В Разград има хора, които искат да копаят сами гробовете на починалите си близки. Най-бедните от разградския квартал "Орел" готвят протести заради скъпите според тях такси за погребения. От няколко дни в бистрото на ул. "Юмрукчал" върви подписка, в която досега са се записали над 700 души. Някой иска да насажда етническа омраза в столицата на Делиормана, казват повечето българи в града. Ние не сме роми, а българи, изповядващи исляма, твърдят мургавите хора от кв. "Орел".
"Искаме сами да копаем гробовете на роднините си, за да си спестим минималната такса от 110 лв. за мюсюлманско погребение. Нека да се грижат по-добре за живите, а не за мъртвите". Това казва Ради Раданов, който поведе протеста. Бистрото на ул. "Юмрукчал" е негово. Според жителите на квартала цените на погребението са непосилни за 95 %. В квартала живеят над 2000 души, а безработицата е над 90%.
Проблемът с таксите за траурните ритуали в Разград е предмет на спорове от доста време. През февруари кметската администрация поискала цените за изкопаване на гроб да се вдигнат от 75 на 95 лв. заради по-високите разходи за механизирано копаене. Съветниците от "Гергьовден" оспорват новите цени и гласуването е отложено. Погребалните такси в Разград не са по силите на много от семействата в града, признават от траурните агенции.
Миналата година общинската фирма "Обреден дом" завела дела срещу длъжници, забавили повече от година плащането на погребалните ритуали.
Тази седмица ще връчим подписката на 7-те общински съветници от ДПС и ако до петък общината не намали таксата, ще започнем протести и ще обсадим общината, каза Ради Радинов.
"Не искаме да ни наричате роми. Ние сме български граждани, турскоговорящи с мюсюлманско вероизповедание", така искат да бъдат наричани хората, живеещи на ул. "Дончо Сумпаров" и "Никола Пенев". "Чисти цигани са. Вярно е, че изповядват исляма, ама искат да ги изкарат турци, за да могат да взимат пари от разни фондации от Турция", казват хората от централната част на Разград.
"Искаме сами да си копаем гробовете, както е било от хилядолетия. Преди три години всеки си плащаше по 5 лв. на двама наши гробари. На обяд му занесеш и малко храна. Сега искат непосилни такси. Когато взимаш 30 лв. пенсия или някакви мижави помощи, как можеш да дадеш толкова пари за погребение?!", казва Радинов.
Негодуващите въвлякоха в скандала и мюфтийството
Оказа се, че мюсюлманският траурен обред се извършва не от едно, а от четири духовни лица, които нямали необходимия образователен ценз, но се пазарили дълго време за парите. Тези обвинения били отправени на събрание към представителя на мюфтийството Ахмед Махмуд.
"Единственият, който може да извършва мюсюлмански траурни ритуали, е имамът Исмаил Гьоч. Ще търсите него, а не помощника му Емин ага", казал на хората Махмуд. Именно Емин ага, според мюфтийството, водел по четири духовни лица и се пазарял за парите. Мюфтийството е определило твърди тарифи за погребенията.
Ако починалият е мъж, се плаща 20 лв. плюс 5 лв. за джамията.
Ако е умряла жена - 5 лв. на имама и 5 лв. за джамията.
"Таксата за изкопаване на гроб е 95,40 лв, а цялото мюсюлманско погребение не излиза повече от 130 лв. Кажете ми в кой град хората се копаят сами?! Та това е общинска земя и паркът се паддържа именно от кметството. За християнското погребение най-ниската такса е 250 лв., а никой не се оплаква. Карат мерцедеси и имат сателитни чинии на къщите си, а искат да погребват без пари". Така анализира обстановката обредчикът на гробищата Стефка Миланова.
Доскоро за мюсюлманско погребение действително са се вземали с 18 лв. повече заради допълнителното оформяне на мюсюлманските гробовете. При изповядващите исляма се копае допълнително една ниша. Именно в нея се полага тялото но покойника. Нишата се облицова с дъски или ламарина. "Така запазваме смъртта чиста, обясняват хората", изповядващи Корана.
За да се прекрати напрежението, директорът на погребалната фирма Евгени Драганов премахва тази сума и в момента допълнителното оформяне се извършва безплатно. От "Обреден дом" обаче категорично изключват искането да бъдат допуснати външни лица да копаят гробове.
Общинският съвет е взел решение на 25 февруари 2002 г. да поема 147 лв. от разходите за погребение на самотни хора, бездомни, безпризорни и настанени в социални заведения. В деня на погребението пък може да бъде получена еднократна социална помощ в размер на 100 лв. За това е необходима молба до социалната служба, смъртен акт и социална анкета, която да докаже, че доходите на семейството са ниски.
"От тая беднотия поругахме дори ритуалите си. При смърт винаги се прави курбан, но хората нямат пари и единственото което се прави за душата на покойника, е да се раздаде малко халва", казва Реджеб Хасанов Исмаилов. Той
живее с жена си и петте си деца в порутена къща,
в която има две малки стаички. Едната е почти необитаема, тъй като преди време станал пожар, който отворил покрива към небето. Общината отпуснала 100 лв. за ремонт, но Реджеб побързал да си издължи вересията в бакалията.
Над 85 души от квартала пазаруват на тефтер в местния магазин. "Ако бакалинът не ни даде хляб и нещо да сготвим, ще си умрем от глад. И двамата с жена ми сме безработни. Миналият месец й дадоха 37 лв. майчински. Сега отново дължа на магазина 21 лв. Само хляб и леща взимаме от него. Иначе ще умрем", споделя Реджеб. Той отдавна е забравил кога е работил за последен път и не желае да говори за това. В момента човекът се надява на Червения кръст да му помогне. Преди месец изпратил молба до местната хуманитарна организация за помощ - дрехи, храна и каквото може.
"Ние живеем тук 5 семейства в четири стаи. От всички само бащата на мъжа ми работи като бояджия в пътното строителство. Миналият месец съм получила 26 лв. майчински, без никакви помощи", разказва Норие Шейдинова. Тя е на 21 години и има три деца, най-малкото е на 2 години.
Петимата със съпруга й и децата живеят в една стая с две легла.
През деня слагам децата да спят с дрехите и обувките,
за да пестим дървата за през по-студените нощи, казва Норие. За хората от квартала дори смъртта не е изход, тъй като знаят, че при смърт ще натоварят близките си с повече разходи.
"Не змам, но нещо се обърка в тоя живот. Преди ни копаеха в отделни парцели - християните от едната страна, мюсюлманите от другата. Сега пак ни заравят в един парцел. Няма нищо лошо в това, но обичаите ни са различни", казва Ради Радинов и сочи табелите на новите гробове. Най-лесният начин да разпознаеш новите мюсюлмански гробове е, че върху тях се слага глинено гърне. Още при погребението в него се държи вода, с която се полива заринатия гроб. От двете страни на купчината пръст пък се забучват червен и зелен колец, които се наричат гюндери. Това е отколешна традиция и те се слагат, за да пазят смъртта да не си тръгне, обясняват мюсюлманите. Цената на един гюндер в църковния магазин е 2,40 лв. Мюсюлманското погребение е по-евтино от християнското, тъй като изповядващите Корана не се полагат в ковчег. Голото тяло на покойника се повива в специално платнище и в джамията се поставя на нещо като дъска, която местните наричат табуто. На погребението присъстват само мъже. Само роднини имат правото да положат тялото в специално издълбаната ниша. При християните пък ковчегът задължително се носи от чужди хора, а полагането му открай време се извършва само от гробарите. По едно си приличат и двата ритуала - нищо не се връща от гробището в къщи.
Дали протестите на тези хора са подтиквани от някой местен политически лидер, може открито да заяви само този, който го прави. Едно обаче е сигурно, че пред смъртта всички сме равни. Дори и тези вярващи мюсюлмани вече не са склонни да преведат глава пред думите на Мохамед, че който какъвто се е родил, такъв си остава. Бедният - беден, богатият - богат.
|
|