"Наблягаме на дребничките неща, на моралните норми, които крепят света, а ние ги позабравихме. Една от функциите на Пророка е да върне моралните стойности в хората, което много трудно се прави. Ако искаме да вървим по неговите стъпки, трябва да възпитаваме подрастващото поколение". Така Ружди Кюлявчиев, имам на село Ерма река, Златоградско, обяснява накратко какво представлява курсът по Коран за деца, който води. "Училището вече не е това, което беше по времето на комунизма, преподавал съм и в училища и виждам, че дребничките неща се износват", разсъждава Кюлявчиев. Според него именно за това във възпитанието на децата трябва да се намеси религията.
В Смолянска област в момента вървят
47 летни курса за изучаване на Корана
от деца. Обучението по основите на ислямската религия започна на 7 юли по програма, утвърдена от Главното мюфтийство. В курсовете децата се обучават да четат на арабски текстове от Корана. В програмата е предвидено запознаване с основите на ислямската религия, с житието на пророка Мохамед и изпълнение на петкратната молитва. Обучението по ислям се води от ходжи, имами, студенти от Висшия ислямски институт и ученици от мюсюлмански училища. В края на курса е предвидено нещо като състезание за цялата област, по време на което курсистите ще демонстрират наученото. "Децата в момента се учат да четат Корана, без да го разбират", обяснява Кюлявчиев. Впоследствие тези, които имат желание да разберат и какво точно означават неразбираемите арабски изрази, на които са написани сурите, също ще имат тази възможност. Децата се обучават и на различните ибадети - религиозни дейности.
В Ерма река на курс идват десетина деца. "Селото вече се обезлюдява и децата намаляха", смята имамът. Сутрин те паркират колелетата си пред джамията и влизат в храма. Почти цял ден се упражняват над Корана. Заниманията се прекъсват само от молитвите, които се изпълняват по пет пъти на ден. Малчуганите отказват да споделят наученото с непознати. "Притесняват се", обяснява имамът. Сурите от Корана се учат и изговарят
само в оригинал на арабски
и не могат да бъдат променяни, защото са казани от Аллах. След молитвата в петък обаче има худбе, или проповед. То винаги се води на разбираем език, който в Ерма река е български.
Според Кюлявчиев, правилото, че Коранът се чете само на арабски, прави исляма универсална религия. "Аз съм ходил на хадж в Мека и съм кланял намаз, араби са се кланяли зад мен и не е имало проблеми", обяснява Ружди. И си спомня как като студент в ислямския институт се срещал със свои колеги от семинарията, които споделяли, че имат проблеми, ако в Сърбия или Гърция се молят или служат на български. "Един български мюсюлманин може да се моли в която е да е джамия по света", обяснява Кюлявчиев. Той бил учуден, когато, докато следвал в София, поискал да влезе в синагогата, но равинът не го пуснал. "Изучавах сравнително религиознание и ми беше интересно да видя какво представлява еврейският храм", спомня си имамът.
Официално курсът в селото продължава, докато децата са във ваканция. "Но за тези, които искат, може и след това, аз съм си тук", казва Кюлявчиев. Според него децата в селото са добри, защото още не са се срещнали с лошото. "ЕС има добро лице, но на задника му са негативите - наркотици, проституции. Тук сме малко село, тези неща все още ги има", доволен е имамът. Убеден е, че ако някой си остави колата в селото отворена никой няма да я пипне.
"Наказанията в исляма са груби,
много приличат на Крумовите закони", обяснява Кюлявчиев. Според него е крайно в XXI в. да се режат ръце, но пък и никакви наказания да няма - също не е редно. "Затова сме на този хал, затова ни спряха парите от ЕС", убеден е имамът. Според него нещата в България ще се оправят, когато се сменят 2-3 поколения. "Моисей можеше за два месеца да стигне до светите земи, но той обикаляше пустинята, докато минат 2-3 поколения", припомня Стария завет имамът.
В Ерма река постоянен адрес имат 1200 души. Много от тях изкарват прехраната си на гурбет в София, Пловдив, Бургас, както и в Испания, Германия и Гърция, работейки в земеделието и строителството. Селото се намира в планински район близо до границата с Гърция. Една от гордостите на Ерма река е минералната вода. Според специалисти по качество тя е сред първите 6 в Европа и може да се използва за лечение стомашно-чревния тракт, опорно-двигателния апарат и кожни заболявания. На територията на Ерма река се намират някои от най-големите оловно-цинкови находища на Балканския полуостров. Основното предприятие тук е ГОРУБСО-Златоград, което добива оловно-цинкова руда. "Макар че се води в Златоград, всички рудници се намират в Ерма Река", не без гордост изтъква кметът на селото Зарко Хаджиев, бивш началник в мината. Той е кмет втори мандат от партия ЛИДЕР. Първият е бил от БЗНС-НС. В кабинета му обаче има плакат на ГЕРБ, тъй като кметът на Златоград Мирослав Янчев е от тази партия.
400 човека от цяла България работят в ГОРУБСО. Заплатите на миньорите са между 1400 и 2500 лв. Те могат да се пенсионират след 10 години стаж и навършени 45 години. В центъра на селото има две паметни плочи - на загиналите от Ерма река във Втората световна война и на
миньорите, загубили живота си
при трудова злополука. Имената, изписани на втората плоча, са повече. В селото има и италиански шивашки цех с 200 работни места, но в момента са заети само 80.
Основното училище в селото носи името на апостола Васил Левски. В него няма достатъчно ученици, но то е попаднало сред т.нар. защитени училища и продължава да работи. "Ако се ликвидира училището, отива и селото", убеден е кметът. В детската градина има 18 деца. Читалището е кръстено на Орфей.
Местните са само мюсюлмани, но напоследък има и приходящи християни и дори смесени бракове. "Младежите не обръщат голямо внимание на тези неща", смята кметът. Голямото събитие за селото се чака догодина през лятото, когато ще бъде отворено туристическо КПП с Гърция близо до Златоград. От българска страна всичко ще е готово още до края на годината.
Ерма река е известно и с традиционния си ежегоден курбан. На входа на джамията все още е закачен протокол с точен отчет на разноските за последния курбан, както и на парите, които са останали. На това събитие се събират хора и от околните села. По-заможните в селото се стараят да изпълняват изискването на Корана да дават зекят - 1/40 от годишния си доход, в полза на бедните. Според Корана
бедните се делят на два вида - фукара и мискин
Първите са такива, които все пак имат някакви средства, а вторите са напълно бедни. Фукарите и мискините в Ерма река обаче вероятно са доволни, тъй като по-заможните им съселяни не ги изоставят. В селото още си спомнят как в най-бедните години един сравнително богат човек платил всички вересии, записани в една тетрадка в магазина. Не искат да го назовават по име, тъй като според нормите в исляма, когато се дава зекят, това е от сърце и лявата ръка не трябва да знае какво прави дясната. А и Аллах така или иначе вижда всичко.
Въпреки че районът не е от най-богатите, всеки външен човек няма как да не се впечатли от реда и приветливостта, които царят наоколо. Неприятни усещания създава единствено хвостохранилището на ГОРУБСО, където се събират отпадъците на предприятието. То обаче се следи непрекъснато и във водите в съседство до неговата стена може дори да се лови риба. Приказно красивият пейзаж на Родопите се допълва приятно от идеално асфалтираните пътища. Управниците в селото са активни в изпълнението на задълженията си и непрекъснато подготвят инициативи за неговото развитие. Последните такива са изграждането на път до Чепинци и на 8 улици. Изучаването на Корана в детска възраст определено дава добри плодове.
|
|