:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,754,707
Активни 206
Страници 11,174
За един ден 1,302,066
Писмо от "България" 1

Омагьосващата мелодия

Предлагам едно безобидно дивертименто. За суеверията. Презирам зодии и глупости. Но една мелодия ме цял живот преследва. Премеждие ми се случва, когато чуя "Скандалите" от Гершуин (има филми и постановки на "Скандалите" на Бродуей).

Милицията ни арестува в кино "Влайкова" на ул. "Иван Асен" и ни заведе в педагогическата стая. Досаждахме на зрителите. Знаехме думите наизуст и като кажем "О, Джордж", момичето от екрана след нас казва "О, Джордж". Думата дезодорант не я знаехме и ни миришеха краката, понеже ходехме с гуменки.

Спомените се разпадат постепенно; забравяш първо думите, после физиономиите, после мелодиите, после миризмите, докато накрая остане само настроението и като дим от угасена свещ се разсейва в миналото време.

Вчерашният свят миришеше иначе; купете рози, помиришете ги. И тогава имаше лоши миризми, но плаче ми се, като виждам, че в сегашния свят има просещи, ровещи в кофите за боклук и самоубиващи се от отчаяние и безпаричие, че момчета и момичета дори сезонна работа нямат. Аз бях без никаква квалификация, а имах пари и хубава работа през всеки сезон - зимен, летен, демисезон и катрсезон.

Зиме във влагалището. Товарният спираше на близкия коловоз, вкарвахме в предното хале на влагалището щайгите, сандъците, стоките за Сточна гара. Пътническият спираше по-далеч и ние бегом до фургона да пренесем колетите, а машинистът се подаваше от прозорчето и крещеше, че се пипкаме. Бяхме "Пренос-превоз", но само пренасяхме. Веднъж пренесохме във влагалището едно раздрънкано пиано. Опитах се да изсвиря "Скандалите" на Гершуин и провал. С едни клещи, казвахме им цигански клещи или керпеден, циганчетата - забравих да кажа, че повечето от хамалите бяха циганчета и музикални, макар и слухари, не знаеха нотите - акордираха пианото приблизително и аз изсвирих "Скандалите на Гершуин" приблизително. Те харесаха "Скандалите" и като ни свърши смяната, отидохме на кюфтета; имаше две кръчми наблизо, едната - не знам защо се казваше "Шанхай", другата - "Последният ти шанс", сякаш си в уестърн. Получихме разстройство. После дойде получателят и си все пианото, но това нямаше значение, понеже след зимната можех да отида на демисезонна си работа.

Тя беше нощем да мия улиците с маркуч. Още по-лесно и приятно, сутрин виждаш изгрева. Като дойдат приятели да се бъзикат с теб, маркучът има един наконечник и като го завъртиш, струята става остра, надалеч пръска, ти ги окъпваш целите и става весело. От близък отворен прозорец - бяхме до Докторската градинка - чухме "Скандалите". Втурнахме се да сме по-близо до прозореца, аз се спънах в маркуча и лошо си ударих носа в макарата с навития маркуч.

През летния сезон - спасител на плажа в Коньовица. То пък един плаж, ще кажете. Вярно, всички пикаят във водата, байчото хвърля във водата хлорна вар с лопата. Потъне ли някой, гледаш под водата с отворени очи и щипе на очите, нямах сегашните си очила Speedo. Но пък важен се разхождах по хавлия и налъми, джапанки още нямаше, и се правех на Тарзан от филма с Джони Вайсмюлер. Имаше също един грамофон с манивела и с обущарско пиронче вместо игла. Собственикът на грамофона и на надрасканата и прескачаща плоча със "Скандалите" разказа за подвига на неговото комшийче с лайновоза. Един форумец миналата сряда ми прати смешна руска песничка на Константин Беляев, казва се "Говновоз". Това е един камион-цистерна "Зил", който изпомпва септичните ями, а на реверс бълва засмуканото. Комшийчето имало гадже. Когато комшийчето станало лайновозец, гаджето му го зарязало да се омъжи за друг. Тогава лайновозецът извършил подвиг, пред който бледнее вицът "вентилаторът, пък всички така, пък аз в бяло трико". На сватбата той вкарал през прозореца на къщичката дебелия шланг, реверсирал и облял сватбарите. Тогавашната преса не съобщаваше такива работи, те не можеха да се случат при онзи строй, макар че се случваха къде-къде по-гадни работи, също премълчавани. Ще ви ги разкажа някой път на моята маса в стария "saloon", където някои лайнари намират последния си шанс да клеветят. Старите каубои не умират, те изчезват, яздейки към залеза. Old cowboys don't die they fade away riding down into the sunset.

Та тоя, не този с лайновоза, а онзи с грамофона и плочата Scandals, се напи, скочи в басейна и потъна. Гмурнах се, намерих го, извадих го. Той се окопити и пак скочи в басейна. Пак го извадих и както се бях надвесил над него, той такъв юмрук ми фрасна, че свитки видях посред бял ден. Пиян беше обущарят. Сигурно затова казват пиян като обущар.

След трите премеждия - във "Влайкова", Сточната гара и на плажа - "the haunting tune Scandals" продължи да ме преследва. Освен зимната, лятната и демисезонната работа имах катрсезонна в Народния театър. Тогава там беше и операта - една вечер драма, една вечер - опера, още я нямаше сградата на "Врабча" и "Раковски", с паметника на Александър Стамболийски, дето чужденците мислят, че е паметник на някой голям български оперен певец. На тавана на Народния театър, където сега е кръчмата на Антикаджиев, имаше склад за реквизит и декори, зала с роял Petrof за пианистката корепетиторка, която ме обичаше, позволяваше ми да дрънкам на рояла, учеше ме. Мотаех се там, понеже майка ми беше гардеробиерка, само че не от долния гардероб, дето ти поемат палтото и ти дават номерче, а от горния, където тя правеше скици на исторически костюми, примерно за Дон Карлос такъв костюм, за Кармен онакъв, и в шивашкото ателие по тези скици ушиваха костюмите. Майка ми ме беше уредила за фигурант, сиреч в миманса. Аз мразех да се гримирам; за проклетия по-късно отидох в телевизията, където ме гримираха за пред камерата.

С корепетиторката изсвирихме "Scandals" на Гершуин на четири ръце, аз отидох да си облека антерийката и потурите, щото бях в постановката на "Под игото" на Боян Дановски. Той ме забеляза негримиран на сцената, после ме посочи на инсцепициента и каза: "Ей тоя да го няма повече!" Гък не посмях да кажа, прав беше.

След това четвърто премеждие дойде петото. Режисьорът Филип Филипов поставяше пиеса, в която US войници в Европа, разбрали, че войната е свършила, се радват и танцуват. Преди това се бях сприятелил със свалени в България US летци, помагах им да товарят колички пръст в разсадника срещу телевизионната кула, после през оградата отивахме да плуваме в студената вода на лятната къпалня "Мария Луиза", която не беше мутренски приватизирана, после за да се сгреем, по налъми танцувахме уж като Фред Астер "tap dance". На български му казваха "степ". В залата на корепетиторката идваше потен от сцената балетистът Живко Бисеров да се изтегне, преди да вземе душ. Той беше звезда, не ни забелязваше. Но забелязал, че показвам на другите момчета как US войниците танцуват "степ". Режисьорът Филипов го попита кой да танцува "степ" в неговата постановка, Бисеров каза "Ей тоя" и мен посочи.

Ушиха в шивашкото ателие на театъра военни US униформи като на оркестъра на Глен Милър за артистите в пиесата; за Георги Георгиев-Геца по мярка, понеже беше много едър, за нас тримата "солисти танцьори" - балерината Вера Минчева, аз и Васил Андреев, който стана импресарио на певеца Емил Димитров, за джаз секстета от бар "Астория", който - О ужас! - на генералната репетиция свиреше "Scandals" на Гершуин.

Разгримирахме се, преоблякохме се. Но на премиерата Васко липсваше и се развали триото. След репетицията той тръгнал с униформата по улиците да се покаже на Емил и го арестували.

Пълна ми е торбата с приказки, мили деца. Започнах ги преди половин век във в. "АБВ", когато ме уволниха от БТА, и оттогава безспир. Седмица не съм пропуснал било във вестник, радио или телевизия. Така стана форумната ми маса. Клеветниците да си направят тяхна - 50 години и готово - не на моята да паразитират. Сиктир от моята маса. Да, клеветници са. Едно е да сбъркаш факт, друго е наопъки да ми обръщат думите. Аз казах, че се възмущавам, дето англичани танцуваха, когато М. Тачър умря, а те пишат, Джимо искал да танцува за смъртта на Тачър. Аз казах идете проверете дали са от мен или за мен доносите, те - Джимо да си признае, че е агент "Стефан", и да се покае. Да се покая пред лайна?

Телефонира ми стар приятел и каза:

- Недей така през просото. Читателите ти няма да те уважават.

- И аз не се уважавам. Ще сме на едно мнение.

- Не псувай като хамалин.

- Е, не бяхме ли с теб хамали на Сточната? Уважавам си читателите. Често им благодаря за съгласията и за несъгласията. Всеки може да ме опровергае, иронизира, игнорира. Намирам време да чета отзивите, но да лицемеря нямам време.

- Сега е друго време.

- Да. Сега наричам лайната лайна.

- Сега носиш отговорност. Над 60 хиляди читатели събра миналата сряда. Това е един стадион, даже няколко български стадиона. И ти пред всички нарече л ...

- Който е на тяхна страна, също е лайно. Челяк защо живей? За една чест и... за какво беше?

- И за едно красно име.

Сетих се аз за думите на Рачко Пръдлето в "Под игото". Но нали съм скаран с поезията, не се сетих за Манделщам:

Не волк я по крови своей/ И меня только равный убьет.



Jusautor DI copyright

196
26328
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
196
 Видими 
20 Август 2013 19:44
Челяк защо живей? За една чест и... за какво беше?

- И за едно красно име.


Осип Мандельштам

* * *

За гремучую доблесть грядущих веков,
За высокое племя людей
Я лишился и чаши на пире отцов,
И веселья, и чести своей.
Мне на плечи кидается век-волкодав,
Но не волк я по крови своей,
Запихай меня лучше, как шапку, в рукав
Жаркой шубы сибирских степей.

Чтоб не видеть ни труса, ни хлипкой грязцы,
Ни кровавых кровей в колесе,
Чтоб сияли всю ночь голубые песцы
Мне в своей первобытной красе,

Уведи меня в ночь, где течет Енисей
И сосна до звезды достает,
Потому что не волк я по крови своей
И меня только равный убьет. Натисни тук
20 Август 2013 19:45
20 Август 2013 19:58
Тя беше нощем да мия улиците с маркуч. Още по-лесно и приятно, сутрин виждаш изгрева. Като дойдат приятели да се бъзикат с теб, маркучът има един наконечник и като го завъртиш, струята става остра, надалеч пръска, ти ги окъпваш целите и става весело.


Егати, вече не мият улиците. Става събитие като решат да ги мият. Кметът на Варна, новия, обеща да се мият улиците за празника на града- 15 август, все едно прави подарък, разбираш ли. И НЕ ГИ ИЗМИХА...
20 Август 2013 20:03
Сега носиш отговорност. Над 60 хиляди читатели събра миналата сряда.

Спокойно, не е толкова голяма отговорността. Всяко кликване през форума върху страница от коментарите вдига брояча. Сега са 28 - да минеш през всичките - 28 бройки. Ако се върнеш обратно - още толкова. Всяко кликване на последната страница да видиш какво са написали напоследък - още. Само аз сигурно съм направил поне 100 от тези "читатели", ако не и повече.
20 Август 2013 20:05
Г-н Иванов, Желая ви спокойно и волно дълголетие и воля /в двата смисъла/ до откат!

На свете счастья нет, но есть покой и воля. /Пушкин/ Нарушителите им - мачкайте и презирайте с неръждаема духовна воля!
20 Август 2013 20:07
Сега бива. Човешко някак си.
20 Август 2013 20:08
Зиме във влагалището.
Бе то и аз съм бачкал като хамалин у складовете на товарната гара, ма не знаех че така се наричат.
Може би щото съм работи лятос, за да посъбера малко парета за морето.
20 Август 2013 20:18
Aми, повечето форумци, след като са прочели статията, "клик-ват" само във форума и май там не се броят за нови читатели.
...
Днес по-умерено, макар че все още яко си намирисва, като да сме сватбари, от онова клипче с лайновоза. Ама понеже има миене с маркуч, колко му е да завъртиш накрайника и със силната струя...
20 Август 2013 20:23
бате джимо, да си жив и здрав!
а пък, ла*ното, то си е състояние на духа при някои. но вероятно и на съзнанието.
20 Август 2013 20:25
Г-н Иванов, ако на вас в юношеските години Ви се е искало да бъдете хамалин за некой лев за харчлък, на мен ми се наложи остро и неизбежно на 35 г, т.е. през 1992. Ако ме попитате защо, мога да Ви отговоря. Така че, на тая тънка струна не се връзвам. Всеки като юноша е работил, а някои, освен друго и по незаплатени ученически бригади

Иначе за "Стефан" и лайната сте абсолютно прав!!!
20 Август 2013 20:25
Аааа, забравих и аз да се похваля колко съм (бил) работен. Още 7-ми клас лятото покрай познат майстор, дето преди това строи нашата къща, спечелих някой лев. Много исках да си купя часовник, ама не стана работата. После пак "кал, тухли", по-късно "Янко Костов", "Винпром", гарата - вагоните, по за месец. Не забогатях. Но направих мускули. Акълът дойде по-късно.
20 Август 2013 20:30

Един форумец миналата сряда ми прати смешна руска песничка на Константин Беляев, казва се "Говновоз".


И филм такъв има, песента е от него. На мен ми хареса.
Между другото, сцената със сватбата я има и във филма.

Песента (поздрав за "Черно фередже"!)

Филмът (има го в торентите)
20 Август 2013 20:35
като чуя за Манделщам, та все ми се иска да кажа нещо хубаво за Йосиф Висарионович... Инак есето ми хареса много.
20 Август 2013 20:46
При нас на лайновоза викахме романтично "златарка"...
--------------------------------------------
Сайтът на Генек

20 Август 2013 20:48
като чуя за Манделщам, та все ми се иска да кажа нещо хубаво за Йосиф Висарионович...


Вие като чуете за Манделщам, кажете първо нещо хубаво за Пастернак. Известен е разтоворът му с Вожда по повод Манделщам, в негова защита и пр. и пр. Но как завършва? Приблизително:

След всичко казано, финален въпрос на ЙВС:

- Скажите, Борис Леонидович - но Мандельщам - Мастер? Мастер ли он? Правда?

БЛП: - Товарищ Сталин, да я хотел с вами совсем о другом поговорить, порассуждать о жизни...

ЙВС: Миг мълчание.Тряс слушалката.

Нндаа-с...
20 Август 2013 20:59
За суеверията.

Въпрос към графичния редактор на печатното издание (без връзка с горната статия):
Защо антрефилетата на ДИ в печатната версия на Сега са оградени с черна рамка, като другарска жалейка.
Грозно е накак си....
20 Август 2013 20:59
Джимо, много хубав разказ! Напомни ми за подобни работи от Хелър - Ню Йорк, "Кони Айлънд" и т.н. Малките и по-големи градски "разбойници" и"тарикати". Написал си го с много чувство и майсторлък. Да си ни жив и здрав Джимо!
20 Август 2013 21:00
Така беше... Една вечер на онова време трима приятели пристигнахме на Централна гара с последния влак от Петрич/Кулата. Той по точно тръгваше от Генерал Тодоров, но това е друга тема. Много от вас не знаят кой е този генерал и че влака обикновено взимаше това растояние за около шест часа плюс един час закъснение. След полунощ на Централна какво да правим... тръгнахме по Мария Луиза която тогава се казваше Георги Димитров и се озовахме в една денонощна закусвалня срещу ЦУМ. Пихме бира и ядохме шкембе с отрепките на София които само чакаха да станеш от масата за да ти допият бирата или да доядат шкембето.
Към пет вече просветляваше и се появи една цистерна с няколко цигани които миеха улицата./Джимо не беше там/ Излязахме и един от нас отиде до миячите. Даде му 50 стотинки и се върна. Оня се ухили, завъртя маркуча и ни окъпа. Беше велико... Мокри, смеейки се и достатъчно пияни тръгнахме по Витошка, която и тогава си беше Витошка и някъде към Маймунарника, защото тогава го нямаше този мастодонт НДК, а на негово място имаше следи от казарми и едно заведени наречено Маймунарник... та там някъде ни огря слънцето.
Който не е изживявал нещо подобно май е пропуснал много. Не си спомням но след като прочетох Джимо ми се струва че може би от някой отворен прозорец на Витошка е звучал Гершуин... и даже съм сигурен че са били Скандалите..
20 Август 2013 21:01
Притесних се, че автора се е върнал към нормалния език. Не било тъй, л*йната макар и в края се появяват. И не се измиват с оня шланг. Миризмата остава. Миризма на Чолака...
20 Август 2013 21:08
Халеджийката и викаха. От "хале". От там и лафът на дядо ми - "От старо хале дъска". Дядо ми имаше запалка. Бензинова. Веднъж я изтърва в тоалетната. Голям зор, но я извади. Любимка си му беше (имаше си и други). Викаше и на галено - "халеджийката".
20 Август 2013 21:10
«Борису Пастернаку позвонил Поскребышев и сказал:

– Сейчас с вами будет говорить товарищ Сталин!

И, действительно, трубку взял Сталин и сказал:

– Недавно арестован поэт Мандельштам. Что вы можете сказать о нем, товарищ Пастернак?

Борис, очевидно, сильно перепугался и ответил:

– Я очень мало его знаю! Он был акмеистом, а я придерживаюсь другого литературного направления! Так что ничего о Мандельштаме сказать не могу!

– А я могу сказать, что вы очень плохой товарищ, товарищ Пастернак! – сказал Сталин и положил трубку».

20 Август 2013 21:13
В тая закусвалня срещу ЦУМ (до бившия магазин "София" ), в пилешка супа, намерих част от печено пилешко крило. И приключих със закусвалните. Винаги ме е дразнело и това че в София всички говорят само за пари. Туй от край време.
20 Август 2013 21:17
Вие като чуете за Манделщам, кажете първо нещо хубаво за Пастернак.


Онзи ден те нарекох по невнимание Керпеден, щото така ти прочетох ника. Но виждам, че днес даже Д. Иванов те е споменал - дали се е присетил, но стана известен тоз керпеден.
Сега за Пастернак мога да кажа пет неща. Прекрасен превод на "Фауст", това първо. И обезателно е да се види предговора на Вилмонд. Второ, бил съм в музея във вилата му в Переделкино. Трето, не помня колко пъти се беше женил тоз човек, ама май към три пъти. Което пък дава основание на Гр. Климов да го причисли към легионерите. (Ако наистина харесваш Пастернак, недей в никакъв случай да четеш тези характеристики на Климов за него, дори и да им се подиграваш. Защото са много убедителни, а хич не са приятни). Четвърто, казваш, че Сталин е тряснал на човека слушалката в ухото. Трябва да ти издам една тайна - Сталин не е тряскал никога нищо, нито е удраял с юмруци по масата. Много сдържан човек е бил, макар под гигантско напрежение. Поставил е слушалката така тихичко, че че прокънтяло като гръмотевица. Пето, ами тъкмо Пастернак, който отлично се е разбирал със Сталин, е казал по времето на Хрушчов - да, имахме култ към личността, ама имахме личност, а сега имаме свиня и негодник.
20 Август 2013 21:17
Уважаеми г-н Иванов,
... - Сега е друго време. - Да. Сега наричам лайната лайна...
Не подобава Вам да изричате таквиз слова, дори и когато Ви прекипи л@@@@@@то... Да не отварям дума за "говновоз"-а, познат и като "лайнарка"... Проза, никакъв полет на мисълта и въображение - на торен бръмбар. Вкратце ще споделя една истинска история за един Отело, ревнивец по български... Шофьорът на такъв спасителен ах_тонобил забелязал, че половинката му често го замествала, когато извиквали колата по бърза работа. Опитал се той да уреди работата по нормален начин, но - не се "случило". Опитал се да се разбере и със съперника, но - на камък. Знае се, че "Necessity is the mother of invention " - и ха бакалъм, замислил отмъщение. За зла участ съперникът живеел на първия етаж на панелка. И след успешна спасителна мисия в някакъв друг панел, българският Отело паркирал колата под прозореца на всекидневната и цялото съдържание - вътре! ... Защо цялата история - ами човекът карал "медарката" на града! МЕДАРКА ! А Вие падате с това - г.....воз, л@@@на...! Недейте с рого! Следното не го е казал нито Манделщам, нито Айнщайн, нито Рамщайн: "Quod licet Iovi non licet bovi". Не е по-неизразително от стиха на Манделщам, май... Уважавайте ни за нашите различни мнения... А музиката на Гершуин е изключителва и запомняща се, особено изпълнителите й. В таз жега за всички по_здрав с
http://www.youtube.com/watch?v=bn5TNqjuHiU
20 Август 2013 21:28
Банскалии за хора, които се големеят или парадират с образование, богатство, възможности, примерно такива като протестиращите Х.У.И.,казват: "Тия нали са от горната кора на лайното..."
20 Август 2013 21:29
Уважаеми г-н Иванов!

По скромното ми мнение, Вашата "Омагьосваща мелодия" е най-добрият къс разказ, сътворен на български език.
Да, да, знам. Много обичам Йордан Йовков, Елин Пелин, Емилиян Станев...
А и нямам професионално-литературни знания.

Но вярвам, че имам усет.
Замислих се - случва ми се много рядко - и през съзнанието ми преминаха стотици автори.
Чехов, Екзюпери, О'Хенри, Чапек, Твен, Нушич, Хемингуей... стотици,Тургенев ...
И тук си спомних нещо от Иван Сергеевич: "Не бих написал нищо друго, ако имах щастието да съм
Ги дьо Мопасан".

Тогава разбрах какво именно са Вашите къси разкази,
г-н Иванов.

П.С. Най-учтиво Ви моля обаче да промените позицията си към двамата колеги от миналата седмица.
Нито те я заслужават, нито Вие.
20 Август 2013 21:42
Тук май има нещо за VOCO.
Айде, VOCE, зареждай хвъргачката, ти си наред!
20 Август 2013 21:45
Това да не е началото на кафявия период в творчеството на маестрото?
20 Август 2013 21:50
zdran, има такова графично решение - карето подчертава важността на текста.
Преди години като видяхме в надписите на един френски филм името на Ален Делон в черно каре си помислихме, че е умрял... Оказа се, че така е прието да се обозначава звездата, която участва във филма. Не знам дали още го практикуват.
20 Август 2013 21:51
Джимо, хубави разкази за отминало време! Плажа беше "Чайка". "Иван Асен" е Втори, и аз така се обърках преди време - търсех адрес близо до "Влайкова", за който ми бяха казал, че е на Иван Асен, а и аз като теб този си знаех, а той - оня без номера - бил около НДК. "Шанхай" си беше много свестна кръчма и трябва да си бил много изнежен, за да такова... което често се споменава. Чел съм че, конкуренцията направила кръчма "Предпоследен шанс", преди тази ко0ято споменаваш. Такива ми ти работи и не се ядосвай! Много сме хората, на които доставяш истинско удоволствие с "писаниците" си. Може и да бъркам, но за всеки случай Натисни тук
20 Август 2013 21:55
"brown" - just like ......
20 Август 2013 22:00
"Писмата от България" по същество са автобиографични мемоарни разкази. Георг Брандес дели автобиографичните мемоари, които вълнуват и възпитават поколенията, на три типа. Първият е създаден от Августин. Той казва на читателите: "Ето как се отклоних от праведния път и как отново се върнах към него." Вторият е изповедта на Русо - един особен тип мемоари - които казват: "Вижте колко порочен съм бил. Но кой ще дръзне да смята себе си за по-добър?" Най-после съществуват мемоарите на Гьоте, които казват: "Ето как се е развивал един гений при благоприятни условия."
Към кой ли вид трябва да причислим "Писмата от България"? Може би към втория? Или може би към третия но леко изменен: "Ето как се е развил един надарен българин при неблагоприятни условия."
20 Август 2013 22:02
Няма значение дали съм съгласен с всичко, което Димитри казва. Но КАК го казва....Мастер.
20 Август 2013 22:03
Сиктир от моята маса (...) Да се покая пред лайна?

Нивото устремно върви надолу.
20 Август 2013 22:03
Сега носиш отговорност. Над 60 хиляди читатели събра миналата сряда. Това е един стадион, даже няколко български стадиона. И ти пред всички нарече л ...

Джимо, събрал си 60 хиляди. Предполагам, че са прочели написаното от теб не заради някакви л...., а заради това, което пишеш.
А днес то ми хареса.
20 Август 2013 22:12
Forest Gump look alike..
20 Август 2013 22:26
"Шанхай" си я спомням, беше на ъгъла на "Волгоград", сега "Левски" и колелото на Сточна гара, срещу сегашната Бърза помощ. Другата велика кръчма в тая махала/"Дразмаала"/ е "Бумбара" или "Бумбаро", на "Родопи" и "Козлодуй". Има си я и до днес - напълно автентична! Запазила си е атмосферата от шейсетте - няколкотото маси отвън под навес по тротоара, никакво движение отпред по павираната преди "Балканската" "Родопи", шопска, мастика, шкембета, мембета, кюфтета! ЗаповЕдайте!
20 Август 2013 22:28
След всичко казано, финален въпрос на ЙВС:

- Скажите, Борис Леонидович - но Мандельщам - Мастер? Мастер ли он? Правда?

CarpeDiem,
не вешайте лапши на уши, пожалуйста.
За това си има пилони пред НДК.

А определението на великата руска дума "мастер" е дадено тук

"— Вы — писатель? — с интересом спросил поэт.
Гость потемнел лицом и погрозил Ивану кулаком, потом сказал:
— Я — мастер, — он сделался суров "

Цитирам по Михаил Булгаков, "Мастер и Маргарита", "Атикус" СпБ, 2012, стр. 165
20 Август 2013 22:30
Не бях погледнал бройката. Едни екскременти да докарат такъв трафик? Глей ти! То било лесно. Изкушението е голямо.
20 Август 2013 22:34
Прекрасен превод на "Фауст", това първо.


Не съм го чела... Преводът на "Хамлет" обаче е блестящ и ненадминат!

Г. Климов не ми е известен. Чела съм това за - прав сте за "тихото" - полагане на слушалката, струва ми се, у Ема Герщайн. Тя пък издаде някои доста нелицеприятни подробности около Манделщам и жена му...

Но... Да не говорим за тия неща! Нямаме право. Съжалявам много, че ви зачекнах.

А Керпеден го търсете на http://forum.skycode.com



20 Август 2013 22:40
А определението на великата руска дума "мастер" е дадено тук


Внимателний, а откъде е взел Булгаков думата като изобразяваща творческо величие, ако не от ЙВС, когото е изследвал най-подробно, вкл. предоктовмвийския му период и дори има пиеса за него:

«Бату́м» — пьеса М. А. Булгакова о юности И. В. Сталина (основой сюжета стала рабочая демонстрация в Батуме 8-9 марта 1902 года). Задумана в 1936, начата 16 января 1939 года. Первая редакция под названием «Пастырь» закончена в середине июля 1939 года. Вторая редакция, возникшая в результате перепечатки набело текста первой, создана 17-27 июля того же года. Пьеса была одобрена Сталиным, но к постановке запрещена.


За фантазиите на Булгаков за Сталин, малко тъжни и много хумористични, прочетете спомените на жена му Елена Сергеевна, прототип на Маргарита.





20 Август 2013 22:40
"Шанхай" си я спомням, беше на ъгъла на "Волгоград", сега "Левски" и колелото на Сточна гара, срещу сегашната Бърза помощ. Другата велика кръчма в тая махала/"Дразмаала"/ е "Бумбара" или "Бумбаро", на "Родопи" и "Козлодуй". Има си я и до днес - напълно автентична! Запазила си е атмосферата от шейсетте - няколкотото маси отвън под навес по тротоара, никакво движение отпред по павираната преди "Балканската" "Родопи", шопска, мастика, шкембета, мембета, кюфтета! ЗаповЕдайте!

ПП- Да допълня само: пържените картофи "у Бумбаро" са истиски като едно време, не "чипс", а нарязани на по-едри резени,лекичко препържени, златисти, дъхави и невероятно вкусни. Има и "светло", но е по-добре със"Старопрамен"- наливно.
20 Август 2013 22:46
Добро като спомени и разказ. Интересно, може да се направи и паралел.
20 Август 2013 22:54
Август жега л..на
О шея лебедя о грудь о барабан о эти палочки
23011
20 Август 2013 22:55
23011
20 Август 2013 22:57
Ако наистина харесваш Пастернак

Според мен, не са много хората, които наистина харесват Пастернак.

Накъсан, истеричен изказ. Фабула, която днес бихме нарекли "холивудска".
Прекрасен руски език, който не заема обаче и една двадесета от произведението.
Внушения за безнадеждност с претенцията за първооткривателство, като че ли говори на малоумни
20 Август 2013 23:03
Прохожий, къде мешате експресиониста Карел Чапек? Чудесен писател, впрочем. Мерси.

ПП. Да бяхте цитирали истински кубофутурист:

О, рассмейтесь, смехачи!
О, засмейтесь, смехачи!
Что смеются смехами, что смеянствуют смеяльно,
О, засмейтесь усмеяльно!
О, рассмешищ надсмеяльных — смех усмейных смехачей!
О, иссмейся рассмеяльно, смех надсмейных смеячей!
Смейево, смейево,
Усмей, осмей, смешики, смешики,
Смеюнчики, смеюнчики.
О, рассмейтесь, смехачи!
О, засмейтесь, смехачи!


Вот вещь!
20 Август 2013 23:07
Ох, Внимателний... Не ви ли харесва това:

О, знал бы я, что так бывает,
Когда пускался на дебют,
Что строчки с кровью - убивают,
Нахлынут горлом и убьют!

От шуток с этой подоплекой
Я б отказался наотрез.
Начало было так далеко,
Так робок первый интерес.

Но старость - это Рим, который
Взамен турусов и колес
Не читки требует с актера,
А полной гибели всерьез.

Когда строку диктует чувство,
Оно на сцену шлет раба,
И тут кончается искусство,
И дышат почва и судьба.

1932
20 Август 2013 23:09
CarpeDiem, моите почитания! Все пак не ми се струва лош тон да побъбрим за неща около руската литература. По-добре, отколкото за клозетната тема, нали така? Инак напълно съм за Д.Иванов в случая.

Според мен, не са много хората, които наистина харесват Пастернак.


Ами какво да му харесваме, демоде. То изобщо да се четат стихове си е демоде. По-интерсно е да се яде вкусно на шведска маса на корем, да се спи на меко легло, да се гледат шведски криминалета и порно. Човекът си е говорящо животно, а върху търбуха на неолиберализма особено. Аз сега ще гледам тук едно шведско криминале, ама повечето ги изгледах, та ще диря нещо ново в Замунда.
20 Август 2013 23:14
Внимателний, а откъде е взел Булгаков думата като изобразяваща творческо величие, ако не от ЙВС, когото е изследвал най-подробно, вкл. предоктовмвийския му период и дори има пиеса за него:

«Бату́м» — пьеса М. А. Булгакова о юности И. В. Сталина...

Коя дума, CarpeDiem?
... Има непоказани мнения ...
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД