:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,707,352
Активни 431
Страници 18,282
За един ден 1,302,066
Истинската история

Необикновените превъплъщения на крал Марко

Владетелят на Прилеп загива като османски васал при Ровине, за да се прероди в народната памет като Крали Марко
Младият крал Марко, изобразен като дарител на южния вход на църквата "Св. Димитър"; 1366-1371 г.; Марковата обител до с. Маркова Сушица, Скопско
Въпреки поредицата спорни въпроси около битката при Ровине (17 май 1395 г.), от която вече изминаха 620 години, за нас остава безспорна там смъртта на двама от най-известните средновековни владетели в Българския югозапад - Константин Драгаш и Марко. И докато велбъждският деспот е оставил не много след себе си, освен турското име на столицата си Кюстендил, то прилепският крал е юнак над юнаците и основен лиричен герой в безброй народни песни, предания и легенди по целите Балкани, дори и у нехристиянските народи. И е поразително не толкова несъответствието между историческата личност и Крали Марко, а тяхната противоположност, казано направо. Защото "изкривявания" в устните народни предания има в много случаи, то и в писмената реч не са никак малко, но пълната противоположност на историческата действителност и на народния спомен за нея в случая е впечатляваща. И твърде рядко срещана.



* * *



От малкото исторически извори за Марко сме принудени да направим твърде нелицеприятни изводи за краткото му управление. Макар от дарителския му портрет в църквата "Св. Димитър" в Марковата обител до Скопие да ни гледа снажен млад мъж, по това време 30-35 годишен, месеци по-късно младият крал Марко (крал от ноември 1371 г.) ще започне с ужасяваща скорост да стопява бащиното си наследство - твърде скоро околните феодални владетели стопяват обширните му земи само до Прилепско и Битолско. Крал Марко не само не успява да защити държавата си при османското нашествие, но доста преди това - и от околните български владетели.

Раждането на Марко, макар и под съмнение донякъде, се отнася най-често към 1335 г. И напълно справедливо, понеже всяка друга дата ще изпадне в противоречие с по-сетните исторически дадености. Майка му Елена е съпруга на бързо растящия в сръбската дворцова йерархия Вълкашин. През 1365 г. Вълкашин получава високата титла "крал" и обширни владения (приблизително 15 хил. кв. км) със средищен град Прилеп. Силно укрепена твърдина, издигната на един скалист връх, крепостта на Прилеп и днес впечатлява посетителите, а при пълното си завършване през 70-те години на ХIV в. - с високите си кули и дебела крепостна стена, със сигурност е всявала страх у всеки, дръзнал да я нападне (вж. подробно за археологическото проучване Бошко Бабик, 1986).

За ранните години на Марко знаем малко. През лятото на 1361 г. той получава важно поръчение - да прибере сребърния депозит на семейството от Дубровник. Девет години по-късно, на 5 април 1370 г., Марко и брат му Андриаш са споменати в грамота на баща им крал Вълкашин до Дубровнишката република. През август следващата година Марко е вече "млад крал", според надпис от църквата "Св. Неделя" в Призрен. Понеже в друг дубровнишки документ от 10 юни 1371 г. Марко не е все още "млад крал", то обявявено му за престолонаследник трябва да е станало между 10 юни и 31 юли 1371 г. (Христо Матанов, 1986), т. е. в самото навечерие на битката при Черномен (26 октомври).

Дали поради лошо предчувствие или поради обичайна предпазливост, но крал Вълкашин и брат му сярският деспот Иван Углеш не вземат младия цар в похода към Маричината низина. Уреждането на династичните въпроси само два-три месеца преди това трябва обаче да ни наведе на лоши мисли - крал Вълкашин сякаш е предчувствал разгрома на българската войска при Черномен, та е оставил младият крал за заместник и продължител на рода.



* * *



Сякаш съвсем съзнателно невидима ръка не просто е преиначавала действителния живот на прилепския крал Марко, а нарочно е разпространявала неговата пълна противоположност. Така невзрачният прилепски владетел се превръща изневиделица в могъщ юнак - освободител и закрилник от турците. Тази странност лесно откриваме и в друг случай, макар и не дотам разпространен - търновският цар Иван Шишман (1371-1393/95) също е запечатан в народната памет като юнак над юнаците, смел защитник на царството си и на всички българи. Доста по-различна картина рисува Хюсеин, вярно чак през ХVII в.: "Безчестният Шишман потънал [през 1393 г.] в морето на колебанията. Виждайки, че от ръцете му се изплъзва повечето от царството му [Търновското], той започнал . . . да моли за спасение и да иска прошка." И ако ХVII-тият век е все пак твърде далеч за да вярваме безпрекословно на Хюсеин, то тогава нека прочетем "Книга за описанието на света" от Мехмед Нешри, която е само век след събитията: "Сосманоз [цар Иван Шишман] се уплаши, излезе [от крепостта Никопол], надяна савана на брата си . . . дойде и падна в краката на [Али] паша."

Първите юнашки песни за Крали Марко пътешествениците в Османската империя през втората половина на ХVI в. отбелязват по главния път Ниш-София-Пловдив-Цариград. Поне там, а наверно и по цяло Българско, множество гуслари пеят за подвизите на митичния герой. Не е без значение ранната дата, на която се срещат първите песни за Крали Марко, те наверно възникват още в самото начало на ХV в. Макар и напълно измислени, в песните и легендите за Крали Марко все пак има остатъци от действителните събития (вж. Извори) - за страшното османско нашествие, за битката при Косово поле, дори за двете жени в живота на действителната историческа личност - жена му Елена, дъщеря на болярина Радослав Хлапен, и Теодора, съпруга на болярина Гъргур, с която Марко живее известно време.

Юнашките песни за Крали Марко се пеят задължително на сватбите по цялата българска земя и това е не само спомен за истинските лични истории на крал Марко. На сватбите тези песни имат строго възпитателна цел - те се пеят задължително за да се поучи младоженецът на смелост и себеотрицание при защитата на семейството си. Множеството народни песни за връзката на Крали Марко с красиви девойки са и допълнителен щрих към ореола му на юнак и защитник.

Представянето на двама от най-неспособните български владетели - цар Иван Шишман и крал Марко, като юначни защитници на българите сигурно има повече от едно обяснение, но изглежда главното сред тях трябва да е задействането на особен предпазен механизъм в самосъзнанието на българите в ранните години на турското робство - механизъм, подобен на пълното изключване на съзнанието у преживелите някоя страшна катастрофа. В края на ХIV в., "най-злочестото от всички зли времена" (приписка на инока Исай, 1371 г.), българските държави са изравнени със земята. Изгорена и обезлюдена е българската земя, българите се продават в робство като добитък, отвличат се в дворците и харемите "жените и момчетата" (Мехмед Нешри). Страшната катастрофа от края на ХIV в. народът ни, а и всички останали балкански народи, са можели да преживеят единствено чрез мощен предпазен механизъм, който да изключи народното "съзнание" за да го съхрани. За това се налага измислянето на юнак над юнаците, които ще дойде за да защити българите от нечовешкото страдание. За прототип на този юнак е избран османският васал и несполучил прилепски крал Марко. А защо него - този въпрос всъщност няма отговор, поне на пръв поглед. Някаква историческа случайност, сигурно.



Извори



"Турци земя попления -/ що бе старо, погубия,/ що бе средно, поробия,/ що бе младо, закараа . . ."

"Ай море, изкачи се Марко на чардаци,/ та погледна нагоре-надоле,/ та най-вече на Косово поле./ Там си виде Косевка девойка . . ."

Из юнашки и исторически народни песни за Крали Марко от с. Капатово, Благоевградско

"Проговори Муса Арбанаса:/ . . . Когай те тебе [Крали Марко] майка те родила,/ свилена пелена тебе те повила,/ со врУкя вода тебе т-окупала;/ Когай ме мене турчинка родила,/ на студен камень мене ми седнало,/ со студена вода мене ме измило,/ со коприя [коприва] мене ме завиткало . . ."

Из юнашка народна песен за Крали Марко и Муса Арбанаса, изпята от народния певец Спасо Милош-Рикала, с. Прелюбища, Тетовско, 2 август 1916 г. (по Михаил Арнаудов, 1924)



"Ка Остарел, у стАрите гОдине, Ишол, Ишол Марко на пут, то дУпи кОньот, му вика: Ди-и! КОньот нейде. Той пА му вика: Ди-и! КОньот па нЕйде. ТрЕки пут му вика Ди-и! Защо ШАрец нЕйдеш?" Той му вика: "КАко дА идем? Жал ми е за вЕкот, си Умрел вЕке!" - "КАко, рече, сум умрел?" "Той па му вика: Си Умрел." - "КАко да се вИдим, рече, моето лице али сум Умрел?" Коньот му рече: Айде мАло пОгоре, у плАнина, има нЕкой две Еле, чифт, мегю двЕте Еле има еден бУнар, па слЕи, оглЕдай се." И нАйстина, Марко тЪргна, Отиде у плАнина при тия две Еле, слезе от конь, вИде лИцето - лИцето Умрено. Му вика на коньот : "НАйстина, рече, я сум Умрен. Но тебе, рече, ал сакаш да те Остаем, на тУрци кьОле [слуга] да бИдеш, али сакаш да те зЕмем сО мене?" Коньот му рече: "ЗАщо да ме Остаеш на други, да се мУчим ? Я сакам сО тебе да ме зЕмеш." И зЕде Марко, го прЕсече кОньот на две пАрчиня, па Ископа една дупка, го зАкопа. Го зАкопа кОньот, па зЕде, пОстели дОлама, па сЕдна на дОлама, нАписа една кнИга. "Еве, рече я ке Умрем, току му се мОлам, кой ке прОйде Овде, да прЕгледа пИсмово и да земе да ме зАкопа; и Ете, рече, два кЕмери злАто прИ мене, да ги зЕме той, що ке ме зАкопа, пОдарок." И легна на доламата, Умре . . ."

Из "Смъртта на Крали Марко" по разказ на народния певец Спасо Милош-Рикала, с. Прелюбища, Тетовско, 2 август 1916 г. (по Михаил Арнаудов, 1924)





Свързани текстове:

http://www.segabg.com/article.php?sid=2009102200040001301

(Битката при Черномен обрича на гибел балканските християнски държави)
37
22640
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
37
 Видими 
24 Юни 2015 20:25
Петрински
24 Юни 2015 21:36
Битката при Ровине или при рововете е известна и с други неща.
Само Иван Шишман изпраща на своя воевода Мирчо Стари подкрепления, които останалите християнски владетели отказват. И въпреки, че превъзходството на Баязид е 1/4 в негова полза, сражението е без победител като Стефан Лазаревич и Константин Балшич, също едвам успяват да си спасят кожите.
Изобщо, обединените действия на Мирчо Стари с всички български владетели от двете страни на Дунава, започвайки от походите до Карнобат, връщането на Шумен в български ръце, победата срещу Баязид при Карановаса, битката при Никопол, та чак до победата при Дръстър по времето на Фружин, показват, че България и Влахия са една държава...
24 Юни 2015 22:33
Изгорена и обезлюдена е българската земя, българите се продават в робство като добитък, отвличат се в дворците и харемите "жените и момчетата" (Мехмед Нешри)

Кое е цитата и кое авторовият текст ? Само "жени и момичета" ли е цитатът ?

Мехмед Нешри описва много подробно османските завоевания. Завоевания, които на Балканите продължават повече от век и въобще не могат да се приведат под общата представа за просто унищожение. На разграбване и унищожаване са бил подлагани крепостите, които са оказвали съпротива и не са се предавали веднага, но те не са много.

Османската тактика, като цяло е следната - първо се опитват да привлекат на своя страна населението и местните феодали, като на населението предоставят много по ниски данъци, а привилегиите и управляваните от феодала територии му ги признават. По това време, отново по Мехмед Нешри, данъкът е бил само един от 5% събиран на пазарите. По този начин, почти без съпротива османците завземат Мала Азия.

На Балканите към тази тактика се прилага и друга - победените местни феодали не са разорявани и сваляни от власт, а са оставяни да управляват владенията си, срещу плащане на годишен данък и участието им с помощни войски към османските, (нещо като приемане в ЕС и НАТО). След като биват изтощавани по този начин, в един момент в който се опитат да кръшкат просто им отнемат владенията. Точно това се случва и с Шишман. И не само.

14 век е опустошителен, но не само за Балканите, а за цяла Европа. Тогава е една от най-големите чумни епидемии "Черната смърт", която убива повече от половината от населението на Европа, включително и на Балканите.

Поставянето на Византия под Венецианско дългово робство и с това практическото й унищожаване, засилването на феодалното нацепване и войни, включително за константинополският престол, чумата, нашествието на османците, действително създават усещането за апокалиптична картина (възприемана буквално, като такава) от православните свещеници и монаси.
24 Юни 2015 22:44
Фолклорът за Крали Марко, независимо доколко е верен фактологически, има едно много важно значение - оценъчното. Крали Марко е оценяван положително, което наистина поставя много въпроси за вярното разбиране на епохата и въобще на историята на Балканите. Механичното прехвърляне на представи от националната епоха, появила се тук чак през 19 век, може да обслужва нечия сегашна пропаганда, но очевидно не кореспондира с историческата истина, като научна и безпристрастна, което единствено би я направило и вярна.
24 Юни 2015 23:16
И все пак Марко българин ли е или сърбин? Че е владеел български земи ясно, но той като какъв се е определял, какво ще рекат специалистите?
24 Юни 2015 23:56
„Въ Христа Бога благоверен краль Марко“

Щом е сякъл монети с български надпис, требе да е българин...
25 Юни 2015 00:06
Neopol
В началото на 15ти век влашките селяни от свободна Влахия са емигрирали отвъд Дунава при турците, защото данъците и ангарията там са били по-малки. Т.е. може би османците не са били такива зверове, каквито ги описват.
25 Юни 2015 00:40
И все пак Марко българин ли е или сърбин?

Все едно да питаш цесекар или левскар е бил.

Националната идея възниква в началото на Новото време и целта е да преформулира легитимността на владетеля от "дадена от бога" към "дадена от народа".

Средновековните държави не са държави на народи, още по малко на нации, а владения на владетели. При това поставени във взаимна йерархия - владетелите, а от там и владенията им.

Средновековният човек се самоопределя по религия и по местожителство. Когато някой средновековен човек пише, че е българин, то това не означава нищо повече, освен това че е от областта България, т.е. Мизия през почти цялото време или от Македония, за краткото време, когато се е наричала България, докато днешна Тракия пък се е наричала Македония.

Ако приемем друг подход - ретроспективният и да търсим предците на населението на кои съвременни ни държави са били поданици на кои средновековни владения и антични образувания, то това е друг начин, но има стойност единствено за да установи континуитет. Но този континуитет в никакъв случай не е политически, т.е. държавен, а единствено културен и генетичен.
25 Юни 2015 11:28
"Средновековният човек се самоопределя по религия и по местожителство."

Точно така, напълно съм съгласен с това твърдение. Не етническо самоопределение, а така да се каже самоопределение на териториална основа и вероизповедание , демек човекът си живее в земя, наречена България, изповядва православно християнство и са самоопределя като българин. Именно така са се самоопределили и жителите на Македония, а там според писаното от Рихард фон Мах, когато дошли османците заварили такава мешавица от народи, каквато никъде другаде по света нямало.
25 Юни 2015 12:28
Когато някой средновековен човек пише, че е българин, то това не означава нищо повече, освен това че е от областта България, т.е. Мизия през почти цялото време или от Македония, за краткото време, когато се е наричала България, докато днешна Тракия пък се е наричала Македония.


съ самодрьжъць быстъ бльгарїнь родомь ѹнѹкъ Николы же ї Риѱимиѧ благовѣрьнѹ сынь Арона Самоила же брата сѫща ц ҃рѣ самодрьжавьнаго

това е написал Иван Владислав в Битолския надпис - че е българин по род.
Конкретно от времето на османското завоевание:
Ден седми (7.06.1381). Правя достояние аз, Франциско Костарера, жител на Крит, че с моите наследници давам, продавам и прехвърлям завинаги на теб, магистър Жоме де Фано, лекар на служба на Крит, и на твоите наслендници една моя робияна на име Ирина от български род, от селището наричано Мелник
. Това от нотариалната книга на нотариус Антонио Брешиано.
В същата книга четем за "робиня на име Мария, от български род, от селището, наричано Прилеп", за "Теодора, от български род, от селището наричано Костур", и т.н.
Само да посоча, че от времето, когато Мелник, Костур, Прилеп са били под българска власт до споменаването на тези робини, българки по род, е минал повече от век.

===
Петрински, изглежда, има договор до живот да публикува в таз газета , та затова трябва да бъде окуражаван , когато не пише дивотии. За таз статия едно палче
25 Юни 2015 12:51
бонго-бонго,
отвори фейсбук и там ще срещнеш много, които пишат, че по род са софиянци, респективно варненци, бургазлии и т.н.. Означава ли това, че имаме такива етноси ?
Едва ли има нужда да ти припомням, че vulgares се среща написано за пръв път през 345 г. и се приема за първото споменаване. Едва ли има смисъл да ти напомням, че Мизия и България, мизийци и българи през повечето време са синоними и така и се използват ?

Има ли нужда да ти споменавам, че в определен период от време (по времето на цитирания надпис), земите на Македония са тема (област) България, а на Тракия тема (област) Македония ?
25 Юни 2015 13:16
отвори фейсбук и там ще срещнеш много, които пишат, че по род са софиянци, респективно варненци, бургазлии и т.н.. Означава ли това, че имаме такива етноси ?

Смешно и жалко.
Все едно в средновековието на Балканите не е имало власи, албанци, грузинци, арменци ....
25 Юни 2015 13:21
Етническата принадлежност винаги е била изтъквана. Посочва се в имената на императорите на ИРИ, нема смисъл да се дават многобройни примери. Същото се отнася и за великите везири. А за родовата принадлежност на сички благородни фамилии през цялото Средновековие и тяхното стриктно проследяване, та до наши дни си има цела наука...
25 Юни 2015 13:22
Етническата принадлежност винаги е била изтъквана. Посочва се в имената на императорите на ИРИ, нема смисъл да се дават многобройни примери.

Е, понякога става объркване - напр. Василий I Македонец, е арменец по произход.
Иначе др. Неопол , когато е посещавал Бачковския манастир, явни е зяпал мухите и не е разбрал, че в първия типик на манастира е изрично посочено, че в него се приемат за монаси само грузинци по произход.
25 Юни 2015 13:28
На Балканите към тази тактика се прилага и друга - победените местни феодали не са разорявани и сваляни от власт, а са оставяни да управляват владенията си, срещу плащане на годишен данък и участието им с помощни войски към османските, (нещо като приемане в ЕС и НАТО). След като биват изтощавани по този начин, в един момент в който се опитат да кръшкат просто им отнемат владенията. Точно това се случва и с Шишман. И не само.


Ситен дъжд вали като от маргарит ....
25 Юни 2015 13:50
че в него се приемат за монаси само грузинци по произход

Е и ? Кво се опитваш да докажеш ? Могли са да приемат само софиянци или само варненци по произход.
25 Юни 2015 15:09
Приликата на състоянието на България от времето на османското нашествие и състоянието и сега е прекалено очевидна. Може би само най-големите идиоти не го виждат. И самия механизъм на предателството и неспособността на елита е прекалено очевиден. Уникално историческо дежа вю! Интересното е , че и планетата Сантурн е била три пъти в тази позиция която е сега - при завладяването от Византия , падането под Турско и подчинението от НАТО. Друго уникално историческо дежа вю е да се наблюдава как прабългарите са потънали в славянското море - същия процес сега - на загуба на жизнена сила в българите и поглъщането им от по-жизнения цигански етнос. Предвид жестоките времена които идват , това може и да е съзнателно действие и реверанс към българския етност от по-висша сила.
25 Юни 2015 15:25
Друго уникално историческо дежа вю е да се наблюдава как прабългарите са потънали в славянското море - същия процес сега - на загуба на жизнена сила в българите и поглъщането им от по-жизнения цигански етнос.

Таквизи наблюдения и халюцинации, немащи нищо общо с историята, може да се правят сал в книжлетата на Партиздат...
25 Юни 2015 15:34
Могли са да приемат само софиянци или само варненци по произход.


Какво в "Теодора, от български род, от селището наричано Костур" , "Димитър, българин, от селището наричано Воден", "Ирина, от български род, пот селището наричано Варна", "Мария, българка,от Преспа" "Кали, българка, от селището наричано Охрид", Мария, от български род, от селището наричано Диамболи (Ямбол)" - та какво от това не ти е ясно.
Да отрича съществуването на етноси през Средновековието, може само пълен невежа.
25 Юни 2015 16:03
По важно е, че ми стана ясно, че тълкуваш понятията по начин неприложим към съответната епоха.

Средновековният човек се самоопределя по религия и местожителство. Точка. Всичко останало са свободни интерпретации, които не целят историческа истина, а съвременна ни пропаганда.
25 Юни 2015 17:06
И е поразително не толкова несъответствието между историческата личност и Крали Марко, а тяхната противоположност, казано направо

Не мисля, че това е някакъв парадокс характерен само за нас. За жалост не съм историк, за да дам добри примери в това отношение, ама май при испанците например имаше някакъв дон Хулиан граф на Суета, който с флота си пренесъл ислямските завоеватели окупирали Испанския п-в през 8-ми век. Въпреки неописуемите страдания понесени от испанците в резултат на това предателство , испанските легендите запазени за него странно, но го представят в положителна светлина...
Ако не се лъжа, в "Тайната история на монголите" имаше описан някакъв наистина невероятен техен герой- Хутула хан (споменава се и от Рашид ад-Дин), който обаче се изхитрил да изгуби всичките битки които водил. Вследствие на "героизма" на този Хутула, могъщия Хаганат създаден от прадядото (баща на въпросния Хутула) на Чингис хан се разпаднал напълно, маса народ бил изклан, съставящите го племена и родове изпаднали в подчинение и зависимост от околните народи, ама за некадърника- "юнак" и една лоша дума не може да се намери в летописите, само дитирамби...
То даже великолепният филм на Мел Гибсън- "Смело сърце", май се върти около подобна легенда. Според мен шотландският герой чийто дела са действителната причина за появата на тези легенди е Андрю Мъри, ама шотландците сякаш повече си харесват Уилям Уолас, вероятно заради чудовищната му екзекуция, а Мел Гибсън даже си позволи абсурден намек във филма, че Уолас е истинския баща на един от най-великите английски крале- Едуард III...
25 Юни 2015 17:42
А да не би в народните песни да се е получило някакво объркване между действително съществуващия крал Марко и неизвестния положителен герой Крали Марко?
25 Юни 2015 18:22
А да не би в народните песни да се е получило някакво объркване между действително съществуващия крал Марко и неизвестния положителен герой Крали Марко?

Нема объркване.
Крали Марко е рисуван и възпяван на ален кон шарколия.
Това е същият бог-конник, дето е изсечен на Мадара и по-рано на сички тракийски плочи...
25 Юни 2015 18:25

Средновековният човек се самоопределя по религия и местожителство. Точка.

Точка , ама не е точка. Не е нужно да упорстваш в заблудите си.
25 Юни 2015 18:51
"Уникално историческо дежа вю!"
Е най сетне някой да се сети! Следващата стъпка на елитите е преминаването към печелившата религия. Е, затова няма запазени управляващи родове с традиционните си имена.
25 Юни 2015 18:56
Това е същият бог-конник, дето е изсечен на Мадара и по-рано на сички тракийски плочи...

Преноси и проекции на св. Георги. А Мадарския конник и тракийските Хероси са толкова същи колкото и Цар Освободител или ген. Къстър.
25 Юни 2015 19:41
Какви ли песни ще се пеят след време, когато Крали Плевньо срази Путин Кровави и с враня коня влезе во Владивостока града голяма?
25 Юни 2015 21:28
Крали Плевньо срази Путин Кровави и с враня коня влезе во Владивостока града голяма?

Ясно е като бял ден. Пропагандата не са я измислили ни хамериканците, ни дохтур Гьобелс. Измислили са я през 14 век у България -- туй от нищо хора като Крали Марко и Иван Шишман, да направиш нещо хора е дело на средновековния български Пъблик Рилейшънс и Ню Имидж.
През 21 век пропагандата все така яко работи -- направихме нищото Крали Плевньо за нещо като крал на България
25 Юни 2015 21:40
Neopol 25 Юни 2015 16:03
Средновековният човек се самоопределя по религия и местожителство. Точка.
Де, де... Туй като как го подразбра. Че и слагаш точка -- забраняваш всякакви ровичкания по въпроса, от Твоята точка насетне.
25 Юни 2015 22:04
Могли са да приемат само софиянци или само варненци по произход.

Могли са, ако са били граждани на некой град-държава. Ако не Рим, барем Поморие...
25 Юни 2015 23:18
бонго-бонго
25 Юни 2015 15:34


Тая дума етнос , не я знам , но от цитираното разбирам че са от български род. Т.е имало е род.
Разбирам също че натякваш че са били роби , нали?Аналогично на днешното време, нали. Не мога да разбера обаче имало ли е тема Гърция в ИРИ и защо не е имало?
Ммм даа,
Да видиш чудо , великата цивилизация Елада , не е имало дори такава тема.Преди кризата политиката на ЕС , беше в посока - Европа на регионите.
Интересно също , защо Великия Филип , баща на Великия Александър Македонски е имал град в Тракия Филипопол.Имало е Мизия , Тракия ,Македония , Тесалия , Трансилвания ,Илирия , Епир , .... В Една карта от 15 век , има на едно място от едната страна македони, от другата македони ,в тема Македония по средата едни граеци ,

Всичко май е измислено през 18 век , а?

Какво нещо е истината?
26 Юни 2015 00:09
По важно е, че ми стана ясно, че тълкуваш понятията по начин неприложим към съответната епоха.

Средновековният човек се самоопределя по религия и местожителство. Точка. Всичко останало са свободни интерпретации, които не целят историческа истина, а съвременна ни пропаганда.



Аз съм дал конкретни примери: род, български, място за живеене.-Преспа, Варна, Ямбол, Охрид и т.н. Същото важи и за Западна Европа през средновековието. Така например, в един извор, Боемунд е описан " loco Apulus, gente Normannus" - по местоживеене от Апулия, по произход нарман. Монахът писал хрониката, нарича другиго "gente and animo barbarus"- варварин по кръв и дух.
Но щом ти даваш различно аксиоматично твърдение, то няма как да не е вярно
26 Юни 2015 00:22
Тая дума етнос , не я знам , но от цитираното разбирам че са от български род. Т.е имало е род.
Разбирам също че натякваш че са били роби , нали?Аналогично на днешното време, нали. Не мога да разбера обаче имало ли е тема Гърция в ИРИ и защо не е имало?


Защо да натяквам? Това са българи, хванати и продадени в робство от османските завоеватели. И така имената им попадат във венецианските нотариални книги на о-в Крит.
Разбира се, че е имало род. Но род в средновековието е многозначно понятие и означава произход, рождение, племе, народ. напр. "жидовьскы́и родъ". В края на краищата , Паисий, който е средновековен човек пише: "Ти, българино, не се мами, знай своя род и език и се учи на своя език!"
Има огромна литература върху проблемите на етноса и етническата принадлежност през средновековието.
А тема Гърция (θέμα Ἑλλάδος ) в Източната римска империя е имало. Основана е около 800 г., обхващала е първоначално Пелопоноес, Централна Гърция и Тесалия.
27 Юни 2015 12:59
Интересно също , защо Великия Филип , баща на Великия Александър Македонски е имал град в Тракия Филипопол.

А защо имп. Траян имал град в Тракия, Августа Траяна?
29 Юни 2015 18:23
Neopol


01 Юли 2015 16:15
Четейки Neopol и бонго-бонго, като един незапознат добре с тематиката човек се обърках.
И на двамата мненията изглеждат обосновани и до голяма степен достоверни. Мислейки си, че и днес има хора които не могат да се определят нито по род, нито по пол, то най-вероятно в средновековието е било още по неопределимо положението. С оглед на генетичния бъркоч по тез земи предполагам, че и двете виждания важат еднакво в зависимост от това, какво се цели да се каже/ докаже, но в крайна сметка всичко е относително
02 Юли 2015 01:14
Komisarq
01 Юли 2015 16:15

Както написах по-горе, върху проблемите за етносите, етногенезиса и етническата идентификация е писано много. Препоръчвам за ориентиране:
https://www.academia.edu/5469706/Writing_History_Identity_Conflict_and_Memory_in_the_Middle_Ages
глава 1 Ethnic Identity as a Situational Construct in the Early Middle Ages и 3.Barbarians and Ethnicity
И разбира се:.
Walter Pohl ,
Conceptions of Ethnicity in Early Medieval Studies

http://www.kroraina.com/bulgar/pohl_etnicity.html
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД