Добре, че бе Азис. Човекът се появи на сцената в зала 1 на НДК за малко, пусна мощния си глас, след това се прибра отново зад кулисите. Всичко трая някакви си 15 секунди. Камерите на БНТ едва успяха да го покажат. Но пък събра толкова овации, колкото нито една друга песен, претендираща за българския финал на "Евровизия". Защо да се лъжем - именно участието на Азис като беквокал в парчето на Марияна Попова "Остави ме да плача" ще осигури на тази песен виза за Атина. Разбира се, ако някой продуцент не накупи пак стотици предплатени карти и не организира масово гласуване за своя посредствен любимец. Истината е, че докато българските попзвезди се застояха по студиата и се разглезиха компютри да им моделират гласовете, докато по участия пеят основно на плейбек и просто сами не знаят имат ли глас, то именно фолкпевците продължават школата на естрадните ни изпълнители от миналото, където, ако нямаш глас, си аут.
Миналата година всички видяха безпомощността на половинката на Дони - Нети. Тя просто се мъчеше на сцената. Когато човек не може да изкара глас от гърлото си, никакви мъки не помагат. След това, разбира се, бяха сръдни, оплаквания, жалби, че били отхвърлени. Да вземем Нина Николина. Тя също е записала не един хит. Но на миналогодишната "Евровизия" пя фалшиво. Дали винаги пее фалшиво, когато е на живо, си е тайна между нея и компютрите в студиото. Но представянето й миналата година си е факт. Или други тийнидоли - братя Мангасариян. На плейбек са прекрасни. Но слушали ли сте ги на живо? Аз съм ги слушал и втори път не ща, защото то е просто мъчение за ушите. И още десетки като тях. Парчетата им са страхотни,
на запис звучат идеално, но на живо никакви ги няма
Миналогодишният финал за българската "Евровизия" беше показателен в тази насока. Ето затова тази година почти никой от известните ни попизпълнители не посмя да се пробва. Те иначе се оправдават, че не се включили, защото журито било пристрастно, че БНТ била еди-каква си, че всъщност какво да му участваме на този фестивал, той е кух. Ама истината е тази - не участват, защото не могат да пеят. Преди години по адрес на една позабравена вече наша певица се говореше, че специално за нея и липсващия й глас е измислен нов стил в попмузиката - "художествен шепот". Уви този стил днес масово се е наложил сред новите попизпълнители.
Затова на тазгодишната "Евровизия" посмяха да участват само някакви самодейци, видели в конкурса звездния си миг и възможността за няколко минути слава. Затова и нивото на българската "Евровизия" ще е все така слабо, докато попизпълнителите ни не се научат да пеят на живо по концерти и не започнат сериозно да се занимават с гласовете си.
Разбира се, има и изключения, но те просто подчертават горните изводи. Едно от тях е именно Марияна Попова. И дано не съм прав, но може би точно защото има прекрасен глас, всичките й опити от години насам да пробие в шоубизнеса у нас се проваляха. Песните й не се пускаха по радиостанциите, в класациите винаги бяха на най-долните места, ако изобщо успееха да влязат там. Стигна се до положение в едно от интервютата си преди няколко години певецът Искрен Пецов да признае, че е записал онова парче "Да те обичам, Мариана...", защото му е станало жал за колежката му Попова, която никой не кани по участия и никой не иска да забележи. Дано сега я забележат.
Парчето "Остави ме да плача" е уникално и с друго - то показва, че е
абсолютна глупост войната между поп- и фолкизпълнители у нас
Както се вижда, певци и от двата жанра могат да запишат заедно страхотна песен с големи шансове за успех и в чужбина. Това, от което и Марияна Попова, и Азис очевидно най-много се боят - скандализирането на публиката, - всъщност би им донесло още по-голям успех в Атина, ако те бъдат пратени там. Не семплият, макар и скъп абитуриентски костюм на Азис, с който се появи в НДК, а именно пищните му одежди от други участия ще накарат зрителите в цяла Европа да забележат тази песен и да гласуват за нея. Фестивалът "Евровизия" от години има традиция - колкото по-пищно и скандално се представиш там, толкова повече ти обръщат внимание. Израел е държава, която никога не е блестяла с оригинална попмузика. Но когато оттам пратиха на "Евровизия" транссексуалната Дана Интернешънъл, тя победи безпроблемно. Само че месеци преди това израелската телевизия разпращаше на останалите медии из континента клипове на певицата и й организира предварително достатъчна скандална слава, че на фестивала вече всички да знаят коя е. Ето това трябва да направи БНТ оттук нататък.
И всъщност да кажем две добри думи за тази телевизия. Много е лесно да се плюе държавната медия. Много е лесно и БНТ да спре да се занимава с "Евровизия" от догодина. Не подава заявка за участие и си спестява хиляди левове, които се плащат като такса. Така от доста време вече прави италианската РАИ, така решиха тази година да направят унгарската и австрийската телевизия. Наместо да четат постоянно плювни по свой адрес в медиите, шефовете на тези телевизии просто се оттеглиха от фестивала и проблемът е решен.
Каквото и да се говори за "Евровизия" обаче, това е фестивал, който дава големи възможности. Ако не беше победила на него, украинката Руслана и до днес щеше да си е една регионална звезда в родината си, а парчетата й никога да не се появят в европейски класации. Миналогодишното парче фаворит, изпълнено от Елена Папаризу, също автоматично влезе в класациите на много държави. Това ще се случи и с песента, която ще спечели тази година в Атина. А това няма как да не е предизвикателство за българската попмузика.
|
|