:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,688,542
Активни 753
Страници 31,107
За един ден 1,302,066
ОБРАТНИ РАЗПИСКИ

Гърне или мрамор? Или гърне от мрамор? - 2

Миналата седмица подхванах темата за прехода на културата и използвах случая да ви позабавлявам с трагикомични примери от съответната култура на прехода.

Оказа се, че истински пазар за т. нар. "творци на изкуството" у нас няма. Говорим за такъв пазар, който би им позволил да продават продукта си свободно и като гилдии, а не като случайни единици с внезапно уцелен джакпот. И да живеят от това, хем по възможност заможно. На финала на предишната статия цитирах певицата ни Камелия Тодорова, която "се изока" срещу Министерството на културата, ако в текст с подобна тема ни е позволено да се върнем към чудомировата речева експресия.

Поводът - трудностите на музикантите ни да оцеляват. Тя заяви, че би станала дори чистачка в Министерство на културата - за заплатата. (Ако загърбим метафористиката, това тя най-вероятно не би. Но като се изокаш така, когато си достатъчно известен, може все нещо да получиш - за да не окаш повече и да



разлашкваш медийния баланс



в отношенията ръководство - народ. Така се прави, когато имаш име, а нямаш пари. Крие риск, но ако ножът на нищетата опре до кокала на музата, няма особен избор.)

Не иронизирам, нито упреквам Тодорова. Тя, първо, е забележителен глас. Второ - бори се за оцеляване. Най я беше разгневил фактът, че по Нова година общината е поканила Брегович да пее за 100 000 евро в София, а нашите хора не ги канят и за двайсетократно по-малко.

Нека кажем, че неслучайно възропта именно Камелия. Знаете ли колко ропот слушам 20 години от художници, писатели, кинорежисьори, актьори, музиканти? Ако този ропот можеше да се обърне в енергия, то не биха ни трябвали ни АЕЦ "Белене", ни тецове и ветрогенератори. Създаденият енергиен ураган сигурно би трансформирал вятъра на промяната в златен дъжд за българската култура и съзидателите й.

Само че въпросните творци най-често се свенят да роптаят на всеослушание. Те доста масово пребивават във фрустрация и тиха депресия. Страх ги е от обяснимото натякване: "Вие се хрантутехте на държавна ясла при липса на свободен пазар и истинска конкуренция. Хак ви е сега. При демокрацията е така. Продавайте си творчеството, ако някой поиска да си купи, и живейте от това. Ако не - значи не ставате. Вървете на полето или в тухларната."

Съгласете се, то звучи малко жестоко, но доста освежаващо. И почти справедливо. Дали все пак е тъкмо тъй, ще видим по-нататък.

Засега да се върнем при Камелия Тодорова. Тя напусна още по соцвреме страната, както твърди в интервю пред наша медия - "бягайки от комунизма". Освен това, ако си спомняте - всички, с едно изключение може би (Михаил Белчев), наши певци и музиканти бяха най-активната, ударната част на публичните прояви, насочени срещу свалянето на БКП\БСП от власт в началото на прехода. Те демонстрираха най-силно желание за демонтаж на унизителната система, както и премахването на съответните институции и категории, контролиращи твореца... Затова на пръв поглед изглежда странно сега изреченото от певицата: "...Не мога да отрека неща, които са били добри в онези години. Дори въпросната дирекция "Музика" да е била една от машините, с които сме били контролирани, факт е, че ние, музикантите, имахме работа, уреждаха ни ангажименти в музикални събития, включително и в чужбина, имаше национална политика в областта на музиката. Имаше продуцентски звена - БНР, БНТ, "Балкантон..."

Това го мислят мнозина в тази гилдия, както и в останалите, но Камелия Тодорова го казва. Дали защото няма техните комплекси?

Както и да е, докъде стигаме? Не щем контрол и социализъм, но



искаме повече държава в производството и пазара на изкуство,



повече субсидии, по възможност - всички творци на твърда заплата? Така бяха навремето например нашите режисьори - на заплата към студиите, хонорари за филма - отделно. Ицхак Финци в скорошната си книга "Четива" дава хубав пример от срещата си, заедно с Едуард Захариев, с италиански журналисти на Ботуша в зората на демокрацията у нас. Той, самият Ицко, се жалва на италианците: "Например Еди Захариев живее от помощи за безработни, както и всички български режисьори. От два месеца заведението "Българска кинематография" не съществува и осемдесет режисьори останаха на улицата, лишени от държавна заплата." А после иронизира сам себе си: "Ицко очаква възклицания. Не, никаква видима реакция. Журналистите си остават усмихнати, приветливи и питат за други неща."

Всъщност манталитетът на твореца от предишното време влезе в немилостив сблъсък не с пазара на новото време, а с внезапното връщане към реализма на "гърнето", за което става дума в заглавието. Нашите творци, при това стойностните, бяха възпитани и се бяха самовъзпитали да живеят в нещо подобно на орден или монашеска схизма. Със съответните догми, морал и греховце, разбира се. Илюстрира го самият Финци: "Бях свикнал да внимавам какво говоря, пред кого... но заедно с това не забравях, че трябва да бъда човек с достойнство, да не правя компромиси с убежденията си... да избягвам всякакви подлости, да не ме владеят користи... да не се продавам за пари..."

Но какво да продаваш и срещу какво друго да се продаваш, уважаеми творецо? - би запитала апотеозна апологетка на пазара като Айн Ранд.

(Следва)
24
3345
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
24
 Видими 
16 Февруари 2010 01:46
Наистина, в зората на демокрацията българските артисти приличаха на навлизащ в живота абитуриент, който, без още да е опитал да направи каквото и да било, е убеден, че е велик и гениален, че го чакат велики дела и благи неща. Днес, 20 години по-късно, те са вече едни чички и лелки на средна възраст, отпуснати и несигурни в себе си, убедени в своята изключителност и нежелаещи да полагат усилия, дори за да се развиват - или поне формират - професионално. Живеят си в света на мечтите и се опитват да намерят някой дебел чичко, при когото да се прехранват като тоалетна хартия...
16 Февруари 2010 06:35
Интересно ги е подхванал Бойко нащенските творци от и до преди зората на плутокрацията. Интересно е наистина - и они се боричкаа като едни други преди тех, пък за разлика от ония другите никой не им зачете боричкането. Е, верно не са ги вкарвали у затвора, не са ги били за удоволствие ката ден, нито пък са им секвестирале житцето, ама па и техното боричкане си беше чиста проба подсмърчане под юргана и юнашки изцепки на шише ракия на специални цени, като за хора дека ужким прават от народа нация.
***
Та така си додох на думата - може ония соц-артистите да не са биле нещо, ама па и като гледам чие изкуство се продава днес на тая публика (а ла Азис) се убеждавам, че на тоя етап от тая популация не става нация...
16 Февруари 2010 07:06
"Вие се хрантутехте на държавна ясла при липса на свободен пазар и истинска конкуренция. Хак ви е сега. При демокрацията е така. Продавайте си творчеството, ако някой поиска да си купи, и живейте от това. Ако не - значи не ставате. Вървете на полето или в тухларната."

Манрико???
И Рандовица, разбира се - рамо до рамо, в единния строй на сивотата.
А колегата е прав. Просто да се чуди човек - Ст. Ц. Даскалов или Калчев, кое е по-вредно.
За полза няма смисъл да се говори.
----------------------------------
Блогът на Генек

16 Февруари 2010 10:41
Тя заяви, че би станала дори чистачка в Министерство на културата - за заплатата.
Действително държавната работа е за предпочитане. Големите надежди на частната инциатива не донесоха нищо. Погледнете сегашните поп певци - пълна скръб. Оказа се, че соц певците - там беше и Камелия са далече над сегашните. Ако нещо спечели от пазара - това е само чалгата. Нито култура, нито на8ука - пълен разпад. И нещо друго. Нвремето почти нямаше ресторант без оркестър. Тези оркестри се коландряха от бюро "Естрада" (циганите му викаха бюро "Страда" и"Балкантурист". Отиваш на ресторант да се забавляваш - да танцуваш. Сега е само да напълниш корема. Може би само пиано-баровете запълват тази празина, ама те са повече нощни заведения. Много музиканти намираха там препитание. Тук се възприе западната мода - ресторантът да бъде само за наяждане. Навремето в ГДР-то имаше чудесна форма - Танц кафетата. Това бяха места и за запознанства. Отиваш да танцуваш и е желателно да каниш непознати дами, които също са дошли там. Сега в Германия много млади хора се чудят къде да отидат и да се запознаят. Един такъв ходеше на курсове по танци с тази цел. Но там е строго определена група, докато в танц кафетата всяка вечер различни хора. В Берлин имаше едно танц-кафе над ресторант "Москва" на "Карл-Маркс алее" близо до Александър плац и едно под ресторант "София" на Лайпцигер щрасе.
16 Февруари 2010 11:38
Ето ви две интервюта със Сергей Довлатов (от 1990 и 1991 г.), 12-13 години след като той емигрира от СССР и се установява в крайна сметка в САЩ (Ню Йорк). В тях са дадени смислени, честни и правдиви отговори на всички основни въпроси, засегнати в есето на Бойко.
Натиснете тук
Натиснете тук
16 Февруари 2010 12:19
Марксе, малко извън темата...
Коя година си бил в Берлин?
Питам, щото в р-т "София" работеха в края на 80-те двама мои прятели-Анатолий Лаптев като ОТЗ и Вальо Юпев като управител.
16 Февруари 2010 12:24
И защо трябва да следва?
16 Февруари 2010 12:37
Ако един творец иска да продава добре своето изкуство, нужен му е много добър мениджър за тая работа. Мениджър, който да изкарва парите на твореца, а самия творец да се занимава основно с изкуството си. И, естествено, добрите мениджъри взимат добри комисионни. Наготово няма вече кой да дава.
16 Февруари 2010 12:48
Проблемът на нашите т.нар. ТВОРЦИ е че само плачат, хленчат и страдат, но нищо НЕ ТВОРЯТ!
Не правят нови неща, а дори и когато правят в много от случаите те не са нито интересни, нито пък смилаеми (главната причина е че ги правят взряни главно в собствения си пъп)!
Оттук и логичната развръзка!
16 Февруари 2010 13:18
..нужен му е много добър мениджър за тая работа..


Нужен му е маги стрален мениджър
16 Февруари 2010 13:24
Хе хе, кравайчо, мнооого смешно. Аз не се оплаквам от липса на държавна заплата нали. Значи един маги стрален мениджър върши работа.
16 Февруари 2010 13:25
просто трябва да минат поне 40 години и старите маймунки да се "заменят" с нови..... питайте Мойсей за детайли..... той има практика...... пък и Яхве му е казал лично кое как.....
16 Февруари 2010 13:28
..Аз не се оплаквам от липса на държавна заплата нали..


Ъхъ, добре, че има и геронтофили на тоя свят
16 Февруари 2010 13:41
Предполагам, че е добре...
...за теб
16 Февруари 2010 14:00
Аз предпочитам млади кълки. Софтуиндски
16 Февруари 2010 14:14
АБЕ, ЕДНО ВРЕМЕ ИМАШЕ ЕДНО НЕЩО , ДЕТО ПО-МЛАДИТЕ И ХАБЕР НЯМАТ ЗА НЕГО, КОЕТО ИЗПЪЛНЯВАШЕ РОЛЯТА НА МЕЦЕНАТ - ТОВА БЯХА ДЪРЖАВНИТЕ КОМИСИИ. ТЕ НЕ ДОПУСКАХА СЛАБИ ИЗЯВИ И ХАЛТУРА, А СЪЩЕВРЕМЕННО ОСЪЩЕСТВЯВАХА ВРЪЗКА МЕЖДУ ВЪЗЛОЖИТЕЛ И ТВОРЕЦ. СЛЕД КАТО ДОБРОВОЛНО СЕ ЛИШИХМЕ ОТ ТЯХ, ВЪВ ВСИЧКИ ИЗКУСТВА БАВНО И НЕОТКЛОННО СЕ ПРОМЪКНА КИЧА. ТА КАКВО ПО-ХУБАВО ЗА ВЪЗЛОЖИТЕЛЯ , КОЙТО НЕ Е СЪВСЕМ НАЯСНО КАКВО ИСКА ОТ ЕПОХАЛНОТО ИЗДЕЛИЕ НА РОДНИЯ ИНТЕЛЕКТУАЛЕН ГЕНИЙ: ВОДЕН ПИСТОЛЕТ СЪС СКАЧАЩ ЛЪВ НА ЦЕВТА!

ХАК ДА НИ Е! ЕТО ТАКА НАШИТЕ ДЕЦА УТРЕ ЩЕ ГЛЕДАТ БЕЗКРИТИЧНО НА ВСЯКАКВИ "РАДКИ-ПИРАТКИ", ТУРСКИ СЕРИАЛИ И ТРОГАТЕЛНО ПОСТРОЕНИ "ДВОРЦИ" РОЖБА НА ТВОРЧЕСКИ НЕДОНОСЧЕТА С ПОЛИТИЧЕСКИ ВРЪЗКИ, УМЕЕЩИ ДА ДАВАТ ПАРИ "ЗА ДА ТРЪГНЕ РАБОТАТА"...

„ Там, където глупостта е норма, разумът е безумие.” Гьоте.
16 Февруари 2010 15:13
Аз предпочитам млади кълки. Софтуиндски.

А бе я ми кажи, как ги познавате вий коя е такваз, коя не е? Аз много пъти съм се бъркал, а? - Бай Ганьо допълва въпроса си с едно дяволско подмигване.

Караваджо,
А бе я и аз като ти бай Ганьо да те попитам - ти по какво познаваш, че Софтуиндските кълки са млади? Или, викаш, всичко е относително?
16 Февруари 2010 15:24
тошето аз съм бил 8 пъти в Източен Берлин от 1979г. до 1991г. Имахме обща тематика с един институт на Академията на Адлерсхоф. Но аз посещавах повече танцкафето на "Москва" беше по-близко до там където живеех. Най-вече през 1980г., когато бях за 2 месеца. Там се запознах с една немска приятелка. В ресторант "София" съм бил само 1 път - мисля, че същата година и в танцкафето на "София" ако не се лъжа 1 път. Имаше май едно танцкафе и на "Унтер дер Линден", но там не съм ходил. Инак на "Александърплац" имаше танцкафе за тинейжъри - не беше за мен. Много гастарбайтери - турци, италианци, испанци идваха и от Западен Берлин. За тях Източен Берлин беше много евтин, специално забавленията от този род, които ги нямаше в Западен Берлин. Веднъж като се връщах със самолет от Берлин носех един албум със снимки от Източен Берлин. До мен стоеше едно германче от Западен Берлин, което беше взело нашият самолет от Шойнефелд. То отиваше в Турция с прикачване в София - беше ходило многократно в Турция. Като видя албумът то се заинтересува - каза, че не е ходило в Източен Берлин, което ме потресе, защото трябваше само да вземе S-бана и през Фридрихщрасе да влезе в Източен Берлин (за източните германци, разбира се беше невъзможно да отидат в Западен Берлин). Той ходеше в Турция, ама 1 неделя не беше отделил да отиде в Източен Берлин, а се заинтересова от снимките.
16 Февруари 2010 15:43
Но какво да продаваш и срещу какво друго да се продаваш, уважаеми творецо? - би запитала апотеозна апологетка на пазара като Айн Ранд.

Творците винаги са искали да творят заради изкуството, а не заради пари. Споменете си бунта на Моцарт срещу архиепископа на Залцбург. По негово време, а и през 19 век е било нужно да се намери меценат - Хайдн при графовете Естерхази, Лист при Херцога на Ваймар, Вагнер при Баварския крал Лудвиг 2-ри. Чисто пазарният подход у нас доведе до тържеството на чалгата. В статията се споменава подходът преди 1989г., осигуряват ти някаква нормална заплата за да можеш да твориш, а вече с проявите си получаваш доста повече. Аз в една моя командировка (тогава бях нередовен асистен в един университет) пътувах в самолета с една видна наша актриса. Нея я бяха поканили да издекламира едно стихотворение на някакво тържество. Затова и плащаха самолетен билет отиване и връщане (те тогава не бяха скъпи) хотел и 100 лв. на ръка. (това беше минималната заплата тогава). Ако си изявен, като Камелия Тодорова ти си зачислен към "Музика", ако не, отиваш да работиш към Балкантурист в неговите лъскави ресторанти с по-изявените оркестри, или в бюро "Естрада" по другите ресторанти и кръчмите. Можеше да се уредиш да работиш и в чужбина - бюро "Естрада" и "Музика" уреждаха работа навън.
16 Февруари 2010 16:52
По отношение на признанието, има 4 категории хора на изкуството:
1) Правилно признати - това са малцината талантливи люде, които са успели да получат общовалидно признание (приживе или след смъртта си).
2) Правилно непризнати - всички некадърници, дето се смятат за гении. На тях все някой им е крив и никой не може по достойнство да ги оцени.
3) Неправилно признати - всички тарикати, натегачи, халтураджии и хрантутници на властта (важи най-вече за тоталитарнитe и пост-тоталитарнитe общества), по начало некадърници, но ловки в нагаждането и в далавераджийството. Признанието им трае, докато имат подкрепата на властниците, след това бързо потъват в забрава.
4) Неправилно непризнати - това са кадърните люде, които по една или друга причина (лош късмет, неблагоприятни обстоятелства, неумение да си продават труда, лични проблеми) остават в сянка. Различават се от правилно непризнатите по това, че са талантливи. Някои от тях след време (най-често посмъртно) преминават в категорията на правилно признатите.
16 Февруари 2010 18:10
Брей, един интересен материал от Ламбовски.
Пропуснал съм първата част, което ще поправя, но ми е интересно какви изводи ще направи накрая.
Истината е, че творецът прилича на шамана - ако изкуството те избере, няма мърдане, няма и оплакване. Ако трябва ще чистиш, а в свободното си време ще се занимаваш с "истинската" си професия.
Това в България ще става тепърва, защото у нас битовото преуспяване е първият признак, по който съдим за човека, и това е още от турско, трудно ще го изтрием от подсъзнанието си.
Ако няма кожа от леопард, просната пред камината - никакъв добър творец не е.
16 Февруари 2010 19:49
Имам един такъв спомен - в литературния университетски клуб, едно слабо и срамежливо момче, с руси къдрици, чете откъс от романтичен разказ...Може ли да повярвате/както и аз/, че това е днешният окръглен господин Светослав Мичев, който, както се разбра, е източвал държавни пари...Е, той се води и сега творец-прозаики модерен политик, и бизнесмен, и откровен мошенник!
16 Февруари 2010 20:31
едно слабо и срамежливо момче, с руси къдрици...
той се води и сега творец-прозаик и модерен политик, и бизнесмен, и откровен мошенник!

В България е пълно с хармонични, всестранно развити личности - хем творят, хем крадат.
Когато някакъв притеснен почитател на Пушкин го попитал как така, аджеба, хем пише възвишена поезия, хем публикува мръсни стичета в долнопробни вестничета, поетът отвърнал:"Аз пиша за удоволствие, а публикувам за пари".
Та и тоя нашенец ще да е така - пише за удоволствие, а върти далавери, за да си осигури възможността да пише за удоволствие.
17 Февруари 2010 04:51
Когато някакъв притеснен почитател на Пушкин го попитал как така, аджеба, хем пише възвишена поезия, хем публикува мръсни стичета в долнопробни вестничета, поетът отвърнал:"Аз пиша за удоволствие, а публикувам за пари".
***
Брях тоя Пушкин, сущий Сугарев! Още един "неправилно" непризнат...
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД