:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,760,434
Активни 440
Страници 16,901
За един ден 1,302,066
Ние

Аз туитвам, следователно съществувам

Опитът ни в световната мрежа променя личността ни онлайн и офлайн
Алекс Кротоски
"Императивът на себепознанието винаги е бил в сърцевината на философските търсения", пише преподавателката в Масачузетския технологичен институт Шери Търкъл в книгата си за мрежата и личността "Живот на екрана: Идентичността в ерата на интернет" (Life on the Screen: Identity in the Age of the Internet). Публикувана през 1995 г. като втора част от трилогия, която изследва отношенията ни с технологиите, тя разглежда въпроса за това кои сме ние в онлайн пространствата. И какво означава да сме офлайн.

Добрата новина е, че резултатите са положителни. "Играта винаги е била основен аспект на индивидуалните ни усилия да изградим идентичност", казва Търкъл и препраща към психолозите на развитието Ерик Ериксън с намигване към теориите на психоаналитиците Фройд, Лакан и Юнг. "По отношение на възгледите ни за аз-а нови образи на множественост, хетерогенноста, гъвкавост и фрагментиране доминират съвременното схващане на човешката идентичност".

В този постмодерен свят всеки може да бъде когото си поиска, дори и сирийска блогърка лесбийка**. Том МакМастър, който бе разкрит за всеобщо удивление като автора зад блоговете на измислената Амина Абдула Араф ал Омари от Дамаск, твърди, че е използвал платформата, за да изрази себе си и да играе със самопредставянето си. Той е един от най-ярките случаи напоследък, които доказват описанието на Търкъл за мрежата като лаборатория за идентичност.

Във времето, когато бе публикувана "Живот на екрана", маниаците в интернет пространството бяха специализирана категория хора - повечето от тях бяха колежани, студенти и техните преподаватели от един забележително ограничен кръг талантливи хора върху изненадващо ограничен географски район. Те бяха технически грамотни и отворени за виртуално изследване на нови територии в мрежите на комуникационната платформа. С други думи, това бяха либерални, просветени умове, склонни да се отдадат на безпрецедентната лекота на самоизразяването, която новите технологии предоставят за разлика от технофобите, които смятаха, че всеки, който е онлайн, е особняк или маниак.

Като психоаналитик и потребител на мрежата, Търкъл посвещава голяма част от книгата си на обяснения за това защо изборът на множество личности не е патология. За разлика от латинския си корен думата "идентичност" не по правило означава "еднакво, същото", твърди тя. "Нито една от тези идентичност може да бъде наречена абсолютната, истинска личност", пише тя и твърди, че мрежата ни дава възможност да опознаем "вътрешното си многообразие". В традицията на психоанализата актуализацията на аз-а означава да си изясним кои сме и да интегрира всеки аспект от самоличността в стройна и добре интегрирана личност.

Днес почти всеки е играл тази игра на идентичност. Дори и никога да не си участвал в онлайн игра или да си се присъединявал към уебобщност, вероятно имаш профил в социална мрежа, писал си в блог, създал си уебсайт, коментирал си статия или си писал в надигащото се цунами на коментари в "Туитър". Може да си правил и повече от едно от тези неща. Поздравления! - ти си част от постмодерния опит за активно конструиране на собствената си онлайн идентичност.

Точно както го описва Търкъл преди повече от 15 г., мрежата е медия, в която действието е абсолютно задължително, за да изразим себе си. За разлика от богатото пространство на живота офлайн, където идентичността ни се изразява чрез визия, звук, мирис, докосване и вкус, онлайн ние "играем", изразяваме се активно.

Повечето от нас представят един идеализиран "аз", фабрикуван за различните ни публики. И най-често това означава, че се киприм за снимките си на профила, изразяваме мнения и оценки, които смятаме, че ще накарат другите хора да ни харесат, постваме и туитваме информации, които са ни интересни и които няма да направят да изглеждаме смешни или жалки в очите на другите. Но най-важното е, че на първо място мислим.

Днес нещата са далеч по-различни от времето, когато Търкъл пише нейната книга "Живот на екрана". Тогава повечето онлайн общности са населявани от непознати и анонимността позволява една фриволност, в която почти няма последствия за аз-а. Днес нашият виртуален социален живот е все по-интегриран с офлайн социалния ни живот. Например "Фейсбук" изисква от притежателите на акаунти да заявят истинските си имена и залага на реални приятелства. Свободата на изразяване е ограничена от заплахата от офлайн последствия за действията ни онлайн. Днес репутацията ни офлайн е много по-тясно свързана с репутацията ни онлайн, отколкото преди години.

Съвременната онлайн идентичност вече не е единственият контрол на индивида. В модерната компютърна мрежа ние комбинираме идеализираното си представяне със снимките, на които изглеждаме добре, но не особено предизвикателно, направени от "приятели" на партита и качени в социалната мрежа. Кроткото време на игрите на идентичност, описани от Търкъл през 1995 г., вече не работи в полза на днешните потребители на мрежата - всъщност нашият опит в съвременната онлайн идентичност неспасяемо наподобява офлайн личността ни.

Последната книга на Търкъл "Сами заедно" (Alone Together) бе публикувана във Великобритания преди месец. Тя е сензационен обрат на 180 градуса от предишните й две книги, които звучаха далеч по-утопично. Новият й подход към отношенията ни с технологията се формира на базата на 15-годишни наблюдения върху промяната в основната маса потребители на компютърната мрежа. Тя е убедена, че всички сме повлияни от тази промяна. "Преди казвахме: имам чувството, искам да позвъня по телефона, а сега казваме - искам да имам чувство, имам нужда да изпратя текст", споделя авторката неотдавна на дискусия в Британската библиотека.

Аз все още споделям тезите на старата Търкъл. Онлайн средите без последствия ни позволяват да практикуваме и да играем, без да се страхуваме от последиците офлайн и всъщност са уникален терен да изявим различните страни на личността си. В интернет мога да бъда всеки, дори и куче. Както установи Том МакМастър, все още има места онлайн, където това е възможно. Той, както и аз, сме намерили своята публика: Аз туитвам, следователно съществувам.



---------

* Авторката е журналист и изследовател, доктор на науките по социална психология, дисертацията й е на тема как информацията се разпространява чрез социалните мрежи в интернет.



** През февруари онлайн се появи блогът "Лесбийка от Дамаск" (A Gay Girl in Damascus), в който бе заявена целта да се опише "какво означава да си гей тук". Той събра много последователи, особено след въстанието в Сирия. Амина описваше участието си в уличните протести, връзките и флиртовете си и дори как била принудена да се крие, след като силите за сигурност дошли да я търсят в дома й. През юни имейл до в. "Гардиън" разкри, че зад блога стои 40-годишният Том МакМастър, близкоизточен активист и студент в университета в Единбург. Британският вестник получи мейла от съпругата на МакМастър.
 Шери Търкъл
СНИМКИ ЕПА/БГНЕС
Интернет е медия, в която действието е абсолютно задължително, за да изразим себе си. За разлика от богатото пространство на живота офлайн, където идентичността ни се изразява чрез визия, звук, мирис, докосване и вкус, онлайн ние "играем", изразяваме се активно.
 Стая в сградата на сирийската тв, в която били нахлули демонстранти. Протестите в Сирия, както и повечето от бунтовете на Арабската пролет бяха координирани в известна степен онлайн
13
4018
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
13
 Видими 
07 Август 2011 20:51
Тя цялата " Пролет", почвайки още от чешката и сега арабската беше и си остава ясно и чисто "агентурно мероприятие". Жалко за наивните жертви...
Бог с тях!
07 Август 2011 22:20
Не виждам какво постмодерно има в това, да играеш роля. Дори и преди интернет човек изпълнява различни роли в семейството, работата, магазина. Можеш да си анонимен не само в интернет, през провечето време от реалния си живот също сме анонимни, защото човек никога не е заобиколен само от познати.
07 Август 2011 22:25
Интересно наблюдение е само това, че интернет от началото на 90-те години е изолирана сфера на по-образовани, по-интелигентни хора, а в някои страни може би и на по-заможни. Днес въобще не е така, но затова пък потребителите сами намират начини да се обособяват по разни критерии.
07 Август 2011 23:34
Например "Фейсбук" изисква от притежателите на акаунти да заявят истинските си имена

И как ли става това? Идва оторизиран представител на Фейсбук у вас докато се регистрираш, и на място ти проверява личната карта?
07 Август 2011 23:55
Die Hexe въобще не чак толкова сложно да се направи това колкото ти изглежда.

Ето ти например една идентификационна процедура - задължават те да въведеш GSM номер. След това на него от фейбук ти изшпращат СМС с специален идентификационен код, който трябва да въведеш при следващото си логване в социалната мрежа.

Така гарантирано ще свържат името, което използваш(колкото и да е фалшиво) във фейсбук(или съответната социалан мрежа) със раелен GSM акаунт.

И аз имам много сигурни данни :-), че тази процедура е прилагана за някои акаунти.

Причината да не е твърдо изискване вероятно е за да не се отказват по-параноично настроените настоящи и бъдещи потребители. :-)



08 Август 2011 08:45
Големи глупости.
08 Август 2011 09:48
Какво е това "туитвам" бре? На мен - принципно невъзползващият се от социалните мрежи ми звучи като некаква по-авангардна форма на есхибиционизъм. Къде останаха добрите стари времена, когато на човек му трябваха само шлифер, милиционерска свирка и ерекция за да се самоизрази?
08 Август 2011 10:07
Глупости. И що пък "туитвам", тука сме основно във Фейсбук. Вадят си хляба някои с интересуващи само тях писания, ама що ли се минах да ги чета
08 Август 2011 11:16
Сега всеки олигофрен има достъп до интернет. Резултатите са видни
08 Август 2011 13:12
Тези жени мъже нямат ли си, та са се задълбочили толкова в социалната психология?
08 Август 2011 14:19
Ако някой държи на анонимността си, никога не би правил акаунт, който изисква телефонен номер. Стандартната процедура си е по мейл - който често създаваш само за тази цел.
Също така би трябвало да е обидно да си правиш поща някъде, където това става само с покана.
Изобщо, цялата тази безкритичност е доста вредна, но тя в един момент ще се объдне срещу ексхибиционистите (мерси за идейката, Маузер!). Задача на родителите е да научат децата си да се крият и да не дават истински данни (особено при регистрация).
08 Август 2011 17:19
Die Hexe да не те притеснявам, но анонимността в интеренет е илюзия(за обикновенните потребители).

Ако се логваш в акаунта си или пощата от едно и също IP(или преобладаващо от 1-2 IP-та - например домашното и това, което имаш на работното ПЦ)(а тенденцията е повечето провайдъри да дават статични IP-та) то кръга на хората, които могат да стоят зад това ИП е достатъчно стеснен за да може този, който иска да ги идентифицира. :-)

Така че и с ГСМ, без ГСМ... :-)
08 Август 2011 17:23
Die Hexe

Освен това ако не забелязваш телекомите все повече предлагат ГСМ акаунт с достъп до интернет... :-)
Утре смартфоните ще са масово достъпни и тогава ГСМа ще е мястото, от което ще се логват ... :-)
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД