдя базирано на реакцията му, а тя ме остави разочарован. Щеше ми се да гледам на книгите му като на острови отделени с океан от неговата личност, но не можах. Да приемем, че грешката е в мен.
29 Януари 2016 07:25
Богомил Райнов ли имаш предвид?
29 Януари 2016 09:34
Основният момент е - дали, изразявайки определена позиция, която най-вероятно не споделя, авторът печели материално от това.
В края на краищата, всеки има право на мнение. Човек може да е убеден комунист, либерал или каквото и да било там - и ако просто изразява убежденията си, в това няма нищо лошо. Но ако пише книги, в които главният герой се бори срещу "чуждопоклонничеството", а всичко в дома на автора е купено от "Кореком", тогава...
Искам да кажа, че мнозинството наши писатели съвсем умишлено се поставят в зависимост от силните на деня, понеже, нали - хлебеца...

Лошото е, че българинът е по-скоро консуматор на литература - тоест, той иска книгите да му харесват, както естрадните шлагери. Той не обича да бъде провокиран да мисли или да подложи на съмнение житейската си позиция. Българинът още от петнадесетгодишна възраст знае кой е крив и - кой прав. Да го убеждаваш, че може и да греши - поради липса на информация например - си е чиста загуба на време. Случаят "Враца" разсея и последните ми съмнения по въпроса.
Има и изключения, разбира се, но не повече от няколко процента от нацията. Това допълнително обезсмисля опитите да бъдеш будител или нещо подобно.
29 Януари 2016 11:05
Кобурга и Тошéто барем даваха аудиенции на писателите.
А сегашните - никаква грижа за културата, ей на - ще изкарат Ботев и Паисий от читанките и ще сложат Куелю и Пипи Дългото Чорапче. Санким Баба Илийца се с чорапи е ходила като малка.
29 Януари 2016 14:46
Малко оф-топик

И СТО ГОДИНИ ДА ЖИВЕЕШ

Молив неначенат
и тетрадка чиста -
тъй обикновено
тръгва всяка мисъл.

Тя те води тихо
и дорде погледнеш,
дните се стопиха,
младостта изчезна.

И те люшка вечно
този уплах странен:
стих недоизречен
да не ти остане.

Будиш се стъписан -
сън това не е ли:
моливът - изписан,
страниците - бели.

Много е тъжно, когато, след като си отиде близък скъп човек, да започнеш да се ровиш в библиотеката му. Ясно, че книгите не могат да останат там, но къде да ги денеш. Всяка от тях пази частица от енергията за купуването, за прочитането, за споделянето с приятели. Предадените за вторични суровини (модерното "рециклиране" книги изглеждат като мъртви тела и затова най-скъпернически разделям купчините "това-да" и "това-не".
Сред старите книги открих книга №1 на Калин Донков - "Априлски хълмове" от 1970 г. Позволих си да цитирам горното стихотворение.
Наистина да живееш 100 години, Майсторе!

29 Януари 2016 18:19
Да приемем, че грешката е в мен.

Естествено, че е в теб. И ти би трябвало да си знаеш защо.
29 Януари 2016 19:14
Оставих нарочно коментара без име, защото предпологам, че събеседниците си имат свои имена с които да запълнят моят "пропуск". За мен лично е Георги Данаилов.

Естествено, че е в теб. И ти би трябвало да си знаеш защо.


Пътя за християнско смирение и спасение (поне както го разбираме източно православните) е дълъг и още не съм стигнал мястото да оставя Господ да ги съди. Ако това имаш предвид де.
29 Януари 2016 20:19
Пътя за християнско смирение и спасение (поне както го разбираме източно православните) е дълъг и още не съм стигнал мястото да оставя Господ да ги съди. Ако това имаш предвид де.

Както бил казал шефът на американските/израелски спецслужби - кои сме ние, че да съдим ислямските терористи? Това е работа на Господ. Нашето задължение е само да им помогнем да се срещнат с него колкото е възможно по-бързо.
01 Февруари 2016 18:07
Между другото, примерът със Стоян Радев и Фердинанд е от една епоха, към която морално скоро няма да се върнем. Епоха на държавност и принципи, а не на изскачащи отвсякъде парвенюта.
Спомням си фейлетона на Алеко за офицерите, държали се неприлично в "Славянска беседа". Ако това се бе случило вчера, вариантите са следните:
1. Алеко просто щяха да го пребият някоя вечер.
2. Редица медии щяха да обвинят Алеко, че по поръчка на американците/руснаците/китайците иска да компрометира и разруши армията ни.
3. Някоя "калинка" от военното министерство щеше да сподели, че Алеко дълго я преследвал с неприлични предложения.
4. Във форумите бивши военни щяха да избълват тонове постове тип: "я па тоя за какъв се мисли?"
5. "Бай Ганьо" щеше да бъде свален от учебната програма, понеже авторът не бил патриот.

А ТОГАВА? Заповед на министъра, с която той забранява на офицерите да посещават "Славянска беседа", за да не стават за посмешище на хората и да не излагат армията. При това май е нямало 20 заплати при пенсиониране, а само едно лозенце.
(Да, знам за прословутото писмо на Захари Стоянов до Алеко, в което той го предупреждава да не критикува режима на Стамболов. Но това е наистина изключение и е било възможно никой да не научи за него. А сега...?)
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД