:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,705,666
Активни 418
Страници 16,596
За един ден 1,302,066

Калоян е погребан. Да живее кичът!

Липсата на мярка може да превърне дори и смъртта в бутафория
Ясен Бориславов
На 19 април 2007 г. с държавно погребение и военни почести костите на българския владетел цар Калоян (1197-1207) бяха върнати в земята под църквата "Св. 40 мъченици" във Велико Търново. Дни наред медиите информираха за подробностите около този ритуал. Саркофагът е изработен от неръждаема никелирана стомана в завод "Терем" и производителите гарантират, че ще издържи поне 3000 години на огън и вода. Върху капака е поставен личният герб на владетеля. Запечатан е със силиконова паста, за да не пропуска въздух и влага. Костите са обработени с пчелен восък - по технология от времето на египетските фараони. Над тях митрополит Григорий е чел очистителна молитва, след което ги е прелял с елей и вино. Драматургичен характер в церемонията внесоха военният оркестър, бронетранспортьорът с лафет, както и снимката на владетеля, възстановена по неговия череп и носена от гвардеец, и естествено подобаващите речи на държавни мъже.



На пръв поглед всичко е като истинско, но не е.



Няма как да се подмине усещането, че този държавен ритуал няма отношение към смъртта, а много повече има отношение към живота. Той е в пряка връзка с новобългарската съвременност и особено с нейното силно изразено увлечение към кича.

Сигурен знак за евтиния привкус в този държавен ритуал е вниманието, с което той беше отразен в туристическите сайтове. Туризмът е модерно блудство, способно да олигави и лиши от собствена идентичност всяко нещо - от морския бряг и планината до градската улица и селото. Стана ясно, че дори и смъртта може да бъде превърната в туристическа бутафория.

Очевидно целта на погребението не е просто цар Калоян да бъде погребан. Отвъд привидността има друга цел - да се направи зрелище.

Ще оставим настрана факта, че не е категорично доказано дали това са точно тленните останки на цар Калоян, или на друг висш сановник. През 1972 г. костите са открити при археологически разкопки в северната зала на църквата "Св. 40 мъченици" и самоличността на покойника е разпозната по косвени белези - известния пръстен с надпис, червените обувки и високия ръст. След това находката е била предмет на множество спорове, докато е стояла под стъклена витрина в експозицията на градския музей. Не е изключено някой ден пак да се върне там. Поради което саркофагът е херметизиран, а костите са балсамирани. "За да може да бъдат извадени за нови проучвания", както пише един всекидневник. И отново церемониално да бъдат погребани, бихме добавили.



Парадигмата на кича е липсата на мярка



Точно това личи и при погребението на Калоян. По инерция от миналото образите на кича се свързват предимно с бита (куче касичка от филма "Опасен чар"), но той може да има проявления в различни сфери. Има музикален кич (чалгата), политически кич (инициативата на Яне Янев за евродепутатството на медицинските сестри), архитектурен кич (в Банско, по Черноморието, в столичния квартал "Лозенец"), съдебен кич (процесите срещу кримибосове) и т. н. Вече има и погребален кич с монументално-исторически характер.

Особено силно националното увлечение по кича се проявява по време на празници като Коледа и Великден. Тогава медиите заливат публиката с фалшиво благочестие и безвкусица. Тук няма да говорим за коледните шапки със звънчета на главите на касиерки в софийски супермаркет, нито за ваденките за яйца с физиономии на поп-фолк персонажи и политици, но се изкушаваме все пак да споменем един пример. На Велики четвъртък т. г. водещ всекидневник в една и съща кратка дописка успя да разкаже как благодатният огън щял да пристигне от Йерусалим в английски ветроупорен фенер, как хлебозаводът във Велико Търново щял да прави хляб със светена вода и как майстор-ковач от Добрич бил подковал пъдпъдъче яйце. Тази мило благочестива информация беше потопена сред мащабен опус за цените на яйцата, агнешкото и козунаците.

С известно облекчение можем все пак да приемем, че кичът не е чисто национална черта. Гръцкият писател Никос Диму в "Нещастието да си грък" пише следното: "Ако трябваше да избера най-характерният символ за новогръцката евтиния и лош вкус, бих избрал смехотворните ни американски катафалки с кристални барокови аплици. Никога по-сериозно нещо не е било принизявано до такава степен от своя символ."

Подобно чувство пробужда и погребението на цар Калоян въпреки (или заради) военните почести, гвардейците, БТР-а с лафет и стоманения саркофаг с 3000 години гаранция, запечатан със силиконова паста. Погребахме Калоян, но кичът диша.
Снимка: Юлиян Савчев
-----------
166
10750
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
166
 Видими 
21 Април 2007 00:19
Брилянтна статия!
Браво на автора.


Бих добавил, че това е признак на синдром придобита институционална недостатъчност (СПИН) на републиката ни, на която неистово й липсва унищоженото от нея монархическото достолепие.

Кичът спрямо останките на Калоян са миролюбивия варинат на това, което е било поругаването на тленните останки на Цар Борис Трети след установяването на "Чистата и Святата" от същите тия парвенюта.

Е, преди са се гаврили били бащите зер били недодялани простаци, сега са децата им - все тъй недодялани представителни на републиканския "елит".

Толкоз може "елита" това прави!

21 Април 2007 00:24
Авторът на статията да отиде "да се снима" (т. е. да го ду-а под вода, за да не се вдига пушек) - препоръчвам му с Азис, защото много ще му прилича!
21 Април 2007 00:30
Добра статия!
Като няма откъде другаде да съберем малко национална гордост хукваме да я търсим из дебрите на историята 800 години назад. Не е чудно, че става кич.
21 Април 2007 00:39
Прекрасна статия! Всичко е казано много точно. И нкаква "лигня". Има още свестни хора у нас. Това е все пак някаква утеха. Но това момче няма да стане министър на културата. Както казваше Радой "Как да го сложим начело, много е чело".
21 Април 2007 00:41
Браво на автора - Събитието като маниер и изпълнение подхожда на нашите из(за)губени братя и сестри от Вардарска Македония, но, за съжаление, кичот нема да умре - да ме прощава пънку за заемката...
21 Април 2007 00:49
И какво и е доброто на статията? Сигурно, защото отрича, че българите могат да имат чувство за нация, това много се харесва на някои.Обикновено на разни комплексирани снобчета като автора, които оплюват всичко родно от висотата на "вродения" си интелект и "проатлантическа" ориентация.
21 Април 2007 01:12
Лулчев
21 Април 2007 01:16
ЦАР КАЛОЯНОВО ПОГРЕБЕНИЕ - ИСТОРИЯ
Експозицията с Калояновото погребение на търновския музей е открита преди три години (2003 г.). Само през първия месец тя е посетена от 2000 души. След това по покана на БНБ гостува и в София, където само за седмица е посетена от 4000 души.
Погребан ли е българският цар Калоян в “Св. 40 мъченици”, или това е гробът на друг Калоян? Това е въпросът, по който историците продължават да спорят повече от 30 години. В своето най-спорно откритие от 1972 г., археологът Въло Вълов е на мнение, че той не е твърдо убеден, че този Калоян е българският цар. Погребението е на мъж, висок около 1, 90 м, в богато войнско облекло, украсено със сложна шевица с вплетена златна сърма и бисери. На ръката е с запазен масивен златен пръстен печат, тежащ 61, 1 грама, на който има хералдично изображение на барс и надпис в негатив: “Калоянов пръстен”. Липсата на титлата “цар” на пръстена, открит в гроб № 39, е един от основните доводи “против”. Всъщност два въпроса вече повече от 30 г. не дават мира на специалистите. Единият въпрос е свързан с пръстена, а другият - с надписа в църквата, че: "В лето 6738 (1230) индикат III, аз, Иван Асен, в Христа бога верен цар и самодържец на българите, син на стария Асен, издигнах из основи и с живопис украсих докрай пречистата тази църква в името на светите Четиридесет мъченици, с помощта на които в дванадесетата година от царуването си, в която година се изписваше този храм, излязох на бран в Романия и разбих гръцката войска, а самият кир Теодор Комнин взех в плен с всичките му боляри и т.н… Този надпис според някои от специалистите указва кога е построена църквата и доказва, че няма как Калоян, загинал 1207-а, да е погребан в храм, който е издигнат 1230 г. „Макар че и това не е категорично доказателство”, признава археологът доц. Константин Дочев. Той е един от привържениците на тезата, че погребението не е на цар Калоян, но признава, че археолозите са доказали, че този храм има живот и дейност и преди 1230 г. Там има крепостна стена, която е много по-ранна от църквата. Освен това археолозите са разкрили и повече от 800 монети от първата половина на XIII век, което доказва интензивен живот на това място още преди изграждането на „Св.40 мъченици”. Археолозите Константин Тотев, Константин Дочев и Мирко Робов, които от години проучват храма и манастирския комплекс, са категорични, че прочутият гроб № 39 не е на царя. Противниците на "царската теория" твърдят, че на намерения в гроба златен пръстен печат с надпис "Калоян" не е изписана царската титла на притежателя му. Константин Дочев, който дълги години проучва църквата заедно с колегите си Константин Тотев и Мирко Робов, казва още, че пръстени-печати като този на Калоян се появяват в края на XIII и началото на XIV в. Затова смята, че този Калоян не е бил кой да е, но е живял през първата половина на XIV век. Човек с такова достойнство, признат за цар дори и от папа Инокентий III, от унгарския крал и от византийския император Алексий III Ангел, не може да пропусне титлата върху печата си, казва археологът доц. Константин Дочев, когато стане дума за гроб номер 39. Според християнската титулатура се изписва така: „Константин в Христа Бога верен василевс на ромеите. Калоян е възприел тази титулатура и има открити два печата, на които е изписано: „Калоян цар българом”. Другата позиция е на проектанта на църквата арх. Теофил Теофилов, ст.н.с. Йордан Алексиев, проф. дин Йордан Андреев, шефа на Института по антропология и морфология в София проф. Йордан Йорданов. Именно той прави възстановката на главата на Калоян. Антропологът е поканен да обработи костите, преди те да бъдат положени в саркафага. Според тях по онова време в средновековна Европа е обичайна практика, както и във Византия да не се изписва титлата на притежателя. Те привеждат много повече доказателства в подкрепа на това, че открития в гроб № 39 скелет е на един от най-великите български владетели. След дългогодишни изследвания арх. Теофил Теофилов вече е категоричен, че преди да я има църквата на Асеневци, на това място е имало ранна християнска базилика. Той проучва основите на църквата „Св. 40 мъченици” и е описал тези свои проучвания, както и заключенията си в книгата за храма. Тя излезе тази година и беше представена официално само преди месец. Според арх. Теофилов църквата „Св. 40 мъченици” е била трикорабна, от преславски тип. По-късно е била доразвита, като са й били прибавени странични масивни галерии. Те също са били засводени, което означава, че връхните структури на старата базилика е трябвало да бъдат разрушени, за да може да се припасне зидарията. Това голямо преустройство спомага на църквата да бъде изписана до края, както пише на Иван-Асеновата колона – отвътре и отвън. „За мен това голямо преустройство е вързано с датата 1230 г., когато църквата е преименувана на „Св. 40 мъченици”, добавя арх. Теофилов. Според него най-старата църква се е наричала „Рождество Богородично”, защото на входната й част има св. Ана Млекопитателница. Според изследователите на църквата, и преди арх. Т. Теофилов тя най-вероятно е била направена за Богородица, но във връзка с победата при Клокотница Иван Асен решава да я кръсти „Св. 40 мъченици”, обяснява архитектът. Арх. Теофилов е категоричен, че това е гробът на българския цар Калоян. „Старата църква е много ранна. Който и да е бил нейният строител, е сложил вътре колоните на Крум и Омуртаг. Той постъпва по същия начин, както Борис, когато прави голямата базилика в Плиска, където слага Крумови колони с надпис. В Търново тази базилика играе ролята на голямата базилика в Плиска. Има материали, които говорят, че всичко това се е случило през X век, когато е напълно възможно Търново да е епископски център. Въло пише, че настилката е била вдигната, за да се положи гробът, но това не е така. Настилката е хлътнала, което ще рече, че гробът я предхожда. Ако приемем, че галерията е свързана с голямото преустройство от 1230 г., значи този гроб е бил вече там. Защо е забравен е въпрос към историята преди нас. Той е при абсидната част, от където тръгва манастирското крило, и мястото съвсем не е случайно”, категоричен е арх. Теофилов. За пръстена той казва: „Ако пръстенът е бил лично притежание на Калоян още преди да стане цар, е напълно възможно той да не се е разделил с него и след това, от сантиментални чувства. Според проф. Йордан Андреев от Великотърновския университет при изваждането на скелета присъстващите забелязали на тила на главата следа от огромна рана, нанесена с хладно оръжие. От историческите хроники и летописи е известно, че цар Калоян действително е получил подобно нараняване като млад в битка с врагове. Освен това византийските автори описват българския владетел, че често изпадал в пристъпи на безпричинна ярост и буйствал. Според лекари най-вероятно след зарастването на раната останалите остри ръбове са дразнели малкия му мозък и той оттам получавал тези пристъпи. Освен това се знае, че Калоян е бил огромен мъж, а според антрополозите намереният скелет е на мъж, висок над 1, 90 м. След откриването на мощите през 1976 г директорът на Института по молекулярна биология и експериментална морфология при БАН проф. Йордан Йорданов прави реконструкция на черепа на царя. През 2002 г царският скелет е докаран в Регионалния исторически музей във Велико Търново, където става част от постоянната музейна експозиция. През 2005-2006 г. между местните учени започва спор дали царският скелет трябва да продължи да бъде показван като туристическа атракция, или е редно да бъде погребан по християнски. Върл привърженик на първото е бившият директор на търновския музей Христо Харитонов. Повечето от местните учени са на мнение, че не е морално един скелет, пък бил той и царски, да бъде излаган на показ за пари. Така се стига и до окончателното решение за препогребването на Калоян. Скелет е миропомазан с елей и вино от търновския митрополит Григорий. В присъствието на журналисти костите са запечатани в стоманения саркофаг, изработен във военния завод "Терем – Ивайло" и производителите гарантират, че ще издържи поне 3000 години на огън и вода. Върху капака е поставен личният герб на владетеля. Запечатан е със силиконова паста, за да не пропуска въздух и влага. Преди полагането останките от скелета са обработени с пчелен восък, който ще ги предпази от мухъл, плесен и микроорганизми в следващите 2-3 хил. години по технология от времето на египетските фараони. Веднъж на всеки 15-20 години обаче е необходимо те да бъдат изваждани за да се провери какво е състоянието им. След това саркофагът с костите е положен на мястото, откъдето те са били извадени преди 35 години - край северната част на църквата.
21 Април 2007 01:20
Поддържащ тезата, че това е цар Калоян, който е погребан в храма е и проф. Божидар Димитров – директор на НИМ.
21 Април 2007 02:03
Статията е добра. Поздравления.........
Трябваше обаче да се отбележи някъде, че и другаря Гоце- Пръванов е част от кича .......
21 Април 2007 02:22
И какво и е доброто на статията? Сигурно, защото отрича, че българите могат да имат чувство за нация, това много се харесва на някои.Обикновено на разни комплексирани снобчета като автора, които оплюват всичко родно от висотата на "вродения" си интелект и "проатлантическа" ориентация.

Аха!Айде пак почваме рефрена:"изберете българското независимо от всичко" и нашето ла*но не мирише".....Нашият национален отбор по футбол е най-силен защото е ... нашият.Жалко е, че става жертва на международна конспирация (какво друго) и пада с 5:0 на Европейското, ама който каже, че е слаб отборът ни и не може да играе качествен футбол е родоотстъпник и предател.Мнението си го казах вчера..... Ето и дискусията ни пак в "Сега"
Натиснете тук
21 Април 2007 02:26
И кое от тези твърдения НЕ е вярно:
Има музикален кич (чалгата), политически кич (инициативата на Яне Янев за евродепутатството на медицинските сестри), архитектурен кич (в Банско, по Черноморието, в столичния квартал "Лозенец", съдебен кич (процесите срещу кримибосове) и т. н. Вече има и погребален кич с монументално-исторически характер

Абсолютно съм съгласен с всяка дума!!
Автора
21 Април 2007 03:43
Tochno, za sajelenie.
21 Април 2007 06:05
Кич е "Република: България
От там на там всичо си е кич на Чело с президенто и чалгата
Само Елица и Стоян са ми мъничка надежда
21 Април 2007 06:42
Верно е, че чиляк остава с впечатление, че от второто фото се дзвери некъв индиански вожд, а не Калоян, но...народ, дет не тачи миналото си-нема бъдеще.
Тва с тленните останки на Калоян си беше чист цирк, но едва ли вината за тва е на тленните останки на един от царете български.
О, неразумний юроде!
21 Април 2007 06:54
Мисля че е проява на доста лош вкус описването на толкова негативни, но иначе вярни неща, и съпоставянето им с това благородно и изпълващо ни с гордост мероприятие(ритуалът по погребението на Цар Калоян).
*
Несъмнено има по-подходящи поводи за повдигане на темата която както се вижда е презряла... Но можем ли да очакваме нещо по-друго от това дегенерирало общество, завладяно от простотия и чалга-мания. Надали! То е видно и от отношението на повечето форумци към това наистина българско събитие.
21 Април 2007 07:14
През 1972г.нямаше начин в България да се пише на някоя улица титлата Цар, камо ли да се намери в гроб истински български Цар.Ами същите разпиляха костите на Цар Борис III.Невъзможно беше да се признае, че това е Цар Калоян, защото се е очаквало, че народа, ще започне да ходи на поклонение на гроб на Цар, което беше недопустимо.Можеше да се покланяш и да поставяш венци само на съветски войници и на партизански братски могили.Тогава, какво погребение на Цар очаквате от комунисти, освен да го превърнат в кич.Предвид настъпилите обстоятелства през последните 17г.няма да се очудя, че това е нещо, като генерална репетиция и психологическа подготовка на членовете на БКП и БСП, за официално държавно погребение за Цар Фердинад и за Цар Борис ІІІ, разбира се, когато му дойде времето и за това.От такава гледна точка не намирам нищо лошо, че се започва възстановяване авторитета на Българската държава в очите и душите на всички Българи.Независимо от това, че сега изглежда доста странно в очите на хората подобни погребални ритуали, които ни напомнят на погребенията на наши и съветски комунистически вождове ама и с църковно опело, като кич панделка.Все пак нали трябва да се започне някак си.Независимо от всичко, баба Ванга ще е доволна.
21 Април 2007 07:27
Интересно при погребението е, че съветска машина тегли лафет от вермахта произведен 1935 г. от "Круп", на който лафет возят костите на български цар, загинал в битка преди 800 години. На този същия лафет е погребан цар Борис III през 1941 година. Интересни данни, какво ще кажете?
21 Април 2007 07:37
Браво на Автора!!!! Комунягите друго освен кич не могат да сътворят, до толкова им стига умствения багаж!!!!
21 Април 2007 07:49
Я. Бориславов е на ниво - както винаги.
21 Април 2007 08:02
Като няма хляб дайте им зрелища!
21 Април 2007 08:24


_______________________
Можеш ли да докажеш на човек, видял розови слонове, че те не съществуват?
21 Април 2007 08:42

"Поддържащ тезата, че това е цар Калоян, който е погребан в храма е и проф. Божидар Димитров – директор на НИМ."

Та този професор е най лъжовният от всички.Комуняга активист изпълнява по клетва това което партията му нареди!А партията му нарежда както знаеме да измисля факти благоприятни за победа на комунистите!
21 Април 2007 09:15
Хубава статия.
21 Април 2007 10:05
Вечно сме недоволни, вечно трябва да се плюе!Ами автора като намери за кич погребението на цар Калоян, беше ли на него?или гледа от телевизора 2минутния репортаж?как прецени, че е кич? Или защото любимите партиини вождове на повечето недоволни- Костов и Сидеров ги нямаше, а Първанов беше там, трябва да се оплюе до дупка!Важен е факта, че цар Калоян намери покой, а не стои по витритните, а за кич, аз незнам какво му беше кичозното, истинските българи ще се радват, че царят не е някакъв вече, музеен експонат, а за вас вечно недоволните пишете на Президента, защото предстоят още 4-5 погребения на български владетели! Браво babite, добре го казваш
21 Април 2007 10:15
Бат Вальо, благодаря за постнатата информация. Този спор около погребението е много интересен. А за автора - само . Както Светло пиво справедливо отбелязва, пропуснал е само да спомене скромното място на президента, който за пореден път се опитва да свети с отразена светлина. Нали си няма нищо, завалията, та все гледа да се отърка и да се присламчи, та белким позаприлича и той на човек. Ама в последно време се поувлее. Както в стария виц - не смея да пусна ютията, да не се покаже и оттам.
21 Април 2007 10:17
Вие още малко ще ревнете и да се вадят костите и да се хвърлят в реката, ставате продължители на една стара комунистическа тъпа теория, че това не са костите на цар Калоян!!!!!!! Такива глупави коментари не съм вярвал, че ще прочета, че и чак статия да нарича погребението кич, да го сравнява с чалга и с дейстивията на политици и незнам си какво! Срамувам се, че имам такива сънародници!
21 Април 2007 10:22
Като пишете такива статии, замислете се за националното самочувствие и за отговорността си на журналисти.

Смешен плач... и търсене на евтиня изява, като се използва събитието е тази статия.

Може би искате да съберем костите на един български цар в наилонова торбичка от Фантастико и да ги метнем в бала боклук за Цалапица?!

Искате ли да имате история, уважавейте се тогава!
Искате ли да имате самочувствие, градете го!
Искаме ли да сме народ, ами дръжте се към себе си като към народ!

Е, вярно е че често и ние избиваме комплекси, като търсим това което нямаме сега, като величаем миналото.
...Но не с плюене става. Ако сте имали друга идея как да се отнесем с костите на царя, да сте се борили да я осъществите. Сега наистина е смешен плач това плюене.
21 Април 2007 10:32
Браво Лулчув
Това твоето които оплюват всичко родно от висотата на "вродения" си интелект и "проатлантическа" ориентация отдавна ми се върти из главата, ама все не мога да го доизкусуря. Ти си успял, за което още веднаж браво. Имам молба, ако реша да те цитирам някаде , ще плащам ли и колко , ако трябва за авторското ти право
21 Април 2007 10:47
ами кич си е, съвременен, ритуал с бтр, смешно, фалшиво, неискрено, има си ритуал на вярата, поста преживе не го отменя, държавни почести със салюти се правят, не ви е колега калоян, не сте от Бога владетели
21 Април 2007 10:54
А вие какво искате??Всички да са облечени в средновековни дрехи и всички да се правят, че царят е убит вчера? 2007ма година сме! Това щеше да е цирк!Коне и костюми на средновековни принцеси и клоуни! Това е кич!
21 Април 2007 11:04
Айде някой борец с кича да каже какво трябва да бъде погребението на един велик държавен глава. Без заупокойна? Със "стилна" катафалка с херувимчета? Без държавния глава? Без военни почести? Кажете си членоразделно, а не ругайте Президента!
21 Април 2007 11:15
калоян, както всеки велик българин предаден от доносник и убит, погребан е веднъж, вероятно с бтр както сега, триене в светлата памет е, гоце и калоян, две вселени, истинска и измислена, не, не са равни, ако е християнски ритуала гоце няма роля, затуй забъркали сте ваши правила
21 Април 2007 11:21
Абе автора и всички, които му ръкопляскат, що не си е .... маата! Кича е в главите ви, който се мъчите да докарате от девет кладенеца, че от десети. Егати тъпите българи! Вие сте българи само по рождение. По дух сте неандерталци ... Майната ви ...
21 Април 2007 11:26
Пеев това ли ви е болката, че Първанов е бил на погребението?! Ако не се сещате, той е държавния ни глава! Заради дребните си и злобни партиини възгледи сте готови да плюете на ляво и надясно, дори това голямо събитието което се състоя! С тъпи коментари, със сочене и твърдене, че това не са костите на цар Калоян, ВИЕ ОЧЕРЯНАТЕ И ОБРОГАВАТЕ ПАМЕТТА НА ЕДИН ОТ НАЙ-ВЕЛИКИТЕ НА ЦАРЕ! И вчера го казах и пак ще го кажа, радвам се, че Първанов беше тук, а не Доган, Сидеров, Костов и Станишев!!!
21 Април 2007 11:29
ма как българин истински да съм, доносника юда не харесвам, и последователите му, достойнство поста водач иска, народ водиш с вяра, ти вярваш ли на някой веднъж предал, пак ще повтори, менталност нарушена е
21 Април 2007 11:29
Предателят Манастър може да бъде горд и след 800 години има хора, като него! Заради партиини мръстотии да плюете костите!Това е цар Калоян и е срамота от такива коментари и чак пък и статия в тоя дух!

Редактирано от - пича на 21/4/2007 г/ 11:31:26

21 Април 2007 11:41
хора като манастър както виждаш има пак, отвори досиетата, род, родина бранели, кога са прави бре, когато бранят социализъма, капитализъма или винаги, смешковци, де ви е достойнството, та до чуждо величие се подредихте, има ритуали на вярата, препогребване е, защо бтр, дай салют, съучаствай, но да водиш ритуал, по кой канон е, най.близък по дух, доносника, майтапи
21 Април 2007 11:56
Погребението беше направено по държавния протокол, там беше гвардейската част, при всички официални поводи тя пристъства, не може да си измислим нова част облечена в средновековни костюми! Какви коне, като нямаме кавалерия и бойни коне?! Конете по селата не стават за държавно погребение! И аз ви питам както и другите вие как си представяте погребение на цар, като сте толкова недоволни?Кажете как!
21 Април 2007 12:14
Абе къде е Параграфа 39 да ни светне как да мислим правилно! Определено се чувства вакуум във Форума. Някои другари започнаха да се объркват. Не могат да схванат кичовия елемент, та още малко ще погребат и автора. И защо е тая злост!! Не можете ли по-възпитано да изразите несъгласието си? Веднага започнаха с "мамата", "комунягата", "Божо Димитров такъв и онакъв" и т.н. Как не се сети някой да каже, че статията е поръчка на Руско-Американския империализъм, а автора ОЧЕВИДНО е двоен агент!
21 Април 2007 12:19
Допуснал съм малка грешка. В последното изречение съм писал "автора", а трябваше да напиша "авторът".
21 Април 2007 12:20
протоколът за сегашни хора е създаден, ритуалът пък от вярата, от вековете, кое е с предимство, тодор живков държавен глава не беше ли, що не го протоколирахте, хората еднакви пред смърта са и духовно лице ги води в новия им път, не бтр
21 Април 2007 12:23
Чета, чета и не вервам на очите си. Ми в статията нема нищо за Валери Петров. Срамота!
21 Април 2007 12:31
Пейчо,
След 10 години никой няма да си спомня кой точно е бил държавният глава, присъствал на препогребването. Предполагам, че снимките с препогребването ще ги има в местния исторически музей, но не и в църквата. Така че стъпвайки в храма и ние, и децата ни, и внуците ни ще сещаме връзката си с тази земя и с хората, оставили костите си в нея. Та тук не иде реч за костите и отъркването в тях. По-дълбока е работата. По същия начин може да бъде оплюван и Хайтов, че се отъркал в костите на Левски. Но човекът си беше направил труда да задълбае в случая на почти научно равнище и да извади едни кирливи ризи. Ще кажеш за слава и донякъде ще си прав. Но и в памет на ония преди нас. Да знаят, че не са забравени. Че им се "знае гроба". И не за костите, а за делото. И за ония след нас. Уж христиенин си, а си кривнал в страната на онези с "братските могили". Дето от бързане не могли да си погребат мъртвите. А извън братските могили колко са останали. Или пък в другия край при ония дето за 30 сребърника и гроба господен биха изложили в музея.
21 Април 2007 12:32
Хубаво, ама кажи Пеев как трябва да изглежда едно царско погребение?Кои трябва да участват там? Ти беше ли на погребението на цар Калоян за да го оплюваш? А мене не ме питай за Живков, аз бях на 12 когато го погребаха!
21 Април 2007 12:44
Когато се случи нещо екстраординарно в България, в случая кажи речи погребението на български цар, т.е. това ще е вторият известен гроб на български цар, след този на Михаил Шишман, все ще се намери някой Ясен-доморасъл-естет Петронийй дето ще направи кисела гримаса и ще напише куп празни приказки!
By the way господа, по уликите които някой смятат за недостатъчни да се определи дали това е цар Калоян или не, в нормалните държави ще ви осъдят стой та гледай, ако и да ги намирате за косвени улики и като у повечето естети веднага пораждат съмнения!!
21 Април 2007 12:54
Има доста неща непремерени в показания ритуал.
Тоя портрет с невчесаната коса ? Декоронясване ли е ?Величие ли излъчва ?Три дни чоплим клавишите- искат да ни учат на христовото .Какво ни показват?
Къде е свещичката , житото, кръста ?
Нека младите да са там , Бтр -те , държавниците , ама по-назад де.
Пантеон? Скоро не взривихме ли един мавзолей?
Та такива неща .
21 Април 2007 12:56
bobi, точно си го казал!И в нормалните държави нямаше да има коментари повлияни от партийни пристрастия и да се пишат такива статий! Ама тая теория, че това не е Калоян е създадена по комунистическо и някой глупаци и вярват въпреки доказателствата! Виждам, че доста последователи си е намерила и е жалко, че оплюха по този долнопробен начин това събитие, което се случи.Но никой не разбра, от крититуващите, че беше важен акта, че най-после беше погребан, а те се хванаха за бтр-а, за Първанов и т.н.искали коне, гвардейците да не били там и куп глупости чухме и прочетохме!
21 Април 2007 13:18
има вечни правила, път към отвъдното, разлъка на душата с тялото, ритуали на вярата, а почест може да е шествие, поклонение, траурна служба, нататък е погребване, лично, тесен кръг, закрита церемония най.често, кой лъже, че не знаят каноните, нарушават ги, с каква цел, когато разделяха бащи от децата не знаеха ли че бащата прави детето, обучение в нова вера, техната петолъчката е сатанински знак казват
21 Април 2007 13:22
babite
Можеше да се покланяш и да поставяш венци само на съветски войници и на партизански братски могили.Тогава, какво погребение на Цар очаквате от комунисти, освен да го превърнат в кич.Предвид настъпилите обстоятелства през последните 17г.няма да се очудя, че това е нещо, като генерална репетиция и психологическа подготовка на членовете на БКП и БСП, за официално държавно погребение за Цар Фердинад и за Цар Борис ІІІ, разбира се, когато му дойде времето и за това.

Точно така. Кич беше, но какво от тва?
Кога сме погребвале Царе, та да знаем как са прави тая работа. Дръжавните ни ритуале са измислени за погребване на генерални секретаре.
Какво предлагаме? Да чекаме да измрем сите комунисти и чак тогаз да почнат да почитат историята ни ли? Кат гледам некои другаре въобще не бръзат и тая работа ша са проточи кой знай колко време.
Точно обратното. Погребението на Цар Калоян и останалете български Царе без изключение преди него и след него требва да са приветства именно кат едно средство за ускоряване на тоа процес.
Тва, че на некой не му харесвале некои от офицялните лица, е от второстепеннно значение. Тва, че некой можел да изкара политически дивиденти - също. При сека дръжавна церемония е така, все некой си прави сметката да изкяри от тая работа.
Съществен обаче тук е възпитателният момент и ефектът от него ша бъде толкоз голем и дългосрочен, че дребните политически тарикатлъци ша са приемт с насмешка.

Вместо да отричаме идеята, по-добре е да насочим критиката към кичозната страна, та да са поучат за следващия път.
Ясно е, че ако са погребва напр. европейски монарх, ритуалът ша е много по-добре изпипан и умерен, но и дотам ша додем.
В случая, ако беа ме питале, щех да им кажа да не връзват за ковчега бронетранспортьор, а да впрегнат 4 до 6 коня. Но конете не може да са голи, а покрити и да носат Царски инсигни или поне дръжавния герб.
Вместо лафет на оръдие, можеше да се вземе от Киноцентъра некоя от Царските каляски, дека гният зафърлени по складовете. Най-обикновена погребална карета щеше е да е по-добре, айде да не е баш файтон или бричка.
Най-добре е да са издири каляската с 6 коня, която Цар Фердинанд беше приготвил за парада в Константинопол и възстановяването на Византия.

Най-обидното от целата работа обаче беше отвратителният, уронващ престижа на българския народ, "портрет" на цар Колоян.
Може ли тоя снажен и красив наш Цар от най-старата европейска династия Дуло да бъде представен кат некакъв неандарталец, монголоид, брадясал и космат кат руски мужик. Толкова ли не видат тия простаци, как рисуват неговият велик предшественик Атила от династията Дуло 800 години по-рано - с римска прическа.
Не са ли чели кореспонденцията на Папа Инокентий III с Цар Калоян, в която последният много ясно казва, кои са предците му? Никакви "кумани", никакви "монголци" и секакви такива простотии (Фичо да фнимава, какви ги пише. Фанах го).

Писмо на цар Калоян до папа Инокентий III от 1203 г.
До пресветия повелител и вселенски папа, седящ на престола на блажения Петър и господин отец на моето царство Инокентий III, папа на апостолическия престол и на Римската църква и учител на целия свят....
...Нека знае великата твоя светост, че синът твой и на Римската църква — царят на всички българи и власи, заедно с всички князе на моето царство са много добре благодарение на бога и на твоята света молитва....
...След това през миналия месец юни царството ми изпроводи своя архиепископ и [глава] на цялата българска земя и на всеобщата света и велика църква на Търново и велик човек на моето царство, сега въздигнат в примат и архиепископ на цяла България и Влахия, на име Василий...да премине при твоя светост, за да изпълни твоя светост желанието на моето царство съгласно обичая на моите предшественици, царете на българите и власите — Симеон, Петър и Самуил, прародители мои, и на всички останали царе на българите....
...Изпратих на твоя светост три двойни екзамити и златна чаша, и четири либри перпери, и три сребърни чашки и сребърна обкова за книга
.
Калоян, император на България


Писмо на цар Калоян до папа Инокентий III от ноември 1204 г.
Калоян, цар на цяла България и Влахия, до боговъздигнатия и пресвети възлюблен в Христа и преуважаем отец на моето царство Инокентий трети и пресвети папа на Рим и приемник на княза апостол Петър....

...В името на отца и сина и светия дух, амин. Тъй като бе угодно на господа наш Исус Христос да ме въздигне господар и император на цяла България и Влахия, издирих в писанията и книгите на Нашите предци и законите на блаженопочившите царе, наши предшественици, отгде те са получили българско царство и царско утвърждение, корона за главите си и патриаршеско благословение.

И като изследвахме грижливо, намерихме в техните писания, че тези блаженопочивши царе на българите и власите и наши предшественици Симеон, Петър и Самуил са получили корона за своето царство и патриаршеско благословение от пресветата божия Римска църква и от апостолическия престол, от княза на апостолите Петър. Така също и моето царство пожела да получи благословение и царско утвърждение чрез корона на главата на своето царство и патриаршеско благословение от Римската църква, от апостолическия престол, от княза на апостолите Петър и от преснетия наш отец и вселенски патриарх папа Инокентий трети. И от който и господин папа да бъдат дадени и отстъпени патриаршеска благословия и поръчение на града на моето царство Търново за поставяне и посвещаване на архиепископи, митрополити и епископи, а и други църковни свещенослужителски послушания, моето царство позволява те да имат най-пълна власт във всяко притежание и във владенията на моето царство...."


Папа Инокентий III изпраща знаме на цар Калоян

До светия цар на българи и власи

За да се прославиш заедно с апостола в кръста на нашия господ Исус Христос и за да приписваш своите бъдещи победи не на себе си, но на този, пред когото се скланя всяко коляно, който научава ръката за война и движи пръстите за битка, и за да чувстваш, че сред различните случаи на войните ти си защищаван от застъпничеството на този, комуто Господ е дал ключовете на небесното царство и властта да връзва и да развързва, ние решихме да изпратим по същия човек на теб, твоя светлост, по искането на нашия досточтим брат браничевския епископ В[ласий] освен знаците на царско достойнство, които ти изпращаме по любимия син Л [ъв], презвитер, кардинал на Св. кръст, посланик на апостолическия престол, човек предвидлив и почтен, още и знаме, с което да си служиш срещу тези, които почитат с уста разпънатия на кръста, сърцето им обаче е далече от него. То представлява не без религиозно значение кръст и ключове, защото блаженият апостол Петър и кръста заради Христа прие и ключовете от Христа получи. И така то представлява знакът на кръста, с който именно побеждаващият Христос царува и повелява, завладял е небесните простори, с който плячката, хващайки грабителя, го е погълнала и умиращият живот е уловил смъртта и хипопотама пред очите му като с въдица. То представлява двоен ключ, единият — за разграничаване, другият — за власт, та когато разграничаваш доброто от лошото, светлината от тъмнината, а също така светото от безбожното, да си послужиш с поверения ти материален меч за наказание на злосторниците и за похвала на добрите и да вземеш оръжието и щита против онези, които не са взели бога за свой помощник, но доверявайки се на своето зверство и на множеството, се мъчат да ритат срещу ръжен."


"Портретът" е правен по монголоидната възстановка на Цар Калоян от проф. Йордан Йорданов.
Още не могат да намерат сили наще историци да са преборат с тая монголска дивотия, която ни е натрапена от враговете на българския народ и която всеки българомразец повтаря с кеф.
За да разберете как са е дошло до тук, ша ви постна нещо от проф. д-р Ганчо Ценов, който беше на уважение не само във Военното министерство, но и в Двореца. Именно от неговата концепция за генезиса на българския народ, а не от простотиите на офицялните ни историчаре-русофили, беше разбрал най-напред Цар Фердинанд, що за народ са българете и когато сам са убеди в това, никак не му е било трудно да говори с удивление и суперлативи за тех.

Проф. д-р Ганчо Ценов
„Кроватова България и покръстването на българите”, 1937 г.
Глава 11
Географски преглед на „военните операции”


Хората сигурно са имали много лошо мнение за българите, ако те, след като се разбра, че на Балканския полуостров живее някакъв си български народ, тръгнаха по земного кълбо да търсят от кой див народ са произлезли тия според тях диви българи.

Алеко Константинов отишъл в Америка. За да стигне Америка, той минал през много държави и видял много народи, обаче той не намерил никакво сродство на българите с някои от културните народи. Такова той намерил само с американските диваци. Нему е направило впечатление, че носията и обичаите на американските диваци имали сходство с тези на селяните от Софийско. Има значи нещо неславянско и неевропейско у българските селяни в Софийската околност. Той, изглежда, не знаеше, че в Софийско не е ставало никакво смесване между монголци и славяни, защото това смесване е станало в Североизточна България отвъд Стара планина.

Напускаме Америка и преминаваме в Европа.
Българите са от фински произход, казва Шафарик. Въз основа на това би трябвало да кажем, че праотечеството на българите се е намирало в днешна Финландия. Но понеже от това би излязло, че българите са хора, както и другите европейци, то Шафарик каза, че българите били фини, но тези фини са живели по Уралскоте планини.

Рьослер не се задоволи и с това. Виждайки по всяка вероятност, че днешните българи са „самоизяждат”, той „научно” доказа, че българите са самоеди, които живеели в Сибир, покрай Ледовития океан, източно от Уралските планини.

Покойният професор Иширков ми казваше веднаж, че той разговарял с един японец, който му казал, че в Сибир и Япония имало сума българи.

Фреен намерил в татарския град Болгар на р.Волга татарски, турски, арабски и арменски надписи, от което той прави заключение, че българите са турци. Защо той от тези надписи не извади заключение, че българите са татари или араби, или арменци, а са турци, неказва? Може би искаше с този свой чисто субективен извод да примили българския народ с турското владичество. Понеже турците или туркмените живееха в Централна Азия, то тук било сега праотечеството на българите.

Един български фолклорист е установил, че във фолклорно отношение имало еднаквост между българи и сиамци, които живеят по брега на Тихия океан.

Най-сетне и антрополозите си казаха думата върху народността на българите.
Коперницки – краковски професор, намерил в Букурещ един череп на някой си Никола Насиу, който той обявил за български.
След различни проучвания на този череп антрополозите стигнали до извода, че българите по черепната си форма са сродни с австралийските диваци, които в умствено отношение стоят по-долу от маймуните.

Като започнем от Америка и свършим с Австралия, няма диво племе, което да не е посочено като праотец на българите.

Ние успяхме да съкратим този простиращ се по цялото земно кълбо фронт. „Неприятелят” се оттегли от Урал, от Сибир, от Австралия и Сиам, от татарско Централна Азия и се спря на Кавказките планини.
Доближи се впрочем до Европа. Ще видим дали ще може да запази и тази си позиция, понеже военните казват, че щом една армия постоянно се намира в отстъпление, тя губи духа си и най-после се предава. Нашият предварителен успех се състои в това, че кавказкото раса е най-красивата човешка раса….”


Съдейки по некои изявления във форума, некой може прибръзано да реши, че наистина сме "австралийски диваци" или "уралски чуди-самоеди (людоеди)", но поне за Царете ни е доказано, че не са биле такива, та нека да не им правим скулптури по наш образ и подобие.


Редактирано от - другаря Тодар Живков на 21/4/2007 г/ 13:34:20

... Има непоказани мнения ...
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД