kovalski
Какъвто циркът, такива и клоуните!
FL
Гвардейци, попове, бронирани коли....Пълен цирк!
arhiman
Първо, изобщо не е сигурно, че това са костите на цар Калоян. Второ, неправилно е да се говори обобщено за "мощи" на владетели, защото с този термин се обозначават нетленните тела на светците (справка - св. Иван Рилски и др.), а не костите на неканонизирани лица.
Пак PR кампания преди избори. Вижте колко сме патриоти!
Chicho Dr.
Препогребан 800 години след смъртта му! Интересно, бил ли е там Симеон II? Защото, ако не друго и той бил коронован владетел на България, макар и за малко. Той трябваше да бъде на това погребение.
Sta
"Мощи" на бронетранспортьор! Изумително хрумване. Отначало ми се стори тъжно, но всъщност е доста смешна постановката.
ТОТО-2
Радвам се, че народът ни не се състои само от безродници. Вчера зарязах всичко и имах привилегията да участвам в шествието във Велико Търново, както го сториха и още хиляди българи. Учудвам се на неистовото желание на шепа комплексари непрекъснато да търсят поводи за разделение.
пича
ТОТО 2 За тези, които пак се мъчат да се правят на интересни, ще кажа, че погребението беше по държавния протокол, а цирк и не знам си какво, си го запазете за себе си! А Георги Първанов е там, защото е държавният глава на България! Погребението беше направено възможно най-добре и се радвам, че цар Калоян най-после почива, а не е по хранилища и музеи, както беше през последните 30 г. Как все ще се намерят недоволни, които ще оплюват по най-долнопробен начин и погребението на един голям български цар!?
ARTU
Аз пък не разбирам кой точно доказа, че това са останките на цар Калоян? Няма никакви доказателства, че това е той, освен един пръстен. На всичко отгоре намерените останки в гроб 39 май са от по-късен етап. Който се интересува - да вземе да прочете малко изследвания.
пича
ARTU, кой ти каза, че е открит само един пръстен, аз не знам какви изследвания си чел, но явно не са научни! Най-важното доказателство са останките от червени ботуши, такива са носили в тържествени поводи само царете, освен това и златните нишки от дрехата, с която е бил, са 100% доказателство, че са на царска особа. Не може да се пренебрегне и фактът, че става дума за едър човек, а тогава средната височина е била 160 за мъже!
.
Миле ПопЙорданов
ARTU, ти да не искаш да дойде и екип от "Местопрестъплението"?
STARSHI
Това е една грозна политизирана пародия. Жалко е колко ниско са паднали хората в неуважението си към историята.
Muktadasaxkobu rgidiotski
С рентген можеш да установиш фрактури и някои други болести, но не и да датираш кости За това си има радиовъглероден анализ. Па и той дава + - , та пак оставам с подозрението, че цялата история с мощите на Калоян е театър. Ама айде, щом е за престижа на Родината...
Бай Мамут
Церемонията, погребението, молитвите и почестите - добре! Така се полага при препогребване на един държавен владетел, независимо по какви причини. (Това като пояснение за питащите защо е трябвало да се прави.) Много нелепо, обаче, стои този портрет, направен по възстановките на Й.Йорданов - грозен, направо неандерталец. Кому е нужен този измислен портрет, при положение че методите на лицева възстановка са широко критикувани и трудно защитими. И нали цар Калоян е бил хубавец - кало и ян, т.е. хубавият Йоан? Някой да вижда хубавина в този нескопосан етюд по рисуване? Пак кич, дори и в един момент, когато може човек да изпита гордост.
пича
За портрета съм съгласен на 100% с Бай Мамут, нищо общо с красавеца Калоян. Освен това много лошо впечатление ми прави, че български владетели ги правят винаги на възстановките с дръпнати очи, което не е истина! Този Институт по антропология много се излага, както и художникът е забравил, че Калоян е бил снажен и красив.Трябвало е да го нарисува силен, мъжествен и излъчващ героизъм, а не страдащ! Пропуск, и то голям!
skygazer
На такъв портрет - такъв БТР.
ИСТОРИЯ ВЪВ ФАКТИ ЗА ФОРУМЦИТЕ
Експозицията с Калояновото погребение на търновския музей е открита преди три години (2003 г.). Само през първия месец тя е посетена от 2000 души. След това по покана на БНБ гостува и в София, където само за седмица е посетена от 4000 души.
Погребан ли е българският цар Калоян в “Св. 40 мъченици”, или това е гробът на друг Калоян? Това е въпросът, по който историците продължават да спорят повече от 30 години. В своето най-спорно откритие от 1972 г., археологът Въло Вълов е на мнение, че той не е твърдо убеден, че този Калоян е българският цар. Погребението е на мъж, висок около 1, 90 м, в богато войнско облекло, украсено със сложна шевица с вплетена златна сърма и бисери. На ръката е с запазен масивен златен пръстен печат, тежащ 61, 1 грама, на който има хералдично изображение на барс и надпис в негатив: “Калоянов пръстен”. Липсата на титлата “цар” на пръстена, открит в гроб № 39, е един от основните доводи “против”. Всъщност два въпроса вече повече от 30 г. не дават мира на специалистите. Единият въпрос е свързан с пръстена, а другият - с надписа в църквата, че: "В лето 6738 (1230) индикат III, аз, Иван Асен, в Христа бога верен цар и самодържец на българите, син на стария Асен, издигнах из основи и с живопис украсих докрай пречистата тази църква в името на светите Четиридесет мъченици, с помощта на които в дванадесетата година от царуването си, в която година се изписваше този храм, излязох на бран в Романия и разбих гръцката войска, а самият кир Теодор Комнин взех в плен с всичките му боляри и т.н… Този надпис според някои от специалистите указва кога е построена църквата и доказва, че няма как Калоян, загинал 1207-а, да е погребан в храм, който е издигнат 1230 г. „Макар че и това не е категорично доказателство”, признава археологът доц. Константин Дочев. Той е един от привържениците на тезата, че погребението не е на цар Калоян, но признава, че археолозите са доказали, че този храм има живот и дейност и преди 1230 г. Там има крепостна стена, която е много по-ранна от църквата. Освен това археолозите са разкрили и повече от 800 монети от първата половина на XIII век, което доказва интензивен живот на това място още преди изграждането на „Св.40 мъченици”. Археолозите Константин Тотев, Константин Дочев и Мирко Робов, които от години проучват храма и манастирския комплекс, са категорични, че прочутият гроб № 39 не е на царя. Противниците на "царската теория" твърдят, че на намерения в гроба златен пръстен печат с надпис "Калоян" не е изписана царската титла на притежателя му. Константин Дочев, който дълги години проучва църквата заедно с колегите си Константин Тотев и Мирко Робов, казва още, че пръстени-печати като този на Калоян се появяват в края на XIII и началото на XIV в. Затова смята, че този Калоян не е бил кой да е, но е живял през първата половина на XIV век. Човек с такова достойнство, признат за цар дори и от папа Инокентий III, от унгарския крал и от византийския император Алексий III Ангел, не може да пропусне титлата върху печата си, казва археологът доц. Константин Дочев, когато стане дума за гроб номер 39. Според християнската титулатура се изписва така: „Константин в Христа Бога верен василевс на ромеите. Калоян е възприел тази титулатура и има открити два печата, на които е изписано: „Калоян цар българом”. Другата позиция е на проектанта на църквата арх. Теофил Теофилов, ст.н.с. Йордан Алексиев, проф. дин Йордан Андреев, шефа на Института по антропология и морфология в София проф. Йордан Йорданов. Именно той прави възстановката на главата на Калоян. Антропологът е поканен да обработи костите, преди те да бъдат положени в саркафага. Според тях по онова време в средновековна Европа е обичайна практика, както и във Византия да не се изписва титлата на притежателя. Те привеждат много повече доказателства в подкрепа на това, че открития в гроб № 39 скелет е на един от най-великите български владетели. След дългогодишни изследвания арх. Теофил Теофилов вече е категоричен, че преди да я има църквата на Асеневци, на това място е имало ранна християнска базилика. Той проучва основите на църквата „Св. 40 мъченици” и е описал тези свои проучвания, както и заключенията си в книгата за храма. Тя излезе тази година и беше представена официално само преди месец. Според арх. Теофилов църквата „Св. 40 мъченици” е била трикорабна, от преславски тип. По-късно е била доразвита, като са й били прибавени странични масивни галерии. Те също са били засводени, което означава, че връхните структури на старата базилика е трябвало да бъдат разрушени, за да може да се припасне зидарията. Това голямо преустройство спомага на църквата да бъде изписана до края, както пише на Иван-Асеновата колона – отвътре и отвън. „За мен това голямо преустройство е вързано с датата 1230 г., когато църквата е преименувана на „Св. 40 мъченици”, добавя арх. Теофилов. Според него най-старата църква се е наричала „Рождество Богородично”, защото на входната й част има св. Ана Млекопитателница. Според изследователите на църквата, и преди арх. Т. Теофилов тя най-вероятно е била направена за Богородица, но във връзка с победата при Клокотница Иван Асен решава да я кръсти „Св. 40 мъченици”, обяснява архитектът. Арх. Теофилов е категоричен, че това е гробът на българския цар Калоян. „Старата църква е много ранна. Който и да е бил нейният строител, е сложил вътре колоните на Крум и Омуртаг. Той постъпва по същия начин, както Борис, когато прави голямата базилика в Плиска, където слага Крумови колони с надпис. В Търново тази базилика играе ролята на голямата базилика в Плиска. Има материали, които говорят, че всичко това се е случило през X век, когато е напълно възможно Търново да е епископски център. Въло пише, че настилката е била вдигната, за да се положи гробът, но това не е така. Настилката е хлътнала, което ще рече, че гробът я предхожда. Ако приемем, че галерията е свързана с голямото преустройство от 1230 г., значи този гроб е бил вече там. Защо е забравен е въпрос към историята преди нас. Той е при абсидната част, от където тръгва манастирското крило, и мястото съвсем не е случайно”, категоричен е арх. Теофилов. За пръстена той казва: „Ако пръстенът е бил лично притежание на Калоян още преди да стане цар, е напълно възможно той да не се е разделил с него и след това, от сантиментални чувства. Според проф. Йордан Андреев от Великотърновския университет при изваждането на скелета присъстващите забелязали на тила на главата следа от огромна рана, нанесена с хладно оръжие. От историческите хроники и летописи е известно, че цар Калоян действително е получил подобно нараняване като млад в битка с врагове. Освен това византийските автори описват българския владетел, че често изпадал в пристъпи на безпричинна ярост и буйствал. Според лекари най-вероятно след зарастването на раната останалите остри ръбове са дразнели малкия му мозък и той оттам получавал тези пристъпи. Освен това се знае, че Калоян е бил огромен мъж, а според антрополозите намереният скелет е на мъж, висок над 1, 90 м. След откриването на мощите през 1976 г директорът на Института по молекулярна биология и експериментална морфология при БАН проф. Йордан Йорданов прави реконструкция на черепа на царя. През 2002 г царският скелет е докаран в Регионалния исторически музей във Велико Търново, където става част от постоянната музейна експозиция. През 2005-2006 г. между местните учени започва спор дали царският скелет трябва да продължи да бъде показван като туристическа атракция, или е редно да бъде погребан по християнски. Върл привърженик на първото е бившият директор на търновския музей Христо Харитонов. Повечето от местните учени са на мнение, че не е морално един скелет, пък бил той и царски, да бъде излаган на показ за пари. Така се стига и до окончателното решение за препогребването на Калоян. Скелет е миропомазан с елей и вино от търновския митрополит Григорий. В присъствието на журналисти костите са запечатани в стоманения саркофаг, изработен във военния завод "Терем – Ивайло" и производителите гарантират, че ще издържи поне 3000 години на огън и вода. Върху капака е поставен личният герб на владетеля. Запечатан е със силиконова паста, за да не пропуска въздух и влага. Преди полагането останките от скелета са обработени с пчелен восък, който ще ги предпази от мухъл, плесен и микроорганизми в следващите 2-3 хил. години по технология от времето на египетските фараони. Веднъж на всеки 15-20 години обаче е необходимо те да бъдат изваждани за да се провери какво е състоянието им. След това саркофагът с костите е положен на мястото, откъдето те са били извадени преди 35 години - край северната част на църквата.