:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,746,526
Активни 665
Страници 2,993
За един ден 1,302,066
Поглед

Маркс и либералите пропуснаха нещо важно

Двете най-влиятелни идеологии никога не разсъждаваха върху исляма, никога не прогнозираха негова радикална форма
Маркс все пак е разглеждал източното православие (Русия) като особен случай при посочените от него взаимоотношения между класите. Т.е. той е забелязал православна Русия на източната европейска граница, но не и Османската империя на южната.
Западното общество очаквано реагира на атентата в "Шарли ебдо" с множество коментари. Но нещо любопитно ни убягва - има сечение, което групира интерпретациите на две. Едни хора търсят главно причините и ги намират в неравенството и липсата на перспектива за малцинствата във Франция (Западна Европа). Както и в съвременния колониализъм на Запада. Другите се фокусират върху следствията - демокрацията е заплашена, свободата на словото, съжителството. Ако търсят причини, правят паралел с християнството - и двете религии имат кървави периоди. Първите казват: "Това е лош свят, ражда тероризъм, оправете му ценностите!" Това не е техният свят. Вторите: "Не, ценностите са наред, трябва да ги защитим. Ислямът просто не е преживял Просвещението си." Това е техният свят. Не е трудно да различим идейните корени на противопоставянето - от едната страна са левите интелектуалци, за които либералният Запад, капиталистическите му недъзи и войните му за ресурси са виновни за бедите. От другата страна е либералната мисъл, която тактично измества фокуса - не, няма проблем с либерализма, той носи всеобщо щастие; проблемът е с тази част от исляма, която не е извървяла пътя до търпимост с други религии.

Различният подход е обясним - след края на Студената война лявото е в тотална опозиция на либерализма. Разпрата "Аз съм/не съм Шарли" е част от това противопоставяне. Но интересни са най-гласовите му изразители. Левият интелектуалец Славой Жижек, анализирайки радикалния ислямизъм след "Шарли ебдо", го обясни с



"класов бунт, който използва



дълбоките пукнатини между малки групи от заможни земевладелци и техните бедни арендатори" (по повод Пакистан). И обвини "либералната демокрация, която е съюзник на феодалите". Мнението на "другата страна" бе изразено най-мощно от официалните западни власти, от цялата западна институционалност - държавни глави се събраха на Площада на свободата на словото, а Франсоа Оланд заяви: "Днес беше атакувана цялата Република. Републиката - това е свободата на словото, културата, творчеството, плурализмът, демокрацията." Т.е. пак виждаме как лявото дири причините и ги намира в социалната неправда и либерализма, а той акцентира върху следствието и застрашените свои атрибути.

И двете гледни точки имат недостатъци. Какви класи, каква бедност, след като мнозина от терористите ислямисти са от заможни семейства, почти от средната класа? Не си ли противоречи либерализмът, който е измислен на Запад, но проповядвайки равни права, може да разруши същия този Запад, ако Франция един ден наистина се събуди с президент мюсюлманин? (Уелбек). Но целта на този текст не е да определя кой е крив и кой прав. Най-малко защото, видно е, левите и либералите водят различен разговор. Целта е да се покаже, че това объркване, тази недостатъчност в оценките, това незнание са исторически предопределени. Нито лявата политическа теория, нито либералната са разглеждали някога исляма или ислямизма като риск.

Темата е изключително важна и отваря днешен дефицит - как ние от Запада да си обясним радикалния ислямизъм, след като двете водещи политически доктрини никога не са го забелязвали, никога не са го прогнозирали като опасност. Как да имаме адекватна позиция, след като нашите бащи учители не са ни говорили за него. И теорията на Маркс, ценностен темел на днешното ляво, и либерализмът, са продукт на Просвещението, сочат и/или прогнозират път за развитие на човечеството. Универсалисткият им подход е известен - "класата", "производствените отношения", "класовата борба" и т.н. са общовалиден двигател на обществените преобразувания, без значение на география, религия, етнос или друга местна особеност (Маркс); знание, демокрация, пазар, разум и т.н. са "инструмент" за постигане на щастие където и да е по света (либерализмът). Трудно можем да искаме от универсалисти (при това - почти всички материалисти) да обърнат внимание на религията. Но днес са видни две неща -



Западът е разклатен от войнстващ ислямизъм



Спорно е дали двете универсалистически концепции са приложими спрямо исляма. Редно е да отчетем, че Маркс и либералите не предупредиха за тази опасност пред Запада, нито допуснаха такова препятствие пред идеологиите си.

Някои неща се забравят или поне не се знаят. Маркс например е разглеждал източното православие (Русия) като особен случай при посочените от него взаимоотношения между класите. Значи все пак е обърнал внимание на религията, видял е, че има някаква, която "се изрепчва" на общовалидните закономерности. Забелязал е обаче православна Русия на източната европейска граница, но не и Османската империя на южната. Забравя се също, че Франсис Фукуяма, който написа "Краят на историята и последният човек", изреждайки окончателните победи на либералната демокрация по света, въобще не включи ислямския свят. Просто защото тя не бе победила там. След атентата срещу кулите близнаци обясни, че "това с края на историята" го имало още при Хегел и Маркс, той просто се поупражнявал - т.е. се извини. Доста неща трябва да се преосмислят.

Нека се върнем по-назад. Маркс е атеист, който признава корените на религията, но смята за водещи науката и капиталистическите отношения. Американският изследовател Джон Лукач го атакува, че в XIX век, когато край него почват да бъкат национализми, той вижда универсализъм в "класите". Но само няколко десетилетия по-късно избухва Първата световна война, при която класите нито движат нещо, нито предизвикват общи процеси. Универсалното се оказва национализмът, т.е. някакъв дух, който напълно отсъства при посочваните от Маркс материалистически закономерности. Не е ли подценил по същия начин и религиите?!

Лукач е критик на Маркс и може да не му вярваме. Но да питаме наши леви познавачи, изследователи на Маркс - забелязвал ли е той исляма, допускал ли е да се появи радикална форма, която да е риск за посочваните от него закономерности на развитие? "Темата е много интересна. Маркс е материалист - битието определя съзнанието. Но е интересно, че е



виждал като реакционна и консервативна религия



източното православие заради Русия. Смятал е, че православното духовенство е деспотично и пречи на осъзнаването на пролетариата. За исляма няма нищо - по това време Османската империя, която е в досег със Стария континент, се модернизира, европеизира", сподели проф. Димитър Генчев. "Не съм срещал в неговите съчинения исляма като препятствие. Енгелс има работи за руско-турските войни и споменава и исляма, но това не е основен негов проблем", заяви и проф. Васил Проданов. Маркс и Енгелс разглеждат исляма единствено в контекста на актуалната геополитика. Бъдещето е известно - във втората половина на XX век в Арабския свят се появяват режими, които се мъчат да съчетаят исляма със социализма, оттам и с марксизма. Търси се общото, марксизмът не предрича радикализиране на исляма.

Сега да обърнем внимание на либералите. Антоан дьо Кондорсе е прекрасен просвещенски мислител, съвременник на Френската революция. Но вижте колко наивно, макар и красиво, е описал бъдещето: "въвеждането на единна парична единица в огромния континент Африка ще сложи край на срамното грабителство"; "европейците, ограничавайки се до свободна търговия, достатъчно просветени относно собствените си права, за да си позволят да се възползват от правата на другите народи, ще уважават тази независимост" (спрямо колониите); "онези монаси, които са донесли на тези народи само срамни предразсъдъци, заплашвайки ги с ново господство, ще бъдат земестени с хора, заети да разпространяват сред тези нации истини". Според Кондорсе хората от други религии ще заимстват западния светски проект просто защото той носи добрини. Но историята сочи, че нито посочените от Кондорсе универсални ценности (пари, просвета, разум и т.н.) носят навсякъде добро, нито пък хората навсякъде прегръщат светската държава. Нямаме специфично изследване на религиите при либералите след Кондорсе. Стигаме пак до Фукуяма. От 400 страници в "Краят на историята" на исляма отделя половин. Казва, че той не намира отзвук сред младите хора в Берлин, Токио и Москва. Ако под Берлин разбира Запада, то



сега теорията му олеква



Едва днес либералите обръщат внимание на войнстващия ислямизъм. Естествено, с универсалистически подход, който уеднаквява (любопитни са Иън Бурума и Авишай Маргалит, които разглеждат антизападнячеството като идеи, пропити от самия Запад).

Би било смешно, разбира се, да обвиняваме Маркс и светлите либерални умове. Те са с място в историята, ние - не. Най-малко пък следва да вкарваме цитираните по-горе професори в спор прав ли е бил Маркс, или не е. Но трябва да се каже, че когато днес левите интерпретират войнстващия ислямизъм, това е Марксовата универсална материалистична интерпретация, в която отсъства ислямът. От там и обясненията, с които биха обяснили всичко (бедност, неравенство, колониализъм). Когато либералите бранят демокрацията и ценностите й, те защитават универсалния просвещенски проект, където също религиите нямат значение. Когато някой ви говори за липсващо Просвещение, то той предпоставя, че има един общовалиден път на развитие и всеки си върви по него, макар и с различна скорост.

Разбира се, че има течения, които отдавна отхвърлят универсализма - постструктурализъм, незападни теории т.н. Но никога не са били водещи, не са били политически доктрини. Глупаво е да казваме, че те са верни, пък горните не са. Никой не знае къде е истината. Можем да съжаляваме обаче, че Маркс и либералите, чиито следовници сме, не се съсредоточиха повече върху исляма.
23
4137
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
23
 Видими 
16 Февруари 2015 20:07
Ми те и върху ядрената физика не са се съсредоточили достатъчно и теориите им хич не могат да обяснят разпада на ядрата.
16 Февруари 2015 21:18
Фейлетоните не бяха ли за рубриката "После"?
16 Февруари 2015 21:39
Дияне, там дето копаш няма нищо. Вчера Елена Йончева го каза в прав текст - обяснението на ислямския тероризъм е в американската политика в Бл. Изток /и я прекъснаха "демократично/. Къв Маркс, кви либерали ?
16 Февруари 2015 22:07
Можем да съжаляваме обаче, че Маркс и либералите, чиито следовници сме, не се съсредоточиха повече върху исляма


Може, обаче, и да не съжаляваме. Няма всеобхватни учения и теории.
16 Февруари 2015 22:25
Интересно, но слабо. Боят в надстройката идва от униженията в базата. Просто и логично. Универсално. Маркс. Автора - Диамат - слаб 2.
16 Февруари 2015 22:57
Знаеш ли колко далеч е бил ислямът преди 160 години ? Сега е в сърцето на Европа . Тогава е бил екзотика , която не интересува никого .
16 Февруари 2015 23:09
обяснението на ислямския тероризъм е в американската политика в Бл. Изток

Така е.
Там ефективността на политиката трябва да се измерва в мегатони.
16 Февруари 2015 23:20
Да, струва ми се, че Маркс е пропуснал влиянието на Интернет и Социалните мрежи в частност върху обществените процеси.
Какъв пропуск само.
Недопустим.
17 Февруари 2015 08:29
И обвини "либералната демокрация, която е съюзник на феодалите". Мнението на "другата страна" бе изразено най-мощно от официалните западни власти, от цялата западна институционалност - държавни глави се събраха на Площада на свободата на словото, а Франсоа Оланд заяви: "Днес беше атакувана цялата Република. Републиката - това е свободата на словото, културата, творчеството, плурализмът, демокрацията." Т.е. пак виждаме как лявото дири причините и ги намира в социалната неправда и либерализма, а той акцентира върху следствието и застрашените свои атрибути.
Тези противоречия Маркс ги е обяснил - единство и борба на противоречията. Аз бих ги обяснил по-съвременно Всичко във Вселената се състои от две същности - консервативни сили и еволюция. Консервативните сили се стремят към запазване на статуквото, а еволюцията към неговото нарушаване и по-нтатъшно развитие. Маркс за времето си е бил либерален философ. Тогава се е зараждал капитализма в недрата на феодализма. Сега либералите са консерватори (справка Татчър и Рейгън, които са консерватори, но прегърнаха либералните идеи), т.е. те се стремят да запазят капитализма на всяка цена. Затова сега Западът се съюзява с най-консервативните сили в света - ислямисти фундаменталисти, фашизоиди и какви ли не за да спре развитието на света, защото посоката е към нарушаване на статуквото, което е изгодно за него.
Редица държави, като Китай, Латинска Америка, Русия, Индия, обаче, искат развитие, еволюция. Еволюцията е постоянна, тя нарушава статуквото. Ако нямаше еволюция нямаше да съществува прогресът. Нещо повече ако нямаме еволюция няма да съществува и това фундаментално понятие време. И тук фундаменталния закон на диалектиката на Маркс - единство и борба на противоречията.
Не си ли противоречи либерализмът, който е измислен на Запад, но проповядвайки равни права, може да разруши същия този Запад, ако Франция един ден наистина се събуди с президент мюсюлманин? (Уелбек).
Либерализмът проповядва развни права, но генерира огромно неравенство. Това е, защото парите са възможности. Така, че натрупването на големи богатства от единици за сметка на огромната маса от народа води до различни възможности и от там различни права.
Но само няколко десетилетия по-късно избухва Първата световна война, при която класите нито движат нещо, нито предизвикват общи процеси. Универсалното се оказва национализмът, т.е. някакъв дух, който напълно отсъства при посочваните от Маркс материалистически закономерности. Не е ли подценил по същия начин и религиите?!
Джон Лукач тук не е прав. 1-вата Световна война, както и 2-та са последните удари срещу феодализма и утвърждаване на капитализма. . През 1-та световна война са премахнати последните феодални монархии - Руската, Османската, Германската и Австро-унгарската империи. Хитлер се опита да възстанови Германската и беше победен. Тогава, обаче се зароди нещо ново социалистическата държава. След 2-та световна война беше премахната империята на Великобритания и започна разграждането на колониализма. Западът упорито противодействаше на това. Трябва да се отбележи, че единствените против 1-та световна война са били комунистите от КомИнтерна (у нас и земеделците).
Енгелс има работи за руско-турските войни и споменава и исляма, но това не е основен негов проблем", заяви и проф. Васил Проданов. Маркс и Енгелс разглеждат исляма единствено в контекста на актуалната геополитика. Бъдещето е известно - във втората половина на XX век в Арабския свят се появяват режими, които се мъчат да съчетаят исляма със социализма, оттам и с марксизма. Търси се общото, марксизмът не предрича радикализиране на исляма.
Разбира се нито Маркс нито Енгелс са баба Ванга да познават в детайли какво ще стане, но те посочват най-общо религията като консервативна сила. Имено това се опитват да използват либералите на Запад. Там е работата, че ислямът се обръща и срещу тях. Това е така, защото всяка религия, когато стане войнстваща, е идеология не на капитализма-либерализма, а на феодализма. Т.е., една витка назад в историята. А ислямът е войнстващ, защото ислямските страни са бедни и капитализмът ги държи на това ниво (не говоря за нефтените монархии). И защото по-прогресивните наципонални ръководители бяха пренахнати от Запада.
Най-малко пък следва да вкарваме цитираните по-горе професори в спор прав ли е бил Маркс, или не е. Но трябва да се каже, че когато днес левите интерпретират войнстващия ислямизъм, това е Марксовата универсална материалистична интерпретация, в която отсъства ислямът.
Ислямът е нямало как да присъства в Марксовата теория понеже той не е бил политически играч по това време. Но Маркс е дал оценка на регресивната роля на религията въобще. Тук можем да вклюим и християнството в САЩ, особено в Южните щати и ислямът и др.
17 Февруари 2015 08:44
Дияне, там дето копаш няма нищо. Вчера Елена Йончева го каза в прав текст - обяснението на ислямския тероризъм е в американската политика в Бл. Изток /и я прекъснаха "демократично/. Къв Маркс, кви либерали ?
Разбира се. Гарелов и Йончева, квото кажат, тва е. А, да забравих другаря Волгин! ГРУ и КГБ са непричьом. Само лошите хамериканци.
17 Февруари 2015 08:52
Момчета, момета. Къв дедо Маркс, кви 5 лева? Ислямът, както и юдаизмът, са религии на древни номадски племена. Където Законът е зъб за зъб, око за око. За разлика от христянството, което е възникнало и разпостранило в цивилизованото градско общество на Средиземноморието. Юдаизма е пластичени се приспособява към измененията в света. Ислямът не може. Именно в ислямската средна класа противоречията между номадските догми и съвременния свят предизвикват душевен дискомфорт, който те разрешават по най-простия начин - убий и сам умри.И ще намериш покой.
17 Февруари 2015 09:16
doomchant

16 Февруари 2015 21:18



Фейлетоните не бяха ли за рубриката "После"?





/под сянката на султана ислямизми не са виреели бе, Божидаров.../
17 Февруари 2015 09:17
Що за инсинуации. Какво общо има собствеността върху средствата за производство като определяща обществените отношения (Маркс) с религиозния фундаментализъм, провокиран, отгледан и поощряван от САЩ по чисто геополитически съображения?! То не че няма общо, но общото е в дълбочина, de profundis, така да се рече,. Но до такива дълбини съвременните "анализи" е някак неудобно да се спуснат.
17 Февруари 2015 10:00
фонМитенщайн
16 Февруари 2015 22:25
Интересно, но слабо. Боят в надстройката идва от униженията в базата. Просто и логично. Универсално. Маркс. Автора - Диамат - слаб 2.


17 Февруари 2015 10:09
Mrx++
Ислямът е нямало как да присъства в Марксовата теория понеже той не е бил политически играч по това време. Но Маркс е дал оценка на регресивната роля на религията въобще. Тук можем да вклюим и християнството в САЩ, особено в Южните щати и ислямът и др.


За целия обширен постинг

Инак е достатъчно да се посочи че марксизмът счита религията за "опиум за народите". И действително, като се гледа поведението на радикалните ислямисти (и не само на тях, разбира се), трезвомислещия човек може да открие прилика с поведението на наркозависимите. Вярващият не мисли. Той вярва.
17 Февруари 2015 10:23
А според Елена Йончева кой е виновен за чеченския тероризъм в Москва (в метрото). Пак ли „американската политика в Бл. Изток“?
17 Февруари 2015 10:24
как ние от Запада да си обясним радикалния ислямизъм, след като двете водещи политически доктрини никога не са го забелязвали, никога не са го прогнозирали като опасност.
Ислямът буквално допреди 50-60 години беше маргинална религия, сбутана в ъгъла на историята още от времето на битката при Виена насетне, а мюсюлманските държави бяха ангажирани преди всичко със собственото си изтребление - на племенно и национално ниво. Мълчаливи и работливи мюсюлмани от целия ислямски свят участваха във възстановяването и изграждането на следвоенна Европа, от което изгодата беше взаимна. Възходът на исляма от последните десетилетия се обяснява с възхода на петродолара и с нищо друго. САЩ позволиха на Саудитска Арабия и Турция, като основни негови съюзници в региона по време на Студената война, да изградят стабилна държавност и да постигнат забележителен икономически възход в годините след това. Петролните монархии и Турция обаче започнаха да финансират и подпомагат логистично умерената опозиция, както и прякото вмешателство във вътрешните работи на останалите мюсюлмански страни, вкл. по времето на т.нар. "Арабска пролет". Пръкналата се сякаш от небитието радикална организация "Ислямска държава" обаче изненада всички (или почти всички). Разграждането на тази терористична организация няма да успее нито с въздушни удари, нито дори със сухопътна военна операция, ако не започне методичното й и неотклонно задушаване отвътре, с помощта на управляващите режими от всички държави в региона. Опасявам се обаче, че и в Турция, и в заливните монархии съществуват сили, които се стремят да използват ИД, за да отслабят още повече Европа и да я принудят да приеме многобройната умерена ислямска общност за факт и дори за фактор в държавните дела на европейските страни. В Германия тази тактика вече успя – тези дни мюсюлманската общност там беше призната официално.
Бъдещето е известно - във втората половина на XX век в Арабския свят се появяват режими, които се мъчат да съчетаят исляма със социализма, оттам и с марксизма. Търси се общото, марксизмът не предрича радикализиране на исляма.
Със своите традиции във вътрешнообщностната солидарност, ислямът е най-близък до идеите на социализма. Разбира се, управлявалите там потиснически диктатури, както и самозабравилите се и оядени върхушки на комунистическите партии в Източна Европа, провалиха иначе привлекателните и напредничави идеи на социалистическата държава.
Универсалното се оказва национализмът, т.е. някакъв дух, който напълно отсъства при посочваните от Маркс материалистически закономерности. Не е ли подценил по същия начин и религиите?!
Напълно вярно. Прибягването до националистическите и радикални политически течения в Европа през ХІХ-ХХ в., както и в наши дни в някои страни, се родее напълно с радикализирането на ислямската религия в Бл. изток и Африка и може да се обясни преди всичко с икономическите затруднения, в които тези страни се намират. Възхвалата на миналото при фашизма и нацизма е напълно идентична с връщането към основите на исляма в радикалните секти на тази религия. В Ислямска държава обаче буквално през последните месеци намериха главния виновник за трудностите и страданията, на които мюсюлманите са подложени, а именно кръстоносците от запада. Реакцията не закъсня.
17 Февруари 2015 11:11
Измислени са от евреите,за да се противопоставят,двете многочислени религии.
Голямата им грешка е,че Ислямът не разрешава лихварството.
И какво правим,като са 1.5 млрд. и в Европа 30 млн. без турците?
PS. В България не са ли признати?
17 Февруари 2015 11:53
Но да питаме наши леви познавачи, изследователи на Маркс - забелязвал ли е той исляма, допускал ли е да се появи радикална форма, която да е риск за посочваните от него закономерности на развитие?
Не съм изследовател на Маркс - но не виждам защо да е необходимо. Отговорът е да. Маркс е говорил за религията като цяло - дали ислям, будизъм, зороастризъм и т.н. Русия дава за пример като държава, в която религията е силна и има водеща роля в обществото - с всички произтичащи от това дефекти. Но за него не са проблем заблудите и откровените глупости, които се насаждат с религията - а именно това, че религията е още една форма на контрол, на доминирането на голяма част от обществото от друга. Ислямът е една феодална религия, която разчита на покорство (буквално). Естествено Маркс е нямало как да предположи, че външни фактори ще пречат на деконструкцията на тази религия в обществото, защото разчитат на покорството на местното население и експлотация на неговите ресурси. Ето ви пример - наскоро почина феодалният крал на С. Арабия - човек неизбран на избори, управляващ с пълен произвол, ръководещ режим, който открито угнетява жените и прави публични екзекуции (отрязване на глава) за всичко от прелюбодейство до "магьосничество". И целият западен свят се втурна да го оплаква и възхвалява. Преди няколко години пък почина ръководителя на Венецуела, човек избиран многократно на всеобщи избори, при чийто режим имаше най-голямото намаляване на бедността в историята на неговата държава. Западният свят го заклейми за някакъв диктатор, дето срутил икономиката на страната. И двата народа са силно религиозни. Ама при единият религията има доминантна роля в озаконяването на феодалния режим, а при другия е напълно отделена от държавността. Ислямът е средство, както много други, за експлоатация на слабия и глупавия. Не е кой знае колко по-сложно от това.
17 Февруари 2015 12:01
Отваряте разните му международни споразумения за свободата на религиите и бързо разбирате накъде отиваме. Не случайно САЩ препоръчват повече религиозни свободи по света, че и нас в частност. Затворените религиозни общности са обществени сегменти, които лесно се управляват и захранват с идеологически простотии. У нас традиционните вериозповедания взеха да се заменят с американски версии на вярата (йеховисти, петдесятници, адвентисти), а в същото време се отвори място и за радикални арабски течения (салафити, уахабити).
17 Февруари 2015 12:32
Маркс е разсъждавал за религиоята като цяло. Пък либералите, най-вече модерната им форма, гледат на света през пропагандна парадигма, според която светът вече не се движи от социални, национални и религиозни конфлити. Тези проблеми са решени и остава само да се позакърпят въпросите с правата на гейовете
17 Февруари 2015 14:15
този туюрлюгювеч е "черешката на тортата" от себеподобни в рубриката! от вчера се мъча да определя по някакъв начин "микстурата" от псевдо популярни тези, забъркани по невъобразим начин, но не се справям нещо. най-малкото е нужно авторът да си изясни съдържанието на понятията, преди да ги използва.
отделно се изненадвам, че хора с претенции могат да съставят подобни словосъчетания:
"единство и борба на противоречията"
"Маркс за времето си е бил либерален философ"
"Ако нямаше еволюция нямаше да съществува прогресът"
"...ако нямаме еволюция няма да съществува и това фундаментално понятие време"

единствено, за мен, SvSophia запазва ниво
17 Февруари 2015 15:39
Либерализъм, левичарство и ислям.
Каква е връзката между тях?
Кой каквото реши или каквото се върти в главата му.
Пълен произвол...
Маркс и либералите пропуснали исляма, а защо ислямът пропуска Маркс и либералите, които го предхождат?
А каква е връзката или общото между Маркс и либералите? Те отричат ли се взаимно?
Абе пълна каша, но моабет да става...
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД