Йори
Г-н Геронтиев,
Фактът, че ви викат за генерален директор на БНТ само в ситуация на криза за вас обида ли е или комплимент?
Това, че ме викат за и. д. генерален директор, нито ме обижда, нито ме радва. Приемам тези покани като покана да се свърши някаква работа и нищо повече. Може би се дължи и на лошото ми семейно възпитание, което е изградило в мен чувство за отговорност.
Old Firehand:
Г-н Геронтиев, Вие не сте лош писател. Защо вече втори път се опитвате да бъдете администратор? Няма нито един писател в България, който да е успял в това. Но нека 2 въпроса само: Ще имате ли смелостта да поканите Георги Коритаров да прави "Блиц" в БНТ - това е ниша, която е свободна, а той ще "дръпне" доста от публиката на НТВ и Би Ти Ви при вас? Ще намерите ли начин да привлечете обратно в БНТ великолепната репортерка Елена Йончева - в момента по света има много места, където нейната камера е нужна, а и филмите й са едни от малкото конвертируеми продукти на БНТ?
- Лош или добър писател, лош или добър администратор, вече влязох в телевизионния фолклор. Вече няма, например, да се казва в БНТ има криза или в БНТ положението е тежко. Вече ще се казва: Работата пак отива към Геронтиев. Вчера имах специална среща с председателя на СЕМ Райчо Райков. С него сключихме устно споразумение - когато нещата в БНТ се объркат, Райков да свиква СЕМ спешно и да казва:"Дами и господа, търсете Геронтиев." Намират Геронтиев, оттръскват го от праха, от паяжината, от нафталина и пак го поставят начело на БНТ.
Сега на въпросите за Коритаров и Йончева...
Преди да говорим кого можем да поканим в БНТ от другите телевизии, нека да припомним, че едни от най-запомнящите се лица в ефира са започнали в БНТ. Защо да каним Коритаров? Защо да си убием конкуренцията? Колкото до Елена Йончева-с нея ние имаме подписан договор да прави документални филми, които ние ще излъчваме по БНТ.
cat1000:
Г-н Геронтиев,
Надявам се да отговорите на въпросите ми, тъй като те са важни за обществото ни като цяло. Те са свързани само с предаването "Всяка неделя", тъй като от пресата е видно, че това предаване има висок рейтинг.
1. Кога и на какво основание продължихте договора на външната продукция "Всяка неделя"? Не трябваше ли да бъде проведен конкурс?
2. Не Ви ли смущава обръщението на двамата водещи на "Всяка неделя" Кеворкян и Карбовски към всеки гост на предаването на "ти"?
3. В предаването "Всяка неделя" няма плурализъм на мненията. Това едностранчиво отразяване на даден проблем, не е ли нарушение на Закона за радио и телевизия?
4. Какво и колко печели БНТ от предаването "Всяка неделя"? Като данъкоплатци би трябвало да знаем подробности.
5. Не трябва ли гражданите да са информирани за биографиите на дълготрайни водещи на предавания като "Всяка неделя"? Благодаря Ви предварително и се надявам, че няма да отминете тези въпроси, които вълнуват обществото.
Енцефал:
Предаването на К. Кеворкян е обида за публиката.
Публицистичните му методи са заемка от сталинските времена.
Посланията, доколкото ги има, са на патологична злоба към набелязани за врагове и на презрение към останалите.
Присъствието на "Всяка неделя" в излъчванията на държавния канал е немислимо в европейска перспектива, но емблематично за сегашното управление на страната.
Не питам нищо. Уви, всичко е ясно.
И ако "Всяка неделя" е излишно предаване, в Канал 1 не достига кинодокументалистиката, българска и чуждоземна. Също: срещи с неконюнктурни експерти по актуални въпроси. Или по-дълго нерешавани въпроси. Изобщо - качествена публицистика! Това е все пак обществена телевизия. За забавни предавания си има кабеларки.
- Договорът на "Всяка неделя" беше подновен в края на март. Подновяването му не беше мое еднолично решение. На 26 март се проведе среща на Управителния съвет с външния продуцент г-н Кеворк Кеворкян. Ние му съобщихме нашето решение договорът да бъде продължен, но условията в него да бъдат предоговорени. Обвиняват ни, че подписаният договор и анексът за продължаването му нарушават императивни правни норми. Това обаче е далече от истината. В основния договор е предвидена възможността в срок от един месец от изтичането на срока на договора всяка от страните да информира насрещната страна, че не желае да продължи договорните отношения. На срещата с продуцента бяха разгледани финансовите и художествени параметри на предаването. Това е отразено и в протокол N 17 от 26.03.2004 от заседанието на Управителния съвет, където е взето напълно законосъобразното решение за продължаване на срока на договора с още една година. Утвърдените от УС финансови параметри на анекса, включително решението за процентно преразпределение на приходите от спонсорство с нищо не нарушава закона и вътрешно-нормативните разпоредби на БНТ, нито я ощетяват финансово. В различните договори, отчитайки различната производствена сложност и тип предаване, процентното разпределение в полза на външния продуцент варира между 90% и 50%. В конкретния случай УС е постъпил изцяло в интерес на БНТ, като е предоговорил условието, съгласно което до този момент разходите по телевизионни трасета са се поемали за сметка на спонсорските средства и ако евентуално остане приход, тогава той се дели 50:50. В подписания от мен анекс е договорено приходите от трасета и всички производствени разходи да са изцяло за сметка на външния продуцент и целият приход от спонсорство да се дели в съотношение 70:30 в полза на външния продуцент.
Много пъти съм заявявал, че Кеворк Кеворкян е мой приятел. Той е една от най-ярките личности в българското публично пространство през последните 25 години. Предаването, което Кеворкян прави, може да има аналози само в световната практика. У нас това предаване все още няма конкуренция. Колкото до забележките към предаването, може би аз съм човекът, който си е позволявал най-много критики към него. В същото време съм давал един пример от историята на българската фолклористика. В началото на 20 век Васил Стоин изпраща свой сътрудник в Преславска околия да събира народни песни. Когато сътрудникът се връща в София, започва да разказва на Стоин какви несгоди е преживял - тежка зима, неразговорчиви хора... Стоин го прекъсва и му казва:"Всичко това за историята няма значение. Кажи ми, събра ли хубави народни песни." Ако мога да перифразирам Стоин, ще кажа: Всичко, което се говори по адрес на Кеворкян и "Всяка неделя" няма никакво значение за историята, "Всяка неделя" е това, което другите ще бъдат утре.
Енцефал
Г-н Геронтиев,
С кои примери от "световната практика" бихте сравнили предаването на Вашия приятел? За мен, както имах удоволствието да посоча, предаването е сравнимо с публицистичните практики от времето на Й.В.Сталин. Не претендирам, че изчерпвам с това сравнение спектъра от публицистични хватки на Вашия приятел. Затова: бихте ли посочили аналози (дори и да не са толкова велики)?
На въпроса Ви бих ли посочил аналози, моят отговор е: Бернар Пиво.
cat1000
Г-н Геронтиев, не ми отговорихте дали не се нарушава Законът за радио и телевизия, когато в предаването се излага само една, удобна за водещия на "Всяка неделя", гледна точка?
Много хора биха искали да чуят Вашия отговор.
На Вашия въпрос за спазването на плурализма на гледните точки в предаването "Всяка неделя" следи регулаторният орган СЕМ. Ако има някакви нарушения, ние немедлено ще бъдем санкционирани. И сме санкционирани. Колкото до моя приятел, и до утре да ми го натяквате, той си остава мой приятел. И една от причините да бъде мой приятел е това, че той кривва понякога от правилния път. Кривваше някога, кривва и сега,...което не е приятно нито за властимащите, нито за техните ласкатели, слуги и блюдолизци.
getis
Г-н Геронтиев,
Ще се намери ли най-после програмен директор, който да внесе малко ред в хаоса, наречен програма на БНТ?
Ще се намерят ли водещи, които могат да говорят нормално и да четат гладко, а не да сричат и да мрънкат?
Сутрешният блок - най-добрият беше преди намесата на Алис Крайчева. След като Асен Григоров се намеси, видяхме позабравена водеща от 90-те, която се превърна в посмешище с невъзможността си да прочете дори 2 реда, без да сбърка.
Забележката за програмния хаос е напълно основателна. Подобна забележка отправят към нас нашите рекламодатели, както и външните продуценти, с които си партнираме. Много от предаванията по БНТ започват "около", а не в точен час, както започват предаванията по "белите" телевизии. Лошото е, че повече от 2 години програмен директор въобще не беше търсен. Сега съм сигурен, че щом вече го търсим, ще го намерим. В програмна дирекция в момента върви трескава подготовка за промените в програмната схема от есента. Лично аз разчитам за новото лице на програмата, както на програмния директор, така и на директора на дирекция "Информация", а също и на новоназначените главни редактори на новосъздадените главни редакции. Имайте малко търпение, за да се убедите, че от хаоса може да се роди хармония.
СветлоПиво
В интерес на истината това е единственият канал, който има излъчване на новини в Интернет. Мога да кажа само БЛАГОДАРЯ на екипа, който опреснява и помества новините на сайта на БНТ.
И все пак един въпрос: Трудно ли се управлява държавна медия? Защо има толкова чести рокади?
Radoslav Ivanov
Има рокади, защото има много реклами и много пари от реклама. Всяка политическа партия, или лоби в нея, иска техен човек да гуши парите и да ги разпределя, както и да им служи политически. Затова, щом духне политически вятър, лети и директорът. Най-жалкото е, че през това време телевизията се управлява непрофесионално, а "Златният тв-фонд" е почти опустошен.
Честите рокади в БНТ започнаха с избухването на демокрацията по свещените български земи. Наблюденията показват, че нито един генерален директор на БНТ не е изкарал цял мандат. Всички са били и.д.-та, но не са си го признавали. Благодарение на тези рокади телевизията е в такова нестабилно положение. А положението може да се стабилизира, ако са налице 3 условия:
1. Стабилна законодателна основа;
2. Твърда и последователна политическа воля;
3. Гарантиран мандат на генералния директор;
Засега обаче само зрителите на телевизията, и то непредубедените зрители, искрено желаят БНТ да бъде наистина обществена телевизия.
Желаят го и хората, работещи в БНТ. Все още не го желаят хората, от които зависи изпълнението на 3-те посочени условия.
ole-le
Канал 1 ли? Че кво беше това?
Не беше ли една скучна телевизия, която, откак си имам кабел и сателит, не гледам ?
Щом имате кабел и сателит, вероятно гледате и по-скучни телевизии от БНТ. Много ми е интересно, след отправената критика, да чуя от Вас и едно конкретно предложение... Какво Ви липсва на Вас като информиран зрител?
SIT
Г-н Геронтиев,
Не знам дали ще ми отговорите, но бих Ви попитал следното:
1. Колко годишно са приходите от реклама и колко от тях остават за БНТ?
2. Каква е годишната стойност на субсидията за БНТ от републиканския бюджет?
3. Какъв е размерът на средствата, разходвани от БНТ, и за какво?
Не знам защо, но според мен би трябвало БНТ като обществена национална телевизия да изнася тази информация поне в Интернет-страницата си.
Много компетентно зададени въпроси...БНТ е остров на блажените. 50 млн.лв. държавна субсидия, 10 млн. лв. - приходи от реклама и спонсорство и пак не стигат... Не стигат, защото БНТ още не е разбрала, че живее и работи в условията на "пазарна икономика". БНТ прилича на онези домакини, харчлъкът на които надвишава семейния им бюджет. Приходите на държавната телевизия няма да нарастват в бъдеще, което означава, че трябва да се помисли сериозно за намаляване на разходите.
Основната част от разходите отиват естествено за производство на телевизионни програми. 10% от бюджета се влагат по Закон за производство на българско кино. БНТ е институцията, която съхрани през последните години българското кино и продължава да го развива. Лошото е, че не малка част от разходите отиват за поддържане на огромния сграден фонд, автомобилен парк, и прочие...
Не се управляват по най-правилния начин и средствата, предназначени за телевизионни програми на независими външни продуценти. Според закона външните продукции трябва да бъдат най-малко 10% от общия обем на излъчваните програми, но средствата, които се заделят за външни продукции, са повече от 10% от бюджета.
ЛюбоБор
Господин Геронтиев, все още водите рубрики в радио "Сигнал+". Това законно ли е?
Борислав Геронтиев никога не е бил водещ на никакво предаване по никое радио! В предаването, което посочвате, водещата се казва Емилия Стоянова, а Борислав Геронтиев е събеседник. Преди да подпиша договора си за управление на БНТ, подписвам един куп декларации и съм готов да отговарям ясно и точно, както на въпросите на зрителите, така и на българското законодателство. В случая съм се съобразил със Закона за авторското право, защото днес съм администратор, но от утре продължавам да бъда автор.
99
Абе, за фолклоро евала, обаче вие у БеНеТе-то ептен на попфолк сте го обърнали.
Изкушавате ме да се открехна по една възлюбена от мен тема - за фолклора и за попфолка. Само не разбрах, Вие обичате ли попфолка? Аз го обичам. И го подкрепям. Но не намирам подкрепа в БНТ поне за едно предаване за попфолк. В този смисъл, ако Вие оприличавате програмите на БНТ с попфолка, аз мисля, че правите комплимент. Освен ако не се окажете един от критиците на попфолка, който само е чувал за това явление, но не би могъл да посочи няколко песни и няколко изпълнители.
getis
Г-н Геронтиев,
Ще се намери ли шеф на БНТ, който най-после да преоборудва тази овехтяла телевизия с малко по-модерна техника. SECAM е отживелица, а преконвертирането, което правите от PAL в SECAM и отново в PAL, унищожава качеството. Защо сигналът е МОНО и кога ОТК-то ще престанат да връщат или най-малкото да се мръщят на касети със стерео запис? С трици (моментното оборудване) маймуни (вашата аудитория) не се ловят!
За остарялата техника направо не ми се говори. Дори мисля, че тя не е остаряла - тя направо е грохнала. Главната причина не е в липсата на средства за закупуването на нова техника. Според мен основното е, че никой генерален директор не е имал време да изпълни своята дългосрочна програма. А техническото преоборудване и подобряването на технологията изисква много време.
cat1000
bakalin
Има ли поне един акт Канал 1 от СЕМ и за каква сума?
Поне аз не помня случай от СЕМ за нещо да са ни похвалили. Но за сметка на това редовно получаваме актове, които ние естествено обжалваме. Последното обяснение, което съм давал на СЕМ е свързано с анекса за продължаване на договора на предаването "Всяка неделя".
Peshun
Имайки предвид обстоятелствата, при които напусна вашият предшественик, би било интересно да ни обясните какви са правилата, при които става подписването на сделки за рекламата днес, при вашето управление, каква е разликата от времето на Хачо Бояджиев, като и какво вие конкретно сте предприели за това държавните институции да не служат като благотворителни организации за лични приятели на шефовете на БНТ.
По отношение на рекламата БНТ работи по ясни правила. В момента нашата рекламна политика предвижда партньорство с рекламодатели, рекламни агенции, с търговски посредници. Всички договори за реклама задължително се одобряват от УС на БНТ.
Отговорност за действията на хора от БНТ се търси от прокуратурата, а не от телевизията. Разликата между времето на Хачо Бояджиев и днешното време е в това, че сега има Закон за радио и телевизия. Тук ще вметна още веднъж и въпроса за конкуренцията. Класирането на една или друга телевизия, на едно или друго предаване, е нещо твърде относително, дори в много случаи направлявано. Моето разбиране за мястото на БНТ на телевизионния пазар е тя да има собствено лице и по свой начин да привлича интереса на зрителите.
SIT
Г-н Геронтиев,
Защо по БНТ не се излъчват български детски филми, все пак е ваканция? Няма да ги изреждам - особено тия от моето детство са все още добри и актуални. В предаването "Стани богат" преди време едно дете заяви, че не знае да има български детски филми. И си е самата истина. Защото именно БНТ като национална телевизия, която съхранява този фонд, е длъжна да се грижи тези филми да не потънат в забрава! Помислете по този въпрос! Не отричам, че има известен напредък в тази насока, но е недостатъчен за българския зрител!
Аз лично бих искал децата ми да гледат тези филми и да знаят, че е имало детски български филми и то много добри! А не да зяпат тъпотиите по "Фокс кидс" и "Картуун нетуърк".
Вие засягате една много болезнена тема - за трайните художествени програми, които е задължена да произвежда една обществена телевизия, каквато е БНТ. Много пъти с болка съм признавал, че националната ни телевизия произвежда в повечето случаи предавания памперси, предавания за еднократна употреба. С гордост мога да кажа, че БНТ е единствената българска телевизия, която произвежда оригинална детска продукция. Но гордостта ми намалява, когато си помисля колко още сме задължени на детската аудитория.
Тук засягате болезнения въпрос и за телевизионния фонд. Да, ние съхраняваме много български детски филми, все още наистина добри и актуални, но тяхното съхранение вече е под голям риск. Ако някога стана титулярен генерален директор на телевизията, едно от първите неща, с които ще се заема, е съхраняването на тв-фонда.
Производството на детски телевизионни филми има още една положителна страна - дава се шанс на българските автори, на българските актьори, на българското слово и на българската музика да се развиват и популяризират.
Danton
Някои външни продуценти се хвалят, че "знаят цената Ви" и са спокойни за продукциите си. Защо се получава така?
Свържете ме с някои от тези външни продуценти. И то, ако може веднага. След 15 септември ще бъде късно, защото вече договорите ще са подписани, а след 24 септември ще е безсмислено, защото вече няма да съм и.д.
Какъв е този Енцефал? Какви са тези простотии?! Разграничавам се категорично!!!
А за СЕКАМ уважаемият колега съвсем не е прав - СЕКАМ е по-добрата система, ама е измислена във Франция, а не зад океана, и затова ще си ходи. Както вероятно ще стане и с петдесетте херца, двеста и двайсетте волта и разни други работи.