:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,764,329
Активни 659
Страници 20,796
За един ден 1,302,066

Идва ли краят на борбата за човешки права

Те имаха смисъл в една светска Европа, която търсеше морална алтернатива на религията. Но светът става все по-религиозен
Снимка: ЕПА/БГНЕС
Пакистанската тийнейджърка Малала Йосафзай, която бе простреляна от талибаните заради това, че ходи на училище, се превърна в символ на борбата за правата на жените и децата.
"Борбата, която последва победата на формалното равенство и всеобщото право на гласуване, може да не е толкова драматична, както в миналото, но тя е не по-малко важна", каза президентът Обама в словото си на погребението на Нелсън Мандела миналия месец. Посланието му беше ясно - постигнали сме много, но има още много работа за вършене. Въпреки реториката на повторно посвещение и надежда обаче, основите на човешките права се разпадат под краката ни. Всъщност, 150-годишният експеримент в създаването на глобални правила за защита на индивида вече приключва.

Авторитарният натиск върху човешките права в Китай засилва вероятността новата суперсила да се противопоставя усилено на досега доминиращата идея за универсалните права. Русия от своя страна надминава Китай, Владимир Путин манипулира легитимния стремеж на гражданите към основни свободи. От правото на шариата в Бруней до обединението на убийствения военен режим в Египет (чиято алтернатива бяха ултраконсервативните Мюсюлмански братя) - навсякъде виждаме примери за съпротива срещу човешките права.

В смайващ акт на перчене Саудитска Арабия - един от най-систематичните нарушители на човешките права, отказа мястото си в Съвета за сигурност на ООН под предлог, че организацията се е провалила в опитите си да защитава човешките права по света. Африканските лидери не признават авторитета на Международния наказателен съд. Башар Асад запази властта в Сирия, след като режимът му използва химически оръжия за убийството на хиляди. Изключителен консерватизъм относно гей правата се наблюдава в Африка, Близкия изток, Източна Европа и във Върховния съд на Индия.

В свят, в който 8 от 10 души се идентифицират с религиозна група и където консервативните форми на всички големи религии стават все по-разпространени дори в политиката, бъдещето на радикална промяна в социалното поведение извън Запада и елитите в развиващите се страни изглежда мрачно. За седма поредна година "Фрийдъм хаус" установиха спад в броя на свободните страни. Организацията призова Европа и САЩ да направят нещо повече. Но



Щатите се държат по-зле от безразлични свидетели



Употребата на мъчения срещу заподозрени в членство в "Ал Кайда", задържането без процес в Гуантанамо, програмата за безпилотни нападения, отхвърлянето на Международния наказателен съд подкопават самата идея, да не говорим за практиката, на човешките права. В речта си пред Общото събрание на ООН през септември президентът на САЩ Барак Обама заяви, че бъдещето ще принадлежи на международното и регионалното партньорство, целящо мир и просперитет. В епохата, в която сдържането на Китай е първостепенна цел, всички знаем какво значи "партньорство" - сделки.

Разбира се, правителствата никога не са имали желание да си връзват ръцете със зачитане на човешките права, а културното и религиозно разнообразие гарантира, че режимът на светските всеобщи права винаги ще има своите врагове. Промяната обаче не е краткотрайна. Свикнали сме да правим две стъпки напред, една назад, смятайки, че посоката на историята сочи към справедливостта. Но това е краят на исторически проект, започнал в Европа през 1863 г. със създаването на Червения кръст, първата постоянна, светска, международна организация, посветена на защитата на страдащия индивид. Бавният политически залез на Европа бе прикриван с десетилетия от американската сила. Но сега тихоокеанските страни призовават американските да се обърнат към Изтока. Светът, в който бе даденост, че глобалните правила са светски, универсални и не подлежат на преговори, бе основан на световния консенсус за човешките права. Но този консенсус е илюзорен.

След като фокусът на силата бързо се измества към Азия, влиянието на Европа - някогашната движеща сила на човешките права и международната справедливост, изчезва. САЩ се оказаха непостоянни защитници на човешките права в чужбина и сега се интересуват много повече от Китай и собствения си износ в Азия и Тихия океан. Новите и обновените сили, познати като БРИКС (Бразилия, Русия, Индия, Китай и Южна Африка) не са единодушни противници на човешките права. Те обаче все повече ще искат да влияят на глобалните права и на това кой точно ги създава. Новоизгряващите страни се противопоставят на статуквото на международното право и хуманитарните интервенции, които често интерпретират като справедливост за победителите и смяна на режима. Всички глобални правила и принципи, на които разчитат организации като ООН, не са написани от мнозинството хора по света, които много пъти са виждали силните държави да се смятат за изключения.



Новите силни държави ще оспорят системата



и ще търсят изключения и за себе си

Човешките права имаха смисъл в една светска Европа, която търсеше морална алтернатива на религията. Но светът не върви по този път. Той всъщност става все по-религиозен. През изминалия век християнството се измести на юг - повече от 60% от християните живеят в Африка, Азия и Латинска Америка. Само в Африка броят им е скочил от 9 на 516 млн. между 1910 и 2010 г. А ние сме толкова наясно със силата на ислямската вяра в Близкия изток, Северна Африка и Южна Азия, колкото сме наясно и със страстния евангелизъм на Америките и Африка.

Проявява се и един парадокс. Прогресът на гражданските и политически права, например, може да означава спад в други райони - като социалната справедливост и правата на жените. За сегашния режим на глобалните права всички от тях имат еднаква тежест. Но за много от бедните или посветените на социалната политика, или силно религиозните, или консервативните, тежестта на всяко право е обект на дискусия и компромис, а не на диктата на Ню Йорк и Женева.

Класическата стратегия на "Хюман райтс уоч" на изобличаване на нарушителите на човешките права е неадекватна в случаите, където налагането на шариатския закон е желано от тези, които трябва да бъдат изобличени, за да се промени нещо. В многополярния свят справедливостта за актове на изключително насилие може да означава смъртно наказание или абсолютно помилване. В този свят може жените, които се противопоставят на домашното насилие и искат образование за дъщерите си, да са против репродуктивните права по принцип. А идеята, че децата имат права, които да използват срещу родителите си, може да е гибелна за най-ценната социална институция - семейството.

В този свят всички религиозни групи имат шанс да играят по-голяма роля в борбата срещу глада и репресиите отпреди. Папа Франциск - Личност на годината на списание "Таймс" - твърди, че Църквата не е НПО, имайки предвид, че тя може да предложи нещо повече от светска активност. Църквата има по-дълбоко, по-силно, по-привлекателно и по-важно духовно послание, което да разпространи, каза той, със сигурност разбирайки, че слабото влияние на традиционните принципи на човешките права не може да се сравнява с моралната сила на Църквата.

Това, което класическото движение за правата постигна, е идеята, че



всяко човешко същество е равно на всички други



Това е изключителен подвиг. Но националисткият, авторитарен и консервативно-религиозен отпор срещу езика и практиките на движението отваря нуждата от алтернативни форми на мобилизация, от които то ще бъде само част.

Европейската мечта за един свят, подчинен на глобален светски закон, приключи. Резултатът може да бъде съживена универсална църква. Или паралелни и постоянни зони на свобода и репресия и глобална средна класа, отчаяно опитваща се да премести себе си или поне децата си от едната в другата.
Снимка: ЕПА/БГНЕС
Папа Франциск бе избран за Личност на годината от списание "Тайм" заради новия облик, който придаде на Католическата църква.
Снимка: ЕПА/БГНЕС
Протестиращ в Йемен държи банер със снимките на неправомерно задържани в Гуантанамо свои сънародници. Въпреки обещанията на президента Обама повече от 100 души все още са затворени там, без съд и присъда.
19
3146
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
19
 Видими 
09 Януари 2014 19:32
1984
------
Сайтът на Генек
09 Януари 2014 19:55
Каква мешавица от факти и лъжи, полуистини и манипулации ... А темата всъщност наистина е сериозна. Язък за пропиляното място.
09 Януари 2014 21:53
Харабската пролет на САЩ се оказа, Хмечта или Хсън, само Бог знае...
Иначе, сега прибират Хкомпенсации за масрафа...
09 Януари 2014 22:03
Бла-бла-бла...свободни или равни - всеки може да си избере сам. Хуманизмът като понятие е относително скорошно изобретение на западната култура и си остава тотално неразбран като концепция от всички останали.
А това, че първостепенната задача била да се сдържа Китай ме отказа да чета нататък.
10 Януари 2014 01:37
Присетих се за една стара песничка: "Боза, боза, бозичка ледена, тъй песента му е подредена..."
10 Януари 2014 02:51
"Демокрацията е опиум за Народа! А медиите(+НПО-тата и социолог. агенции) са спринцовката"/§39/
10 Януари 2014 05:03
Винаги ми е било чудно защо се говори за права, а не за свобода на индивида. И двете са относителни понятия, но правата могат формално да се дефинират и отчитат, докато неформално да не могат да бъдат употребени поради липсата на други предпоставки за лична свобода. Хуманизмът ... аз не съм хуманист, не считам, че нашият вид има някакво вродено право на монопол в съществуването на личности/персони. Нещо по-лошо, напоследък започвам да схващам някои много неприятни обстоятелства за човешкия вид и все повече клоня към разбирането, че в рамките на собствения ни вид всякакви мерки за либерализъм, лична свобода и уважение към личността са осъдени на деградация в далеч по-натуралните за нас наследени стадни инстинкти и инстинктивни социални механизми. Без значително проникване в култуата ни на идея и умение за разбиране и идентификация с по-широк спектър от личностни стереотипи ежедневният стремеж за лично позициониране рано или късно се слива в масова представа, която просто експлоатира хуманизма като оправдание за съвсем натуралните ни стремежи за позициониране в социалната ни система - в крайна сметка разликата от близките до нас примати е само в сложността на структурата, но не и в мотивите и принципите. Бих казал, че култура възпитаваща дълбока нужда да се защитава чужда и различна от човешката форма на самоличност е минималното, което може да предотврати тенденцията за деградация трайно. Това означава, че или трябва да дойдат летящите чинии, или просто трябва да обърнем внимание на нашите проторазумни събратя сред по-високо развитите интелектуално животински видове. Разбира се, не обсъждам въпроса как би могло да се стигне до такава култура, а само способността й да неутрализира вътрешно-видовата ориентираност на наследените ни инстинкти - другото е по-важния и за съжаление много по-сложен за решаване проблем. Силна позиция на Индия и донякъде Русия би могло да стимулира процеса, тъй като културите на двете страни са по-толерантни към животните и в някои аспекти дори възпитават някаква минимална степен на способност за идентифициране и разбиране към нечовешка психика. Колкото и да е странно Китай, като култура силно игнорираща идеята за някаква равнопоставеност с животни, не е толкова "опасна" за такъв процес - всъщност снобския стереотип в Американската култура я прави далеч по-непригодна за подобна еволюция, а бавното отваряне на Китай май събужда любопитството на гражданите на поднебесната и те веднъж изплували от нищетата се оказват отворени за нови начини на възприятие. Темата е дълга и а разлика от природозащитниците аз считам, че природата трябва да се интегрира в нашата култура, а не да се опазва като странична и недокосната резерватна реалност. Каузата на природозащитниците често изглежда смешно именно поради това - силните организации са от снобски общества с членове, които не са склонни към промени в обществото, които да включат и участие на част от природата в него, а по-скоро инертно се опитват да я опазят като нещо зад бариери и в зоопаркове - т.е. без това да донесе сериозна културна промяна за човешкото общество освен някаква идея за непрекосими граници - един вид апартейд. Оказва се, че всички научни и технически постижения лесно и натурално попадат в крайна сметка в ролята на средства за традиционна и първична вътрешно видова социална мобилност и не променят принципите на социална организация на вида ни. Без интеграция на други мотиви и цели такава промяна няма и да настъпи, а изолацията на иноватори и въобще интелектуално насочени индвиди винаги ще е гарантирана от мнозинството, което възприема всеки плод на ума като средство за инстинкта си.
10 Януари 2014 08:11
Авторитарният натиск върху човешките права в Китай засилва вероятността новата суперсила да се противопоставя усилено на досега доминиращата идея за универсалните права. Русия от своя страна надминава Китай, Владимир Путин манипулира легитимния стремеж на гражданите към основни свободи.
Айде бе, за тези страни е важно повече икономическото равенство, отколкото свободата да говориш. Все пак Путин беше избран, доколкото си спомням с над 70% от населението. Не е Запдът този, който ще казва какво искат хората в Русия и Китай.
10 Януари 2014 09:19
Идва ли краят на борбата за човешки права
Те имаха смисъл в една светска Европа, която търсеше морална алтернатива на религията. Но светът става все по-религиозен
Европа не става по-религиозна, тогава къде е проблемът с човешките права тук? Проблемът е в деидеологизираната свръхдържава на ХХІ в., която всячески се стреми да се възпроизведе във всеки следващ политически цикъл - и на изток, и на запад.
И каква беше моралната алтернатива на религията? Идеологиите? Фашизма, нацизма, комунизма? Та има ли по-мракобесни периоди в историята на човечеството от тези, в които над определени негови части доминираха изброените идеологии? Колкото повече една идеология е отдалечена от традиционните морално-религиозни ценности, толково по-голяма обществена и политическа енергия се изисква за нейното поддържане и толкова по-уязвима е тя. Комунизмът просъществува само 70 години, а фашизмът и нацизмът и по-малко. Проблемът на демократичните общества сега е в упадъка на идеологиите, на мястото на които не идва нищо. А тази част от човешкото съзнание не търпи празно пространство.
10 Януари 2014 09:57
Колко политически коректна статия, изцяло в духа на доктрината за американска доминация в света!
10 Януари 2014 10:00
Смях! Света ставал все по-религиозен и от това намалявали човешките права? Ами нали неотделима част от правата ни е да сме религиозни?!
10 Януари 2014 10:06
Но илюминатските слуги в никога и никъде в поръчковите си писания не споменават фундаментализма на мракобесния мизантропски юдаизъм?
Ако ли пък громенето е насочено против примитивния ислям, защо Америка го развъжда на всякъде по света, ясно видимо на Балканите, явно обекта на войната им е християнството.
10 Януари 2014 10:14
Ако ли пък громенето е насочено против примитивния ислям, защо Америка го развъжда на всякъде по света, ясно видимо на Балканите, явно обекта на войната им е християнството.
Америка осъзна, че демократичните принципи и традиционните политически учения са неприложими в ислямския свят, поради което реши, също толкова изкуствено, да го тласне към религиозния фундаментализъм, който не е съществувал дори по времето на Отоманската империя.
10 Януари 2014 10:15
Статията е типична и логична за такава медия и нищо не казва, освен опитът за гадни внушения срещу кой ли не. За мен голяма част от проблема е отказът да се разграничат човешките от гражданските права. Всеки човек има право на храна, дрехи, подслон, медицинско обслужване и едновременно задължението да се потруди за тях дори и да не ги изплаща изцяло (веднага се сещам за безумния ни член от Конституцията според който не можело да има принудителен труд ). Гражданскита права са друга бира и индивидът трябва да покаже, че ги заслужава чрез наличие на гражданско самосъзнание, може би чрез някакъв минимален набор от знания потвърждаващ поне теоретично че има потенциала да бъде гражданин и да развие такова самосъзнание. Едва тук може да включваме и предоставяме разни свободи - на изразяване, на движение, религиозна, политическа, културна. Отделна тема е конюктурната злоупотреба с тези права, което е и една от най-важните причини те да не се приемат. Прекалено дълго време силните на деня са злоупотребявали с тях оправдавайки военни интервенции по "случайност" носещи им пряка полза. Прекалено дълго време слабите са оправдавали действията си като напр. масови или персонални атентати също с тях. Като добавим и религиозно-културни различия и стигаме до естествен извод - човешките права може и да са универсални, но гражданските нямат нищо общо. И нека първо да осигурим на всяко човешко същество полагащото му се по рождение, пък едва тогава да се занимаваме с психологичеките му "нужди" да псуе властта, да ходи на майната си или да не става за работа, щото бил "длъжен" да не яде 1-2 седмици понеже някакво божество му го говори. Все пак основата, първия етаж от пирамидата на Маслоу представлява най-общовалидното, а всеки следващ неминуемо отразява ква ли не различия.
10 Януари 2014 10:30
истината е, че всички народи загубиха от разпада на СССР. дори и тези "елити", дето си мислеха, че са победили. дългосрочните последици от липсата на конкурентна система (китай не може да бъде пример тук) доведоха до разпада на западната "държава на благоденствието". има вакуум, който се запълва хаотично и наистина религията и фанатизмът взеха заплашителни размери, дори и в "цивилизованите" държави. не е само исляма, но като знам колко розови по германия, англия и другата европа сложиха чалмите...
10 Януари 2014 11:57
Който залага на Китай, залага на куц кон, щом лешояда Сорос се е насочил натам, значи надушва мърша.
Сорос атакува: новата жертва на инвеститора ще е Китай
10 Януари 2014 14:16
Америка осъзна, че демократичните принципи и традиционните политически учения са неприложими в ислямския свят, поради което реши, също толкова изкуствено, да го тласне към религиозния фундаментализъм, който не е съществувал дори по времето на Отоманската империя.


Не знам какво е осъзнала Америка, ма имаше един пишман идеолог Френсис Фукуяма, който се изцепи, че целия свят отива към демокрация и пазарна икономика, защото нищо по-добро от това не било открито. Веднага маститите мислители го направиха на салата /Дарендорф го нарече дребен чиновник от Световната банка/ и Фукуяма си подви опашката и публично се отказа от тоя си извод ... Ся и на децата е ясно, че света не отива в тая посока. Проблема е, че много хора продължават да си мислят, че света отивал към все по-голяма демокрация, глобални граждански права, глобален пазар и пр. Истината е, че света отива на където си иска.
10 Януари 2014 19:14
Статията е смесица от факти и лъжи,но това не променя факта,че колкото по религиозно е едно общество толкова по малко са правата на гражданите.Разбира се има и изключения,но те са за да потвърдят правилото.Така,че ако искаме повече граждански права - по-малко религия.Това естествено не е панацея,но е предпоставка за повече права.
11 Януари 2014 01:47
Не бях чел такава помия отдавна,такава мешавица на откровени лъжи,истини и полуистини, а както е известно най-голямата лъжа е половината истина.Трагедия.
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД