:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,718,629
Активни 715
Страници 3,532
За един ден 1,302,066
Истинската история

Българската православна църква винаги е под крилото на светската власт

Създаването на християнска организация по българските земи е еднолично дело на княз Борис-Михаил и на българската държава
Равнораменен кръст с разширяващи се краища и полупалмети с акантови листа в основата; украса върху мраморен капител от разделителна прозоречна колона. Този и други още архитектурни детайли са от възстановяването на църквата "Св. Богородица" на о. Свети Иван през XI в. След разрушаването на сградата през VII-VIII в. тя остава в руини повече от два века. Чрез компютърна възстановка е поправен акантовият лист долу вдясно.
Не мина и ден от преселението на българския патриарх Максим във вечността, и близки до властта, недочакали още да изстине напълно тленното от него, занаизваждаха уж законни основания за назначаването на правилен негов заместник.

Християнската църква, трябва да се знае, е творение на самата светската власт, създадена е да служи на същата тая власт, и ни цар, ни император, ни президент, нито кой да е светски началник може да си позволи да изпусне юздите на тази толкова влиятелна в Средните векове организация. Дори днес, когато влиянието на църквата, особено на българската, е минимално, светската власт ще направи всичко, което е решила и с избора на нов патриарх, и с всички църковни въпроси изобщо. Защото църквата и по своята природа, и в историческия си път е създадена от държавата, за да й служи. Повтарям, за да е кристално ясно - църквата като организация е създадена и съществува само и единствено за да служи на държавата и на никой друг, и никаква вяра тук няма никакво значение. Така е било и така ще бъде.

През цялото си съществуване християнската църква винаги и във всички времена е зависима от светската власт. Някъде, във Византия например, намесата на императора в работата на църквата е брутална и напълно видима. Тази традиция е продължена от османските султани, които качват и свалят цариградските патриарси по няколко пъти като деца на въртележка, само дето понякога въртележката в случая може да е и смъртоносна. В западната църква е пак така, само дето днес разиграват едно сложно театро всеки път като се спомине ватиканският началник, което нищо не променя по същество всъщност.

Българската православна църква през всичките си 1142 г. на относително самостойно, на полузависимо или при напълно подчинено съществуване също винаги е под контрола на светската власт. И не би могло да е другояче, приказките за духовното в църквата, за някаква нейна самостойност и духовна мисия са за заблудените, или в най-лекия случай - за мечтателите.

* * *

Струва си, мисля, да прегледаме това, което знаем за предстоятелите на Българската православна църква през Българското средновековие, за да се убедим, че светската власт винаги държи изкъсо религиозните култове. Изглежда, че дори само две главни основания ще са ни достатъчни, за да сме сигурни в подчиненото положение на църквата.

Изключително трудно е да се напише свързана история на Българската православна църква през Средните векове, сведенията са толкова откъслечни, а често и противоречиви. Особено в сравнение с политическата история църковната е толкова фрагментарна, та понякога чак плаши. Ако това основание не е достатъчно, ще припомним и един археологически факт. Във всички средновековни крепости има, разбира се, църкви - в Търновград, в Мелник, в Охрид, в Червен, по Беломорието, навсякъде, и винаги тия църкви са на най-високото, най-личното място, за да пазят града и неговите жители и да се виждат отдалече. На най-сгодното място за отбрана обаче е винаги владетелският замък задължително, той е най-защитеният от вражеските набези. Каква по-добра архитектурна изява на подчиненото положение на християнската църква спрямо светската власт да търсим още?!

Християнската църква по българските земи се появява след усилна дипломатическа дейност на княз Борис-Михаил (852-889) и като следствие от решенията на VIII вселенски събор в Цариград (869-870 г.). Всички съвременни опити християнството по българските земи да се датират по-рано, едва ли не преди самия Христос, звучат невежествено. Най-малкото защото обитаваните от българи земи са такива най-рано от VII в. насетне. Всичко, което се е случило тук по-рано, при предишни наематели на тия земи, всъщност няма отношение към разглеждания въпрос.

Разбира се, че земите на юг от Дунав са напълно християнизирани в IV-V в., когато всички те са част от Източната Римска империя, означавана по-сетне за удобство като Византия. Едва ли можем да предположим наличие на нехристиянско население на византийска земя, освен нахлуващите непрекъснато варвари. Процесът на пълна християнизация на тази част от Балканския полуостров се проследява особено отчетливо по изобилните археологически материали.

До тук всичко е кристално ясно, византийските земи, преди да станат български през VII в., са без никакви уговорки, напълно и абсолютно християнизирани без остатък, спор няма. Всичко се променя, когато "славянското море" (по думите на Константин Багрянородни), а и далеч не само то, залива европейската част на империята. В резултат на нашествията между Дунав и Стара планина не остава практически никой от старото християнско население, което да ни дава основания да твърдим, че може да предаде религиозните си (християнски) вярвания на нашествениците. Изключения правят няколкото по-значителни градски центрове, като Одесос, (който много скоро приема славянското име на околната й област Варна), Средец и няколко още, броени на пръстите на едната ръка. Почти сигурно е, че в тези големи градски центрове се запазват изолирани малки християнски общини, които може би просъществуват доста дълго. Но само там. Всички християнски църкви в границите на българската държава и в завладените земи престават да съществуват след края на VI в. и не се възстановяват преди налагането на християнството при княз Борис-Михаил.

Напълно обезлюдени от старото византийско население са и поречията на Струма и Вардар, археологическите проучвания показват тук изключително сложна обстановка, която със сигурност изключва пряк досег на старото християнско население с новодошлите. Малко по-различно е в Родопите и в Централна Тракия, където изглежда такъв досег - на заварено отдавна християнизирано население с големи групи славянско население - все пак е осъществен, археологическите проучвания по Места и в Старозагорско, Хасковско и Кърджалийско навеждат точно на такива мисли. Сигурно е също, че значителна част от славяните, които се заселват трайно във Византия и остават извън границите на България след 681 г., приемат християнството, без този процес да е особено ясен исторически. Археологическите проучвания по Беломорското крайбрежие, в долните течения на Струма и Места, а и още по на юг, безусловно се приемат като доказателства в тази посока.

Накратко, християнството по българските земи, след като те стават български, се масовизира чак в последната четвърт на IX в. и нито ден по-рано. Единичните случаи на приемане на християнството преди това са само модна приумица на отегчени български аристократи.

Особено показателен за процеса на създаване на българската църква е описанието в старобългарския исторически разказ "Чудо на св. Георги с българина" (вж. Извори), откъдето научаваме и името на първия предстоятел на българската църква - архиепископ Йосиф, наричан и Стефан в някои от преписите на извора. Създаването на църквата тук е представено съвсем реалистично, струва ми се, като изцяло държавно дело. Ясно е разграничен владетелят от "коравото и непокорно българско племе", което той, съвсем недвусмислено е казано, "победи". Заслуга на владетеля и на неговата държава е също разоряването на старите култове, довеждането (от Византия, откъде другаде?!) на висшия клир, на обикновените свещеници дори, цялостното изграждане на материално-техническата база на новата религия - седалище на архиепископа, църковни и обителски сгради в столицата Плиска и по места. Княз Борис-Михаил, т. е. държавата, поема и охраната на свършеното, когато княз Расате-Владимир прави опит да върне старите езически култове.

Втори предстоятел е Георги, също без никакво съмнение, поставен от княза на архиепископския престол. Известен ни е от няколко печата като инок и помощник на първия предстоятел на българската църква Йосиф, а в печати от Плиска и Мадара и като "архиепископ на България".

Времето на управление на първите двама предстоятели на Българската православна църква е трудно да се установи точно, но смъртта на Йосиф трябва да се отнесе преди 878 г., а смъртта на архиепископ Георги - след началото на Х в.



(следва)



Извори

"Аз съм от новопокръстения български народ, когото бог просвети със светото кръщение през тия години чрез своя избраник княз Борис, наречен в светото кръщение Михаил. Той с Христовата сила и с кръстния знак победи коравото и непокорно българско племе, просвети с благоразумна светлина неговото сърце, помрачено от зломишленото дяволско дело; той го отвърна от тъмните, измамни, смрадливи и богоненавистни жертви, изведе го от мрак на виделина, от измама и кривда към истина; отхвърли смрадливите и нечисти техни [на българите] храни, требищата [жертвениците] им разори, утвърди ги със светите книги в правата християнска вяра като доведе архиепископа св. Йосиф [в някои преписи тук стои името Стефан] и други учители и наставници, съгради храмове и обители, постави епископи, попове, игумени, които да учат и ръководят народа му по божия път . . ."

Из старобългарския историческия разказ "Чудото на св. Георги с българина", Х в.



"Лице: + Помагай, господи, на твоя раб.

Опако: Георги, чернец [инок] и синкел български."

Надписи върху оловен отпечатък от Велики Преслав, IX в.



Свързани текстове:

http://www.segabg.com/article.php?issueid=2985§ionid=5&id=0001301
89
22791
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
89
 Видими 
07 Ноември 2012 19:25
Петрински -
Котка -
07 Ноември 2012 20:07
...и нито ден по-рано...

Котка
07 Ноември 2012 20:11
Другарю Петрински,моля не пишете по теми,които изобщо не разбирате!
07 Ноември 2012 20:21
„Повтарям, за да е кристално ясно - църквата като организация е създадена и съществува само и единствено за да служи на държавата и на никой друг, и никаква вяра тук няма никакво значение. Така е било и така ще бъде.”

Много може да се говори по темата,но едно е кристално ясно – изказана е кристална глупост!
07 Ноември 2012 20:36
Бря! ИмАло по-краен цезаропапист от ... мен.
07 Ноември 2012 20:44
Повтарям, за да е кристално ясно - църквата като организация е създадена и съществува само и единствено за да служи на държавата и на никой друг, и никаква вяра тук няма никакво значение. Така е било и така ще бъде.

Петрински, Петрински! Най-голямата дипломатическа победа на Българската църква е преди 141 години. Когато не е имало Българска държава. Но е била в служба на народа си. И заедно с него са били несъкрушима сила. Победила гръцките фанариоти, Високата порта и Източният департамент в Санкт Петербург. Вследствие на което е създадена българската Екзархия. По територия много по-голяма от Сан-Стефанска България. Та въз основа на картата на Екзархията, впоследствие са се водили преговорите на разни дипломатически конференции на "Великите сили", очертали и картата на страната ни.
07 Ноември 2012 20:58
Firmin-е,
Ето интересна уикидефиниция за „цезаропапизъм” обясняваща връзката между източноправославния цар и папата.
„Цезаропапизъм е идеята, че в една държава цезарят или царят има по-голяма власт от папата. Такива са били всички източноправославни държави..... По това време царят е можел да заповядва на папата.” - Натисни тук
07 Ноември 2012 21:20
Казано е "Бой се от Бога, почитай Царя".
Петрински,
07 Ноември 2012 21:30
Тук Петрински малко е попресолил манджата. Безспорно, е че църквата възниква като антипод на държавата. А именно Римската Империя. Църквата отначало е нелегална организация. След като властта вижда че не може да я пребори, припознава принципа " ако не можеш да спреш даден процес тогава го оглави" и църквата получава държавен статут. Но за дълги години в Западния свят именно църквата е най-високо а светската власт и се подчинява. На изток е обратното. Това са азбучни истини...
07 Ноември 2012 21:58
За първата част ,
За втората част
07 Ноември 2012 21:59
щурчо 07 Ноември 2012 20:44
07 Ноември 2012 22:04

Kotka

Я, верно, че имало Коtка. Мислех, че е някакъв локален майтап. Нещо като БПЦ.
07 Ноември 2012 22:14
EvaristeGalois 07 Ноември 2012 22:04
Kotka
Я, верно, че имало Коtка. Мислех, че е някакъв локален майтап. Нещо като БПЦ.

Пишете по темата колега! Моята личност не е ваша работа.
07 Ноември 2012 22:18
По темата пиша, уважаеми.
07 Ноември 2012 22:25
Не я разбирате темата, колега! Статията въобще прочетохте ли?
07 Ноември 2012 22:27
Малце съм се обръкал у граматиката.
Kotka
07 Ноември 2012 22:52
Тази газета е помествала немалко статии на др. Петрински, които свидетелстват за липсата на професионализъм у този автор.
Този материал надминава всички досегашни по неверното поднасяне на фактите и по фриволността при тяхната интерпретация.
07 Ноември 2012 22:54
Този материал надминава всички досегашни по неверното поднасяне на фактите и по фриволността при тяхната интерпретация.


Мъ пък категоричността му ... Ехееей!
07 Ноември 2012 23:37
Щурак , това което си заявил така категорично е абсолютно невярно ( това, че Котака го е прегърнал от раз, показва и че е тъпо). Кратък курс по средновековна история на Западна Европа ще ти го докаже. Да не говорим, че и в системата на цезаропапизма има доста пробиви в тази посока - в историята на Източната Римска империя има няколко случая, в които силната личност на патриаршеския престол е свивала трайно сърмите на василевса.
07 Ноември 2012 23:52
Damage_case 07 Ноември 2012 23:37

Някога съм изучавал европейска средновековна история. Както и на някои азиатски държави.Но! Темата е за българската държава и църква.
08 Ноември 2012 01:15
Щурак, извинявам се. Сега видях, че всъщност си постнал абзац от текста на тоя перко Петрински. Че нахраних покрай теб и Котарака....Извинявам се отново. Иначе с казаното от теб за Екзархията съм съгласен напълно. А професора днес направо е изригнал. Не разбирам неистовото желание на марксистите да пишат за вяра, религия и пр. теми, които няма как да са им ясни.
08 Ноември 2012 02:05
Горното не е историчеко изследване, а чиста проба журналистика. Трудно, изключително трудно, може да се открие такъв шедьовър дори в "най-силните" години на "Правда" и "Работническо дело". В който всяко изречение, от първото до последното, е компресирано до пръскане с: откровени лъжи; тотални манипулации; пълно непознаване на темата; маниакално самочувствие; върховна претенциозност... и още, и още. В който дори блед намек за някаква истина и/или обективност абсолютно отсъства. Повтарям, не са смеели да си го позволят дори цитираните издания в "най-силните" си години. За да се коментира статията, изречение по изречение трябва да бъде опровергавано от историци, теолози, психолози, а и психоаналитици. Труд неблагодарен, чието място не е и в този форум.
08 Ноември 2012 02:09
Защото църквата и по своята природа, и в историческия си път е създадена от държавата, за да й служи. Повтарям, за да е кристално ясно - църквата като организация е създадена и съществува само и единствено за да служи на държавата и на никой друг, и никаква вяра тук няма никакво значение. Така е било и така ще бъде.

Петрински-
08 Ноември 2012 05:49
"Накратко, християнството по българските земи, след като те стават български, се масовизира чак в последната четвърт на IX в. и нито ден по-рано. Единичните случаи на приемане на християнството преди това са само модна приумица на отегчени български аристократи."
***
Последната четвърт на IX век и нито ден по-рано ...при "историци" кат Петрински ъкъта-мъкъта нема.
Kotka,
08 Ноември 2012 06:51
Създаването на християнска организация по българските земи е еднолично дело на княз Борис-Михаил и на българската държава
Това е почти точна мисъл и прави от историята наука.
Този път сме със Петрински и сваляме капа.
Следващата стъпка е Борис да си стане пак цар...
08 Ноември 2012 08:08
Надявам се на интелигентно участие във форума и не съм привърженик на анонимните простотии!

Държа на едно уточнение, свързано с тази тема "Българската православна църква винаги е под крилото на светската власт":

НЯМА Осми вселенски събор (само СЕДЕМ са) - има Архиерейски Поместен Събор в Константинопол (5 октомври 869 г. - 28 февруари 870 г.) и от там се прави
връзката с автокефалността на БПЦ и въведеното правило (ОЩЕ ОТ ТОГАВА !!), че "българският архиепископ ще бъде ръкополаган от патриарх, но само след като е получил одобрение от българския владетел", което всъщност ИСТОРИЧЕСКИ ДОКАЗВА БЕЗСПОРНО тезата на автора "за крилото на светската власт" - един вид, че
българската властта се придържа всъщност към ... църковния канон (което може да е учудващо за мнозина, но е факт - дори решението на ЦК на БКП от 1971 год. по "кандидаттурата на Максим).

Неприятната констатация от последните дни е, че няма коментари в този смисъл относно новата "кандидатура" за Патриарх, а общи приказки - бол!
08 Ноември 2012 08:55
От политическа гледна точка приемането на православието е абсолютна грешка. С това започва залеза на военната и политическа мощ на България. Но пък за спасението на душата може би е шанс даден на българите. Не че го използват де , ма кой ти знае пътищата и планове господни...
08 Ноември 2012 09:27
Интересното в исторически план е, дали мотив за християнизацията на България при Борис І не е присъединяването, при Пресиян, на Македония към България, където е имало многобройно славянско население, което, както посочва и автора Петрински, е било християнизирано, и за разлика от автора Петрински - може би доста повече отколкото той смята!
Тоест, дали действията на Борис І не са имали като мотив значително нарасналата тежест на християните, като брой, в държавата му?
08 Ноември 2012 09:30
От политическа гледна точка приемането на православието е абсолютна грешка. С това започва залеза на военната и политическа мощ на България.


Хабер си нямаш от военна и политическа мощ, да ти река, драги
08 Ноември 2012 10:55
Ein Zar. Ein Reich. Ein Volk. Und keine Religion...?!
08 Ноември 2012 13:38
И не би могло да е другояче, приказките за духовното в църквата, за някаква нейна самостойност и духовна мисия са за заблудените, или в най-лекия случай - за мечтателите.

Класово-Партийният подход в историческата нАука в чист вид!
Браво, Петрински!
08 Ноември 2012 13:41
щурчо07 Ноември 2012 20:44

08 Ноември 2012 13:51
1. Дори да приемем, че българи и славяни не заварват никакво местно християнско население, освен това по градовете (където имаме археологически данни за континуитет през 7ми и 8ми в), остава въпроса за населението от областта Загора (присъединена при Тервел), както и за това от Софийско (присъединено от Крум).
2. По всичко изглежда, че поне част от завареното и включеното през 8ми и първата половина на 9ти в. славянско население ще да е било поне отчасти християнизирано. За това подсказва както договорът на Омуртаг с Византия, който предвижда славяните да останат под властта на императора, така и опитът на няколко славянски племена да преминат към империята на Франките. Ако тези племена бяха езически, съмнително е дали франкския император нямаше освен чисто административни и военни мерки, да предприеме и действия за тяхното покръстване, както е била практиката на франките при присъединяването на езически племена.
3. При Крум и Омуртаг имаме данни за покоряване и изселване на компактни маси ромейско население от Тракия. Това население е било заселено по североизточната граница на България. Впоследствие част от това население е откарано обратно в ромейската империя при император Теофил. Очевидно то се е радвало на относителна самостоятелност, защото при спасителната мисия на ромеите, българите молят съседните маджари да попречат на качаването преселените на византийските кораби - т.е. не е имало местни български войски, които да противодействат на спасителната операция. За това население ние нямаме никакви данни да е било принуждавано да се откаже от вярата си.
4. Нямаме данни за изискване от отказ от християнството за множеството византийски емигранти в България по времето на Крум и Омуртаг, напр. за зета на Крум Константин Пацик, който заема видно място в българската военна йерархия. Самият разказ за Кинам и Енравота(ЖИТИЕТО НА 15-ТЕ ТИВЕРИУПОЛСКИ МЪЧЕНИЦИ), говори, че в самия български двор е имало християни, дори са се водели богословски спорове за предимствата на християнството и българските култове. Теофилакт Охридски е категоричен, че Кинам бил пратен в затвора, едва когато ромеят се противопоставил енергично на извършваните в българския двор езически обреди. Т.е. християнството е търпяно, стига да не влизало в директна конфронтация с езическия култ на аристокрацията. . Към това подсказва и използването на ромейски и християнски формули в надписите на Обуртаг и наследниците му.
5. ЗИПът несъмнено е прав, че Християнската църква не възниква като държавна институция, а като религиозна структура, създадена да съхрани религията в условията на упорити преследвания от страна на държавата.
6. Приемането на Християнството и изграждането на Българската църква по друг освен ромейски образец е било невъзможно.



08 Ноември 2012 15:30
От политическа гледна точка приемането на православието е абсолютна грешка. С това започва залеза на военната и политическа мощ на България.
Хабер си нямаш от военна и политическа мощ, да ти река, драги

Абе за политическа мощ - не знам, ама относно залеза на военната има известен резон. Основната ударна мощ на прабългарите е била тежката конница - едри коне, ездачи в люспесто-кожени брони и със стремена. Тоест класически степни катафрактарии, колкото и да робуваме на представите за тагадъкащо-дюдюкащи парцаливи номади с малки кожени шапки на дребни кончета. Всъщност кожените шапки си ги е имало, ама с желязна арматура отдолу. Съюзните племена са осигурявали лека конница (куманите) - също изключително ефективна и пехота (славяните), чиято ефективност е спорна. Така или иначе, до покръстването и малко след него, прабългарите са решавали битките си с тактика и въоръжение, доста сходни с тези на Уилям Завоевателя (гоблена от Байо), няколко века по-късно - пехотата поема напора на противника, но именно тежката конница от втора линия разбива строя му. Особеност при нашите е била универсалността на конницата - стандартното въоръжение включва и двойно-рефлексен лък, за сметка на по-късото копие. Подразбира се, че тази конница е била елит, ако не и аристокрация в младата българска държава. С приемането на християнството и етническата хомогенизация на българската държава, ролята на конницата постепенно започва да запада и се оформя една класическа армия за този регион - лека конница (от вездесъщите кумани) и тежка пехота, изградена по модела на византийците. Не знам, доколоко има причинно-следствена връзка, между тези събития, но поне корелацията е очевидна. Странното е, че точно в Западна Европа върви обратният процес, докато се стигне до рицарската конница от края на 15 век, обкована с доспехи "максимилианов" модел, където рицарят се качва на коня с помощта на макара и трима-четирима крепостни, ама пък барабар с коня тежи повече от един трабант и добре засилен сгазва половин пазар пехотинци, преди да се надене на некоя пика.
08 Ноември 2012 16:41
Абе за политическа мощ - не знам, ама относно залеза на военната има известен резон. Основната ударна мощ на прабългарите е била тежката конница


И как точно приемането на Християнството влияе негативно на конницата?
Православна Византия няма проблеми с привнасянето на елементи към армията си както от езичниците - (полу)номади (напр. катафрактите, които имали и лъкове), така и от Западна Европа, че и от мамелюци и селджуки (т.нар. туркопули - християнизирани турци, които запазват характера на въоръжението си, както и тактиката си в битка). Православното Московско княжество също няма никакви проблеми с татарските адаптации на конницата си, нито пък католицизмът попречил на поляци и литовци да усвоят леката стрелкова конница на маджари и татари (която се оказва много удачна при Грюнвалд).
08 Ноември 2012 16:57
Българската православна църква винаги е под крилото на светската власт


От прочетения текст на статията се разбира, че има незначителна грешка в заглавието където думата "светската" трябва да се чете СЪВЕТСКАТА, за да си дойди всичко логично и безпроблемно на мястото.
08 Ноември 2012 16:59
Маузер, . Християнството особено в источното праославие може и да прави добри хора ( например като Джихарханян) , но със сигурност не създава добри войни и държавници. Тертер vs Шишман Абе с две думи исихасти и богомили - днешните либирасти и социалисти тип станишки излизат (нема да се абиш Фирми).
08 Ноември 2012 17:06
Християнството особено в источното праославие може и да прави добри хора ( например като Джихарханян) , но със сигурност не създава добри войни и държавници.

1. Арменската църква не е "иСточно православна".
2. Православна Византия успява да устои удачно на комбиниран натиск на два фронта в продължение на 1000 години.
3. Ако не се лъжа,най-голямото сси разширение България получава при Симеон I, който е подготвян за свещеник.
08 Ноември 2012 17:19
Това, че "Варна" е славянско име сигурно ли е?‌ Или хипотеза?
08 Ноември 2012 18:12
Дребните грешки на великите са мехлем за душата на посредствените... Бонго спокойно бе момче. Историята около арменската ц е любопитна- формално си прав. За останалото имаш нужда от много .
08 Ноември 2012 18:19
От пръв поглед заглавието ми прозвуча като Българската православна църква винаге е под крилото на съветската власт и си викам: Брех...кой се осмели да ги пипа тия неща?...ама после разбрах че съм сгрешил.
08 Ноември 2012 18:31
Ама ВИЕ май се вземате "на сериозно", че СМЕ учили и ПОЗНАВАМЕ историята на БГ, че и "наоколо" ... Левски го е написал "Народе ????"
08 Ноември 2012 18:33
... Българската православна църква винаге е под крилото на сЪветската власт
Грациан, в съветската азбука няма Ъ , ама спелчекът не греши. Правилно си е. Ще видиш, че не е грешка. При избора на нов предстоятел на БПЦ.
08 Ноември 2012 18:34
О.К. "Поглед_отстрани"
08 Ноември 2012 18:38
Сигурно имам нужда от много, Федаине.
Все пак, доводите ми си стоят. Твърдението ти, както повечето "обобщения на едро" в историята, просто е невярно.
Аз лично не мога да се сетя в момента за друга държава в историята, която да е оцеляла на такъв повсеместен натиск толкова дълго, колкото Византия.
Империята надживява повечето от враговете си от изток, откъдето винаги е била основната заплаха за съществуването и - Сасанидски Иран, Арабските халифати, както и държавата на Селджуките. Същото се отнася и до огромната част от враговете и от север - хуни, готи, авари, узи, кумани, печенеги. Дори надживява и основните си съперници на Балканите - средновековните български държави.
Като се говори за православието на война и за православната държавност, ние разбира се, не можем да избегнем и споменаването на Русия, която едва болшевиките успяха да покорят. Но дори и те, в момент на върховно изпитание, не можаха да минат без елементи на руското православно самодържавие (имам предвид Сталин). И ето днес, пак я виждаме успешно да оцелява въпреки натиска срещу нея.
Да се отхвърля Православието като че е някаква пречка за държавността или виталността на една страна е изключително ограничено, неинтелигентно и противоречи на историческите факти. Не успя Гибън, не успя Мутафчиев (когото иначе много уважавам), камо ли разни "велики" форумци биха успели.
08 Ноември 2012 18:42
НЕПРАВИЛНО е да се отхвърля Православието, "бонго-бонго".

ПРАВИЛНО е да се съмняваш ВИНАГИ, че ВИНАГИ много неща НЕ ДОЗНАЙВАМЕ!
08 Ноември 2012 19:05
"Българската православна църква винаги е под крилото на светската власт" - чакаме да разберем докъде ще стигнеш в продължението, Авторе ?!
Докъде ще ти стиска ?! ТЕМАТА Е СУПЕР АКТУАЛНА.
08 Ноември 2012 19:16
Грациан, в съветската азбука няма Ъ , ама спелчекът не греши. Правилно си е.


Има Ъ. Само че на други места. Подъезд, адъютант, инъекция...

Ну как, сЪездим на сЪезд?
08 Ноември 2012 19:18
Бонго!
08 Ноември 2012 19:36
Божке..др. тов. Петринский е като сущий Центур - и от двамата файдата е една и съща
П.П. Абе, все едно, че Доган коментира правилото за Въскресение
... Има непоказани мнения ...
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД