Приемането на първо четене на закона за заместващото (сурогатното) майчинство в НС даде повод на Светия синод на Българската православна църква (БПЦ) да излезе в светлината на прожекторите. Владиците рядко говорят извън дебелите зидове на синодалната палата и по принцип изразяването на становище от тях по обществено значим въпрос е нещо, което заслужава уважение и адмирации.
Факт е, че заместващото майчинство е спорна процедура, която не е възприета в много страни. Но в позицията си по закона Светият синод заклейми и метода ин витро. Така владиците донесоха сноп съчки за кладата на Джордано Бруно - ученият, чието име векове наред е символ на борбата на науката срещу догматичното тесногръдие. "Св. Синод на БПЦ е крайно резервиран спрямо всяка противоречаща на Божията воля човешка намеса в основополагащите екзистенциални аспекти на човешкия живот", заявиха владиците. Така не стана ясно обаче защо те смятат модерните научни методи за противоречащи на Божията воля. Нима не е логично да се мисли, че овладяването на тези методи от човечеството е станало с Божия благословия? Нима не е ясно, че създаването на човешки живот винаги е било и ще бъде в най-голяма степен Божа работа?
"Св. Синод поощрява тези инициативи, които подпомагат истински онеправданите членове на нашето общество, между които на първо място са изоставените деца", заявиха още владиците. Трудно обаче е да се сетим за конкретни проявления на подобно поощрение. С изключение на дейността на отделни свещеници като отец Йоан в Нови хан. През последните няколко седмици той имаше сериозни проблеми с приюта си, но не се е чуло висшият клир да е подпомогнал благородните му усилия. Съветите на владиците към бездетните съпрузи "да надмогнат болката си като пренесат копнежите и любовта си върху деца, лишени от родителска грижа" едва ли са достатъчна грижа за тези деца. Не се е чуло владиците да са се ангажирали с някаква значима инициатива, която да е в полза на изоставените деца или на друга уязвима социална група.
Ловчанският митрополит Гавраил се опита да направи крачка назад, като заяви в сряда, че синодът не е против метода ин витро, а само срещу заместващото майчинство. По-вероятно е обаче владиците да не са направили грешка в становището си, както твърди Гавраил. Защото всички техни публични изявления в последно време са все в този дух. От тях лъха твърде много омраза. А основното послание на християнството - любовта - е скрито в багажника на някой "Линкълн".
Съвсем наскоро синодът заклейми Ванга и Петър Дънов като "лъжеикони и предтечи на антихриста". Все още е пресен споменът от реакцията им срещу концерта на Мадона в София на 29 август 2009 г., когато тя бе определена като Иродиада. Гневна реакция на църквата имаше и срещу детския любимец Хари Потър и неговите магически способности.
В заклеймяването на метода ин витро и заместващото майчинство обаче владиците бяха подкрепени и от интелектуалци. "Има православие, има България. Без Българската православна църква българският народ и българската държава нямат бъдеще... Днес повече отвсякога е необходимо да пазим единството на църквата, а също и чистотата и силата на Светото православие..." Едва ли има православен християнин у нас, който не би се съгласил с тези думи, написани в изявлението на интелектуалците. Те обаче трябва да бъдат чути най-вече от висшия клир, защото той прави твърде малко за чистотата и силата на православието. В момента църквата ни паразитира върху историческата инерция, набрана от времената, когато е била основен фактор за оцеляването ни като народ. Голяма част от свещениците въртят далавери с църковни имоти и вършат други, доста неблагочестиви дела, крайно неподходящи за хора, претендиращи да бъдат духовни водачи на народа.
Не може да се очаква от православната ни църква, в която не се е променило почти нищо, откакто е била създадена преди повече от 1100 години, да бъде носител на новото и модерното. Тя винаги ще бъде консервативна институция и това е част от нейната мисия. Има обаче и други части от тази мисия, към които владиците се отнасят нехайно, меко казано. Те няма как да си създадат авторитет единствено с изявления, в които отхвърлят и заклеймяват развитието на науката.
|
|