:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,670,020
Активни 620
Страници 12,585
За един ден 1,302,066
РАЗНОГЛЕДИЩА

Балада за отместеното поколение

Формалната причина за този текст е една снимка, направена през 80-те. Момчетата или по-точно младите мъже, запечатани от обектива, са начеващи хора на изкуството. Изреждам имената им от ляво на дясно: Росен Босев, Янко Станоев, Емил Симеонов, Петър Маринков, Иван Иванов, Любо Чаталов, Маргарит Николов, Йосиф Йосифов, Димо Димовски, моя милост, Георги Марковски, Красимир Дамянов, Иво Пашалийски, Димитър Яръмов.

Момчетата от снимката са приблизително на една и съща възраст - в онези времена две-три години определяха границите на едно "творческо поколение". Критиците измислиха и име за онази част от тях, които пишат проза - "инфантилната вълна", прикривайки по този начин наченките на нова сетивност в българската литература. Защото, макар и не самоосъзнато, това е първото поколение, което не е категоризирано по политически принцип в иначе строгата йеархия на социалистическия реализъм - предхожда ги "димитровското", "бригадирското", "априлското"...

С времето младите мъже от снимката ще трупат трудов и творчески стаж и опит, но ще си останат дълго, да не кажа завинаги, "млади творци". Това е комплимент, който навява снизходителност, но и предупреждение - чакайте си реда, момчета, живейте си живота и не правете глупости.

И ние си живеехме живота, включвайки се неизбежно в почти узаконения по онова време двоен стандарт. Повечето от нас работеха, ала осигуряваха минималните си бохемски потребности с пари от по няколко командировки до едно и също място - едно симпатично мошеничество ала Остап Бендер, което ни помагаше да поддържаме баладичния творчески стандарт за пред музите, да пътуваме по разперената длан на родината ни и да трупаме биографии...

Макар че и въпросът с биографиите при нас стоеше по друг начин. Чиста случайност е, но бяхме навлезли в живота си през една от най-великите световни паранои - студената война. Наборите преди нас преживяха в армията карибската криза; ние преминахме по косъма, делящ ни от новата световна касапница с арабско-израелския конфликт, а години по-късно се случиха и чешките събития. Горчивият опит от онова време ни беше направил уязвими, но и по-проницателни. Това започна да се забелязва и в изявите ни. Те отричаха, макар и плахо, установената матрица. Нервната система на конвенционалното изкуство получи непривични дразнения. И реагира по адекватния за себе си начин: с премълчаване - при едни, и с купуване - при други. И тъй като ние можехме само да слушаме поученията, но не и да ги оспорваме, започнахме да правим това чрез изкуството си.

Докато в края на същия този ХХ век на нас ни се наложи да започнем живота си отново. Системата уж беше взривена, но петдесетгодишните млади писатели, артисти и художници уви се озовахме пак на опитния полигон. А около нас се сменяваха ценности и приоритети. Някой отново се мъчеше да манипулира света ни. Този път чрез противопоставянето. Следваше да се набере и вездесъщ корпус от еничари. В литературата отново навлезе политиката. Очерта се разделителна граница, подготвиха се оръженосци и трубадури. Предишните поколения трябваше да се отместят, да бъдат обезличени и отречени. Посочиха ни и точните млади таланти, а те, преди още да са се доказали с творбите си, започнаха да заклеймяват, да се рекламират, да забраняват и законодателстват. Избраха говоренето пред мълчаливия свят на създаването.

Впрочем нека оставим всеки на своето бъдеще. И да се върнем на снимката, с която започна този текст. Може би ще е любопитно да проследим съдбата на талантливите хора, заснети на нея: Росен Босев скочи от балкона на дома си и загина; за да надмогне на тежкия бит, Димо Димовски се качи на танкер, без да знае, че танкерът превозва радиоактивни отпадъци. Година по-късно, през 1991, Димо Димовски умря от левкемия; Янко Станоев е безработен, живее от журналистически публикации, настанен в мизерна таванска стая; Емил Симеонов е безработен; Петър Маринков - също; Иван Иванов, звездата от "Всичко е любов", вече 13 години предимно дублира чужди сериали; Любо Чаталов работи в кръчма и снима тук-там; Маргарит Николов не снима, преподава в НАТФИЗ; Йоско Йосифов слага край на живота си през 1990 г.; Георги Марковски умря от разрив на сърцето, на улицата, на 52 години; Иво Пашалийски бе намерен убит и смъртта му така и остана неовъзмездена; Димитър Яръмов умря от инфаркт.

Нека не продължаваме. Истината е горчива, но така и не отговаря на въпроса кому беше нужно всичко това...
24
3191
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
24
 Видими 
29 Февруари 2004 23:34
"Георги Марковски умря от разрив на сърцето, на улицата, на 52 години..."

Георги Марковски бе на 58 години, когато почина на улицата близко до дома си на 9 януари 1999 от втори инфаркт като собственик на създадено от него и сравнително успешно развило се книгоиздателство.
29 Февруари 2004 23:50
Всичко си има цена. Ние сме прокълнати да живеем в интересни времена според китайската поговорка. Само, че не им се вижда края...
01 Март 2004 00:23
Даа, преходът от измисления към реалния живот бе непосилен за някои.Други обаче се справят добре.Малко странна и непонятна е за мен тая жалейка, какво пък толкова е станало?Няколко пораснали хлапета се оказват неудачници, нищо повече.

Boogie Barabata
01 Март 2004 00:41
Мислех, че танкерите возят само течности? А да дублираш 13 години филми пък не е като че ли толко зле, работиш като артист. Артиста Христо Наумов Шопов пък играел централната роля на Пилат в новия "Христос" на един М. Гибсон (лошо пишат за него в интелигентните списания). Росен Босев не е ли случайно син на "пейте в светлата родина"? Имах една тънка книжка от него като ученик в края на 70-те, "Небесни тела" май.
01 Март 2004 01:13
Има и течни радиоактивни отпадъци.

На можах да разбера от какво се оплаква авторът? Че изкуство се правело трудно? Да, вярно, ама кога и къде е било лесно? Били се сменили ценностите? Така е, но нима по времето на Аристофан или Шекспир са били същите като сега? Бях останал с впечатлението че изкуството е вечно и не се обезценява с времето.
01 Март 2004 02:31
Истината е горчива, но така и не отговаря на въпроса кому беше нужно всичко това...
Знае се кому? Да изгрее денът на “Успешното правителство” за да може успешно да направи милионери всичките братовчеди, за да укори народа си, че е мръсен и долен, и да ги лиши от работа и хляб, да настъпи тъмнина и да възцари мизерията.

01 Март 2004 06:41
Мнозина от уважаемите участници във форума изглежда не разбират, вероятно поради своята младост, болката на "отместеното поколение". А тя е, според мен, че то трябваше да живее в система, с която не беше съгласно, инстинктивно и логично разбираше, че ситемата не става и животът е измислен - но нямаше избор. И същото това поколение се опитваше да промени, колкото може, с творчеството си и с живота си обстоятелствата, във които се беше родило. Често за това трябваше много повече смелост, отколкото днес е нужна, за да се оплюе който и да е и каквото и да е. Системата не беше срината от това поколение, не беше срината и от следващото, но то - следващото - поради своята младост ползува резултатите от нейното събаряне и се изживява ( наивно) като участник и едва ли не инициатор на това събаряне. "Отместеното поколение" беше оставено, понякога и не без користна умисъл, във вчерашния ден, да изживява загубата на една действителност, която не обичаше и да се лута в настояще, което не приема и от което не беше прието.
01 Март 2004 06:51
Аз не виждам снимка. Само при мен ли е?
01 Март 2004 07:16
Фичко, книгата на Росен се казва "Портрети на небесни тела" - цялата работа е такава чел не дочел...
Проблема е, че тези хора с по десетина години по възрастни от мен (част от тях приятели) бяха обречени на младост във фризера на тоталитарното управление на изкуството. Тези хора ако се бяха научили да плуват сами талантът щеше да се развие естествено и без трагедии. Но те не бяха подготвени за това и новото време с новата си икономика им подейства като на животинки за които са се грижили в зоопарка и когато пазачът отключва клетката, волността в дивата гора е просто смърт - за някои рано за други по-късно, за някои реална за други метафорична.
Мен ме спаси постоянното ми критично мислене и подлагане на ирония на всичко нереално изпъкващо и биещо се в гърдите, каквото беше шантавото общество на социализма. Просто не вярвах на нищо и излязох прав...
01 Март 2004 09:21
Bongo
Ти си измислен. Няма измислен и истински живот. Някой ти е втълпил в дървената 4утура, 4е сегашния живот е истински.
Има по-добре организиран живот, в който има място за всеки и за вси4ко и лошо организиран живот, в който се слу4ва това, което авторът описва. Целта на всяко обшество е да организира живота по-добре, а не да взема готови образци от някзде си и после да се 4уди зашо нешата не вървят.
У4и се мом4е и мисли пове4е сьс собствената глава. То сляпото окато прави.
01 Март 2004 11:07
За онези, които не знаят за споменатите хора на изкуството повече от това, което е написал Николай Стоянов:

Георги Марковски. Вътрешен емигрант. Интервюта
Натиснете тук

Георги Марковски. Хитър Петър. Роман
Натиснете тук

Георги Марковски. Кардиограми. Дневник
Натиснете тук

Янко Станоев. Шедьоври. Разкази
Натиснете тук

01 Март 2004 11:26
Просто си плащат цената за която соца ги беше купил.
А в цената на купуването им влизаше и свръхмярка развитото им самомнение, камбинирано с невероятна житейска и социална леност.
Плащат си "псевдоопозиционността" в клубовете, в които ако ги послуша човек - чекмеджетата бъкат и се пукат от непубликувани по идеологически причини ръкописи.
И дойде реалността.
И патериците паднаха.
И чекмеджетата се оказаха празни.
Както и самите хвалби.
01 Март 2004 11:34
Tujno mi stana



Rosen Bosev beshe pisal neshto za Oazisa, koito d aspretnem v dushite si........kak beshe tochno?


REVOLUTION IS THE SOLUTION
01 Март 2004 13:37
М++, тебе реалността явно яко те е шамаросала, ащом си се напъчил толкова и взимаш думите ми толкова навътре.Моля теб и такива като тебе да не ми давате акъл от позицията на удавника, мене вашето море от проблеми ме е заливало до над козирката, но съм се преборил САМ с него и сега дори не ме и опръсква.
Затова и не споделям тая жалба по изпуснатите социалистически блага, макар че, признавам, измислените творци от този род(и предполагам и ти също, щом толкова се пениш) си живуркаха доста добре тогава-тук куче, там командировчица...Life is live!Но тая свърши отдавна, сега се научете да се продавате, щото и изкуството е като всичко друго на света-БИЗНЕС.
01 Март 2004 13:46
Султане, бива ли да пишеш такива лоши работи за царското управление?!
01 Март 2004 13:51
Barabata - ne ti e purvi put da mi vzema6 dumata ot ustata , vnimavai, novobranec si mi tuka ,
Absolutna istina e, 4e ne e iasno za kakvo e taia jaleika!!!
Niakolko du6i, okazali se NEconvertiruemi , NEuspeli da se adaptirat - namirat estestvenia zavur6ek na karierite si. E???
Pisah onia den za Hristo Shopov - eto go, igrae Pilat !!! - super, bravo, nadmina ba6ta si, koito be6e genii, no mesten... t.e- g-n Nikoi navun.
Az haresvah tezi aktiori, pisateli i t.n - oba4e koi kazva, 4e traibva DURJAVATA da ti pla6ta, ta da si tvorec???
Sorry, avtora, oba4e si mi jaluk...
01 Март 2004 14:02
Margaret Thatcher, скъпа, тебе съм те признал още като пишех като Буги Барабата, преди да ми забранят...Голяма работа си ти, досега не съм прочел от теб една дума, която да не е истина.Радвай се, че се е намерил един, който да те разбира и да ти споделя гледището, както и аз се радвам, че още има такива като тебе.
И както вече споменах и ти потвърди-на истинския артист не му е нужна държавна и партийна подкрепа, той ще си намери пътя сам, накъдето и да води той.
01 Март 2004 15:07
... септемврийчета безчет
Септемврийчета-а-а безчет.
В стройни чети и дружини
дружно да вървим напред,
дружно да вървим напре-е-д.
Да се учим, да работим,
да строим живота нов!
Гордо знаме ни е Ботев,
пръв учител - Ди-ми-тров!
01 Март 2004 16:07
Истината е, че не можем да плачем за всяка изядена от лъвовете зебра, но трябва винаги да ни боли за всеки пропилян човешки живот.

Преценката дали героите от снимката са удовлетворени или не от това което са направили на този свят е редно да оставим на самите тях. Единственото, което мога да им кажа е, че никога не е късно да наваксат. Имат перото, имат житейския опит, познават и горчилката на неуспеха за да научат едно дете да пише или друго да мисли. Пътят си и ценностите за проповядване сами да изберат...
01 Март 2004 16:48
Автора на статията толкова ли е непрозорлив и не е разбрал, че тези които по-рано убиха Георги Марков в Лондон (интересно защо не споменава за него) са виновниците и за сдбата на споменатите творци!
Кой направи преврата на 10.11.1989 и кой ограби почти всичко след това?
М++, с такива като теб е излишно да се спори - ако не си толкова заблуден колкото изглеждаш то остава да си долнопробен платен червен ментор и дезинформатор! И ние сме учили и чели . По-добре иди ги разправяй тези на някое племе в джунглите на Амазонка. Пък като ти гледам писането...Язък че си работил в БАН! Напук на такива все още оцеляваме и то в България!
01 Март 2004 16:48
Fico -spomni si onazi drevna epitafia -Inie biahme kato vas ! I vie ste stanete kato nas ! Ot moeto pokolenie 30 % umriaha ot iadene i piene do 1989-ta ! Drugi 30% umriaha pak ot piene no bez iadene ot 89-ta do dnes ! Drugi 30 procenta umriaha bez dapiat i iadat -biologicna razvrwska ! Vse pak 10 % sme zivi za da vi gledame siira ! No nikoi ot nas ne umria svaren ot voda v TEC , udaven v tank ili tanker ili smazan ot twlpa -niamashe diskoteki a malki sladkarnicki i ucenicki s frizirani policki ! zdravo pokolenie -vidish golo koliano i kopieto e gotovo za boi !
Niamashe herpesi SPIN i polov hepatit -zenite mirisheha na karamfil i brwshlian s koito si mieha kosite ! Rosen Bosev kaza za vas -morskata mladez ot 70-te i 80-te -
Oblecenia v pwstra dreshka AVER kogato izvadi umrucite ot dzobovete si ima cuvstvoto ce vadi nai cennoto si ! Bog da go prosti !
V edna grupa swm bil s Panaiot Slavcev , Ivan Andonov Hosse Kaneti i Vassil Simeonov -nie stroihme vie razrushacvate ! Tezi momcetabiaha vsestrano razviti
individi -s po tri ezika bez cuzdi gimnazii i adski dobri profesionalisti -hodeha na staz v laboratorii dobrovolno prez liatoto ! Nikoi ne beshepozitanovec -naprotiv -
nie sluzihme na BG vwpreki komuniagite !
01 Март 2004 17:46
Красимир Дамянов в основната си специалност беше инженер-проектант, един от добрите и много ценени кадри в НИПК.
Отдавна е в Испания, с една успешна кариера по специалността си и много добро материално положение.
Сигурно не пише вече.
01 Март 2004 17:46
"Бяхме родени да живеем в други парадигми" - Виктор Пелевин
01 Март 2004 19:14
Ama i Fico e mnogo zavistliv -Bwlgarin igrae Pilat Pontiiski -ama bil neharesvan ! Fico ne ti li e iasno ce tozi film e samo stwpka kwm totalnata evreizacia na USA !
Ebati protestanta ! Vie ste udeohristiani nali ! Kak beshe -OXIMORONI !?! A Hristos bil udei -da se spukash ot smiah ! Ia viz dali mu e razpisan bileta za otpuska za 33 godini ! I brat mu ne e li po-vwzrasten ot nego ! Togava -kakwv Vagina monologue stava ah ?
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД