:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,670,193
Активни 650
Страници 12,758
За един ден 1,302,066
ОБРАТНИ РАЗПИСКИ

Държава и уважение

Преди доста години - близо 20-ина, на една писателска среща в Южна Франция имах бегло познанство с канадски французин по фамилия Тибодо. Първото му име, струва ми се, беше Жан. Бих могъл лесно да проверя дали наистина беше Жан, но не смятам името в случая за важно, така че ще ви спестя този детайл. Та Тибодо беше пристигнал за срещата, самият той пишеше стихотворения, пийваше умерено, беше рафиниран и леко надут. Аз прочетох стихотворенията му, сториха ми се по-скоро посредствени. Той обаче ми беше интересен с друго, затова съм го запомнил. Първото беше искреното му разочарование от току-що отминалия в Канада



референдум за отделяне на френскоговорещия Квебек



от останалата част на страната. Тибодо беше много недоволен от резултата и не го криеше. Много малко гласове не бяха стигнали за отделянето на провинцията. Настроението му се споделяше от останалите французи, макар и не с такава разпаленост като при въпросния литератор. Второто беше гордостта на Тибодо, че е издънка на стар благороднически род и че можеше да проследи рода си до към 600-700 години в миналото! Дори ни показа в града, в който бяхме, улица "Тибодо", кръстена на някой от далечните му прароднини.

С такова нещо останалите, хеле аз, не можехме да се похвалим. Максимум пет поколения назад и една-две легенди докъм 7-о или осмо поколение - такова родословие можеше да изтъкне моя милост, вероятно потомък на дълга върволица балкански земеделци и чобани. При това без надлежната документация за разлика от педанта Тибодо. Затуй въртях приказката повече към литературното съзидание, което, както споменах, определено не бе избрало събеседника ми за свой главен виртуоз магесник.

И тогава, и досега обаче мисля колко силен мотиватор и двигател на човешкото поведение е националното, родовото.

Как ако го извадиш от някоя определена личност, то от нея може и почти нищо да не остане! С почуда съм наблюдавал този феномен у много люде, у много нации. Особено силна зависимост между националното и личността има у руснаците. Бивал съм свидетел как се преобразява тотално смачкан от пороците си тип - дегенерирал пияндур, когато трябва да изтъква национално достойнство. Веднъж в една пивница в Москва се сбиха двама кавказци с пет-шест руснаци от заведението. Кавказците - единият дълъг, другият къс и набит - първите секунди имаха успех, но после броят на опонентите им взе да надделява. По-дългият кавказец успя да се изскубне и драсна навън. По-късият не сколаса, но се би яростно. Накрая все пак го свалиха и взеха да го ритат. Тогава мъж отрепка, в мръсни дрехи и с мътен пиянски поглед, дотогава лежал в ъгъла, изведнъж се възправи над бития и закрещя:



- Не бийте падналия, бе,



у нас, в Русия, никога не бият падналия! Тук е Русия! Назад!

И ако щете, вярвайте, биячите спряха. Мисля, че "Русия" им подейства като някакъв контраадреналин. Дойде и милиция, която прибра късия кавказец и двама-трима от другите събутилници. Над няколкото петна кръв по пода мина дебела чистачка с мръсен парцал и всичко се утихомири. А дегенератът се върна към вцепенението си.

Разбира се, и в Русия, както в родината на Тибодо, па и навсякъде, се случва да бият падналия, уви. Но диренето на добродетел в родината, а не в личността, е част от феномените на човешкото племе.

Вече нееднократно, навличайки си упреци, съм развивал тезата за временността на националното в човешката история. Човеците са по-древно нещо от нациите - предполагам съответно и че видът ни ще надживее "играта на нации" така, както надживява "играта на тронове", да ми прости каламбура уважаваният Джордж Р. Р. Мартин. Само че това едва ли ще е в съвсем обозримо бъдеще. Дотогава ще е така: ако искаш по-тесноплеменен, или пък по-широкоплеменен източник на самочувствие, трябва да си готов да жертваш нещо за племето и репутацията му - я пари, я рахат, я - понякога - живот.

Гледам с интерес



витиеватите лупинги на националното



в украинския казус днес и за разлика от повечето българи, взели категорична страна, не бързам с категоричността. А съм съгласен с президента Путин - този казус е преди всичко украински. Тоест ако вихърът на националното те е понесъл като опияняваща лудост на крилете си (нека и Вазов си спомним, все пак), ако си склонен да жертваш, както казах, я пари, я рахат, я - понякога - живот, то трагични, но и уважителни трансформации могат да произтекат с племето ти. Националните неща винаги вървят в този тандем - трагика и уважение, както при боя в пивницата, за който ви разказах. А ако чакаш друг да плаща и понякога да умира за твоя рахат, то и това е избор. И това е уважение - само че по-друго.

Държава и уважение не са едно и също. Ето един пример - чеченците. Самостоятелна държава те нямат - Руската федерация им е държава. Но уважение имат - виждал съм с очите си. Нищо, че нямат и милион.

11
5502
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
11
 Видими 
21 Април 2014 20:06
А който има държава, а няма уважение?
А този, който е избягал от държавата си и директивно се опитва да налага неуважение към нея?
А когато плакатно демонстрира верността си към новата държава?
----------------------
Сайтът на Генек

21 Април 2014 20:43
А този, който е избягал от държавата си и директивно се опитва да налага неуважение към нея?
А когато плакатно демонстрира верността си към новата държава?

Нищо!
Същият е като този, който директивно налага неуважение към държавата, в която живее, кланяйки се на друга такава (и най вече на нейния диктатор).
И плакатно демонстрира вярност към линията на партията.
21 Април 2014 20:49
Прав си!Една част поклонници сте "вънка", други се кланят от "вътре" и това няма никакво значение за нормалните човеци!
21 Април 2014 20:58
За нас нормалните наистина няма. За вас тангенциалните - не зная.
21 Април 2014 21:31
"- Не бийте падналия, бе, у нас, в Русия, никога не бият падналия! Тук е Русия! Назад !"

А с какъв кеф биеха депесарите падналия покушител срещу вожда им Доган, а ? Явно, тук НЕ е Русия ... Тогава какво е - Турция, Мутристан, или просто "територия" - това, което остана от гордото ни име и славната история на България ?
22 Април 2014 00:48
...у нас, в Русия, никога не бият падналия

За сметка на това у нас в България бият наред, случва се и писатели, с водопроводни тръби през коленете (задето не внимават какво пишат и как се държат по време на пиянски разправии)
Гротескно е сравнението на канадските французи и техния нелеп квебекски шовинизъм с руснаците и тяхната непоносима надутост, снобизъм, презрение към по-слабия (под формата на покровителствена загриженост) или страх и завист пред по-големия и по-силния (маскирани като бабаитлък).
Мьi това, мьi онова...Нашите ракети, нашите поети, широката руска душа, широка страна моя родная.
Във Франция и в Кебек никой сериозно не говори за националното, поне не без известна доза скептицизъм и ирония. Същевременно не познавам по-големи индивидуалисти и конформисти от французите.
22 Април 2014 01:17
Г-ин Ламбовски отново е в любимата си ничия земя. Бере цветя и следи с примрежен поглед полета на пеперудите. Преразказва части от „Зорба Гъркът“ (докато има Родина човек ще си остане звяр - да не цитирам ) и изчаква нещо си (за предпочитане – драматично) да стане, че тогава да заеме достойна позиция. И в предишното си писание, когато прави внезапни юношески задълбавания за смисъла на Живота , и в по- предишните - една такава нерешителност да каже: аз съм за еди кой си и за еди какво си. Гарнирано с прозрачни внушения, че правилната позиция (неговата) е да се чудиш цял живот. Няма как да има неутрална позиция: действие чрез бездействие, или мнение без мнение са различни неща. Както е да е - ще бъде добре да се определи и да каже един ден : „Момчета, с вас съм!!“ а не да и представя, че е Бог - самодоволно и надменно наблюдавайки действията човешки, с изкривеното съзнание . че видите ли, аз съм над това… Няма такова нещо – щом си на тази земя и член на човешкият вид - не можеш да бъдеш без позиция - ще те издуха вятъра. Да перефразирам грубоватото изказване (не знам дали принадлежи на Тед Търнър) – „или водиш, или следваш, или не се пречкаш по пътя
22 Април 2014 02:56

пп. думата `казус`е толкова куца... много пъти я гледам отстрани... все ме дразни ... и за двукрако столче става, пък и за четирикрако.
.
22 Април 2014 04:01
DESUM4
22 Април 2014 10:41
„Светът преди вчера: Какво можем да научим от традиционните общества?“ на Джаред Даймънд (The World Until Yesterday: What Can We Learn from Traditional Societies? – Jared Diamond). Това е една популяризаторска книга която много добре описва случващото се. Каквото и да изкоментираме там вече е анализирано.
Има една глава за изчезващите езици. Много поучителна. Даймънд, който е американец от LA, казва за изчезващите езици, ами да направим още една крачка и да учиме всички мандарин.
Нещо тривиално: Путин не е отишъл в щата Тексас и Ню Мексико да разбутва испано говорящите.
22 Април 2014 15:25
трябва да си готов да жертваш нещо за племето и репутацията му - я пари, я рахат, я - понякога - живот


Точно пример за местния и евродепутатския ни фолклор!
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД