Резюме. В това писмо се казва, че има нежни и жестоки психооръжия. Тези психооръжия са в литературата, войната, икономиката и религията. Казва се още, че достойните хора укоряват себе си; най-малкото самоиронизират се. Недостойните укоряват другите.
Край на резюмето
На неотдавнашната Олимпиада в Лондон Станка Златева се представи най-успешно, а най-жестоко се укори: "За нищо не ставам!" Политиците наопаки. За нищо не стават, а пък са хвалипръцковци и казват, че опонентите им - техният огледален образ - те за нищо не стават.
Форумът също е огледало. Неотдавна SPQR припомни приказката, че всеки е това за каквото мисли. Момичето, мислещо за любов, видяло два силуета в мрака и помислило "двама влюбени". Майката, чакаща сина си, помислила "майка, която посреща сина си". Убиецът помислил "човек, който убива друг човек".
Който мисли за чуждата съвест, бяга от своята. Да прочете "Човекът, който имаше съвест" от Съмърсет Моъм.
Или Вики Баум. Тя се родила във Виена, през 1933 емигрирала в САЩ. Тя беше много издавана и много четена в България и по цял свят. По едно време повече от Маргарет Мичел, авторката на "Отнесени от вихъра". Сегашният свят е различен и всяко сравнение със сегашните авторки на бестселъри като авторката на Хари Потър ще е неточно. Не съм чел книгите за Хари Потър, но знам, че техните премиери бяха колосални рекламни операции. А някогашните литературни критици използваха мъжкия шовинизъм като психооръжие срещу авторките. "Това е женска проза, копчетата й се закопчават на обратно."
Понеже жените са по-интуитивни, "женската" проза оставя в съзнанието ни отпечатъци, каквито "мъжката" проза не оставя. Иво Хаджимишев е връх във фотографията. Казваше ми: Гледай в обектива. Гледай хората в очите. Не го слушах. Сещах се как Скарлет О'Хара гледа Рет Бътлър в очите и Рет й казва: Така ме гледат очите зад дулото на пистолета срещу мен при дуел. Това не събужда нежни чувства.
Дивият звяр озверява, ако го гледаш в очите. В жп купетата по-сладък моабет става с пътника до теб, отколкото с насрещния.
Вики Баум пишеше за "Свинореза", който баламоства женските прасета, сипвайки им помия, а мъжките майсторски ги скопява. Истинският политик прави същото, за да бъде избран.
Няма разлика между политическата пропаганда и търговската реклама. И двете лъжат. В романа си "Хотел Берлин 43" Вики Баум обясни произхода на пропагандата. Диваците на остров в Океания се татуирали. Сегашното увлечение по татуировките е предвестник на връщане към дивачеството. Разцивилизоването го предсказа и Уилям Голдинг в книгата "Повелителят на мухите". Оставени сами на себе си на един райски красив остров, благовъзпитаните англичанчета от един детски църковен хор се върнали към дивачеството. Не умеели да се татуират, но се мацали с кал, за да станат лицата им като маски.
Младите диваци, за които пише Вики Баум, живеели в каменния век, но били по-напреднали в пропагандата. Те също намацвали лицата си с кал, за да са страшни. Гледали противника втренчено в очите. Освен това войнът ръмжал, зъбел се, плезел се, правел страшни гримаси. Плезенето и гримасниченото станали изкуство, което всеки млад войн старателно изучавал. Такова било психооръжието, такава била пропагандата.
Това го има и в света на животните. Едни животинки се надуват, за да станат по-големи и по-страшни, че да уплашат хищника, който ги напада.
Накрая вероятно дивакът с по-силни мускули и по-тежък боздуган разбивал черепа на противника, ако не се уплаши, написала Вики Баум в "Хотел Берлин 43", където имало радио-студио, от което немците казвали на англичаните да капитулират, щото иначе "Луфтвафе" ще ги разпердушини.
"Psychological Warfare". Немските "щуки" (the Sturzkamfflugzeug Junkers Ju-87 dive bombers) всяваха ужас не само защото те уцелваха по-точно от бомбардоровачите на съюзниците през Втората световна война, когато още нямаше "умни бомби" с лазерно насочване. Те бяха психооръжие. Пикираха към целта със силен вой на специална сирена. Щуките в Luftwaffe's Condor Legion на Херман Гьоринг бяха изпробвани в Испания през 1936, когато беше гражданската война. Мисля не с "щуки" е било унищожено испанското градче Герника, но Пикасо е изобразил ужаса на бомбардировката.
Джеки от Княжево бил пилот на щука в българските ВВС. Назначиха ме на неговото място, а него го уволниха от БТА, понеже в отдел "Кадри" установили, че дипломата на Джеки е от Германия и е подписана от Херман Гьоринг.
После върнаха Джеки (Владимир Джейков) в БТА, понеже той беше добър преводач. Вместо да ме мрази, че съм го изместил, Джеки ми стана приятел и като княжевец ме учеше да карам ски. Джеки не се озлоби против мен, понеже той не се чувстваше незначителен; той беше пилотирал "щука". Сирената на "щуката" се казвала "ерихонска тръба" (Jericho-Trompete). Щуката бе психооръжие и пропаганден символ на бойната мощ на Германия във Втората световна война.
След 10 години започна 20-годишната война във Виетнам (1955-75). През 2003 САЩ удариха Ирак. Във филма "Апокалипс сега" на Франсис Копола налетът на US вертолетите е под звуците на "Ездата на валкюриите" на Вагнер.
После започна войната в Ирак. В Ирак нямаше Вагнер. Но там също беше по-лесно да изпепелиш селце, отколкото да го превземеш. Над пясъците около Фалуджа се зададоха няколко тъмни точки, които нарастваха. Първом се чуваше само вятърът. После вертолетите налетяха с бучене и от репродукторите им гърмеше старият хит "Ще те прегазя!"
Take off your high heels and let down your hair
Paradise ain't far from there
I'm wanna walk all over you
I'm wanna all over you
Не зная защо "I'm wanna walk all over you", вместо "I'm gonna walk all over you". Зная, че там бях ял пилаф, защипвайки го с трите пръста на дясната ръка, посягайки към пилафа, след като пръв посегна старецът, след него - ние двамата гости, след нас - синовете на стареца. И после, след налета на вертолетите, от синовете намериха изпържени черепи и останки и после старецът каза "Такава била волята на Аллах" и на старецът всичко му беше ясно, а на мен в София не, когато синът ми се уби, аз псувах Господ на майка, което беше смешно, понеже Господ няма майка, но Жени Божилова и Николай Хайтов мълчаха, понеже в такъв миг приятелите ти идват при теб, за да бъдат с теб и да мълчат.
Преди това бях при пророчицата Ванга. Отидохме с моята кола аз и Вера Ганчева, която по пътя ми се караше, че карам лошо. Ванга каза, че съм юрист, Вера я поправи, че съм журналист. Аз си мълчах, но тогава се готвех за едни изостанали изпити по морско и международно право. Ванга не ми каза, че синът ми Асен ще се убие. Каза ми само: "Ох, ще взема да изпадна в един транс заради теб", но аз не видях тя да изпада в транс както аз си представям състоянието на транс. Каза ми да внимавам за лявото предно колело на моя автомобил.
После с Томски бяхме по-дълго на Рупите, понеже Томски правеше филм за Ванга. Там дойде един поп; пловдивският митрополит Николай. Този поп се гневеше, когато седяхме навън около масата, и той по ми приличаше на човек, изпаднал в транс. Той казваше, че няма да освети църквичката, която Ванга бе построила, понеже прозренията на Ванга идвали от нечиста сила и душата й трябва да бъде спасена, дори ако нейната църквичка трябва да бъде разрушена, защото църквичката не е по православния канон и това, дето Светлин Русев го рисуваше тогава отвътре на църквичката, също било неканонично, но тези приказки Светлин не ги чуваше, защото той не сядаше с нас на масата; само си вземаше един краешник хляб и бучка сирене и тръгваше към църквичката да рисува. Томски и Коко (камера операторът Николай Тодоров) документираха със звук и картина тия приказки на митрополит Николай и те са във филма на Томски и ние ги излъчихме в нашето тогавашно телевизионно предаване "Наблюдател", което Томски и аз правехме. Този телевизионен документ ще направи впечатление, ако сега бъде излъчен. За съжаление тогава, когато го излъчихме, по-силно впечатление направиха моите думи, че тогавашният действащ премиер Иван Костов трябва да прочете два вагона книги, преди да ни поучава как да правим телевизионна документалистика. Ала документите остават и те говорят как всички злосторници - военните, икономическите, политическите и духовните, посягат към психооръжието.
"Шерше ла фам"? Зад всичко да търсим жената? Оставете ги тия френски салонни отживелици. Зад всичко стоят пари; като имаш пари, и жени ще имаш.
Търсете и психооръжието. Пак се надигна врява ще цензурираме ли Ботев и Вазов в учебниците. Да, учебниците са важни, те успешно отблъскват учениците от литературата; открай време учебниците ги пишат в псевдонаучен стил едни академични ... академични ... нямам думи за тях ... не съм Вазов, че да кажа мунчовци, не съм Ботев, че да им викна вий, вий сте идиоти.
Мога само да кажа врявата е диверсионна хитринка за отклоняване на вниманието. Глупаво психооръжие, измислено от глупаци като уловка за глупаци.
Jusautor DI copyright
|
|