:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,675,743
Активни 716
Страници 18,308
За един ден 1,302,066
Истинската история

Не бива българомохамеданите да бъдат изолирани

Почти двувековното изследване на тяхната история, език, култура и бит показва, че са неделима част от българския народ
Гроб на юноша от първата половина на ХVII в., Якоруда.
Вече се натрупа значителен археологически материал, достатъчен за разкриване на етническата история на Родопите, където живеят основно българомохамеданите. Някак затворена е планината, вгледана в себе си още в ранното Средновековие. Вече може да се смята за доказано, че славянските племена, привикнали към удобния живот в равнините още от своята прародина, дълго заобикалят планината. Едва през VIII в. славяните от Солунско се изкачват на север и североизток, заселвайки Родопите. Отначало речните долини, а около средата на IХ в. - все по-навътре и все по-нависоко. Животът в планината бил тежък, но значително по-спокоен - и завоевателите ги примързявало да катерят планинските чукари, а било и доста опасно. Особено интензивен в това време е животът в поречията на реките, обграждащи планината. Сравнително добре е проучено поречието на р. Места, където не само се разкриват селища и некрополите им, но се изгражда и отлична система от крепости и укрепени селища.
Чак до началото на ХIII в. планинското население сякаш

не се интересува особено от големите политически събития,

ставащи около него. Именно с тази затвореност, която продължава и през следващите векове, могат да бъдат обяснени архаизмът и чистотата на българските диалекти тук, а даже и външният изглед на родопчани - като от учебник по славянска антропология. Дори и когато планината е в държавата на Алекси Слав, тя пак не се дели. Мелнишкият деспот владее Родопите до битката при Клокотница (1230 г.), но планината дълго след това носи неговото име - Славееви гори.
Летописите на Ашик паша заде и на Хюсеин ("Удивителни събития"), както и ужасяващите свидетелства на сярския инок Исай са основните писмени извори за началото на османското нашествие в този край от 80-те години на ХIV в. насетне. И отново завоевателят заобикаля планината. Българите от равнините търсят спасение в Родопите, като възстановяват стари селища и основават нови. Точно така селището Якорида (днешна Якоруда) възниква вероятно от бегълци от равнините в самия край на ХIV в. на мястото на селище от V-VI в., където още личали развалините на селската църква. След битката при Ровине (1395 г.) поречията на Средна Струма, на Средна Места, поречието на Марица са вече завзети. Едва в първите десетилетия на ХV в. новата османска власт предприема опознавателни походи навътре в Родопите. Османската инвазия през целия ХIV и през целия ХV в. изпитва остър недостиг на хора. Всички действия на централната османска власт са насочени към стриктно събиране на данъците, но и към осигуряване на нови завоеватели. За това е и "кръвният данък", това е причината и за масовата ислямизация.
Според едно кадийско изложение от март 1660 г. християните от Разлога - Якоруда, Долно Драглище, Банско, Баня, Мехомия (дн. Разлог) и Бабек, силно намалели, понеже "са напуснали родните си места, други пък са изпукали, така че половината от записаните... са се разбягали". Понеже централната власт изисквала поголовният данък, плащан само от християните в Османската империя, да не намалява, то задълженията на останалите християнски домакинства били драстично увеличени - от 290 на 315 акчета. Сумата впрочем никак не е малка. Толкова струват през зимата на 1659-1660 г. например 122,5 кг пшеница по цени в Цариград и Одрин (в края на зимата за тези пари пак там можели да се купят само 114 кг), а също почти 225 кг ориз пак по цариградски цени в края на 1659 г. Пак през същата зима за тези пари можели да се купят почти 405 кг хляб в районите на запад от София. Особено важно за планинските райони е, че за сумата на поголовния данък през 1660 г. са можели да се купят цели пет овце, които били достатъчни за изхранването дори на голямо семейство. Сега вече става ясно, че християнското население от средата на ХVII в. било задължено към централната власт с огромни за скромния си бит суми и за разлика от днешните сметки за парно например тези пари се събирали безпощадно.
Още в края на ХV в. част от българите не успяват да изплащат непрекъснато растящите данъци, с които е натоварено християнското население. Така в гоцеделчевските села се появяват първите българомохамедани. Шахабеддин, син на Вълко, приел исляма в с. Зъхнево. По същото време в с. Елешница двама от синовете на Рад приели исляма, записали ги като Али и Хамза, но брат им Пеньо Рад запазил вярата си. В с. Петрово плащала поголовен данък вдовицата Стана Ахмед, чийто мъж приживе приел исляма, но жена му Стана останала християнка. Очевидно, за да спасят семействата си от гладна смърт в началото на ХVI в., в турчеещото се днес с. Брезница, Гоцеделчевско, шестима глави на семейства приели исляма. Както и в случая с вдовицата Стана,

първоначално мюсюлмани станали само мъжете -

това било достатъчно, за да не се плаща поголовният данък.
Въпреки че някои от изворите за насилственото ислямизиране на българите през ХVI-ХVIII в. все още се уточняват, не може да се подложи на никакво съмнение наличието на периодични, стимулирани от централната османска власт кампании за ислямизиране на българите, а и изобщо на балканското християнско население. Както свидетелстват документите, масово ислямизиране се провеждало дори при по-голям султански лов. Любопитно е да се отбележи, че кампаниите за насилственото ислямизиране се предшествали именно от драстични увеличения на поголовния данък. Новоприетите мюсюлмани не само получавали жизненоважното опрощаване на огромния данък, но "според обичая" получавали нови дрехи, ясно е по коя мода, а през ХIХ в. дори месечна издръжка. Сумите за новите мюсюлмани се вземали най-често (според изключителното султанско разпореждане) от приходите от митниците.
Когато четем стотиците заявления, писани от името на нови мюсюлмани, ще открием, че може би българите сред тях са най-малко. Поляци, власи, арменци, грузинци, руснаци, сърби, албанци, гърци, евреи, бивши датски, руски и полски полковници, дори френският граф дьо Боневал, приемат исляма през ХVI-ХVIII в., без да са били в икономическа безизходица. Всъщност ако не бе така затворена Родопа планина, ако не живееше донякъде своя си живот, както насилственото ислямизиране, така и приемането на исляма по икономически причини в голяма степен, ако не и напълно, щяха да отшумят през следващите няколко века. Така както отшумяват навсякъде по българските земи. В Родопите обаче българите мохамедани има къде да скрият срама си. Сега този красив български край може да бъде спасен само ако широки магистрали въпреки мечките, костенурките и дръвчетата го свържат с останалите български земи. Звучи грозно донякъде, но Родопите трябва да бъдат заразени с туристическата мания, защото парите нямат религия.

Извори

"Християнското население на околията Шпат [част от това население са българи] подаде следната жалба: "Ние сме натоварени от държавата да плащаме поголовен данък за 1844 домакинства. Но понеже много от нас забягнаха, ние, които останахме по местата си, не сме в състояние да плащаме частта на забягналите. Поради тази причина много от хората приеха исляма. Останахме 1040 християнски домакинства, а приелите исляма са 804 домакинства. Ако ни натоварите да плащаме и поголовния данък на бившите християни - сега мюсюлмани, съобщаваме ви да знаете, че ще се разбягаме... "
Част от донесението на Елхадж Касъм, кадия на Елбасан (днес в Албания), от 12.10.1650 г.
Превод: Е. Радушев

"Ваше величество, честити и великодушни, султане мой. Бъдете здрав! Аз съм българско момче от Ямбол. Моите двама братя приеха исляма. Дойдох при честитата Ви особа, за да удостоите и мен, Вашия роб, с честта да приема исляма. Благоволете да ми отпуснете дрехи..."
[Резолюция на великия везир:] "Вярно! Да се дадат дрехи на едно малко момче - нов мюсюлманин, както е според обичая. Заповед! 9 джемази-юл еввел 1097 [03.04.1686] г."
Изложение за приемане на исляма от името на момче от Ямбол.
Превод: Е. Радушев

"Ваше величество, честити и щастливи, султане мой. Бъдете щастлив! Аз, Вашият покорен слуга, съм от село Арнауд, каза Търново. С божията помощ бях удостоен с честта да стана мюсюлманин. Молбата ми към Ваша милост е следната. Окажете ми малко благоволение, като ме назначите на служба в някой военен корпус...
[Резолюция на великия везир]: Дай стойността на дрехите на един човек, както е според обичая! Заповед! 18 шабан 1129 [28.07.1717] г."
Изложение за приемане на исляма от името на мъж от Търновско. Превод: А. Велков



Снимка: БТА
Великолепната нова църква в Смолян, осветена на 2 юли 2006 г. в сърцето на Родопите.
 От края на ХIV в. родопските селища са скрити в гънките на планината. Якоруда до средата на ХVII в. е в поречието на р. Якорущица
27
9961
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
27
 Видими 
29 Октомври 2008 23:28
Не само българомохамеданита , а изобщо НИКОЙ не бива да бъде изолиран по какъвто и да е признак.
С изключение на престъпилите закона . Без оглед на общественото им положение.
Мечтииии.....
30 Октомври 2008 00:00
При наличието на песни като тази за Хаджи Йово в българския фолклор е трудно да няма разлика между българите и помаците!
Но трябва да направим всичко възможно да интегрираме българските мохамедани - помаците в българското общество. При общуването ми с помаци ме е убедило че са далеч по - честни и работливи хора от болшинството българи - християни и нацията ни само би спечелила от интегрирането им сред нас!
30 Октомври 2008 00:30
Българската нация трябва да се интегрира политически, икономически и духовно. Обособяването на отделни части от нея по който и да е от горните признаци би я довел до разпад (в най-лошия случай) или би я отслабил сериозно (в най-добрия). Затова патриотизма днес се изразява не в разделянето, а в обединяването ни; дори повече - призивите за разделянето ни (по някой от горните признаци) са по същество призиви срещу България.
30 Октомври 2008 00:34
"В Родопите обаче българите мохамедани има къде да скрият срама си."

Дали изолацията е въпрос на срам, или на оформящо се ново самосъзнание бъдещето ще покаже.Що се отнася до интеграцията многократно са ги интегрирали "доброзорно", и след това при първа възможност болшинството са се дезинтегрирали доброволно.
30 Октомври 2008 00:47
Не бива българомохамеданите да бъдат изолирани.Тези изстрадали хора са част от народа ни и трябва да се интегрират в българското общество.Ние трябва да ги подкрепим!
30 Октомври 2008 01:19
Баф мааму и изстрадали. Помаците са неверните българи, отстъприците, дьонметата на турски. На тях не може да се разчита, те са отишли там където им е по-изгодно. Такива днес са емигрантите напуснали България. Няма какво да ги приобщаваме, те първи ще прецакат работата, когато стане напечено.

П.П. Повечето и сега се смятат за турци и искат в майка Турция или по-добре тя да дойде. В най-добрия случай те не се определят като никакви.
П.П.П. Казаното по-горе го черпя от собствен опит, бидейки от малкото българи, произхождащи от предимно помашки регион.
30 Октомври 2008 01:24
Ако интергрираш един заради произхода му ти дезинтегрираш друг, който е имал съдбата да се роди българин. Всеки се интегрира според способностите си - всичко друго е дискриминация. Ако трябва да обрисувам прословутия български етнически модел той е - узаконено погазване на закона, заради фикция, която неминуемо води до незачитане на закона. Примерите са пред очите ви.Точка
Този който заплаши обществото, обществото трябва да го заплаши него!
30 Октомври 2008 03:04
Съгласен, че трябва да се интегрират всички.
Това с насилственото ислямизиране обаче противоречи на всичките примери на Петрински и на израза му "да крият срама си". Срам от какво?
Помаците категорично отричат, че са били ислямизирани насилствено. Също отричат, че са турци, и доказват, че не всеки мюсюлманин е турчин.
Повечето от новите светии като например Прокопий Варненски приели исляма доброволно и после се отмятали и приели мъченичество след дълги кандърми. Приемали са исляма за да избягат от наказание, заради жена, някои и заради загубен бас.
Ако някои българи са бил масово и насилствено ислямизирани, това най-вероятно не са били православни християни, а богомили, смятани от османците и не без основание за езичници.
30 Октомври 2008 03:46
Фичо пак не успя да се стърпи. Поредната порция фичовизми, оневиняващи милата му Османска сатрапия.
30 Октомври 2008 03:58
Виж и shupiluniuma - помаците не са ислямизирани насилствено. Те самите така казват.

Интересно е твърдението на Петрински за произхода на родопчани от Солунско. Езиково сигурно е така - говорят много хубав български език, източно наречие и много близко до литературната норма.

Антропологически са много интересни - приличат си като роднини, често са русоляви или малко рижави, светлооки, доста високи, с бял или меден цвят на кожата, римски носове и издадени високи скули. Някои могат да минат и за поляци, други по ми приличат на албанците - които също повечето са русоляви или светлокестеняви, забележимо по-светли от българите. Явно славяните в Родопите са се смесили с траките.
30 Октомври 2008 04:03
.
30 Октомври 2008 08:23
Помаците в Беломорска Тракия все повече забравят българския език и се турчеят, което е процес аналогичен на ставащото в Западните Родопи. Тия са неуправляеми. не знам каква им е историята, но има нещо гнило в тия хора. Психически ли им е проблема, икономически ли, не знам. Може би сега са си най-добре в селата-гета, в които живеят.
30 Октомври 2008 09:41
Чичо Фичо,
Харесвам постингите ти и споделям доста от възгледите ти. Но днес не мога да се съглася с теб. Имам безброй примери за насилствено ислямизиране на Българи, както в Родопите, така и в други райони. Има специално изследване по въпроса, публикувано в книга на монахиня (не се сещам монашеското и име) Друмева, което ти препоръчвам да потърсиш при следващото ти посещение в България. Ислямът като цяло се е налагал насилствено от Мароко до Индонезия, колкото и това да се отрича днес в името на политическата коректност.
Имам познати помаци и споделям мнението, че са прекрасни, земни, трудолюбиви и невероятно гостоприемни хора, от които можем доста да научим. Излезли от собствената си среда те доста добре се приспособяват към живото в останала част на България. Турцизирането им е по-скоро икономически феномен. Както знам основен поминък за тях е тютюна и земеделието като цяло, а този отрасъл отдавна е "монополизиран" от ДПС. Решението е просто – изважда се ДПС мафията от властта.
С поздрав,
кале
30 Октомври 2008 10:19
Българите от близката чужбина – с българско гражданство!

http://www.rusenews.eu/news, 1, 18941.htm
30 Октомври 2008 10:35
Одтавете помаците, ами какви са хората на Доган, да не би да са турци.
Аз не съм чувал някой бей, през робството, да си е водил харема от Турция тук.
Все българки са им били жените.
А дете родено от майка българка и баща турчин какво е ?
Техните потомци сега ги убеждават че са турци.
На какво основание?

30 Октомври 2008 10:45
Мамицата им уродлива зверска османлийска. И до ден днешен си носим повредите
30 Октомври 2008 13:42
Хайде, стига се разпалвали етническо напрежение!
30 Октомври 2008 13:58
ЧичOV, "Ние Българете" сме азиатци, забрави ли?
30 Октомври 2008 14:00
Meto ot Interneto направо закри форума!!!
Ама дай да те допълня, да не остане наполовина: Мамицата им уродлива зверска римска, гръцка, немска, руска и европейска!!! И до ден днешен си носим повредите !
30 Октомври 2008 14:03
И още, и още...
Кой не минал през "Кръстопътя", той не оставил семки!
30 Октомври 2008 15:25
.
30 Октомври 2008 15:26
"Миризмата на провокатора идва преди него"!
("Самиздат" от вчера)
30 Октомври 2008 16:10
Магистралите, градовете, разпадът на големите семейства, бедността, алкохолът и дрогата няма да докарат там българщината, а ще направят политическият ислям онази спойка, която ще насочи в една посока енергията не толкова на лумпенизирани селяни, а на образовани млади "помаци", които ще изобретят и нация, и език, и култура. това вече е познато. старите народни песни ще станат помашка чалга, а хубавите селца ще се пренесат в противни градчета и гета в големите български градове- модернизация, к, во да правиш?!
30 Октомври 2008 16:28
Почти двувековното изследване на тяхната история, език, култура и бит показва, че са неделима част от българския народ

И за македонците важи същото, обаче те друго мислят последно време...
30 Октомври 2008 22:17
Казвала съм го и преди, родена съм в район, където преобладават турците, а живея в район, където има помаци. И дълбоко вярвам в приказката: имаш ли приятел турчин, никога няма да те предаде. А като дойдох да живея в помашкия регион, първото нещо, което ме посъветваха беше: хубави хора са, ама винаги трябва да си имаш едно наум. И си е чиста истина, от опит ви го казвам. Не случайно най-големите джамии и забрадените моми са в помашките региони, не в турските. Помаци, доколкото знам, идва от "помагачи", а не от "помъчени", както ни втълпяваха по соц.времето. Имало и истории като във Време разделно, сигурно, има източници, но по-голямата част са приемали исляма поради икономически причини. С една дума, накъдето духне вятъра, където ни е изгодно. Не може и не трябва да се генерализира за всички, ама ... трябва човек да си има едно наум. Та така с българомохамеданите.
31 Октомври 2008 02:10
Доган отново размаха турската секира срещу България- Натиснете тук
31 Октомври 2008 07:34
Никъде не пише за благотворната и градивна роля на гръцкия патриарх в Истанбул, който обявил родопските българи за нехристияни и дал карт бланш за ислямизация.
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД