:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,652,960
Активни 404
Страници 23,370
За един ден 1,302,066
ОБРАТНИ РАЗПИСКИ

Извинете, но ще ви притесня

Питаха ме наскоро за значението на литературата в днешни дни и им казах откровено - тя загуби битката. Ама защо, каква битка?... - ще поясня. Битката, макар че този милитъри термин една ли е най-подходящ, бе за това - списователите да са съвест на времето, неудобен катализатор на въпроси, внезапен камък в блатото на привидното удобство. От съвременния писател - не говоря само за българските му аналози, се иска преди всичко да е находчив и шлифован сътрудник в обоза на шоуиндустрията, един вид да отвръща на изискването: "Забавлявай ме, драги, поне час на плажа или на дивана, а не ми досаждай с дидактики в какво да вярвам, къде боледува обществото и дали. Нямам ни време, ни желание да те слушам по тези може би важни, но досадни теми."

С това не казвам, че няма пера, които търсят - екзотиката, провокацията, скандала, истината - а че митът за масовата нужда от тях рухна. Така стоят днес нещата. То много митове рухват, ако се замисли човек - например, че "четящият човек е по-добър от нечетящия"; че "да ходиш на театър" означава да си "културен", а "да гледаш телевизия и овце" - че си "прост". С риск да скандализирам гилдиите ще кажа, че самото четене не прави никого по-морален и че да гледа глупости (има доста такива и в театъра) не прави никого ни умен, ни културен. Най-зловещите маниаци - серийни убийци на деца, в историята на Англия - Майра Хиндли и Йън Брейди, са били запалени читатели. Тоест чели много и в захлас книжки - е, повечето тематично присъщи на интересите им - Маркиз дьо Сад, да речем.

Както и да е -



по-горе употребих думата "съвест",



по отношение на писателя във времето. Пред очите ми е една хубава новоизлязла книга - есетата на Георги Марков, част 2, дело на фондация "Комунитас". Там съществува и есето "Солженицин - здравата съвест на един болен свят", в което нашият писател, журналист и дисидент изразява възхищението си от руския нобелист. Писано преди около половин век, есето е пълно с полемичен патос и прозрение за бъдещото значение на Солженицин. "И тогава, под изгнилото сборище от партийни съветски градоначалници, под катранения остатък от една абсурдна епоха, под плесенясалите томове похабена хартия от олигофренщината на социалистическия реализъм, ще се появят думи, ще се появят звуци и багри, които пред смаяните очи на някое бъдещо момче ще възкресят едно име - Александър Солженицин". Така пише Марков. И се оказа прав. Моя милост - момче по време на клейменето на "Архипелаг Гулаг", помня как по време на задължителните "политреферати" в клас стана дума и за някой си Солженицин. Колко бил враг и колко бил лош. Разбира се, ние - учениците, за разлика от заклеймилия го почти масово тогаз Съюз на българските писатели, дори не разбрахме какво е написал. В ушите ми остана само странното име, което ми се струваше някаква екзотична смесица от "сол" и "жица" - нещо такова океанско и яко ми се причуваше в името. Тогава бяхме на възраст, когато гледахме да се посмеем, а не да вникваме - помня как се хилихме на политинформация за бедния чилиец Луис Корвалан, изпатил при преврата на Пиночет в Чили, осъществен с помощта на ЦРУ. Името му се чуваше при произнасяне с "у", не с "о", та при всяко прозвучаване на фамилията му класът прихваше, побесняваше направо. Учителката чукаше с пръчка по масата, размахваше юмрук, заплашваше ни с водене при директора... Ала накрая и тя не издържа. И с крива усмивка обобщи: "А па и тоя едно име има, ужас".

Но да се върнем на Солженицин. Той беше най-руганият враг на комунизма по едно време, обаче - понеже не умря навреме, се оказа неприятен и за Запада. Ето какво каза Солженицин още през 1976 г.: "...Трябва да се полута човек из западните вестникарски тържища, за да разбере: трябва да се застъпваме за Русия, иначе най-накрая ще ни довършат. Русия, оказва се, е лъгана цели векове и не трябва да си губим инстинкта за самозащита. Има за какво да се каем, да, доста грехове имаме, но не и пред инструктираната американска журналистика ще се каем...

И каква стана тя? Аз поведох бой на главния фронт - а в гръб ми отвориха нов фронт! Ужасно е трудна такава позиция: не можеш да се съюзиш с комунистите, палачите на страната ти, но и не можеш да се съюзиш с враговете на нашата страна...



Свят голям, а няма къде да се денеш."



Пък в интервю за списание "Форбс" заявява още странни неща:

ВЪПРОС: - Хенри Кисинджър твърди, че Русия винаги ще заплашва интересите на Запада, независимо какво правителства я управлява.

СОЛЖЕНИЦИН: - И Хенри Кисинджър, и Збигнев Бжежински, и Ричард Пайпс, и още много американски политици и публицисти са закостенели в мисловната схема, усвоена от тях някога, и с неизменна упоритост повтарят и повтарят същата версия за уж изначалната агресивност на Русия, без да се съобразяват с днешната реалност...

ВЪПРОС: - И какво - няма заплаха за САЩ ли?

СОЛЖЕНИЦИН: - Ако гледате далеко в бъдещето, то може да се прозре в XXI век и по-нататък такова време, когато САЩ и Европа още по-силно ще имат нужда от Русия като съюзник.

ВЪПРОС: - Загадъчно.

СОЛЖЕНИЦИН: - Загадъчно е за тези, които не виждат в бъдещето и не разбират какви сили растат в света.

24
5590
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
24
 Видими 
21 Март 2016 20:27
Иска ми се да прочета сценария на "На всеки километър",ама не мога да го намеря. Кои ли бяха сценаристите??
21 Март 2016 20:59
Откъсчето на Георги Марков е толкова незначещо и универсално клише, че никой не би забелязал, ако се представи като негов отзив за "Архипелаг Гулаг" или се цитира като зле преведено изказване на Солженицин за американците
Определено всеки, който обобщава във фраза сложни и противоречиви явления, рискува много.
21 Март 2016 21:53
Иска ми се да прочета сценария на "На всеки километър",ама не мога да го намеря. Кои ли бяха сценаристите??

Мнозина от великите художници са рисували порнография.
21 Март 2016 21:54
Тоест чели много и в захлас книжки - е, повечето тематично присъщи на интересите им - Маркиз дьо Сад, да речем.

този дьо Сад е хипер досаден афтор. "Жюстин" е бахти тъпата рококо тесла.
--------------
Мнозина от великите художници са рисували порнография.

ъхъ, 99% от тях са японци и като добавиш Обри Биърдзли ги докарваш на 100.
21 Март 2016 21:55
Георги Марков не го обичат тук, понеже казва неудобни за някои истини. Бил участвал в написването на сценария на "На всеки километър". Е, и? Навремето, когато пуснаха сериала, улиците опустяваха, а самият Стоичков си го занесе на видеокасети в Барселона, след което отборът стана европейски шампион (може да е съвпадение де, но не вярвам). За времето си сериалът си беше голяма работа и аз самият бих се гордял да съм сред сценаристите му. А че бил комунистически... Ами дайте един пример как някой е направил хвалебствен сериал за цар Борис по онова време. Аз нещо не помня.
Солженицин е интересен с това, че беше първи. Никой не бе посмял да публикува Варлам Шаламов или Лев Разгон и на Запад хората бяха шокирани. Впрочем, тук също, а едни, които незаслужено отминаваме с презрението си, писаха писма срещу него, осъждаха го и т.н. Наши прогресивни литератори, треперещи за топлите им местенца. Добре е народът да знае имената на "героите си".
Като качество на писане Солженицин е доста спорен. Всъщност, той получи Нобелова награда заради единствената си читаема книга - "Раково отделение". Може би "Един ден..." и "Рекло..." И "Архипелагът ГУЛАГ", и цялата му проза за шарашките не се четат. Прекрасно го е иронизирал Владимир Войнович в "Москва 2040".
Солженицин получи повече световно внимание, отколкото заслужаваше - и не издържа. В края на живота си той изповядваше някакъв" великоруски антисемитизъм" и никой не искаше да го печата. Що ли не си стоя в Канада при койотите, ами се върна да става пророк?
А когато някой наш жив в момента писател напише нещо, еквивалентно по сила на "Жените на Варшава" - нека критикува Герги Марков. Но не преди това.
21 Март 2016 22:18
като добавиш Обри Биърдзли ги докарваш на 100.


Че какво му е на Обри? Я виж неговата Дама с камелиите колко е навлечена с дрехи:

(снимка: натиснете тук)



21 Март 2016 22:39
Солженицин е интересен с това, че беше първи. Никой не бе посмял да публикува Варлам Шаламов или Лев Разгон и на Запад хората бяха шокирани.


А защо Нобелевският комитет не отреди на Варлам Шаламов наградата? Те поне би трябвало да разбират от литература. Ама Варлам Тихонович беше къде по-дълбок и общочовешки в творчеството си, не вдигаше шум, беше приет в Съюза пистелите през 1973 и дори е публикувал письмо в котором, в частности, говорилось, что «проблематика Колымских рассказов давно снята жизнью». Основное содержание письма — протест против публикации его рассказов эмигрантскими изданиями «Посев» и «Новый журнал». Это письмо было неоднозначно воспринято общественностью. Многие считали, что оно написано под давлением КГБ, и Шаламов потерял друзей среди бывших лагерников. Участник диссидентского движения Пётр Якир выразил в 24-м выпуске «Хроники текущих событий» «жалость в связи с обстоятельствами», заставившими Шаламова подписать это письмо. Современные исследователи отмечают, однако, что появление этого письма обусловлено болезненным процессом расхождения Шаламова с литературными кругами и чувством бессилия от невозможности сделать свою главную работу доступной широкому кругу читателей на Родине.

Е, такива не са ценни за Запада. И за нобелевските шавки.
21 Март 2016 22:42
Че какво му е на Обри?

нищо му няма, аз много го уважавам.
21 Март 2016 22:50
И аз. Дори повече от Оскар Уайлд.

Епитафия на Обри от Алджърнън Суинбърн:

Возвратись к нам — хотя бы во сне, —
Ты, которому равного нет,
Ты, кому безразличен вполне
Мир земных потрясений и бед.
Но любовь, что была внушена
Чудным даром, чей свет не потух, —
Ты расслышишь. И тронет она
Твой свободный и царственный дух.

Съжалявам, не ми се търси на английски, а сигурно е по-хубаво.
21 Март 2016 23:48
Дорис

Да, Варлам Шаламов беше мек, добросърдечен човек. Всъщност, почти свещеник. Той не подхождаше за - как да го кажа - трибун?
А Солженицин беше агресивен. Преди Десети ноември съм слушал негови интервюта по радио "Свобода" и бях много отвратен доколко те приличат на речите на Гьобелс - омраза, омраза и нищо повече. Разбираемо е човек да не харесва определен обществен строй и ако е лична негова жертва, да е обиден. Но тук ставаше дума за патологична омраза, за готовност да изтребваш наред. Честно казано, тогава аз лично малко се усъмних в душевното здраве на Солженицин (не че дори тук, в този форум, няма подобни хора - спомни си само Бали Бали - но нейсе). И за някои точно Солженицин беше нужната фигура - не просто символ, а войнстващ символ. При това той познава лагерния живот само от периферията и не случайно Варлам Шаламов му пише: "Абе, какъв е този котарак, дето се разхожда в "Един ден на Иван Денисович? Защо не са го изяли криминалните?" Да не говорим, че за разлика от Шаламов Солженицин пише серия писма за помилване, за замяна на лагера с просто заточение и т.н.
Лев Разгон е много талантлив писател, но той пък - зет на Глеб Бокий. Прекалено се навлиза в политиката, пък и е написал сравнително малко.
На Запада му трябваше литературен Лех Валенса и никой освен Солженицин не ставаше за тази роля. Впрочем, те и двамата бяха наложени като "борци и герои" по сходна схема.
22 Март 2016 08:41
Питаха ме наскоро за значението на литературата в днешни дни и им казах откровено - тя загуби битката. Ама защо, каква битка?... - ще поясня. Битката, макар че този милитъри термин


Стигнах до тук и престанах да чета. Уверих се, че битката за българската литература наистина е загубена.
22 Март 2016 09:37
Варлам Шаламов: ПИСМО ДО СОЛЖЕНИЦИН
22 Март 2016 09:41
"Забавлявай ме, драги, поне час на плажа или на дивана, а не ми досаждай с дидактики в какво да вярвам, къде боледува обществото и дали. Нямам ни време, ни желание да те слушам по тези може би важни, но досадни теми."


Е, не е бъш така. Нямам време и желание да слушам теб по тия теми, щото те са важни. Ако можеш, забавлявай ме.
22 Март 2016 09:50
Георги Марков не го обичат тук, понеже казва неудобни за някои истини.

Да бе, заради казването на истини не го обичат.
Това, че няма капка личен морал и немалка част от написаното от него си е чиста поръчкова халтура, е без значение.
22 Март 2016 10:32
Иска ми се да прочета сценария на "На всеки километър",ама не мога да го намеря. Кои ли бяха сценаристите??

Не се разбра. Поне от начина, по който показваха повторението на сериала по соц време. Там имаше едно прекъсване в началото, което показваше, че има нещо изрязано.
22 Март 2016 11:07
Не разбирам защо се противопоставят Солженицин и Шаламов. Като се абстрахираме от някои стилови разлики и двамата твърдят едно и също. Ако има някаква "идеологическа" разлика, тя е че в "Иван Денисович" зекът остава човек, докато в "Колимски разкази" отчаяно се бори да остане човек.
"Архипелагът" излъчва умраза. Да! Това не е "художествена литература", а публицистика. Докато в белетристиката авторът излага идеите чреа героите си, в публицистиката той е директен. Въпрос на жанр.
А за Георги Марков.... Не допускате ли че човек може да се развива, да се променя? Че може искрено да се възхищава от героизма на Съпротивата, след това да се възмущава от бездушния тоталитаризъм и (опознал) неговото отрицание "демокрацията" да не я харесва? Човекът не е еднопланова картонена фигурка. "Много чудни неща на света има, но най-чудното от тях е Човекът."
22 Март 2016 11:17
Шаман За "Жените на Варшава"! И за сравнението със съвременната ни литература!
22 Март 2016 18:06
Приятели, за каква литература говорите?! Ако е за българската...тя вече е мъртва! Преди дни си купих "Болката от ляво"...какво разочарование, а беше време стиховете на Маргарита Петков си ги преписвахме и разменяхме?! Господин Донков, а Вие защо зарязахте писането на стихове, което безспорно ви се удава?! Пробвайте, може би за последно:.."без посока, без вчерашни дати...".
22 Март 2016 18:14
Ха, и Донков ли е тука ?
Гледай ти, взеха да им обединяват колонките като че ли...
22 Март 2016 19:42
Господин Донков, а Вие защо зарязахте писането на стихове...

Колега, статията е на Бойко Ламбовски.
22 Март 2016 19:56
Това, че няма капка личен морал и немалка част от написаното от него си е чиста поръчкова халтура, е без значение.

Навремето ДПС разпространяваше версията, че "Време разделно" била написана по нареждане на ДС. Тогава поспорихме с един аркадаш и аз му казах - де да беше наредила да напишат още десетина книги със същото качество! (независимо какво се говори и пише, това е единствената ни книга, имала реален шанс да спечели Нобелова награда). Та и ти сега - как не поръчаха и на Ст. Ц. Даскалов да напише нещо подобно! При цялата помия от онова време да наричаш точно това халтура... Не е сериозно.
А за морала - всеки по онова време е бил първо пионер, после комсомолец. Почти всеки е вярвал, че американците са врагове (само не и децата на номенклатурата, работещи в посолства, литературни издателства, министерства, агенции и т.н.) Останалите българи просто нямаха информация.
Освен това тогава не можеше да направиш истинска кариера, без да си член на БКП. Не можеше и толкова. Затова и аз самият членувах в нея две години, докато спечели първите свободни избори и след избирането на Луканов за премиер се отказах. Но това не ме прави болшевик.
Ако тогава бе избухнала война с НАТО - щях да се бия. Ако сега избухне с Русия - ако се наложи, пак бих се бил. Моята родина е България, а не САЩ или РСФСР. Това ли е липса на морал?
И не съм чувал Георги Марков да е писал доноси в ДС срещу колегите си, са разлика от доста други.
23 Март 2016 02:34
До: Владигео
Долен и гнусен(очевидно) мизерабъл, не смей да скверниш паметта на големия писател и българин-Георги Марков, който е един от малкото истински съвременни герои, платили с живота си за своята гражданска ДОБЛЕСТ, ТАЛАНТ, ЧОВЕЧНОСТ И СМЕЛОСТ!
Поздравления за Бойко Ламбовски-отново важни неща е разнищил...
23 Март 2016 14:55
Шаман
24 Март 2016 02:46
Главните сценаристи на "На всеки километър" са Георги Марков и Павел Вежинов.
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД