:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,704,421
Активни 398
Страници 15,351
За един ден 1,302,066
Трикове

"Аудиовидео Орфей" - копчето, зашито за боянски балтон

Сравнително малкото кинодружество се продава с бонус от 582 дка, от което пада цената на терена, а основната дейност на фирмата може би ще бъде закрита
Снимка: БГНЕС
"На път е да се повтори сценарият с приватизацията на софийските кина ", казва Александър Донев, бивш директор на "София филм" и настоящ на "Аудиовидео Орфей".


Когато през 2005 г. българската държава слага на приватизационния тезгях киностудио "Бояна", решава да извади от капитала му 582 дка земи в едноименния скъп софийски квартал. Възможно е това да е станало, за да не се обременява предрешеният победител в конкурса с реституционните искове за парцела. По-благородната и публично заявена причина е, че декарите не бива да се превръщат в основна примамка за потенциалните купувачи. Защото, ако те станат основната цел за сделката, дейността на студиото ще се затрие, за да се реализира печалба от продажбата на недвижимото имущество. Дори и след платената глоба финансовата изгода би била значителна.

Апетитният парцел първо е предложен на друго държавно дружество - Студио "Време". Но след отказ на мениджмънта му е апортирано в капитала на също държавното "Аудиовидео Орфей". Компанията вече си има 18 примамливи декара в кв. "Изгрев" - до Интерпред, точно зад посолството на Германия.

Така "Аудиовидео Орфей" се превръща от една сравнително малка държавна фирма в апетитна имотна хапка. Дружеството печели основно от наеми. Има 14 души на щат, от които четирима са на половин работен ден. Разполага със снимачна, осветителна и монтажна техника, която отдава за ползване на частни продукции. Разполага и със студия, в които се снимат телевизионни продукции, както и транспорт, също носещ приходи. Основното му богатство обаче са дигиталните мастери за над 1000 заглавия - български филми и телевизионни програми, които тиражира на компактдискове.

Доскоро "Аудиовидео Орфей" бе в забранителния списък за продажба, но по предложение на депутати от ГЕРБ бе извадено от там с гласуваната миналия ноември промяна в Закона за приватизация. Любопитното е, че фирмата е пусната за раздържавяване заедно с Агенцията за дипломатически имоти (АДИС), което може и да е просто съвпадение, но със сигурност е иронично.

Точно когато се случва тази промяна,



директорът на "Аудиовидео Орфей" е сменен



От 1 декември, само дни след като е гласувана поправката в Закона за приватизация, фирмата вече официално се оглавява от Александър Донев, последния директор на бившия собственик на столичните кина - "София филм",

Г-н Донев има горчив опит, защото раздържавяването на "София филм" е една от класическите приватизационни врътки на българския преход. 75% от дружеството, което стопанисва десетина киносалона в центъра на столицата, са продадени през 2001 г. на неизвестна офшорка. След увеличение на капитала тя става собственик на 97% от дяловете, а след това препродава няколко пъти акциите на други фирми, докато следите й се изгубят. Междувременно всички имоти на "София филм" са продадени на парче и без условия, въпреки клаузата в приватизационния договор да не се променя предназначението им. Те са превърнати в супермаркети, магазини, заведения. Искането за плащане на неустойка не е уважено и накрая всичко приключва с ликвидацията на "София филм". Така се разчиства пътят на най-големите разпространители на филми тогава - "Александра груп".

Опасенията си за повторение на сценария със софийските кина г-н Донев споделя в писмо до министъра на културата Вежди Рашидов само две седмици след встъпването си в длъжност. "Имаше предупреждения, че зад фирмата купувач [на "София филм"] със съмнителен опит, обявена за "стратегически инвеститор", се крият интереси единствено към апетитните имоти в центъра на столицата. Това се потвърди само 2 години след сделката, когато кината бяха затворени и тихомълком преразпределени между истинските участници в схемата и след това препродадени. Страхувам се, че по доста сходен сценарий може да се развие и продажбата на "Аудиовидео Орфей". Продажбата на материална база и ноу-хау в областта на филмопроизводствените услуги и кинопродуценството в пакет с апетитни недвижими имоти няма да доведе до съхранение на основната дейност на дружеството, а само до намаляване на пазарната цена на земята, включена в активите му."

За да не се случи това, той предлага декарите в "Бояна" да бъдат извадени от капитала на дружеството и продадени отделно, а кинобизнесът на "Орфей" да се запази и да остане държавен.

Министър Вежди Рашидов реагира месец по-късно с писмо до икономическото и финансовото министерство и до Агенцията за приватизация. В него отбелязва, че



дружеството притежава дигитални мастери на стотици български филми,



от които се тиражират продукти за търговската мрежа. (Става въпрос за произведения от златното време на българското кино - 60-те, 70-те и 80-те години на ХХ век.) Рашидов напомня, че с тази своя работа "Орфей" подпомага социалната дейност на Министерството на културата за снабдяване с български филми училища, социални домове, Агенцията за българите в чужбина и Културния институт на МВнР. При пълната му приватизация това би могло да секне напълно, а голяма част от класическите български филми напълно да изчезнат от обращение. И предлага компанията да запази 18-те си декара в кв. "Изгрев" заедно с постройките, а огромният парцел в "Бояна", с който капиталът на дружеството нараства до внушителните 113 милиона, да бъде изваден и продаден.

В момента "Орфей" води 15 дела заради реституционни претенции, както за имотите в "Бояна", така и за тези в "Изгрев". Те биха могли да станат удобен повод за занижаване на приватизационната цена. "Възможно е под предлог, че става дума за инвестиция в културата, да се обезцени теренът в Бояна и да се продаде евтино", казва Александър Донев.

Принципалът на държавната компания и досега поддържа становището си от януари тази година. "Дружеството е със специфичен предмет на дейност. Притежава дигитални мастери на стотици български филми, специализирано е в извършване на дигитална реставрация на филмов архивен материал и е единственото предприятие от този вид в страната. Това, както и относително ниската цена за реализация на подобни проекти, го прави конкурентоспособно на пазара на дигиталните аудио-визуални продукти не само у нас, но и извън страната. Затова Министерството на културата смята, че "Аудиовидео Орфей" ЕАД (с изключение на имота в Бояна) следва да остане държавно предприятие с оглед продължаване на държавната политика в тези дейности", отговориха на "Сега" от пресцентъра на Министерството на културата.

Съдбата на "Аудиовидео Орфей" в момента е в ръцете на Агенцията за приватизация. Вече има избран с конкурс оценител - "Одит Корект" ООД, който от няколко седмици прави правен и финансов анализ на дружеството. От агенцията заявиха, че не бързат и са дали на одиторите достатъчно време да се запознаят с документацията. Чак след това ще се реши как точно ще се продава компанията.

"Апетити към имотите на държавната фирма би могъл да има всеки от големите олигарси, които строят в момента и са близки до управляващите. Вероятно за "Аудиовидео Орфей" обаче ще играят тези, които имат и медиен бизнес, под чието прикритие ще се опитат да придобият апетитните имоти", смята Александър Донев.
Снимка: Архив
Затварянето на столичните кина чрез приватизацията им отвори вратите за откриването на мултиплексите. Дали имотите на "Аудиовидео Орфей" ще го дръпнат към дъното и затрият бизнеса му с дискове?
6335
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД