Ако искате невръстната ви щерка да стане световноизвестна пианистка, има две задължителни условия - да има талант и да иска да свири на този инструмент. Дори и да притежава необходимите данни, ако пианото не я влече, няма никакъв смисъл да я насилвате!
Има ли начин родителите сами да разберат дали от детето им би излязъл приличен музикант? В интерес на истината - няма. Има начин само при условие че единият или и двамата родители са музиканти. В останалите случаи е трудно да се преценят реално данните на детето. Амбициите на майката или бабата в никакъв случай не означават, че наследникът действително отговаря на техните представи за талантливо дете. Но може и да са прави. Така че най-добре оставете преподавателите сами да преценят това. И имайте предвид, че отговор на въпроса не може да получите веднага. Необходимо е време, за да прецени учителят
доколко малчуганът е музикален
"Детето трябва да се наблюдава. Да се види реакцията му при звучаща музика, независимо дали е от запис, радио или от телевизора. Но родителят трябва също да е музикален, за да отчете ритмиката му. Ако детето има заложби, те рано или късно ще се проявят - вкъщи, в детската градина, в някоя школа, в училище. Става дума за желание от негова страна да пее, да танцува, да слуша музика", уточнява дългогодишната преподавателка по пиано в столичното читалище "Николай Хайтов" Емилия Георгиева.
Според нея някои деца показват способности още в 3-и или 4-ти клас. Ако тогава детето заяви: "Аз обичам да слушам Бах", това означава много.
Интерес към такава сложна музика
на тази възраст е сигнал, че от детето може да стане голям музикант. Но може и да не стане. Това вече времето ще покаже. При всички случаи обаче родителите не трябва да спират малчуганите, ако те проявят интерес към свирене на какъвто и да е инструмент. В най-лошия вариант ще им остане богатата музикална култура.
А има и други случаи - например детето пее фалшиво, не показва слух. Но с времето то се развива и засвирва на инструмент. По принцип фалшивото пеене не е гаранция, че същото важи и за свиренето. Единствено неритмичността е нещо, което почти никога
не може да се поправи, дори и с много труд
Най-лесно ще разберете дали детето проявява музикалност, ако поговорите с учителите му по музика в детската градина или училището. Те няма начин да не забележат едно по-надарено момченце или момиченце. Оттам нататък е добре да намерите и учител по съответния инструмент, към който наследникът има интерес или за който се предполага, че има данни.
В никакъв случай не очаквайте щерката или синът да засвирят Бах още на 5 години! Това е невъзможно. Гениите са твърде малко. Да се насочва детето към пиано още на 3 годинки е също глупаво.
Най-ранната възраст,
при която може да се учи този инструмент, е четири години и половина.
Емилия Георгиева например е засвирила на 5 години. Завършила е музикалното училище, а после и музикална педагогика. И още на 19 години била поканена за преподавател в това читалище, което отскоро носи името на Николай Хайтов.
"Но повече от десетина минути свирене, и то с прекъсвания на всеки 2-3 минути, за тази възраст не са желателни", предупреждава тя. Времетраенето на упражненията се увеличава с възрастта. При 5-годишните важи същото, както при 4-годишните. Когато детето навърши 6 годинки, заниманията може да станат по 20-25 минути. По принцип при децата
няма полза от уроци над 30 минути
И то с почивки.
Това трябва да знаят всички родители, които са успели да купят на детето си пиано. Не го насилвайте да свири по цял ден само защото сте видели нещо подобно в някой филм! Заниманията у дома са също според възрастта. Обикновено преподавателят задава домашно за вкъщи, което е съобразено с годините на детето. То се научава в рамките на допустимото за възрастта време.
За съжаление у нас няма много школи за начална подготовка по пиано. Най-често се работи по тези на Лидия Кутева и Милена Куртева. "Това е слабото ни място. И за жалост не се издават нови, нито пък се превеждат. Просто няма разработен материал", казва Емилия Георгиева. Разбира се, това е за началото.
После се преминава на технически упражнения,
гами, определени автори и т.н.
"След петата година родителите могат вече да очакват да чуят нещо", уточнява тя. Но става дума за кратки песнички, а не за сериозни пиеси. Георгиева забелязала, че децата имат склонност и искат да учат мелодични неща. "Другото, което ми прави впечатление, е, че искат да звучи тъжно. Което пак означава - мелодично, но и емоционално."
Най-честата грешка на всички родители според нея е насилването на децата. "Ако детето каже: "Не искам!", нищо не може да се направи. Дори и да е много музикално, натискът ще го откаже.
Трябва да се действа с много дипломация
Родителите сами трудно биха преценили дали детето има необходимите за пианист ръце. Така че не бива да прибързват. В най-общи линии ръцете трябва да са с меки стави, добре сложени анатомично и да имат необходимия обхват (тоест разтворената педя). Второто обаче се разбира едва след време, когато детето порасне. Обхватът е необходим вече за по-сложните творби. Иначе пианистът си остава само с определен репертоар, подходящ за неговите ръце. Но затова не се мисли в началото.
|
|