:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 429,331,661
Активни 88
Страници 1,655
За един ден 1,302,066
ИНТЕРВЮ

Православието е достатъчно велика вяра

Професор Иван Билярски смята, че сме "най-византизираната" страна, но то е повод за голяма гордост
Снимка: "Сега"
Иван Билярски
Иван Билярски е роден през 1959 г. в Шумен. Завършва право и културология в СУ "Св. Климент Охридски" през 1984 г. Доктор става през 1989 г., а доктор на науките - през 2009 г. Професор е в Института за исторически изследвания, БАН и в Юридическия факултет на Варненския свободен университет "Черноризец Храбър". Основните му интереси са в областта на историята на институциите и на политическите идеи през Средновековието, а също публикуване на извори и изследвания в ръкописни колекции и архиви. Работил е в библиотеките на Света Гора, Ватикана, Йерусалим, различни манастирски и академични колекции в Румъния, Франция, Швейцария, Германия, Великобритания. Публикувал е повече от 150 студии и статии и 17 книги в 16 европейски и американски страни.

----

- Проф. Билярски, през миналата година излязоха белетристични книги у нас - от Николай Табаков, от Евгения Иванова, които обръщат взор към Византия и присъствието й в нашето културно съзнание. Наясно ли сме наистина със значението на Константинопол за днешния ни културен, социален, дори политически модел?

- Смятам, че сме наясно, но зависи за кого говорим. Тези, които се занимават със Средновековие би трябвало да са наясно, ако не са съвсем оглупели от някакъв криворазбран национализъм. В пропагандата обаче - на която прочее служат немалко историци - обикновено нещата се представят различно.

- Защо мислите така?

- Защото може да се каже, че през Средновековието България е най-византинизираната (ако мога така да се изразя) православна страна. У нас няма почти нищо оригинално, включително и славянската писменост. В християнска България заети от Византия - просто преведени или типологично принадлежащи към тази култура - са и литературата, и изкуството, и правото, и държавните структури, че ако щете и до голяма степен и всекидневният живот, вкусът и нравите. Не намираме никакви отклонения от модела.

- Това не ни ли принизява по някакъв начин?

- В никакъв случай. То не означава, че България и българската култура са лишени от значимост. Тъкмо напротив: България става вторичен център на разпространение, особено сред славяните, на една от най-великите култури на човечеството - тази на християнската Източна Римска империя, на източното християнство. В този смисъл страната ни наистина има особено и много значимо място в Европа. Ала то не е това, което търсят патриотарите.

- Руският мислител и философ Константин Леонтиев твърди, че българите са "възпитани от гърците", така както "чехите са възпитани от немците".

- Радвам се, че споменавате Константин Леонтиев. Той не е забравен, но сякаш е недолюбван у нас. Това е незаслужено. Все пак трябва да имаме предвид, че става дума за мислител от XIX век... По въпроса бих искал да направя няколко уточнения: гръцката култура има огромно влияние върху българите, има го и обратното влияние - винаги е така при съседство и съжителство. Леонтиев обаче, навярно е имал предвид Византия, а империята не е Гърция. За нея вече стана дума, но бих искал да обърна внимание на един навярно странен факт. Казах, че България е била най-византинизираната страна през Средновековието, ала за съжаление сега е единствената или почти единствената православна страна, която се отказва и някак отхвърля византийското си наследство. Не е така в Сърбия, Русия, Грузия...И до голяма степен в Румъния.

- А защо е тъй? Вярно ли е, както е смятал Леонтиев, че отцепването на българското православие от гръцкото заплашва православието изобщо?

- Православието е достатъчно велика вяра, за да бъде заплашено не само от българите, но и от гърците или руснаците. При все това мисля, че тук усещаме същността на проблема, свързан с нашето отношение към византийското наследство. Става дума именно за раната, нанесена от българите (но да подчертая: със съучастието на гърците!) по време на т. нар. борба за самостоятелна българска църква. Това е удар срещу вселенския характер на Църквата. Струва ми се, че именно тогава се разклаща и доверието на вярващите в църковните институции. Имам предвид тези институции в нашия свят, съставени от грешни хора, а не небесните. Въпреки това е пострадало не само социалното тяло на Църквата, но и възможността тя да осъществява своето спасително дело. Не знам кой е измислил идеята за двойното иго на българите - духовно и политическо - но той (по-скоро те) носи отговорността за множество наши беди. Да не забравяме, че филетизмът е определен именно във връзка със схизмата, наложена на екзархията. Това е още един пример как допирът между вяра и политика дава отровни плодове. Да не забравяме обаче, че и в елинска среда такъв допир съществува!

- Казвате за допир между вяра и политика... а какво мислите за допира между вяра и нация?

- Всъщност, проблемът е идентичен. В повечето свои аспекти "националното" се разполага в полето на "политическото". По същество борбата за екзархията е политическа борба за институционализиране на нацията. В течение на нея бива жертвана вярата и Спасението. Смятам, че това е голям грях.

- Наскоро запознавахте френски студенти с нашата средновековна история. Има ли интерес към тази тематика?

- Да, тази пролет бях гост професор в Тулуза. Интерес има, безспорно. България не е много позната, но представлява интерес, особено в този регион на Франция, който е силно свързан със спомена за катарите. Те заедно с богомилите и други дуалистични ереси оформят религиозната картина на средновековна Европа. Като пример за интереса на френските студенти към моите лекции ще кажа само, че извън редовните часове имаше и неформални срещи със студентския клуб - и то по тяхна инициатива.

- А как гледате на новото изостряне на политическата конюнктура по оста Изток - Запад? На конфликта в Украйна?

- В Украйна се случва агресия на една (пост)комунистическа военна сила (защото Русия на Путин не е стопанска, нито духовна, нито каквато и да било друга сила) срещу един братски народ, който се бори за своето бъдеще. Лесно е обаче да се каже, че Русия е велика, а Путин - лош. Аз смятам, че съм русофил, но също така смятам, че в тази сегашната криза отговорност носи цялото руско общество. Не всеки отделен руснак, но обществото като цяло - да. То се оставя да бъде манипулирано, то наистина харесва Путин, то предпочита символното величие пред собственото си щастливо бъдеще, то не само позволява, но и желае ресурсите и авторитета му да бъдат разпилявани само за нанасяне на вреди и на съседите, и на самото него. Без да отричам, че и в Украйна има сили, които заслужават презрение, смятам, че отговорността е на Русия и тя рано или късно ще бъде понесена по един или друг начин.

А що се отнася до отношенията Изток - Запад, то смятам, че има културни и манталитетни различия, но няма несъвместимост. Ние всички сме християни.

- Сам се нарекохте "русофил"... Осъдени ли сме на вечно "русофилство" и "русофобство", или това са временни девиации?

- Това разделение означава, че Русия има значение за българите, че не сме безразлични към нея. Това не-безразличие е особено - едни я приемат, други отхвърлят. То може да е рационално (например като се възползват от ресурсите на Русия или като се противопоставят на очевидната й агресия към нас - стопанска, политическа, а бивало е и военна), но може и да е ирационално. Много често е тъкмо такова.

- Нашият гейпарад също е част от опозицията Изток - Запад, от упреците към православието... Партиарх Неофит например нарече гейпарада у нас "поход на възгорделия се грях". Какво мислите за такъв подход към подобно явление?

- Не бих искал да коментирам думите на патриарха, но ще кажа моето мнение по темата. Смятам, че сексуалните предпочитания са личен въпрос и тяхното публично и - подчертавам - арогантно демонстриране, е проява на доста лош вкус. Това се отнася както до хомо-, така и до хетеросексуалните предпочитания. Представете си една демонстрация на хетеросексуални хора, които да демонстрират публично своята хетеросексуалност! Това би било не по-малко отвратително.

- Все се вайкаме от неуспешни управления...Кога според Вас България е управлявана най-успешно?

- Кога ли? Аз съм специалист по Средновековие и не бива да се изказвам за Новото време, за XIX и ХХ, камо ли за XXI век. Успешното управление се свързва с постигане на поставени задачи, а и с тяхното правилно формулиране. Свързва се също с поддържане на - нека употребя тази чуждица, която се използва в кибернетиката - хомеостазиса в обществото, на мира, благосъстоянието и равновесието. Да не забравяме също и че всичко това трябва да води людете към Спасението, което е смисъла на историята. Такова е християнското виждане, така го разбира например и Николай Бердяев. В този контекст аз бих поставил много високо времето на св. цар Петър през Х век... Макар и то да завършва трагично.

21
3603
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
21
 Видими 
07 Юли 2014 20:52
Направо като в анекдота за негъра, дето четял на иврит в трамвая в Берлин ... Не ви ли стига, професоре, че сте фанариот, изповядващ филееленизъм, ами сте и русофил
07 Юли 2014 21:31
В този контекст аз бих поставил много високо времето на св. цар Петър през Х век...


Него все го забравят ...

А най-великият - Св. равноапостолен цар Борис-Михаил Покръстител !

07 Юли 2014 21:33
Русофил? - щом казва... Евроатлантически политкоректен перфекционист в тази си -фи́лия.

И като всички църкволюбци, говори за Спасението като за нещо подразбиращо се, пределно ясно всекиму като абсолютно един и същ идеал... или е вече ценност?



.
07 Юли 2014 21:43
Благодаря!
07 Юли 2014 21:46
"Православието" не е вяра, а вид кагебизъм.
Вярата е в Христос!
Затова вярващите наричат себе си християни, а не "православийни".
***
Тестът е простичък - питаме един "православиен" в КАКВО вярва...
07 Юли 2014 21:53
07 Юли 2014 22:07
Още един ценител на руската култура (без духовната, де). Гнусотия
07 Юли 2014 22:09
StrikeEagle
07 Юли 2014 21:46
Мнения: 18,296
От: Bulgaria
Скрий: Име,IP
"Православието" не е вяра, а вид кагебизъм.
Вярата е в Христос!
Затова вярващите наричат себе си християни, а не "православийни".
***
Тестът е простичък - питаме един "православиен" в КАКВО вярва...


толкова елементарно
като нямате какво да кажете не го правете точно в такава тема и точно по този начин. Не е добре за вас, господине.

а иначе е очевидно че си нямате и понятие за какво става въпрос.
07 Юли 2014 22:17
Словоблудство
07 Юли 2014 22:56
Кажи му "културолог" и повече не го обиждай!
08 Юли 2014 06:30
Професоре яко се е узвъргалял. По почина на полските другари не е пропуснал да направи каквото трябва на който трябва. Щото нема после гост професор у Франция. Тябва да се говори правилно. Това за" големия грях и рана" е направо шедьовър. Ама такова ни е времето бродят едни такива либерал христиени тип въпросния пич и местния Страйко. .. Гарга само да те светна , че либерализма заедно с комунизма и фашизма са материалистични учения - демек сатанински. Може само да си ги класифицираш кой е по-голям Сатана.
08 Юли 2014 07:11
Православието е мюсюлманска секта измислена от НКВД.
Честито , другаре и амин.
08 Юли 2014 09:04
Очевидно аудиторията е под нивото на автора, който покрай много интетесните неща за всеобхватното влияние на Византия вурху всички аспекти на нашия средновековен и не само живот, е имал неблагоразумието да спомене Путин, Украйна - и тя стана една...
Явно асолките и историчерът Петрински са си взаимно-достатъчни
08 Юли 2014 13:06
Интересна биография.
Завършва право и културология в СУ "Св. Климент Охридски" през 1984 г.

Едновременно?
През 1984-та?
Професор е в Института за исторически изследвания, БАН и в Юридическия факултет на Варненския свободен университет "Черноризец Храбър".

На негово място не бих споменавал третата си "професура".
08 Юли 2014 18:10
- В Украйна се случва агресия на една (пост)комунистическа военна сила (защото Русия на Путин не е стопанска, нито духовна, нито каквато и да било друга сила) срещу един братски народ, който се бори за своето бъдеще.

Ясно - голубой.
08 Юли 2014 18:20
Мдаааааааааааа.......

Добре е за нашата преса, че в нея се произнасят само и единствено русофили...
Щото, представяте ли си кво ще е, ако започнат да се произнасят русофоби...
08 Юли 2014 19:51
(защото Русия на Путин не е стопанска, нито духовна, нито каквато и да било друга сила)
Мда.а.а, наистина. Професор, културолог, специалист по православието...май няма смисъл да се коментира, но все пак: 1. Русия не е на Путин, всяка жизнеспособна и що-годе суверенна нация си генерира елитите;2. За Русия , даже в болшеввикия й период, като за стопанска, духовна или каквато и да е друга сила са се изказвали хора известни, десни, проевропейски - Бердяев, например - и никой не си е позволил подобни помии; 3. Няма как подобни твърдения да са от невежество, мотивацията на тоз срамотен за науката човек е ясна, опира до някакви грантове и / или командировка до Франция с потупване по гърба. Абе, всички семейства храним, ама за някои ( май мнозина) няма мръсотия, която да не направят. Интересно , за последните седмици този "професор" е вторият доктор по културология, който срещам с подобни изказвания. В първия случай една българка, PhD по религиозна живопис, крещеше, че руснаците трябва да се избиват с картечници. Този пък "русофил" подобна теза прокарва - цялата руска нация е виновна и т.н. Не е съвпадение това, не е. На германската нация подобна колективна вина за нацизма не й беше вменена, напротив...
08 Юли 2014 22:17
хора известни, десни, проевропейски - Бердяев, например


Само този бисер дори показва колко непокрити са претенциите на някои, изказали се по темата. "Изпускат се" имена, за които имате бегла представа.
Същото се отнася и абсолютно неадекватните критики срещу Билярски, а и размишленията-изцепки върху православното християнство под статията, да не говорим.
08 Юли 2014 22:19
Завършва право и културология в СУ "Св. Климент Охридски" през 1984 г.

Едновременно?
През 1984-та?


Да. Него време културология можеше да се вземе като втора специалност от всекакви уманитари след 2ри курс.
08 Юли 2014 22:20
Русофил? - щом казва... Евроатлантически политкоректен перфекционист в тази си -фи́лия.

Българин и православен християни преди всичко. И не страда от Стокхолмски синдром.
08 Юли 2014 22:29
Добре се завърнал, Бонго! Радвам се от сърце!
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД