:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,764,936
Активни 433
Страници 21,403
За един ден 1,302,066
Пътища

Конфликт на идентичността разкъсва българите мохамедани

Повече от век сънародниците ни мюсюлмани са подложени на разнопосочен натиск да променят етническата си идентичност. Това е заплаха не само за тях, но и за единството на българската нация
СНИМКА: patepis.com
Курбан Байрам в Рибново, община Гърмен. Според изследователи различията между българи мохамедани, живеещи дори в съседни села, могат да бъдат толкова големи, че те не могат да бъдат причислени дори към единна етнографска група, още по-малко да бъдат третирани като етнос.
Насред разразилия се скандал около съпротивата на ДПС да признае ген. Васил Делов за почетен гражданин на Кърджали малцина забелязаха, че Ахмед Доган и хората му не бяха единствените, които настояха за нов прочит на Балканската война. Същото в средата на октомври поискаха и от една новоучредена неправителствена организация с любопитното име Европейски институт "Помак". Създателите на това, по собствените им думи, "научно звено" се обърнаха с открито писмо към основните институции в България от името на "едномилионната помашка общност" с искането да се отменят честванията на войната. Като мотив те изтъкнаха, че тогава срещу прадедите им били извършени "нечувани зверства". Както и че с честванията" се толерира разединение и се всява страх у помаците".

Въпросната организация не е първата, която се обявява в защита на "помаците". Съдейки по периодичното повдигане на темата в публичното пространство, няма да е и последната. Още повече, че най-често зад подобни инициативи стоят едни и същи хора, които вече две десетилетия усърдно пропагандират тезата, че българите мохамедани не са част от българската нация, а били отделен "помашки етнос".

Българската общественост



за пръв път чу, че у нас има "помашко малцинство"



през далечната 1993 г., когато напълно неизвестният български мюсюлманин Камен Буров от ардинското село Жълтуша създаде своята Демократична партия на труда. И обяви, че представлява "дискриминирана етническа група" от 400 хил. помаци. През март 2009 г. се появи друга формация, загрижена за помаците - партия "Прогрес и благоденствие". Създателите й категорично отричаха, че правят "помашка партия". Лидерът Адриан Палов обаче заяви, че "помаците са факт. Има ги, а дали ще бъдат етнос или не, това не представлява въпрос, който аз или някой като мен може да реши. Това са исторически доказателства, предложени от етнолози". През декември 2009 г. неколцина разочаровани от умереността на Палов направиха опит да създадат партия ПОМАК. След кратка разправия с правоохранителните органи обаче се отказаха от начинанието. Отцепници от партията на Палов като Мехмед Дорсунски и Васил Войнов са и сред основателите на споменатата по-горе НПО.

Как обаче въобще се стига до идеята за наличието на "помашки етнос" в България? Когато говорим за помаци, обикновено разбираме онази субгрупа сред мюсюлманите в България, в която влизат етнически българи, приели по една или друга причина исляма по време на османското владичество. Основната им отличителна характеристика е мюсюлманското им вероизповедание, което оказва решаващо влияние върху културата им. Без в същото време да изтрива спомена за общия им произход с българите, изповядващи християнството. Що се отнася до твърденията, че българите мохамедани представляват хомогенна общност, съвременните изследователи са на мнение, че те дори не могат да бъдат обединени в една етнографска група, още по-малко да бъдат третирани като етнос. Но всички попадат в българското етническо и езиково землище, за което свидетелстват безброй исторически документи от чуждестранни учени, наблюдатели и дипломати още от началото на XVIII в. насам. Въпреки това спекулациите, че са турци или отделен етнос, не спират.

За това си има сериозни причини. Съвременният проблем с идентичността на българите мохамедани започва още след Освобождението. Тогава стартират опитите на новосъздадената българска държава да събуди "задрямалото" по силата на исторически сложилите се обстоятелства българско народностно самосъзнание" в тези хора, както отбелязват историците Михаил Груев и Алексей Кальонски. Най-напред идва т.нар. "кръстилка" от 1912-1913 г., когато принудително са вкарани в християнската вяра и са им дадени български имена. В края на 30-те и началото на 40-те години мирна културно-просветна дейност в тази посока развива Дружба "Родина". В периода 1970-1974 г. комунистическата власт



възобновява принудителните преименувания



Насилието обаче дава обратен резултат - създава чувство на близост и сродна съдба с турците, които впоследствие са подложени на подобни гонения. Крайният резултат от цял век спорадични и разнопосочни въздействия върху българите мохамедани е нееднозначно приобщаване, каквато е целта, а появата на множество идентичности - някои се считат за българи, други се турчеят, трети се смятат за нещо специфично, четвърти изобщо не знаят какви са.

Още повече, че проявеното над българите мохамедани насилие ги прави враждебни срещу налаганата им от властта версия за техния произход като хора, насилствено вкарани в исляма от турците. Това, както отбелязват български учени, ги кара да търсят интерпретации на тяхната история, произход и идентичност, различни от тази, която им се внушава от българското християнско мнозинство. Една от популярните версии е, че българите мохамедани доброволно са приели исляма от арабите през VII в. още преди идването на османските турци на Балканите. Според друг разказ, те са турци, които постепенно са забравили езика си заради забраната да го говорят и са приели българския.

Въпросът е, че именно това объркване около тяхната идентичност и появата на крайно разнопосочни версии за произхода им правят българите мохамедани изключително уязвими и податливи на външни влияния. И позволява на чужди държави да реализират дългосрочните си стратегически интереси за тяхна сметка. Най-характерният пример за това е съседна Гърция. От дълги години Атина се опитва да реши въпроса с наличието на голямо мюсюлманско малцинство около сухоземната си граница с Турция. Една значителна част от него (между 35 и 100 хил. души по различни данни) са българи мохамедани. Предвид на не особено приятелските отношения с източния й съсед, Гърция гледа на това малцинство като на сериозен потенциален проблем за националната сигурност, особено заради политическото му активизиране в началото на 90-те години.

Именно тогава, в опитите си да възпре турцизацията на българите мохамедани на нейна територия, Атина се захвана за работа по



оформянето на "помашка идентичност"



През 1996 г. бяха издадени граматика на помашкия език и два речника - помашко-гръцки и гръцко-помашки. Според местната преса това било частна инициатива на един гръцки и на трима помашки преподаватели, както и на един бизнесмен. На представянето на изданията обаче присъствали министри, депутати, духовни лица, учени, висши магистрати, дипломати и военни. В същото време гръцкото правителство стартира серия програми за икономическо развитие на помашките региони. Като неотменно подчертава културната разлика между тях и останалите представители на мюсюлманското малцинство. След официално запитване от българското МВнР Гърция отрече да е признавала съществуването на помашка нация и език. През 2011 г., 15 години по-късно, една гръцка телевизия в Ксанти обаче започна да излъчва редовно новини на "помашки език" в ефир и интернет.

Към българите мохамедани има аспирации и Турция. Южната ни съседка традиционно гледа на себе си като на покровител на мюсюлманите във всички съседни страни. Освен това турските историци отдавна лансират тезата, че помаците са от тюркски произход. През ноември 2011 г. тихомълком беше направен опит за провеждане на симпозиум в Мадан, на който турски учени да дискутират "помашката нация". След заявката за участие на български учени обаче форумът беше отменен.

За да стане картината още по-неясна, в помашката бъркотия се появяват и странни фигури като Сезгин Мюмюн. Добил популярност у нас като турски сепаратист, през 2008 г. той организира конференция "Българският преход и помаците", на която обясни, че помаците били заплашени от "турцизация" от страна на ДПС. Тезата за "помашката нация" се взима на въоръжение и от някои ислямски проповедници, които виждат в нея удобен инструмент за създаване на етнос, в чиято основа стои религията, по подобие на босненския.

В крайна сметка излиза, че една немалка група от българската нация е подложена на значителен натиск от най-различни посоки да промени идентичността си - от българската държава, чужди правителствени и неправителствени институции, НПО-та, политици, религиозни лица, самозвани историци и етнолози. Засега сметката се плаща само от българите мохамедани, които са поставени в положение на постоянно объркване и несигурност. Ще дойде момент обаче, когато това ерозиране на националното единство ще постави под заплаха и българската държавност.
СНИМКА: balkanguru.blogspot.com
Помаци в гръцка Западна Тракия. Местният Пангръцки помашки съюз издава от 1998 г. в. „Загалиса“, който се списва на „помашки“ с гръцка транскрибция.
СНИМКА: www.otzvuk.net
На организирания от НБУ в Смолян форум „Помаците: версии за произход и съвременна идентичност“ през май т.г. турският професор Ахмед Гюншен (в средата) предизвика скандал, като обяви, че помаците са тюркска общност.
89
4886
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
89
 Видими 
10 Декември 2012 20:00
Имам следния привидно риторичен въпрос към инак твърде елинолюбивото в политиката си спрямо Мъкидония българско правителство - като се наредихме един до друг с братята елини спрямо злите букефали, не можаха ли да спазарят в замяна едно гръцко признание относно българския език и етнически произход на помаците в Беломорието?!
Нищо не губят и не рискуват гърците - със сигурност за тях е далеч по-добре да имат малко български помаци отколкото насила произведени турски полутурци.
Славяногласни елини - мюсюлмани няма да станат със сигурност...

Та, питам аз и отговор не чакам - дали някой го поиска това от гърците, кога пазарихме с тях тъй видния ако не общ, то поне координиран фронт срещу скопянето?

P.S.
Колко му е да бъде отворен в координация с местните гръцки власти един "българо-помашки" културен център в Ксанти - например със съдействието на община / област Смолян, че и някое евро я по кохезионната, я по друга обща политика мо'е да бъде цунато...

Но първо трябва тук малко да си понаредим нещата у главчетяките, вкл. в собственото ни отношение към българомохамеданите (или което и да е друго определение да бъде използвано)...
10 Декември 2012 20:07
Любопитно, май всички наши комшии независимо колко мразят Сталин са приложили на дело неговия неособено демократичен завет "Няма човек (разбирай българин), няма проблем!" - визирам всички и Турция и Гърция и Сърбия и Македония и Румъния и действително нямат нашенските проблеми. Затова пък у нас со кротце, со благо с преименувания с привилегии с какви ли не извинения и поклонения, паметници и самоубийствена политкоректност резултатът май е същия - "Няма българи, няма проблеми за потурнаците!" Чудя се защо още дремят останалите етноси. Имаме си и араби, и африканци, че доколкото разбирам и китайска дисапора. Кога ли ще се обявят и те за дискриминирани?
10 Декември 2012 20:16
Ако някой събере бройката хора на всички етноси, както те се представят, или някой ги представя /турци, цигани, помаци, македонци, власи.../, и се извадят от общото население на държавата - сигурно ще излезе, че или няма българи, или са много малко.
10 Декември 2012 20:33
Forza NATO 10 Декември 2012 20:00

Точно и на място казано. Българските правителства и БПЦ, направиха и невъзможното българо-мохамеданите да бъдат дискриминирани. Оттам насетне можеме само да благодариме на тези хора, че не се поддадоха на турската и гръцката пропаганда и асимилационна политика. Единственно Дружба "Родина", провеждаше правилна политика спрямо тях. Като резултат 120 000 българо-мохамедани добраволно приеха отново християнската вяра. Но след 1946г. всички членове на "Родина" бяха подложени на гонения като националисти. След което комунистите се втурнаха да убеждават родопчани, че трябва да си останат мохамедани. Абсолютно същият случай, както с "македонското малцинство" в Пиринско.
10 Декември 2012 20:38
щурчо, щурчоо убаво нападаш БПЦ и правителствата, ама поне да се беше сетил, че и туркието не стои със скръстени ръце.
10 Декември 2012 20:43
щурчо
10 Декември 2012 20:33
10 Декември 2012 20:45
В Джебел не искат работници християни

"Местните, надъхвани от имами, били против православни да се трудят по трасето на газопровода между България и Гърция
В Джебел християните не са добре дошли. Това стана ясно, след като се оказа, че трасето на газопровода между България и Гърция е променено заради отказа на община Джебел да допусне строителите-християни на своя територия. На обществено обсъждане за въздействието на проекта върху околната среда представители на общината са били против изграждането на лагери за строители на тяхна територия с мотив, че така щял да се наруши моралът на местното население, съобщава в. „Преса“. Притесненията били свързани с присъствието на чужди хора и с факта, че мнозинството от работниците ще са християни, докато местното население е изцяло мюсюлманско, както ги надъхват имамите. Аргументите са записани в протоколите от обсъждането. Проектът вече е променян, за да отговори на изискванията на община Джебел и в заданието за строежа е посочено, че на нейна територия не трябва да има временни лагери. Променено е и трасето, но основната причина за това е избягването на многото археологически обекти по левия бряг на река Върбица. Връзката между газопреносните мрежи на България и Гърция започва от Комотини и следва трасето на трансевропейския транспортен коридор номер 9 през прохода Маказа. По тръбата ще тече азербайджански газ, което ще намали зависимостта ни от Русия. „Нямам информация за случая. Ако представител на общината е искал да няма лагери на работници, това е станало без мое знание”, заявява кметът на Джебел Бахри Юмер. Градоначалникът обещава да направи проверка. Според чл. 37 от Конституцията свободата на съвестта и вероизповеданието не може да се насочва срещу националната сигурност, обществения ред, правата и свободите на другите."
Натисни тук
10 Декември 2012 20:47
.
10 Декември 2012 21:25
Друже, първом съм родопчанин. Във всяко едно отношение съм много по-наясно за какво става въпрос от хора които никога не са живяли в планината.
После много ясно съм посочил асимилационната политика, както на гърци така и на турци. Което по никакъв начин не оправдава невежата политика на нашите правителства и БПЦ, която не желае и до ден днешен да направи самостоятелна Смолянска епархия. И пак ще повторя, че тези хора продължават да поддържат своята национална идентичност. Дори наскоро възрастен човек на близо 85 години, се пребори с БЪЛГАРСКИ съд, за да получи своето българско име и с него да бъде погребан!
10 Декември 2012 21:28
The Bulgarian Lion 10 Декември 2012 20:45

Човече, ти изобщо не правиш разлика между жителите на Джебел и българомохамеданите. В абсолютна мъгла си.
10 Декември 2012 21:42
щурчо, отговорът ти, доколкото може да бъде квалифициран, като отговор ме принуждава още веднъж да публикувам горния си постинг. МОже бъ внимателен втори прочит да помогне:

"Drug10 Декември 2012 20:38

щурчо, щурчоо убаво нападаш БПЦ и правителствата, ама поне да се беше сетил, че и туркието не стои със скръстени ръце."
10 Декември 2012 21:47
Aaliyah ти си представител на едно изчезващо малцинство. Което е изключително жалко. За последните 20 години броят на лумпените в България - били те православни християни или мюсюлмани експлодира. Първите поне нямат претенции към туркие, докато вторите все повече припознават майка си туркие и последствията са предсказуеми. Такива като теб не могат да виреят в България. Хубаво е да ги има.
10 Декември 2012 21:52
че и туркието не стои със скръстени ръце."...

Да не би да съм казал обратното? Не само твоето Тюркие, ами всякакви други саудитци, катарци и какви ли не си развяват зеленият или червеният байрак! Само, че явно говоря на стена. Не са виновни родопчани, останали без икономика, образование, медицински грижи, културна политика и т.н., а ДЪРЖАВАТА която липсва в този забравен от Бога край в който и ти не си стъпвал.
10 Декември 2012 22:21
Forza NATO 10 Декември 2012 20:00

Статията пропуска и твърде лакатушещите линии на гръцката политика през годините към славяно-говорещите и малцинства.
През 50те и 60те г. на миналия век гръцките помаци трябваше да избират между гръцки и турски училища, в резултат на което
турцизацията сред тях напредна доста. Кипърската криза прекрати тази политика, за да се стигне до "помашкия език" днес.
При всичките лъкатушения на гръцката политика към малцинствата и две са постоянните и червени линии: асимилацията и
категоричния отказ да признае българския характер на славянските говори на нейна теротория. Така в Гръцка Македония има
говорещи "славомакедонски" от края на Първата световна война та и до ден днешен.

10 Декември 2012 22:26
Статията пропуска и твърде лакатушещите линии на гръцката политика през годините към славяно-говорещите и малцинства...

Може ли да разбираме българите?
10 Декември 2012 22:37
браво на писателя че изрече правилната фраза българи мохамедани живеещите в турция са турци християни а не гръцки турци както няма еврейски цигани или кенийски американци няма турски турци тюрк е лингвистичен термин не етнически повечето говорещи алтайски езици хич и не отбират че са турки туркмените в рим са дошли малко и днес жителите на джумхуриета имат европеиден средиземноморски расов тип турците на осман и арп аслан не се понасят
няма конфликт на индентичност а само на вида ислям който изповядват има много алиани бекташи суфи искат всички да напъхат в калъпа уахабитски и суни
10 Декември 2012 22:43
Психо, малце славянобългарски запетайки и точки, главни буквици, нещо там интервали? Немаш ли?
10 Декември 2012 22:45
Може ли да разбираме българите?

По-скоро българоговорящите, сред които и българи.
Днес такива в Гърция няма - има "помаци", говорещи "помашки" и
"македонци", говорещи "славомакедонски".
Последното обяснява и позицията на Гърция към Македония, за която позиция
някои заблудени учителки си мислят, че отговаряла на интересите на България.
10 Декември 2012 22:56
Последното обяснява и позицията на Гърция към Македония, за която позиция
някои заблудени учителки си мислят, че отговаряла на интересите на България.

Добре казано!

10 Декември 2012 23:06
Любим ми старославяногласен текст с елино-финикийски акцент:



"Пречестнiй отче Амвросie, благословi!

По прiчiна на агарянскаго гоненiяi прочiя окрiхом ся во дупката на белiй яр находяща ся (iже известно на светiня вi) i молим вi всяческii сердцеоткровено да постарайте ся за избавленiя нашего i да нi препосiлаеш по Богопрiятном человеком Мунчом (iже приходящii здес) да ни донесе довечером по мраком едiн чiфт обущей, сиреч iменiй, i хлебом, i два феса (аще не iмеете препосiлайте две шeпки сiр. от кожа) i да iзвестувате в домi нашя как че сме жiво i здраво i да се не страхуват, защото невiнност наша ест I прочiя.

i да знайте яко опасностi велiкiй претерпехом от кораблекрунiетем i змея проклятаго i прочiя напастi, но с вашiм молитвам победа дарова ся нам.

Благословете:

Вашi покорнiя чада

Iоанн Iотов

X. Смiон К.

(тайно ест)"


10 Декември 2012 23:24
Всички хора, които имат БЪЛГАРСКО Гражданство(паспорт) са БЪЛГАРИ(по Националност)!
Изповядваната от човек Религия НЕ може да бъде решаващ критерий за Етническата принадлежност на този човек- тя сочи само Религиозната му принадлежност!!! Иначе би трябвало да приемем, че, например, АТЕИСТИТЕ са хора БЕЗ Етническа принадлежност?! Или че черен негър, изповядващ Православие, е "бял" човек?!
А Етническата Принадлежност на човека е в две разновидности:
Обективна Етническа Принадлежност- определена е от фактори и характеристики като ген, "кръвна връзка", родословие, език, религиозна вяра, бит и култура, и т.н.
Обективната Етническа Принадлежност на човека му е за цял живот и той не може да си я променя!
Субективната Етническа Принадлежност на човека е тази, която той сам си самоопредели (или му внушат!) - и човек може да си сменя субективната Етническа Принадлежност колкото пъти и когато си поиска през живота си!
Обаче, обективната Етническа Принадлежност на човек няма юридическо значение- такова има само субективната Етническа Принадлежност на човек!
Националната Принадлежност на човека също е в две разновидности:
Обективна Национална Принадлежност- тази, която Гражданството му(паспортът му) сочи! Обективната Национална Принадлежност на човек, за разлика от Обективната му Етническа Принадлежност, НЕ му е за цял живот- той може да си я смени, като си смени Гражданството! Обективната Национална Принадлежност на човек няма нищо общо с Етническата му принадлежност- и черен негър може да е "швед"(по националност), стига да има шведско Гражданство(паспорт)!
Субективната Национална Принадлежност на човек е тази, към която той сам "чувства" или му се внуши, че принадлежи! Субективната Национална Принадлежност на човек също може да не му е една-единствена за цял живот- стига човек в даден момент да реши, че се "чувства" принадлежащ( но не по Гражданство!) към друга Нация!
Ерго, първо, когато човек бъде запитан "българин" ли е, преди той да отговори, трябва да зададе контра-въпрос: " По Етнос ли или по Националност?"
А човек, който по Обективна Етническа Принадлежност е "българин", може по Субективна Етническа Принадлежност да се самоопредели за принадлежащ към друг Етнос- и Държавата и Законът трябва да зачитат това му етническо Самоопределение! И обратното е възможно- човек, който по Обективна Етническа Принадлежност не е "българин", да се самоопределя субективно за такъв- и Държавата и Законът трябва да зачитат това му етническо субективно Самоопределение!
При Националната Принадлежност на човека, обаче, Държавата и Законът се интересуват от и зачитат само Обективната му Национална Принадлежност- сиреч, Гражданство(паспорт) на коя държава има той! И няма никакво значение каква му е на този човек Етническата Принадлежност(обективна и субективна)- а имат значение само Конституцията и законите на държавата, чието Гражданство(паспорт) той има, и които му определят Правата, но и Задълженията му, към тази Държава!
Сиреч, да си "българин" по Етнос не означава задължително да си "българин" и по Националност-т.е., няма пречки човек да се чувства "българин", макар и да не е такъв по Националност! Има по Света( и в този форум, даже!) българи по Етнос, но бивши българи по Националност(по някаква причина нмат вече българското си Гражданство!), които НЕ са (о)станали по-малко българи( по Етнос) от факта, че нямат българско Гражданство! Но за да е българин по Етнос и по Националност, този човек трябва да има и да е приел да има Права и Задължения на български Гражданин(българско Гражданство), посочени в българската Конституция и Закони!...
11 Декември 2012 00:10
Пара, народностното самоопределение е извън сухата юридическа материя, която разбира се е от голямо значение. Важни са много други фактори: държавна политика, обществена подкрепа (солидарност) и т.н. Няма друга държава на Балканите, която да е загърбила от незнание или целенасочено, такава компактна маса от своя народ.
11 Декември 2012 01:07
ЩУРЧО,
Първо, НЕ Държавата има Народ, а Народът има(ако!) Негова държава!
Второ, Народ, който има негова държава, е НАЦИЯ! А Нацията е съвкупността от Гражданите на държавата(имат нейно Гражданство!) на тази Нация, НЕзависимо от тяхната етническа или религиозна принадлежност!
Трето, Народ НЕ означава Етнос и НЕ означава един-единствен Етнос! Сиреч, "Българският Народ" НЕ означава само "българите" по Етнос!
Четвърто, Правото на Народите на Самоопределение(по Устава на ООН) НЕ означава Право на Етноси да имат техни "моноетнически", "етнически чисти" държави! А това Право по Устава на ООН е резултат от краха на Колониализма и визира Народите, които са били под колониален гнет!
Пето, "Българската Нация" НЕ означава Нация само от "българи" по Етнос!
Отделно, че, в днешно време всеки има право и е свободен да се откаже от Националността си(Гражданството си) и да придобие Гражданство на държавата на Нацията, която той счита за своя Нация- и да стане принадлежаш към тази Нация! "Прав му път, здрав му кон!"...
11 Декември 2012 01:44
"щурчо10 Декември 2012 21:52

че и туркието не стои със скръстени ръце."...

Да не би да съм казал обратното? Не само твоето Тюркие, ами всякакви други саудитци, катарци и какви ли не си развяват зеленият или червеният байрак! Само, че явно говоря на стена. Не са виновни родопчани, останали без икономика, образование, медицински грижи, културна политика и т.н., а ДЪРЖАВАТА която липсва в този забравен от Бога край в който и ти не си стъпвал."
***
А бе не беше казал обратното, но и за туркието се наложи да ти напомня два пъти за да го кажеш. Що се отнася до икономика. медицински грижи, културна политика твърдението ти е спорно. Щото когато при комунизма имаха много повече от българите, направиха най-големите золуми. Сега пък когато няма за българите, за не-българите (според бонго, а тук и според теб) трябвало да се направи така, че да им е по-хубаво отколкото в на в майка им туркие. Ами ако ще трябва да се хрантути някой за сметка на българите за да седи мирен, то ще е до време. И това до време май ще настъпи изненадващо скоро за някои глашатаи на фалшивата политкоректност.
11 Декември 2012 02:22
***
11 Декември 2012 03:21
Иначе, помаци, каракачани и северозападни български турци са неразбираеми за мен. Зюлфин от село до Белица ми беше аскерлия... говореше български по добре от мен...
11 Декември 2012 04:32
Подзаглавие:
"Повече от век сънародниците ни мюсюлмани са подложени на разнопосочен натиск да променят етническата си идентичност. Това е заплаха не само за тях, но и за единството на българската нация"

Извадки от самата статия:
"Съвременният проблем с идентичността на българите мохамедани започва още след Освобождението. Тогава стартират опитите на новосъздадената българска държава да събуди "задрямалото" по силата на исторически сложилите се обстоятелства българско народностно самосъзнание" в тези хора, както отбелязват историците Михаил Груев и Алексей Кальонски. Най-напред идва т.нар. "кръстилка" от 1912-1913 г., когато принудително са вкарани в християнската вяра и са им дадени български имена."...
и малко по-доле:
"Още повече, че проявеното над българите мохамедани насилие ги прави враждебни срещу налаганата им от властта версия за техния произход като хора, насилствено вкарани в исляма от турците. Това, както отбелязват български учени, ги кара да търсят интерпретации на тяхната история, произход и идентичност, различни от тази, която им се внушава от българското християнско мнозинство."

Нещо като заключение:
Праим,значи,"кръстилки" над наще сънародници; гавриме се с техната религия и техните именца ; налагаме им версии за техния произход и извееднъж ревваме:
КОНФЛИКТ НА ИДЕНТИЧНОСТТА РАЗКЪСВА БЪЛГАРИТЕ МОХАМЕДАНИ !!!
***
Толкоз ли е трудно да оставим хората на мира да си избират имена,религии,културни обноски...?
Толкоз ли е трудно да работим за единна в разнообразието си майка България,вместо да се чудим къф конфликт на идентичност разкъсва кого?
Толкоз ли е трудно да живеем в заедност?
А,приятели?
11 Декември 2012 04:57
Братко Друже,твой ред е ... ни мой се назландисва.
11 Декември 2012 05:12
.
11 Декември 2012 05:13
Не може да се посочи по-малоумно решение, освен излъчването на "Време разделно" в момент, в който се води дело срещу българи мюсюлмани.
11 Декември 2012 06:09
Бачо Раслане - не обичам да се повтарям, тъй че отговорът ми е под съседната статия. Виж ОТТОМАН дето е решил, че някой неверник му натрапва приятелството си. С него ще се разбереш, една порода сте насрани аслани.
11 Декември 2012 07:22
Толкоз ли е трудно да оставим хората на мира да си избират имена
Нали ги оставихме бе, братко, мой, Хасане? Нали сами си избираха имената от Ботаниката за 8-ми клас.
11 Декември 2012 07:36
щурчо 10 Декември 2012 21:28
The Bulgarian Lion 10 Декември 2012 20:45

Човече, ти изобщо не правиш разлика между жителите на Джебел и българомохамеданите. В абсолютна мъгла си.

Не само по този въпрос.
11 Декември 2012 08:54
В България няма село ,в което турци и помаци да живеят заедно. Българи и турци,бългри и помаци да,ама първото ,не. С тези хора живеем и работим от векове и ще сме заедно още толкова,по един или друг начин се разбираме. Ама разни Сороски издънки ,като ПОМАК направо ме отвращават. Аз имам колеги помаци и ,единственат ни разправия е ,като почне да ни свършва ракията....
11 Декември 2012 09:08
"Националният" въпрос при помаците се появява много по-рано в Гърция, след Балканските войни, отколкото в Турция (Османската империя), доколкото турската национална доктрина се появява едва с победата на Кемалистката революция и практическото й начало е поставено чак през 1926 г. В това отношение Гърция е много по-отколешна заплаха, въпреки че напоследък турските и арабските фондации са по-напористи и гласовити.
А иначе проблемът с помаците (и циганите) е на чисто битово ниво - повечето от тези хора през целия си живот не се научават да правят нищо друго, освен да садят тютюн и картофи и да гледат животни. Липсата на образование и професионална квалификация им пречи да си намират работа в страната и чужбина, те се заседяват по родните си места и така се създава впечатление, че тези два етноса нарастват процентно на фона на по-мобилните българи. И когато в наши дни сме изправени пред финансова криза и когато субсидираната западноевропейска селскостопанска продукция заля родните пазари, тези хора изведнъж се оказаха без препитание и започнаха да заплашват: "Държавата да ни помогне, иначе ще правим бунт и ще се отцепваме!". Е, няма кой да им помогне, докато сами не си помогнат. Лесно е да се заплашва с фанатизъм и радикализъм, но помаците няма да се почувстват по-добре при новите си господари, защото те винаги са ги имали за ренегати и са ги използвали като стръв и пушечно месо в хилядолетната си борба срещу омразните гяури.
XII. Ялови опити за прераждане на една душа
Натисни тук
11 Декември 2012 09:32

Доста наедро се говори от хора, които не живеят в Родопите и не познават планината. Расли сме заедно българи християни и мохамедани, каквито сме по рождение. Учили сме заедно, работили сме заедно. И почти всички бяхме атеисти - пионерчета и комсомолчета. Работа имаше не само за родопчани, ами идваха и много хора от вътрешността на страната, да печелят добри пари. Сега сме се пръснали от Ванкувър до Мелбърн, без значение кой е роден християнин или мохамеданин. Планината пустее, разни ислямски фондации построиха огромни джамии в които почти никой не ходи.
11 Декември 2012 10:23
Проблема идва преди всичко от пълната липса на държавна политика по въпроса през последните 20 г. Точно този отказ от държавност позволи на разни външни фактори да се намесят.
11 Декември 2012 10:29
Aaliyah и щурчо
11 Декември 2012 10:32
Проблема идва преди всичко от пълната липса на държавна политика по въпроса през последните 20 г. Точно този отказ от държавност позволи на разни външни фактори да се намесят.
Каква по-специално трябваше да бъде държавната политика спрямо българомохамеданите (и циганите) през този период? Някой по-нагоре каза: във времена на недоимък трябва да се вземе от българите/квалифицираните/работещите, за да се даде на останалите - този модел няма да издържи дълго. Защо винаги те са по-специалните и имат нужда от държавна подкрепа и закрила, а останалите да нямат?
11 Декември 2012 10:40
Кое е общото между българомохамеданите, които си вадят хляба с честен и почтен труд като гурбетчии в страната, че и по целия свят и циганите?
11 Декември 2012 10:41
Aaliyah
2012-12-10 20:47:20,
11 Декември 2012 10:55
Нещо като заключение:
Праим,значи,"кръстилки" над наще сънародници; гавриме се с техната религия и техните именца ; налагаме им версии за техния произход и извееднъж ревваме:
КОНФЛИКТ НА ИДЕНТИЧНОСТТА РАЗКЪСВА БЪЛГАРИТЕ МОХАМЕДАНИ !!!


Нещо не мога да те разбера. "Ние" признаваме (поне на държавно ниво) греховете си от миналото спрямо тези хора - насилственото им кръщение, насилствената подмяна на имената им, както и манипулациите с историята им. Вече 22 години, едно ново поколение, откак тези хора избират свободно имената си, практикуват религията си, а цитираният труд на Груев/Кальонски (и двамата от Софийския университет) е наистина най-доброто и научно издържано, което е писано по произхода и историята им. Българската държава е изминала своята част от пътя към помирението.
Това не означава, обаче, че тя трябва да бъде безучастна към опитите на турски емисари и арабски проповедници (било като произход, било като финансова поддръжка) за налагане на разединителни линии в българското общество чрез пропагандирането на фалшиви разкази за миналото, религиозна омраза и насаждане на фалшива идентичност.
11 Декември 2012 10:55
Кое е общото между българомохамеданите, които си вадят хляба с честен и почтен труд като гурбетчии в страната, че и по целия свят и циганите?
Говорим за тези в страната - нали спрямо тях трябва да има някаква "по-специална държавна политика"?
11 Декември 2012 11:06
Сега по-вече разум и по-малко пропаганда.
Единство не може да има след като ги има тези две неща:
Толкоз ли е трудно да оставим хората на мира да си избират имена,религии,културни обноски...?

Domuzun derisinden postuka olmaz ve gyaurdan dost olmaz.


Фактите са следните - преди идването на османските турци по европейските източни територии НЕ Е ИМАЛО МЮСУЛМАНИ В ЕВРОПА И НЕ Е ИМАЛО МЮСУЛМАНСКА РЕЛИГИОЗНА ИНСТИТУЦИЯ по източните земи на Европа. Няма да размазваме Испания, Португалия и арабските нашествия.
-
Османските геноцидоизвършители и терористи оставят местно население, вярващи в исляма, и също напълно асимилирано местно население, тоест "турци". Тази историческа картинка не е само в България и не може да се изкриви от разни умопомрачени османски терористи. Това е част от европейската история и нямам желание да споря с неоосмански агенти на Анкара.
-
В българите с немюсулманско вероизповедание остава много голяма отворена историческа язва, поради последствията от османско-турския геноцид, ликвидираното на историческо наследство на българския народ и завземането на изконни български земи от османксо-терористична Турция.
-
А сега по отношението на единството нещата са следните. Ако българопомохамеданите пък и българските "турци" ги оставят сами да мислят и решават и имат разум и желание, сами ще разберат какви са им естествените интереси и бъдеще. Ислямът размисъл и разум не позволява. Ако в християнските българи (и не само) има достатъчно добродетел и желание за протягане на ръка към тези ДЕФАКТО етнически българи, нещата ще се върнат към положението от преди 13 век до едни 100 години. Имайте предвид, че християнските характеристики предполагат възможност от страна на вярващите в Христа. Съжалявам, но ще го кажа. Още не съм видял в България убеден християнин, тоест християнин, който смята за правилно казаното от Исус Христос и живее според това. Има и силна неприязън от страна на немюсулманите, поради успяващата пропаганда от страна на османско-тетористична Турция и страха от нов османско-терористичен терор и геноцид.
-
От друга страна, исканото от бай Хасан да си избира религия и културни обноски, е правилно само по правило. Ислямът е пълен с религиозна нетолерантност и правила за подтискане и ликвидиране на народи и общности, невярващи в исляма. Вилаетът е разграден двор, но в западна Европа, САЩ, Канада, Австралия службите за сигурност следят мюсулманските си общности дали не проповядват точно тази част от Корана и ако нещо според закона.
Реално не е необходимо да има само християни в България, достатъчно е да няма мюсулмани и няма да има основа за нетърпимост.
-
А що се отнася до българина мюсулманин от форума, ще го разочаровам. Той няма как да е мюсулманин, защото размишлява. Ако пък има гражданска позиция и непризнава или не знае какво му заповядва исляма да прави с неверниците, то в Близкия изток ще свърши като всеки неверник. Още нещо, Корана не търпи промяна, за опит е пак смърт. Примерно в източните култури може да сте член на повече от една религия и няма да ви падне главата.



11 Декември 2012 11:07
Казах вече, каква трябва да е политиката. Тази провеждана от Дружба "Родина". Поинтересувай се и ще разбереш, как за кратък период от време около 120 000 българомохамедани, сами и ДОБРОВЛНО отново се връщат към християнството. За съжаление след 1946г., БРП(к) ликвидира както дружбата, така и нейните резултати.
11 Декември 2012 11:17
Планината пустее, разни ислямски фондации построиха огромни джамии в които почти никой не ходи.
Тук е най-големият проблем на тези фондации - младите, а и по-възрастните български мюсюлмани в голямата си част не се турчеят, не искат да учат "майчин език", не ходят на джамия, а някои дори си връщат българските имена. Този процес е напълно естествен и доброволен. И това вбесява най-много емисарите на Анкара и арабския свят, които чрез своите рупори от ДПС (а сега вероятно и от новата партия на Касим Дал) перидично внасят шум в обществото, напр. по линия на претенциите за задължително изучаване на майчин език, чрез противопоставянето на процеса за радикален ислям в Пазарджик, с което на практика се поставят в негова защита (не съм чул турците да са много толерантни към проявите на радикален ислям в самата Турция) и т.н.
11 Декември 2012 11:24
Поинтересувай се и ще разбереш, как за кратък период от време около 120 000 българомохамедани, сами и ДОБРОВЛНО

Логичното е, че ако не са мюсулмани няма да са граждански, етнически и религиозно опасни. Същото важи и за не мюсулманите, християни или не, те само със злоба нищо няма да постигнат. Процесът зависи от двете страни и двете страни могат да грешат или да са виновни. Непоучавам, само констатирам.
11 Декември 2012 11:29
Грешна "българска" политика през 70те и 80те на миналият век, когато мнозина от българомохамеданите искаха да се разтворят в нацията ни "навътре" в страната и пред мен са се клели, че по-чист български език от майчиният си не познават! Това бяха грамотните и образованите хора. После насилието ги обърка! После безхаберието на демократичните дрис и пишман политици позволи на Гърци, Саудитци и всякакви измекяри да си развяват коня за тяхна и наша - ВСЕОБЩА БЪЛГАРСКА СМЕТКА. Днес те са разцепени на групи по "оперативни разработки" на всякакви служби, но не и българомохамеданите от преди Корница. А българите християни не се обединяват ни край църква, ни край държава. И забележете - колкото по-близо до помаци живеят българите християни, толкова по-глупаво ги имат не за братовчеди, а за "турци"! Всичко това съм го писал и аз още преди 20 години, но никой не чува! Затова става по-зле...
11 Декември 2012 11:29
Ако трябва да се правят някакви аналогии, то е със сърбити-мохамедани и сърбите-християни. Великодържавната и имперска политика на сърбите, както и огромното им самочуствие, доведе до тотална нетърпимост между двете общности. Така се стигна до братоубийствените зверства и кланета и логичния свършек на тази изкуствена държава.
11 Декември 2012 12:21
А българите християни не се обединяват ни край църква, ни край държава.
В това има нещо вярно, но подобно състояние се тълкува от неоосманистите като сигнал за атака - "Тези не са единни и не заслужават да имат своя държава. Слаби са и разединени, затова дай да ги мачкаме! Ако не е достатъчно, ще ги разединим още повече, но трябва да си възвърнем старото влияние, а по възможност и земите".
... Има непоказани мнения ...
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД