:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,663,054
Активни 469
Страници 5,619
За един ден 1,302,066

Не може само с тестове по литература

Те не са решение на проблемите с наизустяването при ученето и субективизма при оценяването
Тревогата на специалистите по български език и литература от въвеждането на тестове за изпитите след седми клас идва не от самата промяна, а от съмненията в компетентността, с която тя ще се извърши.

Повечето от нас също не обичат да четат и слушат наизустени текстове, чиито език и стил несъмнено насочват към авторството на възрастен човек. Смущава ни и съществуващата опасност (при положение че така и не се създаде Национална комисия за проверка!) от субективизъм в оценяването.

С последния порок лесно можем да се преборим, ако писмените работи не се оценяват в областта, от която са децата. По-сложен е проблемът с другото тревожно явление - наизустяването. Но дори и то е по-малкото зло (защото само дете с висок коефициент на интелигентност може да разбере и научи сложен аналитичен и интерпретационен текст), отколкото недообмисленото и прибързано въвеждане на теста като основна форма на проверка и оценка на знанията в българското училище.

Неведнъж се е говорило, че е опасно



чуждият опит да бъде привнасян едно към едно



на наша почва. Тестът може да е удачна форма на изпитване по повечето учебни предмети. По български език и литература обаче той е съвсем недостатъчен, за да оцени уменията. Те намират адекватен израз единствено при създаването на текст. Самите ние, многобройната армия от преподаващи литература в различните степени на българското училище, се чувстваме много натоварени, с неизбежно ограничавана свобода от постоянната необходимост да проверяваме писмените работи на учениците си. Това е едно доброволно избрано "робство" - всяка седмица всеки един от нас отделя между 25 и 30 часа (в зависимост от обема на текстовете) за проверка на ученически съчинения. Но без да сме мазохисти, всички ние държим на "оковите" си. Защото това е единственият начин учениците ни да се научат да пишат. А известна е ролята на тези умения при изграждането на комуникативната култура и в цялостната реализация на личността. И тези способности (за писмено изразяване) за съжаление не могат да се формират, ако само зачеркваш с кръстче верния отговор. Поголовното въвеждане на тестове във всички степени на обучение най-напред би освободило за нас, литераторите, толкова необходимото ни (например за четене на книги) време - достатъчно е само да се наложи шаблон, за да се установят грешките в един тест. Но подобна "реформа" би демотивирала учениците да пишат, би им отнела възможността да работят над своя стил, да подреждат в логическа последователност мислите си, да убеждават.

Ще си позволя да погледна и символно-обобщително на нещата (нали съм професионално деформирана литераторка!). Тестът предлага един-единствен верен отговор. И така имплицитно се залага идеята, че



просто трябва да "познаеш" правилното решение



Но тогава нямаш нищо общо с достигането до истината - тя ти е дадена, просто я познай. За разлика от теста съчинението предполага търсене и доказване на истината, личен избор на пътя, по който да се достигне до нея; способност да се докаже, да се защити собствената правота, да се убедят читателите: аз мисля така и излагам аргументите си, които трябва да ви убедят, че е точно така. Разбира се, тук става дума за аргументативното съчинение в неговия изчистен вид (макар и позоваващо се на чужд опит), а не за взет съвсем наготово и наизустен текст...

Ето защо многобройната армия от учители по българска словесност не крие тревогата си. Нямаме нищо против изпитния тест. Но в частта си по български език и литература той трябва задължително да включва създаването на макар и кратък текст (най-добре свързан с изучавано в училище художествено произведение, защото за есе по житейски проблем седмокласниците все още не са узрели). Не защото така ни е по-лесно. Напротив. А защото вече виждаме събитията отвъд поредния експеримент в образованието.
30
1119
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
30
 Видими 
26 Октомври 2004 21:43
Тревогата на специалистите по български език и литература от въвеждането на тестове за изпитите след седми клас идва най-паче от това, че нема вече парички от курсовете, затова ако може някак си тия парички да се плащат и без да се дават уроци, че да мирясат специалистите. Иначе удар ще получат и без специалисти ще останем.
26 Октомври 2004 21:59
Тази госпожа учителка още живее в двадесети век! Какво ли знае тя за тестовата система на оценяване?
Драги форумци, позволете ми да я "светна" с превод на част от тест...с условието, че е предназначен за по-големи ученици

ТЕСТ ПО ЧЕТЕНЕ
35 минути – 40 въпроса

Указания: В този тест има 4 откъса, следвани от няколко въпроса. След като прочетете даден пасаж, изберете най-подходящия отговор на всеки въпрос и попълнете съответния овал във формуляра за отговори. Можете да се консултирате с откъсите колкото често ви е необходимо.

Откъс І
ХУДОЖЕСТВЕНА ПРОЗА: Този откъс е адаптиран от разказа от едноименния сборник кратки разкази “Само малката кост” от Дейвид Хъдъл /© 1986 от Дейвид Хъдъл/

Дядо ми направи патерици.Здрави патерици, точно по размер. Радвам им се много и хуквам из къщата, като се подпирам на тях.

И веднага падам. Продължавам да го правя по няколко пъти на ден. Пада голямо блъскане в мебелите, чупене на разни неща, което кара членовете на моето семейство да дотичват тревожно при всеки шум. Дядо ми е забравил да сложи гумени тампони в края на патериците. Когато разбираме това - купуваме тампоните, поставяме ги и аз спирам да падам. Но дотогава наместената кост, която беше започнала да така добре да зараства, се е разместила и докторът отново ме праща в инвалидния стол.

Липсващите тампони на патериците са първият предвестник на особената семейна черта, която поради липса на по-добър термин, бих нарекъл “дефектна компетентност”. Ние от семейство Брайънт сме способни и умни хора, усърдни, интелигентни, решителни и с добри намерения. Внимателни сме в работата си. В края на краищата, дядо ми взе мерки на два пъти преди да направи патериците. Но обикновено правим по нещо не както трябва.

Четири години по-късно още по-ясно осъзнавам тази “дефектна компетентност”, когато замислям план да превърна стария обрасъл тенис корт в баскетболно игрище. Дядо ми винаги се е интересувал от разни планове и сега решаваме, че той ще измайстори кръговете за баскетболните кошове и ще ми помогне да направя таблá та към тях. Моя задача щеше да е почистването и подравнянането на терена. Така че аз започвам да скубя бурени и да сека малки диворасли дръвчета. Ние, Брайънтови сме известни с това, че като решим нещо, го правим.

Тогава дядо ми донася кръговете. Те са добре направени и добре конструирани. Висококачествена железарска работа за аматьори като нас. Но са два пъти по-големи от нормалните баскетболни кръгове.

Само му казвам, че са много големи. Нито съм неблагодарен, нито сърдит, нито много придирчив. Просто отбелязвам характеристиката на кръговете. Но чувствата на дядо ми са наранени. Не, той не може да ги направи по-малки и не, повече не е заинтересован да ми помага с таблата, нито с някоя друга част от моя план. Съжалява, че изобщо се е захванал с това. Това също е характерен белег на “дефектната компетентност”. Чувствителни сме към работата си, особено към тази част от нея, която е сбъркана.

Двайсет и осем години след баскетболните кошове, в работата ми дават нов офис с изглед към езерото. Има обаче едно условие – трябва сам да си направя библиотечния шкаф. Започвам да планирам с ентусиазъм. Това е друга не толкова вредна семейна черта – готовността, с която правим планове. Меря, гледам рафтовете на другите колеги, намирам човек да ми помага да монтирам конзоли на стените.

Точно в момента когато изрязвам отвор в една от вертикалните дъски, за да стигам ключа за осветлението, изведнъж се сещам за дядо си и за баскетболните кръгове. Капчици пот избиват по челото ми – ще объркам тези рафтове точно както дядо ми преди мен би ги объркал. Със сигурност изрязвам отвора не където трябва.

Докато работя, през цялото време чакам да видя откъде ще дойде издънката. Представям си какво ще говорят колегите ми за мен по коридорите. Знаете ли, че Брайънт е монтирал библиотеката си накриво? Знаете ли, че книгите изобщо не отиват на цвета, с който е боядисал рафтовете? Но издънката така и не се появява. Боядисвам рафтовете в червено и те изглеждат добре. /Дядо Брайънт веднъж боядиса в жълто цял ред еднофамилни къщи, които той беше построил./ Боядисвам един стол в синьо и червено и макар да изглежда малко глупаво, все пак отива на синьото на килима и на червените рафтове. Не е толкова впечатляващо, колкото очаквах, но пък коя ли гледка е? Ние, съставителите на планове сме свикнали нещата да не изглеждат толкова добре, колкото сме ги замислили. Нашият възглед за света включва термина “непълна перфектност”. Но тя е състояние на света и следователно не е повод за съжаление, докато “дефектната компетентност” идва от характера и често е причина да ходим намръщени и с наведена глава. Три месеца по-късно, когато се опитвам да спра парното в офиса си, откривам, че съм сложил една от вертикалните колонки на библиотеката много близо до радиатора и не мога да завъртя крана. Значи издънката си е била там през цялото време, но в случая бях облекчен да я открия. В края на краищата – нали съм внук на дядо си!

1. Откъсът е написан от гледна точка на:
A. Неидентифициран разказвач, който проследява във времето връзката между едно момче и неговия дядо.
B. Двама членове от едно семейство, които откриват тяхна обща черта чрез съвместни дейности.
C. Възрастен човек измъчван от спомените за обърканите послания, които е получавал в детството си от по-възрастни роднини.
D. Едно момче и мъжът, в който то се е превърнало, размишляват върху случаи/инциденти илюстриращи една семейна черта.

2. Кое от следните твърдения най-добре разкрива подхода на автора при представяне историята на разказвача – неговите разкрития за себе си?
F. Разкрива как разказвачът осъзнава черта от своя характер през бленда от лични размисли и сцени от младостта и зрелия му живот.
G. Започва веднага да говори от името на разказвача за откриването на тази черта и продължава със сцени, които показват как е станало откритието.
H. Описва физически подробности от сцените и обобщава тяхното значение с едно заключително твърдение от името на разказвача.
J. Използва диалози изпълнени с напрежение, с които да ни посочи какво изпитва вътрешно разказвачът.

3. Всеки от трите плана/проекта описани в откъса разкриват:
A. Задълбочаващият се антагонизъм между дядо и внук.
B. Грешките, които допуска разказвачът и неодобрението на другите, което тези грешки му носят.
C. Че такива инциденти подготвят почвата за проявление на характерната черта на семейство Брайънт.
D. Че разказвачът е решен да не бъде неблагодарен, сърдит или прекалено придирчив.

4. Отношението на момчето към задачата да превърне тенис корта в баскетболно игрище може най-добре да се опише така:
F. Неохотно, докато планът на дядо му не го вдъхновява.
G. Ентусиазирано, докато грешката на дядо му не ги поставя и двамата в неудобно положение.
H. Неспокоен, докато не открива, че грешката му не е фатална.
J. Раздостно възбуден, докато не си спомня, че дядо му е слаб в плановете.

5. Както е описан в случая с баскетболното игрище, дядото най-добре може да бъде характеризиран като:
A. Уверено оптимистичен, а после детински сърдит.
B. Очарователно търпелив, след което нарастващо обвинителен.
C. Постоянно окуражаващ, въпреки временните неуспехи.
D. Словесно отбранителен, след това мълчаливо извинителен.

6. Въпросът “Знаете ли, че Брайънт е монтирал библиотеката си накриво?” ни помага да установим, че разказвачът се притеснява, защото:
F. Колегите му са открили неговата некомпетентност и това е станало тема за шеги в офиса.
G. Колегите му недоволстват, че му е даден хубав офис и го наказват като му се подиграват.
H. Той се страхува, че некомпетентността му е толкова очебийна, че ще го направи обект за присмех сред колегите.
J. Криво монтираните рафтове му напомнят, че както дядо му, така и той не може да скрие грешките си.

7. От информацията във втория параграф /редове 4-12/ се разбира, че семейството реагира на грешката на дядото с патериците по следния начин:
A. Намира подходящ изход от ситуацията.
B. Прехвърля вината върху разказвача.
C. Похвалват го, за да прави по-успешни планове.
D. На първо място поправят това, което не е било наред.

8. От 6-ти параграф /редове 36-46/ е логично да се заключи, че твърдението “баскетболните кръгове не могат да се направят по-малки” /ред 40/ е:
F. Факт, заявен от дядото извинително.
G. Мнение, заявено от дядото с възмущение/негодувание.
H. Изявление, което прави разказвачът, за да унижи роднината си.
J. Заключение, до което стига разказвачът след усилена работа.

9. Най-логично е да се заключи, че откритието на разказвача, че е направил грешка при поставянето на библиотечните рафтове е за него източник на:
A. Неудобство пред колегите, които са очаквали това да се случи.
B. Утеха, защото разкрива обща семейна черта.
C. Раздразнение, защото ще е необходима поправка, която ще стане трудно.
D. Облекчение, защото му дава извинение да потърси помощта на колегите за довършване на работата.

10. В последния параграф е направено сравнение между “непълна перфектност” и “дефектна компетентност”. От гледна точка на разказвача тези две състояния са различни, защото едното е:
F. Източник за съжаление а другото – източник на гордост.
G. Едното е базирано в семейството, а другото е характерно за самата личност.
H. Присъщо за заобикалящата ни действителност, докато другото е присъщо на индивида.
J. Знак, че индивидът може да подобри света, докато другото – че индивидът не може да го направи.

26 Октомври 2004 22:05
Имам едно предложение - да се накарат учителите по литература (да речем от Пловдив или Русе) да напишат теми. След размесване с ученически (от същия град) да се дадат за проверка на учители от друг град (примерно Варна или Бургас). И по оценките на тези учители им се определят заплатите (компетентността). Да подложат на такъв изпит Симеон Сакскобурготски, Георги Първанов и бившия министър на образованието, чието копеленце получи незаслужени две шестици (първите двама, понеже направиха това недоразумение посланник). Веднага ще ревнат!
26 Октомври 2004 22:36
"Но в частта си по български език и литература той трябва задължително да включва създаването на макар и кратък текст (най-добре свързан с изучавано в училище художествено произведение, защото за есе по житейски проблем седмокласниците все още не са узрели)."

А да коментират произведение на Вазов са узрели, така ли? И все си мисля не е ли по-добре нашето образование да набляга именно върху житейските проблеми, а не върху псевдоанализите на художествени произведения.

Интересен експеримент в тази област би било просто да накарат седмокласниците да напишат просто кратък текст какво те самите искат да учат, какви са техните желания и стремежи и т.н. Колкото и смешни да са резултатите ще са по-добри от безмисленото заучаване от страна на децата на словесните дрисъци (ще ме извините за израза) на нашите литературни критици.
26 Октомври 2004 23:02
Радева, кажи ми честно, ама цяла Провадия да го чуе, ти даваш ли уроци в къщи???
26 Октомври 2004 23:51
Кой каза за пет лева?
Може и не се случи още -за петте лева
Ама ще пада многа пара.
Щото много по-лесно е да се наизустят някакви се 500 отговора, отколкото 50 теми
Срещу пари пада и това задължение.
27 Октомври 2004 00:52
Леле,

Нямам добро предчувствие за госпожата, написала този текст. В смисъл, че тезата и има повече дупки от плетката на баба ми, и форумците ще я разнищят савсем изоснови (ако искат, разбира се).

Не мисля да коментирам всичките "особени точки". То не са доброволни окови, то не са само и христовите мъки. По-скоро искам да отбележа, че човек е Винаги е достатъчно зрял за да разсъждава върху "проблеми". Практически от когато може да мисли.
27 Октомври 2004 01:55
Радева, разбира се че способността за писмено изразяване е важна. Проблемът е в това, че въпреки вашите безсъници и доброволни "окови" децата излизат функционално неграмотни от училище. Колко седмокласници знаят как се пише писмо по каноните. Ами заявление (молба)? Учат ли се на публично говорене? Аргументът че го нямало в програмата не ме интересува? Като го няма - сложете го.


Вторачването в свещения жанр на литературното съчинение (отговор на литературен въпрос ли беше?) осакатява способностите за писмено изразяване. И като обръгнат дечицата на преподавания материал, започват да пишат шаблони и един филм не могат да преразкажат.


Доказателство ли? Ми ето го - вие Радева, не можете да замените конфузната метафора "многобройната армия", та ви се налага да я употребите два пъти в една тъй кратка статия. Какво остава за учениците ви.





27 Октомври 2004 02:01
Другарката Радева е права!
Само с тестове по български език и литература не може!

Требва и рушвет (под формата на пари за частни уроци) да има за даскалите! Иначе те отдавна да са зарязали школото, че сал с една заплата се не живей.



27 Октомври 2004 08:51
Какво се изживяват тези литератори като най-велики.Неможе всички да говорим и пишем като Холивудски звезди или Класически писатели.7 години учите децата да пишат и говорят, да сте ги научили....Стига им, господи толкова е достатъчно..Госпожо, тестове, само тестове -това е истината!
27 Октомври 2004 09:05
Тестът е система за проверка на знанията, при която се произвеждат ниско и слабо знаещи индивиди!
Основна слабост на тестовата система е възможността за налучкване на верния отговор.
Колкото по-малко на брой са зададените алтернативни отговори, толкова повече нараства вероятността от просто уцелване на верния от тях при положение, че не го знаеш!
Наистина, силните ученици ще си останат силни, защото така или иначе си знаят верните отговори.
Но тестовете ще демотивират слабите и част от средните като успех и знания ученици да се стараят повече, т.е. системата ще бъде спънка за основната маса деца, тъй като слабите и средни ученици са мнозинство.
С всичко казано дотук не искам да изглежда, че се съгласявам и със сегашната, вече изродена система на проверка на знаията!
СИСТЕМАТА НА ПРЕПОДАВАНЕ И ИЗОБЩО УЧЕБНИТЕ ПРЕДМЕТИ СЕ НУЖДАЯТ ОТ ПРОМЯНА!
Те не са свързани с придобиване на практически знания, много често са твърде абстрактни, изискването за простото преповтаряне, в една или друга степен на урока не развива мислене и т.н., и т.н.
27 Октомври 2004 10:02
Без образование,
27 Октомври 2004 10:14
Никакви частни уроци! И въвеждане на тестове веднага..!!! Но и заплатите на учителите да скочат чувствително..... - иначе все повече тапири ще излизат от училище...
27 Октомври 2004 10:41
Сгуню, бе ти и тук ли си изсрал лайната си бе?
Помня, когато в 10ти клас правихме класна работа върху "одата" на Гео Милев "Септември" и аз аргументирах позицията, че не армията, ами бунтовниците са истинските боклуци, които подронват устоите на държавността. Другарката обаче ми писа пет, защото в работата си не съм бил изразил гледната точка на Автора.
Освен това протестирам в 8ми клас да се изучава илиадата на Омир.
27 Октомври 2004 10:54
Ако госпожата преподава по начин, близък до стила й от статията:
1. съм 1000 на сто против досегашните изпити по литература и
2. съм горд и щастлив, че не ми е била учителка
27 Октомври 2004 11:20
Другарката учителка принципно е права. Не разбирам защо всички ревете срещу писането на съчинения. Това, което трябва да се поправи е: вид на съчинението, начин на формулиране на темата, начин на оценяване. И съответно начин на преподаване в седемте години преди изпита. Така че да не се получават класическите изцепки: "авторът е искал да каже това или онова" и др.п. Или учителки по литература да пишат съчиненията на отрочетата или частните си ученици, които после да получават най-много четворки от колежките си (мен лично това ме кефи най-много).
А знаете ли какви бяха критериите за оценка на съчиненията при последната кампания? Наличие на свързан текст - 3!!! Нищо повече! Дори не е необходимо да е по темата! Значи темата е например "По жицата" - сбит преразказ, а детенцето пише в работата си как е прекарало снощи в дискотеката. Има ли наличие на свързан текст? Има! Пишем тройчица на детенцето!
Относно частните уроци: не е луд този, който яде зелника; луд е този, който му го дава!
27 Октомври 2004 11:48
Първо да се разберем каква е целта на обучението по литература. Запознаване с изкуството? Тогава защо няма изпит по музика, живопис, ако щете и по кино? Умение да си служиш с писмена реч? Тогава защо се изисква литературен разбор, а не съчинение /или както му казват сега "есе" / върху интересна тема? Когато умението да се пише се проверява с дълбокомислен разбор "какво е искал да каже авторът" неминуемо ще се проверява механическата памет, а не способността да се пише и мисли.
27 Октомври 2004 13:00
Правилно пише учителката.
Смаян съм от простотията в практически всички коментари. Повърхностни и примитивни разсъждения на нахални лаици. Особено тъпи са тези, дето са се съсредоточили в частните уроци - готови са да забранят даже самото образование само и само да се реши този проблем. тестовете не са панацея. Ако беше така нобеловата награда щяха да я дават срещу правилно попълнен тест а с тест ще се получава титлата поет или, съответно, прозаик.
Няма спасение от войнстващата простотия.
27 Октомври 2004 13:48
Цветна градина,
Съгласна съм с теб.Точно така си е....
27 Октомври 2004 14:13
Пешо Мастиката, да го пушиш неумит, брато!
Такааа!
-------------------
Сега, след като отговорих на г-н Мастиков в тона на неговото обръщение към мен, мога да река и нещо по същество!
----------------------------
Мастиков, всеки е ставал свидетел и жертва на необективно оценяване!
В прежния си постинг аз критикувах системата на тестовете, но не съм хвалил сегашната система!
Безспорно е, че при сегашната система на оценка често пъти силен фактор за изкривяване на оценките е личната пристрастност на учителя!
Но тя не се проявява при всички случаи и далеч не спрямо всички!
Всеки учител си има любимци сред учениците, а в някои случаи - и нелюбимци!
Но спрямо огромният брой ученици учителите се отнасят сравнително безразлично и ги оценяват без да са пристрастни!
Докато системата на тестовете проявява недостатъците си спрямо всички еднакво и във всички случаи!
-----------------
Доколкото не се предлага трети вариант, поне би следвало да се направи съпоставителен анализ на предимствата и недостатъците на двете системи, той да се изложи публичнона обществено обсъждане и чак след това да се решава!
Подход, който прочее е приложим и не само за случая!
-------------------------
27 Октомври 2004 14:14
Вижте форумци!!! Това е изречение на литератор:" Самите ние, многобройната армия от преподаващи литература в различните степени на българското училище, се чувстваме много натоварени, С НЕИЗБЕЖНО ОГРАНИЧАВАНА СВОБОДА СВОБОДА ОТ ПОСТОЯННАТА НЕОБХОДИМОСТ ДА ПРОВЕРЯВАМЕ ПИСМЕНИТЕ РАБОТИ НА УЧЕНИЦИТЕ СИ." Какво ще кажете - ясна мисъл, недвусмислен изказ, готов проверител на мисловните и езикови умения на децата??? Еееееее, аз искам да попитам госпожата, колко съчинения - разсъждения е написала в учителската си кариера?!?
Госпожата е силно разтревожена, че учениците не могат да създават смислен текст и тестовете не стимулипрат това умение. Моята препоръка е министерството да организира изпит на учителите по създаване на смислен текст. Мога да предвидя какви ще са резултатите...
27 Октомври 2004 14:23
И още нещо. "Субективно" оценяване има там, където има незнание как се пише съчинение или есе, какви са критериите... Срещала съм рецензии от рода на :"Може по-художествено" На въпроса ми, какво означава това, след дълго мънкане, получих отговора: с повече епитети??? - глупости на търкалета
27 Октомври 2004 14:42
Сгугньо,
системата с тестовете не е така проста, че да бъде "кракната" от некой неграмотник. Е, може и това да се случи, но вероятността е като да спечелиш джакпота от лотото - ако си толкова късметлия не ти трябва да учиш.
После, тази система е малко по-различно обърната към действителността от нашата стара. Тя подготвя в подавляващата си част бачкатори по 2 направления. Едното - дава всекиму да разбере колко струва и второто - дава му практически знания как да си изкарва хляба съобразно багажеца. Нашата система е концентрирана върху фундаменталното, класическото познание и пренебрегва абсолютно т.н. сървайвинг скилс. Затова у нас всеки завършил гимназия е готов да захване научна кариера (намиг), но не и да започне да се издържа. В този смисъл добрата стара наша система, през която почти всички нормални люде тука (изключая явните кретени неснаечт, виктор, светло пиво и пр. лумпени) сме минали е за боклука. Отдавна.
27 Октомври 2004 15:05
Пешо Мастиката, да го пушиш неумит, брато!
Не съм ти брат, бе сгуню. Какво имаш предвид "да го пушиш неумит" ? За пръе път чувам такъв израз. Като се заяждаш, поне го прави така, че да те разбирам.
27 Октомври 2004 17:23
Распутин, че не ни е добра системата няма спор!
Ама като така, какво - взимаме другата система, ако и да знаем недостатъците й, тъй ли?
-----------------
Пешо, ти сериозно ли ме питаш или се гъбаркаш?
27 Октомври 2004 19:21
Да, тревога сред учителите по български език и литература задължително трябва да има. Колкото по-далеч се отива от наизустяването - толкова по-лошо за 'частните учоци' за подготовка за езиковите училища. А оттам именно идва килипирът. Това и баба го знае!
Години наред с усилията на много некадърни и копумпирани учители и МОН експерти беше наложена системата на поголовно наизустяване (що се отнася за изпита по литература, по математика това все още не са измислили как би могло да се приложи).
Ужасяващо е да разбереш, че изпитът за елитните гимназии всъщност се състои в наизустяване на текст от немерена реч с добавени извътре простотии, които минават за 'мъдри мисли' и които децата нито разбират, нито приемат, затова пък проверяващите точно по тези простотии си падат...
Изключително извратена представа за литературата и за творческия процес изобщо - а после се чудим и маем защо децата не посягали към книга. Уроците в училище са именно 'да ги запалят' по четенето; да ги научат да разбират литературата; да ги научат на умения да анализират прочетеното.
А то само зубрене от най-тъпия тип! И на това се пишат отличните оценки! Трагедия!!!
27 Октомври 2004 19:27
Тая жена дали е искрена? Дали е вярно, че в Провадия още се проверяват домашните на учениците? Че пък и по 6-7 часа на ден (всеки ден!) да проверяват ученически тетрадки - голямо изхвърляне!
Аз имам само наблюдения от големите градове и това, което знам е, че учениците нито пишат домашни, нито дори носят тетрадки на училище. Камо ли пък някой да се е напънал да проверява писмена работа!
Ако искаш да те проверяват - плащаш си за частен урок.
27 Октомври 2004 19:49
Без Образвание

Чуседна илюстрация за тест, който би преценил умението на някой да разбира текст. Със сигурност има подобни много успешни примери за тест, който да илюстрира умението на изпитвания да създава текст.

Мисля си, че един от проблемите на хора като учителката по литература е, че имат много слаба представа за тестовете като такива; може би си мислят, че всички тестове вероятно се свеждат до моделите на жълтите вестници: Тест "Ревнив ли сте".

Тестовете имат огромно разнообразие.

Все още най-добрата образователна система в Европа - английската, има перфектно работещи тестове. Система, която мотивира учителите да РАБОТЯТ ЗАЕДНО с учениците си за доброто усвояване на материала. Защото оценката се дава извън училището, на ниво Британска общност и всички бивши колонии взети заедно. И по тази причина 'А' по биология например получено и в най-малкото селско училище на бивша колония в Африка е равностойно на 'А' получено в най-скъпото частно училище в Англия. И никой не оспорва подобен резултат.

А при 'съвършената система' на българското училище няма никаква идея по какъв начин и на какво основание една и съща учителка на един пише 6, а на друг 5, а на трети 4... Подложени на безпристрастна оценка отвън, много вероятно е всички тия да се справят на едно и също ниво. Няма да коментирам как става оценяването по един и същ предмет от различни учители в едно и също училище... да не говорим за различните училища в един и същи град град... а едва ли някой смее да гарантира дори грубо подобие на стандартен критерий за съответствие познания-оценки на ниво държава...
27 Октомври 2004 20:20
Калина-Малина,

Един от проблемите на обучението по литература е именно това разбиране, че колкото е по-претрупана фразата, толкова е 'по-художествено' (разбирай: 'по-добро').
За съжаление, в часовете по БЕиЛ приоритетът е не да се учат децата да разбират и критично да възприемат написан от друг текст; да създават текст, който да отразява собствените им мисли. Приоритетът е да наизустяват вече създадени текстове (при това много често писани столетия преди тези деца да се родят и нямащи нищо общо с живота в 21 век). Смята се (по някаква причина), че като учат наизуст 'класиците' си изграждат собствен стил! Като учат наизуст 'великите', да им се смачква увереността да правят опити да изказват свои мисли по свой начин и да си бъдат (като пораснат) кротки безсловесни граждани!
Съвкупното учителство по БЕиЛ е убедено, че писането на автобиография е толкова елементарно, че не си струва да се преподава в училище. Къде по-възвишено е да се захласват седмокласници по "Едба българка" например! Това учителство е толкова далеч от живия живот, че не си дава сметка, че умението да си напишеш добра автобиография; да поставиш смислено писмено проблема си пред някоя институция и т.н. дават на детето много по-необходими умения да се реализира и да бъде добър гражданин, отколкото знаенето наизуст на "По жицата" например.
Но! НО! далеч по-лесно е да учиш децата на класици, които и ти си учил, а после си преподават 20-30 години. Да ги вкараш в границите да ти говорят с едни и същи думи и изрази; да ти цитират до болка познати съчинения... Много по-трудно е да ги пуснеш да изявяват своята индивидуалност; да вземат да ти задават въпроси за автори, които не си чул - камо ли да си чел... Е, как ще изглеждаш тогава единствено знаещ, единствено заслужил да ти плащат за частни уроци (на същите деца и на същото учебно съдържание, за което държавата веднъж вече ти е платила да научиш на същото!).
27 Октомври 2004 20:52
Анкета -дайте своето мнение!

http://dnes.dir.bg/mainizbori/anketas.php ?id=88
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД