:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,686,686
Активни 750
Страници 29,251
За един ден 1,302,066
Предизвикано

Arbeit macht frei. Не съвсем

За да "се оправим", трябва не просто да работим, а и да е защитено усещането за справедливост у всеки от нас. Всеки да знае, че работи за себе си като за индивид и като за член на обществото, а не за някой друг индивид, който е решил, че обществото е негово
Иван Стамболов
"Трудът те прави свободен" е казал в далечната 1873 г. германският филолог и писател Лоренц Дифенбах и после тази фраза е била използвана за какво ли не и как ли не е била оценявана. Аз пък смятам, че това, което ни прави свободни, е не трудът, а собствеността. Разбира се, говорим само за свободата в този свят. Онази, истинската свобода я имаме като дар и като задължение и нито можем да я придобиваме, нито можем да избягаме от нея. Но това е тема на друг разговор за друг свят и друг живот. Свободата в този свят произтича от собствеността, а трудът е само средство за придобиване на собственост, дори когато тази собственост е толкова дребна, че я наричаме просто "препитание".

"Този народ да разбере, че само работа ще донесе пенсии и заплати" пък е казал г-н Борисов в заключителната си реч при откриването на предизборната кампания. С това принципно е съгласен и г-н Румен Гечев, който в едно платено предизборно клипче каза горе-долу следното: "Ние сме леви, ние сме социалисти, но признаваме, че трябва да се произвежда" - тежко признание на правоверен социалист, изричащ такава еретична мисъл. Трябва да се произвежда! Другари, не може само да се лапа!



Красив, мамещ и мечтателен е идеалът на социалната държава



(welfare state), според който може да се увеличава броят на яйцата, докато броят на кокошките намалява.

Принципно с г-н Борисов ще се съглася и аз, но с уговорката, че не всяка работа ще "донесе пенсии и заплати". Пенсии и заплати ще донесе само онази работа, която пряко или косвено създава стойност. Тоест работата на племенничката на кмета, която е назначена в общината да се занимава с европейските проекти, но не е спечелила нито един такъв, не носи нито заплати, нито пенсии. Такава работа получава заплати, за да обещава пенсии.

Дори "този народ", както го нарича г-н Борисов, да се труди денонощно и всеотдайно (а той не го прави), трудът му пак няма да донесе справедливи заплати и пенсии, защото в тази прогнила и корумпирана държава ще бъде многократно ограбен. Ограбен от други представители на същия "този народ", които обаче са успели да заемат някое от многобройните приятни места около едва църцорещите, но пък сложно разклонени парични поточета на изстрадалата ни икономика. Пък и какво значи "справедливост"?...



Не, не се притеснявайте за "този народ"



Той не се труди денонощно и всеотдайно и ръцете му не са се счупили от работа. Телевизиите често правят анкети по селата и в тези анкети дядковци със сини такета размахват костеливи юмруци и викат: "Ако имаше работа, никой нямаше да бяга в града и в чужбина!". Имам познат (гражданин, между другото), който произвежда по 700 тона великолепни домати годишно. Има земя, на която е готов да изпробва нови култури, да ги развива, да ги продава, да печели и да плаща заплати. Готов е да усвои и пари от европейските фондове и за година-две да изкара принадена стойност от тях. Той казва: "Земята не е проблем. Сградите и машините също не са проблем. Не са проблем даже и парите. Проблем са хората. Никой не иска да работи, въпреки че надниците се увеличават непрекъснато, без да се увеличават изкупните цени". Това е в Тракия.

В Белоградчишко и Видинско други познати искаха да развиват някакъв бизнес, свързан с дърводобив и дървообработване, ако не ме лъже паметта. Тогава местен предприемач ги попита откъде смятат да набират работници. "Как откъде! - учудиха се моите познати. - Ами от селата. Нали там е най-голямата безработица!". Тогава местният предприемач, с както там се нарича чувството, обратно на патриотизъм, каза: "Вие не познавате местните хора. Всеки има къща с двор и кокошки, баба, която ги гледа, жена да шета, текат някакви социални помощи, гладен няма да умре. Мъжете висят по цял ден в кръчмата. Ако отидеш да им предложиш работа, ще решат, че си отишъл нещо да ги прекараш. Да не са луди! Не, те не са будали. Няма да се оставят да ги измамят. Те затова и земите си рядко продават - защото са сигурни, че могат да вземат два пъти повече пари от другиго". Тъй че ето -



работа има, но няма кой да я върши



"Това е така, защото селото умира! - ще изкрещи някой от публиката. - Да се върнем към корените си, да се върнем на село!". Дрън-дрън! Човекът напуска селото, както навремето е напуснал пещерата. Това е част от прогреса, с който така се гордее "проактивната" либерална мисъл, докато оплаква времената, когато момци и моми са напявали любовни задявки под съпровод на издълбана пръчка и одрана коза (кавал и гайда). Фундамент на културата е градът, а не селото. Университетският град, промишленият град, търговският град, в който се пресичат пътища и отсядат хора от далечни земи. Когато човекът е напуснал селото, не е загубил нещо хубаво, а се е отървал от нещо лошо - от ограниченост, бедност и несигурност. Днешното село е част от града. Едва ли има село, отдалечено от близък град на повече от час път с автомобил. Днес производството на храна прилича повече на промишленост, отколкото на селско стопанство. Днес селото е по-скоро вилна зона, отколкото местообиталище. Така че нека "този народ" (по дефиницията на г-н Борисов) не се оплаква, че му е откраднато селото, че са му откраднати корените, че са му откраднати нравствените ценности. Нравствените си ценности "този народ" е загубил, не защото са му отнели селото с носиите и ръчениците, а



защото са му отнели вярата



Смеем се на "този народ", че е подозрителен и с нищо не се захваща, за да не го минат и да не го измамят. Но той е напълно прав да е подозрителен, защото знае, че към всяка изкарана от него стотинка ще се протегнат хищните криви пръсти на "онзи народ" (ако ми позволи г-н Борисов въвеждането на този нов термин). "Онзи народ", в който членуват всички граждани с добър апетит - от членовете на Министерския съвет до последната шушумига зад гише, от която понякога зависят съдби. "Онзи народ", който очаква да се храни от труда, който г-н Борисов очаква да полага системно "този народ", за да има заплати и пенсии.



Има два начина "онзи народ" да смуче парите на "този народ":



неофициален и официален, тоест чрез рушвети или чрез налози (данъци и такси). Рушветите са много видове, а още повече видове са налозите. Рушветите пълнят партийните каси. Налозите пълнят държавния бюджет. Държавата обявява обществени поръчки. Печелят ги партийни фирми и сключват договори с чиновници, които са партийни назначения в администрацията. Плащанията по тези договори стават от бюджета (пари, официално изсмукани от "този народ") и от тях между 30 и 50% се връщат на чиновника под формата на рушвет (пари, неофициално изсмукани от "този народ"). Някъде в този вторичен и третичен кръговрат изпадат трохи и за заплатите и пенсиите, за които "този народ" трябва да се труди упорито и отговорно. Е, "този народ" не е светец и като го смучат, той пък няма да е упорит и отговорен.

Да, със сигурност "няма дъ съ упраим", ако не работим. Но никак не е сигурно, че ако работим "ш' съ упраим". За да "съ упраим", трябва не просто да работим, а в процеса на нашето работене да е защитено усещането за справедливост у всеки от нас. Тоест всеки да знае, че работи за себе си като за индивид и като за член на обществото, а не за някой друг индивид, който е решил, че обществото е негово. Всеки да знае, че като работи става собственик, а собствеността го прави свободен, поне според стандартите на този свят. Нека държавата да взима част от плодовете на нашия труд, но да знаем, че като ги вземе, те ще се върнат при нас като обществени услуги и ще отидат за подпомагане на истински нуждаещи се наши съграждани. А не за блага, които ще ползва някой друг, и за незаслужени социални придобивки срещу незаслужена политическа подкрепа.

Но кой се грижи за справедливостта?



Кой прави справедливостта възможна? За съжаление, колкото и да се пенявим, да протестираме и да веем трикольора, всичко казано и за "чипа", и за "материала" е вярно. И то се отнася както за "този народ", така и за "онзи народ", защото всеки от нас днес е в "този народ", а утре в "онзи народ" и обратно. Ако "онзи народ" прецаква "този народ", то, дами и господа, елементарната логика ни отвежда до единственото заключение -



ние прецакваме сами себе си



Кога ще свърши това? Неправилен въпрос. Правилният е: "Възможно ли е изобщо някога да свърши?". Може би пък сме орисани вечно да се самопрецакваме, самоизяждаме и самоунищожаваме. Може би най-накрая трябва да се появи по нашите земи някой по-пригоден и по-достоен генетичен материал (с по-продуктивен чип), да ни затрие и всичко да се свърши. И сигурно ще стане точно така, ако спешно не проумеем, че светът не започва тази сутрин и не свършва тази вечер и че историята не започва с нашето раждане и не свършва с нашата смърт. Докато не осъзнаем, че сме част от много по-големи процеси, в които участват и други хора, ще сме като шарана, който в един момент пасе тиня, в следващия рибарят го изважда на кукичката, но на него му е все едно, защото не може или не иска да разбере къде е, какво става и какво ще стане. И понеже нещата вече отиват към тост, нека завършим така: "Дай боже, винаги да знаем кои са местата на нещата и винаги да поставяме нещата на местата им!". Отдайте, прочее, кесаревото кесарю, а божието Богу (Мат. 22:21) и си помислете дали все пак Картаген най-накрая не трябва да бъде разрушен.
Снимка: БОРИСЛАВ НИКОЛОВ
В "онзи народ" членуват всички граждани с добър апетит - от членовете на Министерския съвет до последната шушумига зад гише, от която понякога зависят съдби. "Този народ" живее с постоянното подозрение, че "онзи народ" му ограбва труда.
 Въпреки безработицата има много свободни работни места, за които с месеци няма кандидати.
29
3657
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
29
 Видими 
11 Септември 2014 19:49
Авторът ми мяза да е от "онзи народ".
11 Септември 2014 20:14
И като се сетя отде е най-позната тая фраза...
---------------------
Сайтът на Генек
11 Септември 2014 20:38
Осем пъти се споменава г-н Борисов.Други впечатления от статията нямам.
11 Септември 2014 21:11
Просто такива са правилата на играта в България - работенето се наказва.

Натисни тук

А защо българското село е зле? Натисни тук
11 Септември 2014 21:47
Просто такива са правилата на играта в България - работенето се наказва.

Натисни тук

А защо българското село е зле? Натисни тук
mick, според теб повечето хора трябва да продадат имотите си и да станат наематели, респ. от собственици да станат наемни работници, така ли? И после да теглят кредити, за да си купуват същите имоти, което породи ипотечната криза в САЩ, а оттам финансовата криза в целия свят? В цял свят хората се стремят към собственост, а ти искаш да се лишаваме от нея.
11 Септември 2014 21:49
velin_velinov
11 Септември 2014 21:47

Не, искам просто да си ги поддържат и използват. А не да държат по няколко имота буренясали да речем като куче касичка. Собственикът на имот има и отговорности.
11 Септември 2014 21:55
Тоз пък от къде поникна та и взе да ни съди колко и как работим. Явно той е преуспял, скъсал се е да бачка и сега дава съвети.
11 Септември 2014 22:04
Абе стана ясно че заради социалните помощи не работели хората. Тоз капацитет не знам къде е расъл ама явно не помни че преди 30 години нямше помощи и всички по селата имаха. А тогава беше социална държавата. Хубава мечта била, ами направиха я мечта като я приватизираха.
11 Септември 2014 22:19
Интересен екземпляр, хем библията си е подложил хем антибиблейски (нехристиянски) говори и като се усети дърпа назад авариино че само за този свят говорел. После затваря пак по библейски. Иначе на снимката напомня на Каролев след успешно IPO, сливане и усвояване на кебабчииница и бирена фабрика. А и текста намирисва на Каролев без да вписваме кебабчииницата в картинката. Може да са роднини по спонсорска линия.
11 Септември 2014 22:23
Въпреки безработицата има много свободни работни места, за които с месеци няма кандидати.


Въпреки че с месеци не са намерили кандидати за обявената свободна позиция, фирмите търсещи работна ръка не променят предлаганите условия. Може и така да се прочете гореспоменатия факт. Сключването на трудов договор е сделка, а не благодеяние. А за да има сделка, трябва и двете страни да са съгласни.

Като се има предвид това, а и други недоглеждания в дописката, бих препоръчал на автора следващия път вместо да си губи времето в лековати размишления на тема "Колко прав е бил г-н Борисов, когато е нарекъл този народ лош мат'рял", да изразходва същото количество време за разходки из плaнините, защото според данни на СЗО 3.4 милиона души годишно умират от прекомерно тегло и обездвижване.

Приключвам, изказвайки отново плахата надежда, че авторът прави разлика между Roman-ските консули Сула и Катон Стари.
11 Септември 2014 22:41
doomchant
11 Септември 2014 22:23


Може и по друг начин да се прочете - фирмите не бързат да назначават работници, та да вдигат заплатите. Освен това - все пак трябва и сметката да излиза, т.е. работниците да вършат толкова работа, че да има за заплата и за печалба на собственика. Иначе - за какво му е работник, все пак не е социална служба.

От друга страна, явно безработните след като не харесват парите, има откъде да ги изкарат без да работят. Иначе гладен не се стои - проверено е. Много често безработните увисват или на врата на държавата или на роднините...
11 Септември 2014 22:48
Четох докъм средата без обструкции, сетне ми светна, че авторът г-н Сулю няма нито 2 часа в производствено предприятие, или във ферма, на къра! Г-н Сулю предивзиквам Ви, влезнете тук и ще дискутираме както си требва! Освен ако не сте НПО-шник който се прехранва от грантове...
11 Септември 2014 22:49
doomchant
11 Септември 2014 22:23
Прав си за договора, но те точно това не искат. Искат да спрат солциалните помощи че да им се работи за без пари.
Преди години бях в Мичигания в едно градоселище и един местен феодал с фирма за нам си кво виеше че заради помощите за безработни той трябвало да наддава към надницата за да привлича работници. Той хич не обичаше да дава и наддава. Искаше работниците му просто да нямат друг избор и да взимат какво им даде. Странното е че не говоря за 1850 година а този пичага смяташе че правителството просто не играело честно.
11 Септември 2014 22:50
Бай ви Суля горе покрай моралната си тирада май ни кани да се върнем обратно в 19 век по чисто икномическите взаимотоношения. Дано само така да ми се е сторило, макар че снимката горе прилича на фотошоп на Каролев.
11 Септември 2014 22:56
трудът е само средство за придобиване на собственост

Писаници като горната доказват за сетен път пълната неспособност на домораслите ни десни публицисти да проумеят каквото и да било за обществото, неговата тъкан и движещи сили. Трудът е единственият начин за удовлетворяване на човешките потребности, а придобиването на собственост задоволява по-малката част от тях, при това най-низшите*
Собствеността престава да бъде мотив, за удовлетворяване на висшите и най-висшите потребности. Напротив, милиони хора я жертват съзнателно за постигането на по-високите степени на реализация и за духовното си развитие. Затова, за човеците са далеч по-важни от собствеността солидарността, споделянето на ценности и възможностите за постигане на цели, които са по силите само на големи организации.

Да го кажем по-достъпничко, като за "десни", на примера на "гражданина с доматито". Защо сий субект не може да намери хора и даже са му проблем /прости, Господи!/? Защо нормалните хора не се надпреварват, за да удовлетворят готовността му да усвои пари от европейските фондове?
Очевидната причина е, че още не са се родили такива селяни, които биха копали доматито за въпросния гражданин, като могат да копат същата земя за себе си. Че и да вадят по три реколти от нея: лук напролет, домати лятос и зеленце наесен.
Значи, гражданинът трябва да предложи нещо друго на селяните, по-точно да плати на умни люде да му кажат какво. Оставям Ви да се сетите що е то? И предайте, моля, на г-жа Кунева, че общественото поприще не е лъжица за нейната уста

---------------------------------------------------------------------
* Според Маслоу, потребностите във възходящ ред, са:
Физиологични: храна, вода, сън, здраве, секс.
Екзистенциални: подслон, безопасност, обезпеченост.
Социални: социални връзки, общуване, привързаност, загриженост за другите и внимание към себе си.
Престижни: самоуважение, уважение от страна на другите, признание, постигане на успех и висока оценка, развитие в работата.
Духовни: познание, себереализиране.
11 Септември 2014 23:19
Този смешник- за съжаление форумец на "Сега " , се опита да да влезе преди време в парламента от партията на мадам Yes.
То бяха едни къчове, силни сигнали и ясни знаци ......
Нахален, сега и акъл дава .
11 Септември 2014 23:43
Епа я съм от село ,ама искрено казано не се срамувам а точно обратното ,кефим се .Но все по-малку разбирам защо у мойто село кръчмата па е пуна като некога а оградите са ръждави ,убеден съм че веке кило блажна боя не е по скъпа от кило ракия. Длъго ме нема у Родината та затова молим некой да ме светне каква е причината
12 Септември 2014 08:29
Аз пък смятам, че това, което ни прави свободни, е не трудът, а собствеността.
Айдяяяяя, туй нещо авторът не е христиенин. Христос е казал: "По скоро камила ще мине през иглени уши, отколкото богат ще влезе в рая". Ей това нещо много тревожи американците, щото от една страна умират да са богати, а от друга се изпотяват кога се молят пред кръста.
Членовете на всички християнски общества, които е създавал Павел са били задължени да предават цялата си собственост на обществото. Има притча за Зафира и Анани, които скрили собствеността си и Господ ги е умъртвил. Голям праз, като имаш собственост и не знаеш какво да правиш с нея.
Красив, мамещ и мечтателен е идеалът на социалната държава
(welfare state), според който може да се увеличава броят на яйцата, докато броят на кокошките намалява.
С това изречение авторът е увеличил броя на глупостите в статията. Има изследвания, че най-проспериращи са имено социалните държави - Швеция, Финландия, Германия и т.н.
Принципно с г-н Борисов ще се съглася и аз, но с уговорката, че не всяка работа ще "донесе пенсии и заплати". Пенсии и заплати ще донесе само онази работа, която пряко или косвено създава стойност.
Това и баба го знае. Обаче това, което носеше стойност, заводи строени от западни компании, отдавна е скрап, модерно земеделие, защото беше дадено на едни дето трябвало да се чувстват свободни със собственост. А наш Боко Тиквоко апелира за садене на компери, че и те носели стойност.
Мъжете висят по цял ден в кръчмата. Ако отидеш да им предложиш работа, ще решат, че си отишъл нещо да ги прекараш. Да не са луди! Не, те не са будали. Няма да се оставят да ги измамят. Те затова и земите си рядко продават - защото са сигурни, че могат да вземат два пъти повече пари от другиго". Тъй че ето -
Ами така е като този предприемач иска да плаща минимална заплата. Сега селата и малките градове са обезлюдени, защото повечето са отишли в чужбина, където работят много и получават значително повече отколкото у нас.
(ако ми позволи г-н Борисов въвеждането на този нов термин)
Е голям ум ще да е тоз г-н Борисов, че авторът тъй напоително го цитира.
Вътобще статията ни напомня, че нещата у татковината не вървят (което и ние си знаем), защото не са оркестрирани както трябва. Да напомня, че преди 1989г. кога нямаше собственост, бяха оркестрирани по-добре. Не, че не трябваха промени, ама в Китай промените направи Дън Сяо Пинг и Компартията се запази с ръководна роля, а у нас Луканов и Костов и приехме евроатлантическите ценности. И разликата е очевадна.
12 Септември 2014 09:03
Луканов и Костов и приехме евроатлантическите ценности


Ти си един от тях двамата, затова говориш в 1л., мн.ч? Тия двамата приеха онези ценности в най-буквалния им смисъл, под формата на откраднати финикийски знаци.
12 Септември 2014 09:06
Истината:
http://www.youtube.com/watch?v=lxBoqMelBQI
12 Септември 2014 10:12
приехме евроатлантическите ценности


Моля, избягвайте мръсни думи. От тия двете ми се гади до езофагиален рефлукс като от хамалски виц на анално-екскрементална тема. Miserere!
12 Септември 2014 10:47
Интересни разсъждения, не съм 100% единодушен но има верни неща.
"Па че им и работим!", казваме възмутено, когато стане дума за трудова етика
12 Септември 2014 10:49
' Не, те не са будали. Няма да се оставят да ги измамят'

Тезата за този и онзи народ ми харесва.
12 Септември 2014 11:56
Забелязвате ли, че вестникът редовно дава трибуна на разни "експерти" по същността на българския народ? Тази седмица бяха трима. Първо М. Константинов каза, че народът бил изпростял. После Б. Ламбовски каза, че народът бил незрял. Сега тоя пъпеш твърди, че народът бил мързелив. На обида ли им плащат? А дали е случайно, че това са все хора без личен принос към благото на обществото? Професорите и публицистите трябва да бъдат част от интелектуалния елит а не да се подвизават като обикновени плювачи.
Най-жалък беше Ламбовски. Според него народът е незрял, защото дава полярни оценки на девети септември. Но, забележете, той самият си признава, че не може да даде балансирана оценка понеже, видите ли, не бил историк.
12 Септември 2014 13:27
Ето ви един прелюбопитен цитат от книгата на Амин Маалуф-Кръстоносните походи през погледа на арабите: Макар и схващането за справедливост на франките да притежава отделни страни, които бихме могли да определим като „варварски“, както подчертава това хронистът, то обществото им има предимството да е „разпределител на права“. Понятието гражданин, разбира се, все още не съществува, но феодалите, клирът, университетът, буржоата и дори селяните „неверници“ имат до един добре установени права. В Арабския Изток съдебното производство е по-рационално, но нищо не ограничава произвола на княза. Това забавя развитието на търговските градове, както и еволюцията на идеите. От 12 век и досега така е при арабите, така е и в Западът - силата на ПравАта. Затова и арабите и българите бягат в Европа:за да имат защитени права. У нас правото е в ръцете на Червените князе.
12 Септември 2014 13:56
Не, истината е Натисни тук

12 Септември 2014 14:15
Mrx++ 12 Септември 2014 08:29
Аз пък смятам, че това, което ни прави свободни, е не трудът, а собствеността.
Айдяяяяя, туй нещо авторът не е христиенин. Христос е казал: "По скоро камила ще мине през иглени уши, отколкото богат ще влезе в рая


Носи кръстче,може и да е христиенин.Натисни тук
12 Септември 2014 15:30
12 Септември 2014 20:00
Носи кръстче,може и да е христиенин.Натисни тук
Те сегашните христиени познават Библията толкова, колкото предишните комунисти Маркс. А инак всяка проститутка може да си сложи кръстче. Те са евтини на пазаря.
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД