Съдебни заседатели в щата Охайо признаха за виновни 16 представители на протестантската секта на амишите, които са отрязали брадите на свои едноверци. Представителите на Темида намериха, че те са извършили престъпление на основата на религиозна нетърпимост. Прокурорите успяха да докажат, че отрязването на брадите на мъжете и косите на жените не е било обикновено хулиганство, а къде по-тежко деяние, за което федералният закон предвижда наказание от минимум 10 години затвор.
Есента на 2011 г. няколко души от сектата на амишите в щата Охайо (сектата включвала 20 семейства) се възмутили от авторитаризма на своя духовен предводител епископ Самюел Мълит. Те отказали да се подчиняват на неговите изисквания - епископът затегнал и без това твърде строгите битови и религиозни предписания. Тогава Самюел Мълит наредил на по-послушните сектанти, включително на четирите си деца и други роднини, да отмъстят на дисидентите. Въоръжена с ножици за подстригване на овце и машинки за бръснене, бандата нахлувала по нощите в домовете на "провинилите се" едноверци. На мъжете тя режела брадите, а на жените - косите. Извършени били общо 5 такива нападения, при които са пострадали девет души. Вестник "Вашингтон пост" пише, че на процеса свидетели разказвали
как синове измъкнали баща си от леглото
и на лунна светлина му отрязали брадата, а снахи хващали свекървите си и режели дългите им до стъпалата коси, които били стригани до голо върху отделни места от главите.
Самият Мълет не е участвал пряко в наказателната операция, но я е организирал и като доказателството за подвизите си наказателната команда му носела отрязаните бради и снимки от деянието си.
Между другото той вече се бил прочул с грубото си отношение към едноверците и диктаторските си похвати. През 2006 г. поведението му е било обсъждало на специално свикано събрание на епископи амиши. На сегашния пък процес някои жени се оплакали, че пасторът ги принуждавал към сексуални отношения, а провинилите се мъже изпращал да спят в кокошарника (не се уточнявало обаче какви са били прегрешенията им).
Епископът решил да посегне върху брадите на едноверците си, защото при амишите брадата е един от най-важните атрибути на религиозната им принадлежност, тя е символ на служенето на Бога. И именно този факт е изиграл решаваща роля в в сблъсъка на тълкувания и аргументи в хода на процеса. За един амиш принудителното махане на брадата може да се сравни с отлъчването от църквата на един редови християнин.
Жертвите възприели акцията
срещу тях като толкова тежко оскърбление, че се обърнали към полицията въпреки правилото на сектата да си няма работа с държавата и нейното правосъдие. Така се стигнало до намесата на ФБР и през октомври-ноември 2011 г. виновниците били арестувани. Съдебните заседания продължили три седмици, а на съдебните заседатели им трябвали 4 дни, за да решат виновни или не са злосторниците и каква точно е вината им. Според медийни съобщения сред заседателите не е имало представители на амишите, така че на тях им се наложило да вникват в тънкостите на религията и начина на живот на сектата.
Амишите са християнска секта с протестантски корен и по убеждения са близки до анабаптистите - тяхното вероучение се базира върху твърде строго тълкувание на Библията, а също върху спазването на много строг начин на живот. При тях радиото, телевизията и интернет са забранени. Дори и да са разрешени, те не биха могли да ползват тези блага на цивилизацията, защото амишите не признават и електричеството. Няма право също да ползват водопроводите и двигателите с вътрешно горене, затова те сеят и орат примитивно - както едно време. Те се изхранват само с това, което произведат сами - за тях няма супермаркети и храни от търговската мрежа. Не признават здравеопазването (независимо държавно или частно) и се лекуват сами - с билки. Носят дрехи от домашно тъкани платове, за придвижване ползват само каруци и коне, а ежедневието им минава в работа и грижи. Наброяват около 270 000 души и обитават американските щати Охайо, Пенсилвания, Индиана и канадската провинция Онтарио. С аскетичния си и примитивен начин на живот, с отрицанието на някои от постиженията на цивилизацията те са нещо като талибаните на християнството (но и се различават от тях, защото отричат насилието).
Почти всички те са произлезли от няколкостотин предци в Европа, които през XVIII-XIX век са избягали в Америка, спасявайки се от религиозни преследвания. Самото движение се е зародило на територията на днешните Франция, Германия и Швейцария след разкол през XVII век сред местни протестанти. До ден днешен най-консервативните амиши говорят на германски диалекти.
Едно от главните различия на сектата от традиционните християнски изповедания е, че амишите не строят храмове и други култови съоръжения, а богослужението извършват у дома си. За разлика от католиците кръщаването при тях става в съзнателна възраст - между 16 и 25 години.
Бракосъчетанията се правят изключително измежду едноверци
По правило семействата на амишите са многодетни и техният брой постоянно се увеличава. Но заради браковете между роднини се срещат наследствени заболявания и немалко родители трябва да изпращат децата си в болница. За целта те трябва да напуснат сектата, което е равносилно на отлъчване от църквата - вече бе споменато, че амишите не приемат държавното или частното здравеопазване. Сектата не ползва и услугите на социалното застраховане. По тази причина в средата на 60-те години правителството на САЩ отмени част от данъците за тях.
Понеже изповядват виждането, че на злото не трябва да се противопоставя насилие, амишите отказват военна служба. Съответно толерантната американска държава им е разрешила да не служат в армията и да не бъдат мобилизирани в случай на заплаха.
Разбира се, сред амишите има разклонения според степента на строгост на предписанията и начина на живот - има амиши от стария обред и от новия обред. При някои амиши пушенето и алкохолът са разрешени, при други тези "вредни навици" са забранени. Освен това не можеш изцяло да отричаш цивилизацията и някои амиши дръзват да ползват автомобила, трактора, телефона.
Но по един въпрос амишите са единни - носенето на бради. Именно към брадата и възловата й роля наблягаха прокурорите, посвещавайки съдебните заседатели в тайните на сектата. На женените мъже строго се забранява бръсненето на брадата, а на омъжените жени - подстригването на косата. Обвинението настояваше, че в случая става дума именно за престъпление от омраза и религиозна нетърпимост, защото нападателите са знаели колко важна е брадата за привърженици на това учение, но въпреки това са им я отрязали. Нощните акции изобщо не са били хулиганство. Нападателите са нарушили едно от най-важните граждански права на други членове на общината -
правото не просто на брада, а на вероизповедание
И обвинението съумя да убеди съдебните заседатели в правотата на своята теза.
Освен това прокурорите са обърнали внимание и на друга особеност от деянието. Свидетели разказали, че нападателите са действали много жестоко, а потърпевшите са били в кръв и синини. Самюел Мълит и послушниците му ще отидат зад решетките, защото с насилието са нарушили федерален закон от 2009 година. Той гласи, че се "криминализират умишленото причиняване на телесна повреда поради расова, религиозна, национална и сексуална принадлежност и ориентация". Това, че телесните уреждания са извършени от едноверци, а не от представители на друга вяра, не омаловажава вината и не е повод за съмнения в манипулативно тълкуване на закона. Телесните увреждания са извършени именно по религиозни причини и принадлежност към дадено вероизповедание.
Очаква се присъдата да бъде обявена през януари или февруари 2013 година.
|
|