Искаме от училището какво ли не. Някои искат сега, през ХХI век, да се въведе и час по вероучение. Зная от личен опит: вероучението не трябва да влиза в класната стая.
Още през времена, когато никой не бил чувал за веротърпимост, просветени умове отхвърляли верските догми, без да отхвърлят верския морал*. Спомням си как едно време Шимон Перес се усмихна и после каза със своя приятно дрезгав глас: "Скаридите са вкусни. Но не са кашер." И пак се усмихна на премълчания и въобще излишен въпрос - като не яде скариди, как знае, че са вкусни.
Долавям поне три дефекта в следните три съждения:
Аз съм евреин, поради което съм от богоизбрания народ. Аз съм мюсюлманин и следователно турчин. Аз съм българин, понеже съм православен и говоря на български.
"The Boston Globe" писа, че според повечето статистики невярващите (агностици и атеисти) са 10% от населението в САЩ. Във федералните затвори те са две десети от един процент - "...only about 2/10ths of 1% of the total population". Не зная защо "The Boston Globe" не казва просто два промила, но това си е негова работа.
Както и да е - от тези числа не следва изводът, че ако сме невярващи, вероятността да извършим престъпление е 50 пъти по-малка, отколкото ако сме вярващи. Цитираните анкети не сочат причинно-следствена връзка, а една корелация, която вестникът не се наема да обясни, както аз не се наемам да обясня следната корелация:
Преди присъединяването на България към ЕС у нас имаше мораториум върху изпълнението на смъртните присъди. Тръгнахме - Томата, Коко с камерата и аз - да разговаряме със смъртните. Разговаряхме с всеки поотделно; никой не знаеше какво са казали другите. Ще повярвате ли? Всички до един твърдяха: мен ме осъдиха на смърт неоснователно, но за другите, за извергите - смърт!... В обществото нямаше такова стопроцентово единомислие за смъртното наказание.
В началното училище "Свети Седмочисленици" (преди да го разрушат бомбите, то беше на днешното място на Спортната палата - на "Левски" и "Гурко") едно турче и три еврейчета ги освобождаваха в часа по вероучение и те излизаха на двора и ритаха топка. После и във френския колеж беше така и аз се писах еврейче, за да ритам топка, докато другите зубрят катехизис, но номерът ми не мина пред братята йезуити, та трябваше да клеча в "клетката" (конфесионала на шапелата) и да се покайвам.
Потресох се в едно медресе (религиозно училище, издържано с пари от петролните шейхове), където деца, незнаещи арабски, ми рецитираха Корана. Едно дете дойде при мен и ме заговори на български. Било родопчанче и ме познало.
Невероятна е детската памет
И аз едно време, при братята йезуити зубрех откъси от мъртви езици и от френски, щото на другия ден, колкото по-безгрешно изговориш и напишеш откъсите, толкова повече бон-поан темоаняж получаваш - червено билетче с 5 точки, синьо с 10 точки, мораво за 20. После като те накажат да напишеш 200 пъти "Аз повече няма да правя така", плащаш си с 200 точки темоаняж и готово. Можеше също да си размениш темоаняжа със съучениците срещу стари броеве на комиксите "Vaillant" или за пасти, но в края на срока наставаше инфлация на темоаняжа и за да не стане той зян, трябваше да извършиш някакво значително безчинство.
След гибелта на нюйоркските кули близнаци и бомбените атентати в Лондон, Мадрид и Истанбул мнозина свързват тероризма единствено с ислямския фундаментализъм, защото не помнят нерелигиозния тероризъм: Карлос Чакала и бандата Баадер-Майнхоф и Червените бригади, които отвлякоха и убиха премиера Алдо Моро на 16 март 1978, ден, в който влизаше в сила историческият му компромис с еврокомунистите на Берлингуер. Християндемократите на Алдо Моро щяха да се върнат на власт за първи път след 1947-а. А пропо - като казваме, че не трябва да има партии по етнически и религиозен признак, защо има християндемократи?
Не мога да отговоря, затова ще продължа за терористите - и фундаменталистите, и нерелигиозните. Всички знаят за изстрелите срещу папа Йоан-Павел II. Но малцина забелязаха, че след това "предупреждение" и един "самообесил се" на лондонски мост изведнъж секна ватиканското разследване по аферата с "Банко амброзиано".
Ама и аз какво съм седнал да го усуквам, когато нещата са толкова прости. Въведем ли вероучение, ще станем морални. Треснем ли фундаменталистите, ще изкореним тероризма. Чисто и просто. Дайте да сечем с бръснача на Окам.
* Имам предвид рационалистите на ХVII век Лайбниц, Декарт и особено Спиноза, когото равините отлъчили и нарекли безбожник, понеже не вярвал в Талмуда и Тората, а виждал Бог в чудото на природата. Равините му предложили хиляда златни гулдена, за да не разпространява тази ерес, но той, забележителен математик и философ, се заел да полира оптически лещи и написал своята "Етика".
|
|