Странен урок по родинознане от 1992 г. България получила свободата, но не се казва от кого. "На 3 март 1878 г. българската държава била възстановена" - толкоз! |
По-долу ще се опитаме да сравним имат ли промяна учебниците по история след това, каква, в какво направление по отношение на "робството" и "владичеството". Но най-напред трябва да се направят няколко уточнения. Първо, цялостен анализ какво са учели през годините децата не може да се направи, защото една и съща тема се разглежда многократно в различните класове (дообогатява се). Второ, в годините на демокрацията се рояха
много учебници по един и същ предмет,
няма как съдържанието им да се обобщи. За база на настоящото сравнение е взето изучаването в два класа - трети и пети, през три периода: веднага след 1989 г., в средата на миналото десетилетие и сега.
Преди да започнем, пак важно уточнение - в трети клас, когато е първият досег на децата с Османската империя, най-ползваните учебници в годините на прехода ("Родинознание", после "Човекът и обществото") са все дело на Мария Радева (тя или колектив). Радева е автор на десетки трудове и винаги в тях или на лекции пред студенти е защитавала тезата "да се възпитават толерантни личности, а не фанатици и терористи". Това тя казва и през 2014 г. пред сайта Клуб Z. Т. е. ясна е линията на Радева. Но понеже е професор по методика на историята, често си навлича критики на колеги - фокусира се не върху историята, а върху методиката; върху възпитанието, а не върху фактите.
И така, предметът е "Родинознание", издателство "Просвета", годината 1992-ра, автор Радева и колектив. Акцентът на османските времена е урокът "Запазване на българския народ". Четем: "Християните не участвали в управлението на държавата, плащали повече данъци". "Те нямат право да строят високи черкви, да носят пъстри дрехи". Застъпено е "съжителството": "Не бил лек животът и на много мюсюлмани. В българските градове и села те живеели заедно с християните. През столетия на съвместен живот усвоили общи обичаи на труда, в семейния живот". Много любопитен е урокът "Свободна България". В него се разказва за Руско-турската война през 1877-1878 г., но дума няма, че е победила Русия. На следващата страница "Празници в Република България" все пак се загатва, че Турция е загубила... Използван е и терминът "робство".
През 2004 г. предметът вече е "Човекът и обществото". Урокът "Запазване на българския народ" е заменен с по-неутралното "Българите през ХV-ХVII век". Четем за Османската империя: "Огромната държава била мозайка от езици и вери. Обществото се разделяло на две големи групи: елит и рая." Помнете - рая. В този учебник интересното е, че "немюсюлманите имали право да изповядват вярата си", т.е. паднало е уточнението, че не са могли да вдигат високи църкви.
Вече не се споменава, че не могат да носят пъстри дрехи,
а че имат право на собствено облекло. Описани са и несгоди и безправност, като е изведено съждението "Това накърнявало човешкото достойнство".
След 10 и повече години, т. е. днес, децата учат почти по същия учебник, в който има малки, но съществени разлики. Османската империя си е все така "мозайка", но вече не се дели на елит и рая. Думичката "рая" отпада от специалните термини, няма я. Четем, че "хората от всички вероизповедания плащат данъци", липсва информацията от 1992 г., че християните плащат повече. Няма го и изречението за накърненото човешко достойнство от 2004 г. "Съжителството" е разширено, като българите "говорили родния си език, пазели обичаите, празнували християнски празници, пеели песни", не се споменава никой да им пречи. Казусът с Русия върви положително за нея - в настоящия учебник е записана като победителка.
Накратко - в най-масовия учебник за 3-ти клас след 1989 г. "раята" изчезва, християните от най-големи данъкоплатци се превръщат просто в данъкоплатци, от "забраната за високи църкви" остава само, че имат право на църкви. Българинът е все по-фриволно облечен. Изчистена е и патетиката за "накърнено достойнство", общо взето, никой не го е нарушавал.
Вече сме в 5-и клас, 1994 г., предметът е "История", автори Вера Мутафчиева и Райна Гаврилова, изд. "Просвета". Заглавие на урок: "Българите в империята на султана". Специална точка: "Унижението на народа ни". На другата страница след уточнението, че едва ли османците са потурчвали целенасочено, следва ужасяваща картина: "Знае се, че в империята съществувало и робство, и пазари на роби. (...) Ако робинята роди дете, то ставало роб. (...) Пред всекиго от тях обаче имало изход: ако приеме исляма, получавал свобода. Съвсем немалко роби сами се стремели към това, за да бъдат освободени. (....) Невъзможно е да пресметнем числото на християните, които се помюсюлманчили, за да избегнат най-страшната участ: робство или смъртно наказание. Чудно е друго: че имало множество роби или осъдени, които предпочитали доживотна мъка или смърт, вместо да се освободят.
Длъжни сме да почитаме паметта
на тези безименни мъченици". И още: "Понякога вярващите мюсюлмани от някой град не можели да се примирят, че сред християните, техните съграждани, се издигнал изкусен занаятчия, успяващ търговец или просто хубавец. Тогава те го нападали, връзвали и отвеждали пред кадията, за да го потурчат насила. Но се случвало новият мюсюлманин на излизане от там да се отрече от чуждата вяра. Това "правоверните" не прощавали - веднага го убивали с камъни или изгаряли жив".
През 2006 г. картината е по-различна. Издателството е "Анубис", автор отново е Вера Мутафчиева. От урока за българите в империята липсва точката "Унижението на народа ни". Урокът "Българите в султановата държава" има нов увод - вместо с несгодите в Османската империя разказът почва с разширена географски мъка: "От XV до XVII век за мирния работен човек никъде из Европа не било леко". За робските пазари, насилваните християни, помюсюлманчването е разказано по-сбито. Липсват убийствата с камъни и изгарянето. Няма го и призивът да почитаме паметта на мъчениците. Използвано е и равнозначно противопоставяне: "Султановите закони наричали християнина гяур, българинът отвръщал със същото на господарите си, като ги наричал поганци".
В днешния учебник по история ("Просвета", Райна Гаврилова и колектив) е разказано подробно за помюсюлманчването, еничарите, християнската вяра като опора, съпротивата, въстанията... макар и не така въздействащо като Мутафчиева през 1994 г. И още една съществена разлика - имаме нов урок на име "Мозайката от общности в българските земи". В него четем за съжителство, общуване, обща немотия, разговори на чаршията, "взаимно уважение на религиозните празници". И верски конфликти "нерядко".
Общата тенденция през тези години
е да отпада не само думичката "робство", но и "владичество". Върви се към все по-неутрална форма - "османска власт", "османска държава".
Още по-важни от учебниците са ръководствата за учители, т.е. какво да втълпяват на децата, на какво да акцентират, кое е важното. Ето ключовите думи: 1981 г. - "героизъм", "национално самочувствие"; 2004 г. - "съжителство на различни етнически и религиозни общности", "мултикултурна среда на живота през XIX и XX l век", "стилумиране на "емпатията" (приемане на различните). За 2016 г. дебатът е сега.