"В нощта, в която ангели измежду ангелите на Аллах ме пренесоха, се случи и това, че всички те ми говореха: "Ти, о Мохамед, трябва да извършваш кръвопускане, (хиджама)".
Абд Аллах Ибн Абас
"...Надявам се те да чуят добре, че става дума за невинни бедни хора..."
Георги Първанов
Светът е болен. Изглежда ни болен отдавна, но отдалеч - като на зрители.
Далечната симптоматика тревожеше, но си оставаше зрелище. Смятахме я несъвместима с нашия тук тежък, ала своичък бит, успокоителен като охлузена жегла за вол.
Далечната симптоматика на онези диви болести не нарушаваше нашата кротка болест - апатията.
Апатия като една човешка длан, но по-голяма и не ни е нужна, нали. След като си има своите незавидни, съответно - безопасни радости. Вечерната телевизийка и паничката с каквото Бог дал, чашката с каквото Бог налял и пет-шест приказки "за ония мошеници" с комшията или домочадието.
Далечните диви болести изглеждаха несъвместими с нас така, както рязането на глави изглежда несъвместимо със съвременната дигитална техника. Затова страната се ужаси, когато преди години видя главорезки кадри в "По света и у нас". Ужаси се от гледката, а журналистката беше наказана.
Това не спря болестта. Тя ни достигна.
Пострадаха скромни и бедни българи - едного убиха в Косово, задето говорел славянски език, друг загина на взривен танкер, а трети войничета избухнаха в Ирак. Сега зловещ призрак - на троглодитска екзекуция, изпълзя от екрана и стигна до Кочериново.
Болният свят е вече тук.
Едно време лекували болестите с кръвопускане. Римляните церяли така дори меланхолията. И пророкът Мохамед бил инструктиран, че това лекува. (вж. епиграфа).
При някои болести помага - да речем, при хипертонични кризи. А при други не (анемия). Доста народ е умрял, защото са му пускали кръв, докато се нуждаел от пеницилин, кръвопреливане или хляб.
Говоря за това, че светът е болен от нещо много сериозно, а Главният хекимин го цери с кръвопускане.
Явно хиляди, милиони хора боледуват от разяждащото чувство на унижение и несправедливост. Явно са бедни и обидени. Явно тези бедни и обидени се множат. Явно сред тях множи своите организации този, който им обещава справедливост и възмездие.
Явно не с кръвопускане се лекува епидемията.
Ако беше така, нямаше Ал Каида да укрепне и набере сила в Афганистан, където навремето отиде да кръвопуска изобилно СССР. Ако беше така, нямаше Ал Каида днес да действа в Ирак, където допреди година и половина нямаше и помен от нея. Ако беше така, нямаше циреите да се множат и пръскат отровна гной навсякъде, където Хекиминът отиде да цери.
Той цери, а заразата крепне.
Или не знае как, или го прави нарочно.
Вестник "Монд" писа, че градът Фалуджа вече е муждахидинско царство и се управлява от т.нар. "емири". Там американци повече не стъпват. Прилага се строга форма на шариата. В една част извън града, където редовно се събирали младежи да пият алкохол и да си говорят за футбол и момичета, дошли новите господари на града, хванали младежите, и ги разходили с камионетка из центъра, като жестоко ги биели пред очите на публиката. След това разлепили "укази на Аллах" по стените. В тях приканват да се издават чужденците, забраняват пиенето на алкохол и отправят заплахи към жените, които не носят традиционно облекло и се гримират.
Познаваме този стил. Той е част от болестта.
Както е част от болестта да платиш 100 милиона долара на свои войници в Ирак, докато в същото време твой беден гражданин кара камион до същата страна, за да изкара няколкостотин лева. И да му отрежат главата.
Както е част от болестта да обещаеш 25 милиона долара за главата на Заркауи, Саддам или Осама, или да се изръсиш 100 милиарда за окупация. А главите на бедните и обидените все повече да се пълнят с бомбаджийство. А главите на бедните и невинните да падат все по-бързо. И безплатно.
Хекимите - наши и чужди, не слушат доводи. Тях не ги плашат чуждите отрязани глави. Плаши ги само възможността да си загубят шаманската власт. Не им се сърдим - човешко. Но щом си ги знаем, следва да сме убедителни. Както филипинците бяха убедителни към собствените шамани.
Болестта апатия не спасява.
Мисълта ми е, че щом има невинни бедни хора, то непременно има и ВИНОВНИ БОГАТИ ХОРА. Вероятно причина за болестта.
И виновни бедни хора, като нас. Част от болестта.
|
|