:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,737,801
Активни 785
Страници 22,704
За един ден 1,302,066
Фина механика

Вик в пустинята на непазара

Тази седмица се връчва една литературна награда, която има амбицията да се превърне в българския "Букър". Нарича се "Вик" по името на донора - английския меценат Едуард Вик. Наградата се връчва утре вечер. За първи път. И за постижения в един единствен жанр на българската литература, жанрът, който през последния век и половина се превърна в монарх на художествената литература в Европа - романът. Роман от български автор, написан на български език и издаден от издателство в България през календарната година - в случая 2003-а. Победителят ще получи 10 хиляди лева и превод на романа си на английски (преводът ще бъде извършен от фирмата на Вик EVS). Именно



качественият превод е уникалното условие:



учредителят на наградата настоява да подпомага българската литература чрез двоен стимул, но докато финансовата подплата я прави най- щедрата у нас в момента (точно два пъти по-голяма от националната награда "Христо Г. Данов", давана от Министерството на културата и от Община Пловдив), преводът и евентуалното публикуване в престижно издателство на Острова я правят истинско предизвикателство в очите на загубилата самочувствие и реално почти неконвертируемата ни литература.

Около наградата вече се разрази малък скандал - в един от Блъсковите вестници се повдигнаха обвинения, че сред номинираните шест романа има плагиат ("Аутопия" на Христо Карастоянов); че двама от номинираните автори работят в издания на ВАЦ (Димитър Шумналиев и Иван Голев) и това едва ли е случайно; и че три от шестте романа са издадени от едно и също издателство ("Жанет - 45"). Може би и



скандал е малко силно казано,



защото единствено по обвиненията в плагиатство се разрази дискусия и обвиненият Карастоянов публикува в същия вестник защитно слово, подкрепено с примери. Никой не коментира другите две злъчни подмятания.

А си струваше, защото наистина не става дума за случайност. Литературната ситуация у нас структурира полето и дава възможности за професионализъм на твърде малко автори. Тук може да ни помогне сравнението с най-престижната британска награда. Един от членовете на журито й тази година, Тибор Фишер, публикува през лятото статия, в която говореше колко много средни романи участват в състезанието. Много малко наистина лоши и и много малко наистина добри. Причината е ясна - редакторите.



Издателствата имат редактори,



които активно селектират какво да бъде издадено, а след това работят с авторите по текста. У нас това е невъзможно не толкова по икономически причини (повечето издателства са миниатюрни и се състоят от собствениците си, които са и редактори, и връзки с обществеността, и шофьори), колкото поради властващата представа, че творческата работа принадлежи само на автора и след това никой няма право да пипа неръкотворното му произведение. Стига се до парадоксалното: едновременно писателите са демиурзи, в чиито дела не можем да се бъркаме, и заедно с това те са създатели на запъртъци и няма какво да се интересуваме от тях. Това е мисленето на повечето издатели. Затова добри художествени текстове от български автори имат шанс да публикуват за жалост само издателствата, които разчитат на автори, занимаващи се с писане професионално и сами отговарящи за относително приличния вид на текстовете си. А това много рядко са писателите в строго професионалния смисъл - тези, които работят за телевизията, киното, театъра и пишат добре продаващи се романи. По-скоро



с постоянно писане се занимава

главно групата на журналистите



и много често именно от нея произхождат високо оценяваните текстове. Днес у нас да излезе добре структуриран текст на затворник, бандит или бараба - забрави.

Подобно е и положението с издателствата. "Жанет - 45" просто е единственото издателство с голяма българска програма, има си редактори за дебютите, стреми се да привлича утвърдените писатели и освен всичко плаща хонорари, т.е. гледа на писателския труд като на реално осъществим на пазара. Другите, попаднали в големия списък на конкурса "Вик" с по няколко книги, са "Световит" със сензационните романи на Христо Калчев и Донка Петрунова, "Аб", което е все пак по-скоро печатница, а не издателство с пласмент, реклама и изобщо политика, и "Захарий Стоянов", което разполага с големи възможности поради пласирането на поредицата си с българска класика на едро в обществените библиотеки, и защото има възможността да отпечатва големи количества на вересия. Това е положението. Играчите на пазара на българската художествена литература са малко на брой и мутирали понякога до явна уродливост.

При това положение какво може да промени една нова награда, имаща амбицията да върне престижа на литературата? За това, както и за спецификите на литературната публичност у нас - в следващи издания на "Фина механика".
4
699
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
4
 Видими 
22 Ноември 2004 22:05
Дрън-дрън та пляс.
То и мен не ме издават, а нали се сещате, че моите писаници са най-качествените.
22 Ноември 2004 22:23
айдеееее... ся и редакторите ни за нищо не стават. След като цели съсловия като лекари, учители, съдии, прокурори, професори и пр. бяха оплюти и принизени до нивото на политици и адвокати, най-после дойде ред и на редакторите. Да се готвят архитектите.
23 Ноември 2004 09:23
Тоя соросов измекярин скоро ще стане професор като Лайнофф.
23 Ноември 2004 09:33
Пак ли ти бе, драскач мамин! Завалийката, жалва ни се, че никъде не го издавали, щото видите ли редакторите ... а те гадовете са ... като Ванката Гранитски, примерно, нали се сещате ... и така нататък, и така нататък! Съгласен съм, че не се издава щото примерно няма пари за високи тиражи, за ПР акции и промоции на автори и заглавия. Но има и нещо друго: българинът не чете, почти не чете, а при това положение е трудно да намериш аудитория за която да е предназначен твоят труд. А съгласете се, че помиярщините на Х.Калчев не са всеки интелигентен стомах.
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД