:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,719,747
Активни 549
Страници 4,650
За един ден 1,302,066

Вижте ме какво ям

Храненето, това иначе егоистично физиологическо преживяване, и в България се превърна в заразително зрелище
Ивайло Дичев
Ако настроите погледа си с 30 години назад, ще си дадете сметка за нашествието на храната в живота ни. Нямам предвид самата субстанция, на която наблягахме и навремето; говоря за образите на храната - рецепти, готвещи и ядящи звезди, кулинарни пътешественици, блогъри, които обснимат сготвените блюда, преди (или дори вместо) да ги консумират. Както каза изследователката на храненето Райна Гаврилова, вече не се случва културни хора да седнат някъде и разговорът да не се завърти около някаква хранителна тема - точно както по-рано се завърташе около последната прочетена книга.

От една страна, средната ни класа се научи, че на маса не само се мучи - ммм, чудно, сипи още малко. Социалното хранене е повод да изказваш сложни съждения за консистенцията на соса, да различаваш куркума от шафран и при сгода да разкажеш за един ориз, който си ял в Гоа. Разбира се, като във всеки културен разговор, трябва да се вмъкват капризи и идиосинкразии - някакви неща, които никога не слагаш на риба, други, които не хапваш за нищо на света, трети, които безуспешно караш да яде дъщеря ти. Да не отваряме темата за религиозните забрани, които по други места някак естествено се върнаха на дневен ред заедно с лайфстайл културата.



Що е то "хранителна порнография"



Най-добре върви приказката днес, когато става дума за здравословни храни: за или против наситените мазнини, глутена, фибрите, желязото. Ако пък в компанията има вегетарианец, не дай си боже веган, разговорът просто няма да отлепи от трапезната тематика. "Грижата за себе си", в която Мишел Фуко видя вектор на индивидуализацията, днес от сексуалността като че ли е изместена към хранителния режим. Отслабване, детокс, просветляване на мислите. Една моя приятелка всяка година пристига в България с нова диета, която популяризира с личен пример. Този път се беше ентусиазирала от американската "палеодиета" - ядеш само неща, които човекът е можел да си позволи преди да уседне и да започне да добива жито, мляко, картофи. И тъй, компанията се пренесе във времето на палеолита и дълго обсъждахме какви точно корени може да е имало тогава, колко дълго са тичали след антилопата и колко добре са се чувствали. И дали уискито може да се брои за ферментирали палео-плодове.

Забележителното е, че върху разговора за храната днес се надгражда един тъй да се каже световен мета-разговор в мрежата. Значи не просто ям и споделям усещанията си с околните - чувствам се длъжен да се похваля с преживяването си пред хора, които няма как да помиришат гозбата. Иначе за какво се мъча да ям? През 1980-те години се появи терминът "хранителна порнография" - пищно излагане на апетитна храна, която манипулираха фотографски с филтри и осветление, та дори подобряваха с ярки пластмасови елементи, които на видеото изглеждаха по-естествени от истинския продукт. Днес всеки собственик на мобилен телефон е самодеен "порнограф" и изкушава приятелите си с поднесената в ресторанта порция. Може изобщо да не обичаш морски дарове, но зрелището е толкова впечатляващо, че как да не го качиш в Инстаграм? Хвалиш се пред дигиталните си приятели и чак започваш сам да завиждаш на себе си. Защото неусетно се е случил грандиозен културен обрат: наслаждаваме се все по-малко на самата храна, все по-апетитни ни стават образите ?

Същият ефект, макар с елемент на абстрактно мислене, имат заглавията на ястията от менюто. Бьоф Строганоф...Патешко магре върху канапе от гъши дроб... При салатите най-често се търси екзотика: няколко свежи стръка ви осигуряват пътуване до Ница, Калифорния, Мароко. Салатният жанр не е много добре установен у нас, така че свободата е най-голяма. Но пак дава повод за спорове и експертиза коя е гръцка, коя е шопска. В друга посока вървят умилителни названия като "кюфтенце" и "сосче": внушението е за уют като при баба, която с тези умалителни, предполага се, ви е тикала кюфтенцата в устата. От трета - героиката на хранителния национализъм. Шишчето, значи, може да си е съвсем ориенталско, но ако е кръстено "по хайдушки", тъй разтупва гърдите ти, че чак си готов да лепнеш двайсетолевка върху челото на кларинетиста.

Цари странното вярване, че колкото по-назад се връщаме, толкова по-добре са яли предците ни. Не може онези славни хора да не са похапвали също така славно! Е да, когато работи коремът, логиката мълчи. Защото дори да не стигаме до палеолита, кухнята на предците изглежда леко скучна, ако се махнат от нея неща като домати, чушки, картофи, боб, подправки. Пък и помислете - обичаме да се идентифицираме с потиснатия народ, при храната обаче все гледаме към султанската трапеза.



Ям, значи съществувам



Не знам дали се отказахме да правим национална култура, но върху националната кухня все по-активно работим. Идеята е да ядем едни определени неща вътре в туристико-политическите граници на държавата и никой да не ни ги оспорва: нито сиренето, нито ракията, а ако пък някой прекръсти киселото мляко на "йогурт", направо се хващаме за ятаганите. Трудността с трапезната българщина обаче е в това, че няма кой да удържа канона и след края на "Балкантурист" дори изконната шопска салата, измислена през 1960-те, се прави със или без чушки, магданоз, шунка, маслини. Вземете дори едно такова патриотично нещо като таратора - на едно място слагат чесън, на друго - не, може да има или да няма орехи и копър. Според каквото се намира в хладилника. В една стара рецептурна книга срещнах нулевото ниво на таратора - вода с чесън и оцет. Да, националното строителство не е лесна работа; след одите и монументите днес то май трябва да мине през рецептите, а ако не и направо през клиповете на показно готвене в Ютюб.

Не знам как стана така, че храната се озова в центъра на културата. Може би причината е, че храненето си остава най-егоистичното действие - дори сексът предполага сътрудничество, докато коремът си е само мой. Едно общество, в което индивидът е последният носител на смисъл, неслучайно кръжи все по-интензивно около субстанцията, която потъва в моето, лично моето тяло. После идва всичко останало - възвишената естетика на вкусовата експертиза, научно обоснованите разбирания за ползата, която ми се принася, параноичните страхове, че корпорациите ме тровят с химикали. И така най-самотното физиологическо преживяване се оказва най-заразителното зрелище. ("Дойче веле")
 Във "Фейсбук" кулинарните групи са едни от най-многобройните и най-активните. На снимката - т.нар. кумско пиле. Приготвянето на традиционното печено или варено пиле за кума е претърпяло революционно развитие.
 Шишчето, значи, може да си е съвсем ориенталско, но ако е кръстено "по хайдушки", тъй разтупва гърдите ти, че чак си готов да лепнеш двайсетолевка върху челото на кларнетиста.
41
3969
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
41
 Видими 
30 Август 2017 20:44
ядеш само неща, които човекът е можел да си позволи преди да уседне и да започне да добива жито, мляко, картофи.


Това ме впечатли. И какво по-точно е яла? Трънки и глогинки, и варени корени на магданоз?!
Иначе, снобарията в разговорите за храни, ястия и напитки винаги ме е учудвала. Има нещо чалнато в това да се правиш на интересен, като демонстрираш колко много знаеш за "висшето кльопане".
Веднъж присъствах на подобен разговор, за риба. Оказа се, че има едни риби дето нито съм ги чувала, пък камо ли и яла. Тия риби бяха словестно сговени от участниците в разговора по сто възможни начина, след което въображаемо сервирани в майсенски рисуван порцелан. Когато ме попитаха каква риба предпочитам, до такава степен се бях комплексирала от разговора, че бих контра - маринована цаца в буркан, купен от Кауфланд. Което си е самата истина.
30 Август 2017 20:55
трапезата като съпреживяване е изследвана от Хаджийски. отделя и глава. и няма нищо екзотично или егоистично. елемент от всяка национална култура е. писаницата е малко миш-маш с готов буркан гювеч
30 Август 2017 21:00
А бурканът е от ония, избомбилите...
30 Август 2017 21:04
Ndaaa... въртите се около хладилничето куту месечината около Земята...
Апропо - твърдят, че след време щяла да падне утгоре ни...
30 Август 2017 21:06
и около бомбиралия буркан, който пак пробутваш, Барми
30 Август 2017 21:13
Слабичък анализ на Дичев. И той си запълва колонките в "Дойче веле" с халтурки. Причините за всички описани явления са съвсем други.

Но все пак Дичев не достига ония шеметни висоти, каквито ни демонстрира Сула в последното си писание. От него разбрахме, че природосъобразният живот, като прослава на творението, а не на Твореца, бил грях. Което би трябвало да рече, че несъобразеният с природата, противоестественият начин на живот е върховно духовно извисяване на човека (над творението).
30 Август 2017 21:15
Запазено е писмо на Росини, в което се казва нещо от рода на "написах нова опера, смятам я за добра, прие се добре от публиката, обаче да знаеш каква нова салата измислих - велика творба". А пък в сравнение с интелектуални есета високата и дори не толкова високата кухня печелят всякак.
30 Август 2017 21:20
всъщност в писмото си описва турнедо "Росини" . още се сервира. като бьоф Строганов-класика с ясен автор и част от европейската култура
30 Август 2017 21:54
блогъри, които обснимат сготвените блюда

Още по-добър е в псевдо-народно-културното префиксиране друг професор, по-възрастен, и заобкал първи в България: Ми-ха-иил Не-деел-чев!!! Аплодисментиии:

Жената трябва да бъде облюбена!


При професорите по литература и културология ОБовете звучат като шиболет на единствено тям свойствения съсловен език. Без да имам тяхната компетентност, осмелявам се да предложа естествено звучащ глагол с тази елитна представка. За целта си представям, че Вождът уж разговаря със свой [не]висок гост:

- Макроне, мон беламѝ, велик съм, макар и прост - ОБГЕРБИХ цял прост народ, че и теб, комай! Аре боннюй!





30 Август 2017 22:58
Вярно е че напоследък познати и непознати във фейсбук публикуват снимки на разни манджи във разни заведения и аз се чудя за какво го правят а то щото било модно.Няма лошо да се показва материала на входа на организъма...когато започнат да показват изходната продукция тогава ще стане кофти ...но тогава ще го мислим.
30 Август 2017 23:30
Винаги съм свързвал демонстрацията на каквото и да с тежко преживян недоимък, който ненадейно е преодолян. Така и снимките на ястия, афиширани в социалните мрежи, свързвам с преживяния недоимък на човека, който ги публикува. Същевременно, възприемам храненето като нещо твърде лично, за да го демонстрирам.
31 Август 2017 01:39
31 Август 2017 04:31
кухнята на предците изглежда леко скучна, ако се махнат от нея неща като домати, чушки, картофи, боб, подправки. Пък и помислете - обичаме да се идентифицираме с потиснатия народ, при храната обаче все гледаме към султанската трапеза.


Не ми се чете целия културологичен новоговорски миш-маш, но забъркалият го автор би следвало да знае, че на султанската трапеза няма как през вековете да е имало горепосочените продукти, щото те се появяват по нашите земи (наред с тиквите - не случайно у Елин Пелин се появява Душко Добродушков с неговата лелеяна печена тиква като изключително привлекателно ядиво, щото е все още ново за българите) доста след "откриването" (и затриването) от европейците на Америките с местното им население и култура (чак къде ХVIII в., че и по-късно). Та стигнах до доматите и боба на трапезата на султана и предците ни и се отказах да си губя времето.

Има достатъчно исторически свидетелства и сведения какви ястия са се поднасяли на султанската трапеза и чушките определено не са сред тях. Впрочем таткото на автора, царство му небесно, беше наясно с тези неща.

С една дума, "икра заморская, баклажанная" на трапезата на Иван Василиевич.
31 Август 2017 04:40
Както впрочем никога не разбрах прехласването из българските медии по приготвяните от разни баби "традиционни" за Бъдни вечер и Коледа тиквеници и боб. Ще рече човек, че българите християни десет века подир покръстването си все боб и тиквеници са слагали на трапезата навръх Бъдни вечер.
31 Август 2017 09:26
И авторът на това текстче се води интелектуалец.
31 Август 2017 10:06
И авторът на това текстче се води интелектуалец.


Е, е,! Убеди се сам от бележки към дисертацията му "Еротика на авторството": http://vidinsky.com/d/dichev.html

Мисля, че днешният му текст също е дисертабелен. Със заглавие "Еротика на храненето. Фалически зеленчуци - моркови, краставици и пр. Вулвоидни съдове за хранене."

И внимавайте с хранителните токсини. Че те от Ерос ви запращат към Танатос. Крайно нежелателно.


31 Август 2017 10:10
храненето си остава най-егоистичното действие - дори сексът предполага сътрудничество, докато коремът си е само мой

Значи, има секс и секс, някои го правят със самите себе си по твърде егоистичен начин.
А има и още едно "деяние", което е дори по-егоистично от храненето и е пряко следствие от него, въпрос на време е да почнем да публикуваме резултатите в Инстаграм
31 Август 2017 10:13
"Аз съм хлябът на живота. Бащите ви ядоха мана в пустинята, и умряха; а хлябът, който слиза от небето, е такъв, че който яде от него, не ще умре. Аз съм живият хляб, слязъл от небето; който яде от тоя хляб, ще живее вовеки; а хлябът, който Аз ще дам, е Моята плът, която ще отдам за живота на света. Тогава иудеите се запрепираха помежду си, думайки: как може Той да ни даде плътта Си да ядем? А Иисус им рече: истина, истина ви казвам: ако не ядете плътта на Сина Човечески и не пиете кръвта Му, не ще имате в себе си живот. Който яде Моята плът и пие Моята кръв, има живот вечен, и Аз ще го възкреся в последния ден. Защото плътта Ми е наистина храна, и кръвта Ми е наистина питие. Който яде Моята плът и пие Моята кръв, пребъдва в Мене, и Аз в него. Както Мене е пратил живият Отец, и Аз живея чрез Отца, тъй и който Мене яде, ще живее чрез Мене. Този е хлябът, слязъл от небето. Не както бащите ви ядоха маната и умряха: който яде тоя хляб, ще живее вовеки" (Иоан 6:48-58).

"И когато ядяха, Иисус взе хляба и, като благослови, преломи го и, раздавайки на учениците, каза: вземете, яжте: това е Моето тяло. И като взе чашата и благодари, даде им и рече: пийте от нея всички; защото това е Моята кръв на новия завет, която за мнозина се пролива за опрощаване на грехове" (Мат. 26:26-28).

"Защото един хляб, едно тяло сме ние многото, понеже всички се причестяваме от един хляб" (ст.17), т.е. причастяваме се от "живия хляб", "небесния хляб" - Христа, Който е казал: "Аз съм хлябът на живота" (Иоан 6:35).

"Защото, колчем ядете тоя хляб, и пиете тая чаша, ще възвестявате смъртта на Господа, докле дойде Той. Затова, който яде тоя хляб или пие чашата Господня недостойно, виновен ще бъде спрямо тялото и кръвта Господня. Но нека човек да изпитва себе си, и тогава да яде от хляба и да пие от чашата. Защото, който яде и пие недостойно, той яде и пие своето осъждане, понеже не различава тялото Господне. Затова между вас има много немощни и болни, а и умират доста" (1Кор. 11:26-30)


31 Август 2017 10:20
Понеже стана дума за снобарията при храненето, разбираемо е - едно е да кажеш "супа по въглищарски", съвсем друго е да произнесеш "суп дьо карбонар". По - интелигентно е някак, по тежкарската идва.
31 Август 2017 10:23
http://www.youtube.com/watch?v=uKDA6DYVFbk

http://www.youtube.com/watch?v=Vqm8_GjKDBc

http://www.youtube.com/watch?v=CH801Ebtf8o


...и т,н.
31 Август 2017 10:24
Социалното хранене е повод да изказваш сложни съждения за консистенцията на соса, да различаваш куркума от шафран и при сгода да разкажеш за един ориз, който си ял в Гоа.


31 Август 2017 10:26
Дразнещо е , че набира скорост преклонението към екзотичните кухни - китайски, виетнамски , филипински, ескимоски.
Няма някой учен със съвест да каже, че човек трябва да се храни предимно с храните от своята родина.
Ако един виетнамец яде печени бръмбари, гъсеници и хлебарки, кучета и котки, значи организмът му с времето на десетки поколения се е пригодил към тоя вид храна.
И няма защо ние да се правим на интересни. Разните китайски, тайландски или филипински ресторанти се откриват в Америка и Европа именно , за да ядат хората от тия нации, а не да изпробват нашата поносимост към подобни чудатости.
31 Август 2017 10:27
ОБГЕРБВАМ


31 Август 2017 10:29
Био производителите пък казват че имаш нужда от по малко храна ако се храниш с продукти произведени по този начин.
31 Август 2017 10:53
писаницата е салата-фюжън от поне двайсет залежали теми в интелектуалният хладилник омешани и поляти с интелектуален дресинг и поднесени като откровение от културолога по занятие и титла

Като букамач в скъпарски ресторант пробутан за "молекулярна кухня"
31 Август 2017 11:52
Така и снимките на ястия, афиширани в социалните мрежи, свързвам с преживяния недоимък на човека, който ги публикува.


Не е това обяснението, защото то не обхваща примерно хилядите снимки на котки и кучета, които всекидневно се качват в мрежата. Или на всякакви електронни джаджи.

Освен това публикуването на снимки на ястия, рецепти, че дори поддържането на специални кулинарни блогове и влогове, не е само българско явление - има го във всички страни, които ние традиционно наричаме "охолни".
31 Август 2017 11:54
туй само част от едната тема с която е пакетирал и други културтрегера,
31 Август 2017 12:03
Друго си беше преди демокрацията, мозъци от синигери, папагалски езици...
31 Август 2017 12:05
обичах като малък котешки езичета
31 Август 2017 12:17
Много обичам да консумирам таратор за мезе. Да си приготвя сам , с нарязана краставица(не рендосана) , маалко чесън ,повечко копър , много ситно нарязана зелена люта чушка , зехтин. И анасонлийка...Гледам киселото млеко да не съдържа , глутен , холестерол , и други вредни за съвременният европеец елементи....
31 Август 2017 12:20
обичах като малък котешки езичета


в мелбата?
31 Август 2017 12:22
и с горещ шоколад ставаха , или чай докато дебна да сритам котарака под масата
31 Август 2017 12:24
Дорис
30 Август 2017 21:54

В много добра форма!

Снимки не са необходими...
Ох-ох-ох… Да, какви времена бяха!… Помнят кореняците московчани прочутия Грибоедов! Знаят какво е варена бяла риба! Бе остави рибата! То е нищо, мили ми Амвросий! Виж, чигата, чигата в сребриста тенджерка, парчета чига, между които са наредени рачи опашки и пресен хайвер! Ами яйцата кокот с гъбено пюре в чашки? Ами филето от дроздове не ви ли се услаждаше? С трюфели? Пъдпъдъците по генуезки? — Девет и петдесет! Че и джаз, и културно обслужване! Ами през юли, когато цялото ви семейство е на вилата, а неотложни литературни ангажименти ви задържат в града — на верандата, в сянката на асмата, в златното петно върху белоснежната покривка чиния супа прентаниер? Помните ли, Амвросий? Защо ли ви питам! По устните ви разбирам, че помните. Сьомга, бяла риба — с тях ли ще ни смайвате? Виж бекасините — големите и малките, ами горските бекаси, когато им е сезонът, ами пъдпъдъците, дъждосвирците? Ами газираната вода, която ви бълбука в гърлото?! Но стига, ти се отвличаш, читателю! След мен! …


За улеснение на такива като мен

Едва ли скоро ще ви се наложи да употребите думата „шиболет“ в разговор, още повече, че тя не е навлязла в българския език и е слабо позната, но във всички случаи ще направите добро впечатление, ако случайно ви попадне и покажете, че познавате любопитния й произход. Понякога става така, че най-неясните думи имат най-интересна история.
https://www.evs-translations.com/blog/bg/shibolet/
31 Август 2017 12:25
Библейските цитатчета на Кайзера ме подсетиха за тази карикатура - (снимка: натиснете тук)
31 Август 2017 13:14
Мен пък цитатът на Пенчо бре ме подсети за този диалог, който показва, че дърлянията за храната и храненето не са от днес:

— Заповядайте тук, ваше сиятелство, тук няма да ви безпокоят, ваше сиятелство — каза един особено досадно-любезен стар, беловежд татарин с широк таз и разперени над него поли на фрака. — Заповядайте, ваше сиятелство — обърна се той към Левин, като в знак на почитание към Степан Аркадич любезничеше и с гостенина му.

Той в миг покри с чиста покривка постланата вече кръгла маса под бронзовия светилник, приближи плюшените столове и спря пред Степан Аркадич с кърпа и листа в ръка, очаквайки поръчки.

— Ако желаете, ваше сиятелство, отделна стаичка, ей сега се освобождава: там е княз Солицин с една дама. Получихме пресни стриди.

— А, стриди!

Степан Аркадич се замисли.

— Дали да променим плана си, а, Левин? — попита той, като спря пръста си върху листа. И лицето му изразяваше сериозно недоумение. — Хубави ли са стридите? Само внимавай!

— Фленсбургски са, ваше сиятелство, остендски нямаме.

— Че са фленсбургски, фленсбургски са, но дали са пресни?

— Вчера ги получихме.

— Е, дали да започнем със стриди, а след това вече да променим целия план? А?

— Все едно ми е. Аз бих предпочел зелева чорба и каша; но тук няма тия работи.

Каша а ла рюс ли ще заповядате? — каза татаринът, наведен над Левин като бавачка над дете.

— Не, без шеги, каквото и да избереш, все ще е хубаво. Аз се попързалях на кънки и съм много гладен. И не мисли — прибави той, като забеляза недоволен израз върху лицето на Облонски, — че не ценя твоя избор. С удоволствие ще си хапна хубавичко.

— То се знае! Каквото и да казват, това е едно от удоволствията на живота — каза Степан Аркадич. — Добре, тогава дай ни, братко, двадесет или малко са — тридесет стриди, супа с корени…

— Прентаниер — подзе татаринът. Но изглежда, че Степан Аркадич не искаше да му достави удоволствието да нарича ястията на френски.

— С корени, нали знаеш? След това тюрбо с гъст сос, после… ростбиф; но внимавай да е хубав. После може петел и такова, консерви.

Като си спомни маниера на Степан Аркадич да не нарича ястията по френския лист, татаринът не повтаряше след него, но си направи удоволствие да повтори цялата поръчка по листа: „Суп прентаниер, тюрбо сос Бомарше, пулард а̀ лестрагон, маседуан де фрюи…“ — и веднага, като върху пружина, остави единия, подвързания лист, грабна другия, листа за вината, и го поднесе на Степан Аркадич.

— А какво ще пием?

— Каквото искаш, само че малко, може шампанско — каза Левин.

— Как? Отначало ли? Впрочем може наистина. С бял печат ли обичаш?

— Каше блан — подзе татаринът.

— Добре, донеси ни от тая марка заедно със стридите, а после ще видим.

— Слушам. С яденето от кое вино ще заповядате?

— Дай ни нюи. Не, по-добре класическо шабли.

— Слушам. От вашето сирене ще заповядате ли?

— Е, да, пармезан. Или ти обичаш друго?

— Не, все едно ми е — каза Левин, който едва сдържаше усмивката си.

И татаринът с разперени поли над широкия си таз се затече и след пет минути долетя с чиния отворени върху седефените черупки стриди и бутилка между пръстите.

Степан Аркадич смачка колосаната кърпа, пъхна я в жилетката си и като сложи спокойно ръце, залови се за стридите.

— Ама не са лоши — каза той, като изчопляше със сребърната вилица лигавите стриди от седефените черупки и ги гълташе една след друга. — Не са лоши — повтори той, като дигаше влажните си и блестящи очи ту към Левин, тук към татарина.

Левин яде и от стридите, макар че белият хляб със сирене му се услаждаше повече. Но той се любуваше на Облонски. Дори татаринът, който бе отпушил бутилката и разливаше пенливото вино в широките тънки чашки, с усмивка на видимо удоволствие поглеждаше Степан Аркадич, който оправяше белия си нагръдник.

[...]

— Може би. Но все пак всичко това ми се вижда чудно, както сега ми се вижда чудно, че ние, селските жители, гледаме по-скоро да се наядем, за да можем да вършим работата си, а ние с тебе се стараем колкото се може по-дълго време да не се наядем и затова ядем стриди…

— Е, разбира се — подзе Степан Аркадич. — Но тъкмо това е целта на образованието, да се направи от всичко наслада.

— Е, щом това е целта, бих желал да съм див.

— Ти и без това си див. Вие, Левиновци, всички сте диви.


https://chitanka.info/text/14807/10


31 Август 2017 13:23
Докторе, за първи път ви поздравявам - за цитата! Любим епизод в романа. Можем да сравним с Левинския обяд на сенокоса с мужиците:

Всякое стеснение пред барином уже давно исчезло. Мужики приготавливались обедать. Одни мылись, молодые ребята купались в реке, другие прилаживали место для отдыха, развязывали мешочки с хлебом и оттыкали кувшинчики с квасом. Старик накрошил в чашку хлеба, размял его стеблем ложки, налил воды из брусницы, еще разрезал хлеба и, посыпав солью, стал на восток молиться. — Ну-ка, барин, моей тюрьки, — сказал он, присаживаясь на колени перед чашкой. Тюрька была так вкусна, что Левин раздумал ехать домой обедать.

31 Август 2017 13:34
Не можах да се сдържа...

Стьопа видя облещен, че на масичката е сложена табла, а на нея филии бял хляб, пресован чер хайвер в купичка, чинийка мариновани бели гъби, нещо в тенджерка и най-сетне водка в тумбестата гарафа на бижутершата. Особено го смая фактът, че гарафата беше запотена. Впрочем нищо чудно, тя беше сложена в легенче с много лед. С една дума, сервирано бе чисто и умело.


А и ние си имаме своите образци...

Дядо Либен повиква своята най-млада снаха и шепне и на ухото:

— Иди, булка, и налейте едно шишенце от най-хубавата ракия. Налейте в едно джезвенце ракия, размесете я с медец, ала медецът да е, знаеш, повечко, па я сварете на огъня така, знаеш, мъничко я поогрейте… Кажи там на майка си да извади и една зелка, да я посипе с червен пиперец, ала, знаеш, да не е много пиперът… Я донесете и малко смокини, и сухо гроздице! Опечете там и малко ягнешки джигерец и нарежете малко луканчица, ала, знаеш, да я нарежете тъничко… Вижте там, има ли още нещо за мезенце — донесете щото има.

31 Август 2017 13:38
Пикачу
31 Авг 2017 10:26

31 Август 2017 16:28
...А за ужином опять объелись. Когда вошел Павел Иванович в отведенную комнату для спанья и, ложась в постель, пощупал животик свой: «Барабан! — сказал, — никакой городничий не взойдет!» Надобно же было такому стеченыо обстоятельств: за стеной был кабинет хозяина. Стена была тонкая, и слышалось все, что там ни говорилось. Хозяин заказывал повару, под видом раннего завтрака, на завтрашний день, решительный обед. И как заказывал! У мертвого родился бы аппетит. И губами подсасывал, и причмокивал.Раздавалось только: «Да поджарь, да дай взопреть хорошенько!» А повар приговаривал тоненькой фистулой: «Слушаю-с. Можно-с. Можно-с и такой».

— Да кулебяку сделай на четыре угла. В один угол положи ты мне щеки осетра да вязигу, в другой запусти гречневой кашицы, да грибочков с лучком, да молок сладких, да мозгов, да еще чего знаешь там этакого…

— Слушаю-с. Можно будет и так.

— Да чтобы с одного боку она, понимаешь, — зарумянилась бы, а с другого пусти ее полегче. Да исподку-то, исподку-то, понимаешь, пропеки ее так, чтобы рассыпалась, чтобы всю ее проняло, знаешь, соком, чтобы и не услышал ее во рту — как снег бы растаяла.

«Черт побери! — думал Чичиков, ворочаясь. — Просто не даст спать!»

— Да сделай ты мне свиной сычуг. Положи в середку кусочек льду, чтобы он взбухнул хорошенько. Да чтобы к осетру обкладка, гарнир-то, гарнир-то чтобы был побогаче! Обложи его раками, да поджаренной маленькой рыбкой, да проложи фаршецом из снеточков, да подбавь мелкой сечки, хренку, да груздочков, да репушки, да морковки, да бобков,да нет ли еще там какого коренья?

— Можно будет подпустить брюкву или свеклу звездочкой, — сказал повар.

— Подпусти и брюкву и свеклу. А к жаркому ты сделай мне вот какую обкладку…

— Пропал совершенно сон! — сказал Чичиков, переворачиваясь на другую сторону, закутал голову в подушки и закрыл себя всего одеялом, чтобы не слышать ничего. Но сквозь одеяло слышалось беспрестанно: «Да поджарь, да подпеки, да дай взопреть хорошенько». Заснул он уже на каком-то индюке.

На другой день до того объелись гости, что Платонов уже не мог ехать верхом; жеребец был отправлен с конюхом Петуха. Они сели в коляску. Мордатый пес лениво пошел за коляской: он тоже объелся.

— Нет, это уже слишком, — сказал Чичиков, когда выехали они со двора. — Это даже по-свински. Не беспокойно ли вам, Платон Михалыч? Препокойная была коляска, и вдруг стало беспокойно. Петрушка, ты, верно, по-глупости, стал перекладывать? отовсюду торчат какие-то коробки!

Платон усмехнулся.

— Это, я вам объясню, — сказал он, — Петр Петрович насовал в дорогу.

— Точно так, — сказал Петрушка, оборотясь с козел, — приказано было все поставить в коляску — пашкеты и пироги.

— Точно-с, Павел Иванович, — сказал Селифан, оборотясь с козел, веселый, — очень почтенный барин. Угостительный помещик! По рюмке шампанского выслал. Точно-с, и приказал от стола отпустить блюда — оченно хорошего блюда, деликатного скусу. Такого почтительного господина еще и не было.
31 Август 2017 16:42
Пенчо, бре, Любен Каравелов ще да е чел "Мъртви души", епизода с гостуването на Чичиков у помешчика Петух.

Браво, сравнително накратко, но почти е отсрамил българските лакомци!

31 Август 2017 20:52
Грузинската кухня е интересна, а в китайските ресторанти - слагат много глутамат (Е 621).
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД